II Octavian takavanne kuumenee

Aloittaja Popo, 24.06.20 - klo:10:00

« edellinen - seuraava »

Popo

Potilas allekirjoituksen mukainen. Renkaidenvaihdon yhteydessä todettu jarrupalojen olevan takana loppu, korjaamolla havaittu mäntien olevan jumissa -> uudet satulat ja palat.

Kesäkuussa totesin, että varsinkin kuskin puoleinen takavanne on ajon jälkeen kuuma, auto lähti takaisin korjaamolla selvittelyyn. Huomasivat myös kuumenemisen, mutta muuta syytä ei todettu kuin hieman kireällä olevat käsijarrun vaijerit, joita löysättiin. Hyvin pyöri jne. Auto tuli siis "kunnossa" huollosta minulle ja juhannuksen pyhät ajelin sen enempiä asiaa muistelematta, mutta eilen  taas tarkistin tilanteen ja n. 40 km:n ajon jälkeen kuskin puoleinen vanne oli varsinkin keskiöstä todella kuuma, toinen puoli vähemmän.

Amatöörinä tuli tässä mieleen pyörän laakerit, vaikka mitään Octavian perusjyrinän ylittävää ääntelyä en ole havainnut. Auto menee taas perjantaina korjaamoon, minne on tilattu jarruosat (takuu) ja laakerit valmiiksi. "Eihän siellä muuta liikkuvaa ole", kuten huollossa todettiin, kun sinne soitin.

Meneekö siis takapyörän laakeri(t)kin vaihtoon, vai olisiko tässä muita mahdollisuuksia? Autolla on ajettu 94600 km.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Jultsu

Jos pyörän laakerit lämmittää levyt sellaisiksi että niillä voi paistaa kananmunan mutta edelleen pysyvät ajokuntoisina eivätkä ulvo valtaisaa meteliä, puhutaan jo kahdeksannesta maailman ihmeestä.

Tarkista ABS-kehä ja anturi, voi olla että ABS:n aivot jarruttelee sitä nurkkaa itsekseen viallisesta anturidatasta johtuen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

sonic

Hmm, sellainen tulee mieleen, että uusien palojen päistä kannataa tuo maali viilata pois että ovat riittävän väljät pesäänsä, liian kireä käsijarruvaijeri voi tuota tehdä, mutta pitäs lämmetä molemmilta puolilta, riippuen vaijerin vientitoteutuksesta, tuo ABS homma taas sytyttää kojetauluun merkkivalon ja poistaa esp:n käytöstä, uuden satulan laitossa ei oikein voi sössiä, joten menipä mielenkiintoiseksi, mutta jos kuumenee kovastikin, niin se pyöränlaakeri saa siitä pikkuhiljaa siipeensä??!

Jultsu

ABS/ESP valo syttyvät tauluun jos auto havaitsee suoran vian anturin kanssa. Henklökohtaisesti olen kokenut vastaavan tapauksen, yhden takapyörän ABS-kehä oli tuhoutunut puoliksi ja auto jarrutteli etuvasenta nurkkaa itsekseen. Ei merkkivaloja, ei vikakoodeja.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Popo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.06.20 - klo:10:48
ABS/ESP valo syttyvät tauluun jos auto havaitsee suoran vian anturin kanssa. Henklökohtaisesti olen kokenut vastaavan tapauksen, yhden takapyörän ABS-kehä oli tuhoutunut puoliksi ja auto jarrutteli etuvasenta nurkkaa itsekseen. Ei merkkivaloja, ei vikakoodeja.

Kiitos vinkeistä, joita toki saa tulla lisääkin. Koitan viestittää niitä eteenpäin mahdollisina ratkaisuina. Kun tuo autonkorjaus on nykyisin niin paljon vain vikakoodien lukua ja osien vaihtoa aasiakkaan laskuun.

Sehän tuossa kuumenemisessa on mielenkiintoista, että sieltä pyörän keskiön suunnalta se kuumin alue löytyy, kun tuli tarkemmin tutkittua. Viimeksi auto lähti niin nopeasti korjaamolle, että omat tutkimukset olivat kovin vähäisiä. Jarrurempan jälkeen toki olivat ne vaihdetut osat ensimmäisenä mielessä, kun kokemusta myös on epäonnisista jarrupalojen vaihtoista ilman kunnon herkistelyjä...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy