Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

TAG

Jokainen tehköön omat johtopäätösensä demokratiamme toimimisesta, jos yksi mies voi päättää 30 vuoden ajan kansalaisten vihaaman verojärjestelyn linjauksista.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001041843.html

Ote Iltasanomien artikkelista:

"Hallitussihteeri Heikki Kuitusen nimi nousee esiin useassa yhteydessä. Kun 1980-luvun lopulla Suomessa alettiin puhua Euroopan vapaasta liikkuvuudesta, huomasi hallitussihteeri Kuitunen painottaa, että ”Suomessa oli tarve hillitä autokannan kasvua ja näin vähentää osaltaan liikennekuolemia sekä säästää julkista taloutta liikenneruuhkista aiheutuvilta kalliilta investoinneilta”. Autoveron korvaamista polttoaineveron korotuksella Kuitunen ylenkatsoi ja piti tehottomana tapana.

”Väitteet isompien autojen turvallisuudesta eivät Kuitusen mukaan olleet uskottavia edes kolaritilastojen valossa”, Nokki kirjoittaa. Autoveron alennuksesta hallitussihteeri Kuitunen sanoi vuonna 1990, että ”asiassa olisi edettävä varovasti: nopeat muutokset johtaisivat herkästi keinotteluun, kun kyse oli auton kaltaisesta arvohyödykkeestä”.

Latexi

Minkälainen tyyppi se "Kuitunen" oikein on? Missään ei ole koskaan näkynyt kuvaa tyypistä, alkaa tuntua, että koko herraa ei ole olemassa kuin jossain citylegendoissa. Toisaalta se nimi on tullut jo niin pitkään esille, että se tyyppi on jo kerännyt kaikki mahdolliset ja mahdottomat bonuksen eläkkeeseensä, ikääkin täytyisi olla jo hyvän matkaa yli 70. Ei ihme vaikka meillä asiat junnaavat paikallaan valtionhallinnossa.
Latexi

arskas_s

2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

skriko

Kerran olen soittanut kyseiselle herralla. Kyselin auton hankintaverosta niin puhui koko ajan käyttöverosta.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Latexi - 18.03.16 - klo:22:21
Minkälainen tyyppi se "Kuitunen" oikein on? Missään ei ole koskaan näkynyt kuvaa tyypistä, alkaa tuntua, että koko herraa ei ole olemassa kuin jossain citylegendoissa. Toisaalta se nimi on tullut jo niin pitkään esille, että se tyyppi on jo kerännyt kaikki mahdolliset ja mahdottomat bonuksen eläkkeeseensä, ikääkin täytyisi olla jo hyvän matkaa yli 70. Ei ihme vaikka meillä asiat junnaavat paikallaan valtionhallinnossa.
Kait peruspoliitikko?
Paksunahkainen koska muuten selkärangaton ei pysy kasassa?  8)
Hankintavero OK koska joka vuosi ei tarvititse uutta ostaa ja veron määrän voi valita ostamalla pieniveroisen auton!
Tuo omistusvero koivertaa enemmän koska joutuu maksaan vaikka ei paljoa ajaisikaan, meilläkin kahdesta kulkineesta, lisänä tietenkin polttoainevero jos ajaa!  :o

TAG

#5
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 18.03.16 - klo:23:20
Kait peruspoliitikko?
Paksunahkainen koska muuten selkärangaton ei pysy kasassa?  8)
Hankintavero OK koska joka vuosi ei tarvititse uutta ostaa ja veron määrän voi valita ostamalla pieniveroisen auton!
Tuo omistusvero koivertaa enemmän koska joutuu maksaan vaikka ei paljoa ajaisikaan, meilläkin kahdesta kulkineesta, lisänä tietenkin polttoainevero jos ajaa!  :o

Hankintahinnassa on alv-veroa 24%, mikä ei ole ihan vähän, kun vaikka vertaat USA:n serkkujen alle 10% alv veroja.

Jos haluat pikakurssin koko homman järjettömyydestä, niin lukaise esimerkkinä allaolevan linkin määritelmä pakettiautosta Trafin sivuilta. Mieti samalla lukiessasi sitä, että ilman autoveroa jokainen rivi tuosta tekstistä on turha ja tarpeeton. Ja mieti myös mikä määrä hallintotyötä tuon kaiken hoitamiseen menee kun nuo asiat pitää käydä jokaisen auton kanssa erikseen läpi.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/pakettiauto

Ukko

"Verottajan lähtökohta on ollut, että autovero ei nouse. Sellainenhan tilanne ei kyllä ole. Kokonaisuutena on menty ylöspäin. On vaikea sanoa, tuleeko jonkinlaista kompensaatiota."

https://www.uusimaa.fi/artikkeli/705744-ollut-aivan-mieleton-rumba-nain-maan-suurimman-autokaupan-johtaja-arvoi-syyskuun

clacson

#7
Lainaus käyttäjältä: Ukko - 25.09.18 - klo:10:55
"Verottajan lähtökohta on ollut, että autovero ei nouse. Sellainenhan tilanne ei kyllä ole. Kokonaisuutena on menty ylöspäin. On vaikea sanoa, tuleeko jonkinlaista kompensaatiota."

https://www.uusimaa.fi/artikkeli/705744-ollut-aivan-mieleton-rumba-nain-maan-suurimman-autokaupan-johtaja-arvoi-syyskuun
Mutta hallituksen ja eduskunnan kanta voi olla eri kuin verottajan, tokihan hallituksen perusteluissa uusista taulukoista mainittiin samaa, ne vaan olivat poliitikkojen lupauksia. Mitä enemmän rahaa valtion kassaan kilahtaa, niin sitä enemmän päästään kehumaan lainanoton vähenemisellä ja valtion talouden kohenemisella, ei väliä mistä raha kääritään.

Kyllä vero puri myös kevyempiin katumaastureihin, esim BMW X1, Nissan Juke, Toyota C-HR, Seat Ateca, Skoda Karoq, jne lista on loputon.
Voisinpa väittää, että korkeampien autojen verojen järkyttävä veronkorotus on myös ikärasismia. Moni vanhempi henkilö kun haluaisi korkeamman auton, mutta tavoite karkaa yhä kauemmas.
Tällä saadaan myös nämä "riski"kuljettajat pois teitä täyttämästä.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: clacson - 25.09.18 - klo:11:23
Voisinpa väittää, että korkeampien autojen verojen järkyttävä veronkorotus on myös ikärasismia. Moni vanhempi henkilö kun haluaisi korkeamman auton, mutta tavoite karkaa yhä kauemmas.

No jaa, miten tuon nyt ottaa, sillä QQ bensa-peli vajaavetoisena Acenta-tasolla lienee se myydyin malli ja hinta nousi nyt tasan 1.000, (25.850>26.850), mutta tuosta noususta suurin osa tulee moottorin vaihdosta 1.2 litrasesta 115 hv versiosta > 1.3 litraseen 140 hv versioon. Ja myyntilistoja kun katselee, niin aika kärkipaikoilla tuo QQ siellä kyllä keikkuu, joten eiköhän noistakin ostajista jokunen kuulu myös iältään sinne korkeimpaan joukkoon 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vasara

Lainaus käyttäjältä: clacson - 25.09.18 - klo:11:23
Mutta hallituksen ja eduskunnan kanta voi olla eri kuin verottajan, tokihan hallituksen perusteluissa uusista taulukoista mainittiin samaa, ne vaan olivat poliitikkojen lupauksia. Mitä enemmän rahaa valtion kassaan kilahtaa, niin sitä enemmän päästään kehumaan lainanoton vähenemisellä ja valtion talouden kohenemisella, ei väliä mistä raha kääritään.

Kyllä vero puri myös kevyempiin katumaastureihin, esim BMW X1, Nissan Juke, Toyota C-HR, Seat Ateca, Skoda Karoq, jne lista on loputon.
Voisinpa väittää, että korkeampien autojen verojen järkyttävä veronkorotus on myös ikärasismia. Moni vanhempi henkilö kun haluaisi korkeamman auton, mutta tavoite karkaa yhä kauemmas.
Tällä saadaan myös nämä "riski"kuljettajat pois teitä täyttämästä.
Tässä jää nähtäväksi, että kilahtaako valtion kassaa todella enemmän rahaa?
Yleensä markkinoilla hinnan korotus tarkoittaa pienempää kysyntää => hiemankin halpaluokkaa arvokkaampien autojen myynti pienenee ja niistä jää saamatta autoveron lisäksi myös isot alvit.
Vilpittömästi toivon, että autoista raavittu verokertymä lähtee laskuun ja autoilevan kansan vihaajat ja selkänahan kuorijat (poliitikot) saavat sen mitä tilaavat.
Hintojen korotukset ei tietenkään politbyroo edustajiamme heilauta, koska ajelevat huviajojaan takseilla kansan piikkiin :)

clacson

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 25.09.18 - klo:12:05
No jaa, miten tuon nyt ottaa, sillä QQ bensa-peli vajaavetoisena Acenta-tasolla lienee se myydyin malli ja hinta nousi nyt tasan 1.000, (25.850>26.850), mutta tuosta noususta suurin osa tulee moottorin vaihdosta 1.2 litrasesta 115 hv versiosta > 1.3 litraseen 140 hv versioon. Ja myyntilistoja kun katselee, niin aika kärkipaikoilla tuo QQ siellä kyllä keikkuu, joten eiköhän noistakin ostajista jokunen kuulu myös iältään sinne korkeimpaan joukkoon 8)
Tiedä sitten QQsta, kun aitoja 6d-test(WLTP)-arvoja ei ole, vain takaisinlaskettuja NEDC-arvoja.
Bensa Juke 1.6 on ainoa 6d-test-hyväksytty Nissan ja sen CO2-arvot ovat 180-188 g/km, NEDc-arvot olivat 128-139 g/km. Juke 1.6  L  110  5  M/T Acenta, veroton hinta 15801 , ja autovero 6144 ,.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: clacson - 25.09.18 - klo:17:20
Tiedä sitten QQsta, kun aitoja 6d-test(WLTP)-arvoja ei ole, vain takaisinlaskettuja NEDC-arvoja.

No juu, totta toki tuokin ja veikkaan että jokunen kk tässä vielä pitää odotella ennen kuin nuo WLTP-arvot hinnastoihin ilmaantuu, tod.näk. vuodenvaihteen tienoilla ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Ukko

VTT tekee tällä hetkellä laskelmia ja korjausehdotuksen noihin autoverotaulukoihin, eli jos nyt ei kiire ole ostaa uutta autoa, niin odottakaa.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/autoverouudistuksesta-kova-vaanto-virkamiesten-ja-autoalan-kesken-autoilijoiden-etu-on-hallitusmiehille-pyha-6731068

Nähtäväksi jää sitten luottaako poliitikot VTT:n lausuntoon.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 26.09.18 - klo:10:59
VTT tekee tällä hetkellä laskelmia ja korjausehdotuksen noihin autoverotaulukoihin, eli jos nyt ei kiire ole ostaa uutta autoa, niin odottakaa.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/autoverouudistuksesta-kova-vaanto-virkamiesten-ja-autoalan-kesken-autoilijoiden-etu-on-hallitusmiehille-pyha-6731068

Nähtäväksi jää sitten luottaako poliitikot VTT:n lausuntoon.
Em. jutussa hyvä kommentti nimimerkiltä 'Karjusen setä'..
Autoveroa yritetään valtiovarainministeriön demarivirkamiesten toimesta salakavalasti hilata ylöspäin ja poliitikko demarit Harakan johdolla komppaa.
Toivottavasti hallituksella on selkärankaa ja autoveroa lasketaan EU:n suosittama 21% koko co2 verotaulukkoon.. näin tehtiin jo Tanskassa.
Valittavasti Suomen tapauksessa järkevyyteen ja okeudenmukaisuuteen on vaikea uskoa  :-\

"jos nyt ei kiire ole ostaa uutta autoa, niin odottakaa" .. juuri näin.. ja kannattaa odottaa mahdollisimman kauan.. ja muistaa vaaleissa, että demarit ovat autolla liikkuvan kansan vihollisia  :D

Ukko

Uutta tietoa liittyen suunniteltuihin tiemaksuihin:

https://www.is.fi/autot/art-2000005841867.html

vagfani

"Autojen uusi WLTP-kulutusmittaustapa otettiin käyttöön maailman ensimmäisenä maana Suomessa. WLTP-myllerrys nosti monien autojen autoveroa syyskuun alussa.

Muutos ei ole sujunut kitkatta, sillä vieläkään, lähes neljä viikkoa myöhemmin, kaikkien uusien autojen päivitetyt hinnat eivät ole tiedossa.

Ilta-Sanomat kokosi joitakin havaintoja eri merkkien eniten nousseista autoverollisista hinnoista. Otimme mukaan 20 eri mallia, joista uudet hinnat ovat jo saatavilla. Koska kaikki uudet hinnat eivät vielä ole tiedossa, eivät luvut kuvasta absoluuttisesti eniten muuttuneita myyntihintoja.

Silti on selkeästi havaittavissa, että hinnankorotukset koskettavat myös aivan tavallisia, jopa keskikokoa pienempiä malleja, merkistä riippumatta. Kaikki hybriditkään eivät säästy korotuksilta, vaikka niiden pitäisi olla lähtökohtaisesti muutoksessa voittajia."

https://www.is.fi/autot/art-2000005843152.html


a_jaba

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 02.10.18 - klo:11:16
Autojen uusi WLTP-kulutusmittaustapa otettiin käyttöön maailman ensimmäisenä maana Suomessa.

Väärin! Kyllä kulutusmittaustapa on otettu koko EU-alueella käyttöön tasan samaan aikaan. Jos tarkkoja ollaan niin WLTP otettiin käyttöön 1.9.2017 koko EU-alueella uutena tyyppihyväksyttäviin autoihin ja 1.9.2018 kaikkiin ensirekisteröitäviin autoihin.

Ainut mitä Suomi on tehnyt etunenässä on WLTP:n käyttö verotuksen perustana.

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 02.10.18 - klo:11:16
Kaikki hybriditkään eivät säästy korotuksilta, vaikka niiden pitäisi olla lähtökohtaisesti muutoksessa voittajia.

Kenelle tämä tuli yllätyksenä? Ainakin ladattavissa hybrideissä oli ihan tiedossa, että vero nousee kun ennen NEDC:llä ajetun päästömittauksen pystyi ajamaan täyteen ladatuilla akuilla kokonaan sähköllä ja kun WLTP mittaus on pidempi niin vanhan 30-50km sähkö range ei riitä pelkkään sähköajoon -> päästöarvo nousee reilusti. Autonvalmistajat tulevat vastaamaan tähän asiaan suurentamalla ladattavien hybridien akkuja joka ei omasta mielestä tietenkään ole huono asia.

Ei voi kuin ihmetellä näiden lehtitoimittajien älykkyyttä näitä juttuja lukiessa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

vasara

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 02.10.18 - klo:12:40
...
Ainut mitä Suomi on tehnyt etunenässä on WLTP:n käyttö verotuksen perustana.
...
Eipä rekisteröintiveroa monessa maassa Suomen lisäksi ole.
WLTP vaikutus vuotuisiin käyttömaksuihin (Suomen ajoneuvovero) on taas niin pieniä, ettei ne suuria intohimoja herätä.. varsinkin kun siihen liittyvät taulukot rustataan kaikkialla uusiksi (myös Suomessa).

Mitä vikaa toimittajan älykkyydessä oli? Hyvinhän se totesi lopuksi..
Suomessa on vuosia pyritty suuntaan, jossa siirryttäisiin auton ostamisen verotuksesta kohti auton käytön verotusta. WLTP-verotusmuutos ei näyttäisi tukevan tätä suuntausta " vaan päinvastoin.

Suomessa on kyllä pyrity siihen suuntaan, että lisätään auton käytön verotusta, mutta tuosta toisesta veromuodosta pois siirtyminen on sitten jäänyt suunnitteluasteelle :)

vagfani


vwmies

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 02.10.18 - klo:13:58
Tiemaksuja alustetaan jo:

https://www.is.fi/autot/art-2000005849237.html

Autovero katoaa vasta sitten, kun autokauppa pysähtyy (lähes *) kokonaan... ei ennen.    * ei koske yrityksiä   :o

Vaalitkin ovat tulossa keväällä......

Ai niin, vaaliohjelma ja hallitusohjelmahan ovat 2 eri asiaa - mikä on hyvä pitää mielessä kun  ;) ja jos  ??? äänestää (sorry OT).
Yritetään pärjätä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 02.10.18 - klo:13:58
Tiemaksuja alustetaan jo:

En nyt oikein löytänyt jutun punaista lankaa tästä lainkaan. Jos ongelma on verotuksellinen ja suuripäästöiset, wanhat diesel-autot, niin miten esim. tiekäyttömaksu tuon ongelman mukamas ratkaisisi? Varsinkin kun jutussa myös todetaan:
Lainaa”Vaikka liikenteen verotus on päästöperustaista ja ohjannut jo viimeiset kymmenen vuotta päästöjen vähennyksiin, päästöjä ei ole saatu vähennettyä riittävästi. Liikenne tuottaa edelleen viidenneksen ilmastonmuutosta kiihdyttävistä kasvihuonekaasupäästöistä Suomessa. Verotuksen ohjausvaikutus on selvästi riittämätön.”

Vai ajetaanko tässä nyt takaa sitä että nykyisen päästöpohjaisen verotuksen lisäksi pitäisi luoda myös muita, kokonaan uusia päästöpohjaisia maksuja, jotta "vaikutus olisi riittävä"? ???

Ei sitten mitenkään olisi mahdollista tarjota porkkanaa sillä toisella kädellä? Lisää vaan raippaa, toisille enempi ja toisille vähempi, mutta vain raippaa joka tapauksessa. Mitenkäs jos suuripäästöisiltä kerättäisiin varoja, jotka jaettaisiin toisella puolella vähäpäästöisten tukiaisiin? Tällöin olisi systeemin vaikutuskin teholtaan kaksinkertainen, autokanta nuorentuisi vauhdilla, ynnä systeemi olisi maksuiltaan neutraali eikä nostaisi liikenteen kokonaisverotusta lainkaan? Toki jos maksujen tarkoitus on vaan kasvattaa valtion kassaa ja ympäristö-ajatus tässä on pelkkä ratsuhevonen, niin asia on toinen ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vasara

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 02.10.18 - klo:14:42
...
Toki jos maksujen tarkoitus on vaan kasvattaa valtion kassaa ja ympäristö-ajatus tässä on pelkkä ratsuhevonen, niin asia on toinen ???
Tämähän se tarkoitus on.. jos ympäristö olisi keskiössä, niin autovero olisi poistettu jo aikaa sitten ja Suomen autokanta olisi luontaisesti uusiutunut vähäpäästöisemmäksi ja turvallisemmaksi.
Ylijohtajan kommentti "Verotuksen ohjausvaikutus on selvästi riittämätön” on lähinnä julmaa pilaa. Jos kansalla ei ole varaa ostaa uusia vähäpäästöisiä, niin onko oikea tapa nostaa vai laskea verorasitetta, jolloin vähäpäästöiset autot olisi useamman saavutettavissa.

Ukko

Kokoomuksella on valtiovarainministeriön salkku, joten miksi ei tee korjauksia joita se itse vaatii:

https://www.verkkouutiset.fi/kokoomusedustajat-autoverotus-palautettava-neutraaliksi/

vasara

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 03.10.18 - klo:20:09
Kokoomuksella on valtiovarainministeriön salkku, joten miksi ei tee korjauksia joita se itse vaatii:

https://www.verkkouutiset.fi/kokoomusedustajat-autoverotus-palautettava-neutraaliksi/
Kokoomuslaiset kyllä puhelee verotuksen kohtuullistamisesta, mutta korvat heiluu :)
Valtiovarainvaliokunnan jäseninä näillä ulostulijoilla olisi ollut mahdollisuus vaikuttaa asioihin ennakkoon, eikä vain jälkiviisastella irtopisteitä noukkien.

Ukko

Kokoomus on vasemmistopuolue siinä missä SDP, ei saa edes autoveroa poistettua. Tarvittaisiin joku oikea oikeistopuolue hoitamaan hommat!

Ukko


Vinski

Väheksymättä mitenkään asian poliittista näkökulmaa, niin minusta nämä verotusepäselvyydet viittaa sekoiluun lukujen kanssa ministeriön virkamieskunnassa. Prosenttilaskut alkaa olemaan jo kova pala lyhyellä matematiikalla.

a4b8

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 26.09.18 - klo:12:08
Em. jutussa hyvä kommentti nimimerkiltä 'Karjusen setä'..
Autoveroa yritetään valtiovarainministeriön demarivirkamiesten toimesta salakavalasti hilata ylöspäin ja poliitikko demarit Harakan johdolla komppaa.
Toivottavasti hallituksella on selkärankaa ja autoveroa lasketaan EU:n suosittama 21% koko co2 verotaulukkoon.. näin tehtiin jo Tanskassa.
Valittavasti Suomen tapauksessa järkevyyteen ja okeudenmukaisuuteen on vaikea uskoa  :-\

"jos nyt ei kiire ole ostaa uutta autoa, niin odottakaa" .. juuri näin.. ja kannattaa odottaa mahdollisimman kauan.. ja muistaa vaaleissa, että demarit ovat autolla liikkuvan kansan vihollisia  :D

Onhan meillä vielä "väliaikainen" ajoneuvoverokin.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

vagfani


Pihistelijä

Minä en näe tässä WLTP-siirrossa mitään ongelmaa. Verotus toimii tuten NEDC aikaan. Tosin progressiota tuli hieman lisää, mikä on vain hyväksi. NEDC aikaan progressio oli liian loiva. Vähän kuluttavien autojen verotus on keventynyt ja enemmän kuluttavien saakin kiristyä. Nytkin esim. Skoda Octavia 1.0 TSI manuaalin hinta laski 300  ,. Jos haluaa automaatin ja/tai nelivedon, jotka molemmat nostavat kulutusta, on aivan oikein, että niiden verotus kiristyy.

Sen kyllä myönnän, että verotasoa saisi skaalata vielä hieman alaspäin, koska nyt hinnannousuja on enemmän kuin laskuja. Rakenne tulisi kuitenkin pitää samana. Tuolloin vähän kuluttavat manuaalit halventuisivat vielä enemmän ja automaatit kallistuisivat hieman vähemmän.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy