Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

vwmies

Lainaus käyttäjältä: jt - 20.11.18 - klo:22:29

Mitä tulee (täys)sähköautoihin, mitä pitempään niillä sähkäreillä ajetaan, sen suurempi ekoteko se on (olettaen että nämä ajot korvaavat fossiilisilla ajoa), sillä näin akkujen valmistuksen aiheuttamat päästöt ja ympäristökuorma suhteessa harvinaisten maametallien käytöstä pienenee per ajettu km. Sähkäreitä ei siis pitäisikään yrittää korvata mahdollisimman nopeasti uusilla jos ajatellaan vain päästönäkökulmaa. Radikaali kulutettujen kWh:n romahdus sähköautojen osalta per ajettu km nykyisillä autokonsepteilla on äärimmäisen epätodennäköinen, käytännössä mahdoton, sillä sähkömoottori on jo nyt hyvin optimoitu ja käy korkealla hyötysuhteella. Eri asia on sitten mahdolliset yhden hengen minikonseptit tms, mutta tulevatko lyömään läpi, jaa-a tiukka kysymys.

Mitä tulee CO2 päästöihin, se on ihan totta että ennnen WLTP sykliä päästöjen mitattu arvo on laskenut kuin lehmän häntä - mutta todellinen kulutus on saattanut pysyä ihan samana. Verrataan vaikka Passat TDI:tä - vanha jakajapumppu kone meni ehkä sen 4-5L matka-ajoa. Sitten tuli pumppu-TDI:tä 3BG:hen, ehkä vähän kasvoi kulutus tai pysyi samana, riippuen koneesta. Sitten 3C:hen, pumpparia ja lopulta CR:ää, samassa rangessa mennään matkassa 5.xL. Sitten B7, sama taas, mutta nyt mitattu CO2 oli jo alle 120g. Olivatko päästöt laskeneet merkittävästi? Vastaus on tämän esimerkin osalta ei, jos tarkastellaan vain CO2-päästöjä. Sen sijaan muut haitalliset päästöt ovat laskeneet ja paljonkin. Toki bensan osalta on tapahtunut radikaalia kehitystä CO2-päästöjen osalta, esim. jos verrataan tuon ajan vaparikoneita (jotka olivat muuten aikanaan suhteessa edistyksellisiä) ja nyt sitten uusimpia 1.0 ja vastaavia TSI koneita, niin iskutilavuus ja kulutus ovat menneet alas, mutta suorituskyky ja käytännön ominaisuudet ovat suorastaan eri planeetalta-hyvässä mielessä.

Keskikulutuksia:

Toledo 1 1.9D 64hv man. kulutti sulan maan aikaan kone kuumana ajettaessa keskim. noin 4,5l / 100km.
Skeida Ocu 1 1.9TDi 90hv man. farkku kulutti sulan maan aikaan kone kuumana ajettaessa keskim. noin 4l / 100km.
Passat 3BG PD 100hv pumppari man. farkku kulutti sulan maan aikaan kone kuumana ajettaessa keskim. noin 5l / 100km.
Passat 3C PD 100hv pumppari man. farkku kulutti sulan maan aikaan kone kuumana ajettaessa keskim. noin 4.5 l / 100km.
Passat B7 CR 1.6TDi 105hv  man. farkku kuluttaa sulan maan aikaan kone kuumana ajettaessa keskim. noin 5l / 100km.

Tämä tuorein, jossa pitäisi olla pienimmät CO2-päästöt, kulkee kyllä hyvissä oloissa kesällä 3,5-3,7l  (DRL ja AC off).
Mutta jos erehtyy ajamaan liian pienillä kierroksilla iso vaihde sisällä, niin alle 4,5l ei pääse kuin tasaisella.
Samoin sade, tuuli ja kylmä ilma lisäävät kulutusta selvästi. Erikoinen piirre on, että Nokian nastarenkailla auto rullaa selvästi 1cm leveitä kesäkumeja 
herkemmin - mikä näkyy 0,2-0,3 pienempänä keskikulutuksena.

Mutta nuo viralliset CO2-päästöt ja todellinen kulutus - eivät ole laskeneet samaan tahtiin.
Yritetään pärjätä.

vagfani

Alkaa lasipalatseissa tunteet jo nousta pintaan kun uusien autojen kauppa ei käy, syyskuun alusta on laskua 25 prosenttia ja tämä siis Keskon VAG-merkkien kohdalla:

"Keskon pääjohtaja Mikko Helander on erittäin tyytymätön Suomen autoverotukseen. Hänen mielestään sillä lyödään sekä Suomen päästötavoitteita että autokauppaa.

Kun EU:n päästömittauksia muutettiin, Suomen henkilöautoverotusta piti korjata kustannusneutraalisti syyskuun alusta. Muutos ei kuitenkaan ollut neutraali.

" Syyskuun alun jälkeen uusien henkilöautojen myynti on pudonnut 25 prosenttia viime vuodesta."

https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame/keskon-helander-suuttui-autoveroon-394926/


gaasutin

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 01.12.18 - klo:15:57

" Syyskuun alun jälkeen uusien henkilöautojen myynti on pudonnut 25 prosenttia viime vuodesta."


Samaa mieltä autoverosta ja sen tarpeettomuudesta. Toisaalta VAG ei ole vieläkään julkaissut ainakaan Seatin kaasuautojen hinnastoa - tulosssa marraskuussa 2018. On se melkoinen kaupan este...

vagfani

"Keskon pääjohtaja Mikko Helander on erittäin tyytymätön Suomen autoverotukseen. Hänen mielestään sillä lyödään sekä Suomen päästötavoitteita että autokauppaa. K-ryhmä työllistää 42 000 työntekijää, ja on autokaupassakin merkittävä tekijä maassamme. K-Auto tuo maahan muun muassa Volkswagenia, Audia ja Seatia.

" Syyskuun alun jälkeen uusien henkilöautojen myynti on pudonnut 25 prosenttia viime vuodesta. Tämä lyö korville Suomen tavoitteita päästöjen vähentämisestä. Vanhat autot eivät myöskään ole niin turvallisia liikenteessä kuin uudet, Helander hämmästelee Suomen tilannetta.

Helander sanoo, että hänellä on kuitenkin käsitys, että hallitus ymmärtää tilanteen.

" Luotan siihen, että nopeasti löydetään keinot, jolla tämä kehitys lopetetaan. K-ryhmä on Suomen mittakaavassa merkittävä tekijä, sillä se työllistää 42 000 työntekijää, muistuttaa Helander."

https://www.is.fi/autot/art-2000005918912.html




V-O

Miten ihmeessä Keskolla on varaa pitää palkkalistoillaan pääjohtajaa jolla on pää ämpärissä??? Ainiin, artisti maksaa...

Mikko, katoppa peiliin ja kysy itteltäsi olemmeko kusettaneet uusia autoja ostavaa asiakaskuntaamme...?  Sitten voi ehkä alkaa miettimään kuinka paljon koko autoteollisuus kaikenkaikkiaan on kusettanut uusia autoja ostavia asiakkaitaan...

No okei, ei ihan noin mutta on kyllä VAG-autokaupallakin peiliin katsomisen paikka. Päästöhuijaukset, moottoriongelmat, vaihteisto-ongelmat, yleiset laatuongelmat... Jnje...Jne...

vwmies

Lainaus käyttäjältä: V-O - 02.12.18 - klo:16:19
Miten ihmeessä Keskolla on varaa pitää palkkalistoillaan pääjohtajaa jolla on pää ämpärissä??? Ainiin, artisti maksaa...

Mikko, katoppa peiliin ja kysy itteltäsi olemmeko kusettaneet uusia autoja ostavaa asiakaskuntaamme...?  Sitten voi ehkä alkaa miettimään kuinka paljon koko autoteollisuus kaikenkaikkiaan on kusettanut uusia autoja ostavia asiakkaitaan...

No okei, ei ihan noin mutta on kyllä VAG-autokaupallakin peiliin katsomisen paikka. Päästöhuijaukset, moottoriongelmat, vaihteisto-ongelmat, yleiset laatuongelmat... Jnje...Jne...

No, Mikko H. on sentään vienyt Keskon (ei ole kytköstä autoa lkm.) asioita eteenpäin, varmasti huoli on kova kun VW/Audi/Seat autojen kaupat ovat erinäisistä syistä pudonneet tuntuvasti (kohta saadaan 11/2018 riemastuttavat rekisteröintitilastot...). Vinkkasin kerran kahvipöydän ympärillä Keskon edelliselle pääjohtajalle, että jos haluatte myydä Volkkareita, niin pitäkää silmällä Skoda Ocun myyntiä & markkinointia. Vastaus oli ehkä hieman ylimielinen.  Ehkä se maksava asiakas ei kuitenkaan ole ykkönen (prioriteettina) ...  :P

Sorry OT: Tämä ex. tj. taitaa muuten nykyään olla näitä ns. Portugalin veropakolaisia....

Toistan vanhan teesini: Sitten kun autokauppa sakkaa tarpeeksi (esim. puoleen), niin VVM virkamiehille tulee hätä autoverotuloista (myös alv. !)  ja pakkoraossa on sitten tehtävä nopea korjaus autoverotukseen.  :(

Ja vanhan kertauksena, kalliit sähköautot & hybridit eivät nykyverotuksella ja - tahdilla yleisty riittävän nopeasti => joudutaan käyttämään verotusta ja/tai päästöihin sidottuja käyttömaksuja porkkanana (tai raippana).

Itse en lähde vaihtamaan uuteen enkä uudempaan, ennenkuin uusi verolinjaus on tiedossa. Sekä käyttömaksut.  ???
Yritetään pärjätä.


vagfani

Ihan reilut alennukset:

"Ehdotetun uuden verotaulukon arvioidaan merkitsevän vuonna 2019 keskimäärin noin 1,5 prosenttiyksikön suuruista alennusta henkilöautojen verotasoihin verrattuna voimassa olevan lain verotaulukossa 1 A säädettyihin verotasoihin. Laskennallisesti tämä merkitsisi noin 100 miljoonan euron vähennystä autoveron tuottoon vuoden 2019 tasossa."

https://vm.fi/documents/10623/6304750/Hallituksen+esitys+autoverolain+liitteen+muuttamisesta/ae8a9914-9fa7-e76b-37dc-d46785c6f383/Hallituksen+esitys+autoverolain+liitteen+muuttamisesta.pdf

th

No johan oli huikea alennus  8)
Varmaan autokauppa räjähtää käyntiin huomenna.
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12


th

Hyvä asiahan se on, että autovero laskee, mutta tämä ei meidän autokannan ikää käännä laskuun.

Jotta todellista muutosta saataisiin aikaan, niin veroa pitäisi tiputtaa tuntuvasti ja siirtää sitä polttoaineisiin, sekä nostaa vanhojen autojen vuotuista ajoneuvoveroa. Tätä taas hallitus ei uskalla tehdä, sillä se iskisi liikaa köyhimpiin väestönosiin, jotka nyt ajelevat pahimmilla pommeille syrjäseudulla työmatkaa. Tämä muutos tuskin vaikuttaa kenenkään ostopäätökseen, kun uudet autot maksavat kuitenkin kymmeniätuhansia ja 500e veroale ei tunnu siinä kokonaisuudessa miltään. Pelkkää kosmeettista näpertelyä, jolla koitetaan saada haudattua wltp-muutokset otsikoista
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

sakal83

JES

Nyt ne kaikki niillä "vanhoilla romuilla" ajavat pystyvät ostamaan sen uudenkarhean vähäpäästöisemmän menopelin 1% alennuksella.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

vasara

Pikaisesti laskin ja esim. A4 Avant 2.0TDI 140kW quattro S-tronic Business Sport veroproprosentti on ehdotetussa uudessa taulukossa edelleen suurempi (n. 700, hinnassa), kuin ennen 1.9.2018 muutosta. Eli neutraali ei ole uusikaan taulukko, mutta parannusta toki selvästi.

Jos Audin uudet alemmat verottomat hinnat jää voimaan, niin ko. auton verollinen lähtöhinta olisi uusilla taulukoilla jo hieman < 1.9. hintaa alempi.
Koska veroprosentti olisi kuitenkin edelleen hieman suurempi, niin lisävarustelu lienee aiempaa pikkasen kalliimpaa.

Tämä nyt vain 1 esimerkki.

vwmies

Nyt tapahtuu korjaus (en ota kunniaa tästä):  Autovero laskee ”yllättäen ja yön yli” - alempi verotaso käyttöön jo tänään  / KL

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/autovero-laskee-yllattaen-ja-yon-yli-alempi-verotaso-kayttoon-jo-tanaan/5ad13e33-a805-4011-a00b-76aa7cb3324c


Hallitus antaa pikavauhtia eduskunnalle esityksen, joka korvaa aiemmin syyskuussa käyttöönotetun autoverotaulukon, Autoalan tiedotuskeskus kertoo.
”Uutta alempaa verotasoa aletaan soveltaa jo 3.12. alkaen siten, että Verohallinto korjaa 3.12. tai sen jälkeen ensirekisteröitävien autojen autoverotuksen uuden verotaulukon mukaiseksi jälkikäteen”, Autoalan tiedotuskeskus korostaa.

Valtiovarainministeriö on valmistellut luonnoksen hallituksen esitykseksi, jonka mukaan uusi autoverotaulukko WLTP-mittausmenetelmällä mitatuille autoille tulee voimaan tammikuun alussa. Sitä sovelletaan autoihin, joiden hiilidioksidipäästötieto on mitattu WLTP-menetelmällä ja jotka rekisteröidään tai otetaan käyttöön 3. joulukuuta tai sen jälkeen.

Autoverotuksen muutos koskee vain uusia ensirekisteröitäviä autoja, eikä se vaikuta jo rekisteröityjen ja käytössä olevien autojen autoverotukseen.

EU:ssa astui 1.9.2018 voimaan uusi WLTP-päästömittaustapa, joka kiristi erityisesti keski- ja suuripäästöisten autojen verotusta. Vanhalla päästömittaustavalla tyyppihyväksytyt autot jäivät vanhan alemman verotaulukon piiriin. Näin verotus ohjasi hankkimaan suuremmat autot käytettynä ulkomailta. Tämä oli paitsi kansantaloudellisesti, myös päästötavoitteiden kannalta kestämätöntä.

”Hallitus toimi rivakasti ja vastuullisesti. Autoveromuutoksen toteutustapa on kuin oppikirjasta: yllättäen ja yön yli”, sanoo tiedotteessa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

”Suomi on ensimmäinen maa, joka on pystynyt onnistuneesti sopeuttamaan autoveronsa tason uuteen päästömittaustapaan”, jatkaa Kallio.

Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa on samoilla linjoilla.

”Uuteen WLTP-päästömittaukseen siirtyminen on aiheuttanut harmaita hiuksia niin kuluttajille, autokaupalle kuin verottajallekin koko Euroopassa. Suomessakaan ei vältytty harmilta, mutta nyt saavutettu lopputulos on erinomainen " se takaa, että hallituksen tavoitteet autokannan nopeammasta uudistumisesta ja autoilun verotuksen painopisteen siirrosta hankinnasta käyttöön toteutuvat”, Rissa sanoo.

Syyskuun alussa käyttöönotettu uusi henkilö- ja pakettiautojen kulutuksen ja päästöjen WLTP-mittausmenetelmä (Worldwide harmonized Light Vehicle Testing Procedure) kuvaa aiempaa NEDC-mittausta tarkemmin liikenteessä syntyviä päästöjä. Lisäksi uusi mittaustapa ottaa huomioon myös auton lisävarusteet, jos ne vaikuttavat auton ilmanvastukseen, painoon tai vierintävastukseen.

”Uusi päästötesti antaa auton hiilidioksidipäästöille 20"30 prosenttia suurempia arvoja kuin aiempi mittausmenetelmä. Vaikka päästö- ja kulutusarvot ovatkin uudella mittaustavalla suurempia, eivät WLTP-hyväksytyt autot kuluta aiempaa enempää polttoainetta tai aiheuta enempää päästöjä, vaan kyse on mittaustavan muutoksesta. Tekniikan kehittyessä uudet autot ovat jatkossakin vanhempia vähäpäästöisempiä”, Autoalan tiedotuskeskus kertoo.

Hallitus valmisteli jo keväällä uuden autoverotaulukon, jonka tavoitteena oli varmistaa, ettei uuden mittaustavan mukaisten autojen verotaso kiristyisi. Uusi verotaulukko astui voimaan syyskuun alussa.

Verotaulukkoa valmisteltaessa käytettävissä oli vasta vähän autojen WLTP-päästöjä koskevia tietoja. Taulukon määrittelyssä käytettiin tästä syystä EU-komission tutkimukseen perustuvia WLTP-simulointiaineistoja. Verotuksen tasoa olikin nyt tarpeen arvioida todellisten WLTP-arvojen perusteella.

”Uusi verotaulukko on keskimäärin veroneutraali aiempaan nähden. Yksittäisten mallien osalta autovero voi NEDC-mittaukseen nähden laskea tai nousta, sillä mittaustapojen väliset erot vaihtelevat mallikohtaisesti”, Autoalan tiedotuskeskus kertoo.

Yritetään pärjätä.

th

Puhtaasti turvallisuuteen vaikuttavat varusteet saisi muuttaa täysin verottomaksi, esim. juuri A4 tapauksessa tuskin kovin montaa extra airbägiä myydään suomessa takapenkeille, kun ovat siellä lisävarustehinnaston puolella. Ulkonäköön liittyvistä saisi minun puolestani ottaa verot normaalisti, mutta törmäyksen estoon yms. aktiiviseen ja passiiviseen turvallisuuteen vaikuttavat varusteet tulisi olla verottomia. Tässä ei kuitenkaan tulisi juuri edes verotappiota, koska ne jää pääosin nykyiselläänkin ostamatta, ainoastaan liikenneturvallisuus paranisi.
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

vagfani

Niin joo tämä nimimerkki th "tiesi" että mitään alennuksia ei kaivata, ei ole kuulemma keskimäärin 500 euroa "yhtään mitään". :D :D

vasara

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 03.12.18 - klo:14:15
... Laskennallisesti tämä merkitsisi noin 100 miljoonan euron vähennystä autoveron tuottoon vuoden 2019 tasossa."
Tämä Hallituksen esityksen väite ei pidä paikkaansa, koska autoveron nosto lamautti autokauppaa. Tuossa on siis verrattu kuvitteelliseen autoveron tuoton tasoon, joka laskettu suoraan prosenteista sillä olettamalla, ettei veroprosentti vaikuta kaupan määrään.

Todellisuudessa tällä korjausliikkeellä saatetaan päästä takaisin autoveron tuoton 'normitasoon', joka kuitenkin on suurempi, kuin 1.9. korotetuilla taulukoilla olisi saatu kerrytettyä.. ja kun huomioidaan em. autoverokorotuksen alentavat vaikutukset myös Alviin, niin...

vagfani

Tuosta on hyvä jatkaa kohti autoveron poistoa kokonaan. 8)

vagfani


vagfani

Tuhannen euron alennus, kyllä kelpaa 8):

"Toimitusjohtaja Tero Kallio on hyvin tyytyväinen hallituksen päätökseen.

Hän laskee, että yhden keskihintaisen ja keskipäästöisen auton kohdalla nyt käyttöön otettava taulukko tarkoittaa tavalliselle autonostajalle vajaan tuhannen euron säästöä euroa. Samalla hän odottaa autokauppaan selvää piristysruisketta.

Hän laskee, että yhden keskihintaisen ja keskipäästöisen auton kohdalla nyt käyttöön otettava taulukko tarkoittaa tavalliselle autonostajalle vajaan tuhannen euron säästöä euroa. Samalla hän odottaa autokauppaan selvää piristysruisketta."

https://yle.fi/uutiset/3-10537477

th

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 03.12.18 - klo:14:43
Niin joo tämä nimimerkki th "tiesi" että mitään alennuksia ei kaivata, ei ole kuulemma keskimäärin 500 euroa "yhtään mitään". :D :D

Edelleenkin 500e on taskuraha autokaupoilla, jolla hädintuskin saa yhtä lisävarustetta uuteen autoon. Alennus tarvitsisi kymmenkertaistaa, jotta todellista vaikutusta olisi, mutta se tarkoittaisi sitä, että verokertymä pitää saada muualta, eli esim. ruuhkamaksuja, polttoaineen hinnan korotuksia tai vuosittaista ajoneuvoveroa nostettaisiin. Auto on lypsylehmä, josta ei voida luopua, joten jossain muotoa ne rahat autoilusta on saatava.

Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

Ritzenhoff

Jos joku on vanhan WLTP-taulukon mukaan syyskuun alussa tilannut uuden auton niin tuskin on sellaista kerennyt saamaan ja rekisteröimään, joten en usko että monikaan menetti mitään. Ja tuo uusi taulukkokin on täysi vitsi. 500, keskimääräinen alennus ei ole yhtään mitään. Pelimies tinkaa tuplasumman vielä tuosta lopussa.

Koko autovero on täys läppä ja pitäs poistaa yhdessä yössä. Antaa porukan sitten rutista hetken aikaan väärin ajotettua ostostaan samalla kuin muu sakki ryntäisi kaupoille ja alveilla kerättävä summa korvaisi nopeasti sen mitä autoveron poistolla hävittiin.
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

vagfani

Lainaus käyttäjältä: th - 03.12.18 - klo:16:10
Edelleenkin 500e on taskuraha autokaupoilla, jolla hädintuskin saa yhtä lisävarustetta uuteen autoon.

Heti alkoi itkeminen ja hampaiden kiristely, kuten arvelin ;D

Minä olin oikeassa, sinä väärässä.

Tonttu66

#293
Oman autoni WLTP-päästö on 169 g/km, jonka WLTP:n mukainen vanha veroprosentti olisi ollut 1.1.2019 alkaen 25,7 ja nyt voimaan tuleva uusi 23,1. NEDC-päästö autolle on 134 g/km ja sen mukainen NEDC:n mukainen veroprosentti olisi 21,4. Tämä nyt tehty hallituksen esitys korjaa siis noin puolittain tehdyn virheen.

Esimerkkiauto: Passat Variant Highline 2,0 TDI SCR 140 kW (190 hv) 4MOTION DSG-automaatti

Veroton hinta: 39 000 euroa
NEDC-autovero: 8 350 euroa
WLTP-autovero (alkuperäinen): 10 000 euroa
WLTP-autovero (korjattu): 9000 euroa

WLTP-autoveroon vaikuttaa vielä lisävarustreet korottavasti.

Ja linkki vielä uuteen esitykseen, jonka lopussa vanha ja uusi verotaulukko:
https://vm.fi/documents/10623/6304750/Hallituksen+esitys+autoverolain+liitteen+muuttamisesta/ae8a9914-9fa7-e76b-37dc-d46785c6f383/Hallituksen+esitys+autoverolain+liitteen+muuttamisesta.pdf

Edit: korjasin luvut, katsoin aluksi väärästä kohtaa taulukkoa
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

aamu-uninen

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 03.12.18 - klo:16:12
Jos joku on vanhan WLTP-taulukon mukaan syyskuun alussa tilannut uuden auton niin tuskin on sellaista kerennyt saamaan ja rekisteröimään, joten en usko että monikaan menetti mitään. Ja tuo uusi taulukkokin on täysi vitsi. 500, keskimääräinen alennus ei ole yhtään mitään. Pelimies tinkaa tuplasumman vielä tuosta lopussa.

Autokaupoilla alennukset annetaan aina verottomasta hinnasta, koska vero on kiinteä. Autovero on siis kaupalle ns. läpimenoerä. Sen vuoksi auroveron alennus siirtyy suoraan hintaan. Näin kävi nyt itsellenikin ja tammikuun luovutuksessa on 660 euroa vähemmän maksettavaa.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 03.12.18 - klo:16:12
Jos joku on vanhan WLTP-taulukon mukaan syyskuun alussa tilannut uuden auton niin tuskin on sellaista kerennyt saamaan ja rekisteröimään, joten en usko että monikaan menetti mitään. Ja tuo uusi taulukkokin on täysi vitsi. 500, keskimääräinen alennus ei ole yhtään mitään. Pelimies tinkaa tuplasumman vielä tuosta lopussa.

Koko autovero on täys läppä ja pitäs poistaa yhdessä yössä. Antaa porukan sitten rutista hetken aikaan väärin ajotettua ostostaan samalla kuin muu sakki ryntäisi kaupoille ja alveilla kerättävä summa korvaisi nopeasti sen mitä autoveron poistolla hävittiin.

+1  :) ;) :D ;D 8) :-*
Yritetään pärjätä.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 03.12.18 - klo:16:33
Oman autoni WLTP-päästö on 169 g/km, jonka WLTP:n mukainen vanha veroprosentti olisi ollut 1.1.2019 alkaen 25,7 ja nyt voimaan tuleva uusi 23,1. NEDC-päästö autolle on 134 g/km ja sen mukainen NEDC:n mukainen veroprosentti olisi 21,4. Tämä nyt tehty hallituksen esitys korjaa siis noin puolittain tehdyn virheen.

Esimerkkiauto: Passat Variant Highline 2,0 TDI SCR 140 kW (190 hv) 4MOTION DSG-automaatti

Veroton hinta: 39 000 euroa
NEDC-autovero: 8 350 euroa
WLTP-autovero (alkuperäinen): 10 000 euroa
WLTP-autovero (korjattu): 9000 euroa

WLTP-autoveroon vaikuttaa vielä lisävarustreet korottavasti.

Ja linkki vielä uuteen esitykseen, jonka lopussa vanha ja uusi verotaulukko:
https://vm.fi/documents/10623/6304750/Hallituksen+esitys+autoverolain+liitteen+muuttamisesta/ae8a9914-9fa7-e76b-37dc-d46785c6f383/Hallituksen+esitys+autoverolain+liitteen+muuttamisesta.pdf

Edit: korjasin luvut, katsoin aluksi väärästä kohtaa taulukkoa

Jaaha, tätä ei pysty enää muokkaamaan. Autovero kun lasketaan myyntihinnasta takaisinpäin, niin tuossa on vielä väärin laskettu liian pieneksi vero.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

a4b8

Seuraava autoveron alennuspäivä on vuoden vaihteessa kun hallitus leikkaa ohjelman mukaisesti autoverosta n 50 miljoonaa euroa.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Pihistelijä

Isopäästöisiä autoja suositaan. Ei hyvä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.12.18 - klo:18:23
Isopäästöisiä autoja suositaan. Ei hyvä.
Nyt horiset omiasi.. verotalukossa on erittäin voimakas progressio.

Lisäksi verotus kohdentuu ostamiseen ja omistamiseen, eikä käyttöön, eli saastuttamiseen. Tietyntyyppisen  auton omistajia siis potkitaan päähän, vaikka päästöjen tuotto voi olla vuositasolla hyvinkin pieni verrattuna numeroarvoltaan 'pienipäästöisen' auton kuljettajaan.
Kumpa joskus tästä mielivallasta päästäisiin eroon ja verotus / maksut menisivät todellisen saastuttamisen mukaan  :-\

Taulukkojen korjausehdotus ei edelleenkään korjaa täysimääräisesti veronkorotuksia, jotka tehtiin 1.9. vain nillle autoille, joiden papereihin on merkattu suurempi co2 lukema.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy