Käytettyjen autonvaihtopohdiskelu

Aloittaja KolmeC, 09.11.11 - klo:10:21

« edellinen - seuraava »

karhunik

eGetin: Itse ostin juuri viime marraskuussa Venton tilalle Astra G:n, vuosimallia -98 oleva farkku 1.8 Sport(!), ilmastoinnilla ja vetokoukulla. Omaan makuun on huomattavasti parempi ajaa kuin Vento tai vastaava Golf, on mulla sellainenkin aikanaan monta vuotta ollut ajossa.

Mielestäni tässä on kyllä paljon autoa hankintahintaan nähden, omalla oli ajettu 224tkm ja hihnat yms juuri rempattu, ostohinnaksi jäi tinkien jälkeen 2200e. Ikä ja kilsat ei ainakaan omassani näy juuri missään, uudet iskarit + esim. eibachin jouset tekisivät varmaan vielä hyvän silauksen, mutta työmatkakulkineena menee heittämällä eikä tällä ajaminen tunnu yhtään puuduttavalta. Kulutus voisi olla pienempi, mutta ei ollenkaan paha. Omalla ajolla menee 7,2l/100km pintaan oikeastaan ajosuoritteesta (kaupunki/maantie/rääkkäys/himmailu) riippumatta.

3d ja 5d mallit varmaan ihan ok tuolla 1.6 koneellakin, mutta farkkua en tätä 1.8 115hv pienemmällä motilla ottaisi.

Toki mieluummin ajelisin omatkin ajot enimmäkseen vaimon käytössä olevalla Golf V farkulla (lähinnä vakkarin puuttuminen harmittaa Opelissa...)
VCDS koodaukset ja vikakoodit Tre alueella

eGetin

Heh, hyvä kuulla ettei ihan vikatikkiä olla tekemässä. Eibachin alustasarja löytyy nykyisestä autosta ja sen perusteella saattaisin kuitenkin jättää laittamatta vaikka se ns. paremmasta päästä alustasarjoja onkin. Oikein hyvä tietysti ajaa mutta turhan epämukava maantien taittamiseen. Tuo jakopään remppahan ei paljoa tuohon 1.6 bensaan kustanna joten on ihan se ja sama onko se teetetty - hyvä tinkimiskohde tietenkin jos ei remmiä ja vesipumppua ole vielä vaihdettu. Uskoisin tuon 100hv 1.6 bensan riittävän omiin ajoihini kun nykyisessä 110hv dieselissäkin on ehkä hieman "liikaa" potkua omaan ajotyyliini nähden. Astra kuitenkin painaa kolmiovisena saman verran kuin tuo oma kolmiovinen Golf joten periaatteessahan kulkupuolessa ei pitäisi mitään maata mullistavaa eroa olla muuten kuin väännön suhteen. Käytännössä tietysti tuo tulee tuntumaan reilusti nuhaisemmalta jo vaparibensan perusluonteen takia - siihen on varauduttu eikä se tule muodostamaan ongelmaa.

Vakkarihan on muuten Ooppeliinkin helppo jälkiasentaa jos autosta vain löytyy sähkökaasu - tai ei siinä vaijerikaasussakaan mitään varsinaista ongelmaa ole mutta se vaatii vain pari lisäpalikkaa. Se ero löytyy VAGineisiin ettei Opelixiin taida olla samanlaista yleispätevää softaa kuten VAG-konsernin vermeisiin joten huoltoa joutuu aina vaivaamaan kaikessa koodaukseen liittyvässä pikkujutussa.

karhunik

Itse tykkäsin vanhassa golffissa (myös kolmiovinen) olleesta eibach setistä, mutta tämä Opelin oma sporttialusta on ihan riittävän jämäkkä.

OP-Com niminen ohjelma on jolla näihin jotain juttuja voi tehdä, ainakin vikakoodeja lukea + kuittailla. Hankin itselle ebaystä, olikohan 30e luokkaa rahteineen. Aitoudesta ei mitään takeita, mutta hyvin on päässyt ajonaikana mittausdataa katselemaan ja huoltoväliä kuittailemaan.

Omassani on vaijerikaasu, tällä hetkellä ei innosta tähän mitään ylimääräistä ropata, Ventoa sai olla alvariinsa jostain suunnasta rassaamassa ja tällä ajattelin nyt vain ajaa.
VCDS koodaukset ja vikakoodit Tre alueella

TeBsu

op-com on ihan kätevä ja vasta joku myi ocf:ällä niitä 40eurolla omaks, ei mielestäni paha hinta jos osaa käyttää... Alustaa jos meinaa laitella, niin suosittelen ta-technixiä tai fk:ta....
lord of the rings

jalkkis

G-Astra on oikein oiva valinta parin tonnin käyttöautoksi. Semmonen tuli valittua siskolle käyttöpeliksi parisen vuotta takaperin. Ainakaan uudemmat yksilöt (2000->) eivät ruostu kovin helposti ja suurin osa ongelmista on suht helppoja (=halpoja) korjata, kunhan jaksaa goolata ja olla pikkuisen omatoiminen. Marmorilla Ooppelinkiin saa hukattua rahaa ihan kiitettävästi

Vissiin kaksi kalleinta vikaa ovat vuotava ohjaustehostin ja toinen on vuotava jäähdytys tms systeemi ilmastoiduissa yksilöissä (tämä jälkimmäinen vika vuotaa siis auton sisälle ja vaikka osat eivät ole kalliita, hommassa on työmäärää, kun pitä purkaa kaikenlaista osaa pois).

Ainakin 16 venanen 1,6 -kone on ihan kelpo moottori keulalle. Kulkee mukavasti ja ei kuluta älyttömiä. Ja vaikka hihnanvaihtoväli on 4v 60tkm, osat on järkevän hintaisia töineen (muistaakseni n. 250e töineen liikkeessä vaihdettuna).

Systerin autoon ei onnistunut vakkarin asennus heittämällä, kun ohjauspylväästä ei löytynyt kaapelointia vakkarille. Itse tutkin mutta liekö katsoin väärin...

Eli jos salama keulalla ei ole este, tuommoisesta saa kelpo käyttökärryn.

eGetin

Jepjep ja myytyhän oli se minkä ajattelin ostaa. Tampereen päässä ollut toinen yksilö oli jokseenkin pelottava ajaa humppaavan tyhjäkäynnin ja nykivän kulun puolesta ja käsijarrukin laahasi. Erästä Poloakin kävin katsomassa (1.4 -01) mutta oli vielä järkyttävämpi - moottorista kuului jokseenkin voimakas naputus, ihan kuin dieselillä olisin ajanut. Kytkinkin oli aivan vaihtokunnossa ja helmat oli selkeästi maalattu uusiksi (ruosteessa, yksi pilkku sieltä tuli jo läpi).

Ei muuta kuin vähän valikoiman laajennusta ja ihmettelemään.

TeBsu

Oiskin liijan helppoa jos ekalla löytys sopiva, kävin ite sillon kahtelee noita 2-3te astroja varmaan 10 eripuolilla suomea. No sit tulin siihen tulokseen et puolet lisää niin saa ees vähän paremman.. Toi nyt ainakin vielä toistaseks ollu...  ;D
lord of the rings

eGetin

Shitroen Xsara voisi olla myös yksi hauska vaihtoehto, pitäisi vain niihinkin syventyä ja tutkiskella mitä niistä mahtaisi laueta. Saisi meinaan kohtuupienillä kilsoilla näppärään hintaan kun ei osta sitä halvinta mitä Nettiautosta löytyy. 2.0i VTS liikkunee jo johonkin muttei se ollut mitenkään erityisen kallis vakuuttaa.

tsiih

Ei niistä mikään laukee.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 02.07.12 - klo:21:54
Ei niistä mikään laukee.

Laukee niistä "huoltovapaa" taka-akselisto, josta katsastusmies löytää välystä. Virallisesti akselia ei voi korjata ja marmorilla uuden akselin hinta on jotain 3000+ euroa eli enemmän kuin koko keksinnön arvo.

Apu löytyy oikeilta ranskanpulliin erikoistuneilta korjaamoilta, jotka kunnostavat vanhoja akseleita. Itselleen saa "tehdas"kunnostetun akselin about 500 eurolla asennettuna, kunhan jättää vanhan akselin tilalle. Presiis sama akseli löytyy ainakin Pösö 306:sta.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 02.07.12 - klo:21:54
2.0i VTS liikkunee jo johonkin muttei se ollut mitenkään erityisen kallis vakuuttaa.

Jos tuo pannu on saarassa yhtä kovaruokainen kuin 307:ssa niin sitä ei ruoki pirukaan, 12-13L palaa sataselle kaupungissa vaikka kuinka pihistelisi.

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 02.07.12 - klo:22:06
Laukee niistä "huoltovapaa" taka-akselisto, josta katsastusmies löytää välystä. Virallisesti akselia ei voi korjata ja marmorilla uuden akselin hinta on jotain 3000+ euroa eli enemmän kuin koko keksinnön arvo.

Apu löytyy oikeilta ranskanpulliin erikoistuneilta korjaamoilta, jotka kunnostavat vanhoja akseleita. Itselleen saa "tehdas"kunnostetun akselin about 500 eurolla asennettuna, kunhan jättää vanhan akselin tilalle. Presiis sama akseli löytyy ainakin Pösö 306:sta.

400â,¬ maksoi muistaakseni 306:n kunnostettu taka-akseli ja asennus päälle. Saman verran muuten maksoi lämppärin kennon vaihto, kenno oli muistaakseni 50â,¬ ja työt 400 :-[
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 02.07.12 - klo:22:06
Laukee niistä "huoltovapaa" taka-akselisto, josta katsastusmies löytää välystä. Virallisesti akselia ei voi korjata ja marmorilla uuden akselin hinta on jotain 3000+ euroa eli enemmän kuin koko keksinnön arvo.

Apu löytyy oikeilta ranskanpulliin erikoistuneilta korjaamoilta, jotka kunnostavat vanhoja akseleita. Itselleen saa "tehdas"kunnostetun akselin about 500 eurolla asennettuna, kunhan jättää vanhan akselin tilalle. Presiis sama akseli löytyy ainakin Pösö 306:sta.
Nääh, vanhoja muistelet ja turhaan pelottelet. Ei taka-akseli enää Xsarassa ollut mikään ongelma, kestää sen minkä autokin.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 03.07.12 - klo:04:39
Nääh, vanhoja muistelet ja turhaan pelottelet. Ei taka-akseli enää Xsarassa ollut mikään ongelma, kestää sen minkä autokin.

2000-luvun alun kamppeista puhun ja eikös Xsara ollut niihin aikoihin markkinoilla? Sehän on 306 Pösön sisarpuoli.

Reneto

Ai.. 306:ssakin ollut taka-akselin väljistymistä? Enpä tiennytkään. Omassa 205:ssä se korjattiin, mutta -94 mallisessa 306:ssa ei ollut samoja ongelmia. Luovuin sitä 2003 n. 160tkm mittarissa. Pienempiä vaivoja kyllä oli, mm. jarrujen ja lämppärin kanssa.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

TA-K

Meille tuli alkuvuodesta (kevyesti kolaroitu) Xsara HB -03 kakkosautoksi. 1.6 16V -koneella, ~150tkm ajettu. Tyyppivikoja on korjattu tähän mennessä moottorin flektin etuvastukset ja sisäpuhaltimen transistori. Ensimmäinen on paha, kun flekti ei pyöri ollenkaan. Jonkin verran vissiin ylikuumenemisia on tuosta johtuen ollut. Sisäpuhaltimen trankkupaketti puolestaan näkyy siten, että automaatti-ilmastointi jää puhaltamaan täysille vaikka säätö olisi missä. Vanhemmissa ilmastoimattomissa puolestaan taitaa puhallin pysähtyä kokonaan.

Kolmas tyyppivika on korjaamatta, eli takaluukun sähköinen avausnappi pitäisi vaihtaa tai ohittaa jollain muulla napilla. Tällä hetkellä luukku aukeaa vain kaukosäätimen avausnapilla.

Polttimoiden vaihto on hankalaa, vaatii käytännössä puskurin ja umpion irrottamisen että onnistuu.

Ainakaan tuossa meidän Xsarassa ei taka-akseli valittele, sehän taitaisi näkyä siten että takapyörät alkaa nojaamaan yläreunasta sisäänpäin. Ja kolinana töyssyissä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 03.07.12 - klo:07:40
Ai.. 306:ssakin ollut taka-akselin väljistymistä? Enpä tiennytkään. Omassa 205:ssä se korjattiin, mutta -94 mallisessa 306:ssa ei ollut samoja ongelmia. Luovuin sitä 2003 n. 160tkm mittarissa. Pienempiä vaivoja kyllä oli, mm. jarrujen ja lämppärin kanssa.

Kyllä, ei tosin yhtä pahasti kuin 405:ssa koska rakenne on hiukan erilainen. Meillä meni taka-akseli vaihtoon ~230tkm ajettuna. Korjatussa olikin sitten rasvanipat jotka on alunperin unohtuneet suunnittelijan pöydälle...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tsiih

Noita sisäpuhaltimien trankkuja menee jonkun verran, siis sellainen on vain automaatti-ilmastoinnissa. Helppo ja halpa korjata.
Flektin releitä myös, niikuin kaikissa psa-vehkeissä, myös halpa ja helppo vaihtaa vaikka varuiksi (ihan tavisreleet parilla eurolla).
Polttimoiden vaihto ihan samanlaista kuin muissakin autoissa, ahtaat paikat mutta onnistuu kyllä jollei omaa lapioita käsien tilalla.
Taka-akseli kestää hyvin kuin myös 306:ssa. Sen tukikumeja enemmän menee, halvat ja helpot vaihtaa (ilmenee kolinana kuopissa).
BSI-yksiköissä joskus vikoja, hoitelee liki kaiken mukavuuseletroniikan.
Yleinen sitikkavika on vuotava lämppärinkenno, huomaa makeana hajuna ilmastointirööreissä kun ouhallus on kuumimmalla. Helppo mutta työläs vaihtaa, ainakin ensikertalaiselle (kojelauta purettava).
Moottorit pomminvarmoja, erityisesti kahdeksanventtiiliset. Laatikot sitäkin parempia. Kori ja maalaus ensiluokkaisia, ei ruostu kirveelläkään vaikka pelti olisi kulunut paljaaksi esim. eturoiskeläpän takaa.

Kaiken kaikkiaan ihan ok auto, uskaltaisin kyllä ostaa ja minä sentään korjaan niitä työkseni  ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Newman

^ Tällaisia asiantuntevia posteja tämä foorumi tarvitsee kaikenmaailman teinihöpinöiden sijaan. Tämä ketjukin on ollut mielenkiintoista seurattavaa.

P.Alikka

Täältä ääni eGetinin pohdiskelussa tuolla G-Astralle. Appiukolla ollut vm. 98 farkku Astra "voimanpesä" 1,6 8-tappisella koneella nyt 8 vuotta ajossa. Kohtuu huoleton auto ollut kaikkinensa, mittarissa jo reilut 250 tkm. Moottorinvikavalo paloi pitkän tovin, mutta vika ei ollut ajoa estävä, tähän hätään en muista mikä osa vaihdettiin, mutta ei ollut kallis korjata. Muutoin on vaihdettu etuakselistoon koiranluut, fiksattu puhaltimen moottoria yms. muuta pientä, ei niin vakavaa  :) Kaikkinensa "sympaattinen" auto, jonka moottori on sitkeä vetoinen, mutta ei tietenkään 75 hepalla kovin vikkelä. Ajettavuus on hyvällä mallilla ja ruoste ei vaivaa. Tuommoisen voisin hyvin hommata meillekin kakkosautoksi jos olisi semmoiselle tarvetta. Sitä Opelin 2,2 bensakonetta kannattanee vältellä, sen myötä voipi tulla isompiakin murheita (jakoketju  ;D) mutta muutoin tuossa on kyllä ainesta hyväksi käyttikseksi kohtuu hinnalla.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Newman - 04.07.12 - klo:08:55
^ Tällaisia asiantuntevia posteja tämä foorumi tarvitsee kaikenmaailman teinihöpinöiden sijaan. Tämä ketjukin on ollut mielenkiintoista seurattavaa.

+1.

Xsaran automaattisesta ilmastoinnista sen verran että se ei mielestäni ominaisuuksiltaan ole sitten ihan yhtä hyvä kuin Climatronic. Esimerkiksi kovilla pakkasilla joutui itse suuntaamaan lämpöä jaloille.
Hyvä mieli jäi itsellekin Xsarasta aikoinaan, autosta luovuin ihan vain sopimattoman pehmeän penkin takia. Se on yllättävän mukava ja hiljainen auto luokassaan.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

TA-K

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 04.07.12 - klo:09:49
Xsaran automaattisesta ilmastoinnista sen verran että se ei mielestäni ominaisuuksiltaan ole sitten ihan yhtä hyvä kuin Climatronic.

Ei kai Xsaraan ole täysautomaattista ilmastointia koskaan saanutkaan? Ainakin tuossa omassa Xsara II:ssa ilmastointi on puoliautomaattinen, eli puhallusnopeus säätyy automaattisesti ja lämpötila on termostaattiohjattu, mutta suuntaukset pitää säädellä joka tapauksessa itse. Vastannee siis enemmän Climaticia kuin Climatronicia VAG-puolella. Ensimmäinen puoliautomaatti-ilmastointi itsellä, joten vertailukohtaa ei ole mihinkään. :) Meidän (vähillä) ajoilla toiminut mun mielestä ihan OK.

eGetin

#771
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 04.07.12 - klo:08:50
Noita sisäpuhaltimien trankkuja menee jonkun verran, siis sellainen on vain automaatti-ilmastoinnissa. Helppo ja halpa korjata.
Flektin releitä myös, niikuin kaikissa psa-vehkeissä, myös halpa ja helppo vaihtaa vaikka varuiksi (ihan tavisreleet parilla eurolla).
Polttimoiden vaihto ihan samanlaista kuin muissakin autoissa, ahtaat paikat mutta onnistuu kyllä jollei omaa lapioita käsien tilalla.
Taka-akseli kestää hyvin kuin myös 306:ssa. Sen tukikumeja enemmän menee, halvat ja helpot vaihtaa (ilmenee kolinana kuopissa).
BSI-yksiköissä joskus vikoja, hoitelee liki kaiken mukavuuseletroniikan.
Yleinen sitikkavika on vuotava lämppärinkenno, huomaa makeana hajuna ilmastointirööreissä kun ouhallus on kuumimmalla. Helppo mutta työläs vaihtaa, ainakin ensikertalaiselle (kojelauta purettava).
Moottorit pomminvarmoja, erityisesti kahdeksanventtiiliset. Laatikot sitäkin parempia. Kori ja maalaus ensiluokkaisia, ei ruostu kirveelläkään vaikka pelti olisi kulunut paljaaksi esim. eturoiskeläpän takaa.

Kaiken kaikkiaan ihan ok auto, uskaltaisin kyllä ostaa ja minä sentään korjaan niitä työkseni  ;D
Loistavaa, kiitos tsiih hyvästä yhteenvedosta (jotain tällaista tullutkin jo luettua sitikkafoorumeilta) :) Löytyi eräs varsin näppärä yksilö juurikin kasitappisella 1.6:lla ja tarkoitus olisi mennä sitä katsomaan perjantaina (jos ei joku toinen hae ennen pois).

E: Astrat ovat edelleen mukana pohdinnassa, Xsaroja löytyy muutamia erittäin pätevän oloisia yksilöitä joten ei viitsi jättää niitäkään katsomatta.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: TA-K - 04.07.12 - klo:10:18
Ei kai Xsaraan ole täysautomaattista ilmastointia koskaan saanutkaan? Ainakin tuossa omassa Xsara II:ssa ilmastointi on puoliautomaattinen, eli puhallusnopeus säätyy automaattisesti ja lämpötila on termostaattiohjattu, mutta suuntaukset pitää säädellä joka tapauksessa itse. Vastannee siis enemmän Climaticia kuin Climatronicia VAG-puolella. Ensimmäinen puoliautomaatti-ilmastointi itsellä, joten vertailukohtaa ei ole mihinkään. :) Meidän (vähillä) ajoilla toiminut mun mielestä ihan OK.

Minulla oli Xsara I.
Auton myynnistä on jo 11v niin en voi väittelemäänkään alkaa, ja pikainen tiedon etsintäkään ei tuonut tulosta.
Täysautomaattisena sitä pidin, siihen aikaan sitä jopa ihmeteltiin kun sen sai Xsaraan edullisesti.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Cayman

Lainaus käyttäjältä: Audis - 29.05.12 - klo:19:44
Tuosta hieroin kauppaa reilu viikko sitten ja suorankaupan NETTOHINTA 69000â,¬,pitäkööt vehkeensä tuolla hintaa,ihan naurettava liike  >:( Avogolfistakin saa näemmä paljonpaljon enemmän suorankaupan aletta *vinkvink*

Taidan olla pirun huono tinkaamaan,kun nyt myyvät kympin halvemmalla!Aika mukavilla katteilla näitä kauppaavat?

http://www.nettiauto.com/bmw/m3/4779067
ID.3 Business
Golf VIII

Jere#18

Lainaus käyttäjältä: Audis - 04.07.12 - klo:19:37
Taidan olla pirun huono tinkaamaan,kun nyt myyvät kympin halvemmalla!Aika mukavilla katteilla näitä kauppaavat?

http://www.nettiauto.com/bmw/m3/4779067

Muistaakseni sinulla on hienoja laitteita tallissa niin ota joku alle ja käy tarjoamassa vielä kympin alle nykyisen pyynnin  ;) Perusteluthan sinulla on jo valmiina..

Cayman

Lainaus käyttäjältä: Jere#18 - 05.07.12 - klo:10:15
Muistaakseni sinulla on hienoja laitteita tallissa niin ota joku alle ja käy tarjoamassa vielä kympin alle nykyisen pyynnin  ;) Perusteluthan sinulla on jo valmiina..

Nyt meni vähän ohi,eli millä perustelulla saisi alunperin 69ke auton 49ke?
ID.3 Business
Golf VIII

eGetin

No onpas tämä nyt vaikeata, nyt meni Xsara puolestaan kaupan :D Olisi helpompaa jos ei tarvitsisi käydä töissä...

MasTurbo

Lainaus käyttäjältä: Audis - 05.07.12 - klo:11:06
Nyt meni vähän ohi,eli millä perustelulla saisi alunperin 69ke auton 49ke?

Kannattaa tarjota:)
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

MasTurbo

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 05.07.12 - klo:12:03
No onpas tämä nyt vaikeata, nyt meni Xsara puolestaan kaupan :D Olisi helpompaa jos ei tarvitsisi käydä töissä...

Ei pidä arpoa liikaa ;)
Rahat näppiin ja ovet säppiin.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Jere#18

Lainaus käyttäjältä: Audis - 05.07.12 - klo:11:06
Nyt meni vähän ohi,eli millä perustelulla saisi alunperin 69ke auton 49ke?

Eipä siinä ihmeämpää perustelua..alunperin sinulle kerrottu hinta 69ke, nyt hintalapussa 59 -> riittävästi perusteluja tarjota tuo 49ke.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy