Golf GTE - Pistokehybridi

Aloittaja Tourano, 21.02.14 - klo:10:04

« edellinen - seuraava »

lari

Eikös tuo ole selvä juttu  - jos akussa liian vähän virtaa tai jos polttoainetta liian vähän (en muista määriä) , niin ei käynnisty webasto.

Näkyy tosiaan muuten facelift GTE jo mukana Saksan sivuilla ja aina vaan jaksaa kummastuttaa ne hinnat : GTE n. 37 000 â,¬ ja esim.  GTI n. 30 000 â,¬.
Saa olla aika innokas ympäristöihminen siellä että GTE:n siellä kaupasta hakee. Suomessahan hinnat  sitten taas tällä tietoa tasaa autovero.



Cayman

Lainaus käyttäjältä: lari - 30.01.17 - klo:07:10
Eikös tuo ole selvä juttu  - jos akussa liian vähän virtaa tai jos polttoainetta liian vähän (en muista määriä) , niin ei käynnisty webasto.

Jos näin on niin outoa,sillä olis luullut weban käyttävän normi 12V akkua >:(
ID.3 Business
Golf VIII

heller

En tiedä auttaako mihinkään mutta 1.2TSI kaverina webasto ja se tosiaan on kerran jättänyt toimimasta kun akun jännite oli alhainen.
Tietysti myös jos bensavalo palaa niin ei lähde käyntiin.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

heller

FL GTE koeajettu. Suurin plussa tulee faceliftissä mittariston kanssa. Digimittaristo muuttaa kierroslukurinkulan näkymää sen mukaan ajatko sähköllä vai molemmilla.

Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Cayman

Laitoin oman gte:n kiertoon,oli muuten yli 30vikakoodia muistissa ,kivaa tää uus tekniikka
ID.3 Business
Golf VIII

Apaju

^
Paljonko kerkisi kilometrejä kertymään? Oliko muuta isompaa ongelmaa?
VW ID.3 Life

Cayman

Lainaus käyttäjältä: Apaju - 20.04.17 - klo:21:22
^
Paljonko kerkisi kilometrejä kertymään? Oliko muuta isompaa ongelmaa?

reilut 30tkm ja ei ollut ongelmia koodeista huolimatta muutakuin että webasto ei aina lähtenyt päälle. Eli mielenkiintoista että mistäkaikista noita koodeja oikein tullut  :o
ID.3 Business
Golf VIII

JKK

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 20.04.17 - klo:21:28
reilut 30tkm ja ei ollut ongelmia koodeista huolimatta muutakuin että webasto ei aina lähtenyt päälle. Eli mielenkiintoista että mistäkaikista noita koodeja oikein tullut  :o

Useinhan riittää että akkujännite on jonain kylmänä pakkasaamuna päässyt notkahtamaan "kriittisen" pisteen alapuolelle, jolloin puolet auton bokseista generoi jonkinlaisen vikakoodin. Tämä on ihan peruskauraa esim. uudemmissa bemareissa. Eiköhän samat sävelet koske volkkareitakin...

Itse en autoa ostaessa piittaa juurikaan muistissa olevista koodeista juuri tämän takia. Vaan nollaan kaikki pois ja jos muutaman käynnistyksen ja tunnin koeajon jälkeen lista on puhdas niin autossa ei pitäisi olla suurempaa vikaa (koodien osalta).
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

DerClown

Itseäni on alkanut kiinnostaa Golf GTE koska auto sopisi melko täydellisesti omaan käyttöön.
Ajelen 20km x 2 päivässä töihin ja takaas, ja saisin varmasti pummittua virtaa töistä, eli työmatkat olisi periatteessa ilmaiset.
Teen myös välillä pitkiä työmatkoja ympäri Suomea (n. 15.000km/v) ja tähän en oikein tiedä onko tämmöiseen käyttöön järkevä ratkaisu ver. esim. 2.0tdi autoon. Näillä matkoilla latausmahdollisuudet ovat harvat.
Toki GTE on varmasti astetta hauskempi auto ajaa kuin octavia 2.0tdi.
Kulutus lienee 4-5L/100km paikkeilla kun ajetaan maantietä, ja enemmän varmaan moottoritiellä?

Onko joku testannut tuota 0-100km/t, onko auto nopeampi kuin mitä ilmoitetaan?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: DerClown - 19.11.17 - klo:22:49
Kulutus lienee 4-5L/100km paikkeilla kun ajetaan maantietä, ja enemmän varmaan moottoritiellä?

Onko joku testannut tuota 0-100km/t, onko auto nopeampi kuin mitä ilmoitetaan?
Kulutukset riippuvat pkuskin ajotyylistä ja olosuhteista. Paukkua GTE:ssä riittää oikein hyvin, mutta painojakaumaltaan melko tasapainoisena paikaltaan lähdettäessä pitoa ei ole liiaksi. 0-100 km/h kiihdytyksen aika riippuu pitkälti kitkasta. Jos hakee 0-100 kisailuun autoa, niin GTE ei ole kustannustehokas ratkaisu, vaan markkinoilta löytyy paljon parempiakin vaihtoehtoja. Ohituskiihtyvyydessä GTE on taasen suhteellisesti paljon parempi.

-TS-

Minulla oli Golf GTE viikonlopun ajan koeajossa ja omat kokemukset olivat verraten posiviivisia.
18" renkailla rengasmelu on kova, max sähkörange oli minun ajoilla 24 km. Harmillisesti koeajoauton type2-kaapeli oli hukkateillä joten en saanut yleisiin latureihin kiinni, muuten ei olisi varmaan mennyt juurikaan bensiiniä koko viikonlopun aikana, nyt kulutus oli 3,2 l/100 km.
Kiihtyvyys näin 1.4 TSI Octaviaan tottuneelle ihan riittävä, eikä se minulle edes pääasiallinen kriteeri autossa ole.

Ã,,rsyttävä puoli oli se, että en tuosta uudesta mallista löytänyt "charge hold"-tilaa, ja se, että hybrid-modessa auto pukkaa varausta akkuun vaikka ajaisi vain tasaisesti - kaipaisin sellaista moodia jossa akkuun ei työnnetä virtaa kuin kineettistä energiaa hyödynnettäessä eli jarrutellessa/hidastaessa. Tuo kesken ajon lataaminen nostaa (minun mielestäni) tarpeettomasti kulutusta.
No, sen verran hyvä kokemus oli että tammikuussa olen uuden GTEn haltija :)
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 20.11.17 - klo:11:51
Ã,,rsyttävä puoli oli se, että en tuosta uudesta mallista löytänyt "charge hold"-tilaa, ja se, että hybrid-modessa auto pukkaa varausta akkuun vaikka ajaisi vain tasaisesti - kaipaisin sellaista moodia jossa akkuun ei työnnetä virtaa kuin kineettistä energiaa hyödynnettäessä eli jarrutellessa/hidastaessa. Tuo kesken ajon lataaminen nostaa (minun mielestäni) tarpeettomasti kulutusta.
No, sen verran hyvä kokemus oli että tammikuussa olen uuden GTEn haltija :)
Vaikka auto lataakin akkua monesti tasaisella nopeudella ajettaessa, niin  toisissa tilanteissa sitä samaa sähköä käytetään ja akkujen lataus pysyy suurin piirtein samana. Pientä heiluntaa lataustilassa toki on, mutta se monesti tasoittuu pidemmällä aikavälillä.

Mike Tyson

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 20.11.17 - klo:11:51
Ã,,rsyttävä puoli oli se, että en tuosta uudesta mallista löytänyt "charge hold"-tilaa, ja se, että hybrid-modessa auto pukkaa varausta akkuun vaikka ajaisi vain tasaisesti - kaipaisin sellaista moodia jossa akkuun ei työnnetä virtaa kuin kineettistä energiaa hyödynnettäessä eli jarrutellessa/hidastaessa. Tuo kesken ajon lataaminen nostaa (minun mielestäni) tarpeettomasti kulutusta.
No, sen verran hyvä kokemus oli että tammikuussa olen uuden GTEn haltija :)

Minua vähän ärsyttää, että sellainen hybriditila puuttuu, jossa voisi matkaan lähdettäessä kertoa autolle matkan pituuden (tai navigaattoriin määränpään) ja auto optimoisi sähkön käytön matkan aikana niin, että määränpäässä sähkörange olisi käytetty loppuun.

Nyt kun haluan ajaa koko sähkörangen pidemmän matkan aikana nolliin, joudun itse vaihtelemaan hybridi- ja sähkötilojen välillä. Omien kokemuksieni perusteella pidemmällä matkalla on optimaalista käyttää sähköä hitaammilla rajoituksilla ja hybriditilaa suuremmissa nopeuksissa ja pidemmissä/jyrkemmissä ylämäissä. Periaatteessa auto pystyisi navigaattoritietojen avulla tekemään tuon optimoinnin itse. Ei siihen kovin kummoista softanpätkää tarvittaisi. Aika hyvin kyllä oma prosessori ja sen ohjaama etusormikin oppivat tuota selkäytimen käskyttämänä tekemäänkin, mutta voisihan sen automatiikallakin hoitaa.

Helpoin tapa kuljettajan kannalta on tietysti ajaa ensin sähkörange loppuun ja loput hybridimoodilla, mutta vaihtelemalla sähkö- ja hybriditilojen välillä nopeuksia ja korkeuseroja vasten pääsee selvästi pienempiin kulutuslukemiin.
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

fleetwood

Totta, parhaimmat lukemat saa vaihtelemalla itse ajotiloja.

Uusissa malleissa tuo ennakoiva ajotilojen käyttö vaikuttaisi kuitenkin olevan (Passat GTE -alueen keskustelu, mutta siellä puhutaan myös Golf GTE:stä): https://speakev.com/threads/predictive-hybrid-strategy-for-passat-gte.59313/
Passat GTE Variant

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Mike Tyson - 20.11.17 - klo:15:02
Minua vähän ärsyttää, että sellainen hybriditila puuttuu, jossa voisi matkaan lähdettäessä kertoa autolle matkan pituuden (tai navigaattoriin määränpään) ja auto optimoisi sähkön käytön matkan aikana niin, että määränpäässä sähkörange olisi käytetty loppuun.

Nyt kun haluan ajaa koko sähkörangen pidemmän matkan aikana nolliin, joudun itse vaihtelemaan hybridi- ja sähkötilojen välillä. Omien kokemuksieni perusteella pidemmällä matkalla on optimaalista käyttää sähköä hitaammilla rajoituksilla ja hybriditilaa suuremmissa nopeuksissa ja pidemmissä/jyrkemmissä ylämäissä. Periaatteessa auto pystyisi navigaattoritietojen avulla tekemään tuon optimoinnin itse. Ei siihen kovin kummoista softanpätkää tarvittaisi. Aika hyvin kyllä oma prosessori ja sen ohjaama etusormikin oppivat tuota selkäytimen käskyttämänä tekemäänkin, mutta voisihan sen automatiikallakin hoitaa.

Helpoin tapa kuljettajan kannalta on tietysti ajaa ensin sähkörange loppuun ja loput hybridimoodilla, mutta vaihtelemalla sähkö- ja hybriditilojen välillä nopeuksia ja korkeuseroja vasten pääsee selvästi pienempiin kulutuslukemiin.

Mersullahan tuo toimii niin, jos vain aina laittaa määränpään navigaattoriin.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

cantona

Kävin koeajamassa GTE:n ja oli positiivinen yllätys. Varsinkin GTE-moodissa oli ihan kelpo kyytiä. Jos ois latausmahdollisuus töissä tai kotona niin vakavasti harkitsisin hankintaa, nyt täytyy pyöritellä GTI:tä konfiguraattorissa.

dommiq

oliko applen CarPlay tai Androidin vastaava saatavissa tähän vasta vuosimallista '16 lähtien?

-miqu-

dommiq

Lainaus käyttäjältä: dommiq - 30.11.17 - klo:15:17
oliko applen CarPlay tai Androidin vastaava saatavissa tähän vasta vuosimallista '16 lähtien?

Eli pienen kyselyn jälkeen selvisi että Carplay on saatavissa, mutta sen aktivointikoodi maksaakin sitten n. 280â,¬ + työt!!

TDiih

Melkoista rahastusta taas ominaisuudesta joka kuuluisi olla vakiona... Mitä mahtaisi maksaa teetättää sama homma Virossa?  :)
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

-TS-

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 20.11.17 - klo:15:28
Totta, parhaimmat lukemat saa vaihtelemalla itse ajotiloja.

Uusissa malleissa tuo ennakoiva ajotilojen käyttö vaikuttaisi kuitenkin olevan (Passat GTE -alueen keskustelu, mutta siellä puhutaan myös Golf GTE:stä): https://speakev.com/threads/predictive-hybrid-strategy-for-passat-gte.59313/

Autoa odotellessa olen vähän perehtynyt ajokokemuksiin ja youtuben autoarvioihin, ja todellakin vaikuttaisi siltä että tässä "välimallin" (MK7.5) GTE:ssä olisi sellainen ominaisuus että auto päättelee navigaattorin tietojen perusteella, miten hybridijärjestelmää kannattaa käyttää tehokkaimmin. Eli ladataan lisää virtaa ajellessa ja kaupunkialueelle tullessa auto vaihtaa itsekseen sähkölle. No, muutaman päivän päästä selviää.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 09.01.18 - klo:10:14
Autoa odotellessa olen vähän perehtynyt ajokokemuksiin ja youtuben autoarvioihin, ja todellakin vaikuttaisi siltä että tässä "välimallin" (MK7.5) GTE:ssä olisi sellainen ominaisuus että auto päättelee navigaattorin tietojen perusteella, miten hybridijärjestelmää kannattaa käyttää tehokkaimmin. Eli ladataan lisää virtaa ajellessa ja kaupunkialueelle tullessa auto vaihtaa itsekseen sähkölle. No, muutaman päivän päästä selviää.

Varsinaisesti akun lataaminen bensalla, jotta voisi kaupungissamyöhemmin ajella enemmän sähköllä, ei kuulosta kovin järkevältä. Polttomoottorin ja laturin hyötysuhteiden jälkeen bensasta saadaan varsin vähän hyvin kallista sähköä irti. Ajon aikana hybriditilassa tuo oma -16 mallinen Passatkin toki sopivassa tilanteessa kevyesti latailee akkua ja toisinaan , mutta se on aika vähäistä. Varsnaisessa lataustilassa, jolloin sähköinen range alkaa oikeasti kasvamaan, bensan kulutus nousee todella rajusti.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.01.18 - klo:10:57
Varsinaisesti akun lataaminen bensalla, jotta voisi kaupungissamyöhemmin ajella enemmän sähköllä, ei kuulosta kovin järkevältä. Polttomoottorin ja laturin hyötysuhteiden jälkeen bensasta saadaan varsin vähän hyvin kallista sähköä irti. Ajon aikana hybriditilassa tuo oma -16 mallinen Passatkin toki sopivassa tilanteessa kevyesti latailee akkua ja toisinaan , mutta se on aika vähäistä. Varsnaisessa lataustilassa, jolloin sähköinen range alkaa oikeasti kasvamaan, bensan kulutus nousee todella rajusti.
No ainakin koeajolla Golf latasi pikkuhiljaa akkuaan kokoajan. charge-puolen näytössä oli kokoajan muutama kWh. Charge-modella kulutus oli jo ihan tähtitieteellisissä lukemissa joten sitä en kyllä käyttäisi muutenkaan.
Mutta nähtävästi GTE osaa käyttää ajomoodejaan perustuen kartan topologiadataan ladaten siellä missä kannattaa jne. Kuulostaa kyllä jo sen luokan utopialta että en usko ennen kuin näen.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

roiala

Asiaa yhtään tuntematta arvauksena jotta voiko olla kyse että auto tunnistaa kartasta alueet joissa polttomoottorilla ajo on kiellettyä (Saksan jotkut keskustat tms) ja lataa niitä varten akut täyteen jos ollaan lähestymässä ko aluetta.

-TS-

Ensimmäinen viikonloppureissu ja ekat 1300 km GTE:llä takana.
Eka ajatus tien päältä oli että voi jumalauta miten juoppo auto sen jälkeen kun sähkö loppuu. Siinä missä 1.4 Octavialla pääsi helposti nelosella alkaviin kulutuslukemiin, GTE polttaa maantieajossa bensiiniä sen 5,5 litraa sadalle joka on minun mielestäni ihan s**tanan paljon tuon kokoluokan autolle, ottaen huomioon että pitäisi olla hybridi.
Hybrid-moden toimintatapa näyttää riippuvan siitä, siirrytäänkö hybrid modeen suoraan Electric-modesta vai Charge-modesta; Jos auton vaihtaa Hybrid-modeen Charge-moden kautta niin auto jää latailemaan akkua pikkuhiljaa ja lataa sinne sähköä. Jos taas Hybrid-modeen siirrytään electric-modesta niin auto ei yritä ladata akkua yhtään. Ja jostain syystä alamäissäkin poltetaan bensiiniä, ainakin hetkellisen kulutuksen mukaan menee kokoajan 2-3 litraa vaikka auto menisi alamäkeen, ja vastaavissa tilanteissa skodalla pystyi rullaamaan aivan mainiosti.
Softamuutoksia auton järjestelmiin on tullut; koeajoautossa ei esimerkiksi ollut "charge hold"-tilaa ollenkaan -> tuosta minun autostani se löytyy.
Jos autossa on täysi akku, niin hybridijärjestelmä ei näyttäisi hyödyntävän energiaa maantieajossa ollenkaan. Sen sijaan soppaa palaa 6-8 litraa sadalle tasaisessa ajossa, kulutusmittarin seuraaminen on tosi tuskaista kun sähköpuolen kulutus on kokoajan nolla vaikka akussa olisi sähköä vaikka kuinka paljon.
Kaupunkinopeuksissa tuo tietty kompensoituu, mutta silti turhauttavaa.
Lisäksi maantiellä olisi monta tilannetta jossa auto voisi vaihtaa sähkölle sen sijaan että menee polttomoottorin kanssa eteenpäin mutta ei.
No, tuo ratkeaa aktiivisella E-mode-napin käytöllä mutta soisi tuossa jotain älyä olevan enemmän.
Alkuinnostuksen jälkeen alkaa siis vähän harmittaa.
Ehkä kulutusharmitus laantuu sitten kun ajorytmi muuttuu taas normaaliin päivittäiseen ajeluun jolloin yksittäiset ajomatkat ovat alle 30 km ja saan autoa piuhan nokkaan aktiivisemmin.
Harmillisesti nuo road tripin varrella olleet Fortumin laturit eivät oikein antaneet sähköä taukojen aikana. Toinen aloitti mutta lopetti heti ja toinen vilkutteli vaan virhe tilaa. Savon Voiman tolpista sentään sai tauon aikana ladattua jonkun verran sähköisiä kilometrejä lisää. Mutta eipä se 10 km paljon vaikuta kun ajomatkaa on 600 km+


VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

Apaju

Riippuu tosi paljon toi kulutus ajoprofiilista, mutta itsekin huomannut, että maantiellä menee yleisesti noin 5,5 l/100 km.
Omalla ajettu nyt kohta 85 tkm ja keskikulutus ollut tankkauksista laskettuna toi allekirjoituksesta näkyvä 4,1 l/100 km.
Minulla on päivittäinen ajomatka joka arkipäivä noin 150 km, joten ei tuota sähköajoa pääse päivittäin paljon hyödyttämään, mutta muuten olen kyllä autoon ollut tyytyväinen.
VW ID.3 Life

Taky

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 15.01.18 - klo:08:05
Eka ajatus tien päältä oli että voi jumalauta miten juoppo auto sen jälkeen kun sähkö loppuu.

Eihän se sähkö/energia tyhjästä voi tulla.....
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 15.01.18 - klo:08:05
Hybrid-moden toimintatapa näyttää riippuvan siitä, siirrytäänkö hybrid modeen suoraan Electric-modesta vai Charge-modesta; Jos auton vaihtaa Hybrid-modeen Charge-moden kautta niin auto jää latailemaan akkua pikkuhiljaa ja lataa sinne sähköä. Jos taas Hybrid-modeen siirrytään electric-modesta niin auto ei yritä ladata akkua yhtään.

En nyt ihan uskoisi tuohon, mutta voihan olla että tuo on muutettu uusissa toimimaan noin.

Oleellisempi asia on kuitenkin se, että älä käytä tuota Charge-modea, sen käyttö ei kulutusmielessä ole kannattavaa missään tilanteessa.
Passat GTE Variant

-TS-

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 15.01.18 - klo:09:37
En nyt ihan uskoisi tuohon, mutta voihan olla että tuo on muutettu uusissa toimimaan noin.

Oleellisempi asia on kuitenkin se, että älä käytä tuota Charge-modea, sen käyttö ei kulutusmielessä ole kannattavaa missään tilanteessa.
No hei, auto ollu kolme päivää alla. Tottakai pitää kaikki kokeilla läpi :)
Kovasti koetin samalla kiinnittää huomiota että liittyykö tuo vaivihkainen akun latailu siihen että lähestytään kaupunkia tms. jolloin pääsee huristelemaan kaupunkialueella sähköavusteisesti.
Eiköhän tämä tästä kun on pirssi ollut pidempään ja oppii kaikki kikat :)
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -TS- - 15.01.18 - klo:08:05
Ensimmäinen viikonloppureissu ja ekat 1300 km GTE:llä takana.
Eka ajatus tien päältä oli että voi jumalauta miten juoppo auto sen jälkeen kun sähkö loppuu. Siinä missä 1.4 Octavialla pääsi helposti nelosella alkaviin kulutuslukemiin, GTE polttaa maantieajossa bensiiniä sen 5,5 litraa sadalle joka on minun mielestäni ihan s**tanan paljon tuon kokoluokan autolle, ottaen huomioon että pitäisi olla hybridi.

Autosi uutuus ja talvisää nostavat tietenkin kulutusta, eikä hybriditekniikka nyt vain ole parhaimmillaan maantiellä tasaista nopeutta ajettaessa. Itsellä vertailukohta on Passat GTE vs. OCU RS eli suurin piirtein saman tehoiset autot. Passat vie tuntuvasti vähemmän maantiellä ja varsinkin kaupungissa, vaikka onkin näistä suurempi, varustellumpi ja raskaampi.

LainaaHybrid-moden toimintatapa näyttää riippuvan siitä, siirrytäänkö hybrid modeen suoraan Electric-modesta vai Charge-modesta; Jos auton vaihtaa Hybrid-modeen Charge-moden kautta niin auto jää latailemaan akkua pikkuhiljaa ja lataa sinne sähköä. Jos taas Hybrid-modeen siirrytään electric-modesta niin auto ei yritä ladata akkua yhtään. Ja jostain syystä alamäissäkin poltetaan bensiiniä, ainakin hetkellisen kulutuksen mukaan menee kokoajan 2-3 litraa vaikka auto menisi alamäkeen, ja vastaavissa tilanteissa skodalla pystyi rullaamaan aivan mainiosti.

En itse ole huomannut eroa sillä, mistä modesta siirrytään. Välillä auto latailee ja välillä ei. Pitkään kun tasakaasulla ajaa, niin silloin monesti ladataan mutta vain niin vähän, ettei sinne akkuun parin kilometriä enempää kerry. Jossakin toisessa tilanteissa nuo kilometrit sitten käytetään pois, eikä aukku vähänkään pidemmällä aikavälillä lataudu.

Jostakin syystä edellisellä työmatkallani, jota ajelin paljon hybriditilassa, auto lataili aamulla ja illalla palatessa vajutti akkua. Oma GTE:ni kyllä sammuttelee hybriditilassa moottoria, rullaa ja pikkutehoilla menee sähköllä hyvinkin hanakasti. Jossakin 80-nopeudessa varsin pienikin alamäki tai kaasun kevennyt riittää tuohon. Mun reiteillä laskurin mukaan matkasta 25-55 prosenttia on taittunut polttomoottori sammuksista.

LainaaJos autossa on täysi akku, niin hybridijärjestelmä ei näyttäisi hyödyntävän energiaa maantieajossa ollenkaan. Sen sijaan soppaa palaa 6-8 litraa sadalle tasaisessa ajossa, kulutusmittarin seuraaminen on tosi tuskaista kun sähköpuolen kulutus on kokoajan nolla vaikka akussa olisi sähköä vaikka kuinka paljon. Kaupunkinopeuksissa tuo tietty kompensoituu, mutta silti turhauttavaa. Lisäksi maantiellä olisi monta tilannetta jossa auto voisi vaihtaa sähkölle sen sijaan että menee polttomoottorin kanssa eteenpäin mutta ei.

Jos sähköä haluaa käyttää maantieajossa, niin ei muuta kuin valinta sähkötilaan. Miksi sitä sähköä pitäisi pikkuhiljaa kuluttaa maantieajossa? Ainakin itse tykkään käyttää vähäiset sähköt kaupungissa ja taajamissa, enkä tykkäisi yhtään siitä, jos auto pikkuhiljaa polttaisi sähköt maanteillä. Hybiditilassa latauksen määrä sitten elää vähän suuntaan ja toiseen. Pikkutehoilla polttomoottorin pitäisi maantieajossa sammua ja sähkömoottori hoitaa kaiken silloin.


TDiih

Tuulilasin testissä Golf GTE vei 77,80 km maantielenkillä HV-hybridiajotilassa 6,3 L/100km, Prius 4,2 L/100km, Ioniq 4,7 L/100km ja Niro 4,8L/100km.
Kaupungissa samalla moodilla 17,85km lenkillä vastaavat luvut olivat:
GTE:  6,9 L/100km
Prius: 4,2 L/100km
Ioniq: 5,4 L/100km
Niro:  5,7 L/100km

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy