Golf GTE - Pistokehybridi

Aloittaja Tourano, 21.02.14 - klo:10:04

« edellinen - seuraava »

dommiq

"Talvipäivityksestä"

Oma Golf GTE '15 kävi huollossa lokakuussa, jossa puhuttiin tästä talvipäivityksestä ja huollon jälkeen heidän mukaan päivitykset olivat paikallaan. No nyt sitten ensimmäisissä -10 pakkasissa huomasin ettei olekaan vaan polttis tärähti käyntiin välittömästi. Kysyin sitten heti huollosta asiaa, niin siellä kerrottiin, että autoon on asennettu moottorinohjauspäivitys (viimeisin) eikä mitään muuta päivitystä ole heidän tiedossaan.

Eli missä näitä talvipäivityksiä on teille tehty? Kun ei VW:n oma huolto edes tiedä siitä mitään.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 11.01.19 - klo:10:13
Passatissa lienee isompi akku, se auttaa 50 kilsan saavuttamisessa. Golfin 8,7 kWh akusta käytetään vajaa 6 kWh sähköajoon, sitten loppuu. Sillä ei tosiaan pääse lähellekään luvattua. Tämän aamun ajoilta esimerkki. 40 km työajo, lähtiessä akku täysi. määränpäässä noin tunnin verran latausta 16 A:lla, jonka jälkeen kotiin. Kotimatkaa ei pääse perille asti vaan 38 kilometrin kohdalla loppuu akusta virta. Lämppäriä käytetty vain hetkittäin, aina silloin kun tuulilasi alkaa huurtua. Sähkön kulutus mittarin mukaan 17.1 kWh/100 km
Tiedostan kyllä että olosuhteet vaikuttavat, mutta kun minkään valtakunnan olosuhteissa ei pääse edes yli 40 km enää. Viime keväänä pääsin, heinäkuussa autoon ajettiin softapäivityksiä ja sen jälkeen jopa 40 km on oikeasti lähes mahdoton saavutettava, jos ei tosiaan ajele tasaista viittäkymppiä kaikki kuluttimet sammutettuna.
Kai tuosta Golfin akustakin pitäisi käyttää selvästi enemmän kuin vajaa 6 kWh. Golf on Passattia pienempi auto. Pienempi auto ei tarvitse yhtä suurta akkua. Jos pääsit talvella 38 kilometriä, niin kai nyt paremmissa olosuhteissa menee heittämällä yli 40 kilometriä. Millaisia renkaita muuten käytät?

Lainaus käyttäjältä: dommiq - 21.01.19 - klo:14:11
"Talvipäivityksestä"

Oma Golf GTE '15 kävi huollossa lokakuussa, jossa puhuttiin tästä talvipäivityksestä ja huollon jälkeen heidän mukaan päivitykset olivat paikallaan. No nyt sitten ensimmäisissä -10 pakkasissa huomasin ettei olekaan vaan polttis tärähti käyntiin välittömästi. Kysyin sitten heti huollosta asiaa, niin siellä kerrottiin, että autoon on asennettu moottorinohjauspäivitys (viimeisin) eikä mitään muuta päivitystä ole heidän tiedossaan.

Eli missä näitä talvipäivityksiä on teille tehty? Kun ei VW:n oma huolto edes tiedä siitä mitään.
Otitko autosi ajoon latauksesta eli akut lämpimänä?

dommiq

LainaaOtitko autosi ajoon latauksesta eli akut lämpimänä?

Otin auton ajoon suoraan seinästä. Ja samoin viime talvenakin monta kertaa, vaikka oli mökin pihassa jatkuvassa virrassa ja ajastettuna lähtöä varten, niin heti kun pakkanen kohosi yli tuon n.-10 niin polttis päälle. Kaikenlisäksi ei siis koko ajon aikana - vaikka olettaisi että akut lämpenevätkin - suostu vaihtamaan e-modelle. Kikkailuna tietysti jos ajaa vaikka kauppakeskuksen parkkikselle jossa lämpimässä hetken niin sitten taas mennään sähköllä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: dommiq - 21.01.19 - klo:15:20
Otin auton ajoon suoraan seinästä. Ja samoin viime talvenakin monta kertaa, vaikka oli mökin pihassa jatkuvassa virrassa ja ajastettuna lähtöä varten, niin heti kun pakkanen kohosi yli tuon n.-10 niin polttis päälle. Kaikenlisäksi ei siis koko ajon aikana - vaikka olettaisi että akut lämpenevätkin - suostu vaihtamaan e-modelle. Kikkailuna tietysti jos ajaa vaikka kauppakeskuksen parkkikselle jossa lämpimässä hetken niin sitten taas mennään sähköllä.
Näyttääkö auto alussa edes sitä, kuinka paljon sähkötehon maksimeistä on käytettävissä? Oletko katsonut, että lataus on tosiaan päällä ennen lähtöä? Sitten vielä sellainen kysymys, että millä teholla lataat?

jarmaho

Kannattaa myös tarkistaa akun alin varausraja -asetus. Jos se on 100% niin ei ole tilaa ladata enää lähtöhetken lähestyessä koska akku on jo täysi. Itsellä käytän talviaikaan arvoa 80% ja kesällä 100%

Lainaus CAR-NET softan puolelta: "Kun lähtöaika on aktivoitu, auton akku latautuu heti alimpaan varausrajaan asti. Jäljellä oleva lataustapahtuma määräytyy lähtöajan mukaan"
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä:Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jarmaho - 21.01.19 - klo:15:44
Kannattaa myös tarkistaa akun alin varausraja -asetus. Jos se on 100% niin ei ole tilaa ladata enää lähtöhetken lähestyessä koska akku on jo täysi. Itsellä käytän talviaikaan arvoa 80% ja kesällä 100%
Sama mahdollisuus kävi itsellänikin mielessä ja siksi tarkastaisin sen, milloin autossa lataus on päällä. Talvikäytössä ei pitäisi olla mitään ongelmaa, jos auto on kunnossa ja lataus tapahtuu sopivaan aikaan. Akku ei edes jäähdy kovin nopeasti eli lataus saa olla pois päältäkin jonkin aikaa.

dommiq

LainaaKannattaa myös tarkistaa akun alin varausraja -asetus. Jos se on 100% niin ei ole tilaa ladata enää lähtöhetken lähestyessä koska akku on jo täysi. Itsellä käytän talviaikaan arvoa 80% ja kesällä 100%

Tuota en ole osannut kyllä katsoakaan, kiitos, tsekkaan jos siitä olisi jotain apuja. Lataan siis kiinteistön tolpasta n.90% omasta ajosta.

Mutta koska monellakin tavalla muutoin testattu tuota talvilähtöä huonolla menestyksellä, niin kysyisinkin että onko tuo "talvipäivitys" vain urbaania legendaa josta puhutaan näillä GTE-palstoilla vai aidosti tehtävissä oleva toimenpide?


-TS-

Lainaus käyttäjältä: dommiq - 21.01.19 - klo:16:28
Tuota en ole osannut kyllä katsoakaan, kiitos, tsekkaan jos siitä olisi jotain apuja. Lataan siis kiinteistön tolpasta n.90% omasta ajosta.

Mutta koska monellakin tavalla muutoin testattu tuota talvilähtöä huonolla menestyksellä, niin kysyisinkin että onko tuo "talvipäivitys" vain urbaania legendaa josta puhutaan näillä GTE-palstoilla vai aidosti tehtävissä oleva toimenpide?
Se on tehtävissä oleva toimenpide ja nähtävästi se tehdään automaattisesti huollossa, jos ei ole tehty (ei varmaan tietoa) Eilen Golf lähti sähköllä liikenteeseen vielä 20 asteen pakkasella. Tänä aamuna pakkasta oli 25, jolloin moottori kävi noin 300 metrin matkan ennen kuin antoi vaihtaa sähkölle.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

-TS-

Tänä aamuna töihin ajaessa bensakone hurahti käyntiin juuri ennen parkkihalliin ajoa, joten konehan kävi tietenkin aika raskailla kierroksilla. Ajoin auton parkkiin ja peräkonttia kaivaessani totesin että jostain tulee ihan hirveä ammoniakin käry, kävi ihan henkeen ja kirveli silmiä.
Liekö tuo käry ihan normaalia, mahdollisesti kylmästä katalysaattorista tms. tulevaa hajua vai akustostako tuollainen haju tulee.
Onko kellään vastaavaa kokemusta?
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

dommiq

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 22.01.19 - klo:11:26
Se on tehtävissä oleva toimenpide ja nähtävästi se tehdään automaattisesti huollossa, jos ei ole tehty (ei varmaan tietoa)

Lisätietoa tänään autohuollosta: Tätä ei siis todellakaan tehdä automaattisesti huollossa vaan on erikseen pyydettävä toimenpide. Ei ole ilmeisesti yleinen/julkinen koska eivät tienneet VW-huollossa tästä ennenkuin keskustelivat maahantuonnin kanssa. Toimenpide maksaa 95â,¬.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: dommiq - 22.01.19 - klo:13:54
Lisätietoa tänään autohuollosta: Tätä ei siis todellakaan tehdä automaattisesti huollossa vaan on erikseen pyydettävä toimenpide. Ei ole ilmeisesti yleinen/julkinen koska eivät tienneet VW-huollossa tästä ennenkuin keskustelivat maahantuonnin kanssa. Toimenpide maksaa 95â,¬.
95 euroa? Mistä lähtien autoon kuuluva softapäivitys pitää maksaa itsellä?
Jo on erikoista toimintaa - tosin VV-autolle tyypillistä.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

dommiq

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 22.01.19 - klo:13:59
95 euroa? Mistä lähtien autoon kuuluva softapäivitys pitää maksaa itsellä?
Jo on erikoista toimintaa - tosin VV-autolle tyypillistä.

Samaa ihmettelen itsekin! Varsinkin kun tätä varta vasten pyydettäessä eivät huollon yhteydessä päivittäneet (kun eivät tienneet tämän olemassaolosta)! Nyt sitten uudestaan ajanvarauksella ja lisäkustannuksilla  :-X

ITbites

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mika-tulee-oikeasti-halvimmaksi-volkswagen-golf-on-tarjolla-bensa-ja-dieselmallina-hybridina-seka-sahkoautona/7284836#gs.ejHUtpKa

Mikä tulee oikeasti halvimmaksi? Volkswagen Golf on tarjolla bensa- ja dieselmallina, hybridinä sekä sähköautona

Kaikkein kalleimmaksi vaihtoehdoksi osoittautui yllättäen Golf GTE eli auton hybridiversio. Auton hankintahinta ei nimittäin ole niin paljon täyssähköistä e-Golfia halvempi, että se kuittaisi polttoaineen, verojen ja ylläpidon tuomat lisäkustannukset.
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

GeeTee

Aivan mahtava tutkimus....

Jos se on netissä niin se on fakta.

Itse ajelen gte:llä pelkästään sähköllä kun latausta tarjolla aina kotona, töissä ja asiointipaikoilla???

Pikkaisen tämä varmaan on ajoprofiiliriippuvainen  :o

JaVa^

#284
Mahtaako kellään olla tietoa, että mikä vaihdelaatikko tuossa GTE:ssä on? Ei liene sama kuin GTI:ssä, mutta kiinnostaisi mikä sen koodi on ja paljonko on maksimiväännön kesto sillä?

Edit: pienen googletuksen jälkeen löytyi että tuossa olisi DQ400E laatikko, jonka väännön kesto on ilmoitettu näin:

The DQ400E system is equipped with two drive clutches (K1/K2) and the engine-disconnect clutch (K0). The drive clutches are each designed for maximum input torques of 400 N·m (295 lb-ft); the engine-disconnect clutch for 350 N·m (258 lb-ft).

Eli siis polttomoottorin puolelta se kestää maksimissaan tuon 350 newtonia ja sähkön ja polttomoottorin yhteistoiminnalla 400 newtonmetriä?

ITbites

Jahas, pitkän linjan VAG asiakkaana menin ja tilasin oheista 50400 öljyä (raitisilmasuodattimen yms.) shop.ahw-shop.de (Saksa):

VW Audi Longlife 3 III (5W30) 50400 50700

Tätä ei suositella GTE:lle?!

Prkl. toivottavasti ehtivät vaihtaa tilauksessa 50200 kanisteriin.
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

JaVa^

Voisiko joku vakioalustaisen GTE Golfin omaava mitata etäisyydet edessä ja takana lokasuojankaaren ylimmästä pisteestä navan keskelle? En huomannut omasta autosta niitä mitata ennen alustasarjan asennusta ja nyt mietityttää katsastusasemalta saatu päätös siitä, mikä tuon navan ja kaaren välinen ero saa minimissään olla Suomen lain mukaan.

GeeTee

Jahas; tuli taas vähän kauppareissua ja kaupunkipyörittelyä gtellä ja täytyy todeta, että kesä on tullut gtellekin  8)

Täydellä akulla liikenteeseen ja alussa siis ei juurikaan regeniä...

Melko maltilliset kulutuslukemat eli vastaa energia-arvoltaa 1 litraa dieseliä/100 km ja ostosähkönä maksaisi siis noin 1,05â,¬/100km. Itse kuitenkin latailen tuon täyteen aurinkosähköllä pihassa.

Akussa ei näköjään mitään kulumisen merkkejä ainakaan ensimmäiseen 15 kuukauteen eli ihan mukavalta näyttää  ;D



GeeTee

Sähköpstiin näköjään tipahti vahvistus car-netin palvelujen jatkosta ilmaiseksi vielä neljännenkin vuoden. Valittelivat, että palvelu ei ole toiminut niin hyvin kuin haluaisivat. Itsellä ei kyllä ole tuon kanssa juurikaan ongelmia ollut, mutta otetaan vastaan tuo yksi lisävuosikin 8)

GeeTee

Jos haluaa päästellä vähällä esim. kaupunkiliikenteessä niin nuo rattiläpsyttimet on tosi mukavat... Helppo säädellä regenin tehoa ja jos oikeeta läpsytintä pitää 2 sekunttia pohjassa niin taas rullailee  8) suosittelen gte lajitovereille. Paljon mukavampi kuin vaihdekepin b-asennon edestakas vekslaaminen.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 27.06.19 - klo:17:15
Jos haluaa päästellä vähällä esim. kaupunkiliikenteessä niin nuo rattiläpsyttimet on tosi mukavat... Helppo säädellä regenin tehoa ja jos oikeeta läpsytintä pitää 2 sekunttia pohjassa niin taas rullailee  8) suosittelen gte lajitovereille. Paljon mukavampi kuin vaihdekepin b-asennon edestakas vekslaaminen.


Onko tuossa jokin etu verrattuna siihen, että ajelisi D-moodilla ja yksinkertaisesti jarrupolkimella säätelisi talteenottoa?

GeeTee

On mielestäni eli paljon pehmeämpi ja mukavampi käytellä kun nilkan hienosäätö...

Etenkin jos ajelee pienillä vauhtipolkimen painalluksilla ja ennakoiden muun liikenteen mukana. Siitä en ole varma vaikka taitavan jarrupoljinnilkan omaava pääsisi samaan tulokseen muutenkin  :o

Natina

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 27.06.19 - klo:17:44
On mielestäni eli paljon pehmeämpi ja mukavampi käytellä kun nilkan hienosäätö...

Etenkin jos ajelee pienillä vauhtipolkimen painalluksilla ja ennakoiden muun liikenteen mukana. Siitä en ole varma vaikka taitavan jarrupoljinnilkan omaava pääsisi samaan tulokseen muutenkin  :o

Passat GTE ainakin lykkää kerralla maksimimoottorijarrutuksen oikeanpuoleisesta lärstäkkeestä. Käytinkin sitä muutaman viikon, jonka jälkeen tutustuin vihreään palkkiin mittarissa ja totesin jarrupolkimen olevan kaikessa säädettävyydessään kulutuksen kannalta parempi vaihtoehto. Toimiiko Golf tässä suhteessa jotenkin eri tavalla?

Vaihdekepin B-moodia en ole tarvinnut mihinkään. Edellinen kuski ilmeisesti on, niin sileäksi vaihdekepin musta kuminen osa on kulunut.

GTE:llä ajaessa ei muuten tule ajateltua vaihteita ollenkaan, kun on muutakin seurattavaa kuin kierroslukumittari. En ole tainnut käyttää vasenta läpykkää vielä kertaakaan. Kertonee lähinnä siitä, miten hyvin DSG hoitaa tehtävänsä.
Ei se virhe ole, vaan kauneusvirhe.

GeeTee

Porttihuume toimii  8)

Puolitoista vuotta olin tyytyväinen loistavaan hybridiin. Sähköiseen voimanjakoon tottuneena halusi heti lisää.

Nyt kuitenkin id3 odotellessa egolffissa hyvät tarjoukset ja hankintatuki huomioiden tuli niin hyvä tarjous, että pitää päivittää. Ens viikolla siirrytään täyssähköilijäksi ja ehkä pitää nimimerkkiäkin muutella, saas nährä  8)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 17.08.19 - klo:20:48
Ens viikolla siirrytään täyssähköilijäksi ja ehkä pitää nimimerkkiäkin muutella, saas nährä  8)

Ostat sähköpyörän?

GeeTee

Oliko ksuukille liian pitkä lause ymmärrettäväksi ?

Ostan uuden ja vuosien kehityksellä koetellun e-golfin  8)

Vaihto lähes päittäin kun sähköisessä autoilussa on tulevaisuus ::)

Hyvä vähän käytetty gte siis tulossa myyntiin, pärjäilkää.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 17.08.19 - klo:21:15

Vaihto lähes päittäin kun sähköisessä autoilussa on tulevaisuus ::)


4 x sähköpyörä = 1 x sähköauto. :)

Ja teleportaatio on tulevaisuus, silloin autoja ei enää tarvita.

GeeTee

Eihän toi egolffi mikään Tesla ole vaan etuveto  :o

Hentav

2kk ja 7tkm ollu nyt facelifti GTE alla ja pääosin tyytyväinen. Takaa kuitenkin kuuluu hiljaisessa vauhdissa jokin kolina, ihan kuin kontissa olisi jotain irti tms. Auto kävi juuri 30tkm huollossa ja pyysin heitä tarkistamaan onko esim iskarin yläpäät ok vai mistä kolina johtuu. Huollon kommentti oli että "Kaikki ok, ei kuultu mitään kolinaa".

Onko muilla ollut vastaavaa vikaa Golffissa ja miten on asia ratkennut? Vielä on pirssissä takuuta jäljellä, joten saavat tuon kyllä korjata.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: Hentav - 20.08.19 - klo:19:16
2kk ja 7tkm ollu nyt facelifti GTE alla ja pääosin tyytyväinen. Takaa kuitenkin kuuluu hiljaisessa vauhdissa jokin kolina, ihan kuin kontissa olisi jotain irti tms. Auto kävi juuri 30tkm huollossa ja pyysin heitä tarkistamaan onko esim iskarin yläpäät ok vai mistä kolina johtuu. Huollon kommentti oli että "Kaikki ok, ei kuultu mitään kolinaa".

Onko muilla ollut vastaavaa vikaa Golffissa ja miten on asia ratkennut? Vielä on pirssissä takuuta jäljellä, joten saavat tuon kyllä korjata.
Onko autossasi dynaamiset ajovalot?
En tiedä onko siihen liittyvää, mutta omasta GTE:stä kolinan lähteeksi paljastui ajovalojen korkeudensäätötangot. Niitä rasvailtiin huollossa ja kolina katosikin hetkeksi, mutta nyt se tuli takaisin ja lopputulemana osa pitää vaihtaa että kolinasta päästään eroon.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy