e-Golf -keskustelua

Aloittaja JKK, 29.08.17 - klo:17:14

« edellinen - seuraava »

JKK

En ole vielä löytänyt yhtään suomalaista keskustelufoorumia tästä aiheesta, jossa olisi jonkinlaista keskustelua e-Golfista. Kysyisinkin nyt alkuun, että löytyykö täältä yhtään e-Golfin omistajaa, jonka kanssa voisi jakaa kokemuksia?

Ostin itselleni juuri 2005-mallisen, 23tkm ajetun e-Golfin päivittäiseen työmatkakäyttöön. Tälle siis luvataan 190km toimintasäde, joka on todellisuudessa osoittautunut 150-160km mittaiseksi omalla ajotyylilläni.

Minulla on aika optimaalinen työmatka, joka on Järvenpäästä Pasilaan. Tästä tulee yhteensä n.70km mittainen ajorupeama kohtuullisilla ajonopeuksilla. Töistä palatessa kotipihassa auto näyttää "rangeksi" vielä 90-100km matkaa, jolla hoitaa komeasti loppupäivän kauppareissut yms... Yön aikana auto lataantuu yksivaiheisella 10A-latauksella hienosti 100% tasoon.

Lyhyen kokemuksen perusteella olen autoon erittäin tyytyväinen. On suorastaan vaikea kuvitella enää paluuta takaisin polttomoottorin pariin. Tosin toinen perheen auto on pidempiä matkoja varten Golf Variant 1,4Tsi.

Olisi mukava kuunnella kokemuksia muiltakin jos niitä vielä on? 
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

Green1

Itse tuli myös hankittua sellainen, tosin 2vk myöhemmin. 12/2014 ja 15tkm ajettu. Itellä vasta parisataa km takana ja hyvältä vaikuttaa. Kaikki aika perus kuten normi Golffissa, kosketusnäyttö toimintoineen positiivinen yllätys.

En löytänyt SIM-korttipaikkaa hanskalokerosta, tarkoittaako tämä ettei tähän saa Car-Nettiä? Tosin rekisteröinti onnistui nettisivuilla, luulisi että se olisi herjannut VIN-nro syötön jälkeen että nou go.
Tässä vielä pähkäilen talven varalle että miten saan lämppärin pörisemään ajastettuna ennen lähtöä, vai saanko. Ei kai tohon mitään sisätilan lämmitintä sentään...

GoZig

Onko tietoa eGolfin huolto-ohjelmasta (huoltovälit, kustannukset jne.)?

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Green1 - 13.09.17 - klo:12:07
Itse tuli myös hankittua sellainen, tosin 2vk myöhemmin. 12/2014 ja 15tkm ajettu. Itellä vasta parisataa km takana ja hyvältä vaikuttaa. Kaikki aika perus kuten normi Golffissa, kosketusnäyttö toimintoineen positiivinen yllätys.

En löytänyt SIM-korttipaikkaa hanskalokerosta, tarkoittaako tämä ettei tähän saa Car-Nettiä? Tosin rekisteröinti onnistui nettisivuilla, luulisi että se olisi herjannut VIN-nro syötön jälkeen että nou go.
Tässä vielä pähkäilen talven varalle että miten saan lämppärin pörisemään ajastettuna ennen lähtöä, vai saanko. Ei kai tohon mitään sisätilan lämmitintä sentään...

Jos toimii kuten Passat vm. 2015, Car-Netin saa yhdistämällä Infotainment-järjestelmän kännykän tarjoamaan WLAN hot spottiin.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Apaju

Lainaus käyttäjältä: GoZig - 15.09.17 - klo:15:11
Onko tietoa eGolfin huolto-ohjelmasta (huoltovälit, kustannukset jne.)?

Tm testistä luettuna huoltoväli: 30 000km  / 2 vuotta
hinta 362,62 eur
VW ID.3 Life

JKK

#5
Laitetaanpas tähän omia ensivaikutelmia e-golfista:

Nyt on kuukausi takana (n.2000km) e-golfilla (vuosimalli 2015) ja täytyy sanoa että ensimmäinen auto piiiitkiiiin aikoihin mikä on onnistunut koukuttamaan meikäläisen täydellisesti. Ja vaimokin on innoissaan vaikka yleensä ei autojen välisistä eroista jaksa piitata. Sähkömoottorin ja yksivaihteisen, katkottomasti vetävän "vaihteiston" luonne on vaan niin täydellinen että jokainen polttomoottoriauto, ja varsinkin niiden vaihteistot on tuntuneet tämän jälkeen 1800-luvun jäänteeltä. Vaikka tehoa on vain 115hp/270Nm, ei jalkoihin jäämisen tunnetta ole päässyt kertaakaan syntymään. Liikennevaloissa 0-60km/h tuntuu että vierellä olevat autot jää aina enemmän tai vähemmän kuvaksi taustapeiliin, vaikka kiihdyttäisi ihan normaalisti. Tavallaan tuo sähkömoottorin teholukema ei korreloi käytännön suorituskyvyn kanssa. Autoa kun ei tarvitse tavallaan "kiihdyttää" vaan kaasupolkimella ikäänkuin säädetään/asetetaan (viiveettömästi) haluttu ajonopeus. Myös kaistanvaihdot tiukkoihin rakoihin on helppoa, kun auto reagoi pontevasti kaasunpainallukseen ilman minkäänlaista viivettä.

Toimintasäde tietty näissä on sellainen ongelma, ettei tällainen peli missään tapauksessa soveltuisi perheellisen ainoaksi autoksi. Meillä taas on pakko olla kaksi autoa, joten oli helppo esittää itselleni kysymys, että miksi meidän täytyy omistaa kaksi polttomoottoria? Nyt toinen ajokki on normaali bensa-auto satunnaisia reissuja varten. Ja 85-90% kaikista ajoista sitten ajetaankin tällä sähkärillä. Sen verran tämä on hurmannut myös vaimon, että ensimmäisen kerran on esiintynyt suoranaista kinaa siitä, kumpi ottaa aamulla e-golfin ajettavaksi. Aikaisemmat autot on olleet monenmoisia bemareita, uudempia ja vanhempia, joista mikään ei saanut koskaan suurta wow-efektiä aikaan (paitsi E39). Meikäläisen työmatka on Järvenpäästä Pasilaan, johon tämä ratkaisu istuu täydellisesti kuin nenä päähän. Kesälämpötiloilla, täydellä akulla ajaa työmatkan edestakaisin kahteen kertaan. Kylmillä keleillä lämmitys nipistää vajaan yhden siivun työmatkoista. Mutta käytännössä töihin ja takaisin (80km) ajelee miten tahansa lämmityksiä tai ajonopeuksia miettimättä, ja siihen vielä kauppareissut sun muut päälle. Ja yöksi lataukseen. En ole vielä ainakaan kokenut akun kokoa ongelmaksi. Ennemminkin päinvastoin, koska käyttööni tuleva 16A yksivaiheinen latausasema lataa tuollaisen pienen akun suht. nopeasti täyteen.

Joku kyseli CarNet-palvelusta; Näissähän pitäisi olla kaikissa euroopassa myydyissä malleissa auton sisäinen SIM-moduli, joka on siis eri asia kuin hanskalokerosta (mahdollisesti) löytyvä silmin nähtävä SIM-paikka. Tämä "integroitu piilo-SIM" on yhteydessä ainoastaan VW portaaliin, joka mahdollistaa CarNet-palvelut. Tosin ne on ilmaisia vain ensimmäiselle omistajalle yhden vuoden ajan. Minun kaksivuotiaassa, 24.000km ajetussa autossa tuo ilmainen aika oli myös mennyt umpeen, joten ostin portaalista vuoden lisenssin, joka maksoi 99 euroa. Sillä pääsee käynnistelemään lämmityksiä etänä, näkemään ajostatistiikkaa, ajastamaan lähtöaikoja, katsomaan paljon akkua on jäljellä, mikä on auton sijainti, jne...

CarNetistä huolimatta olen harkinnut Defa:n sisälämppärin asentamista, koska mielestäni auto ei esi-lämpene kovinkaan tehokkaasti varsinkaan käytettäessä 10A rajoituksella toimivaa kotilaturia. Työpaikkani 22kW-latausasemassa kiinniollessaan sisätilat lämpeneekin jo aivan huomattavasti, vaikka itse lataus ei tapahdukaan e-golfissa kuin max. 16A virralla (3,6kW tunnissa). Olenkin miettinyt, että osaako e-golf hyödyntää kolmen vaiheen syöttöä esilämmityksessä, mutta ei latauksessa? Tähän olen metsästänyt vastausta monesta paikasta... Parhaillaan odottelen kotipihaan 1x16A latausasemaa, joten aion vielä katsoa millaiseen esilämmitystehoon sen avulla päästään, ennenkuin asennan simppelin Defan systeemin. Se olisi kyllä toisaalta jytkyä latauskaapelia nopeampi ja kätevämpi, mikäli talvella haluaa pitää ajotaukojen välillä sisätilojen lämpöä yllä. Ja 2100W Defa lämmittää sisätilat tuollaisessa kopissa todella tehokkaasti. Se olisi myös aika edullinen investointi. 

Ensimmäinen huolto tehtiin juuri Laakkosella. Siihen kuului sisäilmasuodattimen vaihto ja jotain tarkistuksia. Samalla päivitettiin kaikki auton modulit uusiin softaversioihin, joka kuulemma poistaa näissä esiintyneen ongelman, joka liittyy yliherkkään itsediagnostiikkaan. Jos tätä ei ole tehty, kannattaa kysyä asiaa lähimmästä VW-huollosta. Mielenkiintoista oli se, että näihin sähkäreihin on huollossa omat koulutetut miehet, joilla on ainoastaa lupa tehdä autoihin huoltoja. Johtunee suurjänniteasioista? Huollon hinnasta en osaa sanoa mitään kun auton myynyt autoliike kustansi Laakkosen viulut, kun satuin huomaamaan ostaessa että auto pyytää 1. huoltoa.

Ainoat kritiikin sanat annan takapään suunnalta tulevalle rengasmelulle (maantienopeudella), joka tuppaa hieman korostumaan autossa joka muuten hiipii kuin sukkasillaan. Ehkä tuokin ratkeaa kun saa alle uudet kitkarenkaat? Toimintamatka tietysti myös saa kritiikkiä, mutta toisaalta se on ostettu ja hyväksytty ominaisuus.

Melkein tekisi mieli tilata aivan uusi samanlainen :)

Tässä vielä pari valokuvaa tästä meikäläisen käkkäreestä:




*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

Visa

Lainaus käyttäjältä: JKK - 05.10.17 - klo:00:09

CarNetistä huolimatta olen harkinnut Defa:n sisälämppärin asentamista, koska mielestäni auto ei esi-lämpene kovinkaan tehokkaasti varsinkaan käytettäessä 10A rajoituksella toimivaa kotilaturia. Työpaikkani 22kW-latausasemassa kiinniollessaan sisätilat lämpeneekin jo aivan huomattavasti, vaikka itse lataus ei tapahdukaan e-golfissa kuin max. 16A virralla (3,6kW tunnissa). Olenkin miettinyt, että osaako e-golf hyödyntää kolmen vaiheen syöttöä esilämmityksessä, mutta ei latauksessa? Tähän olen metsästänyt vastausta monesta paikasta... Parhaillaan odottelen kotipihaan 1x16A latausasemaa, joten aion vielä katsoa millaiseen esilämmitystehoon sen avulla päästään, ennenkuin asennan simppelin Defan

Ei taida 2015 e-golf ymmärtää 3 vaihevirtaa. Jos katsot auton pään liitintä niin sieltä taitaa alarivin 2 ja 3 vaiheen liittimistä puuttua auton päästä vastinkappaleetkin. Uudessa 2017 e-golfissa taitaa muuten olla 2x16 laturi.

Tekisiköhän auto niin että käyttäessä 10A kotilaturia lämmittää sen max teholla ja sitten töissä 16A teholla (ettei akkua kulu pihassa lämmitykseen?)

V60

Muistelen lukeneeni että 2020 ilmestyvästä uudesta Golfista ei tulisi enää täyssähköversiota vaan ne tehdään jatkossa I.D.- konseptin vehkeisiin.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

JKK

#8
Lainaus käyttäjältä: Visa - 05.10.17 - klo:07:12
Ei taida 2015 e-golf ymmärtää 3 vaihevirtaa. Jos katsot auton pään liitintä niin sieltä taitaa alarivin 2 ja 3 vaiheen liittimistä puuttua auton päästä vastinkappaleetkin. Uudessa 2017 e-golfissa taitaa muuten olla 2x16 laturi.

OK, Tämähän kyllä selittää asian ja näin vähän ounastelinkin että asianlaita on.

Lainaus käyttäjältä: Visa - 05.10.17 - klo:07:12
Tekisiköhän auto niin että käyttäessä 10A kotilaturia lämmittää sen max teholla ja sitten töissä 16A teholla (ettei akkua kulu pihassa lämmitykseen?)

Näin se varmasti menee, koska varsin usein kun esilämmityksen laittaa päälle, käynnistyy akuston lataus automaattisesti about samaan aikaan, joskus pienellä viiveella lämmityksen käynnistymisestä,. Siitäkin huolimatta vaikka "lähtöaika-asetuksissa" olisi täpätty pelkkä lämmitys. Olenkin miettinyt, että toimiikohan lämmitys teknisessä mielessä siten, että todellisuudessa pre-heatingin teho otetaan suoraan akusta, ja samaan aikaan ladataan akkua lämmitykseen kuluvan tehon verran. Ja rajoittimena toimii sitten lataustavan virtarajoitukset?

Auton sisätilanlämmitin näyttäisi ahneimmillaan hornivan "HI" asennossa n.6kW, joka vastaa verkkovirtamaailmassa jo lähes 32A virtaa. Tämän asian kerran tarkistin auton ollessa virrat päällä parkissa paikallaan.

Jokatapauksessa kotona käytetyn 10A kotilaturin ja työpaikan 3x32A latausaseman välinen ero on huikea - ts. jos ulkolämpötila on +5 astetta, en kotipihassa kotilaturilla saa autoa lämpenemään puolessa tunnissa kuin max.+10 asteeseen. Hyvä että ikkunat sulaa huurusta. Sitten jos töissä laittaa esim. 20min ajaksi lämpenemään samoissa olosuhteissa, mutta 3x32A latausasemasta, on sisällä suorastaan kuuma, jopa 25 astetta. Ilmastoinnista laitettu pyyntiasetus on asennossa "HI". Ero on niin suuri, että on käynyt mielessä että osaako auto kuitenkin hyödyntää duunipaikan 1x32A syötöstä "ylimääräisen" saatavilla olevan tehon lämmityksen hyödyksi, vaikka latauksen max.raja onkin 16A. Sen verran suuri tuo ero lämmitystapojen välillä on.
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

Apaju

Tuli melkein e-golf hankittua. Löysin SCC:n sivuilta uusikoppaisen e-golfin ja kaikin puolin mukavalta vaikuttavan paketin, mutta…. lämpöpumppua ei tuosta löytynyt ja katselin, että vaikuttaa sen verran paljon ajomatkaan, että jätin kaupan väliin.

Toisaalta.
Voisikohan tuollaisen pumpun jälkiasennuttaa?
VW ID.3 Life

JKK

#10
Saattaa olla kallis jälkiasennettava....

Nämä nyt suomessa käytettynä myytävät e-golfit taitavat kaikki olla saksasta tuotuja 1gen-mallja ja jotakuinkin kaikista taitaa puuttua lämpöpumput. Kuten myös omasta autostani myös. Uudempaan 2017-malliin taisi lämpöpumppu tulla vakiovarusteeksi. Muistaakseni...

Itse ratkaisin tuon ongelman siten, että asensin autooni aivan perinteisen Defan sisätilajohtosarjan ja 1900W lämmittimen. Sillä kun pöhöttää cabiinin kuumaksi ennen lähtöä niin 35km työmatkastani voi yli puolet ajaa lämmitys "OFF"-asennossa ja autossa on edelleen n.+20 astetta. Lyhyemmät 15-20km matkat menee täysin "OFF"-asennossa "Defa-esilämmityksen" jälkeen. Parhaimmillaan pääsee kuivilla keleillä liki kesäisiin kulutuslukemiin. Ja nyt puhun about nollakeleissä tapahtuvista ajosuoritteista.

Pakkasilla (jos niitä edes tulee) lämmitintä tulee luonnollisesti käytettyä enemmän, mutta silloin lämpöpumpunkin hyöty alkaisi jäädä marginaaliseksi.  Kostealla kelillä täytyy tosin pitää pientä puhallusta päällä että ikkunat ei huurustu. Tuo Defa-systeemi on muutenkin kätevä tapa lämmittää autoa, jos ei koko ajan halua vatkata akun latauspiuhaa kiinni. Ja perinteistä Defan sisälämppäriä voi huudattaa autossa juuri niin pitkään kuin itse haluaa. Toisin kuin auton omaa esilämmitintä.

Nyrkkisääntönä voi sanoa, että 1gen e-golfilla voi nollakelin ympärillä pyörivässä talviajossa ajella n. 100km. Ja tällöin ei tarvitse miettiä tai optimoida lämmityksiä tai eco-ajotyyliä. Sen kuin ajelee vain eikä mieti. Erilaisilla esilämmitinkikkailulla ja ajotyylin optimoinnilla saa ehkä +20-30km rangea lisää. Erityisen hurjaa sähkönkulutus on lyhyessä 10-15min kestävässä talviajossa, jolloin kiertovettä kuumennetaan jatkuvasti sähköllä täydellä teholla. Kulutuslukemat saattaa tuolloin olla 25-30kW/100km kun ne lämpimällä suvisäällä ovat 11-14kW/100km.   Toisinsanoen esilämmityksen rooli on korostuneesti merkittävä, jonka voi myös tehdä akun latausjohdon kautta verkkosähköllä. Tässä tuleekin esille 1gen e-golfin suurin heikkous, joka on 3,6kW maksimiarvo, jonka auto käyttää esilämmitykseen. Tuolla teholla verkkosähkön kautta tapahtuva esilämmitys ei ainakaan minun autoani 20min aikana kovin kuumaksi tee. Ja paljon pidempää aikaa auton automatiikka ei suostu lämmitystä päällä pitämään. Siksi perinteinen Defa toimii huomattavasti paremmin, jolla auton saa vaikka +30 asteiseksi sisältä.

Hyvin tuolla pärjää talviajossakin. Käytännön tasolla en ole vielä löytänyt mitään moitittavaa. Tietyt rutiinit vain täytyy muokata hieman toisenlaiseksi liittyen näihin esilämmityksiin.   
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

Apaju

SCC:n hallissa oleva on 2017 mallia ja saksassa ei lämpöpumppu ole vakiovaruste, vaan lisävarustelistalla näyttää olevan hintaa 975 euroa. Suomessa myytävissä malleissa tuo on vakiona.

Ei vaan ole paljon näkynyt Suomessa noita uudempia käytettynä olevan tarjolla, no johtuu varmaa siitä ettei niitä ole rekisteröity koko vuoden aikana, kuin 18 kpl ja noistakin useampi maahantuojan käyttöön.

Pitää alkaa varmaan katselemaan Saksan tuontia, jos tuollaisen haluaa. Vw auton kautta jos tuollaisen tilaa, on toimitusaika minimi 10 kk.
Ja kohtahan ne pitäisi alkaa uuden I.D:n toimituksetkin,  siis vuoden 2020 aikana, mutta ei varmaan heti vielä silloin Suomeen.
VW ID.3 Life

JKK

OK, Hyvä tietää tämäkin. Luulin todellakin että lämpöpumppu on myös saksassa vakiona uusissa malleissa.

Tuo SCC:n auto on mielestäni raskaasti ylihinnoiteltu. Ensi vuoden puolella tuohon hintaan saa jo tilattua uuden e-golfin kun hankintatuki tulee voimaan.  Käytetty 2017-malli kannattaa todellakin hakea suoraan saksasta. Tässä tapauksessa säästöä tulee tonnikaupalla.

Veikkaan että iQ:n kanssa vuosiluku on jo kääntynyt 2021 puolelle ennenkuin suomalainen tilaaja saa autonsa omaan käyttöön. Jos (ja kun) hype lähtee parin vuoden sisällä kunnolla käyntiin, on toimitusajat varmuudella pitkät.
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

mfroberg

Tuli tänään oltua hetki eGolfin kyydissä, kyseessä ihan bränikkä vehje jossa kilometrejä mittarissa vasta 670 km. Kiihtyvyys liikkeelle lähdettäessä vähintäänkin kiitettävä, hiljaisuus myös suuri plussa. Sitten hieman ihmettelyä. siinä oli normi old school virtalukko jonne piti tökätä avain ja kääntää virrat päälle. Tuntuu jotenkin wanhanaikaiselta, omassa perheessä kun on kaksi polttista joissa riittää kun avaimet ovat mukana, ei niitä tarvitse ikinä autolle näyttää.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

DSL

Pystyykö e Golfista maallikko lukemaan kännykällä ja adapterilla akun SOH arvon? Onko akun takuu voimassa jos on tuontiauto? Paljonko kustantaa uusi akku? Joskushan senkin vaihto tulee ajankohtaiseksi.

Skipepe

Terve.

Tekisi mieli hommata tälläinen uudempi e golf. Asun Lapissa ja tallisäilytystä ei ole joten auto olisi aina ulkona. Ulos kyllä laittaisin kotilatausaseman.

Mitenkähän tämä toimii jos aamulla -25-40 pakkasta. Päivä matkat yleensä lyhyitä Max 50km mutta silloin tällöin pitäisi päästä myös talvella semmoinen 160km ilman latausta.

Ilmalämpöpumppu näissä ilmeisesti on vakiona ja lämmityksen pystyy ohjaamaan mobiili sovelluksen kautta.
VW id3 1st plus
VW T5 Karmann Colorado 550

GeeTee

Kauppareissu hyvässä säässä kaupunkiliikenteessä eco+ modella kokeillen; kulutus kohtuullinen 9,2 kWh/100 km. Vastaa energia-arvolta vähän alle diesellitraa/100 km ja hintaa tuolle tulee töpselistä ostettuna 0,94 â,¬/100 km  8)

Näyttäis egolffi pääsevän pikkuisen pienemmällä kulutuksella kun gte golffi.




e-Golfaaja

Huoltohinnoista:

E-Golf määräaikaishuolto Tampereen K-Caarassa, eli entisellä Laakkosella 230â,¬. Sisältää jarrunesteen, raitisilmasuodattimen ja normaalit tarkistukset.

Sähkögolfin huolto-ohjelma on tietääkseni aina tuo sama, eli ihan kohtuullisella rahalla selviää ylläpidosta, mikäli ei joudu teettämään mitään lisätöitä. Jos jotain joutuu teettämään tuntihinnalla, niin sitten käy lompakossa pyörre, nimittäin K-caaran tuntihinnoittelu on yli 150â,¬/h  :o

Allroadi

En tiedä onko tästä ollut vielä juttua missään, mutta E-Golffin hinta näyttäisi romahtaneen vastikään. Ainakin itse muistelisin, että vielä hetki sitten oli hinnat-alkaen reilusti neljänkympin yli. Hauska katsoa nettiautossa kalleinta E-Golffia (vm 2018) josta pyydetään liki 10000â,¬ enemmän kuin uudesta vastaavasta, 2020 mallista.

https://www.volkswagen.fi/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/fi/henkiloautot/hinnastot/syyskuu/Golf-nro-147-WLTP.pdf
Volkswagen Passat 2.0 TSI Alltrack 4Motion -16

andyh

Edit: väärä ketju

GeeTee

#20
On se kyllä lähes käsittämätöntä kuinka pienellä egolffikin kulkee  :o

92 Wh / km  8)

Tuohan on mm. vähemmän kuin mitä vähänkään tehokkaampi yksittäinen perinteinen hehkulamppu aikoinaan tunnissa kulutti ennen ledaikaa  :P

Uusia egolffeja taitais taas saada alkaen 33 000 â,¬ (hankintatuki huomioiden)  8)

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 24.08.19 - klo:18:07
Kauppareissu hyvässä säässä kaupunkiliikenteessä eco+ modella kokeillen; kulutus kohtuullinen 9,2 kWh/100 km. Vastaa energia-arvolta vähän alle diesellitraa/100 km ja hintaa tuolle tulee töpselistä ostettuna 0,94 â,¬/100 km  8)

Näyttäis egolffi pääsevän pikkuisen pienemmällä kulutuksella kun gte golffi.




Brorbora

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 12.10.19 - klo:12:20
On se kyllä lähes käsittämätöntä kuinka pienellä egolffikin kulkee  :o

92 Wh / km  8)

Tuohan on mm. vähemmän kuin mitä vähänkään tehokkaampi yksittäinen perinteinen hehkulamppu aikoinaan tunnissa kulutti ennen ledaikaa  :P

Uusia egolffeja taitais taas saada alkaen 33 000 â,¬ (hankintatuki huomioiden)  8)

Joo, hinta on "alkaen". Laskin oman käytettynä ostetun 2018 e-Golfini (nyt ajettu 23 000 km) hinnan uutena ostettuna samoilla varusteilla ja sain 39 866,95 â,¬ + talvirenkaat Astana -vanteilla. Auton hinta on kyllä näemmä laskenut vuodessa noin 6 500 euroa mutta jää tuossa vielä vähän pelivaraa siihen mitä maksoin käytetystä...

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 24.08.19 - klo:18:07
Kauppareissu hyvässä säässä kaupunkiliikenteessä eco+ modella kokeillen; kulutus kohtuullinen 9,2 kWh/100 km. Vastaa energia-arvolta vähän alle diesellitraa/100 km
Aikamoista super-bensaa mahtaa olla. Yksi litra bensaa sisältää noin 9 kWh energiaa ::)

Olen kuullut huhuja, että Tallinassa myydään kadulla Super-Viagraa. Se panettaa vielä kotonakin ;D ;D

GeeTee

Yleisesti kirjallisuudessa käytetään usein dieselin energiasisältönä arvoa 10 kWh/l  8)

En ymmärrä miten sinun kokemukset supertuotteista taas tähänkään liittyy enkä todellakaan välitä kuulla edes mitään yksityiskohtia tarkemmin  ;D

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 14.10.19 - klo:23:17
Aikamoista super-bensaa mahtaa olla. Yksi litra bensaa sisältää noin 9 kWh energiaa ::)

Olen kuullut huhuja, että Tallinassa myydään kadulla Super-Viagraa. Se panettaa vielä kotonakin ;D ;D

roiala

Diesel/desi, helppo lukea väärin ilmeisesti.
Ainakin itsellä meni ensin kunnes ihmettelin samaa kuin o.b

peippo

Saksalaisille e-Golffia tarjotaan jo melko edullisesti, tämä tieto mobile.de ilmoituksesta:

List new price including factory collection: â,¬ 32,320.00
Special price â,¬ 20,990.00 including costs for self-collection in the Autostadt in Wolfsburg or the glass manufactory in Dresden and BAFA environmental bonus for approval in Germany
The vehicle price includes the currently valid BAFA + VW environmental bonus and applies to registration in Germany. If the vehicle is not registered in Germany, the vehicle increases by the Bafa + VW environmental bonus from â,¬ 7,355.00 to â,¬ 28,345.00

MarkoV

Olen nyt ajanut eGolfilla 2,5 kk ja rapiat 10000km. Soiva peli, hieman pidempi range toimisi minun ajoissa vielä paremmin,  uskon että kesä tuo siihen helpotusta.
Infotainment-järjestelmän keskusyksikkö vaihdettiin, koska CarNet-palvelut eivät toimineet. Nyt toimii kaikki hienosti.
Ei ole paluuta enää polttomoottoriin.

Marko

ITbites

Täällä vaihtui GTE uuteen e-Golfiin - tässä olisi pari viikkoa aikaa metsästää asialliset kitkat vanteilla uuteen kiesiin (VW:lla 16" sarja arviolta 1200 euroa, asteen verran suolainen)?
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

Sportsfan

Mainiolta peliltä e-golf tosiaan tuntuu parin viikon kokemuksella.
Pari kysymystäkin on tullut mieleen:
Toimiiko auton lämpöpumppu myös silloin kun A/C on pois päältä?
Voiko virransäästön kytkeytymisaikaa säätää? Nyt se on niin nopea ettei autotallin ovea oikein ehdi avaamaan/sulkemaan ilman että autosta katkeaa virrat.

Vielä pitäisi myös päättää se, kannattaako autoon ottaa huoltosopimusta. Onko tästä mielipiteitä?

Enhancer

Mielestäni 6â,¬/kk hallinnointimaksu huolenpitosopparista on järkevää maksaa, jos auton pitää vaikka 5-vuotiaaksi. Jos mitään ei hajoa, muut maksut palautetaan ja mitä tahansa hajoaakin kuluvat osat mukaanlukien maksumies löytyy maahantuonnista.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy