Kannattaako teettää ruostesuojaus uuteen autoon?

Aloittaja salkkari, 11.12.11 - klo:16:21

« edellinen - seuraava »

mremonen

Jos autoa haluaa säästää sille seuraavalle omistajalle, niin eikö se kannata pitää tallissa myyntiin asti? Pyytää vielä, etteivät ota liikkeessä suojamuoveja penkeistä eikä pelleistä...  8)

Jos sitten taas auto on ostajan kannalta huonosti pidetty, niin se näkyy hinnassa. Jos oikeasti suojaus vaikuttaisi myyntihintaan, niin kyllä niitä sitten tehtäisiin. Veikkaan kuitenkin, että aluvanteet myyvät auton nopeammin kuin ruostesuojaus.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

nikob

Lainaus käyttäjältä: Arnie - 28.01.13 - klo:09:10
Marraskuussa sain tämän Golf VII ja kysäisin äsken automyyjältäni, että kannattaako nyt suojata alusta, kun on vielä puhdas. Ã,,lä hyvä mies pistä rahojasi turhaan, se ei tarvi mitään lisäsuojausta.
Minulla oli Opel Kadett vm 1991 ja suojautin sen (en uutena), eikä mennyt pitkää aikaa kun takalokasuojien reuna rupesi kuplimaan. Ei auttanut valitus suojaamoon, mutta kyllä se suojaus oli huolimmattomasti tehty enkä ainakaan sen suojaamon ovia aukaise koskaan. Tunnettu suojaamo paikkakunnalla.
Auto myyjät sanoo aina noin kun ostaa uuden auton, eipä se olisi uusien automyynin kannalta hyvä jos meillä olisi paljon ruosteettomia autoja.
Sitten kun liike myy suojattua autoa niin kyllä sitä sitten mainostetaan, vaikka edellinen omistaja ei ole saanut yhtään vaihdossa extraa.
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Vaginisti

#212


Mazdan ruoste sai kyytiä:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/mazdan-ruoste-sai-kyytia

Ei tuo maksalaatikko kovin vanhalta näytä ja on mennyt pelti jo puhki. No, tähän "kuranvastustajat" sanoo, että puhkiruostumattomuustakuu korvaa. Niin, korvaa se sen pienen puhkimenneen kohdan mutta ei mitään muuta. Mutta kai se on uskottava, ettei ruostesuojauksesta ole MITÃ,,Ã,,N hyötyä...Ihan mielenkiintoisia on tuon jutun muutkin kuvat...

"Erään maakuntapääkaupungin Mazda-edustaja kertoi jo vuosia sitten, että he suosittelevat uuden Mazdan ostajalle, että auto kannattaisi viedä jo uutena ruosteenestokäsittelyyn."

"Yrityksen toimitusjohtaja kertoi, että he pyrkivät myymään asiakkaalle seuraavankin auton, ja Mazdan alusta näyttää siltä, että ilman käsittelyä sinne ilmaantuu ruostetta. Jos auto on säilynyt hyvin, asiakas todennäköisesti on valmiimpi ostamaan seuraavankin auton heiltä. Ruosteeton vaihtoauto on myös helpompi myydä seuraavalle asiakkaalle."

Mutta eihän tuo voi olla totta, ruostesuojaushan ei tämän palstan mukaan vaikuta hintaan eikä myyntiin, eikä itse asiassa ruosteeseenkaan  8)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 28.01.13 - klo:16:14
Mutta eihän tuo voi olla totta, ruostesuojaushan ei tämän palstan mukaan vaikuta hintaan eikä myyntiin, eikä itse asiassa ruosteeseenkaan  8)

Lainaus kyseisestä artikkelista:

Asiat eivät kuitenkaan ole kunnossa. Noin yleisesti ottaen autot kestävät melko hyvin muutaman vuoden. Tämä sopii mainiosti yhteen autokaupan normaalin periaatteen kanssa: uuden auton ostaja pitää autoaan yleensä vain kolmeâ€"neljä vuotta. Koska siihen mennessä ei yleensä tapahdu vielä mitään näkyvää, ensimmäistä omistajaa ei kiinnosta sijoittaa autoon rahaa. Ongelma jää toisen tai kolmannen omistajan kontolle.

Vaihdettaessa autoa uuteen  tehdyllä ruosteenestolla ei ole mitään lisäarvoa.


Tätä aivan samaa faktaahan me olemme tässä yrittäneet selittää. Ei minä ainakaan ole sanonut, että ruostesuojauksesta ei olisi mitään hyötyä kenellekään. Toki siitä on hyötyä seuraavilla omistajille. Mutta ei minulle, joten en ala siitä maksamaankaan.

Vaginisti

#214
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.01.13 - klo:16:42
Lainaus kyseisestä artikkelista:


Vaihdettaessa autoa uuteen tehdyllä ruosteenestolla ei ole mitään lisäarvoa.



Niin, tuo lause on mielipide ja niitä on tunnetusti jokaisella. Tuossa lienee kyse autokaupan asenteesta ja sehän tiedetään, ettei ne juuri mistään muustakaan hyvitä, katsovat vain taulukosta hyvityshinnan ja se on siinä. Itse myyn autoni mieluiten itse, jolloin suojaus saattaa hyvinkin olla ostajalle mieluinen fakta. Ainakin itse ostaisin mieluummin suojatun, muutaman satasen kalliimman, esim. 4 vuotta vanhan auton, kuin suojaamattoman mutta muuten identtisen auton. "Kannattaako teettää ruostesuojaus uuteen autoon?" -Joillekin kannattaa, toisille ei  ;D

Tuomari

Vageissa ruosteenestot on parhaimpien joukossa ja en maksaisi lisähintaa.

Riisikupeissa, kuten maksalaatikossa tuo on sitten pakollinen lisävaruste.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 28.01.13 - klo:16:14
Mazdan ruoste sai kyytiä:
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/mazdan-ruoste-sai-kyytia

Hiukan vielä perspektiiviä tähän "esimerkkiin". Lähtetään tästä listasta liikkeelle:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288534317255.html

Sitten voi tutkailla vaikka tätä:

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-mazda6-2008-12919

Ja sen jälkeen verrata lukemaansa vaikka tähän:

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-skoda-superb-tdi170-combi-140

Miksiköhän ruostesuojausartikkelin "esimerkiksi" on valittu Mazda 6?

Vaginisti

Emmää noist kahest ymmär muuta kuin, että mazda taitaa olla arvosanaltaan surkea ja skodalla hyvä. Pisti silmään se, että jumalmerkki Mercedes oli päässyt listalle Iltapulun jutussa. Lienee kyse surullisen kuuluisista ovista. Muutenhan lista on aika ennakko-odotusten mukainen. Jenkin number one on ainakin omien kokemusten mukaan ansaittu sija, työn jälki/ suunnittelu kun on mitä on, eikä niitä ole tehtykään kestämään suomalaista käyttöikää.

Japsit tekee hyviä autoja mutta näköjään edelleen pätee se fakta, että kone kestää melkein ikuisesti mutta kuori rapistuu ympäriltä pois. Mikään ei siis ole muuttunut. Maxima on omien kokemusten mukaan se kaikkein pahin, 2 vuotta ja peli on pelattu.

repe59

 ;)tulipas sitä mielipittee vaihtoo, hiukka herkkähipiäistä sakkia ootte, asioita voipi aatella monelt kantilt vaikkei itse oikeassa olisikaan ;)peace ;)
Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

VAG!

Lainaus käyttäjältä: repe59 - 28.01.13 - klo:18:21
asioita voipi aatella monelt kantilt vaikkei itse oikeassa olisikaan ;)

Niinpä. Takavasemmalta on helppo huudella, että osta toi, maksa tämä, tee näin, mutta kun itse pitäisi alkaa jotain maksamaan, niin asioita voikin katsella monelta kantilta...

rambleri

Lainaus käyttäjältä: Peke - 28.01.13 - klo:01:44
http://www.finikor.fi/index.php/ajankohtaista/rahoituskampanja.html?source=DisplayNetwork&gclid=CMHpgYHbibUCFfJ2cAodVTEAng

Ihan uteliaisuudesta pyysin tarjousta perheen yhdelle kulkineelle. Parivuotias japsi, semmoinen kaikkien rakastama crossover ;) . 650â,¬ oli perushinta ja 750â,¬ kalliimpi vaihtoehto "jos autoa aiotte pitää pidempään kuin 5v." Siinä nyt yksi konkreettinen esimerkki kun hintatasoa tässäkin keskustelussa on veivattu.

tn62634

Kuka edes ostaa Mazdan? Saarioisten maksalaatikossakin on enemmän rautaa kuin Mazdassa...

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 28.01.13 - klo:18:55
Kuka edes ostaa Mazdan? Saarioisten maksalaatikossakin on enemmän rautaa kuin Mazdassa...

Tai mersun kun se on pahiten ruostuvien automerkkien listalla  ;)

Sande

Mersuunhan kannattaa teettää niille kuuluisille puuosille käsittely lahonsuoja-aineella... :-) :-) :-)
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 28.01.13 - klo:19:01
Tai mersun kun se on pahiten ruostuvien automerkkien listalla  ;)

Koskenee erityisesti W210-koppaa tämä pahiten ruostuvien lista. Tämän jälkeen tehdas on jo ottanut opikseen. Myös W203 ennen faceliftia ja A-malli happanevat. Lisäksi tehdas on korjannut mätävikaisia luukkuja kiitettävästi. Ja on noilla taidettu suolassa vähän enemmän rullatakin kuin Mazdoilla. Mutta tunnettu vika tosiaan W210:ssä, jota ei ole kymmeneen vuoteen enää tehty.

jkvi

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 28.01.13 - klo:18:55
Kuka edes ostaa Mazdan? Saarioisten maksalaatikossakin on enemmän rautaa kuin Mazdassa...
Japseja haukutaan paljon eikä varmasti aivan syyttä.

Omalla kohdalla ainoa ongelma "ruosteesta" on ollut kolme vuotta vanhan Touranin takaluukku, jonka ikkunan reunasta kesi maali pois ja ruostettahan siellä raossa näytti olevan galvanoinnista huolimatta. Miten tuon olisi sitten suojannut? Ei mitenkään.

Japseissa tai niiksi miellettävissä ei ole ongelmia ollut 2-4½ vuoden pitoajoilla.  Ja edelleen näkyy liikenteessä itse uusina ostamia -80 luvun lopun ja -90 luvun autoja.
CRDi & Collection

jarkko_h


Joo lienee noita  VAGgineita TSI moottoreilla turha suojata. Huolimattomasti suunnitellut ja testatut koneet koneet leviää helposti käsiin ennen kuin edes ruoste on alkanut vaikuttaa  ;D

Jos olet kuitenkin arpaonninen (niin kuin minä) ja vaggineesi kone kestää, niin ruostumisen kannalta linee vain 5 heikkoa lenkkiä:
1. Huopalokarit jolla on yritetty vaimentaa (siinä onnistumatta) melua ja pelastaa maailmaa (siinä myöskään onnistumatta)
2. Joidenkin mallien luokattoman helposti rikkoutuvat muoviset pohjasuojat (sopivasti rikkoutunut muovi kerää savea väärään paikkaan)
3. Etusisälokasuojan sisään menevä savi  ( koskee suurta osaa VW autoja useilta eri vuosikausilta.  Märkää savea voi olla jopa useita kiloja ja se ruostuttaa rakenteet läpi sinkityksistä ja vahoista huolimatta)
4. Luokattoman huonosti suunniteltu vedenpoisto (golf, jetta... vääntyvät pellit)  ja jääväisteet (yeti takaluukku)
5. Peräluukkuun vuotavat pissapojan nesteet (vanhemmat farmarimallit, mutta eiköhän tämäkin vika saada pian takaisin)

1, 2 ja 5. kohtaan auttaa ruostesuojaus. 3 kohtaan myös, mutta etulokarien irroitus takareunasta + puhdistus sisältä 2-3 vuoden välein on riittävä ennaltaehkäisy. 4. kohtaan ei ruostesuojaus auta. Uusissa malleissa voi toki olla uusia heikkoja lenkkejä, mutta VAGgineella on tapana kerrata virheitä useita mallisarjoja perätysten, joten kannattaa tarkastaa että ylläolevat asiat on kunnossa.




Antero

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 28.01.13 - klo:18:55
Kuka edes ostaa Mazdan? Saarioisten maksalaatikossakin on enemmän rautaa kuin Mazdassa...

Mieluummin Mazda kuin ylihintainen saksalainen "premium".

mremonen

Lainaus käyttäjältä: rambleri - 28.01.13 - klo:18:36
Ihan uteliaisuudesta pyysin tarjousta perheen yhdelle kulkineelle. Parivuotias japsi, semmoinen kaikkien rakastama crossover ;) . 650â,¬ oli perushinta ja 750â,¬ kalliimpi vaihtoehto "jos autoa aiotte pitää pidempään kuin 5v." Siinä nyt yksi konkreettinen esimerkki kun hintatasoa tässäkin keskustelussa on veivattu.
Jos tuon verran maksaa, niin eihän tuo luulisi olevan sille toisellekaan omistajalle mahdoton kustannus. Tuon verranhan nyt suojaamattomasta autosta pitäisi tulla alennusta. Tai näin ainakin täällä väitetään.

Eli ei vieläkään mitään syytä, miksi se 1. omistaja autonsa suojaa, jollei aio ajaa sillä 5+ -vuotta.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 29.01.13 - klo:07:39
Jos tuon verran maksaa, niin eihän tuo luulisi olevan sille toisellekaan omistajalle mahdoton kustannus.

On se kustannus mikä tahansa, niin hoitakoot toinen omistaja sen puolen. Hänhän kaiken hyödyn käsittelystä kuittaa.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 29.01.13 - klo:10:03
On se kustannus mikä tahansa, niin hoitakoot toinen omistaja sen puolen. Hänhän kaiken hyödyn käsittelystä kuittaa.
Näin juuri, tätä minäkin tässä olen yrittänyt sanoa. Ruostesuojauksesta on varmasti hyötyä, onko sitä sitten niin paljon, kuin mitä suojaajat sanovat, on toinen juttu. Joka tapauksessa hyödyt eivät realisoidu ensimmäisen 3-5 vuoden aikana, joten jos vaihtaa auton sitä ennen, niin hyötyjä ei saa.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

werty

Lainaus käyttäjältä: Antero - 28.01.13 - klo:20:28
Mieluummin Mazda kuin ylihintainen saksalainen "premium".

Eroista voi olla montaa mieltä ja kuljettajien painoarvot auton ominaisuuksille voivat olla aivan päinvastaiset. Itse asiaan, en suojaisi millään mönjällä auton pohjaa, jos se on muovitettu. Välttäisin jopa tälläisen auton ostoa.


jarkko_h

#232
Lainaus käyttäjältä: werty - 29.01.13 - klo:11:18
Eroista voi olla montaa mieltä ja kuljettajien painoarvot auton ominaisuuksille voivat olla aivan päinvastaiset. Itse asiaan, en suojaisi millään mönjällä auton pohjaa, jos se on muovitettu. Välttäisin jopa tälläisen auton ostoa.

Perusteluja? Tarkoitatko muovitetulla Superbtyylisiä muovipaloja jotka hajoavat normiajossa 1-3 vuodessa? Vai tarkoitatko peltien  PVC muovipinnoitteita?  Kotelosuojauksesta pitäisi vielä olla hyötyä vaikka pohjassa PVC muovit ovatkin ja PVC:n pinnalle PVC:lle sopivat pinnoitteet. Toki jos PVC pinnoitteen alle on jo ehtinyt tulla ruostetta paikallisten kivenhakkaumien ja kapilaarin vuoksi pitäisi PVC repiä pois...

vasara

#233
Lainaus käyttäjältä: werty - 29.01.13 - klo:11:18
Eroista voi olla montaa mieltä ja kuljettajien painoarvot auton ominaisuuksille voivat olla aivan päinvastaiset. Itse asiaan, en suojaisi millään mönjällä auton pohjaa, jos se on muovitettu. Välttäisin jopa tälläisen auton ostoa.


Huopaako tuossa bemarin pohjassa on muiviklipsuilla kiinni? Siis noilla seuduin missä etupään nosturin tuki makaa. Onhan tuo kiva äänieristyksen kannalta, mutta ruosteongelmia aiheuttaa. Noita huopavirityksiä löytyy monista autoista.. http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/uusien-autojen-ruosteenesto-retuperalla

edit: huopaahan se.. "felt like material"
Koko juttu: http://www.f30driver.com/forum/showthread.php?t=906777
Huovan käyttö lokareissa on lisännyt ruosteongelmia.. sama ongelma kierrätetty nyt muuallekkin alustaan.

werty

#234
Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 29.01.13 - klo:20:54
Perusteluja? Tarkoitatko muovitetulla Superbtyylisiä muovipaloja jotka hajoavat normiajossa 1-3 vuodessa? Vai tarkoitatko peltien  PVC muovipinnoitteita?  Kotelosuojauksesta pitäisi vielä olla hyötyä vaikka pohjassa PVC muovit ovatkin ja PVC:n pinnalle PVC:lle sopivat pinnoitteet. Toki jos PVC pinnoitteen alle on jo ehtinyt tulla ruostetta paikallisten kivenhakkaumien ja kapilaarin vuoksi pitäisi PVC repiä pois...

Nykyiset korirakenteet on sinkitty ja päällystetty muovilla (PU-pinnoite?)kulumaa vastaan (koskee saksalaisia), sinkitty pinta ei menetä lujuutta/ruostu ennen kuin sinkki loppuu. Ne muovitkin ovat tallella ainakin Bmw:ssä, jos pohjakosketuksia ei tapahdu.

Mutta kukin tehköön valintansa itse, en ole koritekniikan insinööri, tiedot on luettu ja kuultu. Merkkikohtaisia eroja suojauksen tasossa on taatusti, saksalaisissa suojaus on hyvällä tasolla. ViBilägaren tarkastuksessa saaneet tasaisesti 4-5 arvosanoja. Summa summarum, alustan säännöllinen pesu ja tarkastus on minun valinta ja osissa merkeissä välttäisi suojatun auton ostoa.

Peke

PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Peke - 30.01.13 - klo:05:41
Kyllä mulla ainakin toimii... ;)
joo mullakin nyt, silloin kun kokeilin niin oli vissiin palvelimet nurin tjsp..


jkvi

Lainaus käyttäjältä: Natte - 01.02.13 - klo:13:34
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/nappivaihdokki-nissan-qashqai-2-vm-2010

Mämmit pohjaan !!!
Tai sitten ei. Meillä oli -02 mallin CR-V, jossa oli linkistä löytyvässä "ruostekuvassa" olevan tyyliset vastaavat ruosteet auton ostoaikaan 2007 kesällä. Auto myytiin edelleen 2012 keväällä vajaa 200tkm ajettuna, eikä ruosteet olleet muuttuneet täällä Kainuussa yhtään miksikään. Ruostuneen vetokoukun pistokkeen takalevyn tilasin uuden silloin aikanaan, tuli ilmaiskesi Kovililta. Siinä ainoat murheet ruosteen suhteen.

Toki, jos autolla ajetaan seudulla, missä koko talvi on suolapaskaa ja lisäksi autoa säilytetään tallissa, jossa ei ilmanvaihto pelaa, asiaa kannattaa harkita suuremmalla painolla. Noissa olosuhteissa lähtee (tai lähti) kukkimaan mm. -00 Passat ja -04 Touran parissa talvessa juuri vastaavasti kuten QQ:n kuvassa.
CRDi & Collection

VAG!

Kävin tänään metsästämässä pientä resonanssiääntä auton pohjasta ja siinä ohessa otin pohjamuovit irti. Pohjaa katsellessa tuli tämä keskustelu niin elävästi mieleen, että piti käydä hakemassa oikein kamerakin. Tässä on meidän 2v 6kk ikäisen auton pohjamuovien alta paljastuva näkymä:





On kyllä niin karseassa kunnossa, että kyllä hirvittää kun en ottanut ruostesuojausta. Kun mä nimittäin oikein etsimällä etsin, niin mä löysin alatukivarsien pulttien muttereista häivähdyksen ruostetta. Tuo on varmaan sitä salakavalaa ruostetta, joka heikentää kyseistä metallia 39,7 prosenttia ja huomenna se murtuu motarin rampilla ja lennän pöpelikköön.

Kuten kuvasta näkyy, ei täälläkään suolassa säästellä :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy