Käytettyjen autonvaihtopohdiskelu

Aloittaja KolmeC, 09.11.11 - klo:10:21

« edellinen - seuraava »

Antza

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 06.05.12 - klo:17:06
Kyllä täällä yksi RCZ on, en tosin muista kellä se oli mutta allekirjoituksessa se on hänellä mainittuna.
RCZ-kuski on M1kke
http://www.vagarena.fi/index.php?action=profile;u=4300
Skoda

skriko

#421
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 06.05.12 - klo:17:06
Kyllä täällä yksi RCZ on, en tosin muista kellä se oli mutta allekirjoituksessa se on hänellä mainittuna.

Jos Sciroccon moottori porsii niin uuden saa ilman tiettyyn rajan asti, mutta vuosien kertyessä myös omaa lompsaa joutuu raottamaan...varsinkin kun kaikki huollot taitaa olla käytännössä tekemättä ::)

Jos minuun tuolla huoltojen laiminlyömisellä yrität viitata, niin minkähänlaisia huoltoja sitten 10.9.2010 rekisteröidyssä autossa olisi pitänyt tehdä? Mielestäni ensimmäinen huolto on 30 000 km tai 10.9.2012. Tarkkana autoilijana olen kuitenkin tehnyt jo lokakuussa 2011 vuoden vanhaan 13 000 ajettuun autoon tuon long life huollon. Josta on kyllä merkkiliikkeen leima huoltokirjassa. Juttelin tässä merkkiliikkeen huoltokaverin kanssa, joka oli laskuttanut useammankin jakoketjuremontin maahantuojalle. Kertoi, että 100 000;n asti ei joudu vääntämään. Kysyessäni aikaa, pyysi olemaan miettimättä ja sanoi etten joudu maksamaan mitään jos kone hajoaa ja autonkin lupasi ajoon siksi aikaa.

M1kke

Juu RCZ löytyy täältä.

Autolla on nyt ajettu vajaat 30 tkm ja toimii toistaiseksi. Vaihdekepin nupin pussiin on ilmestynyt pieni reikä nahan taitokseen joten se täytyy vaihtaa takuuseen seuraavan huollon yhteydessä. Muuten tuo tuntuu toimivan hyvin.

Esim. Englannissa näitä on myyty tolkuttomasti joten paikallisilta merkkifoorumeilta löytyy tietoa teknisesti kestävyydestä melko paljon. Mitään erityisen hälyttävää ei ole ainakaan vielä kuulunut, jonkin verran on ilmeisesti jakoketjuja vaihdeltu takuuseen, mutta suurin osa tuon moottorin muiden versioiden (Minin lähinnä) ongelmista ei onneksi koske ko. mallia.

Scirocco oli myös minulla vaihtoehtona ja top 3 joukossa kun valintaa tehtiin. Etsin siis uutta tai vähän käytettyä autoa alle 35kâ,¬ hintaan.

Käytetty 2.0 TSI tippui pois vaihtoehdoista manuaalin puutteen vuoksi.

1.4 TSI oli vaihtoehtona loppumetreille, mutta tunne voitti järjen tällä kertaa. Sciroccon valintaa puolsivat mm. tilat ja mahdollinen jälleenmyyntiarvo. Pösön taas hinta, varusteet ja erikoisempi ulkonäkö (makuasia).

Varusteita RCZ:ssa on mm. kääntyvät bi-xenonit, p-tutkat edessä ja takana, 18" aluv.,  autom.ilmastointi, sadetunnistin, vakkari, musta sisäkatto, peilit parkkitoiminnoilla ja himmennyksillä, keskikyynärnoja jne.
Samat varusteet olisivat maksaneet uuden Roccon listahintaan lähemmäs 4kâ,¬ lisää ja käytetyissä ei riittävästi varusteltuja oikein ollut.

Ajettavuudessa autoista ei merkittävää eroa löytynyt, mutta Pösön hieman tuota 1.4 TSI:tä tehokkaampi 200 hv THP tuolla hupaisalla Sound Systemillä varustettuna toi enemmän virnettä suupieliin.

Ulkonäön osalta RCZ:n keulan hymy voisi olla hieman hillitympi, mutta muuten matala ja leveä auto "tuplakupla" kattoineen miellyttää omaa silmää todella paljon ja sisustakin on piristävän erilainen kojelaudan tikattuine verhoiluineen. Laatuvaikutelmassa ei suurta eroa löytynyt, Sciroccossa muutama osat (esim. vilkkuviikset) tuntuivat hieman laadukkaammilta, mutta osin häiritsi tietty "Golfmaisuus".  :)

Jos RCZ olisi pitänyt hankkia talouden ainoaksi autoksi niin valinta olisi varmasti kääntynyt VW:n puolelle. Konttitilaa tuossa on reilut 300 litraa, mutta takapenkeillä ei aikuinen ihminen matkusta ja kontti on melko matala muodoltaan. Toisaalta reilumpi vertailukohta 1.4 TSI:lle olisi myös ollut 156 hv malli josta lisähevosien lisäksi puuttuu esim. tuo Sound System. Muitakin eroja on alustan ja sisustan osalta.

skriko

#423
Aina toi RCZ kummittelee vaan tuolla takaraivossa. Paikallisella kauppiaalla esittelyssä vain 200 hv. Tarjous 5500 väliä ja autooni ei saa tulla kilometriluvuksi 20 000, voimassa 31.5 jos tarjousautoja riittää. Mistähän kummasta saisi kaksi päivää että vois hakea tuon koeajoon. Vaikka Rocco varmaan pitää arvonsa paremmin, huoltotarve vähäisempi ja halvemmat huollot. Vakuutusmaksut paljon halvemmat, polttonestekulut pienemmät yms. fiilis ratkaisee. Väri ei kyllä olisi helmiäisvalkoinen vaan ruosteenpunainen. Koeajoautoja 156 ei ole kuin Pori, Kouvola ja Raisio.

Kiitos M1kke! Juuri tuota kaipasin. Itselläkin kesällä 2010 vaihtoehtoina olivat Peugeot RCZ 156, Scirocco 160 ja Honda CRZ. Mieluummin olisin ostanut tuolloin pögön, mutta se oli niillä varusteilla millä olisin sen saanut nopeammin 6000â,¬ kalliimpi ja valinta kääntyi Roccoon myös jälleenmyyntiarvon vuoksi. Nyt olisi ehkä oiva tilaisuus kun 3000 hintaetu maahantuojalla. Toisaalta kun näin pitkään miettii, soutaa ja huopaa, niin silloin ehkä ei kannata vaihtaa. Vanha sanonta on, jos olet epävarma, asia ei ole tarkoitettu sinulle.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: skriko - 06.05.12 - klo:17:28
Jos minuun tuolla huoltojen laiminlyömisellä yrität viitata, niin minkähänlaisia huoltoja sitten 10.9.2010 rekisteröidyssä autossa olisi pitänyt tehdä? Mielestäni ensimmäinen huolto on 30 000 km tai 10.9.2012. Tarkkana autoilijana olen kuitenkin tehnyt jo lokakuussa 2011 vuoden vanhaan 13 000 ajettuun autoon tuon long life huollon. Josta on kyllä merkkiliikkeen leima huoltokirjassa. Juttelin tässä merkkiliikkeen huoltokaverin kanssa, joka oli laskuttanut useammankin jakoketjuremontin maahantuojalle. Kertoi, että 100 000;n asti ei joudu vääntämään. Kysyessäni aikaa, pyysi olemaan miettimättä ja sanoi etten joudu maksamaan mitään jos kone hajoaa ja autonkin lupasi ajoon siksi aikaa.

Muissa ketjuissa kertomasi "huolto" ei ole nähnytkään LL-huoltoa, ei vaikka se sinusta siltä ilmeisesti tuntuukin ja liike leiman kirjaan laittaa. 15tkm väliöljynvaihdoksi se riittää jos pitää huoltovälinä 15tkm/1v, mutta 30tkm kohdilla auto pitäisi sitten ihan oikeasti huoltaa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skriko

#425
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 06.05.12 - klo:20:26
Muissa ketjuissa kertomasi "huolto" ei ole nähnytkään LL-huoltoa, ei vaikka se sinusta siltä ilmeisesti tuntuukin ja liike leiman kirjaan laittaa. 15tkm väliöljynvaihdoksi se riittää jos pitää huoltovälinä 15tkm/1v, mutta 30tkm kohdilla auto pitäisi sitten ihan oikeasti huoltaa.

Oikeassa olet Karvis. ;D ;D Siinähän voi käydä niin, että jos jakoketju löystyy ja hyppää paikaltaan, rikkoen koneen, maahantuoja ei maksa remonttia. Sanovat " jakoketjun löystyminen ja sen seurauksena konerikko, on johtunut siitä, että renkaidesi kuntoa, kulutuspintaa, jarrupalojen kuluneisuutta, jarrunesteiden sekä jäähdytysnesteiden tasoa eikä ainakaan renkaanpaikkaussarjan täyttöpullon päiväystä ole tarkistettu merkkiliikkeessä".  Ja kaiken päätteeksi akkukin on tarkistamatta.
Opiskele nyt Karvis tarkemmin kirjasi. Jos autoon tulee takuun tai virhevastuun alainen vika, vastuussa olevan tahon on todistettava, että vika on johtunut huollon laiminlyönnistä. Jos huoltokirjassa olisi huoltokohteena jakoketjun kiristyksen tarkistus, niin sen teettäisin merkkiliikkeessä. Valohoidosta en ole maksanut, en maksa, enkä tule maksamaan. Aina on leimat olleet kirjassa, takuut ja virhevastuut kunnossa ja jos vikaa on ollut kaikki on hoitunut.
Kyllä huolloissa usein hymyillään, kun asiakas pulittaa tyytyväisenä kaiken maailman ll-huolloista ja muista hölynpölyistä 400â,¬ ja todellisuudessa autoon ei ole tehty mitään muuta kuin vaihdettu öljyt ja suodatin. Vai mitähän varten huollon jälkeen ohjaustehostimen öljyn määrän merkkivalo palaa, jarrupalat ovat loppuunkuluneet 200 ajon jälkeen ja renkaiden ilmanpaineet ovat mitä sattuu ja juuri vaihdetut lasinpyyhkimet on vaihdettu uusiin kun ne pyyhkivät niin huonosti, mietippä sitä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: skriko - 06.05.12 - klo:22:13
Oikeassa olet Karvis. ;D ;D Siinähän voi käydä niin, että jos jakoketju löystyy ja hyppää paikaltaan, rikkoen koneen, maahantuoja ei maksa remonttia. Sanovat " jakoketjun löystyminen ja sen seurauksena konerikko, on johtunut siitä, että renkaidesi kuntoa, kulutuspintaa, jarrupalojen kuluneisuutta, jarrunesteiden sekä jäähdytysnesteiden tasoa eikä ainakaan renkaanpaikkaussarjan täyttöpullon päiväystä ole tarkistettu merkkiliikkeessä".  Ja kaiken päätteeksi akkukin on tarkistamatta.
Opiskele nyt Karvis tarkemmin kirjasi. Jos autoon tulee takuun tai virhevastuun alainen vika, vastuussa olevan tahon on todistettava, että vika on johtunut huollon laiminlyönnistä. Jos huoltokirjassa olisi huoltokohteena jakoketjun kiristyksen tarkistus, niin sen teettäisin merkkiliikkeessä. Valohoidosta en ole maksanut, en maksa, enkä tule maksamaan. Aina on leimat olleet kirjassa, takuut ja virhevastuut kunnossa ja jos vikaa on ollut kaikki on hoitunut.

Keskustellaan asiasta sitten uudelleen, kun vänkäät maahantuojan kanssa paskaksi menneen koneen kustannuksista. Voit olla varma että puutteelliset huollot otetaan siinä vaiheessa esille, ja sieltä löytyy aivan takuulla joku tekemättä jäänyt huoltokohde jonka perusteella kone jää maksamatta osittain tai kokonaan.

Mutta onnea vaan valitsemallasi tiellä...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 06.05.12 - klo:22:29
Keskustellaan asiasta sitten uudelleen, kun vänkäät maahantuojan kanssa paskaksi menneen koneen kustannuksista. Voit olla varma että puutteelliset huollot otetaan siinä vaiheessa esille, ja sieltä löytyy aivan takuulla joku tekemättä jäänyt huoltokohde jonka perusteella kone jää maksamatta osittain tai kokonaan.

Mutta onnea vaan valitsemallasi tiellä...

19 omassa käytössä ollutta autoa on tullut omistettua ja kohta miljoona ajettua kilometriä takana + 350 000 km mopolla kertaakaan ei ole tullut ongelmia. Kiitos onnentoivotuksista, voisin jo sen yhden koneen kyllä huoletta maksaakin niin monta tuhatta ellei kymmentätuhatta on tullut säästettyä kun en ole valohuolloista maksanut. Mutta jos ei teitä olisi niin huoltamot eivät pärjäisi, hyvä niin.

LasseP

Mitä Karvis kuuluu muka LL-huollossa muuta vaihtaa kuin öljyt? Jos oikeasti kuvittelet että LL-huollossa vaihdetaan muuta niin oot kyllä pihalla  ;D

Ai niin tsekataan että pyörät kääntyy...

Vai onko Ocu kuskeille marmorilla joku oma kategoria - "Ocu kuski = ne maksaa kaiken mitä merkkari vaan kertoo" - "Ocu kuski - varovaisuus ennenkaikkea"  ;D

skriko


Karvis

Lainaus käyttäjältä: LasseP - 06.05.12 - klo:22:42
Mitä Karvis kuuluu muka LL-huollossa muuta vaihtaa kuin öljyt? Jos oikeasti kuvittelet että LL-huollossa vaihdetaan muuta niin oot kyllä pihalla  ;D

Kyllä se selviää huolto-ohjelmasta, suosittelen tutustumaan siihen lähemmin jos asia kiinnostaa. Kyllä siinä on aika paljon muitakin kohteita kuin öljyt, vaikuttaa siltä että joku muu on pihalla kuin lehtiharava ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

JaskaPankuttaja

Huolto on se tapahtuma jonka asiantuntemuksella on mahdollisuus säästää paljon rahaa kun alkavat viat/ongelmat tunnistetaan ja tehdään oikeat toimenpiteet asioiden saamiseksi hallintaan.

Aivan eri kysymys sitten on että onko nykyinen huoltotoiminta tällaista merkkihuolloissa tai muuallakaan.

Ja tuollainen alkavien vikojen tunnistaminen vaatii ammattitaitoa.

Eli kyllä hyvä huolto on suuri tuota; tehdään kaikki mitä tuolla kilometrimäärällä pitää tehdä ja samalla arvioida miten kuluvat osat kestävät seuraavaan huoltoon ja löytyykö mitään mille pitää tehdä että ongelmia ei tule eikä ainakaan pahene jatkossa.

Joskus, suorastaan usein, pelkkä öljynvaihto riittää muttei millään automerkillä tai -yksilöllä riitä loputtomiin.
Tai sitten kustaan seuraavan omistajan lahkeelle.

tsiih

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 06.05.12 - klo:23:35
Kyllä se selviää huolto-ohjelmasta, suosittelen tutustumaan siihen lähemmin jos asia kiinnostaa. Kyllä siinä on aika paljon muitakin kohteita kuin öljyt, vaikuttaa siltä että joku muu on pihalla kuin lehtiharava ;)

Scirocco 118 kw long life huollon kohteet

1.Moottoriöljyn ja suodattimem vaihto(tehtävä)
2.Renkaanpaikkausaineen viimeisen käyttöpäivän tarkastus, pullon kunnon tarkastus ;D
3.Huoltotarran liimaus ovipilariin ;D ;D
4.Huoltovälinäytön nollaus (tehtävä)
5.Akun tarkastus ;D ;D ;D
6.Renkaat urasyvyyden, ilmanpaineiden ja kunnon tarkastus ;D ;D ;D ;D
7.Jarrut, tiiviyden ja kunnon silmämääräinen tarkistus ;D ;D ;D ;D ;D
8.Jarrupalojen paksuuden silmämääräinen tarkistus ;D ;D ;D ;D ;D ;D
9.Jarrunesteen määrän tarkistus ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Kyllä siinä on aika paljon muitakin kohteita kuin öljyt ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Joka noita ei osaa itse tarkistaa niin ajakoon bussilla. Varmaan jonkun kohdan noista tarkistamatta jättäminen merkkiliikkeessä aiheuttaa vakavan moottori- tai esim. sähkövian. Kai Skodassa voi ajatuksenkin voimalla rikkoa koneen.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: skriko - 07.05.12 - klo:22:31
Scirocco 118 kw long life huollon kohteet

1.Moottoriöljyn ja suodattimem vaihto(tehtävä)
2.Renkaanpaikkausaineen viimeisen käyttöpäivän tarkastus, pullon kunnon tarkastus ;D
3.Huoltotarran liimaus ovipilariin ;D ;D
4.Huoltovälinäytön nollaus (tehtävä)
5.Akun tarkastus ;D ;D ;D
6.Renkaat urasyvyyden, ilmanpaineiden ja kunnon tarkastus ;D ;D ;D ;D
7.Jarrut, tiiviyden ja kunnon silmämääräinen tarkistus ;D ;D ;D ;D ;D
8.Jarrupalojen paksuuden silmämääräinen tarkistus ;D ;D ;D ;D ;D ;D
9.Jarrunesteen määrän tarkistus ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Kyllä siinä on aika paljon muitakin kohteita kuin öljyt ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Joka noita ei osaa itse tarkistaa niin ajakoon bussilla. Varmaan jonkun kohdan noista tarkistamatta jättäminen merkkiliikkeessä aiheuttaa vakavan moottori- tai esim. sähkövian. Kai Skodassa voi ajatuksenkin voimalla rikkoa koneen.

Tuliko tarpeeksi hymiöitä?

Sciroccoon ei ilmeisesti vaihdeta ikinä esim. ilmansuodatinta, raitisilmansuodatinta saatika sytytystulppia?
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Arcca

Pakko oli minunkin katsoa huoltolistaa, kun sattumalta Skodan LL huollosta vähänaikaa sitten hain. Tuo Skrikon lista on vain osa totuus, huoltolistalla on nopeasti laskettuna nimittäin 34 kohtaa.
Esim jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden mittaus, joka sujuu joka pojalta kotona varmaankin.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 07.05.12 - klo:23:08
Pakko oli minunkin katsoa huoltolistaa, kun sattumalta Skodan LL huollosta vähänaikaa sitten hain. Tuo Skrikon lista on vain osa totuus, huoltolistalla on nopeasti laskettuna nimittäin 34 kohtaa.
Esim jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden mittaus, joka sujuu joka pojalta kotona varmaankin.
Jos autoa itse huoltaa ja öljyt vaihtaa, niin kyllähän siinä hommassa täytyy joku osaaminen/välineet mukana olla. Kyllähän noissa merkkihuolloissa uuden auton kohdalla maksaa suurimmaksi osaksi niistä tarkastuksista, valitettavasti. Ja, kyllä omaa autoa käytän huollossa liikkeissä, vaikka nuo öljynvaihdot ja jäähdytysnesteen pakkasenkestävyyden mittaukset osaisin itsekin tehdä. Samoin jarrujen silmämääräinen tarkastus ja levyjen/palojen vaihto ei ole mitään raketin kasaamista....
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

LasseP

Sytystulpat ei ole LL-huollon listalla :=)

Ja jos ei tosiaan osaa itse vaihtaa ilmansuodatinta ja raitisilmansuodatinta niin hyvää päivää :=) Ai niin on ihmisiä jotka ei USKALLA koskea omaan autoonsa kun se voi mennä vaikka rikki - näitähän riittää...

Juttelin muuten eräässä merkkihuollon statuksen omaavassa huoltoliikkeessä öljynvaihtohuollosta tuossa syksyllä. Selvisi että VW maahantuoja oli kieltänyt heitä tekemästä pelkkiä öljynvaihtohuoltoja ja pakottivat heidät tekemään samalla nuo "turhat tsekkaukset". Pelkkä öljynvaihto oli maksanut heillä aiemmin 90eur (LL tai perusöljyt) mutta nyt VW:n uhkailun jälkeen LL-"huolto" 290eur. VW:n uhkailun taustalla siis se että saako kyseinen liike laittaa huoltokirjaan VW:n leimat. Noh, itse vaihdatin LL-öljyt Tikkurilassa luottopajalla 100eur:lla ja hintaan sisältyy ihan samat tsekit kuin tuolla merkkihuollossa. Pajan kaverit naureskeli aika roimasti tuolle VW:n merkkihuollon toiminnalle  ;D Näin teitä kusetetaan!

VAG!

Lainaus käyttäjältä: LasseP - 07.05.12 - klo:23:32
Näin teitä kusetetaan!

Valitettavasti asia ei ole aivan näin yksinkertaista. Merkkiliikkeen aukottomalla huoltohistorialla on oma merkityksensä esimerkiksi uudehkon auton jälleenmyynnissä. Toisekseen, jos autosta porsii joku isompi kokonaisuus takuun jälkeen, niin aukottomalla merkkiliikkeen huoltohistorialla on käytännön merkitystä maksumiehen selvittämisessä. Periaatteessa eroa ei pitäisi olla, mutta käytännössä on.

Toki siellä mukana pyörii myös Ajoturva, mutta se löytyy myös kaskosta, joten sen merkitys on marginaalinen. Saattaa silläkin olla merkitystä jälleenmyynnissä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: LasseP - 07.05.12 - klo:23:32
Sytystulpat ei ole LL-huollon listalla :=)

Kyllä muuten on, Skodassa niiden vaihtoväli on 60tkm ja niiden vaihto kuuluu huolto-ohjelmaan ihan normaalisti.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

gloter

#440
JaskanPankuttaja jo kiteytti erittäin hyvin nämä asiat. Tässä menee vähän puurot ja vellit sekaisin mutta eipä ole ensimmäinen kerta. Jos vähänkään on autoista kiinnostunut ja edes jotain on joskus itse tehnyt niin ilman muuta nuo Skrikon (valikoiden) mainitsemat kohteet voi itsekin tehdä. Mutta eihän tässä siitä ole kyse. Merkkarin leimalla ostetaan myös parempaa vaihtoarvoa (onko tämä oikein, se on eri juttu mutta tälle ei vain voi mitään) ja tavallaan jatkettua takuuta jos jokin osakokonaisuus kosahtaa virallisen takuun jälkeen. Tämäkin käsiteltiin aiemmin. Huoltaminen ei tarkoita vikojen korjausta vaan niitten ennakointia ettei jouduta korjaamaan. Jos huollon haalarihemmo on jyvällä, tekee hän paljon muutakin samalla kun laskee niitä LL-öljyjä ulos  tarkastelemalla auton kuntoa muutoinkin. Kannattaa muistaa että aika moni autoilijoista vain ajavat autoillaan  eivätkä edes ole kiinnostuneita, toimiiko vehje niin kuin pitää tai onko ennakoitavissa ongelmia hälyäänien perusteella jne. Auto on siis vain "kodinkone" käyttöä varten kuten leivänpaahdin. Siksi näissä huolloissa on myös näille armoitetuille "automiehille" hilpeyttä aiheuttavia kohteita mukana.

Kaikki ihmiset eivät halua viedä autoaan sinne teollisuusalueen perällä olevaan kaarihalliin missä vähäpuheiset miehet ottavat rasvaisin käsin avaimet ja ryhtyvät hommiin. Karrikoitua mutta kuitenkin. Itse asiassa merkkiliikkeitten huoltopaketit ovat aika edullisia jos lisätöitä ei tarvitse tehdä. Tiedän eräänkin tapauksen jossa uuden Lexus -hybridimaasturin oston jälkeen omistaja suunnitteli käyttävänsä sitä huollossa kyläsepän luona kun merkkiliike on niin kallis. Kyllähän uusia autoja voi takuun katoamatta huoltaa muuallakin mutta ehkei se aina ole järkevää.

Tietenkin maahantuoja voisi ideoida enemmänkin erilaisia huoltokonsepteja eri tasoisille autoilijoille tyyliin "kiireisen cityihmisen jolla peukalo keskellä kämmentä all inclusive -huollon" ja "minä en turhasta maksa, vaihda vaan ne öljyt ja anna mulle tarkistuslista niin ruksaan itse kohdat rane-huollon" ja kaikkia eri variaatioita sille välille. Mutta niin että takuu ja virhevastuu on vain tuossa all inclusive -vaihtoehdossa kuten nytkin. Mut hei, antaa kaikkien kukkien kukkia. Minä en ostaisi ranen ruutuvihkoon täyttämän "huoltokirjan" perusteella esim. pari vuotta vanhaa autoa. Sitten kun ikää on yli 10 vuotta niin juttu onkin toisin. Tämä merkkivinoilu mitä tässäkin ketjussa on ollut, alkaa oleman jo melko väsynyttä.

Tosi automies ei vie autoaan huoltoon ollenkaan koska hänellä on täydellinen paja kotonaan ja loputtomasti aikaa ja öljyt voi kipata läheiselle hiekkakuopalle ja Tiimarin leimasimella vetäistä Mikki Hiiren kuvan huoltovihkoon. Sitten voi mennä Abc:lle juomaan kahvit ja naureskella kavereitten kanssa kuinka se kerrostalossa asuva perheenäiti on niin dorka että maksoi satasen enemmän merkkiliikkeen huollosta kun se on vain leima vihossa. Saman leiman olisi saanut ranen pajaltakin. Ehkei kannata jatkaa tätä henkseleitten paukuttelua enää.

Korostettakoon että en halveksi ei-merkkihuoltoja, päinvastoin. Tämä rane-esimerkki on kärjistys. Ikävä tosiasia vain on että vaihtotilanteessa uudehkossa autossa nämä merkkihuollon leimat ovat arvossaan.
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 07.05.12 - klo:23:08
Pakko oli minunkin katsoa huoltolistaa, kun sattumalta Skodan LL huollosta vähänaikaa sitten hain. Tuo Skrikon lista on vain osa totuus, huoltolistalla on nopeasti laskettuna nimittäin 34 kohtaa.

Esim jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden mittaus, joka sujuu joka pojalta kotona varmaankin.

Mihinkä se jäähdytysnesteen pakkaskestävyys muuttuisi, jollei typeryyttään lisää pelkkää vettä?

Pitääkö ylipäätään uudenkarheisiin autoihin mukamas joskus lisätä nestettä? Jos pitää, niin olisi syytä tehdä jotain muutakin kuin LL-huolto.

ekiX

Itse maksan ihan suosiolla merkkiliikkeen leimoista ja täydellisestä huoltohistoriasta. Auton itse huoltaminen parkkipaikalla tai jonkin nyrkkipajan tukeminen ei kiinnosta.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: ekiX - 08.05.12 - klo:07:37
Itse maksan ihan suosiolla merkkiliikkeen leimoista ja täydellisestä huoltohistoriasta. Auton itse huoltaminen parkkipaikalla tai jonkin nyrkkipajan tukeminen ei kiinnosta.

Rehellistä puhetta, kun tunnustat ostavasi merkkiliikkeen leimoja.

Mitään ylimaallisen hyvää huoltoa ei merkkiliikkeistäkään valitettavasti ole saatavana. Autolehtien huoltotestit ja keskustelupalstojen viestit kyllä kertovat karua kieltään siitä, että merkkiliikkeessäkin on tarjolla myös sutta ja sekundaa.

gloter

#444
Tämä on valitettavasti totta. Erikoisongelmissa tai vanhemmissa autoissa riippumattomat pikkupajat ovat ylivertaisia. Moottoriremppoja ym. ei todellakaan kannata merkkihuollossa teettää jos itse joutuu maksamaan ja auto ei ole enää kapaloikäinen. Nyrkkipajoista löytyy paljon merkki- ja erikoisosaamista ja tuntilaskutus on halvempi. Ehkä tämä jo lipsuu ohi aiheen. Merkkihuolto on myös brändäysjuttu, aistikkaissa vastaanottotiloissa tyylikkäät asiakaspalvelijat ottavat steriilisti vastaan laatutietoisen (?) asiakkaan. Onhan siellä tietenkin se uusin tieto uunituoreitten mallien jutuista ja tehtaan tuki takana ja koulutukset mutta saa siitä maksaakin. Vielä ikävämpää jos edes rahalla ei saa sitä mitä pitäisi. Mutta tämä kuuluu jo johonkin huoltamisketjuun enemmänkin.
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 08.05.12 - klo:07:43
Rehellistä puhetta, kun tunnustat ostavasi merkkiliikkeen leimoja.

Mitään ylimaallisen hyvää huoltoa ei merkkiliikkeistäkään valitettavasti ole saatavana. Autolehtien huoltotestit ja keskustelupalstojen viestit kyllä kertovat karua kieltään siitä, että merkkiliikkeessäkin on tarjolla myös sutta ja sekundaa.

Minusta merkkiliikkeen leimaa tärkeämpää on että tarvittavat toimenpiteet tehdään, olipa kyseessä sitten merkkihuolto tai harakiri, toki merkkileimoilla on parempi keskutella mahdollisista virhevastuun alaisista hommista.
Ns. Nyrkkipajaan en autoani veisi mutta jonkun suuren ketjun palveluita voisin käyttääkin jos hinta olisi oleellisesti halvempi, yhden tarjouskierroksen perusteella merkkiliike oli halvin joten käytän jatkossakin sitä. Siellä merkkitiskilläkin kannattaa etukäteen pyytää tarjous huollosta, hinta ei välttämättä olekkaan sama kuin listahinta ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

P.Alikka

Lainaus käyttäjältä: ekiX - 08.05.12 - klo:07:37
Itse maksan ihan suosiolla merkkiliikkeen leimoista ja täydellisestä huoltohistoriasta. Auton itse huoltaminen parkkipaikalla tai jonkin nyrkkipajan tukeminen ei kiinnosta.
Tässäpä syy miksi itse auton tuonne merkkiliikkeeseen kiikutan, vaikka aika moni perusjuttu onnistuisi tehdä itsekin (on tarvittaessa tilat ja välineitä). Tykkään, että auto on jetsulleen huollettu ja kyllähän se on helpompi vaihtotilanteessa sanoa, että huoltokirja on täydellinen kuin ruveta selittelemään että "no ööö kyllähän tämä on huollettu on siellä jotai kirjoiteltu mitä on tehty". Merkkiliikkeen leima, (vaikka se työ välillä sekundaa onkin) on kyllä myyjälle jonkunlainen tae siitä, että autosta on pidetty huolta.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

LasseP

Ja juuri tästä kun opittais eroon eli käytettäisi myös takuuaikana autoja muualla kuin merkkiliikkeissä huolloissa niin saataisiin huoltojen hintoja alas. Nythän autokauppa kehuu julkisesti että he tekee +70% katetta huolloilla! Vinkkinä muuten että Virossa Audin merkkiliikkeessä huollon tuntiveloitus Tallinnassa 30eur/h (Tartossa 17eur/h) ja pk-seudulla 90eur/h. Sama palvelu ja standardit huolloissa ja saa MERKKIliikkeen leimat huoltokirjaan. Ajanvaraus toimii ihan emaililla ja runkonumerolla osoitteesta www.audi.ee

HJP

#448
Lainaus käyttäjältä: LasseP - 08.05.12 - klo:09:47Vinkkinä muuten että Virossa Audin merkkiliikkeessä huollon tuntiveloitus Tallinnassa 30eur/h (Tartossa 17eur/h) ja pk-seudulla 90eur/h. Sama palvelu ja standardit huolloissa ja saa MERKKIliikkeen leimat huoltokirjaan. Ajanvaraus toimii ihan emaililla ja runkonumerolla osoitteesta www.audi.ee
Hinnat ovat toki yhä edullisemmat virossa, mutta Audi Tallinnan alviton tuntiveloitus 2010 syksyllä oli 584 EEK. Siihen 20% alvi päälle niin tuntiveloitukseksi jäi noin 46â,¬, mistä tosin sai 10% alennusta yli 6 vuotta vanhalle autolle (nykyään 20%, tämän päivän tuntiveloituksesta en ole varma). Tietääkseni Tallinnassa ei ole muuta Audin merkkihuoltoa?

Hinta on toki paljon Suomea edullisempi, etenkin jos huoltotunteja kertyy enemmin kuin pelkässä normihuollossa. Jakohihnanvaihdot ja muut kannattanee ainakin kilpailuttaa, perushuoltoon en itse jaksaisi varta vasten lähteä.

Edit: Tosin tuossa minun 21.2 saamassa kustannusarviossa on Audi Center Airportin tuntiveloitukseksi mainittu 118,78e (hinnastotunnus 401, longlife-huolto ja liikkumisturva), joten sekin on aika paljon suurempi kuin mainitsemasi 90e. Raitisilmasuodattimen irroitus ja kiinnitys meneekin sitten halvemmalla tuntiveloituksella 104,59e (hinnastotunnus 402). Kallista on, ei voi muuta sanoa...

skriko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 07.05.12 - klo:22:52
Tuliko tarpeeksi hymiöitä?

Sciroccoon ei ilmeisesti vaihdeta ikinä esim. ilmansuodatinta, raitisilmansuodatinta saatika sytytystulppia?

Tuo on täydellinen ll-huolto Sciroccon ohjekirjasta. Kyllä Karvis vaihdetaan, raitisilmasuodatin ja tulpat 60 000. Ilmansuodatin 90 000. Mulla kun tulee niin vähän kilometrejä, että ei ole auto minulla enää kun nuo huollot tulevat ajankohtaisesksi, joku muu vaihtelee. Jos viisi vuotta ajelen niin alta 50 000 mittarissa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy