Lisävalojen heräte

Aloittaja Alvari, 13.08.18 - klo:12:52

« edellinen - seuraava »

Alvari

vuosimallin 2015 passattiin pitäisi asennella lisävalot ja herätteen saamisesta näyttäisi löytyvän monenlaista tietoa. Autossa on led valot kääntyvänä mutta ilman muuta automatiikkaa ja valoille menee "Perinteinen" johtosarja jossa ainakin jonkin ohjeen mukaan olisi heräte otettavissa sinivalkoisesta johdosta joka menee pinniin 11. Mutta voiko ottaa perinteisesti ryöstämällä vai tarviiko jonkun "kalliimman" konstin.
Ainakin A4 B8 audissa toimi tuo johtosarjasta herätteen ryöstäminen ilman herjoja.

KookosPahkina

Saitkos miten laittettua? Itsellänikin pitäis kohtapuolin laittaa just 2015 ledi passattiin lisävalot

Alvari

Eipä ole vieläkään tullut laitettua. Varmasti saa asennettua can boksilla mutta ajattelin vielä ennen sen hankintaa kokeilla herätettä johtosarjan nipulta.

Alvari

Ei löydy herätettä valojen johtonipusta. Nyt alkaisi olemaan leditanko asennusvalmiina niin pitänee alkaa miettimään asennusta. Heräte siis joko tämän foorumin ohjeilla BCM:stä tai sitten can boksilla. Obd eleven löytyy omasta takaa. Suurin haaste taitaa olla tuo johdon läpivienti, onko kenelläkääm kokemusta läpiviennin vedosta, mistä löytyy helpoiten. Autotalli itsellä vielä sisältää kaikenlaista harrastetarviketta niin pihatyönä kun tekee niin ei viitsisi turhaa työtä tehdä.


Sampeli

BCM:stä ei välttämättä löydy vapaata lähtöä. liittimessä on vapaita pinnejä kyllä mutta fyysisesti ohjainlaitteesta puuttuu pinnit, näin ollen koodauskaan ei onnistu. Pinni B11 näytti olevan ohjainlaitteessa ja vapaaana liittimessä, mutta adabtion valikosta tätä ei löydy.

Alvari

BCM ssä on keskimmäisessä liittimessä vapaana paikka 23 josta tuon herätteen varmaankin saisi ja pinni löytyy kun puhelimen kameralla kuvan tuosta näppäisin. Mutta en saanut sitä liitintä avattua(purettua liitintä) jotta korjausjohdon saisi asennettua paikoilleen oikein niin innostus katosi aiheeseen kun ei ohjeitakaan tuntunut löytyvän. Varasin ajan can boksin asennukseen jolla herätteen saa can väylästä ryöstämällä. Tuo toimii kun ei ole mitään automaattisia valoja.

Läpiviennin teko oli todella helppoa, akku autossa takakontissa joten sieltä löytyi valmis läpivientipaikka, samalla tuli vetaistua sisähaara.


58make

LuminaLights Lightswitch Pro (XBB) v4, kytkentärele lisävaloille
Tuollaisella kytkin tiguaniin lisävalon toimimaan, ei tarvitse ohuita
johtoja ryöstäjillä katkoa.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

Sampeli

Lainaus käyttäjältä: Alvari - 05.12.18 - klo:12:39
BCM ssä on keskimmäisessä liittimessä vapaana paikka 23 josta tuon herätteen varmaankin saisi ja pinni löytyy kun puhelimen kameralla kuvan tuosta näppäisin. Mutta en saanut sitä liitintä avattua(purettua liitintä) jotta korjausjohdon saisi asennettua paikoilleen oikein niin innostus katosi aiheeseen kun ei ohjeitakaan tuntunut löytyvän. Varasin ajan can boksin asennukseen jolla herätteen saa can väylästä ryöstämällä. Tuo toimii kun ei ole mitään automaattisia valoja.

Läpiviennin teko oli todella helppoa, akku autossa takakontissa joten sieltä löytyi valmis läpivientipaikka, samalla tuli vetaistua sisähaara.


Liitin purkaantuu pinnipuolelta pienet väkäset ulospäin kääntämällä. Nippuside pitää olla otettu tietenkin pois.

j3rkku

Itselläni Passatin keulalla 3x ledipitkää ja herätteen niille sain ratin alta can-väylästä. Semi hintava settihän tuo on, Lumisella myynnissä OptiBeam Cannect-niminen vempain (n.80) ja päälle vielä Hall-anturi 100e jottei tarvinnut väyläpiuhoja katkoa jolloin takuu olisi marmorin mukaan rauennut. Itsellä tuosta can-boksista tuo 10e kalliimpi josta heräte myös parkeille (enkelinsilmille).
Kokeilin ensin myös itse tuota XBB-anturia, mutta huonolla menestyksellä.

Optibeam-boksin asennus periaatteessa yksinkertainen. Aikaa tuohon varaisin ehkä sen tunnin-pari. Itsellä toki meni paljon pitempään kun en mistään saanut neuvoja ja vähän joutui trial and error-taktiikalla menemään.

Ensin jalkatilan yltä suojalevy irti, taisi olla kiinni 5-6 torxilla ja ratin alta suojakupu pois jolloin saa esiin ratin alla menevän johtonipun. Aika ratin tyvestä noin polven kohdalta sai helposti käärittyä nippua auki ja lätkästyä Hall-anturin oikeiden piuhojen ympärille, tämä tosin vaatii jonkun verran akrobatiaa ja sorminäppäryyttä. Can-HI oranssi/vihreä ja Can-LO oranssi/ruskea. Kun anturi on saatu oikeiden johtojen päälle tulee anturi saada pysymään irti muista johdoista n. 2-3 cm. Muuten ottaa häiriötä eivätkä valot toimi oikein, esim lisäpitkät eivät syty ollenkaan tai jäävät päälle kun viiksestä sammuttaa. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan systeemin toimintaa aina välillä, on semi-ikävää lähteä irroittelemaan suojalevyjä yms montaa kertaa.

Loput aikalailla plug and playtä. Virran can-boksille otin sulakerosvolla muistaakseni mankan sulakkeelta ja maadoituspiste löytyy myös sivupaneelin takaa. Abikoliittimillä boksin johdotukseen + ja - sekä lähtevät herätteet pitkille ja parkeille. Lähtevän pitkien herätteen voi sitten kytkeä esim relejohtosarjaan, itsellä katkaisijan kautta. Valokatkaisijan viereen muoviin on helppo porata reikä ja ujuttaa esim motonetistä pieni pyöreä katkaisija siihen. Maadoitus samaan paikkaan kuin boksinkin.

Läpiviennin suhteen olen ollut laiska edellisen Golfini kanssa kuin myös nyt Passatin. Eli sivupaneelin välistä ulos ja oven välistä konehuoneen yläosaan. Ympärille runsas kerros sähköteippiä suojaamaan piuhoja. Toistaiseksi tällä patentilla mennyt reipas 150tkm ilman mitään ongelmia. Konehuoneeseen sitten tuo relejohtosarja kiinni. Apuvirtapistokkeen kotelon saa avattua/irroitettua ja alta paljastuu ruuvi johon plussa oli hyvä kiinnittää. Lisäksi tehtiin valotelineen kiinnitys auton runkoon puskurin läpi.
Lisävalojen parkkeihin olen ottanut virran suoraan boksista ilman relettä, katkaisijan kautta.

Voin pyynnöstä postata myös muutaman kuvan asennuksestani jos joku tästä inspiroituu. Passatilla ajettu tällä setillä jo reipas 20tkm puoleen vuoteen eikä moitittavaa ole. Joskus harvoin saattavat lisäpitkät syttyä sekunnin viiveellä, mutta siinäpä kaikki.

Työvaiheet tiivistetysti:
1. irroita jalkatilan yltä suojalevy sekä ratin suojakuori
2. ota boksiin virrat sulakerosvolla ja tee maadoitus (samalla katkaisijalle jos sellaisen haluaa)
3. liitä heräte lisävalojen relejohtosarjaan (ja parkkien samalla)
4. etsi ja löydä oikeat johdot, kytke hall-anturi niihin
5. kytke virrat ja kokeile toimiiko
6. laita suojalevyt takaisin
7. kovaa ajoa!


icecold

Mielenkiinnosta kyselen että onko dynaamiset ledit? Ja jos on niin miten toimii mukautuvien pitkien kanssa? Itsellä kyseiset valot ja ajqttelin ostaa tuon led barin tuonne puskurin sisälle alas ku näytti olevan saatavilla, mutta asennuttaisin marmorilla

j3rkku

Ihan perusledit tuossa taitaa olla, tosin kääntyessä kääntyilevät. Pitkät joko on tai off. Varmasti halvemmalla ja helpommalla pääset kun käytät jollain pajalla joka noita asennuksia tekee. Ne jotka tekevät, tekevät rutiinilla eikä hommassa kauaa nokka tuhise.

Noista mukautuvista pitkistä olen ymmärtänyt että nekin voisi ohjelmoida olemaan perinteiset on-off pitkät. Ainakin piuhalla auton konetta selaillessa valikoista löytyy minullakin siihen viittaava vaihtoehto, tosin kun sen yrittää aktivoida ilmoittaa softa Not available.

Tonttu66

Kyllähän mukautuvissakin pitkissä (DLA) on aina joko pitkät päällä tai ei. Ongelma lisäkaukovalojen osalta lienee se, että pitkät mukautuvat vastaantulevan ja edelläajavan liikenteen mukaan osoittamaan eri suuntiin ja korkeuksille. Lisäpitkät pitäisi tällöin toimia niin, että ne palavat vain kun mukautuvat pitkät osoittavat ”normaaliasentoon”.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

J

Kyselin Lumiselta ja pk-seudulla toimivalta firmalta lisäpitkien asennuksesta -15 Alltrackiin. Molemmista viesti oli se, että ei onnistu adaptiivisten kaukovalojen kanssa. Keulahan on hyvin ahdas kun ACC:n ja kameran silmiä ei voi peittää. Ainoa mahdollinen paikka olisi ollut kameran molemmilla puolilla puukottamalla ritilä.
Jäi tekemättä.
A6 Allroad -17

icecold

Lainaus käyttäjältä: J - 22.01.19 - klo:21:25
Kyselin Lumiselta ja pk-seudulla toimivalta firmalta lisäpitkien asennuksesta -15 Alltrackiin. Molemmista viesti oli se, että ei onnistu adaptiivisten kaukovalojen kanssa. Keulahan on hyvin ahdas kun ACC:n ja kameran silmiä ei voi peittää. Ainoa mahdollinen paikka olisi ollut kameran molemmilla puolilla puukottamalla ritilä.
Jäi tekemättä.


Entäs tälläinen lisävalo

https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/led-lisavalopaketti-dsm-premium-plus-vw-passat-2015-/8020100256/

Muuttaisi asetuksista individual modesta eco valotoiminnon niin silloin dla ei ole toiminnassa?

Tai onnistuuko jos ottaa kytkimen kanssa niin että kun lisävalo kytkin on päällä niin toimii automaattisesti on off  pitkien kanssa ::)

Itsellä 1.4 tsi dla valojen kanssa ja tuollaista alasäleikön taakse sijoitettavaa lisävaloa olen pohtinut, täytyy kysellä onnistuuko tälläinen vaiko ei


j3rkku

Juuri tuollaisella se varmaan olisi tehtävä jos haluaa että kaikki pelittää kuin pitääkin. Arvoitukseksi jää tietty tuo DLA:n toiminta. Lumisella on tuo palautusoikeus aika laaja eli voithan toki tilata sieltä tuon can-boksin ja hall-anturin laskulla ja sitten palauttaa jos ei toimi oikein. Sekä boksin että anturin saa koeasennuksen jälkeen siististi takaisin nippuun jos tarve tulee palauttaa. Ottaa vaikka muutaman kuvan tuotteista ennen asentamista niin on helpompi pistää takaisin myyntikuntoon.

Itsellä tuo keskimmäinen valo on juurikin tutkan edessä joten ACC pukkaa aina hetki käynnistyksen jälkeen erroria. Tosin en siitä oikein välittänytkään, mielummin ajan rajottimella. Jos joku sattuu tietämään miten tuon ACC:n saa muutettua "tyhmäksi" niin arvostaisin suuresti tietoa. Esim saisiko tuon tutkan aikakatkaisun vaikka 10 tuntiin tai jotain muuta vastaavaa? Ennenkuin järjestelmä huomaa että valo on tutkan edessä toimii vakkari normivakkarina.

M_M

Tietääkseni ACC-vakkarin saa kyllä VCDS:n kanssa koodattua pysyvästi pois autosta, jonka jälkeen se toimii kuten normivakkari.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ConD

Kaverille olin tuossa kaverina B8 passattiin lisävaloja askartelemassa. Malliksi valikoitui matala Optibeam Admiral, joka istahti kilventaustalevyn päälle. Eli ACC:n alapuolelle, ei ongelmaa. Relesarjana ihan perinteinen relesarja.

Asennus perussettinä eli heräte ledvalollisessa autossa koriohjainlaitteelta liittimestä B23, joka oli vapaana kivasti. VCDS:llä koodit perään ja aktivoinnit kuntoon.

Nyt pitkät toimii hänelläkin siten, että DLA pelaa normaalisti pitkät A-asennossa kuten tähänkin asti, mutta kun tökkää viikseä "pakkopitkille" niin myös palkki herää. Kun vastaan tulee auto, tökkää pakkopitkät pois viikseä eteenpäin työntämällä ja DLA hoitaa tilanteen vastaantulijoiden kanssa.

Pari kuvaa täältä:
https://www.autostadium.fi/index.php?topic=6844.msg571870#msg571870

Eli... ei B8 passatti eroa muista MQB autoista lisäpitkien suhteen mitenkään tuon heräte/asennustavan suhteen. Pitää vaan katsoa että ei peitä ACC tutkaa - kyllä valot toimimaan saa. M.O.T.

Herätepiuhalla toimivalla älyrele, CAN-boksit ym. on näiden kanssa ihan puhdasta rahanhukkaa ja toiminnallisuus on jopa huonompi kuin tuolla tavalla. Jos autossa taas ei tuota älyä ole, että valot on saatava vaan on/off toimimaan niin sitten asennustarpeet valojen lisäksi maksaa tosiaan 20e ja homma toimii kuin junan vessa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

ConD

Toinenkin B8 GTE-Passat sai tänään lisäpitkään ohjausälyä vähän...

Merkkiliikkeessä tehty asennus CAN-väyläboksilla ei toiminut oikein DLA-valojen kanssa, vaan piti lisäpitkää päällä kun auton logiikka alkoi varjostelemaan vastaantulijoita. Vain eco-moodin on/off valoilla homma toimi jotenkuten. Tämä tietty ei ole ehkä se ideaalitapaus...

Konehuoneessa oli kuitenkin merkkarin asennusten jälkeen normaali "Can-bus"-rele, kojelaudan läpivienti herätteen osalta oli tehty kuskin jalkatilasta ja itse CAN-tulkkiboksi oli BCM:n vieressä A-pilarin juuressa. Kaveri haki merkkarilta korjausjohdon 000979009EA, josta toinen pää kytkettiin tässäkin tapauksessa BCM:n keskimmäisen eli B-liittimen pinniin B23. Sitten kytkettiin vaan korjausjohto CAN-purkilta katkaistuun herätepiuhaan ja laiteltiin suojamuovit nippuun ja koodit perään. Toimii kuten yllä tuossa ensimmäisessäkin DLA-valollisessa B8 passatissa.

Hommassa meni siitä kun Passat talliin ajettiin siihen kun se pakitettiin ulos melkolailla justiinsa tunti, enkä ollut autoa nähnyt koskaan aiemmin. Koikalla ja niitänäitä turistessa jälkikäteen meni sitten toinen tunti :)

Korjausjohto maksaa marmorilla 15,, relejohtosarja 15-40, vähän mallista ja tarpeista riippuen. Unohtakaa siis nuo CAN-purkit ja ihmeelliset "CAN-bus" relejohtosarjat joiden asennus ja toimivuus "ammattilaistenkin" toimesta on näköjään vähän niin ja näin.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

hitsari79

Miten obdelevenillä saisi aktivoitua audi a4 b9 bcm herätevirran. B23 oli jo johto kiinni. Vapaana oli 13.

Talonen

Oliskos täällä apuria asentamaan lisäpitkää Passatin keulalle. Valo ja auto on mut asennus vähän ontuu. Eli autossa ledit ja automatiikka

#8

Hei. Passat 2016 ja ledpaneelin ajattelin asentaa upotettuna rekkarin alle. Tuosta herätevirrasta, että missä tämä bcm käytännössä sijaitsee ja tarviiko mitään koodailuja, kun autossa on normi ledit ilman automatiikkaa? Onnistuuko normaalilla lisävalon mukana tulleella johtosarjalla ja releellä asennus?

Kiitos.

vhol


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy