Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - PeteFinn

#1
Lainaus käyttäjältä: jakat123 - 27.08.23 - klo:08:29
Kyllä pox pox vika on auton vika. Kyllä puhelinkin vaihtaa linkkiä  ettei huomaa Skodalla siinä menne tunti tai vrk. Skoda ei viitsi pakottaa vain 4G käyttöön kun se maksaa.
Kyllä Skodalla on suuria ongelmia softan kanssa että saavat toimimaan yhdessä muiden laitteiden kanssa.En ole kuullut mistään muusta autosta tälläisiä vika määriä.

Näin on. Useat automerkit ja -mallit käyttävät Suomessa Elisan verkkoa, enkä ole kuullut muiden asiasta valittavan. Ei ole täälläkään näkynyt esim. Audi-kuskien mainintaa asiasta, vaikka ihan sama verkko on käytössä. Myös BMW käyttää Suomessa Elisaa, eikä omassa Bemarissa ole ollut mitään ongelmia asian suhteen, vaikka on tullut usein ajeltua tässäkin ketjussa mainituissa ongelmapaikoissa. Ainakin vielä joitain vuosia sitten myös Mersu käytti Elisan verkkoa, todennäköisesti käyttää edelleen.

Veikkaan, että Skoda ei osaa tai ei viitsi korjata tuota ongelmaa ja pistävät sen laiskuuttaan Elisan piikkiin. Hyvä tietenkin, jos vika poistuu 3G-verkon sulkemisen myötä, mutta ei tuo Elisan vika ainakaan yksiselitteisesti ole. Jos olisi, niin taatusti löytyisi asiasta kitinää monelta muultakin autofoorumilta ja olisi varmaan jo ylittänyt uutiskynnyksenkin mediassa.

Tuo Elisan yleisyys autokäytössä johtunee siitä, että Elisa on Suomessa Vodafonen partneri ja Vodalla on jättioperaattorina sopimukset usean suuren autovalmistajan kanssa näistä online-yhteyksistä ympäri maailmaa.
#2
Audi / Vs: Audi S3 2.0 TFSI Quattro 2018
23.08.23 - klo:19:28
Lainaus käyttäjältä: Haldex - 23.08.23 - klo:17:17
Kiitos Pete näistä tiedoista!

Eivät varmaan veloituksetta noita päivittele?

Auto oli juuri huollossa Audilla eivätkä löytäneet mitään päivityksiä kun niitä kyselin...

No problem!

Mulle päivitettiin aikoinaan nuo kaikki ilmaiseksi. Varmaan siksi, kun takuu oli vielä voimassa. Ja ehkä vähän siksikin, kun olin auton sieltä samasta paikasta ostanut. Eivät edes ehdottaneet mitään maksua tai kitisseet vastaan. Meni aivan sutjakasti.

Nuo kaikki päivitystiedot ja niiden TPI-koodit kaivelin itse saksalaisten foorumeilta ja menin sitten noiden TPI-koodien kanssa huollon tiskille ja sanoin, että nämä autoon. Sieltä ne kaikki päivitykset kyllä löytyivät, kun ukko naputteli nuo koodit sinne niiden systeemiin, mutta ei niitä taatusti mullekaan olisi koskaan erikseen huollon yhteydessä tarjottu. Siihen pitää olla ilmeisesti ihan kriittinen vika, mikä on tehtaan mielestä pakko korjata.

Ja itse asiassa noihin liittyen, kun muistisoluja kaivelee: Audihan poisti MMI 2 -laitteiden navigaattorista Googlen satelliittikartat olikohan 2019 keväällä. Johtui siitä, että Google uudisti rajapintaansa, eikä nämä MMI 2 -laitteet enää kyenneet käyttämään sitä uutta. Audi kuitenkin tarjosi tilalle Heren satelliittikartat, mitkä on lähes samanlaiset. Ja nämä sai tiettyihin autoihin nimenomaan käyttispäivityksellä, joka oli käsittääkseni Audilta ihan goodwill-päivitys ilmaiseksi kaikille. Minulla se Heren satelliittikartta alkoi toimia jo tuota aiemmin heti sen jälkeen, kun autoon oli päivitetty käyttisversio 1326. Tuo voisi olla yksi tapa saada ainakin tuo eka päivitys RS3:een ilmaiseksi, jos sitä ei siinä teidän autossa vielä ole. Olettaisin, että sen saa edelleenkin, kun hoksaa sanoa tuon, että sillä saa takaisin nuo satelliittikartat ja se oli silloin ilmainen päivitys kaikille haluaville. Olettaen tietenkin, että autossa on se parempi MMI Navigointi plus -lisävaruste. Siihen halvempaan tuo satelliittikartta ei kuulunut. Helsingin Herttoniemen Audi Centerissä kun tuosta aikoinaan juttelin huoltoneuvojan kanssa, niin se sanoi, että heillä on käynyt jo pari A4:ää, joihin on ilmaiseksi päivitetty uusi käyttis just tuon karttamuutoksen takia.

Mutta joo, mielestäni nuo kaikki kolme päivitystä parantavat autoa ja kannattaisi asentaa, jos eivät ihan mahdottomia kustanna. Se on kyllä harmi, että ne on niin nihkeitä noita jakamaan, ellei itse tajua kysyä. Ja sittenkin pitää varmaan olla vähintään takuu voimassa, että saa ilmaiseksi.

Kiinnostaisi muuten tietää ihan mielenkiinnosta, että millä softaversiolla se teidän RS3 on tällä hetkellä varustettu? Löytyy sieltä MMI:n uumenista kohdasta Järjestelmän huolto -> Versiotiedot. Sain oman autoni marraskuussa 2017 ja se oli tehty lokakuussa 2017. Sen versio oli tehtaan jäljiltä 1168.
#3
Audi / Vs: Audi S3 2.0 TFSI Quattro 2018
22.08.23 - klo:14:56
Lainaus käyttäjältä: Haldex - 22.08.23 - klo:14:09
Joo tuo RS3 logo näkyy vasemmalla. Rengaspaineita en oo kokeillu näkyykö ne keskellä, mutta g-mittari ja tehomittarit näkyy siinä keskellä jos valitsee sport mittarit sieltä vasemman puoleisesta valikosta missä pitäisi näkyä myös tuo ulkoasu valikko.


Joku viisaampi/rohkeampi saa neuvoa, uskaltaako tuota OBDelevenin koodausta kokeilla :) Mutta joo, kyllä tuossa mittaristossa kuitenkin ihan RS:n käyttöliittymä on. Tuli vaan mieleen, että onko jossain huollossa tms. jotain sössitty ja siihen on jotenkin saatu joku norminäkymä vaan. Jos siinä tuo RS-teksti näkyy, niin varmaan on ihan oikea.

Tuli vielä sekin mieleen, että ei välttämättä olisi joka tapauksessa pahitteeksi päivittää auton softat, jos ne sattuvat olemaan vielä alkuperäiset. Itsellä oli MMI:n versionumero tehtaalta tullessa 1168, ja siinä on useampikin ärsyttävä bugi. Kaikki nämä korjattiin myöhempiin versioihin. Kun luovuin autosta reilu pari vuotta sitten, oli autoon asennettuna sillä hetkellä uusin versio 1326, jossa ei enää ollut mielestäni bugeja lainkaan ja toimi erittäin hyvin.

Kävin asennuttamassa autoon seuraavat päivitykset, joita kyllä myös suosittelen tehtäväksi, jos ei jo ole:

TPI 2049923/4: Asterisk + Drive Select, Update MIB2 High (tämä taisi olla just tuo käyttiksen päivitys uudempaan. Korjaa useammankin ärsyttävän bugin. Ehkä nykyään on jo tuotakin uudempi versio)

TPI 2048781: Radio Favorites, at VC + MMI Touch, Update VC (päivittää virtual cockpitin uudempaan versioon. Tunnistaa ainakin siitä, että alkaa näyttämään moottoriöljyn lämpöjä jo 45 asteesta lähtien. Vanhempi näyttää vasta 65 asteesta. Myös bugikorjauksia)

TPI 2054453: ESC Update (tehtaalta tullessa auto käytti yliherkästi sutimisenestoa ja katkoi tehoa liikkeelle reilummin lähtiessä, vaikka pitoa oli ihan riittämiin. Piti laittaa ESC sportille, että tuo loppui. Tämä päivitys korjaa tuon herkkyyden eikä enää katko tehoa ESC päällä)

Noiden kaikkien jälkeen auto oli mielestäni erittäin hyvässä tikissä. Noilla TPI-numeroilla merkkihuolto löysi ja asensi kaikki nuo päivitykset.
#4
Audi / Vs: Audi S3 2.0 TFSI Quattro 2018
22.08.23 - klo:13:56
Lainaus käyttäjältä: Haldex - 22.08.23 - klo:13:39
Siksipä tämä on niin erikoista, koska tiedän S ja RS malleissa tulevan tuon ominaisuuden tehtaalta. Auto on vakio, joten siitäkään ei johdu tuo valikon puuttuminen.

Näkyykö siinä Classic-näkymän vasemmanpuoleisessa kiekkamittarissa kuitenkin RS3-logo siellä kehän keskellä vaihdenumeron yläpuolella? Ja mittareiden väliinhän saa RS-mallissa mm. rengaspaineet ja G-mittarin. Noita rengaspaineita ei muistaakseni saa kuin RS3:een, joten se kertoo, että on siellä ainakin RS3:n mittarisofta paikoillaan. Ja kiekkamittarin punaraja 6800:ssa?
#5
Audi / Vs: Audi S3 2.0 TFSI Quattro 2018
22.08.23 - klo:13:18
Lainaus käyttäjältä: Haldex - 22.08.23 - klo:12:03

Ihmetystä aiheuttaa semmonen asia kun olin vaihtamassa virtual cockpitin layouttia siihen sporttiseen missä on iso mittari keskellä missä näkyy nopeus ja kierroslukumittari niin kun omassakin on.

Siinä autossa ei jostain syystä ole sitä layout valikkoa ollenkaan  ???

Tämän saa varmaan koodattua jotenkin takaisin?

Onpa erikoinen homma. Pitäisi kyllä löytyä tuokin valikko ratin vasemmanpuoleisen puolan rullan vasemmalla puolella olevan napin takaa. Jostain syystä tuo on arvatenkin koodattu pois. Tehtaalta tullessa se on satavarmasti siellä. Mahtaisikohan jonkun valmistajan virisofta tuon poistaa jostain syystä, jos autossa sellainen on. Sen tiedän, että ainakin APR:n softalla tuo valikko säilyy.
#6
Muut merkit / Vs: BMW i4 M50
21.07.23 - klo:18:42
Lainaus käyttäjältä: makelja - 21.07.23 - klo:18:14
Audilla ei ole yhtään sähkömallia mikä olisi kiinnostava/mahdollinen. Volkkarit on möhköjä tai muuten möykkyjä. Samaten Cupra Born ei kiinnosta. Skoda samaten kuin Volkkarit.
Aluksi meinasin odotella BYD Sealia, mutta kun tuosta Bemarista tuli hyvä tarjous niin ostohousut meni prässiin oikeastaan heti.

Jep, Audin tarjonta on tällä hetkellä kaiken kaikkiaan aivan surkea. Konsernillahan on merkittäviä ongelmia ainakin softakehityksen suhteen, mikä on käsittääkseni lykännyt Audinkin lanseerauksia jo useamman kerran. Ehkä seuraavan sukupolven A4 (siis se täyssähkö) voisi olla jotain uutta ja mielenkiintoista, mutta eivät taida tietää Audillakaan, milloin lopulta saavat sen pihalle. A6 e-tronkin on tietääkseni pahasti myöhässä eikä taatusti tule ulos tämän vuoden puolella, vaikka alunperin piti. Ja Volkkarit on tosiaan just noin kuten totesit, sorry vaan  ;D

On tullut tässä mielenkiinnolla, myötätunnolla ja kauhulla luettua uuden Octavia IV:n ongelmaketjua. Aivan käsittämätöntä, millainen fiasko sen auton softakehitys on ollut ja tuntuu olevan edelleen. Kaikesta voi päätellä, että siellä vaan paniikissa sammutellaan tulipaloja ja samalla sytytellään uusia, kun vikaa pukkaa toisensa jälkeen edelleenkin. Bemari on ollut täydellinen vastakohta. Kaikki on toiminut koko ajan just kuten pitää. Kaikki infotainment-toiminnot ja avustimet ovat toimineet täysin moitteetta, ja kartta- ja softapäivitykset ovat asentuneet OTA:na hienosti.

Jos tuo sinun i4:sesi rakennetaan vasta nyt heinäkuussa tai myöhemmin, tulee siihen myös uudistettu, tehokkaampi rauta infotainmentin osalta, ja auto tulee suoraan tehtaalta iDrive 8.5:llä varustettuna. Ennen heinäkuuta valmistetuissa autoissa on iDrive 8, jota ei voi päivittää uudempaan versioon. Tämä näin nörttitietona...
#7
Muut merkit / Vs: BMW i4 M50
21.07.23 - klo:16:32
Lainaus käyttäjältä: makelja - 21.07.23 - klo:15:15
Täällä ja aiemmin UVW:ssä tullut nyt pyörittyä kohta 16 vuotta. Vielä syksyn ajan täällä kommentoin ja kirjoittelen, mutta sitten varmaan vähenee, kun auton valmistaja vaihtuu kokonaan toiseen konserniin.
Mukavaahan se on täällä ollut ja paljon neuvoja saanut ja voinut ehkä joitain auttaakin, mutta "Näin se maailma muuttuu Eskoseni" vai miten ne menikään.
Id.7:aa ajattelin, mutta kun siitä ei tule valmista niin päädyin sitten Bemariin.

Erittäin hieno auto, onnea! Tulet varmasti pitämään autosta. Nyt pitää vaan malttaa odotella pitkät kuukaudet.

Itse ajoin 24 vuotta Audeilla ja vaihdoin reilut 2 vuotta sitten M440i:hin. Olen ollut todella tyytyväinen, aivan huippuhyvä ja ongelmaton auto joka suhteessa. Ensi vuonna auto vaihtunee takaisin nelioviseen mutta merkki pysyy samana, ellei jotain ihmeellistä tapahdu. Mutta kyllä tässä pitää kuitenkin koko ajan seurata, tuleeko Audilta mitään kiinnostavaa, vaikkei nyt lyhyellä aikajänteellä kovin lupaavalta näytä.
#8
Lainaus käyttäjältä: 1000 - 10.07.23 - klo:12:13
Ai että tuo paukkuminen liittyisi Elisan verkkoon? Mulla käytössä Telia ja silti paukkuu

Autosi sisäinen simmi/liittymä käyttää Elisan verkkoa. Elisa tuntuu olevan yleisin operaattori, ellei peräti ainoa, näissä autojen sisäisissä liittymissä Suomessa. Myös Bemarit käyttävät Elisan verkkoa. Sitä kautta menee valmistajasta riippuen ainakin tuo eCall-hätäpuhelu ja nykyään myös kaikki datapalvelutkin. Aika harvassa uudessa autossa on enää erillistä simmipaikkaa omalle kortille, kuten ennen oli esim. Audeissa. Android Auto ja Apple CarPlay tietty käyttävät puhelimen liittymää.
#9
Onpas erikoinen ilmiö. Tuossa auton etupuolellahan on nyt etukameran normaali kuva 90 astetta oikealle käännettynä ja survottuna tuohon etukartioon. Eli jos tuota ottamaasi valokuvaa kiertää 90 astetta vasemmalle (eli auton keula alaspäin), on siinä auton edessä ihan normaali etukameran kuva aivan kuin itse katsoisi tuulilasin läpi, vaikka siinä pitäisi olla se auton yläpuolelta alaspäin katsova lintuperspektiivi-versio etukameran kuvasta. Muut kamerat tekevät tuon lintuperspektiivin ihan oikein.

Veikkaan, että softa on sekaisin ja itse kamera aivan kunnossa. Jonkinlainen kalibrointi/resetti lienee tarpeen tuolle 360-kamerasysteemille, että tuosta etukamerankin kuvasta tehdään tuo lintuperspektiivi tuohon kameranäkymään.
#10
A4 B9 (14-) / Vs: B9 PHEV
28.04.23 - klo:16:05
Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 28.04.23 - klo:15:49
Olisko se silloin nimeltään kuitenkin jo A5. Olen ymmärtänyt että kaikki mitkä on vähintään plugareita on nimellä A5 jatkossa ja pelkät polttomoottorit on edelleen A4 nimellä???

Kaikki uudet mallit, missä on polttis osana voimalinjaa eli käytännössä plugarit tai kevythybridit, menevät jatkossa mallimerkinnän A5 alle. Ainoastaan täyssähkö on A4. Jatkossa Audilla parilliset numerot on täyssähköjä ja parittomat sitten noita muita.

Nykyisen sukupolven faceliftattu A6 lienee edelleen A6, vaikkei täyssähkö olisikaan, ja se A6:n täyssähkö on A6 e-tron. Täysin uudet mallit menee jatkossa ilmeisesti tuollaisella uudella erottelulla, eli seuraava polttis/hybridi/kevythybridi-A6 on sitten aikanaan A7.

Ja se myöhemmin tänä vuonna esiteltävä Q6 on ainoastaan täyssähkö kuten tuo parillinen mallimerkintä kertookin. Myös nykyinen Q4 on vain täyssähkö. Ja entinen täyssähkö-SUV Audi e-tron on nykyään Q8 e-tron, eli kaikissa näissä on käytössä jo tuo parillisuus/parittomuus mallimerkinnöissä kertomassa voimalinjasta.
#11
A4 B9 (14-) / Vs: B9 PHEW
28.04.23 - klo:10:17
Hyvin todennäköisesti tulee vasta ensi vuonna. Mahdollisesti esitelläänkin vasta ensi vuonna. Veikkaisin esittelyä ensi vuoden keväällä ja tuotannon aloitusta kesän korvilla. Tällä hetkellä jälleenmyynnissä ei ole mitään tietoa edes auton esittelyn aikataulusta.

Tälle vuodelle isompia julkistuksia tulevat olemaan faceliftattu A6 ja uusi A6 e-tron sekä uusi Q6, joka esitellään vuoden jälkimmäisellä puolikkaalla.

Mersuhan esitteli just uuden E-sarjan ja Bemarilta tulee myös kesän aikana uusi 5-sarjalainen, joten tuossa E/5/A6-segmentissä tapahtuu nyt kerralla paljon. Olettaisin, että Audi haluaa lanseerata uuden A4:n rauhallisemmassa tilanteessa eli senkin takia vasta ensi vuonna.
#12
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 12.04.23 - klo:19:26
5H0.035.820.E  v1.31.42  from 10.02.2023

HitMix ja Helmiradio logot löytyy nyt

Helmiradiohan ei enää kuulu radioaalloilla vaan ainoastaan netissä huhtikuun alusta lähtien. Sinänsä harmi kasarimusan ystäville, kun kanavaa ei oltu pilattu turhilla juontajilla. Onneksi noita nettiasemia saa kuuluville yllinkyllin AA:n tai CarPlayn kautta.
#13
Lainaus käyttäjältä: Arska Automies - 12.03.23 - klo:19:30
Toisaalta ei hirveästi houkuttele sekään, että tietää tällaisen listan olemassa olon, mutta ilman muutakaan täyttä yhteensopivuusvarmuutta ostaa silti puhelimen listan ulkopuolelta. Toki myönnän, että olen huono kestämään pettymyksiä ja siksi joudun monesti menettelemään varman päälle.
Olisi tietenkin toivottavaa, että tällainen lista päivitettäisiin edes muutaman kerran vuodessa.

Varsin luottavainen voi olla sen suhteen, että AA toimii uudessa puhelimessa, mutta eipä sitäkään ole tosiaan kirkossa kuulutettu. Itse hankin uuden puhelimen aina siten, että sillä on palautusmahdollisuus esim. just tällaisten asioiden takia. Kun puhelimen tilaa/ostaa netin kautta, saa sille aina lakisääteisen kahden viikon palautusajan, vaikka sen kävisi itse noutamassakin esim. Gigantin myymälän noutotiskiltä. Verkkokauppa.com taitaa nykyään olla ainoa myyjä, jolla on yli kuukauden palautusaika myymälästä ostetulle puhelimelle. Ennen sama oli Gigantilla ja Powerilla, mutta peruivat tuon käytännön puhelimien osalta väärinkäytösten vuoksi. Mutta tosiaan netistä tilaamalla saa aina tuon kaksi viikkoa aikaa kokeilla tuotetta. Siinä ajassa ennättää jo Android Autonkin kanssa värkätä useamman koeajon verran.
#14
Noihin autovalmistajien yhteensopivuuslistoihin ei pidä sokeasti luottaa. Niistä puuttuu tyypillisesti valtava määrä uusia/uudehkoja puhelimia, joita eivät vaan ole muistaneet tai viitsineet sinne lisätä. Periaatteessa Android Auton pitäisi toimia kaikkien Android 11:llä varustettujen puhelimien kanssa sekä USB-piuhan kautta sekä langattomasti.

Käytännössä ongelmia voi toki olla, jos esim. puhelinvalmistaja on sössinyt käyttöjärjestelmänsä kanssa. Mm. OnePlus 8:n AA-tuki meni muistaakseni rikki Android 11:n päivityksen myötä. En ole asiaa seurannut, että saivatko sen lopulta korjattua. Joillain kikoilla sen sai jo silloin aikoinaan kuitenkin toimimaan.

Sen verran vaatimukset ovat tiukentuneet, että viime vuoden loppupuolelta lähtien puhelimessa pitää olla vähintään Android 8, jotta AA toimii edes langallisesti. Ennenhän USB-piuhan kautta toimimiseen riitti Android 6.
#15
A3 8V (12–) / Vs: Audi S3
23.02.23 - klo:11:26
Lainaus käyttäjältä: Haldex - 23.02.23 - klo:09:38
Korvien välissä siis vikaa mulla  ;D

Heh, sieltäkin se ongelma monesti löytyy! On sitä muutamankin kerran miettinyt, että jos vaan ajaisi jollain Toyota Auriksella eikä vähempää autosta välittäisi, niin paljon helpommalla (ja halvemmalla) pääsisi  :D
#16
A3 8V (12–) / Vs: Audi S3
22.02.23 - klo:18:42
Lainaus käyttäjältä: Haldex - 22.02.23 - klo:16:33
Muistatko millä foorumilla kyseistä asiaa on puitu?

Sorry, ei valitettavasti mitään muistikuvaa. Noita kaikkia juttuja tuli kaivettua ristiinrastiin tajunnanvirralla jenkkien, brittien ja saksalaisten foorumeilta. Aina välillä löytyi joku yksittäinen ketju, kun vaan tarpeeksi jaksoi kahlata, mutta työlästähän tuo kaivaminen välillä on!

Välillä tosiaan tuntui, että kylläpäs tuo toinen moodi nyt enemmän papattaa jossain tilanteessa, mutta sitten kun vaihdat toiselle ja ajat vähän aikaa, niin sieltäkin kuuluu samalla tavalla  :) Kun tarpeeksi paljon noita vertaili ja molemmilla moodeilla ajeli, niin omaan korvaan olivat kyllä keskiarvoisesti ihan samankuuloisia. Olisikin itse asiassa ollut kinkkisempi juttu, jos Dynamicin ääni olisi ollut aivan selvästi miehekkäämpi, mutta jatkuvasti kuitenkin ärsyttäisi se raskaampi ohjaus ja ainakin RS3:ssa Suomen surkeilla teillä nypyttävä kovempi alusta-asetus. Onneksi ei ollut, joten se Individual-moodi oli ihan täydellinen!

Nämä on kyllä pirullisia juttuja, kun melkein on jo varma, että tuo toinen on kyllä parempi, ja huomenna se sitten onkin se huonompi  ;D
#17
A3 8V (12–) / Vs: Audi S3
22.02.23 - klo:10:58
Lainaus käyttäjältä: Haldex - 21.02.23 - klo:20:21
Osaako muut antaa kokemuksia/tietoa liittyen muutamaan ajotilaan tässä faceliftissä :D

Olen yrittänyt selvittää onko auto äänekkäämpi jos ajotilana on Dynamic vs Individual missä kaikki muut asetukset Dynamicilla paitsi ohjaus Comfortilla?

S3:n tiimoilta ei valitettavasti ole tuossa asiassa omakohtaista kokemusta, mutta RS3:n osalta just tuota samaa asiaa on hartaasti väännetty foorumeilla. Joidenkin mukaan Dynamic antaa paremmat äänet kuin Individual samoilla asetuksilla. Testasin itse aikoinaan tuota varsin perusteellisesti sekä paikallaan tyhjäkäynnillä polkemalla että erilaisissa ajotilanteissa, eikä omat korvat löytäneet käytännössä mitään eroa. Jos eroja oli, niin olivat kyllä niin mitättömät, ettei mitään merkitystä.

Itselläkin oli tuo, että tykkäsin pitää ohjauksen Comfortilla ja lisäksi myös perusajossa alustan Comfortilla, voimansiirto ja pakoäänet sitten Dynamicilla. Dynamic-ajomoodia tuli käytettyä ainoastaan tosi hyvällä asfaltilla kunnon mutkatiellä. Jos et oikeasti kuule selvää eroa noiden välillä, niin kivempi on kyllä ajella Individualilla ja kevyemmällä ohjaustuntumalla sitä jokapäiväistä perusajoa. Jos noissa olisi tehtaan puolesta selvä ero, niin kyllähän se pitäisi pystyä kuulemaan selvästi eikä arvuuttelemaan, että olisko vai ei.

Tällä hetkellä alla on Bemari, ja yllättäen löytyy täysin samaa keskustelua senkin suhteen siitä, onko auto äänekkäämpi Sport+:lla kuin Sport Individualilla samoilla asetuksilla. Ja taas kerran en kuule mitään eroa noiden välillä, vaikka kuinka testasin - ja ajan Bemarillakin ohjaus keveämmällä ja jousitus pehmeämmällä. Tosin eipä nämä uudet hiukkassuodattimella varustetut bensa-autot kuulosta juuri yhtään miltään, olipa mikä asetus tahansa. Siinä suhteessa on kyllä tosi ikävä edellisiä autoja.
#18
Lainaus käyttäjältä: 1000 - 02.02.23 - klo:18:32
Tänään tätä tuli vahingossa kokeiluta kun vaimo oli kyydissä. Eli 2 puhelinta samanaikaisesti bluetoothilla yhdistettynä autoon, toisessa Android auto käytössä. Tulevat ja lähtevät puhelut toimi hienosti kummallakin auton kautta. Autona Occu IV ja puhelimina Galaxy S21 ja A13.

Hienoa, että kehitys kehittyy! Tappelin itsekin tuon asian kanssa noin kolmisen vuotta sitten Audissa. Silloin ei vielä onnistunut mitenkään. Tiedä sitten, onko syynä Octavian uudempi infotainment vai ovatko osanneet koodata AA:n fiksummaksi tuon suhteen.
#19
Lainaus käyttäjältä: markusmm - 01.02.23 - klo:16:42
Mites tuo AA toimii kahden puhelimen loukussa oleville. Jos esim. käyttää AA:ta omalla luurilla ja työluuri yhdistetty vaan normisti Bluetoothilla. Mitä tapahtuu kun tulee puhelu työluuriin?

Tämä on ollut pääsääntöisesti mahdoton rasti lähes kaikille autoille. Tyypillisesti AA:ta käyttävä puhelin omii itselleen täysin myös BT-yhteyden eikä edes anna toisen puhelimen kytkeytyä BT:llä autoon, vaikka auto normaalisti antaakin parittaa useamman BT-laitteen itseensä. Ainakaan VAG-konsernin autoissa tämä yhteiskäyttö ei ole tietääkseni toiminut. Korjatkoon joku, jos aivan uusimmissa malleissa jo toimii.

Muistelen, että ainakin jossain aivan uudessa Toyotan mallissa voi auton valikosta valita, mikä luuri käyttää AA:ta, ja toinen luuri saa sitten yhdistyä samaan aikaan pelkällä BT:lla. Sitä en tosin tiedä, voiko tuolla toisella puhelimella edes puhua puheluita vai onko se vain esim. musan striimausta varten käytössä. Väittäisin kuitenkin, että VAG-autot eivät tuohon pysty.

Ehkä yksi puhelin kahdella liittymällä on toimivampi ratkaisu ainakin tällaisessa tilanteessa. Jos sekään AA:n kanssa toimii, en tiedä.
#20
Lainaus käyttäjältä: Wiiseli - 01.02.23 - klo:10:43
Mullakin on viime aikoina alkanu langaton AA pätkimään. Ei mitenkään häiritsevästi, mutta kuitenkin niin et selkeesti huomaa. Musa loppuu yhtäkkiä, kun kuuntelee esim, Yle areenasta podcastia.

Tästä voisi päätellä, että se on se luurin ja auton välinen wifi eikä BT, joka katkoo tässä tapauksessa. Siis olettaen, että luurin mobiilidata kuitenkin toimii koko ajan normaalisti eikä se pätki. Tuotahan voi kokeilla selvittää käyttämällä AA:ta USB-piuhan kautta, jos se Octaviassa on mahdollista. Omassa Bemarissa on vain langaton AA, mikä on riesa ainakin tällaisessa tilanteessa, kun yrittää jotain vikaa paikallistaa.

Voiskohan olla, että joku ihan tuore OnePlussan käyttispäivitys tms. olisi jotain tuon suhteen rikkonut, jos tämä on ihan viimeaikainen riesa. Nämä on kyllä sikäli kypsiä, kun on niin monta paikkaa, missä se vika voi olla. Autotkin on nykyään semmoisia softapommeja, ettei koskaan tiedä, mitä seuraavan auton käyttispäivityksen jälkeen tapahtuu - tai ei tapahdu :)
#21
Lainaus käyttäjältä: Ocu_Style - 01.02.23 - klo:10:45
Itsellä tuli myös tänään Coolwalk käyttöön Kodiaqissa. Pitkään ja sitä odottelin ja aamulla liikkeelle lähtiessä oli näkymä muuttunut. Eli varmasti melko nopeasti muuttuu myös niillä, kenellä tuota ei vielä ole. Ja tosiaan mitkään kikkakolmoset tuohon ei auta, se tulee kun on tullakseen.

Saattaapa olla, että ovat viimein alkaneet jakaa kunnolla tuota Coolwalkia. Vaikuttaa hyvältä!
#22
Lainaus käyttäjältä: lavablue - 01.02.23 - klo:09:02
Mulla luurina 1+ Nord CE 2 Lite joka katkoo bt yhteyttä autoon vähän väliä. Onko syynä juurikin tämä Coolwalkin päivittämättömyys? Minulla AA:sta löytyy tuo säätiedot täppä.

Ei liity mitenkään Coolwalkin puutteeseen. Pikemminkin voisi olettaa, että Coolwalkin kanssa tulee erilaisia ongelmia, koska se on niin tuore uudistus.

Oletko kokeillut, pätkiikö tuo BT myös ilman Android Auton käyttämistä, eli jos yhdistät kännykän ainoastaan "perinteisesti" BT:lla autoon handsfreetä varten? Jos pätkii, niin sitten ei ole ainakaan AA:n vika. Tuon varmaan huomaisi siitä, että puhelut pätkii tai vaikka ei olisi puhelu päällä, häviää BT-yhteys itsekseen auton ja puhelimen väliltä. Noita ongelmia on ollut joissain automerkeissä.

En tunne Octavian sielunelämää, kun en moista omista, mutta noin yleisesti tuossa tilanteessa kannattaisi ensimmäisenä poistaa se BT-paritus kunnolla siten, että varmasti sekä puhelimesta että autosta lähtee valikoista kaikki kytkökset pois. Joissain autoissa se BT-puhelin pitää käydä vielä erikseen deletoimassa auton puhelinvalikosta, että varmasti kaikki tieto häviää. Tuon jälkeen uusi paritus ja kokeilemaan, loppuisiko pätkiminen.

Android Auton suhteen voi kokeilla sitä, että menee puhelimen asetuksiin ja tyhjentää AA:n välimuistin sekä datan. Löytyy varmaan 1+:sta puhelimen asetuksista ja sieltä sovellukset/apps tms. Sen jälkeen pitää tietty konffata ja parittaa AA uudestaan auton kanssa, kun kaikki asetukset nollautuvat, mutta saattaa tuokin jotain jumia korjata.

Yksi mahdollinen vikakohta voi olla auton oma infotainment. Jos siellä on joku bugi, joka aiheuttaa tuota, niin pitäisi päivittää ohjelmisto tuoreempaan. Tässä ketjussa on varmaan ihmisillä tuosta kokemuksia, että onko muilla BT toiminut pätkimättä ja millä softaversiolla.

AA:sta vielä sen verran, että se käyttää BT:tä ainoastaan alussa parituksen muodostamiseen ja ilmeisesti edelleen myös puheluihin (ainakin alkuvaiheessa käytti). Kaikki muu data siirretään wifin yli auton ja AA:ta käyttävän puhelimen välillä.
#23
Ja just kun äsken pääsin taas haukkumaan Googlea hitaudesta, huomasin sen jälkeen, että Coolwalk toimii nyt viimein omassa luurissa...

Sellainen vinkki kärsimättömille, että Coolwalkin saapumisen näkee jo kännykän Android Auto -päävalikosta, ei tarvitse raahautua autolle saakka kokeilemaan. Vanhassa AA:ssa on päävalikon puolivälin tietämillä Sää-kytkin, mutta tämä valinta häviää valikosta, kun Coolwalk on aktivoitu, koska Coolwalk ei enää näytä säätietoja.

Itselle Coolwalkin oikeastaan ainoa ja odotetuin ominaisuus on sovellusten käyttö kokoruudun kokoisena. Saa viimein navinkin ihan näytön laidasta laitaan. Harmillisesti Waze ei vaan tunnu vieläkään tukevan kokoruudun näkymää, vaikka on Googlen oma sovellus nykyään. Ja onhan tuo toki hiukan modernimman näköinen ulkoasultaan noin yleisesti.
#24
Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 31.01.23 - klo:23:08
Mikähän mahtaa olla tuon Coolwalkin androidin versionumero? Mulla on 8.6.625054-release. Puhelin Sony Xperia 1 / IV.

Coolwalkin aktivoituminen ei ole suoraan kytköksissä Android Auton tiettyyn versionumeroon. Useilla se on alkanut toimia jo versiolla 8.5. Tuo 8.6.625054 kyllä riittää mainiosti. Itsellä on nyt käytössä 8.8, eikä toimi vieläkään silläkään.

Pitää vaan odotella, että Google aktivoi Coolwalkin palvelinpuolelta käyttöösi. Selvällä enemmistöllä käyttäjistä se ei vieläkään toimi, koska Google tuntuu olevan aivan onnettoman hidas aktivoimaan Coolwalkia. Tästä on paljon mussutusta lukuisilla Android-foorumeilla ja Googlen omilla tukisivuilla. Ihmeellistä vatulointia Googlelta.
#25
Lainaus käyttäjältä: 1000 - 31.01.23 - klo:07:11
Katsoin omaa IV Octaviaa ja noita aikaisempia kuvia nyt hieman tarkemmin, ja onhan niissä eroa. On pyöreät kulmat 9 pisteen menu nappi, apit saa napsauttamalla koko näytölle.

Jep, tuo on nimenomaan Coolwalk, onneksi olkoon!

Testailen itse muistaessani lähes jokaisella autoreissulla, olisiko oma päivittynyt. Yhä odotellaan, eikä kummankaan Samsungin S-sarjalaisen osalta ole auttanut mikään kikkailu. Tulee sitten kun tulee. Tuo on joka tapauksessa hyvä merkki, että sulla se jo toimii. Suomea ei ole jätetty ainakaan tällä kertaa jonon viimeiseksi  :)
#26
Lainaus käyttäjältä: 1000 - 30.01.23 - klo:22:18
Mikä tuo sitten on? Mulla oli ihan eri näkymä ennenkuin tein tuon ohjeen mukaan ja nyt minulla on juuri tuon näköinen. Eli mikäköhän versio mulla oli aikaisemmin ja mikä tämä nykyinen sitten on? Googlen kuvien perusteella Coolwalk näyttää juuri tuolta.

Lisäyksenä vielä edelliseen, että ehkä sulla oli aiemmin vanhempi versio tuosta "vanhasta" AA:sta ja se välimuistin tyhjennys poisti jonkin jumin ja nyt se AA osaa antaa sullekin tuollaisen kahden sovelluksen näkymän, vaikkei vielä Coolwalk olekaan.

Mutta tosiaan helppo tapa tunnistaa Coolwalk on nuo pyöreäreunaiset ikkunat ja yhdeksästä pisteestä koostuva neliökuvake menussa. Se valkoinen pallura menun yläpäässä on varma merkki vanhasta AA:sta.
#27
Lainaus käyttäjältä: 1000 - 30.01.23 - klo:22:18
Mikä tuo sitten on? Mulla oli ihan eri näkymä ennenkuin tein tuon ohjeen mukaan ja nyt minulla on juuri tuon näköinen. Eli mikäköhän versio mulla oli aikaisemmin ja mikä tämä nykyinen sitten on? Googlen kuvien perusteella Coolwalk näyttää juuri tuolta.

Tuo on se AA, joka on ollut käytössä jo monta vuotta eli ns. vanha versio. Ulkoasu vaihtelee vähän autovalmistajan mukaan. Autoissa, joissa on wide screen -näyttö, on voinut näyttää kaksi sovellusta rinnakkain jo kauan. Tuosta Atsiin reddit-linkistä näkee, miltä Coolwalk näyttää. Mm. ikkunat ovat pyöreäreunaisia ja menu-palkissa on yhdeksän pisteen ikoni eikä enää tuota vanhan version valkoista pyörylää. Coolwalkissa voi myös maksimoida yksittäisen sovelluksen koko ruudun kokoiseksi painamalla sen kuvaketta menussa. Tätä ei voi vanhassa versiossa tehdä.

Liitteenä kuva oman auton (Bemari) AA:sta, joka on hyvin samannäköinen kuin tuossa Atsiin kuvassa. Ja on ollut käytössä tuollaisena kohta kaksi vuotta.


#28
Lainaus käyttäjältä: Atsii - 30.01.23 - klo:21:24
Kyllä se tosiaan kohta tänne Pohjolaankin tulee  ;D

https://www.reddit.com/r/AndroidAuto/comments/ywpj1z/super_widescreen_google_maps_on_coolwalk_ui_is/

Juu, tulee varmasti, mutta kukaan ei tunnu tietävän, millä logiikalla Google sitä aktivoi. Tuntuu menevän ihan satunnaisesti luureihin merkistä ja mallista riippumatta. Olisi kuvitellut, että Googlen omien Pixel-puhelinten käyttäjät saisivat sen ensimmäisinä, mutta ei.

Jäitä vaan hattuun. Joku kaunis päivä se sitten pulpahtaa upeasti auton ruudulle!
#29
Lainaus käyttäjältä: 1000 - 30.01.23 - klo:20:38
Tuohon S10 luuriinko asensit tuon 8.8 version, ja eikös tuo kuva ole coolwalk näkymä?

Ei ole Coolwalk, tuo on se vanha versio. Coolwalk tulee sitten, kun Google päättää kääntää serveripään kytkintä. Siihen ei auta uusimmat versiot tai muutkaan kikat, tämä on todettu jo useilla foorumeilla. Itselläkin on AA kahdessa eri puhelimessa eikä kummassakaan ole vielä Coolwalkia. Se on aivan sama, onko luurissa esim. AA:n versio 8.4 tai 8.8, ei vaikuta Coolwalkin aktivoitumiseen.

#30
Lainaus käyttäjältä: SummumD5 - 29.01.23 - klo:17:09
Here We Go navi puhelimessa ja android auto,missähän tuo oma aloitusnäyttö löytyy siellä? tuo käytä Android autoa kyllä asetuksissa päällä

Tuo "Oma aloitusnäyttö" löytyy melkein heti Android Auton päävalikon alusta puhelimessa. Taisi olla kolmas tai neljäs kohta.

Jos se itse Android Auto on hankala löytää puhelimesta, tässä muutama vinkki:

Jos puhelimen käyttöjärjestelmäversio on Android 9 tai vanhempi, täytyy Android Auto ladata puhelimeen erillisenä sovelluksena. Kuvake löytynee sovellusvalikosta, jos sovellus on asennettu. Valkoinen kuvake, jossa on keskellä iso sininen V-kuvio ylösalaisin. Jos sinulla on tällainen vanhempi puhelin, löytyy tuo sovellus varmastikin sieltä sovellusvalikosta, koska ilman sitä Android Auto ei toimi lainkaan.

Jos puhelimessa on käyttöjärjestelmänä Android 10 tai uudempi, on Android Auto sisällytetty valmiiksi käyttöjärjestelmään. Tämän löytymisessä voi olla valmistajakohtaisia eroja. Esim. Samsungin puhelimissa Android Auto löytyy puhelimen asetusvalikon alkupäästä kohdasta Yhdistetyt laitteet. Sieltä kun selaa ruudun loppuun ja valitsee Android Auto, pääsee AA:n päävalikkoon ja se "Oma aloitusnäyttö" on siinä melkein heti valikon alussa. Löytyy samasta kohdasta myös tuosta Android Auton erillisestä sovelluksesta.

Olettaisin, että Android Auto löytyy myös muun merkkisistä puhelimista jostain asetusvalikon uumenista, jos sille ei ole olemassa omaa kuvakettaan puhelimen sovellusvalikossa. Kyllä se siellä jossain on, kun jaksaa noita valikoita vaan plärätä! Joku täällä osaa ehkä auttaa tarkemmin, jos kerrot puhelimesi merkin ja mallin ja löytyy kohtalotoveri.

Liitteenä kuva Android Auton päävalikon alkupäästä, jossa näkyy tuo Oma aloitusnäyttö.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy