Kesärenkaat alle - joko uskaltaa?

Aloittaja Homer, 27.02.14 - klo:16:19

« edellinen - seuraava »

passo_s

Ennen oli kaikki paremmin. Poliisillakin oli liikkuvaosasto liikenteessä ja resursseja vaikka muille jaettavaksi :) Usean kerran kevät - kesän kynnyksellä 90 luvun puolivälistä jonnekin 2005 saakka pääsin poliisikoululaisten perinteikkääseen rengasratsiaan työmatkallani. Enää en tälläiseen ole vuosiin päässyt.

pekeke

Uusi oktaavi luvattu kesäkuussa, en viitsi vaihtaa, kitkoilla vaihtoon.

mfroberg

Tänään uskalsi jo vaihtaa. Tuossa tuli ruuvattua 205/50-17 wanhat kitkat pois ja 225/50-17 kesänakit Golfin alle. Toivottavasti liukkaat on ohi tältä keväältä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

jhm

Kilpisjärvessä oli 30.5. vielä 66 cm jäätä josta teräsjäätä 32 senttiä. Siellä olisi vielä liukasta  ;)  .

Sori ot...
VW Transporter T5  84kw 2014

SNG

Lainaus käyttäjältä: SNG - 18.04.21 - klo:22:34
F1 varmasti ajettavuudeltaan huippua. Kulutuskestävyydestä ja vierinvastuksesta en osaa sanoa.

Vuonna miekka ja kirves, eli joskus vuosituhannen vaihteessa vaihdoin Almera GTI:hin silloiset F1:t. ja olihan ne ihan huikeat renkaat ensiasennus Bridgestonien kanssa.

Tuo "lähtökulutuspinta" mielenkiintoinen löydös, ja onhan sillä merkitystä odotettavissa olevalle ajomäärälle jos renkaan shoret suurinpiirtein samat.

PS. Asiantuntijjathan kehottavat uusimaan renkaat jo 4-5mm kohdilla. Tarkoittaa että renkaat pitäisi vaihtaa jokatoinen vuosi vähänkään enemmän (tai reippaammin) ajellessa. Uskokoot asiantuntijjoita ketkä haluavat, minä en. Luotan, että laaturenkaat voi ajaa turvallisesti järki kädessä aika nahoille. 2mm itsellä ehdoton vaihtotriggeri.

Tänään vaihtui uudet renkaat alle. Ylöseltä GoodYear Efficient Perf 2 225/50R17 98W, kun tuota kapeampaa ei ollut saatavissa GY:ltä tai Contilta. Edullisesti sain eli 500€:lla allevaihdettuina.

Varsinainen käynnin syy oli jumittunut etujarrusatula. Hinnasta riippuen vaihdetaan joko repsikanpuolelta tai molemmilta puolelta ja palat samalla.

Noilla vanhoilla GY Efficient grip perf-renkailla tuli ajettua kaikenkaikkeiaan 60760km. Kulumisvauhti noin 0,09mm per 1000km. Kulutuspintaa oli jäljellä noin 2,2mm keskimäärin. Noin 4% kilometreistä jäi ajamatta, jos olisin ajanut 2mm urasyvyyteen saakka. Silloin ajomäärä olisi ollut vajaat 63000km. Ei voi valittaa kestoa eikä ajettavuutta. Parhaimmat renkaani IKINÃ,,!

b1mpo

Tuo uusi malli pitäisi olla parempi kaikin puolin ja kestävämpi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

Tuli väärä lainaus tuohon edellisen postauksen alkuun.

Lainaus käyttäjältä: SNG - 17.04.21 - klo:21:11
Tänään illansuussa menivät alle. GY Efficient Grip Performance 205/55R17 95 V.

Renkailla ajettu nyt 53 tuhatta kilometriä, ja laskennallinen kuluma kahteen milliin laskettuna 74,2% .Pintaa jäljellä keskimäärin 3,6mm, uuden renkaan kulutuspinta oli keskimäärin 8,2mm. Mittaukset tehty neljän pääuran mittausten keskiarvona.

Jo toiset kyseiset renkaat menossa, ja todennäköisesti tulee kolmaskin setti. Aivan huippurenkaat niin vierintävastukseltaan, ajoltaan, melultaan kuin ennenkaikkea kulutuskestävyydeltään!!!

//Ja tähän vielä tuo tänään raapustelemani teksti uudelleen//

Tänään vaihtui uudet renkaat alle. Ylöseltä GoodYear Efficient Perf 2 225/50R17 98W, kun tuota kapeampaa ei ollut saatavissa GY:ltä tai Contilta. Edullisesti sain eli 500€:lla allevaihdettuina.

Varsinainen käynnin syy oli jumittunut etujarrusatula. Hinnasta riippuen vaihdetaan joko repsikanpuolelta tai molemmilta puolelta ja palat samalla.

Noilla vanhoilla GY Efficient grip perf-renkailla tuli ajettua kaikenkaikkeiaan 60760km. Kulumisvauhti noin 0,09mm per 1000km. Kulutuspintaa oli jäljellä noin 2,2mm keskimäärin. Noin 4% kilometreistä jäi ajamatta, jos olisin ajanut 2mm urasyvyyteen saakka. Silloin ajomäärä olisi ollut vajaat 63000km. Ei voi valittaa kestoa eikä ajettavuutta. Parhaimmat renkaani IKINÃ,,!

Mikey

Kiitokset SNG:lle sitkeästä mittailusta. Itselläkin renkaat kuluu ihan samaa tahtia - siis 10.000 km pitää ajaa jotta milli olisi poistunut.


SNG

#818
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 10.08.21 - klo:16:49
Kiitokset SNG:lle sitkeästä mittailusta. Itselläkin renkaat kuluu ihan samaa tahtia - siis 10.000 km pitää ajaa jotta milli olisi poistunut.

Kiitos Mikey kannustuksestasi matkan varrella ja kiitoksistasi nyt urakan lopuksi. On mielekästä tuottaa pitkäkestoista faktapohjaista tietoa. (Excelöitynä löytyvät.) Mittaus jatkunee kitkojen osalta, mutta näiden uusien kesägummien osalta varmaan hieman suuripiirteisemmin.  :D


GY eff grip perf on hyvä ja kestävä rengas! M.O.T.

Saas nähdä tämän kakkosversion osalta. Toivottavasti ei ole "halpuutettu".

Mikey

^Silloin aikoinaan usutin palstalaisia mittaamaan renkaidensa kulumista, jotta saataisiin jotain dataa liittyen legendaan, jonka mukaan 'nastojen karhentamat' tiet aiheuttavat keväisin massiivista kulumista.

Juttujen mukaan 'kevätkarheilla' teillä renkaat kuluisivat pahimmillaan millin verran jo sadan km matkalla. Merkille pantavaa jutuissa oli -niiden älyttömyyden lisäksi- se, että ne olivat aina tapahtuneet jollekin kolmannelle osapuolelle. Ei siis löytynyt ketään, jolle itselleen tai edes tutulle olisi noin käynyt, vaan uhrina oli aina joku kaukaisempi henkilö. Näin siis vaikka kaikki Etelä- ja Keski-Suomessa ajelevat joutuvat keväisin samoja nastojen raiskaamia teitä ajamaan.

Jos oiken muistan, niin SNG havaitsi kevätkaudella suurentunutta kulumaa. Muistaakseni kuluma oli luokkaa 0,2 mm/1000 km - siis kuitenkin merkityksetön kasvu renkaan elinkaaren kannalta.

Keväisin kesärengaskauden alussa näkee joidenkin kuskien olevan kuin vasikat laitumella. Joko kaasu- tai jarrupoljin on pohjassa ja mutkat menee lujaa. Tuollaisella ajotyylillä saa varmasti renkaat kulumaan nopeammin...

SNG

Tässä nuo kulumat kausittain. Ehkä viimeinen todellinen urasyvyys oli lähemmäs kaksi milliä, eli viimeisen (tämän kesän) kuluman olen laittanut sulkuihin.  Ensimmäisenä kesänä tuli tehtyä useampi mittaus. Nämä erotettu väliviivalla listalla.

mm/1000km
0,104                  2017
0,091
0,082
-
0,090                 2018
0,080
0,078
-
0,081                2019
0,086                2020
(0,099)             2021


Mikey

^Itseäni on jäänyt kiinnostamaan kuluvatko renkaat syksyllä hieman vähemmän, koska silloin asfaltti on hyvinkin usein kostea.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 12.08.21 - klo:19:02
^Itseäni on jäänyt kiinnostamaan kuluvatko renkaat syksyllä hieman vähemmän, koska silloin asfaltti on hyvinkin usein kostea.

Varmaan kuluvat syksyllä vähemmän mutta syy lienee sileämpi asfaltti.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 12.08.21 - klo:19:02
^Itseäni on jäänyt kiinnostamaan kuluvatko renkaat syksyllä hieman vähemmän, koska silloin asfaltti on hyvinkin usein kostea.

2017 ja 2018 vuosina kolme mittausta. Ensimmäinen juhannuksen tienoilla, toinen elo-syyskuun vaihteessa ja kolmas kausivaihdossa.

Noin 15% ero vaikuttaisi olevan kulumassa. Tosin 2017 keskikesällä oli autobahn ajoa, mikä selittää isomman kuluman. Sanoisin eroa melkein merkittäväksi. Kokonaisuuteen ei kuitenkaan ole mahdotonta vaikutusta.

Ehkä huhti-toukokuu erilainen kun asfaltti oikeasti tosi karkea. Mutta kyllä ne talvirenkaatkin keväällä kuluvat, eli nollasummapeliä

passo_s

Renkaasta lähtee ekat millit pois nopeammin kun seuraavat millit. Kumiseoksen ikääntyminen hidastaa kulumista.

SNG

Eipä ainakaan omissa mittauksissa poikennut matkan varrella, paitsi ensimmäisen kauden Keski-Euroopan reissun osalta. Siellä vauhdit olivat kovia.

MOT.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy