2006 Octavian tuulilasinpyyhkimet lopetti toiminnan

Aloittaja Tzoo, 15.03.14 - klo:19:47

« edellinen - seuraava »

Tzoo

2006 Octavia 2.0 TDI tuulilasinpyyhkijät lopetti toiminnan aivan yllättäen.
Viiksi vaihdettu.Viiksestä toimii kaikki muu,takalasin pyyhin,kaikki pesimet ja ajotietokone.Konepelti kiinni.Kaikki sulakkeet ehyet.Kokeiltu toisella moottorilla,irrallaan olevalla mutta pitäisi olla toimiva.Käytettäessä takalasin pyyhintä tai pesureita kuulu naksahdus,käytettäessä tuulilasin pyyhintä ei kuulu mitään.Pitäisikö?Moottorille tulee kolme johtoa.Yksi maa,
yhteen tulee normaali akkujännite ja yhteen koko ajan 7-8 volttia riippumatta onko virta tai pyyhkijät päällä tai ei. Välillä kävi noin viidessä voltissa.Mistä etsiä vikaa.

autojarov

Hieman jäi epäselväksi,"Kokeiltu toisella moottorilla,irrallaan olevalla mutta pitäisi olla toimiva" Liikkuiko moottorin akseli?
Tyypillinen vika jo 1 koppaisesta omasta kokemuksesta on se,että vivusto ruostuu jumiin.
jos irrallisen moottorin akseli liikkui viiksestä käskettäessä,vika on todennäköisesti juuri tossa vivustossa.
Maksaa n.70-80â,¬ marmorilla.purkaamolta voi löytyä halvemmallakin.

Sitten kannattaa myös varmistua että konepellin lukon mikrokytkin on ehjä,eli ei pala mittaristossa valo avonaisesta konepellistä.
Octavia combi 1.6 2007

Tzoo

Eli hieman tarkennusta.Alkuperäisen moottorin akseli ja vivusto liikkuu.Eli ei siis jumissa.Mittaristo näyttää milloin konepelti on auki tai kiinni eli sen perusteella toimiii.

Emil

Mulla temppuili kerran, joitakin aikoja sitten. En enää tarkalleen muista mikä se tilanne oli, mutta kun auto seisoi puolisen tuntia käyttämättä, niin johan pyyhkijät toimivat jälleen. Olin jo asennoitunut irrottamaan osia, mutta onneksi kokeilin vielä kerran ennen purkamista.

Pyyhkijöissä on tekoälyä hiukan enemmän kuin on tarpeen. Josko se aiheuttaisi ongelmia joskus.

apche

Lainaus käyttäjältä: Tzoo - 15.03.14 - klo:19:47
2006 Octavia 2.0 TDI tuulilasinpyyhkijät lopetti toiminnan aivan yllättäen.
Viiksi vaihdettu.Viiksestä toimii kaikki muu,takalasin pyyhin,kaikki pesimet ja ajotietokone.Konepelti kiinni.Kaikki sulakkeet ehyet.Kokeiltu toisella moottorilla,irrallaan olevalla mutta pitäisi olla toimiva.Käytettäessä takalasin pyyhintä tai pesureita kuulu naksahdus,käytettäessä tuulilasin pyyhintä ei kuulu mitään.Pitäisikö?Moottorille tulee kolme johtoa.Yksi maa,
yhteen tulee normaali akkujännite ja yhteen koko ajan 7-8 volttia riippumatta onko virta tai pyyhkijät päällä tai ei. Välillä kävi noin viidessä voltissa.Mistä etsiä vikaa.

Vikakoodit lukuun ensimmäisenä.

Toimiiko se "huoltoasento"? ELi sammutat auton ja väännät sen jälkeen viiksestä alaspäin ja pyyhkijöiden pitäisi nousta yläasentoon.

Tzoo

Vikakoodit luettu,ei vikakoodeja.Ei mene myöskään huoltoasentoon.Eli ei mitään elämää pyyhkijöissä.


tarzi

Pyyhkimien ohjaus taitaa tulla suoraan sähköverkon ohjainlaitteelta, eli sieltäkin suunnasta vian voi löytää. Pyyhkijät on "lin väylässä" sähköpurkin kanssa.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Tzoo

Missähän tämmönen ohjain sijaitsee?

Rabalski

Lainaus käyttäjältä: Tzoo - 15.03.14 - klo:19:47
2006 Octavia 2.0 TDI tuulilasinpyyhkijät lopetti toiminnan aivan yllättäen.
Viiksi vaihdettu.Viiksestä toimii kaikki muu,takalasin pyyhin,kaikki pesimet ja ajotietokone.Konepelti kiinni.Kaikki sulakkeet ehyet.Kokeiltu toisella moottorilla,irrallaan olevalla mutta pitäisi olla toimiva.Käytettäessä takalasin pyyhintä tai pesureita kuulu naksahdus,käytettäessä tuulilasin pyyhintä ei kuulu mitään.Pitäisikö?Moottorille tulee kolme johtoa.Yksi maa,
yhteen tulee normaali akkujännite ja yhteen koko ajan 7-8 volttia riippumatta onko virta tai pyyhkijät päällä tai ei. Välillä kävi noin viidessä voltissa.Mistä etsiä vikaa.

Itselläni oli vähän samoja oireita kerran ja vika löytyi mittariston takana olevasta releestä. Muistaakseni mulla taas sitten toimi tuulilasinpyyhkijät mutta ei takana eikä pissapoikaa tullu kumpaakaan lasiin..ja ensin tietysti vaihdettiin viiksi turhaan.

tarzi

Niin pissapoikien ohjaus menee releen kautta mutta pyyhkijöiden menee väylätietona. EI nyt sotketa puuroja ja vellejä..

Kuskin jalkatilassa on se boksi, sieltä tulee siis se ohjaus.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Joonasaa

Jos autossa sadetunnistin, Pyyhkijät voivat lakata toimimasta jos sadetunnistin rikki. Olen kerran ollut tutkimassa tuollaista tapausta, vaihdettiin viiksi ja pyyhkijöiden moottori ja ties mitä muuta, mikään ei auttanut. Uusi sadetunnistin niin lähti toimimaan normaalisti...
Octavia mk1 1.8 20V

tarzi

Ottaa sadetutkan piuhan irti niin voi todeta viallisuuden sillä! Viallinen sadetutka pimentää tuon lin väylän.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Tzoo

Ratkesipas sitten tämäkin ongelma.Akun alta oli päässy johtonippu nirhautumaan ja yksi johto oli poikki.Eipäs se muuta tarvinnu.Johto kuntoon ja taas pyyhkii hyvin.

erauspentu

Ihan samanlainen ongelma.
2008 vuosimallin Octavia.
Tuulilasille suhuuttaa vettä mutta vinkkarit ei pyöri.
Konepellin anturi toimii, eli näyttää onko kiinni vai auki.
Moottorille tulee jännite mutta kun ei tiedä paljonko niihin johtoihin pitäisi tulla niin ei voi olla varma.
Ohjaus ilmeisesti ei tule releen kautta tuulilasin pyhkijöille? vaan joltain boksilta? Ja se boksi on jalkotilassa?

Bene

12V sieltä moottorilta pitäisi löytyä.
Googlen kuvahakuun kun laitat skoda j400 niin löytyy suberb2 virtapiirikaavio. Liitin numeroita lukuunottamatta on vastaava kuin ocussa.
J400 on pyyhkijöiden ohjausyksikkö. Ohjaus tulee myös yksikölle sade/valotunnistimen G397 kautta.

http://viapelektronika.narod.ru/olderfiles/1/SSP_054_en_Octavia_II_JElektrika_a-89440.pdf Tuosta löytyy mitkä vaikuttaa pyyhkijöihin.

erauspentu

Jep, eli: Moottorille menevät nastat.
1 - 2 12VDC a kun moottori käy niin 14 ja risat, eli ok.
2 - 4 n. 12VDC.

Tuo 2 on vissiin maa ja onko tuo 4 sitten joku ohjaus?

No jännite tulee kyllä mutta mitään ei tapahdu.
Tuo J519 voisi ehkä olla tsökö tai sitten ei. Sade tunnistinta ei ole.

tapanixxx


erauspentu

Ei ollut jumissa. Irroitin vivuston ja moottorin ja liikkuivat hyvin.
Jännite tosiaan tulee mutta mitä moottorille pitäisi oikeasti tulla ja missä vaiheessa?
No se 12VDC tietenkin mutta se ohjaussignaali?
Tuskin tuo 12VDC sitä ohkaista purppuraa johtoa pitkin koko aikaa pitäisi tulla? Ei eroa, onko pyyhkijät päällä asennossa vai lepotilassa.
Ei myöskään mene "huolto" asentoon.

Bene

4 liitin on ohjaus.
Viikseltä se ohjaus pitäisi tulla J519 kautta mikä on se ratin alla oleva rele paketti.
J400 on kiinni pyyhkijässä.
Katso tuo linkittämäni pdf:n sivu 38. Siitä näkee mitkä asiat vaikuttaa pyyhkijöihin.

Mittaa vielä jokainen sulake että sieltä löytyy virrat päällä se 12V.
Itellä oli vastaavaa ongelmaa takalasin pyyhkijän kanssa. Yksi rele ei toiminut jolloin ei tullut jännitettä kaikille sulakkeille.


M_M

Liittimessä 1 on käyttöjännite ja 2 on maa, nämähän oli jo mitattu olevan kunnossa joten sulakkeita tutkimalla vikapaikka tuskin löytyy.

Nelonen on ohjaus, LIN-väylä keskuselektroniikan boksilta J519. Vastaus siihen mitä sinne moottorille pitäisi tulla, niin käyttöjännitettä (jota vaikuttaisi tulevan) ja väyläviestintää (jota ei yleismittarilla enää mitata).

VCDS näyttäisi varmaan jotain vikakoodeja? Tai jos ei muuta, niin sen että onko ylipäänsä väylällä eloa vai onko pyyhkijöiden moottorin ohjauselektroniikka kaput. Sadetunnistin on samassa väylässä ja voi hajotessaan vetää koko väyläliikenteen kyykkyyn, mutta jos tässä autossa ei sellaista lainkaan ole niin eipä se vika siinä sitten ole.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

erauspentu

Terve taas!
Eilen luettiin koodit ja kun J400 eli se moottori on tosiaan väyläohjattu niin siinä on jatkuva yhteyskatkos, eli kuso ei kulje.
Toinen oli väyläkatkos.
Eli viittaa nyt siihen, että ohjainyksikkö ei saa kusoa pyyhkijöiden moottoriin.
Jos kuso ei kulje niin eihän se voi toimia vaikka 12VDC tulee.

Täytyy hankkia nyt moottori mutta mutta, se vissiin pitää koodata autolle.
Eli mikähän se koodinumero on joka sille pitää syöttää, tai siis onko se siinä moottorissa? Varmaankin.

tpm

Meitil 2006 Octaviaan laitoin toisesta ocusta moottorin, piuhat kiinni ja toimi sellaisenaan ilman mitään koodausta.

erauspentu

Lainaus käyttäjältä: tpm - 06.10.19 - klo:20:00
Meitil 2006 Octaviaan laitoin toisesta ocusta moottorin, piuhat kiinni ja toimi sellaisenaan ilman mitään koodausta.

Käytettyjä saisi suht edullisesti. Tosin uusi maksaa satasen kantturoihin. Mutta jos kerran ei tarvitse koodata, niin sitten voisi kokeilla käytettyä.

o.b.

Moottorin varaosanumero on 1Z1955119C tai 1Z1955119D. Vivusto 1Z1955601. Noin 700 eurolla saa uuden vivuston ja moottorin marmorilta.

Mitä sitten ikinäkin tilaat käytettynä, pura ja puhdista vivustot ja voitele kaikki kohdat. Pahimmillaan rikkoutunut vivusto rikkoo myös tuulilasin :o

erauspentu

Huomenta!
Kiitos numerosta. Kysyn tänään marmorilta myös.
Mutta siis, käytettyä ei siis tarvitse ohjelmoida uudestaan? Tämä on nyt oikeastaan mitä haluan tietää. Marmori varmaan sanoo, että tarvii mutta tarviiko oikeasti?
Aiemmin eräs jäsen ilmoitti, että käytetty toimi ihan hyvin ilman koodaamista ja en epäile puheita. Toki vielä jos muillakin samanlaisia kokemuksia niin voisi kohtuu turvallisin mielin mennä käytetyllä. Nääs riippuu varmaan siitä, että mitä pitää koodata? Automerkki ja malli? vai parittaa ohjaimen kanssa? tms.

o.b.

Ei tarvitse koodailla mitenkään. Vivuston ja moottorin tahdistaminen pitää varmaan jotenkin tehdä.

erauspentu

Ei auttanut uusi moottori (käytetty) sama osanumero.
Jotenkin en nyt usko kuitenkaan, että se on moottori joka on rikki.
Toki voi olla mahdollista. Mistäs seuraavaksi voisi etsiä vikaa? Viiksi?
Kun jotenkin voisi testata viiksen tai yleensäkin jokin muu testauskonsti kuin vain vikakoodin perusteella.
Linjavika ja ei yhteyttä moottoriin.
Olisiko se VCDS parempi kuvaamaan ongelmaa?

M_M

Jos ei yhteyttä ole, niin eikös aika looginen konsti vianhakuun olisi mittailla pyyhkijän moottorin ja keskuselektroniikan välinen väyläjohto?

Yleensä johdotus kannattaisi aina tutkia ennen osien vaihtelua umpimähkään.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy