Kokemuksia DSG-vaihteistosta (7v)

Aloittaja Jyri, 04.12.09 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

tallanpolkija

Vajaa 8 tkm alkaa olla taulussa 1.2 TSI:llä. Ei mitään huomiota herättävää ainakaan toistaiseksi käytöksessä. Nopea on ollut oppimaan. Ei ole kertaakaan tarvinnut sanoa paremmalle puoliskollekaan että vaihda jo...

sskoda

Odota vielä,  mulla ollut kaksi Volkkaria DSG vaihteistolla ja vaihteiston pienet viat sekä erikoinen käytös on tullut esille  15-25tkm   ajon jälkeen.

TimoS

Meidän Skodalla on kylläkin ajettu vasta noin 70 tkm ja tuo "rynkytys" kakkosvaiheella kävelyvauhdista kiihdytettäessä on tullut myös esiin. Ensimmäisen kerran ilmiötä alkoi esiintyä kun mittarissa oli noin 30 tkm ja se todellakin muistutti erehdyttävästi perinteistä viallisen kytkimen luistoa/nypytystä. Kun tuo auto on liisari, niin sitä yhden päivän aikana oikein tietoisesti kävelyvauhdista kiihdyteltiin ja kiusattiin useita kertoja niin että tuo rykiminen tuntui voimakkaasti. Kas kummaa, ilmiö poistui mutta ilmaantui uudelleen noin 20 tkm myöhemmin. Jälleen samaa "sika" rynkyttelyä/kihdyttelyä ja nypytys poistui. Auton ollessa huollossa (mittarissa tuolloin hieman yli 60 tkm) vaiheisto toimi taas OK kuten tälläkin hetkellä. Kun tuo vaihteisto on ns. kuivakytkin versio, niin taphtuukohan siinä jonkintyyppistä kytkinlevyjen lasittumista määrätynlaisessa käytössä joka voisi ehkä aiheuttaa palstalaisilla paljon esiintynyttä vaivaa nimenomaan kakkos vaiheella?? Moottorina meillä on 1.6 TD.

bustedi

Ite oon nyt ajellut otsikon mukaisella vaihteistolla 9tkm ja tähän mennessä ainoat "kummalliset" käytökset on tulleet parkkipaikalla, kun nopeasti vaihtaa pakilta eteenpäin vaihteelle. Tällaisia on ilmaantunut n. 5 kertaa kun on tarvinnut vähän nopeemmin liikahtaa jonkun edestä pois. Vaihteisto jää niin sanotusti miettimään.

Isä-ukko ajeli reilu 95tkm 1.8tsi dsg:llä ja kytkinpakka meni vaihtoon n 70tkm kohdilla. Sillon auto oli n. 2v vanha. Muuten oli erittäin tyytyväinen autoon, koska juuri eilen tuli uusi octavia 1.8tsi + dsg kombolla (tosin liisari)
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

ttdriver

Lainaus käyttäjältä: ttdriver - 05.10.12 - klo:00:26
No niin, nyt on meidän vuoro  :(. On alkanut täristämään kakkos-vaihteella ja etenkin silloin, kun on lähtenyt liikkeelle pintakaasulla, jolloin laatikko vaihtaa melko pian kakkoselle. Ei tee sitä joka kerta, mutta usein kuitenkin. Ens maanantaina aika huoltoon, odotan mielenkiinnolla, mitä tapahtuu... Kilometrejä mittarissa n. 21 000.

Auto haettu huollosta eilen klo 15. Yetin aivoihin oli syötetty kaksi valmistajan softakorjausta: turbokampanja ja logokampanja???
Tuntuvin muutos oli tyhjäkäynnin kierrosluvun putoaminen ja sen myötä tyhjäkäynnin muuttuminen lähes äänettömäksi. Muutaman kymmenen kilometrin ajelujen aikana ei ole jyristänyt kertaakaan ja muutenkin mutu, että vaihtaa nätimmin päivityksen jälkeen. Aika sen sitten näyttää, poistuiko jyrinä ja ajoittain autoa vaivannut "ryntääminen" risteyksessä käännyttäessä.
So far so good...  :)
Apple-myönteinen. Käytössä iPhone 12 Pro, iPad 7 , Apple Watch Ultra ja MacBook Pro 15"


Janus

Jaha, onkohan nämä nyt sitten niitä laatikon ongelmia mullakin. Käännettäessä ja vedätettäessä pitää oikein selkeää tärinää ja jyrinää. Suoraan ajettaessa kuitenkaan ei. Onhan tuolla jo ajettu ihan 13 tkm... Muutaman kerran on tehnyt myös sellaisen, että maantiellä kiihdytettäessä ei osaa päättää mikä pykälä pitäisi olla päällä ja veto loppuu. Hetken päästä sitten arpoa pykälän. Tunne on, että jää tavallaan pykälien välille miettimään ja samalla ravistaa. V...u näitä vehkeitä. Täytyy kiukutella huoltoon...

Arcca

Lainaus käyttäjältä: ttdriver - 09.10.12 - klo:22:04
ja logokampanja???


Vaihtavat noita takaluukun skoda merkkejä kampanjana uusiin. (Ei siis softaa  :))
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

nikob

Lainaus käyttäjältä: ttdriver - 09.10.12 - klo:22:04
Auto haettu huollosta eilen klo 15. Yetin aivoihin oli syötetty kaksi valmistajan softakorjausta: turbokampanja ja logokampanja???
Tuntuvin muutos oli tyhjäkäynnin kierrosluvun putoaminen ja sen myötä tyhjäkäynnin muuttuminen lähes äänettömäksi. Muutaman kymmenen kilometrin ajelujen aikana ei ole jyristänyt kertaakaan ja muutenkin mutu, että vaihtaa nätimmin päivityksen jälkeen. Aika sen sitten näyttää, poistuiko jyrinä ja ajoittain autoa vaivannut "ryntääminen" risteyksessä käännyttäessä.
So far so good...  :)
Hienoa jos meni noin pienellä ohi, oletko huomannut että uudet päivitykset olisivat mitenkään vaikuttaneet suorituskykyyn?
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

nikob

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 10.10.12 - klo:19:54
Vaihtavat noita takaluukun skoda merkkejä kampanjana uusiin. (Ei siis softaa  :))
Siis hä, vaihtaako Skoda uusia merkkejä vanhempiin autoihin?  :o
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Arcca

Lainaus käyttäjältä: nikob - 11.10.12 - klo:19:13
Siis hä, vaihtaako Skoda uusia merkkejä vanhempiin autoihin?  :o

Eikun niissä merkeissä oli oikeasti vikaa (harmaantuu reunoistaan lyhyesti sanottuna), korvaavat uudella samannäköisellä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

ttdriver

Lainaus käyttäjältä: nikob - 11.10.12 - klo:19:12
Hienoa jos meni noin pienellä ohi, oletko huomannut että uudet päivitykset olisivat mitenkään vaikuttaneet suorituskykyyn?

Ei mun mielestä ole vaikuttanut, suorituskykyinen pelihän tämä on ollut aina... Eikä vielä ole jyristänytkään.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Apple-myönteinen. Käytössä iPhone 12 Pro, iPad 7 , Apple Watch Ultra ja MacBook Pro 15"


ttdriver

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 11.10.12 - klo:19:54
Eikun niissä merkeissä oli oikeasti vikaa (harmaantuu reunoistaan lyhyesti sanottuna), korvaavat uudella samannäköisellä.

Mää jo kattelinkin, että samannäköinen tuo merkki on kuin vanhakin. En ollut huomannut vanhassa harmaantumista, ainakaan niin paljoa, kuin itsessäni.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Apple-myönteinen. Käytössä iPhone 12 Pro, iPad 7 , Apple Watch Ultra ja MacBook Pro 15"


Oku

Autona Seat Altea XL 1.6 dsl vm2011 ja vaihteisto DSG 7v.

Uudesta saakka jurnuttanut liian suurella vaihteella mielestäni. Lykkää seiskaa sisään jo hitusen yli 60 vauhdissa ja 50-55 mennään kutosella, mikä saa aikaan häiritsevää jurnutusta. Tunne on että jurnutus johtuis siitä ettei oikeen jaksa niin isolla mennä. Ihan kuin sitä alavääntöä ei olis tarpeeksi noin alhaisilla kierroksilla ja saattaahan se olla ettei jurina häipyis mihinkään lisäväännölläkään. Voisiko vaihteisto olla viallinen kun jurnuttaa?
Mitenkä teillä muilla saman laatikon omaavilla vaikka pienillä kierroksilla mennään (1100-1300rpm) niin jurnuttaako äänekkäästi?
Asiasta keskusteltiin myyjäliikkeen kanssa aika pian kaupanteon jälkeen mutta mitään ei osattu asialle tehdä  :'(.

heifetz

Jurnuttaa, muttei mielestäni häiritsevästi. Jos vaihdan kutoselle, kulutus kasvaa. Joten annan jurnuttaa ihan rauhassa. Kaiketi kone tarvitsisi lisää vääntöä.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

geeni

Kyllähän se vähän jurisee seiskalla pienillä kierroksilla, mutta tokkopa mikään ongelma. Vaihtaa se kutoselle sitten kun ei enää jaksa.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: nikob - 11.10.12 - klo:19:13
Siis hä, vaihtaako Skoda uusia merkkejä vanhempiin autoihin?  :o

Ikinä en ottaisi sitä uutta logoa nykyiseen autooni. Seuraava autokin on luultavasti Skoda, sitten on varmaan pakko nöyrtyä ;D
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Mikko

Rohiseeko muilla laatikko kun hitaahkossa nopeudessa vaihtaa ykköseltä kakkoselle sekä edelleen kolmoselle? Varsinkin 2-3 vaihdossa rohisee ihan selkeästi vaihdon jälkeen pari sekuntia. Vielä olisi 1,5 kk takuuta jäljellä, joten varmaan vietävä ihmeteltäväksi, vaikka eihän ne siellä mitään kuule...

automaattori

Itse aiheeseen eli DSG 7v kokemuksiin. Tähän nykyiseen 6v DSG:hen verrattuna 7v laatikko oli pirtsakampi ja toimi ainakin 1.2 TSI-koneen kanssa loistavasti yhteen. Selkein ero on siinä että 7v vaihtaa nopeammin. Kestävyydestä on vaikea sanoa mitään mun kilometreillä, joillakin vehkeet kestää, toisilla taas ei. Säkästähän se on kiinni, joillekin ne maanatai-versiot tulee. Joskus vain tuntuu että aina samoille tyypeille ;D
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

geeni

Täällä kun on ollut juttua tuosta kakkosvaihteen nykimisestä, niin pitipä oikein kokeeksi testailla tuota manuaalisesti vaihtaen. Kieltämättä kakkosella ei mene ihan tasaisesti eteenpäin, tahtoo jotenkin tahmailla, varsinkin pienellä kaasulla. Osa on valitellut 1 -> 2 vaihdosta, mutta omassa 2 -> 3 taitaa olla kaikista "huonoin", ja alaspäin 3 -> 2 töksäytti välillä vielä pahemmin.

VWRiddare

Tänään huomasin omassa lootassa uuden ominaisuuden. Ajossa oli D päällä, ja kun piruuttani kokeilin rattinamiskalla vaihtaa 6 alas 5:lle, niin onnistui tietenkin hienosti, mutta eipä vaan vaihtanut tauluun D:tä takaisin, vaikka jurruutin pitkään sillä 5:lla. Käytin kepin välillä S:llä, ja sieltä heti suoraan D:lle, niin johan vaihteli taas normaalisti. Mitähän sitä teki väärin? Kyllä sinne tauluun aina normaalisti se D tulee näkyviin muutaman sekunnin kuluttua. Olinkohan vain jotenkin liian hätäinen. ;D Muutenhan loota toimii todella hienosti.

ahonekal

Volkkari lähti uudelle omistajalle. Eipähän tarvii enää murehtia dsg hommia... tosin kytkin rempan jälkeen kaikki toimi kuin ajatus.

Jodl

Ilmeisesti vaihteistotyypit ovat eriasia kuin vaihteiston koodi? Auton tietolapussa lukee vaihteiston kohdalla D7F ja LWW.
Onko noita vaihteistoja tehty muutakin kuin märkälevyisiä 6-vaihteisia ja kuivia 7-vaihteisia?
Mitä nuo koodit kertovat?

Auto on Golf VI 1.4TSI 118kW. Aika täpärällä on kytkyttimet jos on kuiva malli (konehan ilmoituksen mukaan tuottaa 240Nm ja 7-pykäläinen vaihteiston kytkytin taitaa kestää 250Nm). Tai jotenki noin.  :-\

tet

Lainaus käyttäjältä: Jodl - 11.12.12 - klo:14:28
Ilmeisesti vaihteistotyypit ovat eriasia kuin vaihteiston koodi? Auton tietolapussa lukee vaihteiston kohdalla D7F ja LWW.
Onko noita vaihteistoja tehty muutakin kuin märkälevyisiä 6-vaihteisia ja kuivia 7-vaihteisia?

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6857.0
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JNorr

Tänään käytetty Jetta määräaikaishuollossa ja samalla tuli mainittua tärinät ja nykimiset vaihteistosta. Testerillä olivat ajaneet jotain läpi ja sen mukaan laatikko ja kytkin on kunnossa, mutta jotkut kytkimen säädöt eivät olleet kohdallaan/rajojen sisällä. Koitin kysellä huoltoneuvojalta, että mitä säätöjä nämä on, mutta ei tuntunut olevan tietoja. Tämän hetkisen koeajon perusteella tuntuu pelittävän paremmin, ja varsinkin pakin hyökkäykset tuntu olevan paljon maltillisempia.
VW Passat B7 2.0TDI DSG 4Motion R-line -13         Ex:VW Jetta VI 1.6 TDI DSG -11 ,  VW Golf V 1.4 TSI -06

Ouzi

Ei moitittavaa tuosta askista. Kerran on vaihdettu uusi kytkinpakka 42 Tkm kohdalla ja nyt 54 Tkm mittarissa ja matka jatkuu. Pari kertaa on isommalle vaihto hiukan nykäissy niinkuin ois ollut kytkin liian hätäinen.

jni

^Minusta tuossa on juurikin sen verran moitittavaa, että moista lootaa ei meille tule.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Ouzi

Lainaus käyttäjältä: jni - 18.01.13 - klo:22:04
^Minusta tuossa on juurikin sen verran moitittavaa, että moista lootaa ei meille tule.

Huoltoneuvoja epäili et nyt kestäisi kun uusissa varaosissa uudet numerot. Eli jotakin parannusta on tapahtunut. Ja jos ei halua japsi autoa ja rahat ei riitä premium autoon niin aika monessa autossa on juuri tämä DSG. En jaksa jännittää ja pelätä milloin mitäkin tapahtuu. Nyt meno maistuu ! Ja se riittää mulle.

jni

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 18.01.13 - klo:22:16Ja jos ei halua japsi autoa ja rahat ei riitä premium autoon niin aika monessa autossa on juuri tämä DSG. En jaksa jännittää ja pelätä milloin mitäkin tapahtuu.

Ihan en ymmärtänyt pointtiasi, mutta "jostain syystä", kun valitsin nykyisen kulkinen, otin sen manuaalilla enkä kaksoiskytkinvaihteistolla (samaa boxi kuin VW:n DSG). Ehkä kuitenkin suurin syy oli se Mitsun oma moottori. (Niin ja se samperin empiminen risteyksissä)

Olihan mulla yhdessä Superbissa DSG6-laatikko ilman sen kummempia ongelmia, kuin että pari kertaa "kävi joku käynnistyksen yhteydessä iskemässä lekalla laatikon kylkeen".

Nykyistä autoa olen ajatelut vain pitää kohtuullisen pitkään.  ;D
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

kt

Noissa "huollon hinnat yms" osioissa on jo lukuisia dsg-autoja huollettu kovilla kilometrimäärillä ilman mitään ongelmia automaattilaatikon suhteen. Selailkaapa niitäkin, että saatte tasapuolista infoa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Antti O

Tätä ketjua kun lukee ei kyllä anna kovin hyvää kuvaa tosta 7v dsg:stä.. uuden auton tilaus mielessä ja dsg:tä olen harkinnut mutta..  ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy