sähköautoilun hinnasta puolassa

Aloittaja Jultsu, 17.01.24 - klo:22:15

« edellinen - seuraava »

Jultsu

kurkkasin mitä paikalliset latausasemat täällä puolassa veloittavat kilowattitunnista - hinta on 2-3 zlotyn välillä (50-70 eurosenttiä), riippuen laturin tehosta. Perus kotitaloussähkön hinta siirtomaksuineen pyörii täällä 1 zlotyn hujakoilla (25 senttiä.)

Bensiini sekä diesel maksavat molemmat litralta 6.50zl (karvan alle 1.50e)

Jos oletetaan uudelle sähköautolle 20kWh kulutus 100km matkalle ja lataus asemalla, saadaan hinnaksi 40-60zl satasta kohti. Samalla rahalla tankkaa kuudesta kymmeneen litraa polttoainetta, jolla ajelee (autosta toki riippuen) käytännössä tuplamatkan.

...taitaa tuo meidän talouden 20-vuotias 1.2TDI palvella vielä ensi vuosikymmenellekin saakka, sen ympärivuotinen keskikulutus 3.5 litraa ja tuon 20 litraisen polttoainetankin täyttää parissakymmenessä sekunnissa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

taski63

Eikä sitä paitsi taida puolalainen sähkö ihan Euroopan vihreintä olla  ;)
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019
Smart fortwo 0.8 CDI 2010

Daatta

Vielä enemmän kiinnostaisi tieto, miten Jultsu ylipäätään on päätynyt Puolaan? No, kylillä asuu puolalainen pariskunta joten ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole.

Mitä tulee sähköautoiluun, niin ainakin Suomessa valtaosa lataa autonsa kotipihassa, road-tripit on sitten erikseen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

Täällä päin maailmaa ei ole ensimmäistäkään lämmitystolppaa kerrostalojen pihoilla, tuollainen infra puuttuu ihan kokonaan, omakotitaloihin toki laturin saa asenneltua. Yhden kartan perusteella täältä meidän sadan tuhannen asukkaan kylästä löytyy kokonaista kolme latausasemaa.
Pelkästään kotoakin latailtaessa erotus kääntyisi vain nipin napin sähköauton eduksi (20kwh*1zl/kwh = 20zl vs. 3.5l*6.5zl/l = 23zl), sitä sitten taas en tiedä kuinka realistinen arvio tuo 20kwh kulutus sähkärille olisi täkäläisessä sekalaisessa ajossa. Saisi tuossa kuitenkin hetken ajella että erotuksen hankintahinnassa säästäisi.

Paikallisen "fingridin" sivuston mukaan (https://www.pse.pl/web/pse-eng) tänne pitää tuoda tälläkin hetkellä 2 gigawatin edestä tehoa naapurimaista, oma tuotanto ei riitä. Ihan hetkeen ei taida täällä käydä sähköautojen vallankumousta..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Kaapeli64

Ihan mielenkiinnosta, minkälaisia sähköliittymiä siellä Puolassa saa tyypillisesti omakotitaloihin?

Jos verrataa Suomalaiseen 3x25A perusliittymään joka tulee ihan opiskelija-asuntoihinkin eikä pienempää taida olla edes saatavilla. Puolassahan lämmitys taitaa hoitua kaasulla, niin sähkölle ei liene perinteisesti ole ollut samanlaista tarvetta edes omakotitaloissa niinkuin täälläpäin. Tai enhän minä tiedä, siksi kysyn...

Jultsu

Joo tuo 3x25 on ihan normi vanhoissa mummonmökeissäkin, ongelma enempi varmaan sitten siirtoinfran puolella miten paljon varmuusmarginaalia siellä on jos sähkön kulutus yhtäkkiä kasvaisi 30% nykyisestä.
Kaasulämmittimiä tänne on alettu asentamaan (EU-tukien avulla) nyt vasta ihan viimeisen 10 vuoden sisään, niidenkin edullisuus taisi kadota kuin pieru saharaan itänaapurin kampanjan alkamisen jälkeen, ja sitä ennen täällä poltti jokainen talo kivihiiltä ja kotitalousjätettä jolla lämpesi käyttövesi ja vesipatterit. Ilmalämpöpumppujakin alkanut nyt näkemään, silti, noita kivihiiltä kauppaavia firmoja on edelleen täällä joka niemennotkossa pienemmissäkin kylissä ja monen talon katolta nousee edelleen pikimusta savupatsas joka ilta. Kivihiiltä saa tuhat kiloa vajaalla parilla sadalla eurolla ja omien empiiristen kokemusten perusteella tuo kivihiilellä lämmitys on edukkaampaa kuin ILPin käyttö.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

Berliinissä lämmitetään myös kivihiilellä, kun energiaremontteja ei ole tehty. https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010039739.html
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy