VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Skoda => Superb III (15-) => Aiheen aloitti: pjaar - 23.04.16 - klo:15:26

Otsikko: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: pjaar - 23.04.16 - klo:15:26
Vm.2016 Superb 150dti, mitä ohjelmistoa arvaisi käyttää tehon/väännön nostoon, joku 30hv.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: pjaar - 21.11.16 - klo:23:17
http://optimoiautosi.fi/database/7520/skoda/superb-iii/20-tdi-cr-150hp-320nm/ (http://optimoiautosi.fi/database/7520/skoda/superb-iii/20-tdi-cr-150hp-320nm/)
Nyt olisi näköjään saatavilla myös III-SUPERBIIN softaa.
Onko kellään tuon firman softista kokemusta?
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Daatta - 22.11.16 - klo:09:21
Uuden auton voimanlinjan takuun voi hyvästellä samalla kun tuollaisen softan laittaa. Lisäksi pitää sanoa jo huoltoon vietäessä, etteivät päivitä moottorinohjauksen softaa koska virit pyyhkiytyisivät samalla pois. Jos alkuperäisessä softassa olisi joku vika, pitää odottaa viripajan korjausta. Tässä kohtaa joku ajattelisi tehoboksia, mutta ne näkyvät myös huollon laitteilla.

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?7983890-TD1-TG1-TE1-and-TB1 (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?7983890-TD1-TG1-TE1-and-TB1)

Ehkä olisi kannattanut tilata auto jo tehtaalta tarpeeksi tehokkaalla moottorilla?
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: -karppa- - 22.11.16 - klo:11:08
Valitettvasti skeida myy tehokkaampia dieseleitä vain dsg:llä ja moni meistä ei ota dsg:tä kirveelläkään. Silloin logiikka osta suoraan tehokkaampi versio ei toimi. Mitä lastutukseen/optimointiin tulee, niin ei se suoraan kaikkia pois sulje, koska myös valmistajalla on velvollisuus näyttää toteen, että se johtuu juuri tuosta lastutuksesta. Toki ohjelmistopäivitykset ja vastaavat joutuu sen jälkeen unohtamaam.

Muuten en ota mitään kantaa laillisuuteen tai vastaavaan.


Lainaus käyttäjältä: Daatta - 22.11.16 - klo:09:21
Uuden auton voimanlinjan takuun voi hyvästellä samalla kun tuollaisen softan laittaa. Lisäksi pitää sanoa jo huoltoon vietäessä, etteivät päivitä moottorinohjauksen softaa koska virit pyyhkiytyisivät samalla pois. Jos alkuperäisessä softassa olisi joku vika, pitää odottaa viripajan korjausta. Tässä kohtaa joku ajattelisi tehoboksia, mutta ne näkyvät myös huollon laitteilla.

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?7983890-TD1-TG1-TE1-and-TB1 (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?7983890-TD1-TG1-TE1-and-TB1)

Ehkä olisi kannattanut tilata auto jo tehtaalta tarpeeksi tehokkaalla moottorilla?
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Patomursu - 22.11.16 - klo:11:16
Sen kun lastutat ja seuraat hajoaako auto vai ei. Osa kestää teholisäystä paremmin kuin toiset ja niitä uskaltaa lastuttaa ja niistäkin varmaan puolet on lastutettu mitä teillä liikkuu  8)
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Tigulaari - 22.11.16 - klo:12:11
Tiguani 2.oTdi ohjelmoitiin viimevkolla siten että vain yli 3000rpm vetää paremmin rajottajaan asti, alavääntöä ei lisätty tippaakaan, kaksoimassan/ kytkimen takia.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Daatta - 22.11.16 - klo:15:46
On kai sitä muitakin vaihtoehtoja kuin Skoda.  ::)

Joo, tosi kaverit vie auton liikkeestä ohjelmoitavaksi ja hoitaa murheet omaan/ohjelmoijan piikkiin jos jotain tulee.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Petunet - 22.11.16 - klo:17:59
Niinpä.  ;)  ;D
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Patomursu - 22.11.16 - klo:18:56
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 22.11.16 - klo:15:46
On kai sitä muitakin vaihtoehtoja kuin Skoda.  ::)

Joo, tosi kaverit vie auton liikkeestä ohjelmoitavaksi ja hoitaa murheet omaan/ohjelmoijan piikkiin jos jotain tulee.

Mitä hajonnutta voimansiirron osaa meinaat saada ohjelmoijan piikkiin?  ;D
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: VW_Johan - 22.11.16 - klo:19:00
Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.11.16 - klo:18:56
Mitä hajonnutta voimansiirron osaa meinaat saada ohjelmoijan piikkiin?  ;D

Takuun ehdot vaihtelee, ainakin isommat virityspajat antavat voimansiirrolle takuuta, esim ABT.in tapauksessa 2v/100tkm.
http://www.abt-sportsline.de/en/skoda-tuning/superb/superb-from-0615/warranty/ (http://www.abt-sportsline.de/en/skoda-tuning/superb/superb-from-0615/warranty/)
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: -karppa- - 22.11.16 - klo:19:02
Lainaus käyttäjältä: VW_Johan - 22.11.16 - klo:19:00
Takuun ehdot vaihtelee, ainakin isommat virityspajat antavat voimansiirrolle takuuta, esim ABT.in tapauksessa 2v/100tkm.
http://www.abt-sportsline.de/en/skoda-tuning/superb/superb-from-0615/warranty/ (http://www.abt-sportsline.de/en/skoda-tuning/superb/superb-from-0615/warranty/)

Tuolla takuullakin on hintansa  ;).

Skoda Superb (3V00) 2,0 ltr. TDI from 110 kW (150 HP), 340 Nm to approx. 125 kW (170 HP), 380 Nm    1.990,00 â,¬ gross
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Patomursu - 22.11.16 - klo:19:17
Lainaus käyttäjältä: VW_Johan - 22.11.16 - klo:19:00
Takuun ehdot vaihtelee, ainakin isommat virityspajat antavat voimansiirrolle takuuta, esim ABT.in tapauksessa 2v/100tkm.
http://www.abt-sportsline.de/en/skoda-tuning/superb/superb-from-0615/warranty/ (http://www.abt-sportsline.de/en/skoda-tuning/superb/superb-from-0615/warranty/)

Ensirekisteröinnistä  ;)
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: pjaar - 05.03.17 - klo:22:32
Nyt ollut Celticin stage 1 jonkun aikaa 2016 Suberbissa.
Nyt toi 150hp tdi perstuntumalla saman tuntunen kuin entinen 180hp.
Virheettä toimii.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: nenzo - 05.05.17 - klo:21:23
Onko kenelläkään kokemuksia uuden Superbin (190hv) optimoinnista? Koeajon perusteella tuntui yllättävän laiskalta numeroihin nähden. Tosin persdyno oli bensa-rs:n jäljiltä. Hirvipuro (Celtic tuning) ainakin lupailee 232/526 arvoja tuolle koneelle.
Sportline on se varustetaso, mikä kiinnostaa eniten. 280 tsi kiinnostaisi myös, mutta siihen joutuisi vielä enemmän kaivelemaan taskuja, kuin dieseliin. Osaatteko muuten palstalaiset sanoa, että onko alustat samanlaiset riippumatta koneesta (190 tdi/280 tsi)? Alustakin tuntui nimittäin tuossa diesel-nelikossa aavistuksen löysältä rs:n jälkeen. Toisaalta superb lienee tarkoituksella mukavuuspainotteisempi, kuin räsänen.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: vagina - 10.07.18 - klo:19:02
190hv tosiaan tuntuu laiskalta numeroihin nähden. Valmistajakin ilmoittaa näyttävät 0-100km/h kiihdytys arvot, mutta uskoo ken tahtoo.

Onko joku käynyt kutittamassa tuota isompaa dieseliä?
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: s-mod - 10.07.18 - klo:19:35
Ohjelmointi viritykset on kyllä kivoja. Kun muistaa muutoskatsastaa auton.
Kolari tilanteessa, jos tutkitaan vähän tarkemmin autot. Niin viritetyn muutoskatsastamattoman auton omistaja onkin pahassa suossa (jopa kakku voi tulla), kun jollekin käy hullusti.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Jultsu - 10.07.18 - klo:20:17
Lainaus käyttäjältä: s-mod - 10.07.18 - klo:19:35
Ohjelmointi viritykset on kyllä kivoja. Kun muistaa muutoskatsastaa auton.
Kolari tilanteessa, jos tutkitaan vähän tarkemmin autot. Niin viritetyn muutoskatsastamattoman auton omistaja onkin pahassa suossa (jopa kakku voi tulla), kun jollekin käy hullusti.

Jos keulatörmäyksen jälkeen romujen seasta poliisin silmiin pistää kirkkaansiniset ahtoletkut ja ämpärin kokoinen Garretti niin varmasti noita tutkimuksia suoritetaankin. Perus softavirityksistä jeesusteleminen on aika tekopyhää eikä sellaisiin kannata muiden kiinnittää ollenkaan huomiota. Suuremmalla todennäköisyydellä kuolet sen kolaritilanteen seurauksena kuin että saat (ehdollisen) vankeustuomion.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: golffisti IV - 10.07.18 - klo:23:32
Lainaus käyttäjältä: s-mod - 10.07.18 - klo:19:35
Ohjelmointi viritykset on kyllä kivoja. Kun muistaa muutoskatsastaa auton.
Kolari tilanteessa, jos tutkitaan vähän tarkemmin autot. Niin viritetyn muutoskatsastamattoman auton omistaja onkin pahassa suossa (jopa kakku voi tulla), kun jollekin käy hullusti.

Kyllä vakuutustarkastaja on kiinnostunut kolaritapauksessa, (mikäli ei ole muutoskatsastettu) jos auto menee lunastukseen, näin kertoi v-tarkastaja, itsessä ei tarvi edes vikaa olla kolarin sattuessa, kun syyttömästä tuleekin syyllinen, mikäli ei ole muutoskatsastettu.
On voinut tulla "vihje" tai epäilee itse että autossa on virilastu. 

KASKOVAKUUTUSEHDOT
EHTO AUT 640.23, voimassa 17.2.2018 alkaen
2
Vakiovarusteina pidetään myös tavanomaisia, kiinteästi asennettuja, liikenteessä
käytettäväksi tarkoitettuja lisävarusteita kohdassa 2.1 mainituin
rajoituksin.
Vakuutuksen kohteena ovat myös vakuutettuun ajoneuvoon kuuluvat, varastoituna
olevat yksi kesä- tai talvirengaskerta, kattoteline ja suksiboksi.
2.1 Rajoitukset
Vakuutuksen kohteena eivät ole
1) kilpailukäyttöön tarkoitetut varusteet ja rakenteet
2) helmiäishohto-, koriste- ja muut erikoismaalaukset eivätkä teippaukset
ja kumipinnoitteet. Ajoneuvovalmistajan normaalin värivalikoimaan kuuluvia
värejä ei pidetä erikoismaalauksina.
3) ajoneuvon varaosat tai osien kaksoiskappaleet
4) turvallisuus- tai viranomaismääräysten vastaiset tai niiden vastaisesti
asennetut laitteet
5) jälkiasennetut alustasarjat ja säädettävät alustat, erikoisiskunvaimentimet
ja madallusjouset, erikoispuslat ja kallistuksenvakaajat, poltto-aineensyötön
ja moottorinohjauksen osat ja ohjelmoinnit sekä muut
moottorin tehon tai väännön lisäämiseksi tarkoitetut osat tai ohjelmoinnit,
erikoiskytkimet ja -vauhtipyörät sekä muut viritys- ja tuning-osat.
6) muissa ajoneuvoissa kuin autoissa jälkiasennetut radio-, kasetti-, CDja
muut äänentoistolaitteet, televisio-, video- ja DVD-laitteet. Muissa
ajoneuvoissa kuin autoissa jälkiasennetut navigaattorilaitteet ovat vain
Törmäysturvan kohteena.
7) muut matkapuhelimet kuin autojen kiinteästi asennetut autopuhelimet
8) poltto- ja voiteluaineet.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Jultsu - 11.07.18 - klo:07:10
Listasit juuri ison määrän asioita jotka eivät ole kaskosta korvattavia. Tarkoittaa siis että jos auto mällätään lunastukseen niin siitä saa normaalin korvaussumman johon ei lisätä esimerkiksi isompaa ahdinta ja autokohtaisesti suoritettua moottorioptimointia (joka olisi voinut maksaa esim. 2000 euroa) ja vaikkapa esimerkiksi ilmajousisarjaa (joka olisi voinut maksaa esim. 5000 euroa.)
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Petunet - 11.07.18 - klo:08:13
Lainaus käyttäjältä: nenzo - 05.05.17 - klo:21:23
Onko kenelläkään kokemuksia uuden Superbin (190hv) optimoinnista? Koeajon perusteella tuntui yllättävän laiskalta numeroihin nähden. Tosin persdyno oli bensa-rs:n jäljiltä. Hirvipuro (Celtic tuning) ainakin lupailee 232/526 arvoja tuolle koneelle.

Tuo on sama moottori/voimansiirtopaketti kuin Octaviassa ja tuo lupaus on hieman yläkanttiin.
225/450 on helposti mahdollinen, sitten tulevat korkeapainepumpun riittävyys ja vaihdelaatikon vääntöraja nopeasti vastaan.

Oliko vieläkin niin että Celtic tuning ei penkitä autoja?
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Enhancer - 11.07.18 - klo:13:09
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.07.18 - klo:07:10
Listasit juuri ison määrän asioita jotka eivät ole kaskosta korvattavia. Tarkoittaa siis että jos auto mällätään lunastukseen niin siitä saa normaalin korvaussumman johon ei lisätä esimerkiksi isompaa ahdinta ja autokohtaisesti suoritettua moottorioptimointia (joka olisi voinut maksaa esim. 2000 euroa) ja vaikkapa esimerkiksi ilmajousisarjaa (joka olisi voinut maksaa esim. 5000 euroa.)
Ei muuten pidä paikkaansa. Mahdollinen korvauksen alennus, esimerkiksi virityksen tai vaikka rattijuoppouden takia tehdään koko auton arvosta. Eli autosta korvataan summa x, ja korvausta vähennetään 25% tai 50% tms.

Lisähuomiona vielä, että mahdollinen auton rahoitussopimus erääntyy maksettavaksi kokonaisuudessaan siltä osin kuin vakuutuskorvaus ei kata loppua velkaa.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: -karppa- - 11.07.18 - klo:13:24
Näyttäkää yksi tapaus missä lastutuksen vuoksi on evätty vakuutuskorvaukset tai pienennetty?

Siihen saakka kaikki muu on pelkkää mutua! Vakuutustarkastaja voi satuilla melkein mitä vain...
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: s-mod - 11.07.18 - klo:14:25
Trafilta voi kysyä. Jos onnettomuustutkijoita tarvitaan. Ne syynä kaikki, jos joku on vakka kuollut kolarissa. Ja auto on tietoisesti katsastus laiton. Maksat kaiken esim. 400000e rekka-auton.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: OctyRO - 11.07.18 - klo:15:10
Hyvin tehty lastutus ei näy kyllä edes automyyjälle.  Mutta sitten on näitä halpoja lastuja joka näkyvät heti kun autoliike laittaa testerin kiinni (automaattinen skannaus listan mukaan) ja tieto vw tapauksisaa menee suoraan autovalmistajalle ja kiinnittyy vin numeroon. Että ei kyllä suomessa taida lastuja huomata muuta kuin perstuntumalla.  Yhtäkään tapausta ei suomessa ole jossa optimointi olisi vaikuttanut yhtään mihintään kolaritapauksissa. 
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: -karppa- - 11.07.18 - klo:15:34
Lainaus käyttäjältä: s-mod - 11.07.18 - klo:14:25
Trafilta voi kysyä. Jos onnettomuustutkijoita tarvitaan. Ne syynä kaikki, jos joku on vakka kuollut kolarissa. Ja auto on tietoisesti katsastus laiton. Maksat kaiken esim. 400000e rekka-auton.

Kerrotko lisää tästä mielikuvitus tarinasta?
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Enhancer - 11.07.18 - klo:22:48
Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 11.07.18 - klo:15:10
Yhtäkään tapausta ei suomessa ole jossa optimointi olisi vaikuttanut yhtään mihintään kolaritapauksissa.
Jos autossa on tehoa enemmän mihin sen jarrut ja alusta yms. on tehtaalla mitoitettu, on autolla korkeampi riski joutua onnettomuuteen. Ainahan näin ei ole, voi olla samat jarrut ja alusta eri tehoversioissa. Kuskin korvien välistä homma viime kädessä on kiinni, mutta ihan varmaa on se että tilannenopeus on syypää aika isoon osaan onnettomuuksista. Softavirittäjäthän ei tietty aja koskaan liian kovaa, niin ei sitten tule noita vaikutuksiakaan?

Toivottavasti näitä alettaisiin kunnolla kontrolloimaan katsastuksessa.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: -karppa- - 11.07.18 - klo:23:08
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.07.18 - klo:22:48
Jos autossa on tehoa enemmän mihin sen jarrut ja alusta yms. on tehtaalla mitoitettu, on autolla korkeampi riski joutua onnettomuuteen. Ainahan näin ei ole, voi olla samat jarrut ja alusta eri tehoversioissa. Kuskin korvien välistä homma viime kädessä on kiinni, mutta ihan varmaa on se että tilannenopeus on syypää aika isoon osaan onnettomuuksista. Softavirittäjäthän ei tietty aja koskaan liian kovaa, niin ei sitten tule noita vaikutuksiakaan?

Toivottavasti näitä alettaisiin kunnolla kontrolloimaan katsastuksessa.

Entä jos autossasi on mallisarjan tehokkaimmat jarrut ja alustakin sama, kuin tehokkaimmassa autossa. Erona että toinen on diesel & lastutettu ja tehokkain versio on bensa, niin miten mikään vaikuttaa mihinkään? Tarkoituksella vertaan 190 heppaista dieseliä ja 280 heppaista bensaa.

Riski joutua onnettomuuteen on suurin kotona!
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Jultsu - 11.07.18 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.07.18 - klo:22:48Softavirittäjäthän ei tietty aja koskaan liian kovaa, niin ei sitten tule noita vaikutuksiakaan?

Kyllä, tilannenopeus on yleensä se joka erottaa normaalin ajosuoritteen, "läheltä piti" -tilanteen ja kolarin. Vaan montako tapausta tiedät joissa nimenomaan tehonlisäys on ollut syypäänä kolariin, eli esim. Pertti Perheenisä ei ole tyytyväinen 100kW Skodillakinsa 214km/h huippunopeuteen vaan päättää käyttää auton ohjelmoitavana jolloin autolla päästäänkin hurjastelemaan 224km/h huippunopeudella ja juuri tuossa 220 paremmalla puolella lähteekin auto lapasesta kohtalokkain seurauksin? Siihen taajama-alueella 80km/h ajamiseen ei tarvita kilowatteja kuin muutama hassu kappale, sen voi yhtä hyvin suorittaa myös alkuperäistä pienemmällä iskutilavuudella ja/tai pienemmän huipputehon omaavalla muutoskatsastetulla (tai katsastamattomalla) ajoneuvolla.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: OctyRO - 12.07.18 - klo:00:11
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.07.18 - klo:22:48
Jos autossa on tehoa enemmän mihin sen jarrut ja alusta yms. on tehtaalla mitoitettu, on autolla korkeampi riski joutua onnettomuuteen. Ainahan näin ei ole, voi olla samat jarrut ja alusta eri tehoversioissa. Kuskin korvien välistä homma viime kädessä on kiinni, mutta ihan varmaa on se että tilannenopeus on syypää aika isoon osaan onnettomuuksista. Softavirittäjäthän ei tietty aja koskaan liian kovaa, niin ei sitten tule noita vaikutuksiakaan?

Toivottavasti näitä alettaisiin kunnolla kontrolloimaan katsastuksessa.

Mitä nopeudella on väliä jos oma menee vakionakin kuulema 259, itse tosin päässyt vasta 246. Jos ajat vaan taas suomessa liikenteessä ja vain rajoitusten mukaan (jotka osaltaan järjettömiä) niin ei softassa järkeä ole. Jos vakiot on jo tarpeaksi korkealla. 

Aiheeseen.  Jenkeissä on apr+ olemassa.  Jos joka tietää että saa suomessa niin saa kertoa.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: sakal83 - 12.07.18 - klo:07:21
Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 12.07.18 - klo:00:11
Mitä nopeudella on väliä jos oma menee vakionakin kuulema 259, itse tosin päässyt vasta 246. Jos ajat vaan taas suomessa liikenteessä ja vain rajoitusten mukaan (jotka osaltaan järjettömiä) niin ei softassa järkeä ole. Jos vakiot on jo tarpeaksi korkealla. 

Aiheeseen.  Jenkeissä on apr+ olemassa.  Jos joka tietää että saa suomessa niin saa kertoa.
En tiennytkään, että ohjelmoinnilla halutaan pelkästään lisää huippunopeutta, jota sitten hyödynnetään liikenteessä?  :o
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Jultsu - 12.07.18 - klo:09:34
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 12.07.18 - klo:07:21
En tiennytkään, että ohjelmoinnilla halutaan pelkästään lisää huippunopeutta, jota sitten hyödynnetään liikenteessä?  :o

Tuo kommentti oli tuosta Enhancerin viestistä luettavista rivien välistä, ilmeisesti auton ohjelmoitavana käyttäminen muuttaa myös ihmisaivoissa paria bittiä siten että se ennen lainkuuliainen ja nopeusrajoituksia noudattava kansalainen alkaakin yhtäkkiä ajamaan ylinopeudella melkein missä tilanteessa tahansa. Vähän niinkuin että jos ostat motonetistä puukon niin olet jo lähtökohtaisesti puukkomurhaaja koska eihän normaali kaupunkilainen voi tarvita puukkoa mihinkään muuhun?
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Geoman - 12.07.18 - klo:10:30
Miksei autonvalmistajat jos käytä näitä vastaavia ohjelmistoja? Chiptuning pienentää polttoainekulutusta huomattavasti, jopa 1 l/100 km, vääntö  ja teho kasvaa noin 20...30%.

Oheisella sivustolla,
https://www.cpa-chiptuning.de/en/index.htm (https://www.cpa-chiptuning.de/en/index.htm)
on saksalaisia chiptuning "laatikoita", jotka voidaan hyvin yksinkertaisesti itse asentaa autokohtaisella kaapelilla ja nippusiteellä, on kolme eri viritysastetta, joista kovimmassa on myös kauko-ohjain. Kun kaapeli irroitetaan palautuu auto alkuperäiseen ohjelmistoon.

Kuitenkin on selvästi mainittu, ettei heidän ohjelmistonsa ole hyväksytty tieliikennekäyttöön. On todella ajattelematonta muuttaa auto laittomaksi näillä laatikoilla. Taloudelliset vastuut voivat kohota elinikäisiksi.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: V60 - 12.07.18 - klo:11:01
Vähän samaa kuin lokki tulee nappaa sun eväät ja saat väännettyä lokin niskat nurin siinä rytäkässä. Olet silloin pahimman luokan kriminaali. Tämä sääntö-Suomi on kyllä melko ahdistava joiltain osin. Eiköhän ole suurempiakin ongelmia kuin joku ECU:n maltillinen optimointi.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: jamo75 - 12.07.18 - klo:14:39
niin ja samalla osille laskettu kestävyys vähenee. ei ne valmistajat nyt mitään kädettömiä ole. kombinaatiota on satoja ellei tuhansia ja kyse on henkilöautoista. mitä tahansa saa säädettyä ja viritettyä. ostat vaikka jonkin oikean urheiluauton niin johan tehtaaltakin löytyy ohjelmointeja.

mitkä renkaat, vanteet, millä polttoainella ajetaan, millä teho ja nopeus alueilla kaikki vaikuttaa kaikken. kyllä ne huollossakin säätää sulle tehoja jos niin haluat se että onko auto enää takuun alainen tai mukava ajaa onkin sitten eriasia...

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 12.07.18 - klo:10:30
Miksei autonvalmistajat jos käytä näitä vastaavia ohjelmistoja? Chiptuning pienentää polttoainekulutusta huomattavasti, jopa 1 l/100 km, vääntö  ja teho kasvaa noin 20...30%.

Oheisella sivustolla,
https://www.cpa-chiptuning.de/en/index.htm (https://www.cpa-chiptuning.de/en/index.htm)
on saksalaisia chiptuning "laatikoita", jotka voidaan hyvin yksinkertaisesti itse asentaa autokohtaisella kaapelilla ja nippusiteellä, on kolme eri viritysastetta, joista kovimmassa on myös kauko-ohjain. Kun kaapeli irroitetaan palautuu auto alkuperäiseen ohjelmistoon.

Kuitenkin on selvästi mainittu, ettei heidän ohjelmistonsa ole hyväksytty tieliikennekäyttöön. On todella ajattelematonta muuttaa auto laittomaksi näillä laatikoilla. Taloudelliset vastuut voivat kohota elinikäisiksi.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Jultsu - 12.07.18 - klo:15:30
Volkkari ei ainakaan taida myydä eri moottorinohjausparametreillä varustettuja autoja missään päin maailmaa (samasta mallista puhuttaessa) joten sen ohjelmiston ja myös komponenttien on toimittava niin -50 asteen siperian pakkasissa kuin +50 asteen saharan helteissäkin, ainakin siis sen 100-200tkm jonka jälkeen auton pitäisi suunnata kohti kompaktoria. Jos autoa käytetään pääasiallisesti paljon maltillisemmissa olosuhteissa niin todennäköisesti tehoja voi puristaa turvallisesti pikkaisen enemmän irti vakiohilppeillä.

Harmillisesti päästöt ja kulutus eivät kulje käsi kädessä, eli vaikka parametrejä muuttamalla saadaan kulutus pienemmäksi niin ne (testissä) mitattavat päästöt todennäköisesti nousevat -> ajoneuvon verotus nousee.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: -karppa- - 12.07.18 - klo:19:25
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 12.07.18 - klo:14:39
niin ja samalla osille laskettu kestävyys vähenee. ei ne valmistajat nyt mitään kädettömiä ole. kombinaatiota on satoja ellei tuhansia ja kyse on henkilöautoista. mitä tahansa saa säädettyä ja viritettyä. ostat vaikka jonkin oikean urheiluauton niin johan tehtaaltakin löytyy ohjelmointeja.

mitkä renkaat, vanteet, millä polttoainella ajetaan, millä teho ja nopeus alueilla kaikki vaikuttaa kaikken. kyllä ne huollossakin säätää sulle tehoja jos niin haluat se että onko auto enää takuun alainen tai mukava ajaa onkin sitten eriasia...

Jos pääsääntöisesti tehoa ja vääntöä on enemmän käytettävissä pienemmillä kieroksilla väittäisin, että voimansiirto kuluu vähemmän. Kuuluisa kaksoimassakytkin tykkää todella paljon, että parhaimmillaan jurruutetaan alle 80km/h 6-vaihteella vakiona. Eräs täälläkin kirjoitteleva totesi optimoinnin jälkeen, että nyt kärsii kutosella ajella jo alle 85km/h, kun vääntöä riittää.

Se että tehoa on ei tarkoita, että sitä pitäisi muualla sen enempää käyttää, kuin satunnaisissa ohituksissa...
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Enhancer - 13.07.18 - klo:11:48
Täällähän onkin "asiallista" keskustelua.

Ensinnäkin, puhuin tilannenopeudesta. Eipä tuo toki uutta ole, että kaikki täällä eivät osaa edes lukea. Auton huippunopeudella on harvassa onnettomuudessa merkitystä.

Väitättekö, että joku softavirittäisi autoaan jos teho ei kasvaisi? Mitä tekee kasvaneella teholla, jos sitä ei käytä? Ei halua parempaa kiihtyvyyttä kasvaneen tehon myötä? Joskus toki joku hieman vähäisemmällä aivotoiminnalla varustettu voi haluta esimerkiksi pakokaasujen takaisinkierrätyksen tai hiukkaussuodattimen poiston takia softaa käsitellä, mutta meitä on moneen junaan.

Ja kyllä, auton käytettävissä oleva tehoreservi vaikuttaa kuljettajan ajotapaan. Tilaisuus tekee varkaan, ihmisiähän me vain olemme. Kuten sanottua, toivottavasti näitä aletaan mahdollisimman pian kontrolloimaan katsastuksessa. Hyvä järjestely olisi autolle välitön ajokielto, ja kilvet saa takaisin kun tyyppihyväksyntä on haettu.



Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Patomursu - 13.07.18 - klo:11:57
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 13.07.18 - klo:11:48
Täällähän onkin "asiallista" keskustelua.

Ensinnäkin, puhuin tilannenopeudesta. Eipä tuo toki uutta ole, että kaikki täällä eivät osaa edes lukea. Auton huippunopeudella on harvassa onnettomuudessa merkitystä.

Väitättekö, että joku softavirittäisi autoaan jos teho ei kasvaisi? Mitä tekee kasvaneella teholla, jos sitä ei käytä? Ei halua parempaa kiihtyvyyttä kasvaneen tehon myötä? Joskus toki joku hieman vähäisemmällä aivotoiminnalla varustettu voi haluta esimerkiksi pakokaasujen takaisinkierrätyksen tai hiukkaussuodattimen poiston takia softaa käsitellä, mutta meitä on moneen junaan.

Ja kyllä, auton käytettävissä oleva tehoreservi vaikuttaa kuljettajan ajotapaan. Tilaisuus tekee varkaan, ihmisiähän me vain olemme. Kuten sanottua, toivottavasti näitä aletaan mahdollisimman pian kontrolloimaan katsastuksessa. Hyvä järjestely olisi autolle välitön ajokielto, ja kilvet saa takaisin kun tyyppihyväksyntä on haettu.

Harmittaako kun ohjelmoidut autot lähtee ripeämmin valoista tavoitenopeuteen?
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Enhancer - 13.07.18 - klo:12:00
Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 13.07.18 - klo:11:57
Harmittaako kun ohjelmoidut autot lähtee ripeämmin valoista tavoitenopeuteen?
Ei tippaakkaan.

Aika harvoin tähän edes päästään, kun itse keskityn olennaiseen enkä puhelimen näpräämiseen tai vanhan premiumin kolinoiden ja kulumien murehtimiseen. Vasteaika pysyy parempana :).

Vauhdinhurma haetaan jostain ihan muualta kuin arkiliikenteestä.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: -karppa- - 13.07.18 - klo:12:03
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 13.07.18 - klo:11:48
Ja kyllä, auton käytettävissä oleva tehoreservi vaikuttaa kuljettajan ajotapaan. Tilaisuus tekee varkaan, ihmisiähän me vain olemme.

Tässä tapauksessa varmaan puhut itsestäsi?

Minä taas väitän, että teho tuo turvaa!

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.07.18 - klo:23:08
Entä jos autossasi on mallisarjan tehokkaimmat jarrut ja alustakin sama, kuin tehokkaimmassa autossa. Erona että toinen on diesel & lastutettu ja tehokkain versio on bensa, niin miten mikään vaikuttaa mihinkään? Tarkoituksella vertaan 190 heppaista dieseliä ja 280 heppaista bensaa.

Riski joutua onnettomuuteen on suurin kotona!

Tähän nyt ei sinulta vastausta saanutkaan!
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Enhancer - 13.07.18 - klo:12:13
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.07.18 - klo:12:03
Tässä tapauksessa varmaan puhut itsestäsi?

Minä taas väitän, että teho tuo turvaa!

Tähän nyt ei sinulta vastausta saanutkaan!

Kyllä, myönnän itsekin että ajotapa muuttuu dynaamisemmaksi ja nälkä kasvaa syödessä. Olen liian nuuka ostamaan tehtaalta tehokkaan auton, kun pärjään vähemmälläkin ja elämässä on suurempia prioriteettejä. Missä tilanteessa teho tuo turvaa? Ohittaessa? Jokin on mennyt jo lähtökohtaisesti pieleen jos tarvitsee ohittaa niin että tehoreserviä tarvitaan ja nopeusrajoitus tarvitsee ylittää.

Lainaan itseäni: "Jos autossa on tehoa enemmän mihin sen jarrut ja alusta yms. on tehtaalla mitoitettu, on autolla korkeampi riski joutua onnettomuuteen. Ainahan näin ei ole, voi olla samat jarrut ja alusta eri tehoversioissa."

Tässähän juuri sanoin, että jarrut ja alusta voi olla samat kuin tehokkaammassakin versiossa.

Turha näistä asioista on kenenkään sen enempää provosoitua, kukin tekee mitä tykkää. Jos ei toimi yhteisesti sovituilla pelisäännöillä ja säädöksillä vaan sooloilee omaa etuaan tavoitellen ei tuo mielestäni ole kovin arvostettavaa. Vähän sama kuin pimeiden töiden teettäminen. Saahan siitä itselle etua, mutta isossa kuvassa ongelma kasvaa ja rehelliset ja kuuliaiset ihmiset ovat niitä jotka kärsivät.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: -karppa- - 13.07.18 - klo:12:29
Tuo vertaus pimeästä työstä ei oikein uppoa!

Parhaimmillaan sinulla on täysin sama auto, jossa softalla on rajattu tehoa ja ecusta löytyy vielä tehokkaamman version softa tuon ottaminen käyttöön ilmeisesti tekee käyttäjästä pimeän työntekijän vaikka todellisuudessa on vain autonvalmistajan tapa rahastaa auton ostajaa.

Kyllä teho tuo turvaa eikä se tarkoita edes ylinopeuden ajamista. Toki tätä ei tiedosta jollei liikenteessä satu ohittamaab muualla, kuin motarilla ja ohituskaistoilla.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Patomursu - 13.07.18 - klo:12:54
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 13.07.18 - klo:12:00
Ei tippaakkaan.

Aika harvoin tähän edes päästään, kun itse keskityn olennaiseen enkä puhelimen näpräämiseen tai vanhan premiumin kolinoiden ja kulumien murehtimiseen. Vasteaika pysyy parempana :).

Vauhdinhurma haetaan jostain ihan muualta kuin arkiliikenteestä.

Mitenhän nämä liittyi siihen tosiasiaan että sinua harmittaa  ;)
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: V60 - 13.07.18 - klo:13:54
Eikös sähköautotkin pitäisi laittaa sitten ajokieltoon kun ainakin Tesla- porukka kehuu kuinka auton saa sinkoutumaan liikkeelle 3-4 sekunnin huitteilla niin että polttiskuskit jää suu auki ihmettelemään? Kyllähän optimointi tuo moottoriin "vireyttä" ja vaivatonta kulkua jonka tuntee koko ajan sen kummempia revittelemättä. Oma lukunsa on sitten jos johonkin 100 hv teinibemariin lyödään julmettu turbo ja otetaan 300 hv.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: jamo75 - 13.07.18 - klo:14:34
vaovaton kulku on nyt aika suhteellista jos asuu etelä Suomessa niin hiljaista on ohittamisen kanssa, 5 tiellä muistaakseni viimeksi jonkun joutunut ohittamaan sielläkin nykyisin niin paljon ohitus kaistoja.

kyllä se 99% tapauksissa haetaan sitä 0-100 kiihtyvyyttä, 30k saa jo 300hp bmwn joka jättää minkä tahansa softa viritetyn vag jälkeensä, radalla ajo on täysin eri asia mutta tehkööt jokainen mitä haluakaan...

2000 luvun buumissa työkaverikin osti saksasta avo mesen ja hirveä valitus oli kun piti saada 2s nopeutta lisää, parin vuoden jälkeen lähti lapasesta, auto lumastukseen...

Lainaus käyttäjältä: V60 - 13.07.18 - klo:13:54
Eikös sähköautotkin pitäisi laittaa sitten ajokieltoon kun ainakin Tesla- porukka kehuu kuinka auton saa sinkoutumaan liikkeelle 3-4 sekunnin huitteilla niin että polttiskuskit jää suu auki ihmettelemään? Kyllähän optimointi tuo moottoriin "vireyttä" ja vaivatonta kulkua jonka tuntee koko ajan sen kummempia revittelemättä. Oma lukunsa on sitten jos johonkin 100 hv teinibemariin lyödään julmettu turbo ja otetaan 300 hv.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: V60 - 13.07.18 - klo:14:56
Kyllä itselle on ainakin se vaivatonta kulkua että 80-100 km nopeuksissa maantieajossa jaksaa mennä vireämmin suurimmalla vaihteella. Ei jurnuta ja koe hengenahdistusta. Riittää että ojentaa vähän varvasta.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Petunet - 13.07.18 - klo:16:56
Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 13.07.18 - klo:14:34
...30k saa jo 300hp bmwn joka jättää minkä tahansa softa viritetyn vag jälkeensä...

Ehkä ei kannata yleistää ihan noin radikaalisti, tuollainen Audi RS6 lastutettuna saattaa olla 300hp BMW:lle jo melko kova pala purtavaksi.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: V60 - 13.07.18 - klo:21:15
Tuossa on vähän muutakin kuin softaa. Mutta osataan nauttia autoista. Jopa vanhemmalla iällä.
https://www.jokamies.fi/600-heppainen-vw-golf-r-laitettiin-viivalle-vakiokuntoisen-audi-rs-6n-kanssa-kumpi-voitti/ (https://www.jokamies.fi/600-heppainen-vw-golf-r-laitettiin-viivalle-vakiokuntoisen-audi-rs-6n-kanssa-kumpi-voitti/)
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: a_jaba - 13.07.18 - klo:23:03
Hauska lukea näitä softajumalointeja ja vuoden päästä puolet porukasta valittamassa DSG-vaihteistojen viat -topicissa kun VAG on ihan paska, ei ikinä enää tai sitten kysellään miltä kaksoismassavauhtipyörän kolina kuulostaa. Onneksi softa pudottaa kulutuksen puoleen niin säästetyillä polttoainerahoilla voi tedä laatikko ja vauhtipyöräremontit omasta pussista kun goodwill on 0%.

PS. Ex-Audi 2.0 TDI 125kW (murhemoottori) lähti vaihtoon karvan vajaa 250tkm ajettuna ehjällä alkuperäisellä vauhtipyörällä softaamattomana.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Vekkula - 14.07.18 - klo:00:37
Niin, tai sitten vaan ajellaan ja nautiskellaan siitä muutaman satasen arvoisesta lisätehosta ja pienemmästä kulutuksesta ja nauretaan softasta vinkuville.
Valintojahan nämä on.
Hyvä tuuri ollut kun ei omissa tai kavereiden autoissa ole ongelmia tullut softan takia, eipä ole kyllä ollutkaan kuin n. 20 vuotta tällaisia vehkeitä lähipiirissä liikenteessä, kai ne kohta alkaa paukkumaan.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Tonttu66 - 14.07.18 - klo:07:38
Vakuutusehtojen suojeluohjeiden mukaan "Ajoneuvon tulee olla sitä koskevien säännösten ja määräysten mukaisessa turvallisessa kunnossa ja katsastettu määräysten mukaisesti". Näiden ehtojen laiminlyönnistä voisi seurata korvauksen vähentäminen tai epääminen. Tätä ehtokohtaa tuskin sovellettaisiin optimointeihin, ellei nyt sitten optimointi olisi suora syy vahinkoon.

Samoin tietenkin törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen johtaisi korvauksen epäykseen, mutta tämäkään ei johtuisi suoraan optimoinnista vaan liikennesääntöjen rikkomisesta.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Geoman - 14.07.18 - klo:08:11
Onko "lastutuksella" vaikutusta päästöarvoihin?
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: V60 - 14.07.18 - klo:10:03
Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 14.07.18 - klo:07:38
Vakuutusehtojen suojeluohjeiden mukaan "Ajoneuvon tulee olla sitä koskevien säännösten ja määräysten mukaisessa turvallisessa kunnossa ja katsastettu määräysten mukaisesti". Näiden ehtojen laiminlyönnistä voisi seurata korvauksen vähentäminen tai epääminen. Tätä ehtokohtaa tuskin sovellettaisiin optimointeihin, ellei nyt sitten optimointi olisi suora syy vahinkoon.

Samoin tietenkin törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen johtaisi korvauksen epäykseen, mutta tämäkään ei johtuisi suoraan optimoinnista vaan liikennesääntöjen rikkomisesta.
Yleisesti tieliikenneonnettomuuksista voidaan todeta seuraavaa:
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat vuonna 2014 yhteensä 163 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta ja 58 kevyen liikenteen onnettomuutta.

- Kuljettajan tila kuten, alkoholi, sairaus, väsymys tai mielentila oli mukana kaikkiaan 69 prosentissa onnettomuuksia
-Henkilö- ja pakettiautoissa kuolleista turvavyötä ei käyttänyt 45 prosenttia. Turvavyön käyttö olisi pelastanut heistä eri todennäköisyyksillä 24 prosenttia.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Jultsu - 14.07.18 - klo:10:08
Lainaus käyttäjältä: Geoman - 14.07.18 - klo:08:11
Onko "lastutuksella" vaikutusta päästöarvoihin?

Totta kai on, ja sen takia ne autot eivät lähdekään tehtaalta jo valmiiksi "lastulla." Köyhällä kansalla olisi kyllä varmaan varaa maksaa pari tonnia enemmän tehdastakuun alaisesta tehokkaammasta autosta, mutta ongelma taitaa olla autotehdaiden ja EU:n päästörajojen aiheuttama. Keskimääräiset uusien autojen co2-lukemat kun pitää saada painettua koko ajan alemmas ja alemmas.
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: #timo# - 14.07.18 - klo:10:17
Aihetta sivuten: https://www.youtube.com/watch?v=bV4ySVC4HEQ (https://www.youtube.com/watch?v=bV4ySVC4HEQ)
Ja tuossa koko blogi: https://www.briskoda.net/forums/topic/416122-skoda-superb-iii-4x4-280-a-sleeper%E2%80%99s-journey-%E2%80%93-280ps-to-560ps/ (https://www.briskoda.net/forums/topic/416122-skoda-superb-iii-4x4-280-a-sleeper%E2%80%99s-journey-%E2%80%93-280ps-to-560ps/)
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Geoman - 14.07.18 - klo:10:40
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 14.07.18 - klo:10:08
Totta kai on, ja sen takia ne autot eivät lähdekään tehtaalta jo valmiiksi "lastulla." Köyhällä kansalla olisi kyllä varmaan varaa maksaa pari tonnia enemmän tehdastakuun alaisesta tehokkaammasta autosta, mutta ongelma taitaa olla autotehdaiden ja EU:n päästörajojen aiheuttama. Keskimääräiset uusien autojen co2-lukemat kun pitää saada painettua koko ajan alemmas ja alemmas.
Onko ennakkotapauksia miten viranomaiset rankaisevat lastutuksesta (unohdetaan vakuutusyhtiöt).
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: -karppa- - 15.07.18 - klo:09:14
Toki kannattaa myös muistaa, että valmistaja tekee joskus vittuillessaankin konsernin sisällä eri tehoisia/tehottomia autoja, jotta saisi myytyä ns: premiumia kovempaan hintaan tehokkaammalla moottottorilla.

Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Hawtin - 17.10.18 - klo:16:54
Tarkkaan ottaen kyse ei ole otsikon ohjelmointivirityksestä, kun pellin alle tuli myös hieman rautaa (rinnakkais-ecu), mutta postaan nyt kuitenkin tänne. Asennutin muutama vko sitten Superb 280:een ABT:n tehonlisäyksen ja paperiarvot ovat nyt 247 kw / 336 hv ja 420 nm. Eron kyllä huomaa helposti. Tietty vakiollakin olisi päässyt A:sta B:hen, mutta eihän se Linnanmäkikään ole mikään elämän välttämättömyys ;). Kärry on myös muutoskatsastettu uusille tehoille.

Noin näppituntumalta ei näyttäisi kulutus lisääntyneen myöskään käytännössä, joskaan mitään pieniä desimaaleja en ole laskeskellut (jos ne olisivat tärkein kiinnostuksen kohteeni, olisin varmasti jo alkujaan hommannut jonkin muun voimalinjan ;D).
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: vagina - 17.10.18 - klo:20:46
Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 17.10.18 - klo:16:54
Tarkkaan ottaen kyse ei ole otsikon ohjelmointivirityksestä, kun pellin alle tuli myös hieman rautaa (rinnakkais-ecu), mutta postaan nyt kuitenkin tänne. Asennutin muutama vko sitten Superb 280:een ABT:n tehonlisäyksen ja paperiarvot ovat nyt 247 kw / 336 hv ja 420 nm. Eron kyllä huomaa helposti. Tietty vakiollakin olisi päässyt A:sta B:hen, mutta eihän se Linnanmäkikään ole mikään elämän välttämättömyys ;). Kärry on myös muutoskatsastettu uusille tehoille.

Noin näppituntumalta ei näyttäisi kulutus lisääntyneen myöskään käytännössä, joskaan mitään pieniä desimaaleja en ole laskeskellut (jos ne olisivat tärkein kiinnostuksen kohteeni, olisin varmasti jo alkujaan hommannut jonkin muun voimalinjan ;D).

Wau! Hienot lukemat kutiteltu ja vielä muutoskatsastettukin  ::)
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Jultsu - 17.10.18 - klo:23:17
Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 17.10.18 - klo:16:54(rinnakkais-ecu)

Saisiko tästä pienen selvennyksen? Autoon vaihdettiin siis toinen ECU jossa tuo softa? Vai laitettiinko sinne jokin purkkapalikka moottorinohjaimen ja johtosarjan väliin?
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Hawtin - 18.10.18 - klo:19:26
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.10.18 - klo:23:17
Saisiko tästä pienen selvennyksen? Autoon vaihdettiin siis toinen ECU jossa tuo softa? Vai laitettiinko sinne jokin purkkapalikka moottorinohjaimen ja johtosarjan väliin?

Siellä on edelleen alkuperäinen ecu alkuperäisine ohjelmineen ja se voidaan haluttaessa palauttaa käyttöön. Sen rinnalle asennettiin ABT:n ecu (ovat hyvin näkyvillä moottoritilassa). Huolloissa moottorinohjaukseen voidaan tehdä päivityksiä eikä ne vaikuta ABT:n ecu:n toimintaan. Lisätehot ovat käytettävissä vain moottorin lämmettyä. ABT:n ecu on sarjanumeroineen yksilöity uudessa rekisteriotteessa. Paljoa muuta en asiasta tiedäkään ::)
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: äskuusplus - 31.10.18 - klo:12:28
Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 17.10.18 - klo:16:54
Asennutin muutama vko sitten Superb 280:een ABT:n tehonlisäyksen ja paperiarvot ovat nyt 247 kw / 336 hv ja 420 nm. Eron kyllä huomaa helposti.

Oliko sinulla joku erityinen syy päätyä tähän ABT:n ratkaisuun ? Vastaavat suoritusarvot kun saa ihan pelkällä softavirityksellä ?
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Jultsu - 31.10.18 - klo:14:19
Ilmeisesti muutoskatsastuksen onnistuminen painaa vaakakupissa joillekin suuresti?
Otsikko: Vs: Ohjelmointiviritys
Kirjoitti: Hawtin - 03.11.18 - klo:09:31
Lainaus käyttäjältä: äskuusplus - 31.10.18 - klo:12:28
Oliko sinulla joku erityinen syy päätyä tähän ABT:n ratkaisuun ? Vastaavat suoritusarvot kun saa ihan pelkällä softavirityksellä ?

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 31.10.18 - klo:14:19
Ilmeisesti muutoskatsastuksen onnistuminen painaa vaakakupissa joillekin suuresti?

No en nyt ole mikään virittelyjen ammattilainen, mutta pidän ABT:tä VW:n puolivirallisena hovituunaajana hieman luotettavampana kuin Keravan Repeä tms softaajaa. En kokenut järkevänä maksaa autosta 60+ tâ,¬ ja sitten pihistellä suhteessa mitättömän hintaisessa tehonlisäyksessä. Muutoskatsastus oli myös plussaa, niin kaikki on virallista eikä myöskään tarvitse kuunnella tälläkin palstalla esiintynyttä räpätystä siitä, mitä tapahtuu esim vakuutusten, huoltojen yms kanssa. Auto on uudehko, joten näin alkuun sai myös ABT:n takuun. Lisäksi kohdalle osui kampanja, joka pudotti hintaa n. yhden softauksen verran.

Siinäpä ne päällimmäiset mietteet, en kuitenkaan mitenkään dissaile softauksia, jokainen saa käyttää rahansa miten haluaa ja ymmärrän, ettei monen mielestä ABT:n sponssauksessa ole mitään järkeä. Halvemmaksi tuo kuitenkin tuli, kuin poimia tehot Audin hyllyltä - Skodan hyllyhän on jo aika tyhjä noissa luvuissa ;D