Scalan mukautuva vakionopeudensäädin

Aloittaja vwille, 28.03.24 - klo:11:54

« edellinen - seuraava »

vwille

Ostin Skoda Scalan, jossa piti olla mukautuva vakionopeudensäädin. En ole kuitenkaan sellaista löytänyt. Vasemmasta viiksestä saa vakkarin päälle ja säädettyä nopeutta, mutta se on tavanomainen vakionopeudensäädin.

Manuaalissa adaptiivisen vakkarin yhteydessä on kuva ihan erilaisesta viiksestä, josta on jätetty pois kaukovalojen ohjaus. Tässä ei kuitenkaan ole mitään erillistä valopakettia, joten kaukovaloja pitää ohjata viiksestä.

Oikeassa viiksessä on jokin nappi, joka näyttää adaptiivisen vakkarin etäisyyssäädöltä, mutta se ei tunnu tekevän mitään. Näytöllä näkyy tavanomaisen vakionopeudensäätimen ikoni, jossa ei ole adaptiivisen vakkarin ikonin autoa.

Yritin kahlata valikoita läpi ja löytää tähän mahdollisesti vaikuttavia asioita, mutta en ole onnistunut toistaiseksi.

Mikä neuvoksi?

M_M

Lainaus käyttäjältä: vwille - 28.03.24 - klo:11:54Manuaalissa adaptiivisen vakkarin yhteydessä on kuva ihan erilaisesta viiksestä, josta on jätetty pois kaukovalojen ohjaus.

Se manuaalissa kuvattu viiksi on vakionopeussäätimen viiksi joka on täysin erillään valoja ja vilkkuja ohjaavasta viiksestä, samalla puolella rattia mutta valoviiksen alapuolella.

Jos sinun autossasi ei sitä kolmatta viikseä ole lainkaan niin sitten ei varmaan ole mukautuvaa vakionopeussäädintäkään.

Pyyhkimien viiksen säädin on sadetunnistin automatiikan herkkyyssäätö.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

vwille

Ei ole kolmatta viikseä. Vaan oikeassa viiksessä on painike, jossa on samanlainen kuva kuin mikä on adaptiivisen vakionopeudensäätimen tunnus, eli nopeusmittari, jonka takana näkyy auto. Se painike vain ei tunnu tekevän mitään.

Kaapeli64

Entäs se tutka keulassa? Löytyykö sitä? Näissä ei taida olla adaptiivista vakkaria ilman tutkaa olemassakaan?

vwille

Miltä sen tutkan pitäisi näyttää? Pysäköintitutkaa edessä ei ole.

M1k4

Sun autossa ei ole adaptiivista vakkaria olipa keulassa tutkan paikka tai ei, koska itse adaptiivisen vakkarin viiksi puuttuu.

Mulle kävin kans yhden -14 mallin Octavian kanssa. Myyjä kehu moisen hienouden autosta löytyvän ja kaupat tehtiin. "Onnellisena" nokka kohti kotia (matkaa n.200km), mutta en sitä adaptiivista vakkaria saanu toimimaan (en vielä sillon tienny, että pitää olla erillinen viiksi) ja matkalta vielä soittelin myyjälle saadakseni ohjeita sen käyttöön, mutta eihän myyjä sitä osannu neuvoo. Kotiin päästyäni aloin tutkiskella miten adaptiivinen otetaan käyttöö ja ilmeni, että vaatii ihan erillisen viiksen vilkkuviiksen alle jota tästä yksilöstä ei löytyny. Taas yhteys myyjään sisäkuvien kera adaptiivisella vakkarilla varustetusta autosta ja tästä ostamastani. Aikansa myyjä kuvia tutki ja sano, että kaupan voi purkaa em. syystä ja tämähän kävi mulle. Noutivat auton pihasta parin päivän päästä kun en suostunut sitä paikalliseen liikkeeseen kuskaamaan (matkaa n30km).

Myyjä luuli, että kaikissa joissa on puskurin ritilässä se tutkan paikka ni niissä on myös kyseinen vakkari, mutta tämä uudenlainen ritilä tuli kaikkiin Octavioihin vuonna -14.
Exät:
1 x Audi
1 x BMW
1 x Buick
2 x Citroen
9 x Datsun/Nissan
1 x Fiat
2 x Ford
1 x Honda
3 x MB
1 x Mitsubishi
14 x Opel
3 x Peugeot
1 x Seat
1 x Skoda
1 x Toyota
2 x Volvo
1 x Zastava
11 x VW

M_M

Lainaus käyttäjältä: M1k4 - 29.03.24 - klo:11:12Myyjä luuli, että kaikissa joissa on puskurin ritilässä se tutkan paikka ni niissä on myös kyseinen vakkari, mutta tämä uudenlainen ritilä tuli kaikkiin Octavioihin vuonna -14.

Joo, kyllä näissä on kaikissa jo pitkään ollut se tutka keulassa. Peräänajoja estävä automaattinen jarrutusjärjestelmä vaatii sen tutkan joten aina se siellä on. Adaptiivista vakkaria sen sijaan ei kaikissa ole, vaikka se sama tutka siellä keulassa jokaisessa istuukin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Kaapeli64

Jaa niin tää olikin taas näitä.. Tekniset valmiudet ominaisuudelle on olemassa joka autossa mutta "kauppapoliittisista syistä" sitä ei tarjota kuin niille jotka on siitä valmiita maksamaan ylimääräistä. Taishan se olla tavallisellekin vakkarille sama juttu alkuun, ei sitä autoa kannattanut tehdä ilman vakkaria mutta silti se löytyi lisävarustelistalta ja tarjottiin vain niille jotka siitä halusi maksaa. Jätettiin jokin viiksi tai ratin nappula sitten pois niiltä jotka ei halunnut maksaa.

Onneksi kilpailu pitää huolen siitä ettei näitä enää uusista kannata jättää pois, kun ne kerta ilmaiseksi mukaan saa.

vwille

Lainaus käyttäjältä: vwille - 28.03.24 - klo:19:34Ei ole kolmatta viikseä. Vaan oikeassa viiksessä on painike, jossa on samanlainen kuva kuin mikä on adaptiivisen vakionopeudensäätimen tunnus, eli nopeusmittari, jonka takana näkyy auto. Se painike vain ei tunnu tekevän mitään.
Tässä tuli pieni virhe, eli tuo painike on ratissa oikealla puolella, ei viiksessä. Näkyy tämän linkin takana olevassa kuvassa oikeanpuoleisen D-kirjaimen alla. En ole löytänyt käyttöohjeesta kohtaa, jossa olisi selitetty sen toiminta tavallisen vakkarin kanssa.
https://digital-manual.skoda-auto.com/w/fi_FI/show/1f95dc7f4c0b8d6b734246420248c0f1_7_fi_FI?ct=8c22033132624065ac1445252a83dc3f_1_fi_FI#titled172060825e118056

Olen nyt vimmatusti googlannut asiaa, ja ilmeisesti edessä on tutka, joka mahdollistaisi adaptiivisen vakkarin käytön. Jälkikäteen tuon adaptiivisen vakkarin voi ilmeisesti saada, jos hankkii ja asentaa sen kolmannen viiksen ja hankkii hiukan hämäräperäiseltä sivustolta koodauksen, jolla adaptiivinen vakkari saadaan käyttöön.

tex-

Jännä juttu, että Skodassa tarvitsee olla erillinen viiksi, kun Polossani näppäimet ovat ratissa.
VW Polo R-Line 1,5 Evo -20
ex VW Golf GTI 8v -86
ex VW Polo Comfortline 1.2 tsi -15

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy