Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Vilperi



Nyt hajosi xenon polttimo, aika säpäleiksi oli mennyt. Mites onko jollakin muulla hajonnut näin? Tarvitseeko valot jotakin säätöä polttimoiden vaihdon jälkeen?

-karppa-

Kyllä noin voi xenon rikkoontua ja on pari tapausta tullut nähtyä. Ikävä yrittää saada sirut pois umpiosta, jos sen irroittaminen on hankalaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jepa

Meikäläisen Octaviasta kului kuljettajan jalkalistan maali puhli ja metalli ruostui 2 vuodessa. Se näyttää siltä kun olisi raastinraudalla vedetty. Lakka lohkeilee ja maali irtoaa isoina paloina. Maahantuojan mukaan vika on minun kun olen potkinut maalin rikki. Hassu juttu, että on eka auto 20 vuoden aikana johon on tullut omassa käytössä jälkeäkään.  :-X
-17 Combi 1,0 TSI Ambition DSG

Jepa

Unohdin myös sen, että vissiin puslat ovat kuivuneet, kun hiljaa ajaessa käännöksissä ja hidastetöyssyissä kuuluu ärsyttävää narinaa. Erään ison autoliikkeen edustaja sanoi, että tämä on todella yleinen ominaisuus. Kuulemma voitelun pitäisi riittää, mutta haluavatkohan marmorilla vaihtaa suoraan uudet hyvään hintaan? Kilsoja takana huomat 27k ja narina taisi alkaa reilun 20 kympin kohdalla.
-17 Combi 1,0 TSI Ambition DSG

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Jepa - 22.06.19 - klo:15:57
Unohdin myös sen, että vissiin puslat ovat kuivuneet, kun hiljaa ajaessa käännöksissä ja hidastetöyssyissä kuuluu ärsyttävää narinaa. Erään ison autoliikkeen edustaja sanoi, että tämä on todella yleinen ominaisuus. Kuulemma voitelun pitäisi riittää, mutta haluavatkohan marmorilla vaihtaa suoraan uudet hyvään hintaan? Kilsoja takana huomat 27k ja narina taisi alkaa reilun 20 kympin kohdalla.

Täälläkin alkanu narisemaan vm. 2018 RS, joku takapäässä. Kuuluu hidastetöyssyissä ja jopa paikoillaan kun autoa heiluttelee. täytyy seuraavassa huollossa mainita asiasta

TTO

Lainaus käyttäjältä: TTO - 27.05.19 - klo:23:15
Octavia (1.8TSI) alkoi antamaan "Check coolant" herjaa ja punaista "varoituskolmiota" mittaristossa. Jäähdytysnestettä on normaalisti.
Seuraavia havaintoja tein. Jäähdytysnesteen lämpötila ei nouse normaaliin tahtiin varsinkaan suhteessa öljyjen lämmön nousuun. Normaalisti siis jäähdytysnesteen lämpö nousee "edellä" ja öljyt seuraavat perässä. Nyt tuntuu, että öljyjen lämpö nousee, mutta jäähdytysnesteen lämpö ei mene edellä ja mittarissa lämmöt olivat jopa "viisarin verran" vaille 90 kun öljyt olivat jo lämpimät (tiedän, jäähdytysnesteen lämpötilan mittari ei näytä todellisia lämpöjä). Vaikka öljyjen lämmöt nousevat, ei jäähdyttimen puhallin käynnisty.

Ehdotuksia, mikä vikana? Itsellä mielessä, että eikös jäähdytysjärjestelmässä ole jokin venttiili, joka säätelee kiertoa ja se ei nyt päästä nesteitä kiertämään kunnolla moottorista varsinaiseen syyläriin (öljyjen lämmöt nousevat, mutta jäähdyttimessä lämmöt eivät nouse normaalisti). En ole tarkastanut puhaltimen sulaketta, mutta jos se olisi rikki, pitäisi jäähdyttimen lämpötila kai siinä tapauksessa nousta normaalisti.
Auto kävi pajalla ja juhannuksena tuli koeponnistettua korjaus. Vikana oli jäähdytysnesteen paisuntasäiliön viallinen pinta-anturi (eli jäähdytysnesteen määrän anturi). Paisuntasäiliö antureineen meni vaihtoon.
Nyt tuntuu toimivan.
Itseäni hämäsi vian (herjan) satunnaisuus ja mielestäni tuosta aiheutui myös noita jonkinlaisia epäloogisuuksia, mutta hyvä jos tuolla tuli kuntoon.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: TTO - 23.06.19 - klo:23:07
Auto kävi pajalla ja juhannuksena tuli koeponnistettua korjaus. Vikana oli jäähdytysnesteen paisuntasäiliön viallinen pinta-anturi (eli jäähdytysnesteen määrän anturi). Paisuntasäiliö antureineen meni vaihtoon.

Vastaisuuden varalle, tasoanturin saa toimimaan kun puhdistaa säiliössä olevat piikit. Rapsuttelee meisselillä yms. ne puhtaaksi. Säiliössä tosiaan ei ole kuin kaksi metallipiikkiä, jotka menevät suoraan liittimelle.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jepa

Lainaus käyttäjältä: Jepa - 22.06.19 - klo:15:02
Meikäläisen Octaviasta kului kuljettajan jalkalistan maali puhli ja metalli ruostui 2 vuodessa. Se näyttää siltä kun olisi raastinraudalla vedetty. Lakka lohkeilee ja maali irtoaa isoina paloina. Maahantuojan mukaan vika on minun kun olen potkinut maalin rikki. Hassu juttu, että on eka auto 20 vuoden aikana johon on tullut omassa käytössä jälkeäkään.  :-X

Tässä kuva tuosta kulumasta: https://ibb.co/sJTNJC5
-17 Combi 1,0 TSI Ambition DSG

-karppa-

Tainnut pohjatyöt olla sinne päin...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Vinski

Golfista vanhemmiten lähti vastaavasti maalia irtoilemaan oven kynnyksen kohdalta. Raapimajälkiä ei ollut tai merkkejä ruostumisesta irtoilevan maalipinnan kohdalla.

b1mpo

#5500
Jos tiiviste/kynnys kovin likainen, hieroo se maalipinnan rikki. Ovi elää ajossakin hiukan koko ajan, jolloin hieroontumista tapahtuu.

Ps. Suosittelen muutenkin vähintään kiveniskuteippiä noihin kohtiin. Itse tilasin originellit listat, jotka tulee tuon kulman yli.
http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-III/Octavia-III-original-door-sill-covers-BLACK
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jepa

Laitan teipit ja listat, jos pidän auton. Lähetin myyjälle reklamaation, en pidä kulumaa luonnollisena vaan valmistusvirheen tuloksena. Olen myös harkinnut vaihtavani auton pois, ärsyttää natinat, nitinät ja maalin hilseily.
-17 Combi 1,0 TSI Ambition DSG

Huppe

2013 malli alkoi valittamaan Airbagista. Kurkkasin kuskin oven johtosarjoja (eräästä kehotuksesta) ja aika haperona ovat.

Liekö sais "takuuseen"? 80tkm ajettu, eka omistaja. Huollot tehty.

Luulis että vähän kauemmin kestää sähköt, Bemarissakin kesti kauemmin (E61 takaluukku).
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

DSL

Vm. 2017 ocusta paloi lämmitys/ilmastoinnin puhaltimen varoke nro 14 nyt helteillä. Vaihdoin uuteen.

jaakko

Tuulilasi halkesi hieman piilossa olleesta kiveniskemästä. Uusi lasi asennetaan viikon päästä. No, olihan siinä pienempää iskemää jo runsaasti. Sen huomasi etenkin vasten aurinkoa ajaessa.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

Pumpeli

Omassa vm 2018 RS ocussa, ohjaus muuttunut hiukan normaalia jäykemmäksi, perushuollossa pyysin tutkimaan sitäkin. No Joku vikakoodi oli ollut pohjassa ohjaustehostimesta. Aikoivat tilata osat ja vaihtaa uudet takuuseen. No parin päivän kuluttua, tuli soitto, että maahantuoja evännyt takuun(ollut tehtaaseenki yhteydessä) , koska autoon laitettu miedosti madaltavat eibachin prokit jouset ja 19" tarvikevanteet. Huoltoliike löi mukaan vielä yli 250, laskun vian etsimisistä, kun ei takuuseen mennytkään.

Vekkula

Oliko muutoskatsastettu? Jouset autoon tarkoitettu ja kulmat säädetty tehtaan arvoihin  niin ei kai pitäisi olla ongelmia takuun kanssa, näin ainakin olen aina luullut.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 30.07.19 - klo:17:20
Oliko muutoskatsastettu? Jouset autoon tarkoitettu ja kulmat säädetty tehtaan arvoihin  niin ei kai pitäisi olla ongelmia takuun kanssa, näin ainakin olen aina luullut.

Kulmat säädetty ja kaikki ok, itsekkin luullut, että voi vaikuttaa alustan takuuseen, jos jouset vaihtaa, mutta voivat näköjään evätä muidenkin osien takuun, mitenhän asian kans voi edetä, jos ei ole tyytyväinen "tuomioon", huoltoliike sanoi vaan, että näillä mennään..

Nifa

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 30.07.19 - klo:17:25
Kulmat säädetty ja kaikki ok, itsekkin luullut, että voi vaikuttaa alustan takuuseen, jos jouset vaihtaa, mutta voivat näköjään evätä muidenkin osien takuun, mitenhän asian kans voi edetä, jos ei ole tyytyväinen "tuomioon", huoltoliike sanoi vaan, että näillä mennään..

Voi olla edessä pitkä ja kivinen tie. Takuuehtojen mukaan mikä tahansa jälkiasenteinen osa, joka ei ole alkuperäinen ja jota ei ole asentanut merkkiliike evää takuun.
Takuu on vapaaehtoinen ja takuuehtojen mukaan mennään. Mutta, takuun epääminen ei poista valmistajan virhevastuuta, eli tuotteessa (voi olla) on kuluttajansuojalain mukainen virhe. Ja tuossa tapauksessa vika on ilmeisesti tehostimessa ja sanoisin, että on merkkiliikkeellä aikamoinen näyttötaakka (kuluttajansuojalaki) siitä, että madaltaminen olisi vahingoittanut tehostinta, kun siinä on kuitenkin 2 puslaa välissä ja tehostimen tangosta tuskin tulee tehostimen moottoriin sen ihmeellisempiä voimia kuin madaltamattomassa. Siinä ovat toki 100% oikeassa, että ei takuu ei korvaa, jos pilkulleen ehtojen mukaan mennään.

Ei auta kuin kaivaa pykälät kuluttajansuojalain puolelta esiin, ja vedota em. virhevastuuseen kirjallisesti, vaatia heitä korjaamaan vika vedoten virhevastuuseen sekä vaatia heitä osoittamaan, että kuluttajan oma toiminta olisi aiheuttanut virheen (=madallus olisi vaurioittanut tehostinta.) Sekä toki hyvittämään vaaditut / maksetut 250e.

Vaatii hermoja ja sitä että olet valmis viemään asian eteenpäin vähintään kuluttajariitalautakuntaan. Toki sitten pitää olla valmis myös hankkimaan em. lautakunnalle jo joltain autoinssiltä asiantuntijalausuntoa, että onko sun oma toiminta aiheuttanut tehostimen ongelmat vai ei.

Noissa tehostimissa on kyllä ollut häikkää. Talvella esiintynyt mutteriohjausta? Eli onko tuntunut suoraa ajettaessa, että ohjaus olisi pienen hetken "jumissa" ja pienehkön nykäisyn jälkeen ohjaus tuntuu taas normaalilta?
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

tet

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 31.07.19 - klo:09:05
Ei auta kuin kaivaa pykälät kuluttajansuojalain puolelta esiin, ja vedota em. virhevastuuseen kirjallisesti, vaatia heitä korjaamaan vika vedoten virhevastuuseen sekä vaatia heitä osoittamaan, että kuluttajan oma toiminta olisi aiheuttanut virheen (=madallus olisi vaurioittanut tehostinta.) Sekä toki hyvittämään vaaditut / maksetut 250e.

Tuossa boldatussa kohdassa lienee se pahin ongelma. Takuussa näyttötaakka on takuun antajalla, mutta virhevastuutapauksessa se on lain mukaan ostajalla. Minulle on kyllä hieman hämärää, miten tuo todistustaakka menee tässä tapauksessa. Jos itse vika on todistettavissa, niin pitääkö ostajan myös todistaa, että vika ei ole aiheutunut tehdyistä muutoksista? Lähtökohtaisesti kuitenkin lakiteksti määrää todistustaakan ostajalle. :-\
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Daatta

Eiköhän liene vaan parasta tiedostaa, että siinä missä moottorin virittäminen evää moottorin takuun niin alusta vaihtaminen päättää sen takuun. Jopa vaihdevälin lyhennin (manuaalissa) tarkoittaa vaihteiston takuun päättymistä. Nämä ovat VAG:n globaaleja ohjeistuksia, jos virityksiä tavataan huollossa kirjataan ne tehtaan järjestelmään ja homma on siltä osaa selvä. Voihan sitä lähteä tappelemaan tutkainta vastaan, mutta kannattaako se? Omalla riskillä ja omalla vastuulla voi autolleen tehdä mitä tahansa.  ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Vekkula

Se on mielstäni selvä että takuu menee vaihdettujen osien kohdalla mutta en ihan äkkiseltään olisi uskonut että ohjaustehostin lasketaan alustan osaksi.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Octavia4x4

104 tkm ja vesipumppu alkoi vuotamaan. Ensi viikolla pumppu ja samalla jakohihna vaihtoon. Kuulemma suhteellisen helppo homma näihin VAG:n dieseleihin tuo jakohihnan vaihto. Osat merkkiliikkeessä ~220,, tarvike ~180,.
Konsernipelejä vuodesta 1993

b1mpo

Auton alle kurkatessa apurungon välistä törrötti tällainen punainen muovinen osa. Mihinköhän kuuluu vai onko ollut joku auton kasausapuri?



Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

peped

Jos ei talven jäätymisiä oteta huomioon niin onko käkkärissä ollut ongelmia? Panin tuossa merkille että auto valui "reilusti" loivaan mäkeen pysäköidessä vaikka laittoi automaatin P:lle ja veti käkkärin kunnolla ylös. Hyvä ettei jäänyt takapenkiltä lasta nostaessa toisella aikuisella varpaat renkaan alle... :D No, eipä kai auta kuin testata vielä jossain mäessä tuon pitävyyttä ja viedä pajalle näytille.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Routa

Viime aikoina on pari kertaa vilkku "SOS-järjestelmä epäkunnossa, ota yhteyttä huoltoon" tjsp. ajotietokoneessa virtoja päälle laitettaessa. Häviää kuitenkin lähes heti, joten liekköhän tuolla jotain hajalla oikeasti?
Entinen VAG-kuljettaja.

Guido

Lainaus käyttäjältä: peped - 09.08.19 - klo:12:54
Jos ei talven jäätymisiä oteta huomioon niin onko käkkärissä ollut ongelmia? Panin tuossa merkille että auto valui "reilusti" loivaan mäkeen pysäköidessä vaikka laittoi automaatin P:lle ja veti käkkärin kunnolla ylös. Hyvä ettei jäänyt takapenkiltä lasta nostaessa toisella aikuisella varpaat renkaan alle... :D No, eipä kai auta kuin testata vielä jossain mäessä tuon pitävyyttä ja viedä pajalle näytille.

Ei mitään ongelmia käsijarrun kanssa liki 170 tkm matkalla (kuten ei myöskään edeltäneessä VAG:ssa reilun 100 tkm aikana). Ei ole kertaakaan edes jäätynyt talvella, johtuneeko siitä, että automaatin P-asennosta huolimatta meillä vedetään aina myös käsijarru päälle pysäköidessä. Pelkkä P:kin kyllä pitää auton paikallaan rinteessäkin, joten jotain vikaa tuossa pitää olla jos auto P-asennossa ja käsijarru päällä lähtee valumaan.

Gigaa

Toimiiko kenelläkään tulevaan whatsapp-puheluun vastaaminen auton näytöiltä ja painikkeilla?

Itsellä näyttää muut vaihtoehdot kuten puhelun päättämisen, mutta ei anna hyväksyä tulevaa puhelua. Jos hyväksyn puhelun puhelimesta, niin handsfree toimii normaalisti.

Ja tämä siis Androidilla (Oreo).
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: migis - 11.08.19 - klo:08:52
Toimiiko kenelläkään tulevaan whatsapp-puheluun vastaaminen auton näytöiltä ja painikkeilla?

Itsellä näyttää muut vaihtoehdot kuten puhelun päättämisen, mutta ei anna hyväksyä tulevaa puhelua. Jos hyväksyn puhelun puhelimesta, niin handsfree toimii normaalisti.

Ja tämä siis Androidilla (Oreo).

Täällä sama juttu Golf 7 Discover Media gen1 kanssa.

Whatsapp puhelu kun tulee niin radio menee soittoäänen alkaessa suoraan puhelu käynnissä moodiin ja vastaus täytyy tehdä puhelimesta. Myöskään puhelun lopettaminen radion näytöstä tai ratin kautta ei onnistu vaikka ne painikkeet näytöllä näkyykin.

Puoliso harrastaa noita Whatsapp puheluita parinkaverin kanssa ja rupesi minullekin jossain vaiheessa niitä soittamaan. Totesin vaan puolisolle ettei toi toimi autoa ajaessa ja muutenkin kun on firman puhelimet molemmilla niin ei tossa mitään rahallisesti säästäkkään. Siitä lähtien tullut vaan tavallisia puheluita  :)
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Jepa

30 tkm kohdalla hajosi vasemman takapyörän laakeri ja oikean etupyörän kallistuksenvakaaja. Maahantuoja tuli 75% vastaan. Takuu oli päättynyt viime lokakuun lopussa.
-17 Combi 1,0 TSI Ambition DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy