A4 B8 outo sisämelu

Aloittaja junu, 06.01.13 - klo:12:44

« edellinen - seuraava »

junu

Moi, kirjoittelen ensimmäistä kertaa palstalle, vaikka olen seuraillut palstan asiantuntevaa kirjoittelua jo jonkin aikaa.
Sitten ongelmaani: Autoni  A4 avant 2,0 tsfi Q vm 2010 aj. 62tkm, on alkanut pitämään outoa sisämelua, jota aluksi luulin voimistuneeksi rengasmeluksi, mutta tarkemmin tutkittuani suljin rengasmelun pois. Ã,,äni muistuttaa lentokoneen turbiinin ääntä, joka kuuluu matkustamoon koneen alkaessa laskeutumisen. Ã,,änen olen päätellyt tulevan jostain voimalinjasta ja todennäköisesti auton etupäästä. Ã,,änen taajuus  muuttuu ainoastaan nopeuden mukaan, eikä moottorin kierrokset tai ajoalusta, asvaltti, lumi tai jää,  vaikuta ääneen, eikä sen voimakkuuteen. Mietin myös pyörän laakerivauriota, mutta ääni pysyy samana myös reipaasti mutkiin ajettaessa. Autoon on vaihdettu moottorin sisuskalut öljynkulutuksen johdosta n. 15 tkm sitten, joten mietin onko asennuksessa voinut jäädä jotain tekemättä? Olisiko kenelläkään ollut vastaavanlaista probleemaa ja löytyykö siihen kotikonstein ratkaisua?

Quality

Oleellista on ensin selvittää, kuuluuko ääni myös vapaalla ja muuttuuko se moottorin kierrosten mukaan? Jos ääni tulisi moottorista, sen pitäisi kuulua myös autoa paikallaan käytettäessä, jolloin esim. nokkapelti avaamalla sen jäljille voisi yrittää päästä. Mutta jos ääni kuuluu vain veto päällä ajettaessa, se paikallistuu voimansiirtoon, mutta jos se kuuluu myös vapaalla rullatessa, vika voi olla lähinnä vain pyöränlaakereissa.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

junu

Ã,,äni ei ole riippuvainen moottorin kierroksista, eli kuuluu vapaalla rullaillessa samalla lailla kuin kierroksilla veto päällä.
Eikä myöskään muutu vaikka kaasuttelisi vapaalla.  Tiukkaan mutkaan ajettaessa ainoastaan nopeuden muutos muuttaa äänen korkeutta. Näistä syistä johtuen ajattelin että vika ei voi olla moottorissa, koska kierrokset eivät vaikuta ääneen. Pyörän laakerivauriokin yleensä muuttaa ääntä mutkaan reippaammin ajettaessa, mutta nyt ääni on aivan vakio jos nopeus pysyy samana. Voisiko vikaa olla jossain kardaanin osissa vaikka ääni tuntuukin tulevan edestä?

firstvw

Passattiin vaihdoin molemmat takapyöränlaakerit. Ã,,äntivät kyllä, eikä kaartelulla ollut vaikutusta ääneen. Laakerit meni 100 ja 150tkm. Voimalinjaa kanssa pelkäsin ensin, mutta ääni kuului selvästi takaa

pasi.popponen

Minulla oli ihan vastaavaa ääntä kuukausi sitten, kuskin puolen pyörän laakeri vaihdettiin. Yritin kanssa mutkitella mutta ääni oli aina tasainen nopeuden suhteen. Autolla oli ajettu 80tkm.

BeeKasi

Laakerit. Varma arpa. Minulle väitti Hyvinkään huoltopäällikkö, että ei ole laakerit mitkä ääntävät, koska "ääni ei muutu". Ajelin siitä Tampereelle ja siellä ei pihasta pois päästy koeajolla, kun sikäläinen huoltopäällikkö totesi "laakerit".
B8 3.0 TDIq S-Tronic -10 // C5 2.4 kuminauhaAvant-02

junu

#6
Kiitoksia hyvistä vastauksista, itse en uskonut pyörän laakerivaurioon juuri tuon muuttumattoman äänen vuoksi.  Asustelen täällä Tampereen seudulla ja Treen AC on tullut todella tutuksi. Käväisen huomenna kysymässä heidän mielipidettään ja kustannusarviota asiasta.

- Otin viestin lopusta tyhjät pois. - Quality -

rob-s

Itsellä vaihdettiin myöskin etupyöränlaakerit ja ketjun avaajan kuvailema ääni katosi sen mukana.

Hyvin vaihtelevilla kilsoilla noihin B8:iin on vaihdettu etupyöränlaakereita. Usein tosiaankin alle 100tkm.
Itsellä muistaakseni alle 70tkm.
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Pertsa

Ja samma här. Kuskin puolen etulaakeri piti moista ääntä. Vaihdettiin 55tkm:ssä.

had

Kyl toi nyt melko varmasti on laakeri - ainkin kuvaus on todella tuttu, mulla vaihdettiin kuskin puolelle eteen tuossa 130tkm kantturoilla, makso muistaakseni muutaman euron yli 200,- vaihdettuna Kaarlalla.
AS4 Avant 3.0TdiQ

Optimus

Täsmälleen samat oireet täällä. Alkoi noin kaksi viikkoa sitten ja yhtenä päivänä kun oli sulaa niin ääni tuntui vaimenevan. Muutoinkin jos ajaa pitempää pätkää niin ääni tuntuisi hieman hiljenevän. Mutta jokatapauksessa ajattelin viimeistään ym. postaukset lukeneena vaihtaa eteen molemmat laakerit.

Olen viikon reissussa ja siitä syystä en pääse tsekkaamaan korjausohjetta joten kysynkin foorumilaisilta, että minkälainen homma on vaihtaa itse? Tarvitaanko erikoistyökaluja? Mitä pultti/torx kokoja? Minkä merkkiset laakerit kannattaa hommata? Auton saan lämpöiseen ja nosturille vaihdon ajaksi. Kiitos jo etukäteen vastauksista. Niin ja autohan a4 b8 1,8tq avant 140tkm.

jouniii

FAG tai SKF varmaan ne parhaat ja alkuperäiset laakerit Audeissa noin pääsääntöisesti. Vaihdossa tuskin mitään erityistä verraten vanhempiin Audeihin, joten vetoakseli pois, jarrut irti, napapultti irti (vaihdetaan uuteen samalla) ja laakeri pois. Näytti Elsan mukaan olevan parilla pultilla kiinni laakeri, joten ei tarvitse erikoistyökaluja.

Napapultin kireys 200 Nm +180°. Eli ensiksi 200 Nm ja sitten hetken odottelun jälkeen (jäähtyy) pitkällä varrella vielä puolikierrosta. Laakerin pultit 80 Nm +90°.

http://elsaweb.spaghetticoder.org/doc/A.en-GB.A00.5A40.24/33960553/3

strongelf

Miten voi olla mahdollista että myös mulla meni molemmat etupään laakerit. Täähän alkaa vaikuttaa tyyppivialta. Tahkon reissulla alko pitää vasemman puolen laakeri aivan kammottavaa meteliä ja lopulta auto piti jättää Lahteen. Tänään soittivat Laakkoselta että vaihtoivat myös oikean puolen laakerin kun oli myös menossa hyvää vauhtia paskaks. Auto 2011 2.0tfsi Quattro ja 52tkm. Onneks ajoturva korvaa sijaisauton...
Winter Fun

->  ->
->  ->
Bmw 520dA Touring businness exlusive 14 (ex)
A4B82.0TFSIQA11(ex)
Octavia vRS TFSI 08 (ex)
Octavia 2.0 TDI Elegance 04 (ex)

Pertsa

^On tästä ollut aiemminkin puhetta olisko ollu tuolla A4 chat ketjussa tai sitten siellä "mahdollisia tyyppivikoja" ketjussa ja taidettiin todeta jonkinasteiseksi tyyppiviaksi kun sen verran usealla noita oli ollut.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: had - 06.01.13 - klo:22:22
Kyl toi nyt melko varmasti on laakeri - ainkin kuvaus on todella tuttu, mulla vaihdettiin kuskin puolelle eteen tuossa 130tkm kantturoilla, makso muistaakseni muutaman euron yli 200,- vaihdettuna Kaarlalla.

Mites tuo on mahdollista? Omasta meni juuri myös etupäästä laakeri, ja pelkästään osien hinta marmorilla oli yli pari sataa.

roadrunner

vastahan tuossa vaihdettiin 2 kk sitten peräti 55 000 km ajettuun A4 2,0 TDI quattroon etupyörän laakeri...

Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: roadrunner - 13.06.13 - klo:11:47
vastahan tuossa vaihdettiin 2 kk sitten peräti 55 000 km ajettuun A4 2,0 TDI quattroon etupyörän laakeri...

Hirveetä kuraa vw konserni päästää tehtaaltaan.

No, ehkä kyseessä on vain voitontavoittelu. Ei varsinainen tiedostamaton suunnitteluvirhe.

Cubbe

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 12.06.13 - klo:15:38
Mites tuo on mahdollista? Omasta meni juuri myös etupäästä laakeri, ja pelkästään osien hinta marmorilla oli yli pari sataa.

Missä ajonopeudessa ääni on ollut teillä pahimmillaan? Omaan kulkineeseen vaihdettiin vasemman etupyörän laakeri, mutta ääni ei poistunut kokonaan. Ã,,äni tullee oikealta ja on pahimmillaan 80-100km/h. :o
Extercore ferrum durum

bltoha

Oman B8:n etupää alkoi vinkua pian 60tkm huollon jälkeen. Vinkuna muuttuu ajonopeuden mukaan, pahimmillaan yli 80 kmh nopeuksissa. Mittarissa nyt 63,5tkm.

Toinen ärsyttävä ongelma on umpipaska ilmastointi. Ilmastoinnin homeenhajun lisäksi varsinkin kesällä etumatkustajat vilustuvat viimasta ja takamatkustavat paistuvat kuumuudessa. Nähtävästi lisävarusteena (?) olisi saanut ilmastointiröörit myös taakse.

Ei Audin laatu päätä huimaa. Tuli ostettua kaksi Audia kerralla.. ensimmäinen ja viimeinen.

wtf

Kannatta ennekuin teet päätöstä seuraavasta merkistä käydä myös lukemassa ko. Merkin keskustelupalstoja. Minkähän merkin sitä uskaltaisikaan laittaa? ;-)
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

lortti

Noniin 61tkm ajettu vm 2009 ja vasen etupyörän laakeri tohjona. 570 e ilmoitti audicenter. Kuinka paljon teillä on liike tullut vastaan näissä laakereissa? Koko summaa en todellakaan aio maksaa.

Nudde

LainaaMites tuo on mahdollista? Omasta meni juuri myös etupäästä laakeri, ja pelkästään osien hinta marmorilla oli yli pari sataa.

Juuri viime viikolla kattelin vanhoja kuitteja, keväällä vaihdettiin minulle AC:issä, 490 euroa koko hoito. Tyyppivikahän toi on, kun menee siinä 50-90tkm aika monella noi laakerit.

bltoha

Itsellä tuli maksettavaa n 90e kuskin puolisen laakerinlehti vaihto 3,5v ja 63tkm, herra Audin maksoi osan ja 75% työstä.

nune

Ittellä ilmeisesti sama laakerin urina kuuluu 80-100km/h nopeudessa (-09, Avant 130tkm). Kannattaako vaihtaa/vaihdattaa samalla molemmat etupään laakerit? Olen tässä miettinyt että lieneekö vanteen koolla ja ET:llä vaikutusta noihin laakereiden sangen nopeaan menemiseen...?

junu

Ketjun aloittajana sain täältä hyvät vastaukset ja vika oli vasemman pyörän laakerissa, joka vaihdettiin. Nyt autolla on ajettu 91 tkm, eikä oikealta puolelta ole vielä ilmennyt oireita. Autossa on kesävanteina orkkis vanteet ja talvipyörien et 35. Kesävanteilla tulee 2/3 kilometreistä, joten en usko et:n vaikuttavan laakereiden kulumiseen.

bltoha

Oikea etupyörän laakeri pamahti 71tkm, vasen siis meni 63tkm. "Laatuauton" tyyppivika, tehdas maksattaa härskisti mokansa kuluttajille. Merkkihuolto "suositteli" auton vaihtoa, nähtävästi lisää ongelmia tulossa. Audi A4 2.0 TDIe -00.

tyko

Samaten täällä meni vasemman etupyörän laakeri viime viikolla. Kilomertejä 120 t. En tiedä oliko se tämän auton ensimmäinen laakerijumppa mutta minun aikana kyllä. AC:llä olisivat ottaneet 500â,¬ laakerin vaihdosta. Paikallinen Fixus korjaamo teki lopulta työn yli 40% halvemmalla ja kun ajan sai varattua heti seuraavaan päivään soitosta niin eipä tarvinnut miettiä.
Audi S5 V8 coupe

Jäpälä

Ei ole varsinaisesti melu, mut outo ääni se on ;D Eli jostain ratin/mittarin seutuvilta kuuluu ääni joka vastaa lähinnä tyhjän spray pullon sisällä olevan kuulan liikkumisen ääntä. Kiihytyksessä ja jarrutuksessa se "kuula" rullaa eri paikkaan. Ei vaan oikein tunnu löytyvän et missä se siellä liikkuu.
Audi A4 3.0 TDI

teukka76

kuskin puolen etulaakeri alkanut pitää itellä myös ääntä, kilometrejä jo 185tkm. paljon maksaa pelkät osat tuohon?

LogI

160tkm mittarissa etulaakerit vaihtoon. Laakerin hinnat alkaa alle satasesta. Omat oli SKF paketissa, mutta itse laakerissa SNR merkit. Hinta reilu satasen kpl. Ilmeisesti marmorin osassa ja kalliissa tarvikkeissa tulee napa mukana. Noissa se piti irroittaa ja prässätä uuteen laakeriin. Täällä esillä olleet merkkiliikkeen hinnat 500â,¬ laakerin vaihdosta kuulostavat aika suolaisilta.
A4 B8 2,0 tdi quattro
Golf V 1,4 tsi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy