VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

olahtine

Lainaus käyttäjältä: JK - 04.01.21 - klo:22:36

Auto lataa nyt pihassa noin 3-4kW teholla, vaikka auto dramaattisesti ilmoittaa "vain hätälataus"
Offline tilan syy on vielä mysteeri, veikkaan 12V akun matalaa varausta.


Muutaman kerran ihmettelin itse kanssa tuota alhaista lataustehoa ja "vain hätälataus" -viestiä. Latauksen valo sykki vihreänä ja välillä vilautti punaista. Ohjekirjan mukaan tarkoittaa latauksen virhetilaa, esimerkiksi latauspistokkeen lukituksen häiriötä - tuossa se vika ainakin itsellä olikin. Pistoke ei ollut pohjassa, jolloin sen lukitus ei toiminut. Kun pistokkeen otti irti ja painoi kunnolla paikalleen niin sitten lataus lähti täydellä teholla juoksemaan.

ID.3 on tässä suhteessa selkeästi erilainen kuin edellinen e-Golfini. Golf ei ladannut lainkaan jos pistokkeen lukitus ei ollut kunnossa. ID.3 lataa, mutta vain 3x5A rajoitetulla teholla.
ID.3 1st Max
ex e-Golf

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 05.01.21 - klo:09:12
We Connect ei itsellä toimi. Miten olette sen saaneet toimimaan? Kun yrittää laittaa ilmastointia päälle niin pampula pyörii hetken ja sitten iskee erroria tekstillä että ota yhteyttä asiakaspalveluun  >:(

Autosta käsin tuota ei saa ilmeisesti päälle,ellei sitten laita jotain painavaa kuskin penkille siksi aikaa kun käy aamukahvilla?

WeConnect ID (oma softa sähkiksille!) on tosiaan hyvin alkutekijöissään. Minulla ilmastointi näkyy olevan käynnissä, ruudussa stop vaihtoehto. ilmeisesti viestintä kulkee autolle, muttei takaisin päin. Nappulaa painelemalla ilmastointi pitäisi lähteä päälle, kannattaa mennä auton viereen kuulostelemaan. Toinen vaihtoehto on ajastaa ilmastointi auton asetuksissa. Tähän on odotettavissa parannusta seuraavassa päivityksessä, ainakin toivon niin.  :)

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 05.01.21 - klo:09:21
Laitetaanpa ryhmäkanne maahatuojaa vastaan - 10.000 euroa hinnasta pois.

Kirjoituksistasi paistaa sellainen katkeruus läpi, että kysypä myyjältä mitä muita liikkumisen muotoja olisi tarjolla. Kai sentään tutustuit tuotteeseen ennen tilausta, tiesit mitä olit ostamassa? Valtaosa (?) täällä on kuitenkin tyytyväisiä autoonsa, joten älä viitsi myrkyttää koko ketjua. Ja joukkokanne ei toimi Suomessa, tuskin muuallakaan noilla perusteilla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

JK

Lainaus käyttäjältä: olahtine - 05.01.21 - klo:09:30
Muutaman kerran ihmettelin itse kanssa tuota alhaista lataustehoa ja "vain hätälataus" -viestiä. Latauksen valo sykki vihreänä ja välillä vilautti punaista. Ohjekirjan mukaan tarkoittaa latauksen virhetilaa, esimerkiksi latauspistokkeen lukituksen häiriötä - tuossa se vika ainakin itsellä olikin. Pistoke ei ollut pohjassa, jolloin sen lukitus ei toiminut. Kun pistokkeen otti irti ja painoi kunnolla paikalleen niin sitten lataus lähti täydellä teholla juoksemaan.

ID.3 on tässä suhteessa selkeästi erilainen kuin edellinen e-Golfini. Golf ei ladannut lainkaan jos pistokkeen lukitus ei ollut kunnossa. ID.3 lataa, mutta vain 3x5A rajoitetulla teholla.

Aa, hienoa, kiitoksia! Latausteho täsmää hyvin siihen mitä minulla näkyy. Tarkistan lukituksen.
VW ID.3 1st Max

JK

Näin on, lukitus oli jäässä. Ongelmat johtuivat siitä. Voimme siis palata normaalin ohjelman pariin  ;D Kiitoksia olahtine!
VW ID.3 1st Max

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 05.01.21 - klo:09:12
We Connect ei itsellä toimi. Miten olette sen saaneet toimimaan? Kun yrittää laittaa ilmastointia päälle niin pampula pyörii hetken ja sitten iskee erroria tekstillä että ota yhteyttä asiakaspalveluun  >:(

Autosta käsin tuota ei saa ilmeisesti päälle,ellei sitten laita jotain painavaa kuskin penkille siksi aikaa kun käy aamukahvilla?
1-alueilmastoinnilla etäilmastointi toimii vain piuhan ollessa kytkettynä. Käsky menee herjoista huolimatta heti perille ja toimii kyllä. Lämpötilasäätö ei ole toiminnassa 1-alueilmastoinnin kanssa, vaan seuraa sitä lämpötilaa mikä infotainmentin asetuksista on laitettu.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 05.01.21 - klo:11:09
1-alueilmastoinnilla etäilmastointi toimii vain piuhan ollessa kytkettynä. Käsky menee herjoista huolimatta heti perille ja toimii kyllä. Lämpötilasäätö ei ole toiminnassa 1-alueilmastoinnin kanssa, vaan seuraa sitä lämpötilaa mikä infotainmentin asetuksista on laitettu.

Nämä on hyviä tiedonjyviä. Lisäksi voi vaikuttaa, onko auto 1st tai Pro Performance "tuotantomallia" kuten omani. Minulla ei esim. ole muita vikavaloja näkynyt, kuin rumpujarrujen jäätymisestä (?) johtunut moottorin keltainen vikavalo joulunpyhiltä.

Eli lisäilkääpä auton malli signatureen tms. jos ei jo ole.  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Apaju

Perusmallin 1-alue ilmastonti taitaa olla tulossa myöhemmin päivitettäväksi 2-alue ilmastoinniksi We Upgrade:n kautta kevään 2021 aikana.
Kuvakaappaus SSP709


VW ID.3 Life

Cayman

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 05.01.21 - klo:11:09
1-alueilmastoinnilla etäilmastointi toimii vain piuhan ollessa kytkettynä. Käsky menee herjoista huolimatta heti perille ja toimii kyllä. Lämpötilasäätö ei ole toiminnassa 1-alueilmastoinnin kanssa, vaan seuraa sitä lämpötilaa mikä infotainmentin asetuksista on laitettu.

Okei,kiitos infosta tämä selvensi siis kummasti. Päivitys tulossa jossain kohtaa tämän  mukaan;

Myöhemmin ohjelmistopäivityksellä on saatavana myös etäohjattu esilämmitys/jäädytys akkuvirralla 1-alueisen Climatronic-ilmastoinnin yhteydessä.
ID.3 Business
Golf VIII

e-vwrookie

Ohessa kunnon talvitesti. Erityisesti paluumatkalla -23c, ajomatka 170 km ja kulutus 25.9 kwh/100 km. Omasta mielestäni varsin kohtuulliset lukemat. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

https://youtu.be/hCtIM3mY2NQ

Jake69

Lainaus käyttäjältä: e-vwrookie - 06.01.21 - klo:13:31
Ohessa kunnon talvitesti. Erityisesti paluumatkalla -23c, ajomatka 170 km ja kulutus 25.9 kwh/100 km. Omasta mielestäni varsin kohtuulliset lukemat. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

https://youtu.be/hCtIM3mY2NQ

Juuri tällaista pätkää kaipasin akkukoon valinnan tueksi.

Tästä näkee että haastavassa kelissä

0-19 km   37.0 kWh/100 km
19-35 km   23.9 -”-
35-81 km   25.4 -”-
81-128 km   24.3 -”-

Eli alun 19 km jälkeen kulutus on keskimäärin 24.5 kWh/100 km.

95 -> 10 % latauksella toimintamatkaksi saadaan 191 km
80 -> 10 % tilanteessa 156 km

Voihan sen akun ajaa kuivaksi mutta itse jättäisin syrjäseudulla -20C pakkasessa mielellään vähän puskuria ja voihan tiellä olla lunta tai vastatuuli.

Nyt päästään minua kiinnostavaan kysymykseen miten pitkällä tässä tilanteessa voisi käydä kylmällä autolla niin että on perillä vaikka vuorokauden ja tulee takaisin kylmällä autolla ilman että on latausmahdollisuutta.

80 -> 10 % - 73 km
95 -> 10 %  - 92 km

(korjatkaa jos laskin väärin)

Tämä vastaa siihen onko 58 kWh akku minulle riittävä, ei ole.

77 kWh sitten, tietty halvemmalla pääsisin jos laitan takaluukkuun 2.3 kW generaattorin ja lataan perillä puutuvat kilometrit pari kertaa vuodessa 😉

jopo

Lainaus käyttäjältä: e-vwrookie - 06.01.21 - klo:13:31
Ohessa kunnon talvitesti. Erityisesti paluumatkalla -23c, ajomatka 170 km ja kulutus 25.9 kwh/100 km. Omasta mielestäni varsin kohtuulliset lukemat. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
..

Riippuu tietty mihin vertaa. Bjørn Nylandin testi uudella 2021 Model 3:lla antaa lähes samassa kelissä n. 5kWh pienempiä lukemia. Mutta joo, hankala näitä on vertailla kun olosuhteet eivät ole samat.
https://www.youtube.com/watch?v=RHAZQfiLLm0

Näiden rallymarkuksen videoiden perusteella täytyy tulevalle ID.4:lle laskea yli -20 tuppurakeleihin pidemmällekin siivulle 30kWh kulutus, kun kevyempi ja ilmanvastukseltaan parempi kolmonenkin kuluttaa noin paljon. Tietty ajajissakin on eroa. Kun Bjørn teki ID.3:lla noita pitkiä testejä, sai hän menemään auton todella pienillä luvuilla. Mutta silloin oltiin vielä plussalla.

DSL

Onhan Teslalla M3 LR mallila etuja puolellaan pakkaskeleille. Nuolimainen muoto leikkaa tiheämpää pakkasilmaa tehokkaammin ja akku n. 80 kWh. Vastapainona selvästi kalliimpi hinta. Siihen nähden 58 kWh ID3 pärjää ihan hyvin.

Mikko81

Joo nää talvikulutukset on huolestuttavia ku me haluttais ajaa sinne lappiinkin talvella kohtuullisessa ajassa...

ID4:sen kohdalla sanotaan näin:
"Käytännön toimintamatka ID.4 Pro Performance: 360-520 km.

Todellinen toimintamatka riippuu myös ajotyylistä, nopeudesta, mukavuuslaitteiden ja muiden sähkölaitteiden käytöstä, ulkolämpötilasta, matkustajien määrästä/kuormasta ja topografiasta. Auton toimintamatkan arvioinnissa suuntaa antaa ilmoittamamme oletettu toimintamatkaväli eli vuosikeskiarvo, jonka 80 % asiakkaistamme saavuttaa. Välin alaraja kattaa myös ajot kohtuullisilla moottoritienopeuksilla ja alhaisissa talvilämpötiloissa."

Miten te ymmärrätte tuon ylläolevan tekstin? Hämmentää tuo vuosikeskiarvo jonka 80% saavuttaa. Todella harhaanjohtavaa puhua käytännön toimintamatkasta ja sit laittaa jotain tuollaista pikkupräntille. Nimittäin jos tuo 360km pitäisi paikkaansa alarajana niin auton pitäisi mennä 21.4kwh/100km kulutuksella ja on aika selvää noiden ID3 testien perusteella ettei auto tule talvella pääsemään tuohon kunnon pakkasella ja motarilla.

DSL

Huonoimman vaihtoehdon (pakkanen ja vauhdinpito) mukaan suunnitellen matka talvella napapiirille.
Lähtö aikaisin aamulla ja ne pari kahvitaukoa muuttaen pidemmiksi (lounastauko oli jo tunnin pysähdys) niin itselleni tulisi ajoaika 9 h (keskin. 80 km/h) ja pysähdykset 3 h. Yht.12 h. 3 tunnin yhtäjaksoinen istuminen tekee jo tiukkaa saati sitten kyytiläisille, joten ei tuo vielä aiheuta matkan peruuntumista.

Daatta

Leville pääsisi 2t 15min latauksilla, jos olisin menossa:

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=f7fe9557-1e62-44c8-a680-50de716b8208

Ilmaisversio ei huomioi säätietoja, eli lämpötila ja tien kunto pitää itse säätää asetuksista. Muuten A Better Routeplanner on hyvin käyttökelpoinen työkalu.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

JK

Eilen ajelin 10 asteen pakkasessa pidemmän pätkän niin että lämmitin auton ennen lähtöä. 21-22kWh/100km kulutus. 20 asteen pakkasella ilman esilämmitystä ja "syväjäässä" olevalla autolla (eli ei ole ajettu päiväkausiin) voi tosiaan mennä jopa 30kWh/100km. Esilämmitetään töpselistä hyvin ja laturistahan saa lisää sähköä jos on pidempi reissu.
VW ID.3 1st Max

jamo75

abrp suosii teholatureita ja tiedettävästi id.3:lla on todella vaikeaa saada sitä 100kw irti (lataus 10% ja akkulämmin). toki sen voi estää valitsemalla älä käytä tätä laturia.

mutta jää nähtäväksi, koetan sitä tässä itse huomenna onko siitä jotain lisähyötyä vai ei, sen se tietysti auttaa että siitä pystyy suhteellisen helposti lisäämään pysähdyksiä mutta kuinka realistisesti lataus ajat ja kulutus oikeasti on toteuttu sen näkee kun käyttää


Lainaus käyttäjältä: Daatta - 07.01.21 - klo:08:41
Leville pääsisi 2t 15min latauksilla, jos olisin menossa:

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=f7fe9557-1e62-44c8-a680-50de716b8208

Ilmaisversio ei huomioi säätietoja, eli lämpötila ja tien kunto pitää itse säätää asetuksista. Muuten A Better Routeplanner on hyvin käyttökelpoinen työkalu.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Daatta

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 07.01.21 - klo:10:32
abrp suosii teholatureita ja tiedettävästi id.3:lla on todella vaikeaa saada sitä 100kw irti (lataus 10% ja akkulämmin). toki sen voi estää valitsemalla älä käytä tätä laturia.

Ei tuolla pohjoisessa mitään High Performance latureita ole.  :D Tavallisia 50kWh vaan. En kyllä keksi mitä tuo 10% lataus tarkoittaa? Kai HPC:sta enemmä tehoja irti saa?

ABRP toimii ilmeisen hyvin jos vaan parametrit on kunnossa. Premium-versio olisi houkutteleva, mutta vaatii aika paljon ajoa jotta ns. maksaa itsenstä takaisin. Tuo huomioi mm. tuulen suunnan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

TOURAN HIGHLINE

Ihan sivuhuomiona, että tämä ID3-keskustelu on kyllä ollut vilkasta, varsinkin kun samaa laitetta koskien on useampikin keskustelunavaus menossa päällekkäin.
Huhtikuun puolivälissä vajaa kaksi vuotta sitten aloitettu. Sivu 49 jo menossa ja ensimmäinen puolikas keskustelua kesti sentään täyttyä auton lanseeraukseen asti viime syksynä, jonka jälkeen jauhettu jo toinen mokoma lisää.

JK

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 07.01.21 - klo:11:15
Ei tuolla pohjoisessa mitään High Performance latureita ole.  :D Tavallisia 50kWh vaan. En kyllä keksi mitä tuo 10% lataus tarkoittaa? Kai HPC:sta enemmä tehoja irti saa?

ABRP toimii ilmeisen hyvin jos vaan parametrit on kunnossa. Premium-versio olisi houkutteleva, mutta vaatii aika paljon ajoa jotta ns. maksaa itsenstä takaisin. Tuo huomioi mm. tuulen suunnan.

Mielestäni kannattaa käyttää matkanvarrella olevia suurteholatureita (HPC) jos sellainen on ja varsinkin jos ABRP sitä suosittelee. Uskon että on oikein hyvät saumat saada korkea latausteho jos ensin on ajettu akku 100% -> 20 tai 10%. Siinä ajassa jo ehtii lämpenemään. Uusimmalla 2.0 ohjelmistolla auton pitäisi osata lämmittää akkua latauksen aikana, eli teho nousee jos se alussa ei ole ihan sama mitä kesälillä. 2.1 ohjelmistoon pitäisi vielä tulla esilämmitys ennen latausta jos navigaattorille kertoo että on matkalla laturille. Auto lämmittää akun tarvittavaan lämpöön ajon aikana.

Jos ajaa muutaman kymmenen kilometria ja menee HPC:lle vaikkapa 50% akulla, on ihan turha odottaa kovin isoa lataustehoa.
VW ID.3 1st Max

padawan

Tesloihin verrattuna VW sähkärimallit ovat ilmanvastuskertoimiltaan huomattavasti heikompia. 0,02-0,04 yksikköä keskimäärin. Noin jos deseissä mittaillaan niin yhden yksikön ero vastaa keskimäärin desiä polttoainetta ja kovemmilla nopeuksilla/pakkaskeleillä huomattavasti enemmän.

En tiedä voiko sähkönkulutusta ja bensankulutusta verrata suoraan toisiinsa, mutta bensalla tuo ero olisi keskimäärin noin viiden pinnan ero kulutuksessa Teslan eduksi tai jopa enemmän

jamo75

jotta id.3 kekiakulla ottaisi 100kw laturista pitää auton latauksen olla siinä 10% paikkeilla, jos siis ajat laturille vaikka 40-50% ja sinulla on kylmä akku ottaa auto vastaan 30kw tms (eli et hyödy 150-300kw laturista yhtään mitään, vaan pärjäät 50kw laturilla).

käytännössä kaikki pikalaturit ovat minuutti hinnotteisia eli ei kannata maksaa esim. 0.40eur/min jos lataus teho on alle 20km/h (mitä se on tuolla 90% hujakoilla).

Esim. fortumilla on 250kw latureitakin mutta ei niistä id.3:n saakuin sen 100kw max, jos sitäkään latauksen alkuvaiheilla
Tesloissa lataustehto on aivan toista luokka ja siksi se peseekin rangessa id.3:n mennen tullen

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 07.01.21 - klo:11:15
Ei tuolla pohjoisessa mitään High Performance latureita ole.  :D Tavallisia 50kWh vaan. En kyllä keksi mitä tuo 10% lataus tarkoittaa? Kai HPC:sta enemmä tehoja irti saa?

ABRP toimii ilmeisen hyvin jos vaan parametrit on kunnossa. Premium-versio olisi houkutteleva, mutta vaatii aika paljon ajoa jotta ns. maksaa itsenstä takaisin. Tuo huomioi mm. tuulen suunnan.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

tero_

Eikö ID.3 latauskäyrähän menee jotenkin niin, että vain alkupäässä tyhjää akkua annetaan 100kW, ja jos on kylmä akku, niin ei sitten sitäkään. 50kW laturilla kai pitäisi teorian mukaan saada aika pitkälle loppuun asti täydellä teholla:



JK

#1463
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 07.01.21 - klo:12:07
Tesloissa lataustehto on aivan toista luokka ja siksi se peseekin rangessa id.3:n mennen tullen

Ei kannata uskoa sitä mitä Tesla-ukot kahvipyödässä puhuu.

1000km matkalla käy näin:
2019 mallinen Tesla Model 3 LR+ (isolla akulla) voittaa ID.3 58kWh (keskikokoisella akulla) noin 45min. Ei kovin paha kun kokonaisuudessa ajetaan 10h.
2020 Tesla Model 3 LR lataa hitaammin kun 2019, joten ero kapenee, VW:n on luokkaa 20min hitaampi.
Jos taas verrataan saman akkukoon ja hinnan (50t,) autoja, eli Model 3 SR+ (karvalakki) ja ID.3 58kWh (Max / kaikilla varusteilla), Tesla voittaa 15min 1000km matkalla. Merkityksetön ero.

Tuo ei ole mennen tullen, ei edes lähellä. Tuo 1000km matkan ajo Teslalla tarkoittaa about vartin pysähdyksiä, edes syömässä ei ehdi käymään. Jos ihmisellä menee tauolla yhtään pidempään kun vartti niin nuo autot ovat aivan samassa ajassa perillä.

Teslamiesten puheet on kovia, samoin Muskin lupaukset. Latauksen lyhytaikaiset piikkitehot juhlavan kuuloisia ~250kW (2019 Model 3 LR). Käytännössä tuota tehoa saa vain tietyiltä latureilta (SC v3), lyhyen aikaa ja vain kuumaan akkuun. Käytännössä ero on marginaalinen VW:n kamppeisiin. Varsinkin jos verrattaisiin 77kWh akulliseen ID.3:n, joka maksaa muuten lähes 10t, vähemmän kun halvin Tesla Model 3 SR+
VW ID.3 1st Max

JK

Lainaus käyttäjältä: tero_ - 07.01.21 - klo:12:31
Eikö ID.3 latauskäyrähän menee jotenkin niin, että vain alkupäässä tyhjää akkua annetaan 100kW, ja jos on kylmä akku, niin ei sitten sitäkään. 50kW laturilla kai pitäisi teorian mukaan saada aika pitkälle loppuun asti täydellä teholla:



Kyllä, tuo pätee lämpimään akkuun (joko kesä tai pidempi matka talvella takana). Jos laturille tulee matalalla varauksella niin pääsee tuohon käyrälle. Jos taas aloittaa jostain 40% tasosta, ei pääse tuohon. Ei edes siihen noin 85kW mikä näkyy tuolla kuvassa. Jos aloittaa liian täydellä akulla on teho koko käyrän ajan alempana. Toisaalta miksi pysähtyä lataamaan 40% paikkeilla, tai niin että alla on kylmä akku (lyhyt matka)

Ladataan lähes tyhjä akku, tehokkaalla laturilla ja niin että takana on riittävä ajomatka. Kotona lataaminen sitten erikseen :)
VW ID.3 1st Max

ID3

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 07.01.21 - klo:10:32
abrp suosii teholatureita ja tiedettävästi id.3:lla on todella vaikeaa saada sitä 100kw irti (lataus 10% ja akkulämmin). toki sen voi estää valitsemalla älä käytä tätä laturia.

mutta jää nähtäväksi, koetan sitä tässä itse huomenna onko siitä jotain lisähyötyä vai ei, sen se tietysti auttaa että siitä pystyy suhteellisen helposti lisäämään pysähdyksiä mutta kuinka realistisesti lataus ajat ja kulutus oikeasti on toteuttu sen näkee kun käyttää

Kyllä noissa pääsee vielä näillä -5C keleillä lähemmäs 100 kW tehoa. Viimeisin lataus Ionityllä aloitus SOC oli 13% ja latausteho heti alkuun 85 kW. Auto oli ollut toista vuorokautta pysäköitynä ja latausta ennen ajoa vain muutama kymmenen kilometriä, mutta muutaman kilometrin aikana kovempia kiihdyttelyjä ja regen-jarrutteluja joilla akku lämpenee nopeasti.

Nuo korkeat talvikulutukset tosiaan tulee akun lämmityksestä. Kävin viime viikolla testaamassa motarilla ajoa niin että latasin akun 80 %:iin, jonka jälkeen motarille, siellä vakkari 106:een, rekat ohitin vähän reippaammalla nopeudella. Ulkolämpötila oli hiukan nollan alapuollella, koko matkan satoi lunta / räntää, välillä tosi kovastikin. Ajoa ensin 100 km yhteen suuntaan, sitten 60 km samaa reittiä takaisinpäin. Keskinopeudeksi tuli 103 km/h ja keskikulutus 20,8 kWh/100km. Uskoisin että kuivalla tiellä ja rajoituksen mukaisesti ajaessa kulutus olisi ollut jäänyt alle 20 kWh/100km.
ID3 1st plus

JK

Lainaus käyttäjältä: ID3 - 07.01.21 - klo:13:38
Kyllä noissa pääsee vielä näillä -5C keleillä lähemmäs 100 kW tehoa. Viimeisin lataus Ionityllä aloitus SOC oli 13% ja latausteho heti alkuun 85 kW. Auto oli ollut toista vuorokautta pysäköitynä ja latausta ennen ajoa vain muutama kymmenen kilometriä, mutta muutaman kilometrin aikana kovempia kiihdyttelyjä ja regen-jarrutteluja joilla akku lämpenee nopeasti.

Nuo korkeat talvikulutukset tosiaan tulee akun lämmityksestä. Kävin viime viikolla testaamassa motarilla ajoa niin että latasin akun 80 %:iin, jonka jälkeen motarille, siellä vakkari 106:een, rekat ohitin vähän reippaammalla nopeudella. Ulkolämpötila oli hiukan nollan alapuollella, koko matkan satoi lunta / räntää, välillä tosi kovastikin. Ajoa ensin 100 km yhteen suuntaan, sitten 60 km samaa reittiä takaisinpäin. Keskinopeudeksi tuli 103 km/h ja keskikulutus 20,8 kWh/100km. Uskoisin että kuivalla tiellä ja rajoituksen mukaisesti ajaessa kulutus olisi ollut jäänyt alle 20 kWh/100km.

Ajelin ennen joulua 300km pätkän nollakelissä 80/100 rajoituksella. Suolalla sulatetut räntä/loska/paska tiet ja taivaalta uutta tavaraa kokoajan. Siis kohtuu kuluttava keli. 17-18kWh/100km kulutus (esilämmitetty auto). Tosi tyytyväinen tuohon.
VW ID.3 1st Max

Mikko81

Sitten kun vielä saadaan se akun lämmitys esilämmityksessä niin hyvä tulee. Jää näin pois sekin kulutus akusta. Toisaalta pätkäajossa tuo on aika turha ominaisuus ja toivottavasti sen saa kytkettyä pois. Oma Passat GTE menee ihan nätisti sähköllä pakkasillakin ja kiihtyvyys on ihan riittävä normiajoon. Tuo olis kuitenkin taloudellisempaa ilman turhia lämmitelyitä. Sitten matka-ajoon eri asetukset.

Mikko81

Lainaus käyttäjältä: JK - 07.01.21 - klo:13:51
Ajelin ennen joulua 300km pätkän nollakelissä 80/100 rajoituksella. Suolalla sulatetut räntä/loska/paska tiet ja taivaalta uutta tavaraa kokoajan. Siis kohtuu kuluttava keli. 17-18kWh/100km kulutus (esilämmitetty auto). Tosi tyytyväinen tuohon.

Hyvä ja tosi kohtuullinen kulutus!

Näihin kulutuksiin auttaa näköjään paljon se että ladataan ja esilämmitetään auto ennen lähtöä. Kait se akkukin lämpenee edes hieman tuosta 11kW latauksesta. TeslaBjörn kun kulutuksia ja rangea testailee niin se taitaa aina lähteä HPC laturilta liikkeelle jolloin kaikki on varmasti lämmintä. Se kait kans selittää sen miksi se saa mitattua niin hyviä tuloksia.
Jos tätä peilaa omaan käyttöön niin kun lähdetään pidemmälle reissulle kannattaa ladata ja lämmittää kunnolla juuri ennen lähtöä. Esim laittaa sen lataamaan sen viimeisen 30% ennen lähtöä.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Mikko81 - 07.01.21 - klo:15:21
Jos tätä peilaa omaan käyttöön niin kun lähdetään pidemmälle reissulle kannattaa ladata ja lämmittää kunnolla juuri ennen lähtöä. Esim laittaa sen lataamaan sen viimeisen 30% ennen lähtöä.

Tuo lataus ennen lähtöä onkin hyvä, koska lämmitys apin kautta toimii melko vaihtelevasti. Ja jos se lämmittää enimmäkseen sisätiloja ei siitä ole akustolle suurempaa iloa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy