Golf GTE - Pistokehybridi

Aloittaja Tourano, 21.02.14 - klo:10:04

« edellinen - seuraava »

-TS-

Lainaus käyttäjältä: JaVa^ - 21.12.18 - klo:18:48


Sitten ihan toiseen asiaan, eli tuo ajotietokoneen näyttämä range, niin osaako tuo auto pudottaa sitä vallitsevan lämpötilan mukaan alaspäin? Vaikka tuon olen tuossa nollakelissäkin ladannut täyteen (auto katoksessa), niin maksimirange on pelkälle sähkölle ollut aina korkeintaan 34km. Onko tuo normaalia?
On, aivan normaalia. Ja ärsyttävää. Parhaillaan range-näyttö esittelee lähtiessä jopa 42 km lukemia, kun lataus on osunut sopivaan pykälään, mutta range katoaa about 3km/1km tahtia alaspäin. 38 km menee ehkä just ja just jos välttää koskemasta kaasupolkimeen ja sammuttaa ilmastoinnin - satasta ei saa ajaa kyllä yhtään.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

ITbites

Mites toi "talvipäivitys"? Aika kehnoa tekniikkaa kun -10C pakkasilla e-mode disabloituu...
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

JaVa^

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 29.12.18 - klo:15:36
Mites toi "talvipäivitys"? Aika kehnoa tekniikkaa kun -10C pakkasilla e-mode disabloituu...

Kertaalleen olen tuolla omalla kotterolla päässyt ajamaan yli kymmenen asteen pakkasella ja ensimmäisen liikkeellelähdön yhteydessä ei suostunut sähköä käyttämään, mutta auton lämmettyä sen e-moden sai kyllä päälle?

teräksenharmaa

Akun lämpötilastahan tuo on kiinni. Viime talvena ei ollut yhtään niin kylmää päivää, etteikö GTE (Passat) olisi kulkenut nomaalisti plekällä sähköllä. Kun lataa akut lämpimäksi ennen lähtöä, niin muuta ei tarvita.

markusgte

Minkälainen tyhjäkäynti teillä on kun gte pistää moottorin käyntiin esim. nollakelillä. Minulla pitää pitkään kierroksia n.1100-1200 ja aika pitkään pitää korkeita kierroksia.

teräksenharmaa

Joo GTE pitää kylmänä kierroksia korkeallajonkin aikaa.

pjl

No niin, uusi käyttäjä ilmoittautuu ja päivää vaan foorumille!

Golf GTEllä ajeltu nyt kolmisen viikkoa ja iso dieseli jäi kaupan pihaan. Koeajo vakuutti ja muutama viikko onkin mennyt iloisesti melkein sähköautoillessa.

Mutta mutta...

Viimeisen parin päivän aikana on kummastuttanut, kun auto ei ole kulkenut sähköllä kuin noin 20 km vaikka pihasta lähdettäessä akku on ollut täynnä (range lähdössä 34-36 km). Ajotietokone näyttää tuolle parin kympin matkalle noin 30 kWh/100 km kulutuksia. Ilmastointi on koko ajan 18 asteessa ja automaatilla ,eikä autossa ole mitään sen kummempaa sähkölaitetta päällä. Autolla on käyty 10 km päässä keskustassa ja oltu parkissa parissa paikassa hetken aikaa. Eli sekalaista kaupunkiajoa ja vähän 60-rajoituksella maantietä päälle.

esim. tänään:
- lähdössä range 38 km (webasto päällä reilu 5 min), ajoa 10 km lähiöstä keskustaan ja range 22
- keskustassa lähtö toiseen lähiöön, ajoa 6 km, välissä 5 min stoppi virrat päällä. Perillä range 3
- lähtö takaisin kotiin ja sähköllä siis pääsi vain 20 km ja kulutus 30 kWh/100 km

Eiliset ajot suurin piirtein samoilla spekseillä ja lopputuloksella.

Aikaisemmin ja mm. aaton kovassa pakkasessakin mentiin reilusti lähemmäs 30 km ja keskikulutus paljon lähempänä 20 kWh/100. Aattona oli muuten -16 astetta pakkasta ja auto laittoi lähtiessä e-moden päälle ja sähköllä mentiin.

Lataan autoa seinästä yöllä auton kellolla niin, että olen laittanut sen valmistumaan aamuksi klo 6, oli lähtöaika mikä tahansa.

Omaan pieneen päähän ei tahdo mahtua, mikä nyt on niin kovasti muka muuttunut, että range sähköllä tipahtaa yhtäkkiä tuommoiset 30-40%.

ITbites

Lainaus käyttäjältä: pjl - 06.01.19 - klo:20:01
Viimeisen parin päivän aikana on kummastuttanut, kun auto ei ole kulkenut sähköllä kuin noin 20 km vaikka pihasta lähdettäessä akku on ollut täynnä (range lähdössä 34-36 km).
Omaan pieneen päähän ei tahdo mahtua, mikä nyt on niin kovasti muka muuttunut, että range sähköllä tipahtaa yhtäkkiä tuommoiset 30-40%.

Jep, välillä vaikuttaa että on tapahtunut joku "haamulataus" kun range vajoaa ensimmäisen kilometrin aikana 10 km...

Tuon webaston vaikutusta en ole tarkkaillut, itse käytän sitä paljon, melkein joka lähdölle huudatan webastoa 20-30 min sekä jätän pakkasilla päälle myös käydessä asioilla. Eikö webasto käytä perusakkua?
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

-TS-

Lainaus käyttäjältä: pjl - 06.01.19 - klo:20:01
No niin, uusi käyttäjä ilmoittautuu ja päivää vaan foorumille!

Golf GTEllä ajeltu nyt kolmisen viikkoa ja iso dieseli jäi kaupan pihaan. Koeajo vakuutti ja muutama viikko onkin mennyt iloisesti melkein sähköautoillessa.

Mutta mutta...

Viimeisen parin päivän aikana on kummastuttanut, kun auto ei ole kulkenut sähköllä kuin noin 20 km vaikka pihasta lähdettäessä akku on ollut täynnä (range lähdössä 34-36 km). Ajotietokone näyttää tuolle parin kympin matkalle noin 30 kWh/100 km kulutuksia. Ilmastointi on koko ajan 18 asteessa ja automaatilla ,eikä autossa ole mitään sen kummempaa sähkölaitetta päällä. Autolla on käyty 10 km päässä keskustassa ja oltu parkissa parissa paikassa hetken aikaa. Eli sekalaista kaupunkiajoa ja vähän 60-rajoituksella maantietä päälle.

esim. tänään:
- lähdössä range 38 km (webasto päällä reilu 5 min), ajoa 10 km lähiöstä keskustaan ja range 22
- keskustassa lähtö toiseen lähiöön, ajoa 6 km, välissä 5 min stoppi virrat päällä. Perillä range 3
- lähtö takaisin kotiin ja sähköllä siis pääsi vain 20 km ja kulutus 30 kWh/100 km

Eiliset ajot suurin piirtein samoilla spekseillä ja lopputuloksella.

Aikaisemmin ja mm. aaton kovassa pakkasessakin mentiin reilusti lähemmäs 30 km ja keskikulutus paljon lähempänä 20 kWh/100. Aattona oli muuten -16 astetta pakkasta ja auto laittoi lähtiessä e-moden päälle ja sähköllä mentiin.

Lataan autoa seinästä yöllä auton kellolla niin, että olen laittanut sen valmistumaan aamuksi klo 6, oli lähtöaika mikä tahansa.

Omaan pieneen päähän ei tahdo mahtua, mikä nyt on niin kovasti muka muuttunut, että range sähköllä tipahtaa yhtäkkiä tuommoiset 30-40%.

Ilmastointi/lämmitys vie helposti toistakymmentä kilometriä pois arvioidusta rangesta. Joten jos haluat päästä pidemmälle niin puhallinta "saa" pitää päällä vain sen aikaa kunnes saa lasit huurteesta vapaaksi, sitten puhallin taas sammuksiin.  (omassa autossa ennustettu range on yleensä 36-38 km ja kun käyttää lämmityslaitetta -> 27 km josta todellisuudessa pääsee ehkä 25 jos hyvin käy.
Kylmää ajelua, mutta jos puhallin on päällä, on ihme jos pääset yli 30 km.
Webasto lämmittää sisätilat ja polttomoottorin, akun lämpötilaan ei näyttäisi olevan merkitystä. Tehomittari putoaa ainakin omassa autossa tosi äkkiä "max power"-kohdasta noin 70% maksimitehoon vaikka akku olisi täynnnä ja ladattu.
toinen: pitkä range vaatii ns. "oikean kaistan ajoa" eli ei passaa ajella lujaa. Satasta jos ajaa niin range lähtee taas valumaan alaspän aivan huimaa vauhtia.
Kesällä sitten vastaavasti jos käyttää ilmastointia niin ajoakku tyhjenee ihan julmetun lujaa.
Aika monesti olen ihmetellyt että miksi kummassa GTE:hen ei saanut tilattua lämmitettyä tuulilasia ja/tai ohjauspyörää tai miksi ne eivät olleet vakiona. Siinä missä ilmastointi/lämmitys imee 3-6 kW tehoa, tuulilasin lämmitys olisi noin kilowatin luokkaa jos sitäkään ja ratin lämmitys muutaman kymmenen wattia.
Lyhyessä ajossa kulutus on tosi kova, vähän sama kuin bensa-autolla ajelisi. Omassa autossa sähköä menee helposti 25-30 kW/100 km jos ajelen jotain kauppareissua tai muuten töksähtelevää ajoa. Pienen kulutuksen ajo vaatii aivan todellista keskittymistä ja ennakointia ja ajatusta siitä että missä kannattaa käyttää regeniä ja missä kannattaa rullata.
Latailin autoa lauantaina virtapisteen tolpasta kampissa, aivan täyteen. Ladatuksi sähkömääräksi ilmoitettiin 7,9 kWh, tuolla pääsin noin 24 km.
Eli Volkswagenin myyntipuheet max. 50 km rangesta toteutuvat vaan jos ajat puolet tuosta 50 km matkasta hinausauton kyydissä.
Suurimmalta osalta olen Golfiin hyvinkin tyytyväinen, polttoainekulut ovat paljon matalammat kuin edellisessä octaviassa oli, mutta ne voisivat olla matalammatkin jos VW pystyisi edes jollain tasolla OIKEASTI siihen 50 km rangeen.
Mainittakoon vielä että alla on 16" Nokian kitkarenkaat, kesällä sitten 17" Dunlop Sportmaxxit. Eli talvella pitäisi päästä speksin mukaan 50 km (HAH!). Olen jo kovasti miettinyt että olisiko tässä jo aihetta pyytää hyvitysmaksuja volkkarilta koska auto ei pääse edes lähelle luvattuja lukemia vaikka miten nätisti ja ennakoiden ajaa.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

Mike Tyson

Lämmitys syö talvella rangea. Kun oma ennätys Passatilla kesäkelissä on 57km, niin vastaavasti talvella huonoimmillaan on mennyt vain 23km - joskin puhallinta sammutellen mukavuudesta tinkien pääsee talvellakin yli 30km. Optimioloissa ja -nopeuksilla tuo luvattu 50km on siis saavutettavissa, muttei missään nimessä talvella, kun lämmitys syö suuren osan rangesta.
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: pjl - 06.01.19 - klo:20:01
Viimeisen parin päivän aikana on kummastuttanut, kun auto ei ole kulkenut sähköllä kuin noin 20 km vaikka pihasta lähdettäessä akku on ollut täynnä (range lähdössä 34-36 km). Ajotietokone näyttää tuolle parin kympin matkalle noin 30 kWh/100 km kulutuksia.

esim. tänään:
- lähdössä range 38 km (webasto päällä reilu 5 min), ajoa 10 km lähiöstä keskustaan ja range 22
- keskustassa lähtö toiseen lähiöön, ajoa 6 km, välissä 5 min stoppi virrat päällä. Perillä range 3
- lähtö takaisin kotiin ja sähköllä siis pääsi vain 20 km ja kulutus 30 kWh/100 km

Lataan autoa seinästä yöllä auton kellolla niin, että olen laittanut sen valmistumaan aamuksi klo 6, oli lähtöaika mikä tahansa.

Omaan pieneen päähän ei tahdo mahtua, mikä nyt on niin kovasti muka muuttunut, että range sähköllä tipahtaa yhtäkkiä tuommoiset 30-40%.

Pätkäajossa ja paikallaan odotellessa jatkuva lämmitys syö sähköä todella paljon. Kun auto on jäähtynyt, niin liikkeelle lähtiessä lämmitys imee 5 kilowattia tovin aikaa, ennen kuin tavoitelämpötila on saavutettu. Jos auto on kunnolla kylmä, niin ottaa pitkän tovin, ennen kuin lämmitys laskee pois maksimitehosta.

Suosittelen lataamaan akun ja lämmittämään auton niin, että kaikki on lämmintä kun lähtee liikkeelle. Näin sähköä riittää selvästi pidemmälle.

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 07.01.19 - klo:12:40
Eli Volkswagenin myyntipuheet max. 50 km rangesta toteutuvat vaan jos ajat puolet tuosta 50 km matkasta hinausauton kyydissä.
Suurimmalta osalta olen Golfiin hyvinkin tyytyväinen, polttoainekulut ovat paljon matalammat kuin edellisessä octaviassa oli, mutta ne voisivat olla matalammatkin jos VW pystyisi edes jollain tasolla OIKEASTI siihen 50 km rangeen.

Oikeasti olen Passatilla ajanut monesti selvästi ylikin tuon rangen ja talvellakin menee usein 40-45 kilometriä, jos vain säät sallivat. Toki jos laseja pitää lämmittää tehokkaasti, tuulee voimakkaasti ja tiellä on lunta tai loskaa, niin silloin range kärsii.

pjl

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 07.01.19 - klo:14:50
Suosittelen lataamaan akun ja lämmittämään auton niin, että kaikki on lämmintä kun lähtee liikkeelle. Näin sähköä riittää selvästi pidemmälle.

Hyviä vinkkejä. Pitää kokeilla. Tokihan tämä ottaa aikansa, ennen kuin saa juonesta kiinni ja osaa auton kanssa pelata, mutta hauskaahan se on opetella ja optimoida.

Mitenkäs kokeneemmat kuskit tuon lämmityksen hoidatte? Käytättekö ajastettua latausta + lämmitystä vai webastoa? Itse olen kokeillut pari kertaa tuota ensimmäistä +19 asteen asetuksella ja selvästi kaipaa korkeampaa asetusta, että olisi kunnolla lämmin. Webasto lämmittääkin sisätilat sitten muutamassa minuutissa.

Ja ilmeisesti nastat on no-no. Kitkat lienevät parempi vaihtoehto?


ITbites

Ajastettu moottorilämmitys on kyllä aika höpöhöpö omien kokemuksien mukaan - entä tuo webasto, käyttääkö se ajoakkuja?
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

TDiih

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 08.01.19 - klo:10:14
Ajastettu moottorilämmitys on kyllä aika höpöhöpö omien kokemuksien mukaan - entä tuo webasto, käyttääkö se ajoakkuja?

Lyijyakkua ladataan suurjänniteakusta, eli virta tulee joka tapauksessa suurjänniteakusta.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

TDiih

Lainaus käyttäjältä: pjl - 07.01.19 - klo:20:05
Hyviä vinkkejä. Pitää kokeilla. Tokihan tämä ottaa aikansa, ennen kuin saa juonesta kiinni ja osaa auton kanssa pelata, mutta hauskaahan se on opetella ja optimoida.

Pihistellessä penkinlämmitin on kaikista tehokkain, koska se ei vie kuin kymmeniä watteja.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 08.01.19 - klo:10:14
Ajastettu moottorilämmitys on kyllä aika höpöhöpö omien kokemuksien mukaan - entä tuo webasto, käyttääkö se ajoakkuja?
Mikä moottorin lämmitys? Webasto ottaa virtansa 12 voltin akusta, jota ladataan suurjänniteakulla, mutta webasto vie niin vähän sähköä, ettei sillä ome oikein mitään väliä.

markusgte

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.01.19 - klo:13:52
Mikä moottorin lämmitys? Webasto ottaa virtansa 12 voltin akusta, jota ladataan suurjänniteakulla, mutta webasto vie niin vähän sähköä, ettei sillä ome oikein mitään väliä.

GTE:n Webasto on niin tyhmä, että lämmittää pelkkää sisätilaa, ei ollenkaan moottoia. Samalla tavalla ei voi käyttää ajon aikana webastoa...

Apaju

Lainaus käyttäjältä: markusgte - 08.01.19 - klo:21:53
GTE:n Webasto on niin tyhmä, että lämmittää pelkkää sisätilaa, ei ollenkaan moottoia. Samalla tavalla ei voi käyttää ajon aikana webastoa...
GTE:n webasto lämmittää myös moottoria, se miksi ei voi käyttää ajanaikana johtuu siitä, että se kierrättää nestettä vastakkaiseen suuntaan kun moottorin oma nestekierto. Lainaus SSP537:stä
LainaaThe auxiliary heater has its own heating circuit parallel to the coolant circuit. It consists of the heat exchanger for
heater, the heater unit and the feed pump. The coolant flows in the opposite direction to the flow in the engine
coolant circuit. For this reason and for safety purposes, the auxiliary heater can only be operated when the ignition
is switched off.
VW ID.3 Life

lari

GTE:n webasto lämmittää myös moottoria, se miksi ei voi käyttää ajanaikana johtuu siitä, että se kierrättää nestettä vastakkaiseen suuntaan kun moottorin oma nestekierto. Lainaus SSP537:stä

Onko tämä siis vain GTE-spesifinen eli normaali bensa/diesel VW:ssä toimii ajon aikanakin ?

Apaju

^
Tämä on vain GTE:tä koskeva
VW ID.3 Life

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Apaju - 09.01.19 - klo:10:11
GTE:n webasto lämmittää myös moottoria, se miksi ei voi käyttää ajanaikana johtuu siitä, että se kierrättää nestettä vastakkaiseen suuntaan kun moottorin oma nestekierto. Lainaus SSP537:stä

Mikäli alla oleva kaaviokuva GTE:n jäähdytysjärjestelmästä pitää paikkansa auton kanssa niin on ihan 100% varmaa että webasto lämmittää vain sisätiloja. Jos venttiilit kääntäisi kierron niin, että lämmintä menisi myös moottoriin niin sisätilat jäisi kokonaan lämpenemättä.




unitrin insurance reviews
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

TDiih

^Tossa kuvassa ei näy kaikkia letkuja.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: markusgte - 08.01.19 - klo:21:53
GTE:n Webasto on niin tyhmä, että lämmittää pelkkää sisätilaa, ei ollenkaan moottoia. Samalla tavalla ei voi käyttää ajon aikana webastoa...
Toisaalta olisi tymää myös sekin, että lämmittäisi polttomoottoria kun lähtee ajamaan sähkömoottorilla.

Lainaus käyttäjältä: Apaju - 09.01.19 - klo:10:11
GTE:n webasto lämmittää myös moottoria, se miksi ei voi käyttää ajanaikana johtuu siitä, että se kierrättää nestettä vastakkaiseen suuntaan kun moottorin oma nestekierto. Lainaus SSP537:stä

Miksi GTE:ssäni ei moottori lämpene yhtään, vaikka kuinka Weballa hehkuttaisi? Se, että hytin lämmityksen kierto kiertää toiseen suuntaan Webastolla toiseen suuntaan kuin normaalisti, ei kerro vielä tarkoita sitä, että Webasto lämmittäisi myös moottoria. Onko sinulla joku havainto moottorin lämpenemisestä tai jotain parempaa tietoa kuin tuossa jäähdytysjärjestelmän kaaviossa?

ITbites

Onhan tuo 50 kilometrin toimintamatkalupaus täysi vitsi.

Että siihen pääsisi:

Sammuta ilmastointi (jäädy, aja huurussa tai tukehdu autoosi)
Sammuta kaikki muutkin sähkölaitteet
Ã,,lä aja yli 50kmh
Ã,,lä kiihdytä
Ã,,lä pysähdy

Miltä tämä kuulostaa? Taidankin mennä vaatimaan hyvitystä 700 kilon akkujen raahaamisen kustannuksista.
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

TDiih

#264
Lainaus käyttäjältä: ITbites - 10.01.19 - klo:07:29
Onhan tuo 50 kilometrin toimintamatkalupaus täysi vitsi.

Että siihen pääsisi:

Sammuta ilmastointi (jäädy, aja huurussa tai tukehdu autoosi)
Sammuta kaikki muutkin sähkölaitteet
Ã,,lä aja yli 50kmh
Ã,,lä kiihdytä
Ã,,lä pysähdy

Mielestäni tässä kohtaa Klonkswagen on tehnyt niin kuin pörssiyrityksen kuuluukin tehdä, eli maksimoida voitot. Imagotappio tuskin tässä kohtaa muutaman kymmenen pohjoismaalaisen osalta on aika olematot vrt. Dieselgate. Varsinaiset syylliset tälläisten tuotteiden olemassa oloon on selkärangattomat päättäjät, jotka alunperin antoivat lobbareiden sanella mitä NEDC pitää sisällään. Nythän nykyisten GTE-mallien valmistaminen on lopetettu, koska uuden WLTP-syklin myötä päästöt paljon suuremmat. Saksassa saa 3000â,¬ veroedun hybridille päästöjen ollessa alle 50g/km ja uudella mittaustavalla ei päästä edes lähelle. Vastaavan korjausliikkeen on joutunut tekemään moni muukin valmistaja, koska ostajat ovat kaikonneet. WLTP-sykli käytännössä pakottaa valmistajat tekemään hybrideitä, joiden akkupaketilla pääsee vähintään 70km, mm. tästä syystä uusi mittaustapa kuluttajien kannalta todella hyvä asia. Jos olisin itse ostamassa vastaavaa, niin katsoisin ensin EPA:n lukemaa, koska ne ovat vastanneet aina paljon paremmin todellisuutta.

BTW Golf GTE:n akku taitaa painaa vain 120kg, auto kokonaisuudessaan vain 229kg GTI:tä painavampi.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 10.01.19 - klo:07:29
Onhan tuo 50 kilometrin toimintamatkalupaus täysi vitsi.

Että siihen pääsisi:

Sammuta ilmastointi (jäädy, aja huurussa tai tukehdu autoosi)
Sammuta kaikki muutkin sähkölaitteet
Ã,,lä aja yli 50kmh
Ã,,lä kiihdytä
Ã,,lä pysähdy

Miltä tämä kuulostaa? Taidankin mennä vaatimaan hyvitystä 700 kilon akkujen raahaamisen kustannuksista.

Ei se mikään vitsi ole. Itse pääsen omalla Passat GTE:llä (jossa on sama 50 km) ajoittain kesällä tuohon 50 kilometriin ihan normaalissa tavallisessa ajossa, ennätys taitaa olla 52 km. Onhan se selvää että jos sähkölaitteita käytetään, niin siihen menee sähköä. Olisihan se toki kohteliasta infota tuosta ostajia jos he eivät tuota itse ymmärrä.
Passat GTE Variant

ITbites

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 10.01.19 - klo:09:14
Olisihan se toki kohteliasta infota tuosta ostajia jos he eivät tuota itse ymmärrä.

Tottakai sähkölaite syö sähköä, mutta eihän tätä tekniikkaa ole suunniteltu pätkääkään pohjolaan kun joku normi sisätilalämmitys tyhjentää akut.

Ajele siinä paukkupakkasilla iglussa. Ainii - e-modehan vielä sanoo sopparin irti kovilla pakkasilla...
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 10.01.19 - klo:09:27
Tottakai sähkölaite syö sähköä, mutta eihän tätä tekniikkaa ole suunniteltu pätkääkään pohjolaan kun joku normi sisätilalämmitys tyhjentää akut.

Ajele siinä paukkupakkasilla iglussa. Ainii - e-modehan vielä sanoo sopparin irti kovilla pakkasilla...
Itse pidän tuota Volkkarin tekniikkaa ehdottomasti yhtenä onnistuneimmista kylmissä olosuhteissa. Tällä tekniikalla voin ajaa läpi talven 25-45 kilometrin sähköragella ilman, että polttomoottoria tarvitsee käynnistellä silloin tällöin lämmityksen vuoksi. Myöskään kovimmilakaan pakkasilla ei tarvitse luopua sähköllä ajamisesta. Lämmitän auton suoraan valtakunnan verkosta otetulla sähköllä ennen liikkeelle lähtöä, niin lämmitykseen kuluva sähkö ei ole mitenkään dominoiva tekijä.

Jos lähtee iglulla liikkee, niin sen sulatus ottaa paljon energiaa. Lämpöpumpulla ja hukkaenergian hyödyntämisellä sähkön tarvetta voisi ehkä vähentää, mutta ei tuo "suora sähkölämmityskään" välttämättä akkuja tyhjennä. Paljon riippuu siitä, miten autoa käyttää.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 10.01.19 - klo:09:14
Ei se mikään vitsi ole. Itse pääsen omalla Passat GTE:llä (jossa on sama 50 km) ajoittain kesällä tuohon 50 kilometriin ihan normaalissa tavallisessa ajossa, ennätys taitaa olla 52 km. Onhan se selvää että jos sähkölaitteita käytetään, niin siihen menee sähköä. Olisihan se toki kohteliasta infota tuosta ostajia jos he eivät tuota itse ymmärrä.

Passatissa lienee isompi akku, se auttaa 50 kilsan saavuttamisessa. Golfin 8,7 kWh akusta käytetään vajaa 6 kWh sähköajoon, sitten loppuu. Sillä ei tosiaan pääse lähellekään luvattua. Tämän aamun ajoilta esimerkki. 40 km työajo, lähtiessä akku täysi. määränpäässä noin tunnin verran latausta 16 A:lla, jonka jälkeen kotiin. Kotimatkaa ei pääse perille asti vaan 38 kilometrin kohdalla loppuu akusta virta. Lämppäriä käytetty vain hetkittäin, aina silloin kun tuulilasi alkaa huurtua. Sähkön kulutus mittarin mukaan 17.1 kWh/100 km
Tiedostan kyllä että olosuhteet vaikuttavat, mutta kun minkään valtakunnan olosuhteissa ei pääse edes yli 40 km enää. Viime keväänä pääsin, heinäkuussa autoon ajettiin softapäivityksiä ja sen jälkeen jopa 40 km on oikeasti lähes mahdoton saavutettava, jos ei tosiaan ajele tasaista viittäkymppiä kaikki kuluttimet sammutettuna.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

JaVa^

Saakos tuon laturin piuhan lukituksen koodattua pois päältä, esim VCDS:llä? Jurppii kun joutuu aina lukitsemaan auton sen takia, vaikka ei olisi tarve.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy