Autovero

Aloittaja TAG, 18.03.16 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.09.19 - klo:08:54
Kannatan silti autoveron poistoa ja saman rahan keräämistä muulla tavalla. Se avaisi autokaupan ulkomaiselle kilpailulle ja hinnat laskisivat enemmän mitä autoveron poisto tekisi.
Joka taas nostaa niitä päästöjä.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 24.09.19 - klo:09:00
Joka taas nostaa niitä päästöjä.  ;D

Mutta vuotuisen ajoneuvoveron voisi tehdä todella progresiiviseksi.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 24.09.19 - klo:09:03
Mutta vuotuisen ajoneuvoveron voisi tehdä todella progresiiviseksi.
Kyllä. Siinä on sekin ongelma, ettei kaikilla ole varaa ostaa vähän kuluttavaa autoa. Voi töissä kulkeminenkin vaarantua ja samalla joutua tukiverkostoon, jolloin verovaikutus on valtion tai kunnan talouteen negatiivinen. Tämä kaikki sitten päästöjen takia. Ei ole helppo yhtälö.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

HiTecci

Eikös sitä voisi sitten perustaa kahta eri veroluokkaa, nykyiset autoverolliset kohtuullisilla vuosimaksuilla, sekä uudet autoverottomat todella jyrkillä progressiivisilla vuosimaksuilla? ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 24.09.19 - klo:09:57
Eikös sitä voisi sitten perustaa kahta eri veroluokkaa, nykyiset autoverolliset kohtuullisilla vuosimaksuilla, sekä uudet autoverottomat todella jyrkillä progressiivisilla vuosimaksuilla? ???
Tuo kuulostaisi järkevältä äkkiseltään. Uusissa nyt on iso murros meneillään, joten vaikea toteuttaa ehkä tuokin. Toki wltp on tuonut hiukan järkeä tuohon, sillä esim. 1.5tsi octavia ja corolla 2.0 hybridi ovat päästöiltään samassa luokassa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

jt

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 23.09.19 - klo:21:08
Eli miksi nimimerkki jt levittää valheellista tietoa palstalla? Ettei olisi sosialistilla vasemmistoliiton jäsenkirja taskussa?
Lukikohan edes arvon nimimerkki vagfani linkkaamaansa is:n artikkelia koskien Alankomaita? https://www.is.fi/autot/art-2000000987150.html
Ohessa copy-paste, toiseksi viimeisen kappaleen viimeinen lause: Autoista kannettavaa veroa " joka on siis hieman pienempi jo valmiiksi kuin Suomessa " leikataan 12 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. - sitä ei siis ole poistettu.

Ja tässä vielä Hessen linkkaamien *.nl sivujen kautta löytyvä CO2-pohjainen laskukaava autoverolle: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontenten/belastingdienst/individuals/cars/bpm/calculate_and_pay_bpm/bpm_tariff/bpm-tariff-passenger-car

Esimerkki CO2-päästöillä 140g: 7915 EUR. Tätä voi verrata Suomen veroon vaikkapa Skoda Octavia Combi 1.5TSI DSG Businessline, CO2 139g; arvioitu autovero hinnaston hinnalla 3926 EUR - Alankomaiden vero on lähes tuplat siitä mitä Suomessa. Alankomaiden verojärjestelmä on voimakkaan progressiivinen CO2-päästöjen suhteen - sähköautoilla veroa ei jää nimeksikään, mutta isoilla CO2-päästöillä vero ryöpsähtää ylöspäin voimakkaasti.

Ja vaikka asia-argumentit loppuisivatkin, niin pidetään keskustelu kuitenkin asiallisena ja jätetään asiattomat heitot pois.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

vagfani

Kyllä periaatepäätös autoveron poistamiseksi kokonaan on jo tehty:

"Hollannin hallitus on jo aiemmin tehnyt periaatepäätöksen, että se luopuu autoverosta, mutta aloittaa prosessin nyt alentamalla autoveroa portaittain."

https://www.is.fi/autot/art-2000000987150.html

Tonttu66

Onko vagfanin mielestä ”Alankomaatkin on jo luopunut autoverosta kokonaan” ja ”Kyllä periaatepäätös autoveron poistamiseksi kokonaan on jo tehty” sama asia vai eikö vagfani osaa myöntää virhettään?
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

vagfani

Päätös autoveron poistosta on tehty, kai sinä osaat lukea? Tapahtuu siirtymäajalla, jota Suomeen on myös esitetty.

Beetle

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 24.09.19 - klo:23:34
Päätös autoveron poistosta on tehty, kai sinä osaat lukea? Tapahtuu siirtymäajalla, jota Suomeen on myös esitetty.

Linkkiä tähän päätökseen?


vagfani

Palstalaiset pääsevät maksamaan veronsa vielä moneen kertaan:

https://www.is.fi/autot/art-2000006250446.html

b1mpo

Mitä tähän yksittäinen autoilija(minä) voi enää tehdä. Töihin pääsy vaatii auton. Kulutuksen olen tiputtanut puoleen kymmenessä vuodessa. Olen maksanut uusista vähempipäästöisistä autoista veroa valtiolle. Turhat ajot on karsittu minimiin. Näin niinkuin autoilun näkökulmasta mitä pitäisi vielä tehdä, jotta pallo pelastuisi. Ilmeisesti hengittäminen pitäisi lopettaa kokonaan. Tällaisen paineen alla heikompia jo hirvittää ja ilmastoahdistus lisääntyy -> masennus lisääntyy kansassa muutenkin. Noh, selkä suorana kohti uusia pettymyksiä ja ennenpitkää hautaan.  8)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vagfani

Sellaista huhua on että tiemaksut tulisivat gps-pohjaisina koko maahan ja polttoaineveroja korotettaisiin vielä rajusti lisää. Matkailuautot menisivät myös autoverolle, nyt kun niistä ei makseta autoveroa. Sitä saa mitä tilaa (eli lisää veroja), kun äänestää punavihreitä!

Tonttu66

Kyllähän se niin on, että sähköautoilu romuttaa suomalaisen liikenneverotusjärjestelmän: hankintaa ei ole järkevä alkaa verottamaan ja "polttoainetta" ei voi alkaa samalla tavalla verottamaan kuin fossiilisten polttoaineiden valmisteverotus. Jäljelle jää vain todelliseen liikennesuoritukseen eli käytännössä gps-seurantaan perustuva malli. Bernerin johdolla tätä jo kerran yritettiin, mutta se ammuttiin heti alas. Nykyinen hallitus varannut 1,5 vuotta valmisteluaikaa, ja eiköhän se käyttöön perustuva verotus putkahda maaliskuussa 2021 ulos. Sen toteuttaminen vie kyllä sitten vuosia.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 25.09.19 - klo:14:23
Sen toteuttaminen vie kyllä sitten vuosia.

Ei kai se sen kummempaa tartte kuin laskua ruksuttavat seurantalaitteet sähköautoihin, aivan kuten nyt jo on raskaassa liikenteessä tietullimaksuja varten. That's it. Maksakoon näitä uusia verojaan ne jotka nykyveroista (polttoainevero) pääsee luistelemaan, turhaa sitä on kaikkia alkaa raipalla ruoskimaan vain yhden autoilijaryhmän vuoksi :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tet

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 25.09.19 - klo:14:23
Jäljelle jää vain todelliseen liikennesuoritukseen eli käytännössä gps-seurantaan perustuva malli.

Jos kilometrimaksu olisi sama kaikille, riittäisi matkamittarin lukema veron perusteeksi. Mutta varmasti siihen halutaan niputtaa myös "ruuhkamaksu", eli porrastaa veroa julkisen liikenteen saatavuuden mukaan. Joten kyllä, GPS-seuranta on tuloillaan. Sen toki voi toteuttaa monellakin tapaa niin, ettei tienkäyttäjien yksityisyys vaarannu. Eri asia sitten on, onko asiaa valmistelevassa virkamieskunnassa älyä/halua toteuttaa se niin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tonttu66

Ja lisäksi maaseudulla ajetut kilometrit pitää saada halvemmiksi kuin kaupungissa ajetut kilometrit. Ainakin niin kauan kuin Kepu on hallituksessa.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 25.09.19 - klo:14:23
Kyllähän se niin on, että sähköautoilu romuttaa suomalaisen liikenneverotusjärjestelmän: hankintaa ei ole järkevä alkaa verottamaan ja "polttoainetta" ei voi alkaa samalla tavalla verottamaan kuin fossiilisten polttoaineiden valmisteverotus. Jäljelle jää vain todelliseen liikennesuoritukseen eli käytännössä gps-seurantaan perustuva malli. Bernerin johdolla tätä jo kerran yritettiin, mutta se ammuttiin heti alas. Nykyinen hallitus varannut 1,5 vuotta valmisteluaikaa, ja eiköhän se käyttöön perustuva verotus putkahda maaliskuussa 2021 ulos. Sen toteuttaminen vie kyllä sitten vuosia.

Kaksinkertaistaa sähköautojen käyttövoimaveron.

Beetle

Suomi tarvitsee liikenteen uuden rahoitusmallin, teiden Finavian

LainaaSuomi tarvitsee uuden liikenteen rahoitusmallin, jotta maan liikenneinfrastruktuuri voidaan nostaa uudelle tasolle.
Tasolle, jolla pystytään takaamaan elinkeinoelämän tarpeet, parantamaan tienkäyttäjien turvallisuutta ja aidosti hyödyntämään digitalisaatiota.
Keskuskauppakamari ehdottaakin, että valtion tieverkko yhtiöitettäisiin.

Valtion sataprosenttisesti omistama ja tuottoa tavoittelematon yhtiö voisi hyödyntää vahvaa tasettaan ja toteuttaa etupainotteisesti kuuden miljardin euron tieinvestoinnit.
Kaikki yksinumeroiset valtatiet voitaisiin rakentaa kerralla kuntoon Helsingistä Ouluun ja vastaavat poikittaisyhteydet idästä länteen.

Liikennettä verottamalla autoilun tuotot hukkuvat valtion pohjattomaan kassaan, eivätkö kanavoidu tieverkon tai tienkäyttäjien hyväksi.
Suomessa liikenteeltä perittävistä maksuista ja veroista palautetaan 19 prosenttia liikenneväylille, josta noin puolet tiestölle.

Esimerkiksi Ruotsi palauttaa tuloista takaisin väylille 53 prosenttia.

jhm

Eihän tuo ole kuin poliitikkojen tahdosta kiinni minne nykyäänkin kerättävät maksut menevät.Autoilijat vain tappelevat keskenään netissä,ei tule painetta politikoille.Kaikki vain valittaa tiestön kuntoa ja korjausvelka kasvaa.

Tuo yhtiöittäminen antaa taas mahdollisuuden pöhötautiin organisaatiossa,tulee tukeva poliittinen herrakööri kunnon liksoilla ja mikäs estää valtiota rahapulassaan myymästä hetken kuluttua koko tiestön vaikka Carunalle.

Ei tuo autoilijoiden verokuorma suinkaan vähene vaikka ajaisi millä voimanlähteellä ja rahat keräisi mikä instanssi tahansa..Yhteiskunnassa maksajat vähenee ja saajat lisääntyy.Ja kaikesta huolimatta kaikki eivät asu ratikkareitin varrella.
VW Transporter T5  84kw 2014

GeeTee

#740
Lainaus käyttäjältä: Beetle - 25.09.19 - klo:20:36
Kaksinkertaistaa sähköautojen käyttövoimaveron.

Ei taida tämä pitkälle kantaa... ymmärtääkseni esim. egolf käyttövoimavero nyt noin 90 ,/a. Jos sen tuplais niin pitäis olla yli 16 miljoonaa egolffia Suomessa, että saatais esimerkiksi 3 miljardin verotulot  8)

Tämä ei taida oikein enää nykyaikana olla kovin perusteltu verotusmuoto että verotetaan vähäpäästöisiä ajoneuvoja jos ei käytä BENSIINI,,. Eiköhän tästäkin historian havinasta päästä eroon suuressa ajoneuvojen verotusuudistuksessa  ???

Perusverohan puolittuu sähköautoilla jo 3 kuukauden päästä  8)


jt

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 24.09.19 - klo:23:31
Onko vagfanin mielestä ”Alankomaatkin on jo luopunut autoverosta kokonaan” ja ”Kyllä periaatepäätös autoveron poistamiseksi kokonaan on jo tehty” sama asia vai eikö vagfani osaa myöntää virhettään?
Lainaus käyttäjältä: vagfani - 24.09.19 - klo:23:34
Päätös autoveron poistosta on tehty, kai sinä osaat lukea? Tapahtuu siirtymäajalla, jota Suomeen on myös esitetty.
Ruotsikin on päättänyt luopua ydinvoimasta. Tosin päätöksen toimeenpano on vain unohtunut eikä kukaan enää muistele ko. päätöstä..Kun hallitukset vaihtuvat, voidaan aina pyörtää edellisten periaatepäätökset tai venyttää "väliaikaisia" veroja eteenpäin.

Ja tarpeeksi kun jahkaillaan asian kanssa, niin voidaan suuripäästöisten fossiilikrematoorioiden autovero lopettaa tarpeettomana kun ensimmäiset suunnitellut fossiilisten myyntikiellot siintävät 10..20 vuoden päässä, eli ei nyt enää niin mahdottoman kaukana. Tuskinpa siis erityisesti suuripäästöisimpien autojen hankintaa kannata enää edistää poistamalla autovero, koska nehän halpenisivat huomattavasti (CO2-progressio) vs. vaikkapa sähköautot joissa vaikutus kohtuu pieni, hankintatuet tms. huomioiden autovero voi olla jo sähköissä "poistettu".
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

SIN

Lainaus käyttäjältä: jhm - 25.09.19 - klo:21:19

Ei tuo autoilijoiden verokuorma suinkaan vähene vaikka ajaisi millä voimanlähteellä ja rahat keräisi mikä instanssi tahansa..Yhteiskunnassa maksajat vähenee ja saajat lisääntyy.Ja kaikesta huolimatta kaikki eivät asu ratikkareitin varrella.

Erittäin hyvin sanottu. Juuri näin se tulee olemaan.

vagfani

"Valtiovarainministeri vahvistaa: Kansalaisten dieselaloite on vain avaus " autoilun verotus muuttumassa radikaalisti:"

https://www.is.fi/autot/art-2000006252693.html

SIN

Nykyinen uusien autojen verotus on hyvä , eikä sitä tule poistaa. Ne joilla on varaa ostaa satojen tuhansien auto , on varaa myöskin maksaa siitä vero. Peruskuluttaja ei edelleenkään osta uutta autoa vaikka siitä octaviasta muutaman tonnin veron osuus poistuu.
Hankintavero siirtyisi omistamisen verotukseen, mikä on varsin epäoikeudenmukaista.

tet

Lainaus käyttäjältä: SIN - 30.09.19 - klo:09:27
Hankintavero siirtyisi omistamisen verotukseen, mikä on varsin epäoikeudenmukaista.

Järkevin veron peruste on ilman muuta käytön verotus, ei omistamisen eikä hankinnan. Pelkkä käytön verotus ei kuitenkaan välttämättä ohjaa kulutuskäyttäytymistä riittävästi niihin ympäristöystävällisimpiin vaihtoehtoihin. Siksi hankinnan verotuksesta tuskin tullaan kokonaan luopumaan. Omistamisen verottaminen on kaikkein epäoikeudenmukaisin vaihtoehto, siitä pitää ensinnä pyrkiä kokonaan eroon.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

dosetti

Eipä se käytön verotus ohjaa, koska tarpeeseen ne autot yleensä ostetaan. Jos autoa käytetään työmatkaan niin ei se työmatka sillä verottamalla miksikään muutu. Että sikäli näen käytön verottamisen olevan vain lypsylehmä, mikä sopisi kyllä verotulojen keräämiseen ja siitä ei luovuta, korkeintaan otetaan laajemmin käyttöön.

tet

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 01.10.19 - klo:16:20
Jos autoa käytetään työmatkaan niin ei se työmatka sillä verottamalla miksikään muutu.

Ei muutu ei, mutta sen voi toki ajaa vähemmän tai enemmän saastuttavalla autolla. Periaatteessa ohjaavuus on olemassa, mutta autokuume päällä ja ostohousut jalassa ne g/km -lukemat ja niiden aiheuttamat euromääräiset vuotuiset verot ovat kenties viimeinen asia mielessä. Siinä kohtaa tuijotetaan paljon enemmän, mahtaako saldo riittää hankintahintaan. Siksi hankinnan verotus pysyy, vaikka teoriassa myös käytön verotuksella voitaisiin tehdä ympäristöperusteista ohjausta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

SIN

Minkä takia pitää verottaa köyhän perheenisän tai äidin työmatkoja ja matkoja lasten harrastuksiin,? Eli uuden auton hankintaveroa ei pidä poistaa, se on juurikin oikeudenmmukainen näin.
Ympäristöasiat ei liity tähän mitenkään. Huviristeilyjä tallinnaan tuetaan verovaroin jne.

tet

Lainaus käyttäjältä: SIN - 02.10.19 - klo:10:37
Ympäristöasiat ei liity tähän mitenkään.

Se liittyy asiaan erittäin paljon siinä kohtaa, kun verouudistuksia perustellaan ympäristösyillä. Ja näinhän on tehty jo kauan. Esimerkiksi vuotuisen ajoneuvoveron ("käyttömaksun") perusvero on CO2-päästöihin perustuva.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy