Audi A6 C6 2006 3.0 tdi sammuu maantieajossa. Suutinvika 2 sylinterissä

Aloittaja Pus4, 05.04.23 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

Pus4

Voiko auton sammuminen ajosta johtua yhden sylinterin suutinviasta? Tämä on nyt käynyt muutaman kerran, eikä korjaantunut dieselsuodattimen vaihdolla, jota aluksi epäilin. Auto lähtee heti sammumisen jälkeen normaalisti käyntiin. Lievempinä oireina on ajottaista nykimistä konetta rasittaessa. Oireilua ei tapahdu taajama-ajossa.

Vika ilmeni sunnuntaina Helsinki-Turku-Helsinki reissulla, jota aiemmin auto oli ollut kuukauden vähällä ajolla, mutta reissuun lähdettiin täydellä tankilla.

Obdeleven antaa vikakoodin P0265, joka viittaa 2 sylinterin suutinvikaan. Kuitenkaan auto ei sammu tyhjäkäynnillä, jos kyseisen suuttimen johdon irrottaa, vain käynti huononee ilmeisistä syistä.

Auton sammuessa konehuoneen kirkkaasta löpöletkusta näkee dieseliä, eikä sen seassa ole esim. ilmakuplia. Vanhan dieselsuodattimen avasin, eikä sieltäkään löytynyt mitään hälyttävää, kuten metallihiukkasia.

Mitä kannattaisi vielä varmistella ennen suuttimen vaihtoa?

Mikey

Volkkareiden tunnettu ongelma on kampiakselin asentotunnistimen vanheneminen, mikä teettää selittämättömiä sammumisia ilman että jäisi vikakoodia.

o.b.

Ainakin pumppusuutin passat B6 sammui jos tuli suutinvika. Vaihtoivat sitten jossain vaiheessa kaikki suuttimet takuuseen.

Pus4

2. sylinterin suutin oli sittenkin lopulta syypää. Ecu ilmeisesti suojelee itseään laittamalla kaikilta suuttimilta virrat poikki, kun havaitsee läpilyöntiä. Pystyy onneksi ajamaan viidellä pytyllä pois tienvarresta, kun ottaa suuttimen liittimen irti.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy