VW ID.3

Aloittaja JK, 12.04.19 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

ITbites

Lainaus käyttäjältä: JK - 03.01.21 - klo:15:19
20km ajon perusteella ei voi vielä päätellä juuri mitään kulutuksesta. Akun ja ohjaamon lämmitys vie alussa paljon. Pidemmällä matkalla tasaantuu kulutus.

Höpö höpö - onneton puolustelu, viime talvena kovemmilla pakkasilla e-golfilla työmatka 15 km, mistä 10 km moottoritietä = kulutus 15 kwh/100km

Eli ID.3:lla ei voi ajaa alle 100 kilometrin matkoja mikäli haluaa päästä alle 20 kwh/100 km lukemiin?
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

JK

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 03.01.21 - klo:15:27
Höpö höpö - onneton puolustelu, viime talvena kovemmilla pakkasilla e-golfilla työmatka 15 km, mistä 10 km moottoritietä = kulutus 15 kwh/100km

Eli ID.3:lla ei voi ajaa alle 100 kilometrin matkoja mikäli haluaa päästä alle 20 kwh/100 km lukemiin?

Melko pienellä golf on tuntunut menevän, todella, todella pienellä. Golf:ssa ei ole akun lämmitystä tai jäähdytystä, sehän ei silloin kuluta mitään. ID.3 lämmittää akun 13 asteen tuntumaan, eron huomaa sitten laturille ajaessa. Sähkö valuu sisään paljon nopeammin vs golfin kylmä akku.

Onko pätkäajon kulutuksella jotain väliä onko se 25 vai 20kWh/100km? Matka-ajossa tasoituu ja kulutus on 17-18kWh/100km, eli about 300km range.
VW ID.3 1st Max

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 03.01.21 - klo:14:23
Näin.

Taisi kaupanpurkuhommiksi

- piti ihan käydä testaamassa vielä ja tulokset ::: 20 km, 34km/h ja kulutus 27,1 kwh/100 km

Ja tämä oli rauhallista ns. kaupunkiajoa + muutama hassu kilometri 80km/h

Ihan järjetön kusetus, 200 km talvikelissä täydellä akulla? Sama kuin e-Golfissa missä 23 kw pienempi akku.
Eiköhän akun lämmitykselle asetukset vielä tule. 280km toteutuu omassa pätkäpainotteisessa ajossa rangeksi.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 03.01.21 - klo:15:27
Höpö höpö - onneton puolustelu, viime talvena kovemmilla pakkasilla e-golfilla työmatka 15 km, mistä 10 km moottoritietä = kulutus 15 kwh/100km

Paiskataanpa tähän omat verrokit eGolfia koskien. Kävin ne jo aiemmin kirjaamassa tuonne eGolf-keskusteluun:

-Heinäkuun lopulla vasta reilu 5000km ja kulutus siihen asti 14,5kwh/100km (vajaa 5kk)
-Syyskuun lopulla melkein 6500km lisää ja kulutus tältä jaksolta 14,1kwh/100km (2kk)
-Marraskuun puolivälissä taivallettu vajaa 3000km lisää ja kulutus 15,6kwh/100km (1,5kk)
-Vuoden lopussa ajoa lisää noin 1500km ja kulutus 17,2kwh/100km (1,5kk)

DSL

Nyt täällä Lahden seudulla oli luminen vuorokausi ja - 2 C. Mikään muu ei muuttunut ajoissa kuin lumiset ja osin sohjoiset tiet niin oli kulutuksessa selvä nousu. Tuossa kävin vielä bensa-autolla ajamassa verrokkilenkin, ei sekään enään 4,5 kulutuksella mennyt. Yli 5 meni niin että heilahti. Että näin.

Daatta

Verrokkina kulutuskeskusteluun ensimmäinen pidempi reissu joulun alta. 294km, 4:11h, 69km/h ja 16,7kWh/100km. Ilman välilatauksia, perillä range oli jotain 45km. Lämpötila oli nollassa ja viimeiset 50km oli sohjoa tien pinnassa, muuten toki kostea keli. Ilmastointi 21c eikä palella tarvinnut, hupparilla mentiin koko matka. En tuota pahana pidä, nurkka-ajossa ihan sama mitä menee kun auto on kuitenkin laturissa ajojen välillä kiinni. Lataan suositeltuun 80% tasoon, pl. nuo pidemmät reissut toki 100% latingilla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ITbites

Itse ainakin kaipaa selityksiä näille umpisurkeille lukemille - onhan tuo täysi vitsi jos jo nolla-asteessa akunlämmitin syö itse akun tyhjäksi  >:(

Eikö tämän pitänyt olla selkeää edistystä mm. e-golfista - ei näin.
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

PPH

Tänään ajellut pitkästä aikaa polttomoottorisella automaattivaihteisella autolla. Huomaa kuinka on oppinut ID3 rutiineihin. Meinannut jättää tuon monta kertaa vaihde päällä parkkiin, onneksi siinä on varoitus asiasta että laita vaihdekeppi P asentoon. Sitten kans meinaa unohtaa sammuttaa sen erikseen 😆 Liikkeelle lähdettäessä kanssa että ainiin, tää ei käynnistykkään jarrupolkimesta 🙂

tmr97

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 03.01.21 - klo:20:46
Itse ainakin kaipaa selityksiä näille umpisurkeille lukemille - onhan tuo täysi vitsi jos jo nolla-asteessa akunlämmitin syö itse akun tyhjäksi  >:(

Eikö tämän pitänyt olla selkeää edistystä mm. e-golfista - ei näin.

ID.3 on edistystä. Lämpö ei tule tyhjästä. Kun akussa on aktiivinen lämmönhallinta, niin se myös ottaa osansa. Sillä ei ole merkitystä, kun matka on pitkä, mutta pätkissä on. Parempi se hallinta on kuin ilman, lataus ja purkutehot ovat aina ok, jne. Kyllä se e-Golfkin vie, kun lämmittää autoa puhdistuksen ajan ja sitten muutaman km:n päähän kauppaan. Tänään tuli ennätys, eli yli 30kWh/100km oli kulutus kaupan pihalla.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 03.01.21 - klo:23:23
ID.3 on edistystä. Lämpö ei tule tyhjästä. Kun akussa on aktiivinen lämmönhallinta, niin se myös ottaa osansa. Sillä ei ole merkitystä, kun matka on pitkä, mutta pätkissä on. Parempi se hallinta on kuin ilman, lataus ja purkutehot ovat aina ok, jne. Kyllä se e-Golfkin vie, kun lämmittää autoa puhdistuksen ajan ja sitten muutaman km:n päähän kauppaan. Tänään tuli ennätys, eli yli 30kWh/100km oli kulutus kaupan pihalla.
Akun lämmittäminen pitää saada myös kytkettyä pois, koska nurkissa ajaessa siitä ei ole mitään hyötyä. Kylmääkin akkua voi ladata kotona 11kW teholla tarvittaessa jne.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

ITbites

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 04.01.21 - klo:10:02
Akun lämmittäminen pitää saada myös kytkettyä pois, koska nurkissa ajaessa siitä ei ole mitään hyötyä. Kylmääkin akkua voi ladata kotona 11kW teholla tarvittaessa jne.

Juurikin näin!

Omasta liikkumisesta 95% on alle 15 kilometrin matkoja ja mikäli näissä tuo keskikulutus on 25-30 kWh/100km - paskan möivät.
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

e-vwrookie

Tulevana ID e-autoilijana pihalla kuin lumiukko tästä akkukeskustelusta ja lämmityksestä. Kun auto on latauksessa, eikö latausvirtaa käytetä myös kennoston lämmittämiseen? Entä esilämmitys, onko sillä tekemistä asian kanssa esim. tilanteessa että auto on kotosalla ladattu yöllä ja sitten päivällä ennen ajoon lähtöä, esilämmittää auton.

Daatta

Ei tämä itsellekään kovin selvää vielä ole. Mutta vaikka latauspiuha kiinni onkin, ei siellä mitään tapahdu jos lataus/lämmitys ei ole päällä. Eli pitää ennen lähtöä käynnistää lämmitys, luurin kautta tai ajastetusti. Silloin lämpiää sisätila ja samalla akkukin, verkkovirralla. Jos auto ei ole piuhassa niin sama juttu mutta autoa lämmitetään akuston virralla, lämmin akku luovuttaa virtaa paremmin kuin kylmä. Joku korjannee jos ajatuskulku on väärä.

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 04.01.21 - klo:10:37
paskan möivät.

Turha sitä on ranteita viillellä. ID.3:lla on ensimmäinen talvi menossa, VW:n talvitestejä lukuunottamatta kukaan ei tiedä miten auto käyttäytyy kylmässä. Jos edelläkävijän rooli ei maistu, olisi ehkä kannattanut valita joku muu kuin sähkäauto.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ITbites

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 04.01.21 - klo:13:17
Turha sitä on ranteita viillellä. ID.3:lla on ensimmäinen talvi menossa, VW:n talvitestejä lukuunottamatta kukaan ei tiedä miten auto käyttäytyy kylmässä. Jos edelläkävijän rooli ei maistu, olisi ehkä kannattanut valita joku muu kuin sähkäauto.

On ihan jo toinen (e-Golf -> ID.3) sähköauto alla mutta tämä lyhyiden matkojen talvikulutus on tässä luokkaa, Järkyttävä. Tänäänkin auto latauksesta alle ja ensimmäisten kilometrien kulutus 55 kWh/100km, usein tuossa onkin se matka mitä sahaat useita päivässä, näihin pyrähdyksiin akku kestää talvella 100 km(?!). E-golfissa sai sai näistä lukemista sahata helposti puolet pois eli jotain tässä on mennyt pahasti metsään. Muka joku vitun uudenajan sähköihme... Hiilijalanjälki tällä kulutuksella sama kuin jossain viiden litran dieselissä.

Onko tietoa että tuleeko mm. tuosta akkulämmittimestä sovelluksen kautta säädettävä?
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

jamo75

juu ei ole kaista selvintä tämä viestien vaihto. tässä on 3 asiaa

a) auton ilmastointi käyttää sähkövastusta lämmön generointiin
b) auto käyttää ilmalämpöpummppua lämmön generointiin
c) auton "ajoakun" lämpötila

se mitä tässä nyt 'kiistellään' on kohta c

eli tällä hetkellä latauksen sivutuotteena, regenistä tms. akuston lämpötila nousee. jotta DC latauksesta saadaan kaikki irti pitää akuston olla tietyssä lämpötilassa.
esim. Teslassa c-kohdan voi valita itse autosta että miten se toimii. id-perheessä ei vielä.

tämän hetkinen lataus ajastus toimii vain sillä periaatteella että auto lataantuu -3% annetusta rajasta ja sitten 15-20min ennen kohdeaikaa lopun prosentin. todellisuudessa tämä viimeinen 3% ei kerkiä lämmittämään ajoakkua tarpeelliselle tasolle

Lainaus käyttäjältä: e-vwrookie - 04.01.21 - klo:12:42
Tulevana ID e-autoilijana pihalla kuin lumiukko tästä akkukeskustelusta ja lämmityksestä. Kun auto on latauksessa, eikö latausvirtaa käytetä myös kennoston lämmittämiseen? Entä esilämmitys, onko sillä tekemistä asian kanssa esim. tilanteessa että auto on kotosalla ladattu yöllä ja sitten päivällä ennen ajoon lähtöä, esilämmittää auton.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Daatta

Piti käydä itsekin testaamassa tuota kulutusta. Lämmittämättömällä autolla liikkeelle (oli kyllä laturissa mutta ns. täynnä), penkilämmitys kakkoselle ja ilmastoinnin huurteenpoisto päälle. Ulkolämpötila -2c. 13km lenkki, 47km/h, 16min ja 33,9kWh. Toki alkuun mittari näyttää 99 ja ajoon läjdettäessä 50kWh mutta en nyt noihin takertuisi. Pelkkä tyhjäkäynti eli lämmitys kuluttaa 8,1kWh/h.  Latausta tuolla kylmälenkillä kului 81->73%. Ei tuollainen kylmälähtö hyvää tee kuskille eikä autolle, varsinkin kun lämmitys onnistuu jo nykyisellään WeConnect apilla.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mikaanikko

Aamulla katselin mittareista, kun auto käynnisti AUTOMAATTISESTI (kylläkin etukäteen ohjelmoidusti) lämmityksen. Laturin piuha (16A) oli kiinni, mutta säädetty 8A:lle.
Lämmitys käynnistyi, mutta mittarissa vain 2,2kW =8A lataus. Sisätilan lämmitys oli kuin lehmän henkäys eli lähtöaika ohjelmointi/lämmitys ei hoidu suunnitellusti. Ilmeisesti kaikki käynnistyi yhtaikaa muutamaa minuuttia ennen klo 10, joka oli ohjelmoitu lähtöaika.
Sisätilan lämmitys otettiin siis akusta (en osaa sanoa kummasta akusta).
Auto lämpisi nopeasti, ilma oli -1.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

jamo75

tänään tuli myöskin virallinen kirje kotiin tosta A/C ilmastointi ongelmasta eli ohje on poistaa A/C käytöstä alle 10 asteessa
VW on tietoinen ongelmasta ja pyrkii korjaamaan tilanteen 2.1 päivityksellä

tästä tuli tieto jo ennen joulua 1st owners fb ryhmästä
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

DSL

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 04.01.21 - klo:16:57
Piti käydä itsekin testaamassa tuota kulutusta. Lämmittämättömällä autolla liikkeelle (oli kyllä laturissa mutta ns. täynnä), penkilämmitys kakkoselle ja ilmastoinnin huurteenpoisto päälle. Ulkolämpötila -2c. 13km lenkki, 47km/h, 16min ja 33,9kWh. Toki alkuun mittari näyttää 99 ja ajoon läjdettäessä 50kWh mutta en nyt noihin takertuisi. Pelkkä tyhjäkäynti eli lämmitys kuluttaa 8,1kWh/h.  Latausta tuolla kylmälenkillä kului 81->73%. Ei tuollainen kylmälähtö hyvää tee kuskille eikä autolle, varsinkin kun lämmitys onnistuu jo nykyisellään WeConnect apilla.

Pikkupakkasia vielä, odotellaan kaksinumeroisia pakkaslukuja niin pääsee testaamaan paremmin. ;)

ITbites

Lainaus käyttäjältä: DSL - 04.01.21 - klo:19:13
Pikkupakkasia vielä, odotellaan kaksinumeroisia pakkaslukuja niin pääsee testaamaan paremmin. ;)

Miten Nirossa? Itse en sulata tätä ID.3. kulutusmysteeriä...
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

DSL

Lainaus käyttäjältä: ITbites - 04.01.21 - klo:19:37
Miten Nirossa? Itse en sulata tätä ID.3. kulutusmysteeriä...

Nirossa ei ole etäohjausmahdollisuutta Suomessa. Harmi. Kylmänä lähtiessä ensimmäisen kilometrin kulutus on 35-40 kWh/100 km laskien siitä alaspäin. Ei paha. Akkua ei lämmitetä näillä pikkupakkasilla. Kovemmista pakkasista ei kokemusta. Kovin lämmityksen aikaansaama kulutus on alussa 4,7 kW.
ID3:een verrattuna siis maltilliset lukemat.

jamo75

ei tarvitse hirveästi odotella, eräs fb ryhmän käyttäjä postasi tänään
pakkasta -18 auto seissyt pari päivää, lopputulos
- auto offline tilassa pysyvästi
- kulutus 30kw/100 ja virhekoodit vain hätälautas mahdollista, ajo tehorajoitettu

Lainaus käyttäjältä: DSL - 04.01.21 - klo:19:13
Pikkupakkasia vielä, odotellaan kaksinumeroisia pakkaslukuja niin pääsee testaamaan paremmin. ;)
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

e-vwrookie

Kiitos evästyksistä lämmitysmekaniikan osalta ja ainakin itse luotan siihen, että ongelmat korjaantuvat ja autoa myös kehitetään päivitysten myötä. Mikäli ID-autoa näissä 1-2 kk kestävissä (ääri)pakkaskeleissä voidaan siedettävästi käyttää, jää kokonaissaldo varmasti plussan puolelle. E-autoilun näkökulmasta siis, eivätkä nuo polttovehkeetkään ideaalivarmoja kovissa pakkaskeleissä ole.

JK

#1433
Jarmo, se oli postattu suljettuun FB ryhmään minun toimesta.
Sama kaveri (eli minä) antaa edelleen autolle 9,5 / 10 arvosanan samassa ryhmässä, muistithan kertoa myös sen?

Sinänsä sen ei pitäisi yllättää ketään että -18C lämpötilassa oleva akku ei anna täyttä tehoa ulos, eikä lataannu täydellä teholla.
10km ajon jälkeen tehorajoitus poistui, alussa raja oli noin 50%.

Auto lataa nyt pihassa noin 3-4kW teholla, vaikka auto dramaattisesti ilmoittaa "vain hätälataus"
Offline tilan syy on vielä mysteeri, veikkaan 12V akun matalaa varausta.

VW:n olisi syytä mahdollisimman pian päivittää akun lämmitys samalla kun autoa esilämmitetään. Nyt kun akku on jääkylmä, tilanne on  tämä. Akkua lämmitetään vain ajossa, mikä lisää kulutusta ja liikkeelle pitää lähteä kylmällä akulla. Huhujen mukaan tämä on tulossa, en tiedä onko tuossa Q1/21 päivityksessä.

Auto on edelleen loistava, mutta kaipaa tämän osalta päivityksen.
VW ID.3 1st Max

mikaanikko

Voisiko se suljettu ryhmä esittää VWlle, että muutkin pääsisivät lukemaan niitä kokemuksia. Ymmärrän, ettei sinne haluat isoa joukkoa höpöttämään turhia, mutta olisi auton käyttiksen virheiden kannalta hyvä, että niistä kuulisi mahdollisia korjauksia ja vinkkejä.
Itse ajelen 1st Maxilla, mutta en ehtinyt aikanaan varaamaan sitä etukäteen. Nyt saatuani 0783 päivityksen  on virheilmoitukset häipyneet, mutta tuo 12 V akku (tai sen lisälaitteet) edelleen vajautuu hiljalleen enkä uskalla antaa sen enää mennä toimimattomaksi vaan seuraan sen jännitettä jatkuvasti. Olisi kiva tietää varmasti onko joku päässyt viasta irti.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

JK

mikaanikko: Tuo on tiedossa VW:llä. Uusimmalla softalla auto lataa aina 12V akkua ajoakun sähköllä kun on tarvetta. Siis kun tapahtuu normaalia 12V akun käyttöä, tai jos iskee se kuuluisa 12V akun purku-bugi (jota ei siis ole käsittääkseni tuossa softassa vielä korjattu). Akkua ladataan, sen ei pitäisi enää päästä tyhjäksi.
VW ID.3 1st Max

mikaanikko

Kiitos, @JK, tiedosta.
Aika alas se latauksen tarve on säädetty, kun ei 12,3V kohdalla vielä näy. Toisaalta - kun kerran päivässä käy ajelemassa - tulee latausta jonkin verran.
No, kevättä kohden mennään, eiköhän se Juhannukseen mennessä tule kuntoon.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Cayman

We Connect ei itsellä toimi. Miten olette sen saaneet toimimaan? Kun yrittää laittaa ilmastointia päälle niin pampula pyörii hetken ja sitten iskee erroria tekstillä että ota yhteyttä asiakaspalveluun  >:(

Autosta käsin tuota ei saa ilmeisesti päälle,ellei sitten laita jotain painavaa kuskin penkille siksi aikaa kun käy aamukahvilla?

ID.3 Business
Golf VIII

JK

Ajastaa autoon seisontailmastoinnin? Tai autosta poistuessa laittaa näytöltä "ilmastointi heti", vai mitä siinä lukee... Oletko katsonut onko auto offline-tilassa?
VW ID.3 1st Max

ITbites

WeConnectID myös täysi raakile kuin koko autokin. Itsellä suostuu aktivoimaan esilämmityksen noin. 60% - eilen pukkasi teknistä virhettä. Lisäksi en saanut aktivoitua WeChargea...

Joku täällä sanoi, että pitää olla pioneerihenkeä mukana - kummasti pioneerihenki rapisee kun maksat autosta 45ke ja kaikki toimii miten sattuu jos ollenkaan, lisäksi tämä talvitoimivuus/kulutus.

Laitetaanpa ryhmäkanne maahatuojaa vastaan - 10.000 euroa hinnasta pois.
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy