VW ID.3 latauskokemuksia

Aloittaja mikaanikko, 13.09.20 - klo:12:57

« edellinen - seuraava »

Vastarakki

Kunnolla lämpimällä akulla noin 70 kW vaikuttaa olevan normaali pikalatauksen keskiteho myös mun autolla. Heti jos latausta aloittaa alle 20-asteisella akulla, jää teho huomattavasti huonommaksi. Tässä 9000 kilsan reissun aikana on ehtinyt lukemia kertyä  ;D

Vähän kyllä kateellisena katsoin saksalaisella lataustolpalla, kun viereinen ID5 otti sisään 103 kW vielä kun akussa oli oli yli 60 % varausta.

jalauros

Mulla putosi tuolla 77kWh akulla ja 3.0.0 softalla alle 100kW vasta 75% paikkeilla. Oletan että tämä koskee kaikkia MEB alustan 77kWh akkupaketteja.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 26.06.22 - klo:13:48
Punainen ja keltainen lappu. Saksi katkaisee isolta akulta piuhan. Keltainen on latausportin vapautus.
Silmukassa ei ole keltaista lappua. Toisessa on punainen.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

f080421

Lainaus käyttäjältä: jalauros - 05.07.22 - klo:17:44
Mulla putosi tuolla 77kWh akulla ja 3.0.0 softalla alle 100kW vasta 75% paikkeilla. Oletan että tämä koskee kaikkia MEB alustan 77kWh akkupaketteja.

Niin, isot akut toki ottavat aina absoluuttisesti enemmän tehoa kuin pienet. 77 kWh ja 100 kW on sama asia kuin 58 kWh ja 75 kW.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Daatta

Lomamatkalla 70 kW latauskokemus! Vieressä Ionic 5 lutkuttu 90 kW ja kuski huomautti että tuli 180 kW ennen kun tulit siihen lataamaan.  ;D 200 kW tolppa kyseessä ja ilmeisesti jaettu kapasiteetti.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

f080421

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 01.08.22 - klo:08:36
Lomamatkalla 70 kW latauskokemus! Vieressä Ionic 5 lutkuttu 90 kW ja kuski huomautti että tuli 180 kW ennen kun tulit siihen lataamaan.  ;D 200 kW tolppa kyseessä ja ilmeisesti jaettu kapasiteetti.

Minä en ole koskaan nähnyt lataavan nopeammin kuin ~50 kW. Joko laturi on ollut vain 50 kW tai sitten tulen lataamaan niin täydellä akulla ettei se edes ottaisi enempää :D
ID.3 Pro Performance Business 2021

Jake69

#576
Lainaus käyttäjältä: jalauros - 05.07.22 - klo:17:44
Mulla putosi tuolla 77kWh akulla ja 3.0.0 softalla alle 100kW vasta 75% paikkeilla. Oletan että tämä koskee kaikkia MEB alustan 77kWh akkupaketteja.

Onko isoakkuisessa ID.3 sama kemia kun ID.4 GTX? GTX tyyppinen akku piikittää 175 kW (hetken) jos akku sopivan lämmin. Tästä ollut vähän ristiriitaisia tietoja. Joku Saksan palsta väittää että Cupra Born olisi sama akkukemia  kun GTX (siis 77 kWh versiossa).

jalauros

#577

Edit. En todellakaan tiedä mihin viestiin tässä vastasin mutta antaa nyt olla tässä kun kerran laitoin 😂.

Itse olen We Charge korttiin hyvinkin tyytyväinen. Kuulostaa ihan siltä kuin puhuttaisiin eri diilistä. Mulla on 3,/kk maksava kortti jolla tänään latasin Halikon Recharge latureista 39.13kWh hintaan 6.38, (34c/min).
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Vastarakki

Testailin eilen vähän latausnopeuksia. Saavuin (toimivalle 150 kW:n) laturille 15 minuutin ajon jälkeen, ulkolämpötila oli +6. Akun lähtölämpötilaa en saanut mitattua, kännykän bluetooth on huono.

Varaus latausta aloittaessa oli 5%. Lataus alkoi n. 60 kW teholla, josta se hitaasti nousi maksimissaan 87 kW:iin, kun akun varaus oli jo 30 %. Tässä vaiheessa akun lämpötila oli 25 astetta.

Noin 15 % varauksessa akun lämpötila oli vasta 18 astetta. Kuten täällä on spekuloitu, uusi akun lämmityksen logiikka todennäköisesti huonontaa latausnopeuksia talvella.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 30.09.22 - klo:10:29
Noin 15 % varauksessa akun lämpötila oli vasta 18 astetta. Kuten täällä on spekuloitu, uusi akun lämmityksen logiikka todennäköisesti huonontaa latausnopeuksia talvella.
Minulle tämä uusi logiikka sopii erittäin hyvin. Käytän erittäin harvoin DC pikalatureita. 15 tkm matkalla on ladannut vain kerran 15 min. Eli itselleni on parempi, että jokapäiväinen kulutus on pieni kuin, että pikalataus olisi mahdollisimman nopea. Bornin kulutus on pysynyt hyvin kohtuullisena aamuisinkin vaikka on ollut jo pientä pakkasta. Akkua ei siis lämmitetä turhaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 30.09.22 - klo:10:56
Minulle tämä uusi logiikka sopii erittäin hyvin. Käytän erittäin harvoin DC pikalatureita. 15 tkm matkalla on ladannut vain kerran 15 min. Eli itselleni on parempi, että jokapäiväinen kulutus on pieni kuin, että pikalataus olisi mahdollisimman nopea. Bornin kulutus on pysynyt hyvin kohtuullisena aamuisinkin vaikka on ollut jo pientä pakkasta. Akkua ei siis lämmitetä turhaan.

Lyhyessä ajossa kulutus on pienempi kun akkua ei lämmitetä täydellä teholla ja se tehdään muutenkin portaissa. Missään en ole nähnyt tietoa logiikasta. Pidemmässä ajossa akusta otettava tehot lämmittää osaltaan akkua (sisäiset häviöt) ja pidentää talvi rangea (toivottavasti). Aika sitten näyttää talvella riittääkö akun sisäisistä häviöistä tuleva lämpö minkä verran tähän. Onhan se ihan uskomatonta ettei 2-vuodessa ole saatu ulos esilämmitystä HPC navigoitaessa. Jos vanhalla systeemillä akku lämmitettiin 13C ja nopeus ei päätä huimannut niin tällä uudella jäädään varmaan paljon siitäkin jälkeen. Voisi autoon nyt laittaa vaikka jonkun käyttäjän valittavissa olevan nappulan että ”Navigoitko latausasemalle, haluatko lämmittää akun HPC latausta varten?” tms.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 30.09.22 - klo:11:51
Lyhyessä ajossa kulutus on pienempi kun akkua ei lämmitetä täydellä teholla ja se tehdään muutenkin portaissa. Missään en ole nähnyt tietoa logiikasta. Pidemmässä ajossa akusta otettava tehot lämmittää osaltaan akkua (sisäiset häviöt) ja pidentää talvi rangea (toivottavasti). Aika sitten näyttää talvella riittääkö akun sisäisistä häviöistä tuleva lämpö minkä verran tähän. Onhan se ihan uskomatonta ettei 2-vuodessa ole saatu ulos esilämmitystä HPC navigoitaessa. Jos vanhalla systeemillä akku lämmitettiin 13C ja nopeus ei päätä huimannut niin tällä uudella jäädään varmaan paljon siitäkin jälkeen. Voisi autoon nyt laittaa vaikka jonkun käyttäjän valittavissa olevan nappulan että ”Navigoitko latausasemalle, haluatko lämmittää akun HPC latausta varten?” tms.

En tiedä onko se nyt niin uskomatonta, koska tuo ei muillakaan valmistajilla ole mikään itsestäänselvyys edes uusissa autoissa ja Teslallakin taitaa esilämmitys toimia vain niiden omille latureille. Jos Tesla on sitä äskettäin parantanut, niin siihen meni sitten aika paljon kauemmin kuin kaksi vuotta.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Kilu7

Ioniq 5:seen kuitenkin tuli jälkipäivityksenä tuo navipohjainen akkujen esilämmitys. Ei ole vieläkään VAG:lla ollut mitään, vaikka kova uho asiasta on ollut.

Antore

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 01.10.22 - klo:21:58
Ioniq 5:seen kuitenkin tuli jälkipäivityksenä tuo navipohjainen akkujen esilämmitys. Ei ole vieläkään VAG:lla ollut mitään, vaikka kova uho asiasta on ollut.

Onko tämä oikeasti tullut päivityksenä myös ns. 1st gen malleihin ja jos on, niin löytyykö tähän lähdettä? Päivitys tuli toki uuden vuosimallin autoihin ja parempi sekin kuin VW:n turhat lupaukset. Niin surkeasti kyllä ainakin oma ID.3 tuolla vaiheittaisella akun lämmitykselläkin latautui kovemmilla pakkasille, ettei uudella softalla todellakaan tekisi mieli lähteä talvella pidemmälle reissulle. Kun akun lämmitys kuitenkin on mahdollista, niin jotenkin ihan käsittämätöntä miksi sen kontrollointi kuljettajan toimesta on niin vaikea toteuttaa.

Kilu7

Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.10.22 - klo:23:14
Onko tämä oikeasti tullut päivityksenä myös ns. 1st gen malleihin ja jos on, niin löytyykö tähän lähdettä?
Tuolta sen luin: https://www.autostadium.fi/index.php?PHPSESSID=j3lbl2scikk4ou9lh36hcmdt7l&topic=8762.msg1022060;topicseen#new

gaasutin

#585
Lainaus käyttäjältä: Antore - 01.10.22 - klo:23:14
Onko tämä oikeasti tullut päivityksenä myös ns. 1st gen malleihin ja jos on, niin löytyykö tähän lähdettä? Päivitys tuli toki uuden vuosimallin autoihin ja parempi sekin kuin VW:n turhat lupaukset. Niin surkeasti kyllä ainakin oma ID.3 tuolla vaiheittaisella akun lämmitykselläkin latautui kovemmilla pakkasille, ettei uudella softalla todellakaan tekisi mieli lähteä talvella pidemmälle reissulle. Kun akun lämmitys kuitenkin on mahdollista, niin jotenkin ihan käsittämätöntä miksi sen kontrollointi kuljettajan toimesta on niin vaikea toteuttaa.

On tullut - 17.9 maissa, ja tuli tosiaan jakoon samantien. Kävin hakemassa merkkarilta, ei maksanut mitään ja toimii. Akun symboliin tulee hieno symboli - vastus, joka siis muistuttaa dieseli  hehkuvaloa.. Jos autossa ei ole PTC:tä niin päivitystä ei tule. Jenkeissä on sellaisia autoja.

Lähteenä vaikka Hyundai Suomi.

jalauros

#586
Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 02.08.22 - klo:14:48
Onko isoakkuisessa ID.3 sama kemia kun ID.4 GTX? GTX tyyppinen akku piikittää 175 kW (hetken) jos akku sopivan lämmin. Tästä ollut vähän ristiriitaisia tietoja. Joku Saksan palsta väittää että Cupra Born olisi sama akkukemia  kun GTX (siis 77 kWh versiossa).

https://youtu.be/Z7BFLUTt_bI

Tähän liittyen mielenkiintoinen tuubipätkä saksanmaalta. GTX akku piikittää aluksi hyvin mutta Pro mallin akku ottaa sen kiinni ja menee heittämällä ohi.

Siitä kumpi akku kolmosessa on itsellä ei ole käryä.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Daatta

Tuli taas ajettua Oulun reissu, 1388km, 71km/h, 19:18h ja 18,4kWh/100km. Menomatkalla vauhtia 90km/h satasen alueella ja hieman vähemmän 80-alueella. Loppumatkasta mentiin jopa täyttä nopeutta. Pääsääntöisesti jengi ajoi ohi 10-20km/h nopeuserolla, oli vauhti mikä tahansa.

Menomatkalla nautin 85kW lataustehosta K-latauksen laturilla, muuten nopeudet olivat maltillisempia. Viimeinen lataus mentiin samaa 49kW tahtia Virran laturilla, Porsche Taycanin kanssa. ;D Kaverilla jarrutti laturi ja mulla auto. Eikä ollut edes samassa tolpassa kiinni. Matkalla tuli myös opittua, että suinkaan kaikki Testa Superchargerit eivät ole auki "muille" autoille. ABRP ohjasi asemalla, jossa oli 6 Superia mutta ainostaan 50kW pikalaturi niille muille autoille...

Auto toimi hienosti koko reissun ajan, mitä nyt varashälytin sekoili pariin otteeseen. Jätin auton suurteholaturille ja muutaman minuutin päästä alkoi hälytin huutaa. Paljonko se lie huutanut yksikseen latauksessa.  >:( Teki viime viikolla saman, seistessään vaan pihalla. En keksi muuta selitystä kun Carista ODB-palikan, mitä käytän EVnotify-softan kanssa akun varaustilan saamiseksi A better route planneriin. Loppumatkasta heitin palikan kuikkaan ja ei ainakaan kotipihalla ole huutanut. Pitäisi katsoa, onko hälyttimen vikamuistiin jäänyt jotain.

EVnotifystä pääseekiin suurimpaan ongelmaan eli Android Autoon. Pitkässä ajossa puhelin eli OnePlus 9 edelleen ylikuumenee ja alkaa pätkiä navigointia. Tulee flashback ensimmäisistä Symbian-navigaattoreista mieleen, kun navi tilttaa keskellä liikenneympyrää... Useimmiten palautuu kun täppää ABRP:n aktiiviseksi puhelimesta. EVnotify toimi ainoastaan, jos softa oli etualalla ja puhelimen näyttö päällä... Musiikki kyllä soi koko ajan Youtube Musicin kautta taukoamatta.

Jospa 3.0 päivityksen myötä voisi unohtaa nuo kikkulat ja käyttää auton omaa navigaattoria...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

f080421

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.11.22 - klo:09:39
Auto toimi hienosti koko reissun ajan, mitä nyt varashälytin sekoili pariin otteeseen. Jätin auton suurteholaturille ja muutaman minuutin päästä alkoi hälytin huutaa. Paljonko se lie huutanut yksikseen latauksessa.  >:( Teki viime viikolla saman, seistessään vaan pihalla. En keksi muuta selitystä kun Carista ODB-palikan, mitä käytän EVnotify-softan kanssa akun varaustilan saamiseksi A better route planneriin. Loppumatkasta heitin palikan kuikkaan ja ei ainakaan kotipihalla ole huutanut. Pitäisi katsoa, onko hälyttimen vikamuistiin jäänyt jotain.

Tuli tuosta mieleen, että minulla alkoi varashälytin huutaa muutama viikko sitten kotipihassa itsekseen. En keksinyt mitään syytä siihen ja tämä on tapahtunut auton historian aikana ainoastaan tuon yhden kerran.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Vastarakki

Mä ajelin Tampereelta Lappeenrantaan ja takaisin, tosin eri päivinä. Menomatkalla pysähdyin lataamaan kun virtaa oli 30 %, lataushuipuksi tuli vain 50 kW. Ulkolämpötila oli -2, akun lämpötila 5 astetta. Paluumatkalla pysähdyin kun varausta oli 10 %, silloin sain huipuiksi 80 kW ja 17 minuutin latauksen keskitehoksi tuli 66 kW. Ulkolämpötila oli -3,5 ja akun lämpötila 4 astetta.

Tuo menomatkan tulos on käyttäjän kannalta hanurista, en jaksaisi tuon pidempään ajella ilman taukoja. Paluumatkan tulos on ihan ok muttei loistava.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 21.11.22 - klo:10:26
Tuli tuosta mieleen, että minulla alkoi varashälytin huutaa muutama viikko sitten kotipihassa itsekseen. En keksinyt mitään syytä siihen ja tämä on tapahtunut auton historian aikana ainoastaan tuon yhden kerran.

Em. syystä en olisi halunnut autooni varashälytinta, mutta se tuli pakosti Business-paketin mukana. Pelkkää harmia noista, lisäksi täysin irrallinen kampe muusta autosta eli et mistään tiedä mikä hälyn laukaisi. Saati että se näkyisi jotenkin mobiili-apissa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 21.11.22 - klo:11:27
Tuo menomatkan tulos on käyttäjän kannalta hanurista, en jaksaisi tuon pidempään ajella ilman taukoja. Paluumatkan tulos on ihan ok muttei loistava.

Joo, en itsekään pysty ajelemaan kun maks. kaksi tuntia yhtä soittoa. Tuo 85kW latausnopeus on jo sellainen, että ehtii just käydä kahvilla ja vessassa. Viimeisellä legillä akun lämpötila oli yli 20 astetta ja silti tuli maltilliset 49Kw. En uskaltanut edes vessassa käydä tuon hälyn sekoilun takia.  :-X

Mainittu Taycanin-kuski tarinoi, ettei tällä kokemuksella ole Lappiin menossa Porschellaan. Kyllästyneen oloinen emäntä apukuskin penkillä saattoi myös vaikuttaa asiaan.  ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

f080421

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 21.11.22 - klo:11:42
Joo, en itsekään pysty ajelemaan kun maks. kaksi tuntia yhtä soittoa. Tuo 85kW latausnopeus on jo sellainen, että ehtii just käydä kahvilla ja vessassa. Viimeisellä legillä akun lämpötila oli yli 20 astetta ja silti tuli maltilliset 49Kw. En uskaltanut edes vessassa käydä tuon hälyn sekoilun takia.  :-X

Sen lämpimänkin akun pitää kaiketi olla lähes tyhjä, jotta se ottaisi enemmän kuin tuon 50 kW.

Itse en niin paljoa re(i)ssaa, että tuo haittaisi mitenkään. Kunhan ottaa enemmän kuin 11 kW :)
ID.3 Pro Performance Business 2021

saq

Pari latauskokemusta 2.4 softalla olevalla ID.3 autolla pikkupakkasessa noin -4 asteen lämpötilassa. Akun lämpötiloista ei nyt valitettavasti ole mittaustietoa.

Pitkän päivän aikana tuli 4 kertaa 30-60 minuutin ajosuorite ja välissä auto aina vähintään pari tuntia parkissa ulkona ilman latausta. Viimeisen tunnin ajon jälkeen K-Latauksen 200 kW laturille 7% akulla ja luulisin akun lämpötilan olleen korkeintaan muutaman asteen plussalla. Lataus alkoi 50 kW teholla ja jäi siihen noin 8 minuutiksi ilmeisesti akun lämmityksen ajaksi. Siitä sitten nousi 72 kW tehoon, kun akun varaus oli 29%. Hetki mentiin siinä kunnes 40 % jälkeen alkoi tasainen alamäki 62% ja 50 kW, 78% ja 40 kW. Lataus lopetettiin 93% 23 kW. Aikaa meni melko tarkkaan tunti, kun tuli ladattua turhankin täyteen. Ihan kohtuu tyytyväinen tuohon lataukseen, mutta ei ihan päästy optimikäyrälle, vaikka alle 10% akulla tultiinkin laturille.

Toinen esimerkki seuraavana päivänä reilun parin tunnin ja 180 km maatieajon jälkeen. Nyt tultiin reilusti täydemmällä akulla 24% laturille ja akun lämpötila varmaan tässäkin pari astetta plussalla. Laturina oli taas K-Latauksen 200 kW pönttö. Nyt lataus alkoi autolle tyypillisellä kylmän ja täydehkön akun teholla 33 kW, mutta lähti kuitenkin kipuamaan ylöspäin ja saavutti 52 kW tehon akun ollessa 49%. Nyt ei ollut aikaa jäädä pidemmäksi aikaa laturille, joten lataus lopetettiin 56% ja teho oli edelleen 52 kW. Lataukseen meni aikaa 25 min. Loppu olisi varmaan mennyt samoilla tehoilla kuin ensimmäisessä esimerkissä. Tässä korostuu kylmän ja liian täyden akun ongelma. Tuossa olisi ollut kiva käyttää vähän sähköä akun lämmittämiseen, jolloin lataus olisi ollut huomattavasti nopeampi. Onneksi akkua edes lämmitetään pikalatauksen aikana, jottei jäädä pysyvästi tuonne 33 KW teholle. Itseasiassa ensimmäisen esimerkin latauksessa kesti vain 2 minuuttia kauemmin saavuttaa 56% taso kuin toisessa esimerkissä, vaikka toisessa tarvitsi ladata huomattavasti vähemmän, kun lähtötasot olivat 7% vs. 24%.

Tässä vielä Tronity palvelusta kaapatut latauskäyrät.





ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

Guran63

Minulla ID.3 1St-sarjaa, sain 3.0-softan VW-korjaamolla (viallinen e-ääni...). Lähdin mökille. Lataukset CCS:llä matkalla OK. Mökillä ei Suko-lataus onnistunut. Piuha meni kiinni ja irtosi, mutta ei ladannut. Lähdin kirkonkylälle, missä Virta 50 kW OK ja johto irtosi. Tämän jälkeen suostui Suko-lataus mökillä toimimaan - mutta ei suostunut su-aamupäivästä irrottamaan latausjohtoa. Monta kertaa suljin ja avasin ovet. Lopulta vedin takakontista keltaisesta lenkistä, mutta sekään ei aluksi auttanut. Sitten noin 45 min. jälkeen suostui avautumaan. Paluumatkalla CCS-lataus ilman ongelmia. Kotona laitoin 11 kW-lataukseen ja nyt aamulla ei suostu latausjohto irtomaan. Olen vetänyt keltaista lenkkiä todella kovaa, mutta ei irtoa.
Softa on 3.0 eli tekikö se tämän? Kerran aikaisemmin, ihan alkuperäisellä softalla jumiutu latausjohto ja vapautin keltaisesta lenkistä vetäen.

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 26.06.22 - klo:13:48
Punainen ja keltainen lappu. Saksi katkaisee isolta akulta piuhan. Keltainen on latausportin vapautus.
ID.3 Ist Max 9/2020-

Guran63

Latausjohto (11 kW, kotona) irtosi noin 3 h, noin 6 yrityskerran jälkeen!
Kiinnostaisi tietää, johtuuko tämä softasta (3.0), säästä (-10 C mökillä, nytkin -5 C) vai mistä ja uskaltaako enää ladata AC-liitymällä? CCS-liittymä tuntui irtoavan ihan normisti (ABC ja K-lataus).

Lainaus käyttäjältä: Guran63 - 09.01.23 - klo:09:43
Minulla ID.3 1St-sarjaa, sain 3.0-softan VW-korjaamolla (viallinen e-ääni...). Lähdin mökille. Lataukset CCS:llä matkalla OK. Mökillä ei Suko-lataus onnistunut. Piuha meni kiinni ja irtosi, mutta ei ladannut. Lähdin kirkonkylälle, missä Virta 50 kW OK ja johto irtosi. Tämän jälkeen suostui Suko-lataus mökillä toimimaan - mutta ei suostunut su-aamupäivästä irrottamaan latausjohtoa. Monta kertaa suljin ja avasin ovet. Lopulta vedin takakontista keltaisesta lenkistä, mutta sekään ei aluksi auttanut. Sitten noin 45 min. jälkeen suostui avautumaan. Paluumatkalla CCS-lataus ilman ongelmia. Kotona laitoin 11 kW-lataukseen ja nyt aamulla ei suostu latausjohto irtomaan. Olen vetänyt keltaista lenkkiä todella kovaa, mutta ei irtoa.
Softa on 3.0 eli tekikö se tämän? Kerran aikaisemmin, ihan alkuperäisellä softalla jumiutu latausjohto ja vapautin keltaisesta lenkistä vetäen.
ID.3 Ist Max 9/2020-

Vastarakki

Mulla on kerran jumittanut latausjohto jollain öbaut 2.1-softalla. Lähti juuri samalla tavalla odottelemalla. Toivottavasti johtuisi jäästä eikä softasta.

Guran63

Soitin VW-huoltoon. Ei ole kuulemma softasta kiinni. Keltainen lenkki laukaisee solenoidin, jonka pitäisi normisti avata latauspiuha. Kun lataa CCS:llä, on siinä suuret tehot, kun sen lopettaa ja irrottaa, ei se ehdi jäätyä. Nyt on AC-latauksessa ollut lataus loppunut yöllä (mökillä ja kotona) ja ehkä kosteus mennyt johonkin väliin. Tänään sen kyllä ymmärrän (lumipyry) mutta la-su-yö oli kuiva pakkasyö. Mutta sitten lataustehon loputtua ja lämpötilan laskettua on saanut jonkun kosteudun tiivistymään ja jäätymään. Jäätyminen on jossain muualla, solenoidissa tms. Itse pistoke ei ole jäätynyt kiinni, vaan selvästi sitä jokin lukitsee, vaikka pistoke heiluu pikkasen. Keltaisen lenkin vedosta ei tarvitse mennä huoltoon tsekkauttamaan. Seurataan tilannetta - oli ohje.

Lainaus käyttäjältä: Guran63 - 09.01.23 - klo:10:44
Latausjohto (11 kW, kotona) irtosi noin 3 h, noin 6 yrityskerran jälkeen!
Kiinnostaisi tietää, johtuuko tämä softasta (3.0), säästä (-10 C mökillä, nytkin -5 C) vai mistä ja uskaltaako enää ladata AC-liitymällä? CCS-liittymä tuntui irtoavan ihan normisti (ABC ja K-lataus).
ID.3 Ist Max 9/2020-

mikaanikko

Lämmittele liitäntämurikkaa tukankuivaimella varovasti. Saisit sieltä kosteuden pois.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Rasvis

Kiinni jämähtäneen latauspistokkeen saa irti parhaiten, kun soittaa lavetin paikalle ja näyttää kuskille ”Tämä töpseli ei lähde ir…” *plop*

Kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy