Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

vagfani

Erinomainen kolumni aiheesta:

"Vielä erikoisempi on Länsiauto-konsernin toimitusjohtajan, Tommi Köningin aktiivisena jatkuva autoveron puolustelu. Lehtijutussa Köninki intoutuu maalailemaan todellisuudesta irrallaan olevia kieli- ja mielikuvia siitä, että Suomessa autoista maksettava ylellisyysvero, viralliselta nimeltään autovero jotenkin konkretisoituisi kuluttajien omaisuudeksi, ”koska autojen jäännösarvo käytettynä on niin korkea”. Lisäksi Köninki toteaa, että uusien autojen hinnasta puolet maksetaan käytetyllä autolla.

Omien, autoiluhistoriani aikana omistamieni autojen autovero ei ole millään tavalla konkretisoitunut omaisuudeksi. Autosta toiseen, vanhasta vanhaan tai uudemmasta täysin uuteen vaihtaessa nimittäin ainoa merkitsevä asia on ollut väliraha näiden autojen välillä.

Koska autoveron laskennallinen määrä putoaa hyvin jyrkästi käytetyssä autossa, ei autovero voi mitenkään konkretisoitua omaisuudeksi."


https://www.is.fi/autot/art-2000005548226.html



vagfani

Asian voi ajatella myös niin että kun autovero poistetaan, auton hinta on edullisempi ja sen voit siten ostaa käteisellä. Melko sairas tilanne että pitää maksaa osamaksulla jotain veroa. ;D

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 30.10.18 - klo:11:54
Melko sairas tilanne että pitää maksaa osamaksulla jotain veroa. ;D

Istuppas alas ja pohdi pari kertaa tätä letkautustasi. Aika moni ostaa kämppänsäkin pätkällä ja kyllä, siitä kaupasta menee mm. varainsiirtovero, eikä varmasti ole yx tai kax tapausta kun tuo vero on laskettu mukaan osaksi asuntolainapääomaa = asuntolainaa on nostettu sen verran enempi että sillä on saatu myös tuo varainsiirtovero maksettua. Tai ostat vaikka kännykän kk-maksulla, niin vaikka tuo onkin usein kulutonta ja korotonta lainaa, niin lainaa se on silti, nolla-käsirahalla lainaosuus on 100% rahoitettavan hankinnan arvosta ja kyllä, tuossa arvossa on myös ALV mukana ja näin sitä siis maksetaan tässäkin kohtaa veroa pätkällä, eikös 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vagfani

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 30.10.18 - klo:12:04
Istuppas alas ja pohdi pari kertaa tätä letkautustasi. Aika moni ostaa kämppänsäkin pätkällä ja kyllä, siitä kaupasta menee mm. varainsiirtovero, eikä varmasti ole yx tai kax tapausta kun tuo vero on laskettu mukaan osaksi asuntolainapääomaa = asuntolainaa on nostettu sen verran enempi että sillä on saatu myös tuo varainsiirtovero maksettua. Tai ostat vaikka kännykän kk-maksulla, niin vaikka tuo onkin usein kulutonta ja korotonta lainaa, niin lainaa se on silti, nolla-käsirahalla lainaosuus on 100% rahoitettavan hankinnan arvosta ja kyllä, tuossa arvossa on myös ALV mukana ja näin sitä siis maksetaan tässäkin kohtaa veroa pätkällä, eikös 8)

Kännykkä kuukausimaksulla? ;D ;D ;D Voihan sitä ottaa vaikka pikavippejä ja maksaa niillä, onko järkevää toimintaa, ei ole. Yleinen mielipide kansalaisilla kuitenkin on että autovero pitää poistaa:

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/271857-75-prosenttia-suomalaisista-poistaisi-autoveron-vain-yksi-puolue-samaa-mielta

Nyt eduskuntapuolueista samaa mieltä on ainakin Siniset, Kokoomus ja Keskusta.

vagfani

"Samaan aikaan lähes kolme neljästä suomalaisesta haluaisi poistaa tai puolittaa autoveron, kertoo Taloustutkimuksen tutkimus.

Autotuojien teettämän tutkimuksen mukaan autoveron alentamista toivoivat eniten alle kolmevuotiailla ja yli 15-vuotiailla autoilla ajavat."

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/271857-75-prosenttia-suomalaisista-poistaisi-autoveron-vain-yksi-puolue-samaa-mielta

vasara

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 30.10.18 - klo:11:02
Niin, eli mitään ei siis pitäisi ostaa lainarahalla? sitäkö tässä nyt haetaan?
Ei taitaisi autokauppa pyöriä ollenkaan, jos pelkällä tienatuilla rahoilla autoja ostettaisiin.

Allekirjoitan kyllä HiTeccin kirjoituksen täysin.
...
Siitähän tässä ei ollut kyse, etteikö velkarahalla voisi asioita ostella.. vaan siitä, että autoveron poiston vaikutus on täsmälleen sama riippumatta siitä onko auto ostettu velaksi / käteisellä. Tämä ei ole mielipidekysymys vaan fakta.
Ymmärrän kyllä, että jos autossa on paljon velkaa jäljellä ja autovero poistuisi, niin tilanne tuntuisi erilaiselta, kuin tapauksessa, jossa auto on jo maksettu.. mutta veron suhteen tilanne on tästäkin huolimatta sama. Käteisellä ostanut on maksanut autoveron kerralla ja velaksi ostava maksaa sen osamaksulla. Veron poistuessa velaksi ostaneella olisi siis vielä verovelkaa valtiolle VS käteisostaja on jo maksanut verot.

vagfani

Palstan kommunistien ja sosialistien ajatuksenjuoksun mukaan meistä kaikista tulisi rikkaista jos autovero ja asuntokaupan varainsiirtovero vaikka kymmenkertaistettaisiin muutaman vuoden välein. ;D Niihin sitten voisi ottaa lainaa että onnistuisi ostamaan ilman säästämistä. Onhan heidän mielestään maksettu vero "omaisuutta". ;D

Kyllä Karl Marx on onnistunut aivopesussaan melko hyvin, kun autopalstalla tällaisia juttuja joutuu lukemaan. ;D

ile

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 30.10.18 - klo:11:31
Erinomainen kolumni aiheesta:

"Vielä erikoisempi on Länsiauto-konsernin toimitusjohtajan, Tommi Köningin aktiivisena jatkuva autoveron puolustelu. Lehtijutussa Köninki intoutuu maalailemaan todellisuudesta irrallaan olevia kieli- ja mielikuvia siitä, että Suomessa autoista maksettava ylellisyysvero, viralliselta nimeltään autovero jotenkin konkretisoituisi kuluttajien omaisuudeksi, ”koska autojen jäännösarvo käytettynä on niin korkea”. Lisäksi Köninki toteaa, että uusien autojen hinnasta puolet maksetaan käytetyllä autolla.
https://www.is.fi/autot/art-2000005548226.html

Voisiko varsinkin isoimmilla autoketjuilla olla oma lehmä ojassa tämän verokeskustelun kanssa. Toisaalta veron poisto voi nostaa kauppaa, mutta samalla oman varaston arvosta häviää karmea summa yhdessä yössä. Jos siis autoveroa ruuvattaisiin tai poistettaisiin. Autokaupoillahan on aika paljon kiinni omassa vaihtoautojen rivistössä.

Ja tässä ketjussa täysin turhaa kohkata ja kauhistella lainarahan käyttöä ihan sama onko puhelinta, asuntoa tai autoa varten. Se on jokaisen oma asia mihin rahansa pistää tai nostelee mihin lainaa. Jos siitä haluaa vääntää niin siinähän raapaisee oman ketjun.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 30.10.18 - klo:11:10
Ei tuo velka/käteinen yhtälö tosiaan muuta tuota mitenkään. Pitää olla melkoinen idiootti jos ostaa 50 000 euron auton osamaksulla. Jos ei ole varaa uuteen autoon, niin sen voi jättää ostamatta.

Autovero on pelkkä kateusvero ja pitäisi poistaa heti. Sitä paitsi autoveron osuus on nykyään melko pieni verrattuna maksetun arvonlisäveron määrään.
Pitää olla melkoinen idiootti jos näillä koroilla sitoo autoon pääomaa kiinni, mutta massimiehenä sen toki jo tiesitkin? :D
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 30.10.18 - klo:11:31
Erinomainen kolumni aiheesta:

"Vielä erikoisempi on Länsiauto-konsernin toimitusjohtajan, Tommi Köningin aktiivisena jatkuva autoveron puolustelu. Lehtijutussa Köninki intoutuu maalailemaan todellisuudesta irrallaan olevia kieli- ja mielikuvia siitä, että Suomessa autoista maksettava ylellisyysvero, viralliselta nimeltään autovero jotenkin konkretisoituisi kuluttajien omaisuudeksi, ”koska autojen jäännösarvo käytettynä on niin korkea”. Lisäksi Köninki toteaa, että uusien autojen hinnasta puolet maksetaan käytetyllä autolla.

Omien, autoiluhistoriani aikana omistamieni autojen autovero ei ole millään tavalla konkretisoitunut omaisuudeksi. Autosta toiseen, vanhasta vanhaan tai uudemmasta täysin uuteen vaihtaessa nimittäin ainoa merkitsevä asia on ollut väliraha näiden autojen välillä.

Koska autoveron laskennallinen määrä putoaa hyvin jyrkästi käytetyssä autossa, ei autovero voi mitenkään konkretisoitua omaisuudeksi."


https://www.is.fi/autot/art-2000005548226.html
Tota väliraha soopaa ne autokaupatkin tyrkyttää ihmisille. Uppoaa ilmeisesti ihmisiin, jotka eivät osaa yksinkertaista miinuslaskua.
Kerran eräs autokauppias ei kertakaikkiaan antanut uudesta autosta paperilla hintaa käteiskaupalle, kun oli ensin mainittu että vaihtoautokin on.
Vaikka kuinka yritti sanoa, että anna nyt se auton hinta ja sitten hyvityshinta erikseen, niin ei kelvannut. Väliraha on se joka ratkaisee oli kommentti.

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 30.10.18 - klo:11:54
Asian voi ajatella myös niin että kun autovero poistetaan, auton hinta on edullisempi ja sen voit siten ostaa käteisellä. Melko sairas tilanne että pitää maksaa osamaksulla jotain veroa. ;D
Öky Antero, Sinäkö se olet? ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

sakal83

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 30.10.18 - klo:13:08
Siitähän tässä ei ollut kyse, etteikö velkarahalla voisi asioita ostella.. vaan siitä, että autoveron poiston vaikutus on täsmälleen sama riippumatta siitä onko auto ostettu velaksi / käteisellä. Tämä ei ole mielipidekysymys vaan fakta.
Ymmärrän kyllä, että jos autossa on paljon velkaa jäljellä ja autovero poistuisi, niin tilanne tuntuisi erilaiselta, kuin tapauksessa, jossa auto on jo maksettu.. mutta veron suhteen tilanne on tästäkin huolimatta sama. Käteisellä ostanut on maksanut autoveron kerralla ja velaksi ostava maksaa sen osamaksulla. Veron poistuessa velaksi ostaneella olisi siis vielä verovelkaa valtiolle VS käteisostaja on jo maksanut verot.
Tokihan juu se käteisostaja on samanlailla ottanut sen veron verran takkiin.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Rinkulakeula

Sorry OT - mutta jokaisella lienee oikeus omaan poliittiseen aatemaailmaansa. Ilman, että morkataan sosialistiksi, köyhäksi kommunistiksi, tai vihervassariksi. Muutoinkin voinee asioista keskustella?

Ja ei. En lukeudu yhteenkään yllämainittuun ryhmittymään.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

HiTecci

#162
Lainaus käyttäjältä: vagfani - 30.10.18 - klo:12:17
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/271857-75-prosenttia-suomalaisista-poistaisi-autoveron-vain-yksi-puolue-samaa-mielta
Huomasit varmaan että tämä linkittämäsi juttu oli vuodelta 2015 ::)

Tuon jälkeen on autoverotuksessakin jo tapahtunut muutoksia ja kansakin jo hiukan herännyt mitä tuo tarkoittaisi käytännössä, kuinka "paljon" lähemmäs se Skodillakin hinta oikeasti tulisikaan sitä omaa lompakkoa vs. paljonko se naapuri säästäisi sen oman ökynsä hankinnassa. Autoverossahan omalla tavallaan toteutuu aika oikeutettukin progressio, se kellä on eniten varaa ostaa niitä kaikista kalleimpia (isomoottorisia, saastutavia) autoja, he myös maksavat niistä autoistaan suurimmat autoverot täysin vapaaehtoisesti. Tai no onko se kuinka vapaaehtoista kyseisen ökyn ostajalle jos se oma ekon perhana ei vaan mahdu vaatimattomampaan :P

Eli juu, eräänlaista kateusveroahan se tavallaan on jos niin asian haluaa tulkita. Mutta myös siellä vaakakupin toisella puolella on valtion tulot ja jos autovero tuottaa jokusen miljoonan vähempi, pitää se paikata jostain muusta tulolähteestä ja aika suurella tod.näk. tuossa paikkuussa on mukana myös se köyhempi naapuri vaikka se Skodillakin realisoituminen omaan pihaan onkin just tasan yhtä kaukana kuin aikaisemminkin, se kun ei paljoa tätä haaveilijaa lämmitä jos lompakosta puuttuu autoverotta 15k, tai autoveron kanssa 20k,, se Skodillakki pysyy silti yhä siellä autokaupan näyteikkunassa. Mutta veropoistolla saipahan se naapurin Öky Petteri hommattua vieläkin suuremman ökyn sinne pihaansa, joten olihan siitä autoveropoistosta tällöin hyötyäkin - joillekin ???

https://www.is.fi/autot/art-2000005882421.html

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vagfani

Niin kyllä se erikoista on että tällaisella autofoorumilla ei haluta halvempia autoja. Muutamalla nimimerkillä on jutut kuin vihreä lanka aviisissa. ;D

Minä ja moni muu haluaa vähemmän veroja, ei enemmän veroja.

sakal83

Sitä mieltäkö olet, että verot kokonaisuudessa vähenesivät?
Eiköhän me tavalliset velalliset kuolevaiset kuitenkin maksettaisi näiden wannabe kroisosten astetta pykälää paremmat ajokit, tavalla tai toisella.
Rahamiehiä ei kiinnosta paljonko sitä veroa siinä hinnassa on.

Kaikkihan veroja haluaa vähemmän. Vai löytyykö täältä joku kuka väittää muuta? Sulla nyt taitaa vaan vähän hämärtyä tuo muiden ihmisten näkemys asiaan, kun sormi on jossain Ferrarin konfiguraattorilla valmiina?
Onko se sitten kateutta, jos ihminen haluaa ajaa omaa näkemystään oikeudenmukaisuudesta? Niin kai sitten, jos se estää tälläisen rahamiehen tekemästä hankintoja.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

vagfani

Johan noita liikenteen veroja on nostettu hallituksesta toiseen, en ole huomannut että olisit valittanut asiasta täällä. Ajoneuvovero on monikertaistunut ja polttoaineen verotusta on nostettu kerta toisen jälkeen. Nykyinen hallitus on ensimmäinen joka on laskenut autoveroa perustuen poliittiseen päätökseen, kahta aikaisemmin mainittua se korotti. Eli liikenteen veroja on lähes poikkeuksetta korotettu, korotettu ja korotettu.

Sinun mielestä siis kaikkien pitää ajaa vanhoilla romuilla (joka nyt keskimäärin on tilanne), niinkö paljon se mahdollinen uusi auto naapurissa ärsyttää? ;D

Ei millään pahalla, mutta melko säälittävä asenne sinulla.

SNG

Kateusveroja pitää laskea tai mieluummin poistaa.

Sitten virkamieskuntaa niin pieneksi, että tasapaino löytyy.


HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 30.10.18 - klo:15:43
Minä ja moni muu haluaa vähemmän veroja, ei enemmän veroja.

No tottakai jokainen varmaan haluaisi vähemmän veroja, mutta kun sitä ei tässäkään ole loppupelissä kyse. Veropohjasta vain kadotettaisiin autoveron myötä yksi komponentti, joka sitten autom. korvattaisiin toisia korottamalla, jotta kokonaiskertymä ei kuitenkaan pienenisi = verot eivät siis autoveron poistosta huolimatta vähenisi lainkaan, ne vaan kohdistettaisiin toisin, ellei sitten siihen tilalle keksitä jotain uutta, kuten jokin lisäkomponentti esim. ajoneuvoveroon 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sakal83

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 30.10.18 - klo:18:55
Johan noita liikenteen veroja on nostettu hallituksesta toiseen, en ole huomannut että olisit valittanut asiasta täällä. Ajoneuvovero on monikertaistunut ja polttoaineen verotusta on nostettu kerta toisen jälkeen. Nykyinen hallitus on ensimmäinen joka on laskenut autoveroa perustuen poliittiseen päätökseen, kahta aikaisemmin mainittua se korotti. Eli liikenteen veroja on lähes poikkeuksetta korotettu, korotettu ja korotettu.

Sinun mielestä siis kaikkien pitää ajaa vanhoilla romuilla (joka nyt keskimäärin on tilanne), niinkö paljon se mahdollinen uusi auto naapurissa ärsyttää? ;D

Ei millään pahalla, mutta melko säälittävä asenne sinulla.
Ne ketkä nyt sitä ajaa näillä mainitsemillasi ”romuilla” pystyvät nyt veron poiston jälkeen ostamaan sen uuden vähäpäästöisen auton? Ja jo valmiiksi pankkitilillä olevilla rahoilla tottakai, koska vain idiootit ostavat lainarahalla.
Missä maailmassa oikein elät tuon oman asenteesi kanssa?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

vagfani

Tiedän aika paljonkin porukkaa jotka ajaa yli 10-vuotiailla isopäästöisillä, koska se on se edullisin tapa liikenteessä. Isot autoverot ei paljon houkuttele ostamaan uusia, vähäpäästöisempiä ja turvallisempia autoja. Yleensä iäkkäämpää porukkaa, nuorilla ei ole rahaa, eikä luottotietoja.

Aika moni nyt eri mieltä kanssasi, useampi poliittinen puolue, autoala ja asiantuntija. Jotain autoverolle pitää tehdä ja jonkinlaisia päätöksiä tulee jo lähiviikkoina. Hyvin ovat myös Ruotsissa ja Saksassa menestyneet ilman autoveroa. Saksassa on vielä 5% pienempi arvonlisäveroprosentti.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 30.10.18 - klo:21:05
Tiedän aika paljonkin porukkaa jotka ajaa yli 10-vuotiailla isopäästöisillä, koska se on se edullisin tapa liikenteessä. Isot autoverot ei paljon houkuttele ostamaan uusia, vähäpäästöisempiä ja turvallisempia autoja. Yleensä iäkkäämpää porukkaa, nuorilla ei ole rahaa, eikä luottotietoja.

Aika moni nyt eri mieltä kanssasi, useampi poliittinen puolue, autoala ja asiantuntija. Jotain autoverolle pitää tehdä ja jonkinlaisia päätöksiä tulee jo lähiviikkoina. Hyvin ovat myös Ruotsissa ja Saksassa menestyneet ilman autoveroa. Saksassa on vielä 5% pienempi arvonlisäveroprosentti.
Jos muisti pelaa, tai osaat lukea, niin minähän en missään vaiheessa liputtanut autoveron puolesta. Kommentoin vain sen puolesta, että jos nyt minä tai se ”Öky” ostaisi auton. Huomenna verot katoaisivat, niin oikeudenmukaisesti tuo pitäisi jotenkin kompensoida. Myös sille Ökylle.
Tässä vaiheessa alkoi kateuskortti viuhumaan. Haukuttiin siinä samalla luotolla ostajat ja nyt myös nuoret ovat yhtä kuin köyhä.

Ihan samoilla linjoilla ollaan. Meitä erota kuin se, että näen myös omaa napaani pidemmälle.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

vagfani

Ei ole minulta pois jos joku ostaa Ferrarin tai jonkun muun superauton. Lähes kaikki noista jotka ostetaan Suomesta rekisteröidään johonkin toiseen maahan, jossa ei ole autoveroa ja arvonlisävero on pienempi. Sellaista se on kun on noita kateusveroja, valtiolle ei jää noista euroakaan ja se on oikein.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/autoveropakolaisuus-kasvaa-luksusautot-rekisteroidaan-ulkomaille/a69c2f7c-ccb2-3b0b-9321-b2cddbb56cb7

Sitten jos joku jostain syystä ne tänne rekisteröi ja autovero poistetaan, ne viedään ulkomaille ja haetaan valtiolta vientipalautus:

https://www.hs.fi/autot/art-2000005061445.html

Kannattaisi oikeasti sinunkin perehtyä autoveron pimeään historiaan, ennen kuin tulet höpöttömään palstoille asiasta josta et mitään tiedä.




Ukko

Kateus vie kalatkin vedestä, tässä tapauksessa luksusautot ulkomaille rekisteriin. 8)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 30.10.18 - klo:21:33
Jos muisti pelaa, tai osaat lukea, niin minähän en missään vaiheessa liputtanut autoveron puolesta. Kommentoin vain sen puolesta, että jos nyt minä tai se ”Öky” ostaisi auton. Huomenna verot katoaisivat, niin oikeudenmukaisesti tuo pitäisi jotenkin kompensoida. Myös sille Ökylle.
Tässä vaiheessa alkoi kateuskortti viuhumaan. Haukuttiin siinä samalla luotolla ostajat ja nyt myös nuoret ovat yhtä kuin köyhä.

Ihan samoilla linjoilla ollaan. Meitä erota kuin se, että näen myös omaa napaani pidemmälle.
Vagfanille tai Ukolle ei ole merkitystä mitä kukakin on kirjoittanut tai mitä mieltä kukakin on, he tekevät omat johtopäätöksensä ja huutelevat ne täällä muka toisten mielipiteinä suu vaahdossa. Antaa lasten leikkiä.

Geoman

Tuossa aikaisemmin mainittiin yli 10 vuotta vanhoja autoja romuiksi - sitähän ne eivät ole. Niiden ainoat negatiiviset ominaisuudet ovat iso polttoaineen kulutus ja päästöt. Muilta ominaisuuksiltaan ne ovat vähän ajaville ja perustekniikkaa tunteville erittäin edullisa,  käyttökelpoisia ja helposti huolettavia/korjattavia autoja. Ne ovat omapainoltaan jopa 500...1'000 kg kevyempiä kuin vastaavan kokoluokan sähköautot.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 30.10.18 - klo:21:05
Tiedän aika paljonkin porukkaa jotka ajaa yli 10-vuotiailla isopäästöisillä, koska se on se edullisin tapa liikenteessä. Isot autoverot ei paljon houkuttele ostamaan uusia, vähäpäästöisempiä ja turvallisempia autoja. Yleensä iäkkäämpää porukkaa, nuorilla ei ole rahaa, eikä luottotietoja.

Mikä tekee autoverosta ison noissa "tuulipukuluokan" autoissa? Jos 25k, autossa on se 5k, autoveroa, niin lämmittääkö se "rajusti pudonnut" autoveroton 20k, hintalappu yhtään tälläistä wanhalla autolla ajelijaa, jonka autonhankintabudjetti on kokonaisuudessaan 5k,? Hälle se autoverotonkin uusi auto säilyy vain haaveissa ja taasen noissa hänen hankkimissaan wanhoissa käytetyissä sitä autoveroa ei juuri enää ole muutoinkaan jäljellä. Tuohon 5k, budjettiin jos se auto nyt autoveron poiston myötä nuorentuisi esim. vuodella, niin olipahan "valtava" loikkaus tuoreempaan, eix ollutkin ::)

Mutta sen sijaan missä tuo veropoisto vaikuttaisi, niin sen Öky Petterin autohankinnassa, jossa pelkkää autoveroa voi tänä päivänä olla yli 100.000,. Tällöin Petteri voisi hankkia sen 100k, vielä ökymmän auton pihaansa ja moinen 100k, keräämättä jäänyt autovero puolestaan siroteltaisiin muiden autoilijoiden niskaan. Kyllä, myös tuon tuulipuku-autoilijan lompakosta otettaisiin siivu Petterin säästämän valtion autoverotulojen paikkuuksi, otettiin se sitten esim. polttoaine- tai ajoneuvoveron muodossa :-\

Tuo autoveropakolaisuuskin on tietty ihan oma juttunsa. Siinä joutuu jonkin verran jo kikkailemaan jotta moisella ulkomailla kilvitetyllä täällä saa ajella, ynnä sen pitää myös poistua maasta määräajoin moisen ulkomaalais-statuksen säilyttääkseen. Ja tuoko olisi sitten ns. piireissä hyväksyttävää? Se auto kun kuitenkin hankitaan näissä tapauksissa sen oman egon pönkittämiseen, määrätyissä piireissä se ikäänkuin "kuuluu" statukseen että on auto jota esitellä. No mitenkäs luulet tuon status-arvon käyvän kun auto onkin vaikka viron kilvissä. Köyhällä ei olekaan ollut varaa kilvittää autoaan suomessa, selvä pyrkyri ja pelle jolla ei sitä oikeaa rahaa lopulta olekaan ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vasara

^Autoja jossa on 100 k, autoveroa myydään todellä vähän.. niiden autoveroilla ei valtiontaloutta paikata. Ja niiden vähäinen myynti ei johdu siitä, etteikö Suomessa olisi ihmisiä, joilla olisi siihen varaa, vaan siksi, että auton hinnassa on liikaa veroa. Ei varakkaallekkaan ihmiselle ole 'ihan sama' mihin satatonnisia heittelee.. sanoisin, että päivastoin.. varakkaaksi ei tule olemalla tyhmä. Tähän on tottakait poikkeuksia, mutta silloin varakkuus harvoin on omin eväin hankittu :)
Nimineomaan tässä 'öky' autoluokassa myynti kasvaisi autoveron poistolla niin paljon, että kasvanut alvi- kertymä kuittaisi 'menetyksen', eikä vaje menisi 'tuulipuku-autoilijan lompakosta'.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 30.10.18 - klo:22:12
Vagfanille tai Ukolle ei ole merkitystä mitä kukakin on kirjoittanut tai mitä mieltä kukakin on, he tekevät omat johtopäätöksensä ja huutelevat ne täällä muka toisten mielipiteinä suu vaahdossa. Antaa lasten leikkiä.

Hmm, meinaatko ettei täällä oikein arvosteta muiden, omista poikkeavia, mielipiteitä? Siihenhän löytyy helppo ratkaisu, lokeroidaan vastapuoli esim. näillä termeillä:

-   Ei penaalin terävin kynä
-   Idiootti
-   Pelle
-   Valehtelija
-   Kommunisti (köyhä)
-   Sosialisti (kateellinen)
-   Vasemmistoliiton jäsen
-   Uskossa oleva Jyrki Katainen fani
-   Palstalla itkijä
-   Karvanoppien nuolija
-   Jutut kuin Vihreässä langassa
-   Säälittävä asenne
-   Nuori jolla ei rahaa eikä luottotietoja

Argumentit ovat hyvää Suoli24 tasoa.

Itsekään en haluaisi maksaa veroa lainkaan vähistä rahoistani. Mutta tämän yhteiskunnan toiminnan kannalta suostun kyllä maksamaan niitäkin. Jos autovero poistettaisiin *VIPS* niin uskon että maksaisin silti kokonaisveroa yhtä paljon kuin ennenkin, vain nimike olisi mahdollisesti muuttunut.

VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Rinkulakeula

^ +1

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 28.10.18 - klo:17:54
minä ajan uudella autolla

Sitten se taas toisaalla sanoo ostaneensa viime vuonna uuden auton.

Täytyy olla ihmeellinen auto, kun säilyy uutena vuodesta toiseen.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

HiTecci

Siittä sitten vaan liksaa laskuriin ja katsotaan kuulutko siihen korkeimpaan desiliin (10% eniten tienaavat), vaiko peräti sen korkeimman desilin korkeimpaan desiliin (1% eniten tienaavat) ;D
https://www.is.fi/kampanjat/testit/tulolaskuri-2018-syksy/index.1540884793.html

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy