VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

Kaapeli64

Olen tainnut täällä sanoa että jos sovelluksesta asetetaan lähtöaika, niin se lämmittää myös akkua silloin etukäteen. Mutta se taitaa olla ettei se tee tuota muuten kuin silloin, jos auto on latauksessa. Jos auto seisoo yksinään taivasalla, niin se lämmittää vain kabiinin. Jos haluat että se lämmittää myös akun juuri ennen lähtöä, niin tarvit kytkeä sen laturiin odottamaan lähtöaikaa. Lähtöaikaan mennessä se sitten lämmittää kabiinin ja akun ajovalmiuteen, säästäen siten enempi akkua matkan tekoon. Akku voi olla etukäteen ladattuna haluttuun tasoon esim. pörssisähköohjauksella.

Näin siisä ID.4:ssa, olettaisin että ID.3 toimii samalla tavalla.

Jos auto seisoo taivasalla ilman latausta, niin sitten ei hirveästi liene eroa lämmitetäänkö auto etukäteen vaiko vasta matkalla. Energiankulutusmielessä voi olla jopa parempi lämmittää vasta ajossa. Toki jos pakkasta on alle -25, niin lämpöpumppu ei enää tee lämpöä ja resistiivinen vastus ei riitä ajon aikana sekä kabiinin että akun yhtäaikaiseen lämmitykseen. Tässä esilämmitys auttaa siihen että kabiinissa riittää lämpöä ajoon lähtiessä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy