Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - j3rkku

#1
Mikähän mahtaa olla vikana ja löytyykö ratkaisu ongelmaan;
Autoa käynnistäessä infotainmentin näytölle jää vaan Loading profile pyörimään eikä anna painaa mitään. Myös katossa hätäpuhelupainikkeen merkkivalo vilkkuu keltaisena ja muut painikkeet samassa tahdissa. Kokeiltu on irroittaa mankan sulakkeet hetkeksi sekä uudelleenkäynnistys painamalla virtapainiketta 15 sek. Obdelevenillä telematics(75) sanoo "communication error with control unit". Jos vika nyt liittyy tuohon hätäpuhelujärjestelmään, niinkuin olen kuumeisella googlaamisella saanut ymmärtää, mistä kaikkialta pitää käydä ruksit poistelemassa jotta tuon järjestelmän saisi kokonaan pois käytöstä? Edellisessa b8 passatissa (2018) oli sama mankka mutta noita puhelunappeja ei ollut.
#2
Itselläni on käytössä saksalaisen Danhagin ratkaisu. Hintaa tulee pari hunttia vähemmän kun marmorilta hankittaessa mutta asennuksen joutuu tekemään itse. Aikaa tähän meni minulta noin puoli tuntia kylmässä parkkihallissa. Asentaminen vaatii peräkontista kattopaneelin ja sivupaneelin irrottamisen, kaukosäätimen vastaanotin sijaitsee apparin puolella suunnilleen penkinkaatokahvan kohdalla (kuvalliset ohjeet danhagin sivuilla). Kun olet saanut kaivettua vastaanottimen esiin, on asennus helppoa plug n playta eli vastaanottimesta piuha irti ja saksasta tullut johtosarja väliin. Tässä vaiheessa olet tietenkin jo laittanut sim-kortin boksin sisään. Itse käytän Telian halvinta mahdollista liittymää, oisko ollu 2,90 tai 3,90/kk. Prepaidkin toimii koska boksin ainoa tehtävä on "vastata" puheluun joka siis käynnistää tai sammuttaa webaston. Jos haluaa status- tai lämpötilakyselyä pistää niin tietty vaatii että pystyy lähettämään viestejä. Itse boksin konffaaminen oli aika simppeliä, muistaakseni boksin mukana tuli ainoastaan saksankielinen ohje mutta danhagin sivuilta löytyi englanniksi. Käytännössä konffaamisessa vain listataan sallitut puhelinnumerot joilla webaston saa käynnistettyä. Sen jälkeen tosiaan soitolla tai myös viestikomennoilla saa vehjettä käytettyä (ON, OFF, STARTkellonaika). Itse olen luonut kännykän alkunäytölle pikakuvakkeen jota napauttamalla lähtee suoraan puhelu boksille, kätevää!

https://www.danhag.de/de/app-steuerung/vw/vw-passat/12/vw-passat-b8-3g-app-steuerung-standheizung
#3
Tarkotus on ilmeisesti saada webasto puhelimella ohjattavaksi? Itse tilasin saksasta danhagilta juuri passattiin suunnitellun palikan joka tulee kaukosäätimen vastaanottimen kylkeen y-haaralla. Takakontista kolmen ruuvin irrotus ja katosta yksi paneeli irti ja sivupaneelia vähän kädellä auki. Kaukosäätimen vastaanottimesta piuha irti ja danhagin setti väliin. Asennus kesti n. 15 min. Toimii joko soittamalla tai tekstiviestillä.
#4
Passat B8 (14-) / Vs: Lisävalojen heräte
24.01.19 - klo:19:25
Juuri tuollaisella se varmaan olisi tehtävä jos haluaa että kaikki pelittää kuin pitääkin. Arvoitukseksi jää tietty tuo DLA:n toiminta. Lumisella on tuo palautusoikeus aika laaja eli voithan toki tilata sieltä tuon can-boksin ja hall-anturin laskulla ja sitten palauttaa jos ei toimi oikein. Sekä boksin että anturin saa koeasennuksen jälkeen siististi takaisin nippuun jos tarve tulee palauttaa. Ottaa vaikka muutaman kuvan tuotteista ennen asentamista niin on helpompi pistää takaisin myyntikuntoon.

Itsellä tuo keskimmäinen valo on juurikin tutkan edessä joten ACC pukkaa aina hetki käynnistyksen jälkeen erroria. Tosin en siitä oikein välittänytkään, mielummin ajan rajottimella. Jos joku sattuu tietämään miten tuon ACC:n saa muutettua "tyhmäksi" niin arvostaisin suuresti tietoa. Esim saisiko tuon tutkan aikakatkaisun vaikka 10 tuntiin tai jotain muuta vastaavaa? Ennenkuin järjestelmä huomaa että valo on tutkan edessä toimii vakkari normivakkarina.
#5
Passat B8 (14-) / Vs: Lisävalojen heräte
11.01.19 - klo:08:13
Ihan perusledit tuossa taitaa olla, tosin kääntyessä kääntyilevät. Pitkät joko on tai off. Varmasti halvemmalla ja helpommalla pääset kun käytät jollain pajalla joka noita asennuksia tekee. Ne jotka tekevät, tekevät rutiinilla eikä hommassa kauaa nokka tuhise.

Noista mukautuvista pitkistä olen ymmärtänyt että nekin voisi ohjelmoida olemaan perinteiset on-off pitkät. Ainakin piuhalla auton konetta selaillessa valikoista löytyy minullakin siihen viittaava vaihtoehto, tosin kun sen yrittää aktivoida ilmoittaa softa Not available.
#6
Pakko minunkin hehkuttaa noita Contin talvipyöriä. Palasin juuri Euroopan-retkeltä missä ajoa CVC kutosilla tuli vajaa 7000 km. Rengaskokona ehkä vähän hassu 215/55R16 kun satuin kyseiset kumit halvalla saamaan tutulta, vieläpä 7 mm pinnoilla, Saksassa kun eivät oikein nastarenkaista tykkää. Pidon kanssa ei mitään ongelmia esiintynyt kotimaassa eikä muuallakaan ja ovat kaiken lisäksi erittäin hiljaiset. Myös Saksassa ajettaessa renkaan sallimaa 190 km/h (mittari 200) oli kyyti erittäin tasaista, ei minkäänlaista huojumista tai tärinää. Vasta yli tuon 190 mentäessä alkoi pikkaisen heilumaan. Kiitokset tästä renkaat tasapainoittaneelle ammattilaiselle. Epäilin renkaiden kestävyyttä kovilla nopeuksilla sekä jopa +20 lämpötilassa ajettaessa, mutta retken puolivälissä mittasin kaikista renkaista 6,9-7 mm ja reissun jälkeenkin 6,9. Nyt kuitenkin taas alla Hakka ysit 215/60R16 joilla oman kokemukseni mukaan voikin ajaa melkein kuin kesällä (kuten myös Hakka kaseilla), toki tässäkin järki mukana.
#7
Passat B8 (14-) / Vs: Lisävalojen heräte
11.01.19 - klo:07:21
Itselläni Passatin keulalla 3x ledipitkää ja herätteen niille sain ratin alta can-väylästä. Semi hintava settihän tuo on, Lumisella myynnissä OptiBeam Cannect-niminen vempain (n.80) ja päälle vielä Hall-anturi 100e jottei tarvinnut väyläpiuhoja katkoa jolloin takuu olisi marmorin mukaan rauennut. Itsellä tuosta can-boksista tuo 10e kalliimpi josta heräte myös parkeille (enkelinsilmille).
Kokeilin ensin myös itse tuota XBB-anturia, mutta huonolla menestyksellä.

Optibeam-boksin asennus periaatteessa yksinkertainen. Aikaa tuohon varaisin ehkä sen tunnin-pari. Itsellä toki meni paljon pitempään kun en mistään saanut neuvoja ja vähän joutui trial and error-taktiikalla menemään.

Ensin jalkatilan yltä suojalevy irti, taisi olla kiinni 5-6 torxilla ja ratin alta suojakupu pois jolloin saa esiin ratin alla menevän johtonipun. Aika ratin tyvestä noin polven kohdalta sai helposti käärittyä nippua auki ja lätkästyä Hall-anturin oikeiden piuhojen ympärille, tämä tosin vaatii jonkun verran akrobatiaa ja sorminäppäryyttä. Can-HI oranssi/vihreä ja Can-LO oranssi/ruskea. Kun anturi on saatu oikeiden johtojen päälle tulee anturi saada pysymään irti muista johdoista n. 2-3 cm. Muuten ottaa häiriötä eivätkä valot toimi oikein, esim lisäpitkät eivät syty ollenkaan tai jäävät päälle kun viiksestä sammuttaa. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan systeemin toimintaa aina välillä, on semi-ikävää lähteä irroittelemaan suojalevyjä yms montaa kertaa.

Loput aikalailla plug and playtä. Virran can-boksille otin sulakerosvolla muistaakseni mankan sulakkeelta ja maadoituspiste löytyy myös sivupaneelin takaa. Abikoliittimillä boksin johdotukseen + ja - sekä lähtevät herätteet pitkille ja parkeille. Lähtevän pitkien herätteen voi sitten kytkeä esim relejohtosarjaan, itsellä katkaisijan kautta. Valokatkaisijan viereen muoviin on helppo porata reikä ja ujuttaa esim motonetistä pieni pyöreä katkaisija siihen. Maadoitus samaan paikkaan kuin boksinkin.

Läpiviennin suhteen olen ollut laiska edellisen Golfini kanssa kuin myös nyt Passatin. Eli sivupaneelin välistä ulos ja oven välistä konehuoneen yläosaan. Ympärille runsas kerros sähköteippiä suojaamaan piuhoja. Toistaiseksi tällä patentilla mennyt reipas 150tkm ilman mitään ongelmia. Konehuoneeseen sitten tuo relejohtosarja kiinni. Apuvirtapistokkeen kotelon saa avattua/irroitettua ja alta paljastuu ruuvi johon plussa oli hyvä kiinnittää. Lisäksi tehtiin valotelineen kiinnitys auton runkoon puskurin läpi.
Lisävalojen parkkeihin olen ottanut virran suoraan boksista ilman relettä, katkaisijan kautta.

Voin pyynnöstä postata myös muutaman kuvan asennuksestani jos joku tästä inspiroituu. Passatilla ajettu tällä setillä jo reipas 20tkm puoleen vuoteen eikä moitittavaa ole. Joskus harvoin saattavat lisäpitkät syttyä sekunnin viiveellä, mutta siinäpä kaikki.

Työvaiheet tiivistetysti:
1. irroita jalkatilan yltä suojalevy sekä ratin suojakuori
2. ota boksiin virrat sulakerosvolla ja tee maadoitus (samalla katkaisijalle jos sellaisen haluaa)
3. liitä heräte lisävalojen relejohtosarjaan (ja parkkien samalla)
4. etsi ja löydä oikeat johdot, kytke hall-anturi niihin
5. kytke virrat ja kokeile toimiiko
6. laita suojalevyt takaisin
7. kovaa ajoa!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy