Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 05.11.18 - klo:19:47
- polttoainevero (erilainen eri polttoaineilla)
Pois (omistamiseen liittyvät verot), paikallaan oleva auto ei saastuta:
- käyttömaksut ja dieselvero

Tuossa se on yksi märkä päiväuni myös, jota on odoteltu kuin kuuta nousevaa. Dieseliltä käyttövoimavero pois ja siirretään se pumpulle litrahintaan. Näin jo pienemmälläkin vuosiajolla disu tulisi kannattavaksi ja koska disu tuottaa pienemmän käytännön kulutuksensa ansiosta vähempi CO2 mitä vastaavan työn tehnyt bensapeli, niin myös ympäristö kiittäisi. Puhumattakaan vielä esim. Nesteen My Dieselin kaltaisista, 100% kierrätyskamasta valmistetuista polttoaineista, jota ei bensan E85:kaan ole koska siinä on yhä 15% fossiilista. Juu, tavara kulkee kumipyörillä, mutta eiköhän tuohonkin joku tukisysteemi tms. kehitettäisi, pelkkää IT-nippelitekniikkaa tuokin kun loppupelissä on 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

aamu-uninen

Hyvä keino päästövähennyksiin on vielä tiukempi autoveron progressio samalla kun autoveroa lasketaan maltillisesti. Polttoaineveroihin korotus ja ajoneuvovero korreloimaan EURO-päästöluokituksen kanssa.

Köyhille joku huojennus tai tuki vaimentamaan iskua.

jt

Lainaus käyttäjältä: aamu-uninen - 05.11.18 - klo:22:15
Hyvä keino päästövähennyksiin on vielä tiukempi autoveron progressio samalla kun autoveroa lasketaan maltillisesti. Polttoaineveroihin korotus ja ajoneuvovero korreloimaan EURO-päästöluokituksen kanssa.

Köyhille joku huojennus tai tuki vaimentamaan iskua.
Kannatan myös autoveron progression jyrkentämistä, samoin käyttövoiman huomiointia, käytännössä lähes päästöttömässä päässä vero voisi olla lähellä 0:aa ja sitten kun taas mennään päästöllisempään päähän, vero nousisi nykytasolle tai jopa korkeammalle. Ei sitä autoveroa nyt kokonaan poistamaan pidä mennä, sehän olisi melkoinen tulonsiirto ja kädenojennus kaikkein saastuttavimmalle uudelle kalustolle. Verratkaapa huvikseen vaikkapa mitä maksaa bensa-golffit ja dieselit Norjassa. Kyllä on siellä autoverot kohdallaan. 

Perustelu tälle on päästötavoitteet. Jokaisella ostetulla autolla nyt kuitenkin ajetaan about muutamia satojatuhansia km niiden elinkaaren aikana, poikkeuksena ehkä harraste- ja tietyt urheiluautot. Mutta en näe mitään syytä että niiden verotus pitäisi poistaa niiden kustannuksella joiden lompakko ei yksinkertaisesti vain repeä uusiin autoihin. Eihän nytkään vaikkapa uuden pienipäästöisen Skoda Octavian autovero ole mitenkään mahdoton, varmaan niitä lisävarusteita napsitaan jo enemmän. Toisekseen vastaava verorasite pitäisi siirtää sitten jonnekin muualle, en lukeudu idealisteihin joiden mielestä autovero voidaan poistaa muita veroja nostamatta.

Autoveroa ei pidä poistaa kokonaan myöskään siksi että silloinhan vasta käytettyjen tuonti repeäisi - nythän autovero pistää hieman miettimään minkälaisen monsterikoneen sitä tuo vaiko kenties hieman vähäpäästöisemmän ja pieniveroisemman. Ja mitä suurempi autokanta, sen suurempi myös ympäristökuormitus. Romutuspalkkiot tms. pois kokonaan pelkästään fossiilisilla liikkuvilta, liikenteen murros on tulossa ja parempi varautus siihen saman tien. Siis plug-in hybridi tai kaasuauto saisi "romutuspalkkion", mutta vähäpäästöinen pelkkä bensa ei, oli siinä "hybrid technology" tai ei.

Mitä tulee bensan/dieselin verotukseen, kyseisen pienen autoveron alennuksen voisi rahoittaa maltillisella polttoaineveron nostolla, se myös lisäisi hitusen siirtymää vaihtoehtoisiin käyttövoimiin. Sen sijaan, en usko että polttoaineverolla voidaan korvata autoveroa, jos bensan/dieselin hinta hyppää turhan korkealle, niin rajat alkavat jo vuotaa sen verran paljon (polttoainetuonti) että veronkorotuskin valuu hukkaan, lisäksi tulee jo taloudellisia ongelmia niille joilla ei ole ylimääräistä pätäkkää mutta töissä pitäisi kulkea. Periaattessa polttoainevero on kuitenkin paras ohjautuvuuden kannalta, verotus on suoraan verrannollinen käyttöön. Ongelmia suuresta korotuksesta tulee kuitenkin sen verran paljon että en usko sen realistisuuteen.

Käyttövoimavero on eräs kummajainen, varsinkin kaasukoneesta. Oikein erikseen rangaistaan siitä että omistaa vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan vehkeen? Omistamisen autoverotuksessa progressio CO2-pohjaisesti ja käyttövoiman mukaan. Ei siitä kuitenkaan eroon päästä, mutta progressiota siinäkin paikalleen, niin kannustaa hankkimaan myös käytettynäkin vähäpäästöisiä pirssejä.  Tarpeeksi matalilla päästöillä vero nollaan. (vs. Ruotsin miljöbil systeemi, tarpeeksi matalat CO2, niin ekoina vuosina ei veroa).

Tulevaisuudessa häämöttää sitten km-perusteinen vero ohjautuvuuselementillä (kun sähköautojen osuus alkaa jo vaikuttaa verotuloihin, eli ei ihan heti), eli aika ja paikka vaikuttavat veroon tai vaihtoehtoisesti tietullit varsinkin pk-seudulla. Esim. Tukholman tietullisysteemi toimii näppärästi, kamerat lukevat rekkarin ja lasku tulee perästä.. Ennenkaikkea ohjattavuudella pitää hakea sitä että ruuhkahuippuina vero/tietulli olisi korkeampi ja sen ulkopuolella matalampi/tai sitä ei olisi ollenkaan. Yksi tavoite näissä bulevardisointi yms. utopioissa (kävisivät nyt edes katsomassa ennen lopullisia päätöksiä nyt hyisessä marraskussa vaikka Tukholman "katubulevardeja", esim. kaupungin eteläpuolella) voikin olla pakottaa tietullijärjestelmän käyttöönotto mahdottomaksi paisuvia ruuhkia hillitsemään.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jt - 05.11.18 - klo:23:01
Autoveroa ei pidä poistaa kokonaan myöskään siksi että silloinhan vasta käytettyjen tuonti repeäisi - nythän autovero pistää hieman miettimään minkälaisen monsterikoneen sitä tuo vaiko kenties hieman vähäpäästöisemmän ja pieniveroisemman.

Autoveron poisto uusilta ei tarkoita etteikö sitä yhä perittäisi tänne tuotavasta wanhasta kalustosta - toki vain siihen rajaan saakka kunnes noita autoverottomia alkaa saamaan käytettynä, autoja joiden ensirekisteröinti on tapahtunut autoveropoiston pvm jälkeen. Mutta siis kaikki tuota pvm wanhemmat voidaan vielä tuon autoveropoiston jälkeenkin autoverottaa ihan kuten tänäkin päivänä tehdään 8)

Ja autovero voidaan korvata ajoneuvoveron hyvinkin jyrkän eco-progressiivisella korotuksella, asetamalla näille uusille autoverottomille erillinen vuotuinen lisämaksuosuus osaksi niiden ajoneuvoverotusta. Tämän progression jyrkkyydellä ei ole mitään vaikutusta maassa jo olevaan kalustoon, sillä niiltä sitä ei perittäisi. Ja näin vaikka kuinka autoverottomana jonkin bensakrematorion tänne toisikin, niin useamman 1000, vuodessa kun siitä makselee ajoneuvoveroa niin laittaapa kummasti jo harkitsemaan moisen järkevyyttä - olkoonkin että vero maksetaan vain käyttöpäiviltä, koska tuollainen krematoriohan olisi liikenteestä poistettuna jokaisen päivän kun sillä ei ajeta, mikä toisaalta on ihan oikeinkin sillä eihän se silloin myöskään ajamattomana pihassa seisoessaan saastuta 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Geoman

Autovero voidaan jätää perimättä vain niiltä käytettynä maahan tuotavilta, joiden ensirekisteröinti on tapahtunut Suomen autoveron poiston jälkeen. Ennen Suomen autoveron poistopäivämäärää ulkomailla ensirekisteröidystä autosta pitää periä jäljellä oleva vero. Näin Suomen autoveron poisto luultavasti jopa vähentäisi ulkomailta tuotavien käytettyjen auojen määrää.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 06.11.18 - klo:10:36
Näin Suomen autoveron poisto luultavasti jopa vähentäisi ulkomailta tuotavien käytettyjen auojen määrää.

Mutta vain autoveropoistopäivästä laskien ekan 6kk ja 6tkm ajan, sillä tuon jälkeenhän niitä autoverottomiakin voidaan jo tuoda käytettynä maahan 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vasara

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 06.11.18 - klo:12:00
Mutta vain autoveropoistopäivästä laskien ekan 6kk ja 6tkm ajan, sillä tuon jälkeenhän niitä autoverottomiakin voidaan jo tuoda käytettynä maahan 8)
Kyllä, mutta oletettavasti autoveron poisto lisää Suomi- tarjontaa niissä auto'tyypeissä' joita nyt tarjonnan puutteen vuoksi ahkerasti tuodaan.
Eli todennäköisesti käytettyjen tuontitarve olisi huomattavasti pienempi.. ja alvikertymän kannalta verottajalle edullisempi.
Hyvänä esimerkkinä Ruotsi, jossa vähänajetuista käytetyistä on erittäin hyvä tarjonta.. niin hyvä, että niitä riitää Suomeen tuotavaksikin runsaasti (n. puolet Suomeen tuotavista käytetyistä).

https://www.uusisuomi.fi/raha/255703-kaytettyjen-autojen-tuonti-kasvaa-rajahdysmaisesti-ruotsi-ohittanut-saksan-suosikkimaana
.. tuolla hieman lukujakin & huomio:
Ruotsissa rekisteröitiin viime vuonna ennätysmäärä uusia autoja, lähes 380 000 kappaletta. Samaan aikaan Suomessa henkilö- autoja ensirekisteröitiin alle 119 000 kappaletta.
Väkilukuun suhteutettuna Ruotsissa rekisteröidään siis uusia autoja valtava määrä enemmän kuin Suomessa => alvikertymä hyvä, kalusto uusiutuu nopeammin ja on vähäpäästöisempää. Pelkkiä etuja.
Mikäli Suomessa autoveron poisto & uusien autojen myynti noudattaisi samaa määrällistä kaavaa kuin Ruotsissa, niin nykyinen rek.vero kuittautuisi pelkällä alvikertymän kasvulla.. ei tarvittaisi pelättyjä 'korvaavia' veroja.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 06.11.18 - klo:12:45
Mikäli Suomessa autoveron poisto & uusien autojen myynti noudattaisi samaa määrällistä kaavaa kuin Ruotsissa, niin nykyinen rek.vero kuittautuisi pelkällä alvikertymän kasvulla.. ei tarvittaisi pelättyjä 'korvaavia' veroja.

Ei korvautuisi ALV:lla. Se autoihin laitetu raha olisi pois muusta ALV:n alaisesta kulutuksesta. ALV:a ei voi korvamerkitä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.11.18 - klo:12:59
Ei korvautuisi ALV:lla. Se autoihin laitetu raha olisi pois muusta ALV:n alaisesta kulutuksesta. ALV:a ei voi korvamerkitä.

Aika moni ajattelee tätä nollasummapelinä. Jos Suomessa myytäisiin 200t autoa enemmän, joista jokaisesta maksettaisiin 10t, ulkomaille, niin samantien katoaisi 2 miljardia jostain muusta kulutuksesta. Laskelma ei tietenkään ota huomioon sitä kuinka paljon meidän omien tuotteiden ja palveluiden vienti kasvaisi, mutta tuskin se olisi kovin montaa miljoonaa.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 06.11.18 - klo:13:09
Aika moni ajattelee tätä nollasummapelinä. Jos Suomessa myytäisiin 200t autoa enemmän, joista jokaisesta maksettaisiin 10t, ulkomaille, niin samantien katoaisi 2 miljardia jostain muusta kulutuksesta. Laskelma ei tietenkään ota huomioon sitä kuinka paljon meidän vienti kasvaisi, mutta tuskin se olisi kovin montaa miljoonaa.

ALV kertymä kasvaisi sen 150 miljoonaa, jotka nyt meneteään käytettyjen tuontina Suomeen, mutta ei enempää. Lyhyellä tähtäimellä ALV-kertymä todennäköisesti kasvaisi, koska olisi patoutuneina ostopaineita. Pitkällä tähtäimellä ei kertymä kasvaisi vaikka autoja myytäisiin tuplaten.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.11.18 - klo:13:13
ALV kertymä kasvaisi sen 150 miljoonaa, jotka nyt meneteään käytettyjen tuontina Suomeen, mutta ei enempää. Lyhyellä tähtäimellä ALV-kertymä todennäköisesti kasvaisi, koska olisi patoutuneina ostopaineita. Pitkällä tähtäimellä ei kertymä kasvaisi vaikka autoja myytäisiin tuplaten.

Tuo 10t, olisi siis pelkkä bulkkihinta tehtaalle ilman Suomeen maksettavia veroja. 
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.11.18 - klo:12:59
Ei korvautuisi ALV:lla. Se autoihin laitetu raha olisi pois muusta ALV:n alaisesta kulutuksesta. ALV:a ei voi korvamerkitä.
Autoverokin on pois muusta Alv alaisesta kulutuksesta ja sitäkään ei korvamerkitä.. samaan säkkiin menee kaikki veroina kerätty raha.
Samalla euromäärällä, jolla nyt kuluttajat ostavat uusia autoverollisia autoja, saataisiin huomattavasti suurempi määrä uusia autoverottomia autoja => autovero kertymä korvautuu osin alv-kertymällä. Samaten huomioitava tuontiautojen (40 000 kpl) nykyisin menetetty alv. Samaten huomioitava taloudelisen aktiviteetin kasvu ja sen kerrannaisvaikutukset.

Vaikkei tämä nyt ihan verojen osalta nollasummana menisikään, niin bonuksena päästöjen vähennykset, johon päättäjämme ovat sitoutuneet.. tämän asian suhteen on kaikissa tapauksissa tehtävä jotain. Voidaan tehdä kansalaisten kannalta vapaaehtoisperiaatteella, porkkanalla, edullisesti ja taloudellista aktiviteettia samalla tukien.. tai halolla päähän & kalliisti.

vasara

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 06.11.18 - klo:13:09
Aika moni ajattelee tätä nollasummapelinä. Jos Suomessa myytäisiin 200t autoa enemmän, joista jokaisesta maksettaisiin 10t, ulkomaille, niin samantien katoaisi 2 miljardia jostain muusta kulutuksesta. Laskelma ei tietenkään ota huomioon sitä kuinka paljon meidän omien tuotteiden ja palveluiden vienti kasvaisi, mutta tuskin se olisi kovin montaa miljoonaa.
Eihän se ihan noin mene. Suomihan on tätä nykyä omassa autovalmistuksessa jo ihan kohtalainen tekijä.. ei nyt mikään Saksa tietenkään :). Mutta vienti lähestyy jo tuontia.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/suomen-autovienti-kasvoi-yli-100-viime-vuonna-arvo-yli-kaksi-miljardia-6700356
Osa kotimaisesta kysynnästä kohdistuu kotimaassa valmistettuihin autoihin.
Autoveron poiston jälkeen Suomi on merkittävämpi automarkkina ja samalla Made in Finland kysyntäkin kasvaa.

Jos tätä "pois jostain muusta kulutuksesta" peilataan tavarakulutukseen. Kuluttajatuotteiden valmistus Suomessa on vähäistä (paitsi autot :) ). Mistä muusta kulutuksesta mahdollisesti poistuisi jotain. Kiinasta tuotavasta rojusta? => Ei haittaa vaan hyvä. Kotimaisista palveluista? => Mahdollisesti ja on haitta. Ulkomaan matkailusta ja palveluista siellä? => Ei haittaa vaan hyvä...
Eli lähinnä tarkoitan simppelillä luetteloinnillani sitä, että jos jotain poistuisi muusta kysynnästä, niin suurehko osa poistumasta ei vaikuta negatiivisesti Suomen kansantalouteen.

Pihistelijä

#223
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 06.11.18 - klo:13:37
Samalla euromäärällä, jolla nyt kuluttajat ostavat uusia autoverollisia autoja, saataisiin huomattavasti suurempi määrä uusia autoverottomia autoja => autovero kertymä korvautuu osin alv-kertymällä. Samaten huomioitava tuontiautojen (40 000 kpl) nykyisin menetetty alv. Samaten huomioitava taloudelisen aktiviteetin kasvu ja sen kerrannaisvaikutukset.

Ei se korvaanu. Sen entisen autoveron lisäksi perittiin myös ALV. Jos autovero poistetaan, putoaa yksi verokertymä välitä pois. Sitä ei voi kompensoida myymällä enemmän autoja, koska se lisämyynti olisi pois muusta ALV:n alaisesta kulutuksesta. ALV-kertymään vaikuttaa vain bruttokansantuote. Jos halutaan lisätä ALV-kertymää, pitää kasvattaa kansalaisten tuloja. Ainostaan, jos autoveron poisto lisäisi tuottavuutta ja bruttokansantuote kasvaisi, kasvaisi myös ALV-kertymä.

Ainoastaan ne 40 000 tuontiauton menetetyt ALV:t saataisiin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Otetaan esimerkki. Matti Meikäläisen nettotulot ovat 40 000 ,/v.

1. Nykyinen autovero
- Hän ostaa 25 000 , auton, josta autoveron osuus on 3 500 , ja ALV 4300 ,. Veroa yhteensä 7800 ,.
- Hän ostaa ruokaa 5000 ,. ALV 450 ,.
- Lopulla 10000 , hän ostaa 24% tuotteita. ALV 2000 ,.

Veroja yhteensä 10 250 ,/v.

2. Autovero pois
- Hän ostaa 25 000 , auton (hieman parempi). ALV 5000 ,.
- Hän ostaa ruokaa 5000 ,. ALV 450 ,.
- Lopulla 10000 , hän ostaa 24% tuotteita. ALV 2000 ,.

Veroja yhteensä 7 450 ,/v

3. Autovero pois ja veroalennusvillitys
- Hän ostaa 30 000 , auton (selvästi parempi). ALV 6000 ,.
- Hän ostaa ruokaa 5000 ,. ALV 450 ,.
- Lopulla 5000 , hän ostaa 24% tuotteita. ALV 1000 ,.

Veroja yhteensä 7 450 ,/v.

Huomaa, että tässä viimeisessä tapauksessa hän osti kalliimman auton, mutta joutui tinkimään muusta kulutuksesta, joten ALV-kertymä on plus-miinus-nolla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Geoman

Tieliikenteeltä tullaan keräämään yhtäpäljon kokonaisuudessaan veroja oli autovero tai ei. Ellei ole autoveroa niin tullaan korottamaan tai ottamaan käyttöön uusia auton käyttöön liittyviä veroja. Tällöin tietysti tapahtuu niin, että enemmän ajavat maksavat enemmän veroja kuin vähän ajavat - mikä on oikein. Sehän myös ohjaa ajamisen määrää.

Poliitikot ovat eri mieltä että syrjässä asuville pitää olla alemmat verot, koska kilometrejä kertyy enemmän kuin taajamissa asuville. Kuitenkin asuinkustannukset ovat toisin päin ja kaikille maksetaan työstä samojen sääntöjen mukaan. Silti tulee olemaan edelleen työmatkojen verohelpotus ja kilometrikorvaukset.


vagfani

Kannattaa lukea, autoveron poisto on erinomainen asia, uuden keskihintaisen auton hinta laskisi arviolta 7500 euroa:

Erinomaista settiä:

"Kokoomuksen kansanedustaja Timo Heinonen vaatii autoveron kuoppaamista suomalaisen autokannan uudistamiseksi. Heinonen huomauttaa Puheenvuoron blogissaan, että liikenne tuottaa ”noin viidenneksen maamme kasvihuonekaasupäästöistä”. Syksyn verouudistus uhkaa autokannan uudistamista.

Kovinkaan suurta korotusta ei muihin veroihin tarvittaisi, kun osa siirtyisi auton käyttämiseen ja uusien autojen hinnanlasku tarkoittaisi myös lisääntyvää autokauppaa ja sitä kautta myös lisääntyviä verotuottoja. Tieliikenteen Tietokeskus TT on laskenut, että autoveron poisto laskisi liikenteen CO2-päästöjä vuoteen 2030 mennessä noin 700 000 tonnia”, Heinonen kirjoittaa."

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/263862-kansanedustaja-myontaa-uusi-autovero-jarjeton-suomelle-poistaisi-sen-kokonaan

https://blogit.iltalehti.fi/timo-heinonen/2018/11/06/autoverosta-luopuminen-olisi-myos-ymparistoteko/


TDiih

Aijai, valitettavasti näitä ei enää voi ostaa, mutta eiköhän tulevien vaalien alla taas ole myynnissä.

https://timoheinonen.fi/timo-tuotteita/
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.11.18 - klo:14:13
Ei se korvaanu. Sen entisen autoveron lisäksi perittiin myös ALV. Jos autovero poistetaan, putoaa yksi verokertymä välitä pois. Sitä ei voi kompensoida myymällä enemmän autoja, koska se lisämyynti olisi pois muusta ALV:n alaisesta kulutuksesta. ALV-kertymään vaikuttaa vain bruttokansantuote. Jos halutaan lisätä ALV-kertymää, pitää kasvattaa kansalaisten tuloja. Ainostaan, jos autoveron poisto lisäisi tuottavuutta ja bruttokansantuote kasvaisi, kasvaisi myös ALV-kertymä.

Ainoastaan ne 40 000 tuontiauton menetetyt ALV:t saataisiin.
No voi hyvänen aika :) Nykyisellään rahastetaan 1 Miljardi autoveroa, joka on myös muusta kulutuksesta pois.
Se kun lisätään kuluttajien kukkaroon, niin kulutusta voi lisätä mukavasti.
Vaikkapa 50 000 uuden auton myynti vuosittain lisää myös jo itsessään monenlaista työtä, verotuloa jne.. kansantalouteen. Ei se ole pelkästään 'pois' muusta, vaan tilalle.
Jos kuluttajien rahankäyttö / vuosi pysyy vakiona, niin se ei ole koko kansantalouden mittakaavassa mistään pois.

Millä ihmeellä voidaan sitäpaitsi tietää, että mistä kulutuksesta tuo olisi pois / minkä tilalle tulisi.. sehän voi olla osin vaikka alennetun alvikannan kulutuksesta, jolloin vaikutus alviin pienempi.. tai ulkomaanmatkoista, joiden aikana kulutus kerryttää jonkun toisen maan verotuloja.. tai yksityisten kuluttajien kiinatilauksista, joista ei makseta veroja lainkaan.. tai muista ulkomaisista nettiostoksista, joista maksetaan alvit Suomeen vasta silloin, kun rajat ko. nettikaupan osalta ylittyvät jne...

Me ei oikein millään voida tehdä pitäviä laskelmia mitä on mistäkin pois ja kuka hyötyy ja mitkä on kerrannaisvaikutukset. Sitä ei voi tehdä edes autoveron poiston jälkeen.
Sen kuitenkin voi sanoa, että suurin osa Euroopan maista pärjäilee (Suomea paremmin) ilman autoveroa.. ja sen voi sanoa, että jollain tavalla Suomen autokanta on saatava vähäpäästöisemmäksi.. ja sen, että autoilun verotus pitäisi kohdentua ympäristösyistä käyttöön, eikä omistamiseen.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 06.11.18 - klo:17:27
No voi hyvänen aika :) Nykyisellään rahastetaan 1 Miljardi autoveroa, joka on myös muusta kulutuksesta pois.
Se kun lisätään kuluttajien kukkaroon, niin kulutusta voi lisätä mukavasti.

Niin voi lisätä kulutusta, mutta se uusi kulutus on todennäköisesti kevyemmin verotettua kuin autovero + ALV 24%. Ellei sitten osta viinaa, tupakkaa tai bensaa sillä rahalla.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 06.11.18 - klo:17:27
Millä ihmeellä voidaan sitäpaitsi tietää, että mistä kulutuksesta tuo olisi pois / minkä tilalle tulisi.. sehän voi olla osin vaikka alennetun alvikannan kulutuksesta, jolloin vaikutus alviin pienempi.. tai ulkomaanmatkoista, joiden aikana kulutus kerryttää jonkun toisen maan verotuloja..

Ruuasta tingitään kaikkein viimeisimpänä. Täten on erittäin epätodennäköistä, että ruuan ALV 14% kulutusta siirtyisi auton hankinnan 24% kulutukseen. Kyllä se siirtyy muusta 24% kulutuksesta. On myös todenäköistä, että autojen halvetessa ylimääräinen raha käytettäisiin ulkomaanmatkoihin, jolloin osa ALV:stä jää kokonaan saamatta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vasara

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 06.11.18 - klo:16:46
Näin se on:

https://www.verkkouutiset.fi/timo-heinonen-autoverosta-pitaa-luopua/
Usko kokoomukseen alkaa hiljalleen palailla.. (Suomi konkurssiin & 10 vuoden lama Kataisen jäljiltä :) )
Orpokin autoveron poisto linjoilla.. ainakin ennen vaaleja vielä on.. miksei tehnyt asian hyväksi mitään Valtiovarainministerinä?
Jos joku edes lupaa poistaa autoveron, niin täältä lähti ääni.. ihan sama mitä ajattelee muista yhteiskunnallisista asioista :)

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.11.18 - klo:17:54
Ruuasta tingitään kaikkein viimeisimpänä. Täten on erittäin epätodennäköistä, että ruuan ALV 14% kulutusta siirtyisi auton hankinnan 24% kulutukseen. Kyllä se siirtyy muusta 24% kulutuksesta. On myös todenäköistä, että autojen halvetessa ylimääräinen raha käytettäisiin ulkomaanmatkoihin, jolloin osa ALV:stä jää kokonaan saamatta.
Suomessa löytyy myös alempi 10% alv-kanta.
Henkilökuljetus, majoituspalvelut, liikuntapalvelut, teatteri, sirkus-, musiikki- ja tanssiesitysten, elokuvanäytösten, näyttelyjen, urheilutapahtumien, museoiden ja muiden vastaavien kulttuuri- ja viihdetilaisuuksien pääsymaksut, lääkkeet, kirjat, sanoma- ja aikakauslehdet vähintään kuukauden ajaksi tilattuna.

Tuo alemman alv-kannan kommentti aiemmin oli nyt vaan yksi heitto muiden joukossa, koska ei voida tietää.. spekulaatiot siitä, mistä kulutus vähentyisi, jos suomalaiset ryntäisivät ostamaan verottomia autoja aivan hulvattomia määriä, ovat kaikki arvailuja.

Verokertymien kannalta autoveron jättämä aukko olisi todennäköisesti kuitenkin lopulta hyvin pieni. Joku hinta on maksettava päästövähennys lupauksista ja maksajina olemme me veronmaksajat. Luulen että tämä olisi meidän kansalaisten näkökulmasta niitä helpoimpia tapoja.. joskaan ei tule olemaan ainoa.

clacson

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 06.11.18 - klo:17:59
Usko kokoomukseen alkaa hiljalleen palailla.. (Suomi konkurssiin & 10 vuoden lama Kataisen jäljiltä :) )
Orpokin autoveron poisto linjoilla.. ainakin ennen vaaleja vielä on.. miksei tehnyt asian hyväksi mitään Valtiovarainministerinä?
Jos joku edes lupaa poistaa autoveron, niin täältä lähti ääni.. ihan sama mitä ajattelee muista yhteiskunnallisista asioista :)
Ehkäpä hallitusohjelmassa oli sovittu, ettei poisteta. Vaalien edellä taas kaikki lupaavat kuun taivaalta. Vaalien jälkeen koittaa arki ja sama vanha veronnousu.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Polouni

Juu politiikka on politiikkaa. Olen itse autoveron poiston kannalla jos tilalle saadaan järkeviä malleja verotulojen ylläpitämiseen. Näyttää kuitenkin vahvasti siltä, ettei normipurku tai julkisen sektorin tehtävät tule ainakaan vähenemään jos/kun SDP on pääministeripuolue.

Pihistelijä tuossa jo ottikin esimerkkejä. Itseä mietityttää seuraavat asiat.
- Ostaako jengi saman auton kuin aiemmin eli säästää rahaa ja käyttää sen muuhun kulutukseen vai ostetaanko tilalle parempi auto samalla hinnalla kuin aiempi auto veroineen.
- Autoverojen osuus ei ole hirveän suuri noissa volyymimalleissa hintaluokassa 17-30 tonttua.
- Välirahallakin on iso merkitys ja se ei ihan hirveästi kuitenkaan muutu vanhaa vaihtoon tuotaessa.
- Mihin asettuisivat kk-maksuilla tehtävät diilit jne.

En tiedä mitä yleisesti ajatellaan, mutta jos haitta/huvituksista maksettavia veroja ja maksuja nostettaisiin yhdessä polttoaineiden verojen kanssa, niintämä taas rokottaisi jotain kautta prätkiä ja kelkkoja sekä muita ei-välttämättömiä asioita.

Enhancer

Mitä olisitte mieltä, jos kaikki auton hankkimiseen ja omistamiseen liitetyt maksut poistettaisiin, ja siirrettäisiin sellaisenaan polttoaineisiin? Auton hankintahinnassa mukana oleva autovero, käytetyn auton tuonnin yhteydessä perittävä autovero, vuotuiset käyttömaksut ja käyttövoimavero, ja vaikkapa liikennevakuutuskin?

Iso liuta verotusta pyörittäviä virkamiehiä saisi keksiä parempaa tekemistä. Tällöin myös toteutuisi ajotavan verottaminen paremmin, siinä missä myös auton teknisen kunnon ollessa parempi säästyy polttoainetta = vähemmän veronmaksua.

Se, että auto on pihassa käytettävissä ei maksaisi mitään. Käyttö maksaisi vastaavasti, mitä enemmän auto kuluttaa joko ominaisuuksiensa tai vikojensa vuoksi tai mitä typerämmin kuski ajaa, siinä maksumies. Samalla saataisiin myös kaikki polttoaineet samalle viivalle, eli verotus täysin energiasisällön mukaan.

Ei tarvita GPS-seurantaa, ja veron kerääminen siinä missä verotuksen pitäminen tasapainossa on helpompaa kun se maksetaan suoraan pumpulla.

Joo, joku hakee sen tankillisen Venäjältä mutta tuokin pystytään haluttaessa hoitamaan. Yrityksille polttoaine on vähennyskelpoiseen kulu ihan normaalisti, ei vaikutusta sillä saralla. Vastaavasti yritykset pystyisivät hankkimaan uudempaa kalustoa, ja alkaisi ehkä löytyä itse kenelläkin motivaatiota sammuttaa se auto tyhjäkäyntiä louskuttamasta kun diesel on sen 3,/l.

Eikö tämä olisi tasapuolinen tapa verottaa?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 06.11.18 - klo:12:45
Mikäli Suomessa autoveron poisto & uusien autojen myynti noudattaisi samaa määrällistä kaavaa kuin Ruotsissa, niin nykyinen rek.vero kuittautuisi pelkällä alvikertymän kasvulla.. ei tarvittaisi pelättyjä 'korvaavia' veroja.

Kulutustottumukset Suomi vs. Ruotsi on monessakin kohtaa aika erilaiset ja sitä myöten myös verotuksen painotukset, joten ihan suoraan näitä ei autojenkaan kohdalla siis voi toisiinsa vertailla 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 06.11.18 - klo:18:14
Suomessa löytyy myös alempi 10% alv-kanta.
Henkilökuljetus, majoituspalvelut, liikuntapalvelut, teatteri, sirkus-, musiikki- ja tanssiesitysten, elokuvanäytösten, näyttelyjen, urheilutapahtumien, museoiden ja muiden vastaavien kulttuuri- ja viihdetilaisuuksien pääsymaksut, lääkkeet, kirjat, sanoma- ja aikakauslehdet vähintään kuukauden ajaksi tilattuna.

Nämä alennetut verokannat ovat alennettuja juuri sen takia, että ovat tarpeellisia hankintoja. Niistä tingitään viimeksi. Jos kaikki 10% ALV:n alaiseen kulutukseen (lääkket, henkilökuljetus) käytetty raha siirtyisi autojen ostoon, saataisiin autoveron menetys korvattua ALV:n myötä. Mutta pidän sitä äärimmäisen epätodennäköisenä. En näe mitään mekanismia, jolla autoveron poiston aiheuttama miljardin euron lovi voitaisiin paikata ALV-kertymän kasvulla. En edes puolta siitä.

Vaikka automyynti kasvaisi ja työpaikat siellä lisääntyisivät, on jonkun muun myynnin pakosti vähennyttävä ja sieltä vastaavasti työpaikat vähenisivät. Jälleen nollasummapeliä, jossa vain siirrettäisiin jauhoja laarista toiseen.

Autovero on siis kompensoitava jollain uudella verolla tai vanhaa korottamalla.

Selvennetään vielä, että kannatan kyllä autoverosta luopumista.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 06.11.18 - klo:20:44
Mitä olisitte mieltä, jos kaikki auton hankkimiseen ja omistamiseen liitetyt maksut poistettaisiin, ja siirrettäisiin sellaisenaan polttoaineisiin? Auton hankintahinnassa mukana oleva autovero, käytetyn auton tuonnin yhteydessä perittävä autovero, vuotuiset käyttömaksut ja käyttövoimavero, ja vaikkapa liikennevakuutuskin?

Eikö tämä olisi tasapuolinen tapa verottaa?

Minä ainakin kannatan tätä, tosin en aja vuodessa kuin 35tkm.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy