Akun vaihto.

Aloittaja SIB, 31.10.20 - klo:19:00

« edellinen - seuraava »

SIB

Saako itse vaihtaa akun näissä uudemmissa? Seat Leon ST 2.0tdi start&stop systeemillä. Onnistuuko ihan vaan vanha pois ja uus tilalle vai pitääkö antaa tai koodailla?

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: SIB - 31.10.20 - klo:19:00
Saako itse vaihtaa akun näissä uudemmissa? Seat Leon ST 2.0tdi start&stop systeemillä. Onnistuuko ihan vaan vanha pois ja uus tilalle vai pitääkö antaa tai koodailla?

Huollossa myös kytketään sähkötöiden yhteydessä akku pois, eli vaihda vaan vapaasti, ei tarvitsee mitään koodausta.

a_jaba

Autolle täytyy koodaamalla kertoa että akku on uusi ja jos kapasiteetti on eri kuin vanhassa niin sekin täytyy kertoa virranhallinnalle.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

M_M

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 31.10.20 - klo:19:13
Huollossa myös kytketään sähkötöiden yhteydessä akku pois, eli vaihda vaan vapaasti, ei tarvitsee mitään koodausta.

Joo, akun voi irrottaa ja kiinnittää uudelleen ihan vapaasti, näinhän se huoltokin varmaan tekee tiettyjen sähkötöiden yhteydessä.

Sitten kun akku vaihdetaan, mahdollisesti eri tyyppiseen ja/tai eri kapasiteetilla varustetuun, niin asia onkin eri.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Antore

Se on vähän eri asia kun huollossa tehdään auto virrattomaksi. Ainakin bemarin kerrotaan lataavan akkua 'älykkäästi' akun vanhentuessa/sen menettäessä kykyä vastaanottaa latausvirtaa. Jos autolle ei kerrota akun olevan uusi, jatkuu lataus niin kuin autossa edelleen olisi vanha akku. Tiedä sitten onko Volkkari-konsernin autoissa tuollaista älykästä latausta mutta tarkastaisin asian kuitenkin.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Antore - 31.10.20 - klo:20:24
Tiedä sitten onko Volkkari-konsernin autoissa tuollaista älykästä latausta

On niissä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Antore

Lainaus käyttäjältä: M_M - 31.10.20 - klo:20:25
On niissä.

Lainaus käyttäjältä: M_M - 31.10.20 - klo:19:35Sitten kun akku vaihdetaan, mahdollisesti eri tyyppiseen ja/tai eri kapasiteetilla varustetuun, niin asia onkin eri.

Eli autolle pitäisi kertoa akun vaihtuneen, vaikka se olisi tyypiltään agm ja kapasitettikin säilyisi samana? Tähän aloittaja varmasti vastausta kaipaa.

M_M

Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys johon itse en enää uskalla ehdotonta vastausta antaa. Oma suositukseni on, että autolle kerrotaan akun vaihtuneen vaikka se vaihtuisi samanlaiseen. Silloin ei ainakaan mene pieleen.

Mutta, jos alkaa lukea valmistajan omia ohjeita niin niistä löytyy kahta eri tietoa. En nyt muista ulkoa missä malleissa oli mitäkin ohjetta, mutta jossain sanottiin että pitää koodata ja jossain sanottiin ettei tarvitse, jos akun speksit eivät muutu. Tämä siis vaikka automallit olivat molemmat sähköjensä puolesta aivan samanlaisia MQB-autoja, kuten kysyjänkin auto.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

dwntime

^ Totta. Minulla vaihtui Tiguaniin akku tässä kuukausi sitten ja tuosta on tosiaan netti kirjoituksia täynnä että pitääkö vai ei.

No se mitä Tiguanin gatewaylle oli akusta talletettu tietoja niin sen perusteella väittäisin että ainoa tieto mikä pitää olla oikein on akun kapasiteetti. Kaikki muut tiedot akusta oli mitä sattuu. Valmistaja JCB vaikka oli Vartan akku orggis jolloin pitäisi olla VA0. Sarjanumero oli pelkkiä 1:ä sekä akun tyyppi oli jotain ihan muuta kuin AGM.

Antore

Ihan näin äkkiseltään ja yksinkertaisena kuluttajan voisi kuvitella, että jos auton laturia ohjataan älykkäästi, hoksaisi auto akun ottavan tänään virtaa vastaan mukisematta enemmän kuin eilen ja se mukautuisi uuteen tilanteeseen. Alla lainaus Schmiedmannin sivuilta liittyen bemareihin. Ja maksaa muuten ainakin marmorilla bemarin akun koodaus ihan hervottoman paljon.

Jos uutta akkua ei rekisteröidä / ohjelmoida, se ei välttämättä aiheuta välittömästi ongelmia, eikä esim laukaise vikakoodia, virheilmoitusta tai sytytä toimintahäiriömerkkivaloa ("Check Engine" tai "Service Engine Soon" valoa).
On kuitenkin huomioitava, että jos uuden akun rekisteröintiä / ohjelmointia ei tehdä, se voi merkittävästi lyhentää akun elinikää tai vielä pahempaa, se voi vaurioittaa koko auton sähköjärjestelmää. Ongelmat voivat johtua esim siitä, että auton laturi lataa akkua liian aggressiivisesti, kun se on kylmä, joka taas rasittaa laturia lisää. Tai uutta ladataan liian pienellä teholla, jolloin akku ei koskaan täyty.


https://www.schmiedmann.fi/cms/fi/bmw-huolto/bmw-akun-rekisterointi-koodaus

tapanixxx

Lataa erwinistä ohjeet akun vaihdolle niin siellä kerrotaan josko tarvii koodauksen akun vaihdolle.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 01.11.20 - klo:03:36
Lataa erwinistä ohjeet akun vaihdolle niin siellä kerrotaan josko tarvii koodauksen akun vaihdolle.

Totta, ja Erwin sanoo että kun akku vaihdetaan, tuo battery control module (ilmeisesti se akun miinusnavassa oleva) pitää uudelleen sopeuttaa.

M_M

Nuo erwinin ohjeet onkin se hassu juttu. Nopeasti selaillen Audin (A3 8V) ja Touranin (Mk2) ohjeissa käsketään myös tehdä adaptaatio aina kun akku vaihdetaan, kuten ilmeisesti myös Leonin ohjeissa?

Kun taas Skodan (Octavia sekä Superb) ohjeissa lukee: "This is performed only on vehicles with a battery monitoring control unit - J367- when replacing the battery with a new one of another type or with higher capacity."

Kaikissa käytetään kuitenkin jokseenkin samaa palikkaa tuohon akun valvontaan, jostain syystä ohjeistus silti vaihtelee.

Tiedä näistä, omasta puolestani olen aina akun vaihdon yhteydessä tehnyt adaptaation ja teen jatkossakin, koska haittaa siitä ei ainakaan ole.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

MikHei

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=14846.msg705544#msg705544

Tuossa yllä olevassa linkissä aikaisempia turinoita ongelmat ja viat ketjussa. Mulle tosiaan Seatin merkkihuollon tiskillä sanoivat, että kun akun vaihtaa uuteen, niin ei tarvitse koodailla (ainakin jos akku vastaa specseiltään alkuperäistä). En siis yöuniani menettäisi, jos jättää koodaamatta. Toki jos itseltäni löytyisi koodaustsydeemit, niin varmasti sen tekisin ihan vaan varmuuden vuoksi.  :)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy