Golf GTE - Pistokehybridi

Aloittaja Tourano, 21.02.14 - klo:10:04

« edellinen - seuraava »

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 01.04.18 - klo:12:05
Oletan siis käännöskukkaseksi ja melko turhaksi ominaisuudeksi ohjata tätä etänä...

Ei siinä mitään käännöskukkasta ole, e-Golfissa ja GTE:ssä on vaan sama sovellus ja e-Golfissa on lämmitettävä tuulilasi. GTE:ssä lämpiää vain takalasi ja napin hyöty on sen takia vähän kyseenalainen.
Passat GTE Variant

GeeTee

Ok ja kiitos vahvistuksesta.

Mielestäni voisi olla kuitenkin kytke lasin lämmitys tuon kytke tuulilasin lämmityksen sijaan niin sopisi molemmille malleille...

Eipä tuolle suurta käyttötarvetta tosiaan ole kun käyttää ajastettuja lähtöaikoja niin kabiini aina asetetun lämpöinen ja akku kuumana sekä täydessä latingissa. Kovilla pakkasilla voi sitten vähän Webastoa heitellä avuksi jos nyt sellaiselle tarvetta ilmenisi.

600 kilometriä takana ja kulutukset 16,8 kWh/100 km ja 3,2 l/100 km pelkässä kaupunkiajossa eli tyytyväinen olen ja alkuun tosiaan on tullut tuota gte-nappulaakin aika usein testattua...

GeeTee

Lieneekö taas joku sähköstandardi kiristynyt, kun suko-latausjohdon teho on Suomeen tuotaviin autoihin pudotettu max 8 ampeeriin ?

TDiih

Eikös se koko ajan sitä ole ollutkin? Nimellisesti 8A, mutta voi säätää 6A, 8A tai 10A. Vai onko nyt tiputettu tuo 10A pois?

https://plugit.fi/fi-fi/article/etusivu/tietoa-volkswagenin-sahkoautojen-lataamisesta/144/
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

GeeTee

En tiedä mitä on ollut aiemmin.

Nyt kuitenkin johdossa näin lukee ja säätönappi vaikka löytyykin niin ei ole käytössä...

fleetwood

Aiemmin oli 10A, mutta pudotettiin viime vuonna kahdeksaan. 16A latureita saa kyllä kaupasta.
Passat GTE Variant

GeeTee

#126
Kovasti ihmettelen kun täältä aiemmin luin (autoa odotellessa) ja myös passat gte osiosta erityisesti, että vw car-net ei toimi kuin silloin tällöin...

Joko ohjelmat ovat päivittyneet paremmiksi tai väki on odotellut liikaa yhteyksistä. Itsellä jo reilun viikon kokemus car-netistä ja toimii kuin junan vessa.

Aina kun auto on aktiivinen ja jokin toiminto menossa niin yhteys päivittyy muutaman minuutin välein halutessa. Jos taas auto ei ole aktiivinen eikä mikään toiminto käytössä niin on mielestäni vaan parempi, että auto ei ottele yhteyksiä ympäri Eurooppaa vaan sen takia, että mikään arvo ei ole muuttunut edellisestä...

Jos haluaa tollaisen ei aktiivisen auton herätellä niin lähettää vaikka latauskäskyn ja taas pellittää yhteys täysin.

Tänään muuten säät lämpeni etelässä siinä määrin, että alkoi noi sähköranget pitää paikkaansa kun pelkkä tuulettimen käyttö riitti pitämään kabiinin mukavan lämpöisenä...

GeeTee

Itse siis käytän akun alempi latausraja 80% eli tuon lataa aina heti kun kytkee laturiin. Loppulataus sitten lähtöajan mukaan ja toimii eli voin suositella... :D

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 31.03.18 - klo:22:20
Tuo edellinen ihmetys varmaan ratkeaa ajan kanssa kunhan ilmankosteus vähän vielä ennen lämpimiä säita kasvaa... Eikä käytä noita lähtöaikoja.

Luovutuksessa myyjä kertoili gte hintojen pikapuoliin nousevan merkittävästi ?

Oliko kyseessä myyjän puhe, konsernin päästövähennyksien onnistuminen vai Suomen verotus ?

Kylläpä noihin gte malleihin on noita ominaisuuksia lykätty eli kalliista hinnasta huolimatta ovat nostamassa hintoja eli mikähän tässä takana ?

Saas nährä ?

Näköjään tuo WLTP kulutuksen mittaus aiheuttaa sen, että kaikki me jotka olemme ehtineet gte:n ajaa liikkeestä ulos tulevat nauttimaan muutaman tonnin paremmista jälleenmyyntiarvosta aikanaan kiitos vanhojen päästömittausten...

GeeTee

No niin. Käyttöohjekirjakin saatu lähes läpi kahlattua ja viimeisimmät säädöt tehtyä mm. peruutuksessa apumiehenpeilin automaattinen peruutusasento asetettua...

Kokeilin tuossa äsken carnetin kautta reitin asetusta ja kätevää oli. Reitti päivitty kun menin autoon ja sen sai helposti käyttöön.

Reittinä oli 78 km sekalaista ajoa (moottoritie noin 30%, 80 km/h noin 40% ja kaupunkiajoa 30-50 km/h noin 30%). Lähtiessä auto täyteen ladattu ja sopivasti lämmitetty. Hybridimoodi päälle ja vaihteistosta B-moodi ja menoks. B-moodi keräili energiat tehokkaasti talteen eli jarruun ei tarvinnut juuri koskea. Kotipihaan palatessa rangea oli jäljellä 1 km ja mielestäni käytti järkevästi sähköä koko reitin ajan... Uskaltaiskohan tähänkin jo näin lyhyellä kokemuksella sanoa, että toimii  :D

-TS-

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 06.04.18 - klo:19:02
Kovasti ihmettelen kun täältä aiemmin luin (autoa odotellessa) ja myös passat gte osiosta erityisesti, että vw car-net ei toimi kuin silloin tällöin...

Joko ohjelmat ovat päivittyneet paremmiksi tai väki on odotellut liikaa yhteyksistä. Itsellä jo reilun viikon kokemus car-netistä ja toimii kuin junan vessa.

Aina kun auto on aktiivinen ja jokin toiminto menossa niin yhteys päivittyy muutaman minuutin välein halutessa. Jos taas auto ei ole aktiivinen eikä mikään toiminto käytössä niin on mielestäni vaan parempi, että auto ei ottele yhteyksiä ympäri Eurooppaa vaan sen takia, että mikään arvo ei ole muuttunut edellisestä...

Jos haluaa tollaisen ei aktiivisen auton herätellä niin lähettää vaikka latauskäskyn ja taas pellittää yhteys täysin.

Tänään muuten säät lämpeni etelässä siinä määrin, että alkoi noi sähköranget pitää paikkaansa kun pelkkä tuulettimen käyttö riitti pitämään kabiinin mukavan lämpöisenä...

Loppuvuodesta 2017 - alkuvuodesta 2018 valmistuneissa autoissa on car-net-järjestelmässä softabugi. Tuon bugin takia car-net-yhteys katkeaa kahden tunnin kuluttua pysäköinnistä eikä enää toimi. Tähän on tullut päivitys maaliskuussa, joka korjaa ongelman. Oma auto menossa päivitykseen huomenna, joten sen jälkeen saakin testailla että toimiiko systeemit :)
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 06.04.18 - klo:19:34
Itse siis käytän akun alempi latausraja 80% eli tuon lataa aina heti kun kytkee laturiin. Loppulataus sitten lähtöajan mukaan ja toimii eli voin suositella... :D
Mahtaakohan tuo latauksen tauoko vain kuluttaa akkua? Välissä akku ehtii jäähtyä ja toinen vaihe alkaa kylmällä akulla.

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 08.04.18 - klo:18:24
Hybridimoodi päälle ja vaihteistosta B-moodi ja menoks. B-moodi keräili energiat tehokkaasti talteen eli jarruun ei tarvinnut juuri koskea.
Itse en perusta tuosta B-moodista. Ymmärtääkseni se ei kerää energiaa yhtään sen tehokkaammin kuin jarrupoljin, mutta pelkällä kaasupolkimella rullaus ja jarrutusenergian keräyksen säätäminen ovat hankalammin säädettävissä kuin jarrupolkimella.

GeeTee

Tuolla 20% loppulatauksella päästään siis aina liikkeelle lämpimällä akulla. Jostain on jäänyt mieleen, että tuo 80% latautuu helposti ja viimeisen 20% eteen pitää vähän käyttä aikaa ja vaivaa... Tosin en ole varma koskeeko tämä hidasta latausta ?

Käyttöohjekirjan mukaan B-moodilla kerätään tehokkaammin liike-energiaa talteen. Kaupunkiajossa mielestäni ehdoton ja samoin kun poistuu moottori- tai maantierampeista. Pitemmissä moottori/maantieajossa lienee fiksumpaa ajella D-moodilla ja pyrkiä rullailemaan...

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 10.04.18 - klo:09:32
Loppuvuodesta 2017 - alkuvuodesta 2018 valmistuneissa autoissa on car-net-järjestelmässä softabugi. Tuon bugin takia car-net-yhteys katkeaa kahden tunnin kuluttua pysäköinnistä eikä enää toimi. Tähän on tullut päivitys maaliskuussa, joka korjaa ongelman. Oma auto menossa päivitykseen huomenna, joten sen jälkeen saakin testailla että toimiiko systeemit :)

Ok ja juuri kun ehti kehua niin huollossahan näköjään car-net on parasta aikaa.

Sinänsä vähän ihmetyttää, että onko Eurooppa volkkarille niin pieni markkina-alue että laittaa noita huoltoja Euroopan aikavyöhykkeen primetimelle ?

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 10.04.18 - klo:16:54
Tuolla 20% loppulatauksella päästään siis aina liikkeelle lämpimällä akulla. Jostain on jäänyt mieleen, että tuo 80% latautuu helposti ja viimeisen 20% eteen pitää vähän käyttä aikaa ja vaivaa... Tosin en ole varma koskeeko tämä hidasta latausta ?

Näyttää koskevan myös hidasta latausta litium-ioni akuille ja tuolla 80% pääsee yleensä riittävästi ajeleen muut perheenjäsenet jotka pörrää lyhyttä ajoa ja yllättävien lähtöjen ajot tarvittaessa.

Käyttöohjekirjan mukaan B-moodilla kerätään tehokkaammin liike-energiaa talteen. Kaupunkiajossa mielestäni ehdoton ja samoin kun poistuu moottori- tai maantierampeista. Pitemmissä moottori/maantieajossa lienee fiksumpaa ajella D-moodilla ja pyrkiä rullailemaan...

Edit: vähän muokkasin

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 10.04.18 - klo:16:54
Käyttöohjekirjan mukaan B-moodilla kerätään tehokkaammin liike-energiaa talteen. Kaupunkiajossa mielestäni ehdoton ja samoin kun poistuu moottori- tai maantierampeista. Pitemmissä moottori/maantieajossa lienee fiksumpaa ajella D-moodilla ja pyrkiä rullailemaan...
Eipä noissa energian keräyksissä ole muuta eroa kuin se, että B-moodissa sähkömoottorin jarutusta säädellään kaasulla ja D-moodissa jarrulla. Tehon määrittää akku ja moottori eikvätkä polkimet. Koska energian kerääminen ja käyttäminen on häviöllistä, niin rullailu on aina hyvä vaihtoehto, jos on pakko jarruttaa, niin sitten on syytä kerätä mahdollisimman paljon jarrutusenergiaa.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.04.18 - klo:00:04
Eipä noissa energian keräyksissä ole muuta eroa kuin se, että B-moodissa sähkömoottorin jarutusta säädellään kaasulla ja D-moodissa jarrulla. Tehon määrittää akku ja moottori eikvätkä polkimet. Koska energian kerääminen ja käyttäminen on häviöllistä, niin rullailu on aina hyvä vaihtoehto, jos on pakko jarruttaa, niin sitten on syytä kerätä mahdollisimman paljon jarrutusenergiaa.
Minä ajelen aika paljon "yhden polkimen taktiikalla" - käytännössä jarrupolkimeen kosken silloin kun auto pitää saada kokonaan pysähdyksiin. Muuten käytän B-modea hidastuksiin tai pistän moottorijarrutuksen päälle ratin vaihteenvaihtajista. Ajotapa on iskostunut tässä vajaan 10 tkm aikana melko hyvin selkärankaan ja soveltuu ainakin minulle. Mitään sähköajon ennätyksiä en ole kyllä vielä tehnyt, mutta se lienee ihan auton ominaisuus että luvattu 50km saadaan aikaiseksi ajamalla 60km/h myötätuulessa auringon paistaessa takaa.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

GeeTee

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 12.04.18 - klo:00:04
Eipä noissa energian keräyksissä ole muuta eroa kuin se, että B-moodissa sähkömoottorin jarutusta säädellään kaasulla ja D-moodissa jarrulla. Tehon määrittää akku ja moottori eikvätkä polkimet. Koska energian kerääminen ja käyttäminen on häviöllistä, niin rullailu on aina hyvä vaihtoehto, jos on pakko jarruttaa, niin sitten on syytä kerätä mahdollisimman paljon jarrutusenergiaa.

Ok ja hyvä tietää eli vaikka painaa jarrupoljinta niin auto jarruttaa sähkömoottorilla niin pitkään kuin pystyy ja ottaa sitten vasta kovassa jarrutuksessa levyt ja kengät käyttöön, ymmärsinkö oikein ? Tällöin näiden moodien ero on siis hyvin pieni talteenoton suhteen ja kyse enempi mistä ajotyylistä tykkää.

Itse tosin tykkään kaupunkiajossa pistää adaptiivisen vakkarin päälle sekä b-moodin ja antaa auton hoitaa homma mukavasti ja pehmeästi...

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 12.04.18 - klo:08:35
Mitään sähköajon ennätyksiä en ole kyllä vielä tehnyt, mutta se lienee ihan auton ominaisuus että luvattu 50km saadaan aikaiseksi ajamalla 60km/h myötätuulessa auringon paistaessa takaa.
Kyllä tuohon 50 killometriin pääsee, kunhan vain ajaa ennakoiden, ei tarvitse korkeita nopeuksia eikä käytä liikaa energiaa lämmitykseen tai jäähdytykseen.
Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 12.04.18 - klo:08:58
Ok ja hyvä tietää eli vaikka painaa jarrupoljinta niin auto jarruttaa sähkömoottorilla niin pitkään kuin pystyy ja ottaa sitten vasta kovassa jarrutuksessa levyt ja kengät käyttöön, ymmärsinkö oikein ? Tällöin näiden moodien ero on siis hyvin pieni talteenoton suhteen ja kyse enempi mistä ajotyylistä tykkää.
Joo noin se menee. Ainakin digimittaristossa on oma mittari (vihreä charge -palkki), joka näyttää energian talteenoton tehoa. Palkki kasvaa jarrutehoa nostettaessa niin pitkään, kuin akku kykenee ottamaan tehoa vastaan ja siitä eteenpäin levyjarrut tulevat mukaan jarruttamaan. Kun taas painetaan kaasua ja sähkömoottori alkaa vetämään, sama palkki muuttaa suuntaa ja väriä siniseksi. Sekä latauksen ja sähkövedon maksimit laskevat, jos akku on kylmä, tyhjä tai täynnä. Linkin kuvassa täyden akun charge-palkki on hyvin lyhyt.
https://goo.gl/images/skWxqK

Teknisesti ero tosiaan makuasia, mutta käytännössä B-moodilla on hankala rullata ilman energian häviöllistä kierrättämistä, ja siksi D-moodilla on monesti helpompi päästä alhaisempaan kulutukseen.

fleetwood

 
Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 10.04.18 - klo:16:54
Käyttöohjekirjan mukaan B-moodilla kerätään tehokkaammin liike-energiaa talteen. Kaupunkiajossa mielestäni ehdoton ja samoin kun poistuu moottori- tai maantierampeista. Pitemmissä moottori/maantieajossa lienee fiksumpaa ajella D-moodilla ja pyrkiä rullailemaan...

Keräähän se tehokkaammin liike-energiaa talteen, mutta on paljon taloudellisempaa käyttää se energia liikkumiseen kuin kerätä sitä akkuun jolloin energiaa häviää enemmän. Yleisesti ottaen D:llä ajaminen on taloudellisempaa kuin B:llä ajaminen. B on toki ruuhka-ajossa erittäin mukava - käytän välillä itsekin - ja energian talteenotto hidastettaessa toki kannattaa, mutta se tapahtuu myös jarrupoljinta (maltillisesti) painaessa ja hetkellisesti tuon B-mode efektin saa nykäisemällä jommasta kummasta ratin vaihtamisläpyttimestä.
Passat GTE Variant

GeeTee

Oletko sitä mieltä, että yleisesti ottaen on parempi ajella kaupunkiliikenteessä D:llä ennemmin kuin B:llä ?

Itse olen täysin eri mieltä  ;)

teräksenharmaa

Pienimpään kulutukseen niin kaupungissa kuin maantielläkin pääsee ennakoinnilla ja rullailulla eli käytännössä D-moodilla. B-moodi voi taasen olla kivan tuntuinen kun jarrutustakin voi säädellä kaadupolkimella.

GeeTee

Itse olen täysin eri mieltä jos ei aja Kaskisten kaupungin liikenteessä...

Ei kai ne muuten olisi ko. vaivaa nähneet tämän järjestelmän rakentamiseksi jos D:llä kaikki ois paremmin  :o

Vasta parin viikon kokemuksella rohkenen olla täysin erimieltä?

GeeTee

Jos oikein ymmärsin niin näitä viestejä lukee nyt ja jatkossa aika paljon immeisiä jotka haluavat tietoa kokemuksista. En siis ymmärrä tätä D ihannointia muuta kuin kokemattamuutena... Bkin on olemassa  8)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 13.04.18 - klo:21:47
Jos oikein ymmärsin niin näitä viestejä lukee nyt ja jatkossa aika paljon immeisiä jotka haluavat tietoa kokemuksista. En siis ymmärrä tätä D ihannointia muuta kuin kokemattamuutena... Bkin on olemassa  8)

Pidän aika epätodennäköisenä sitä, että olisit parissa viikossa kerännyt enemmän kokemusta edes tuosta B-moodista kuin mitä itse olen parin vuoden aikana ehtinyt keräämään. Monestikko olet B-moodilla päässyt normin mukaiseen käyttösäteeseen? Itse olen ajanut tuon useita kertoja D-moodilla, mutta B-moodilla tuohon ne pääse.

Mikä siinä B-moodissa mielestäsi on parempaa kuin D-moodissa? Mikä tuossa rullaamisella saavutettavassa pienimmässä kulutuksessa ei ole mielestäsi uskottavaaa?

GeeTee

Pari viikkoa avoimin ajatteluin lienee paljon parempi kuin pari vuotta kaavoihin kangistunut...

Et vastannut miksi vw on B kehitelly jos D toimii paremmin ?

Kuten sanoin kaupungussa nørmaalisti ap tai ip ruuhkissa jarrutellaan 200 metrin välein...

Mike Tyson

#146
Täällä toinen Teriksen tavoin reilusti yli kahden viikon kokemuksella 'kaavoihin kangistunut'...

B modea käytän pääsääntöisesti vain pitkissä jarrutuksissa/hidastuksissa risteyksiä lähestyttäessä ja motarilta poistuessa. Muutoin ajelen D:llä ennakoiden, rullaillen ja tarvittaessa kevyesti jarrutellen  jarrutusenergiaa keräten. Mitä harvemmin jarruun tarvitsee koskea, sitä pidemmälle pääsee. Tällä tavoin toimien saan optimoitua sähkörangen. Pisin yksittäinen sähköinen matkani on ollut 53km niin, että 4km jäi vielä 'tankkiin'.

Pelkästään B modella ajaen jään kauas tuollaisista lukemista. B modessa on lisäksi sellainen ominaisuus, että se saa kuskin vaikuttamaan takana ajavan silmissä idiootilta, kun jarruvalot välkkyvät kuin vilkut konsanaan...
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

GeeTee

Ok ja mielummin D:llä siis Helsingin niemen kaupunkiajot teidän kokeneiden neuvojen mukaan range-ennätyksiä rikkoen...

Itselle ei tulisi mieleenkään lähteä tavoittelemaan jotain range-ennätystä kaupunkiliikenteen sekaan niin kuin kokeneilla näyttää vastauksien mukaan olevan yleisenä tapana ja menestyksekkäästi siinä rullaillen onnistuneetkin... Ehkä minäkin sitten muutaman vuoden päästä yrittelen vastaavia kun gte-kokemusta karttunut riittämiin...




Mike Tyson

Ã,,lä hermostu. Jokainen ajelee niin kuin itselleen parhaaksi kokee ☺👍. Maailma olisi ankea paikka, jos kaikki toimisivat kaikissa asioissa samalla tavalla.
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 14.04.18 - klo:02:39
Pari viikkoa avoimin ajatteluin lienee paljon parempi kuin pari vuotta kaavoihin kangistunut...

Et vastannut miksi vw on B kehitelly jos D toimii paremmin ?

Kuten sanoin kaupungussa nørmaalisti ap tai ip ruuhkissa jarrutellaan 200 metrin välein...
Onhan se mahdollista, että olet parissa viikossa saavuttanut itseäni ylemmän ymmärryksen tason. Pistätkö kulutuslukemasi ja sähköllä ajamasi matkat vastavuoroisesti esiin, niin pääsen ihastelemaan saavutuksiasi ja pyristelemään irti kangistavista kaavoista.

Tuo B- ja D-tilan ero on aika pieni lisäys kaasupoljinta seuraavan ohjeman koodiin. Se on toiminto, jolla autoa yritetään saada houkuttelevammaksi liikkeeseen marssivan potentiaalisen asiakkaan silmissä. Ja antaahan se erilaisen ajokokemuksen, mikä voi olla kiva jo ihan vain vaihtelun vuoksi. Nykyisin näitä on paljon muitakin. Esimerkiksi ohjaustehostimen tehostusta saa säädellä, eikä silläkään mitään sen suurempaa merkitystä ole. GTE-tilakin soittaa voimapörinää kaiuttimella, jonka edut ovat myös versin kiistanalaiset. Monet jopa hiljentävät nuo pörinät.

Voisitko sinä vuorostasi vertoa, että mitä parempaa B-tilassa mielestäsi on?

Kaupunkiliikenteessä energiaa tosiaan hukkuu paljon jarruttuleen, mutta tuota hukkaa voi vähentää ennäkoimalla ja rullaamaalla. Silloin kun kuitenkin vahtia joutuu jarruttamalla hidastamaan, niin B- ja D-tilan välillä ainoa ero on se, että jarrutusenergian talteenottoa säädetään eri polkimilla. Sähkömoottorin ja levyjarrujen tarjoamat jarrutukset eivät muutu miksikään B- ja D-tilojen välillä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy