Korotettu tyhjäkäynti TSI-koneissa

Aloittaja RoccoScientist, 08.09.11 - klo:12:55

« edellinen - seuraava »

Esiintyykö autossasi aloitusviestissä tarkemmin kuvattua korotettua tyhjäkäyntiä?

1,4 TSI 90 kW - Ei esiinny
7 (6.6%)
1,4 TSI 90 kW - Esiintyy
41 (38.7%)
1,4 TSI 118 kW - Ei esiinny
4 (3.8%)
1,4 TSI 118 kW - Esiintyy
7 (6.6%)
1,4 TSI 132 kW - Ei esiinny
1 (0.9%)
1,4 TSI 132 kW - Esiintyy
5 (4.7%)
Muu TSI - Ei esiinny
10 (9.4%)
Muu TSI - Esiintyy
31 (29.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 102

RoccoScientist

Galluppiin liittyvä korotettu tyhjäkäynti on luonteeltaan seuraavaa:

-Sitä ilmenee vain lämpimillä keleillä ja yleensä vain kun auto on seissyt pidempään (esim. yön yli) paikallaan. Mitä lämpimämpää on, sen varmemmin tuota esiintyy.
-Kierrokset nousevat korotetun tyhjäkäynnin aikana n. 1200 rpm:ään.
-Moottorin käyntiääni on tuolloin (ainakin 90 kW:n tapauksessa) karkea ja pakoääni hörisevä.
-Veto ei ole tasaista, jos korotetun tyhjäkäynnin aikana lähtee ajamaan, vaan meno on nyökkivää.
-Korotettua tyhjäkäyntiä kestää n. kymmenestä sekunnista jopa lähemmäs minuuttiin.
-Korotetun tyhjäkäynnin aikana ajotietokone näyttää hetkellisen kulutuksen olevan n. 5-6l/h ainakin 90 kW TSI:ssä.

Alunperin luulin, että tämä on vain 90 kW:n 1,4 TSI:n ominaisuus, mutta ilmeisesti tätä esiintyy myös kaksoisahdetussa. Kaikki eivät kuitenkaan ole moista ominaisuutta huomanneet edes 90 kW:n 1,4 TSI:ssä. Kiinnostaisi siis tietää miten yleinen ilmiö tämä on ja onko moottorin tehoversiolla suurempaa merkitystä asian suhteen. Jos tätä esiintyy myös 1,8 TSI:ssä tai 2,0 TSI:ssä, niin sekin olisi kiinnostava tieto.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

msvahn

#1
Esiintyy meillä ainoastaan sellaisilla +15C keleillä pitkään seisonut kylmä moottori käynnistettäessä.

Edit: 1.4TSI 90kW
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 08.09.11 - klo:12:55-Sitä ilmenee vain lämpimillä keleillä ja yleensä vain kun auto on seissyt pidempään (esim. yön yli) paikallaan. Mitä lämpimämpää on, sen varmemmin tuota esiintyy.
-Kierrokset nousevat korotetun tyhjäkäynnin aikana n. 1200 rpm:ään.
-Moottorin käyntiääni on tuolloin (ainakin 90 kW:n tapauksessa) karkea ja pakoääni hörisevä.
-Veto ei ole tasaista, jos korotetun tyhjäkäynnin aikana lähtee ajamaan, vaan meno on nyökkivää.
-Korotettua tyhjäkäyntiä kestää n. kymmenestä sekunnista jopa lähemmäs minuuttiin.

Eiköhän tuo päde myös meidän 103 kW Golfin TSI-koneeseen.

Basso

Itsellä 1.8 TSI BZB ja mielestäni minulla auto käy hetken korkeammilla kierroksilla (n. 1200 rpm). Hetkellinen kulutus on muistaakseni tällöin noin 3 l/h, kun normaalisti tyhjäkäynnissä kulutus on 0,7 l/h. Korotettu tyhjäkäynti kestää ehkä noin alle minuutin näillä +15 C keleillä.

Olen myös huomannut, että ensimmäinen kiihdytys voi olla hiukan nykivää kakkosvaihteella. Hentoinen nykiminen poistuu korotetun tyhjäkäynnin jälkeen.

Talvilämpötiloista ei ole toistaseksi kokemuksia.

RoccoScientist

Itsellä siis 1,4 TSI 90 kW CAXA-kone ja tuota alkaa esiintyä kun lämpötila ylittää tuon n. 15-asteen rajapyykin. Kesähelteillä tuota esiintyi käytännössä joka ikinen aamu ja iltapäivä.

Ã,,änestysvaihtoehdot ovat tosiaan vähän ylimalkaiset. Kaksoisahdetusta puuttuvat 103 kW ja 125 kW versiot, turbollisesta puuttuu 92 kW versio ja isompia TSI- tai TFSI-koneita ei ole eritelty lainkaan. Toivottavasti tämä ei kuitenkaan hirveästi haittaa. Periaatteessa pelkkä esiintyy/ei esiinny-asetelma olisi voinut riittää ja kukin olisi sitten laittanut yksityiskohdat viestiketjuun, mutta näillä mennään jos teille vain sopii (saa siis kritisoida ja ehdottaa parannuksia).
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

tet

Vastaus oli kyllä, 90kW TSI. Noihin aloitusviestin "luonnetietoihin" voisi lisätä että ainakin 90kW koneessa ajotietokone näyttää tuon pörinävaiheen aikana kulutukseksi 5-6 l/h.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

RoccoScientist

Kiitos huomautuksesta. Tuntomerkki on nyt lisätty listaan.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

tsiih

Turhanpäiväisten äänestysten luvattu foorumi... Olen sitä mieltä että se joka äänestää "ei esiinny" sellaisella moottorilla jossa muut ovat äänestäneet "esiintyy" ei vain ole tätä jostain syystä huomannut.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Tommi13

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 08.09.11 - klo:15:29
Turhanpäiväisten äänestysten luvattu foorumi... Olen sitä mieltä että se joka äänestää "ei esiinny" sellaisella moottorilla jossa muut ovat äänestäneet "esiintyy" ei vain ole tätä jostain syystä huomannut.
tsiih saattaa olla oikeassa, etten vain ole huomannut asiaa, mutta kun en vain ole huomannut omassa 1.8 TSI DSG'ssä. Jos vielä olisi hieman lämpöisempää, niin voisin seurata asiaa, mutta taitaa mennä ensi kevääseen, kun ulkolämpötilat taas nousevat.
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 08.09.11 - klo:15:29
Olen sitä mieltä että se joka äänestää "ei esiinny" sellaisella moottorilla jossa muut ovat äänestäneet "esiintyy" ei vain ole tätä jostain syystä huomannut.

Osaatko muuten alan ammattilaisena sanoa mitä kaikkia VW:n (tai konsernin) moottoreita tämä ominaisuus koskee? Vai onko niin, ettei juuri kukaan tuota asiaa huollossa ihmettele vaikka sen noteeraisikin?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Filixon

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 08.09.11 - klo:15:29
Turhanpäiväisten äänestysten luvattu foorumi... Olen sitä mieltä että se joka äänestää "ei esiinny" sellaisella moottorilla jossa muut ovat äänestäneet "esiintyy" ei vain ole tätä jostain syystä huomannut.

Ajelen 103 kW:n kaksoisahdetulla enkä ole kiinnittänyt huomiota puheena olevaan ilmiöön. Mitä haittaa siitä on? Voiko se olla oire jostakin olevasta tai tulevasta viasta tai katastrofista, vai miksi siihen olisi kiinnitettävä huomiota? Siis: onko se vika vai ominaisuus?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 08.09.11 - klo:15:56
Siis: onko se vika vai ominaisuus?

Sitä tässä yritän vähän selvittää. Maahantuoja väittää sen olevan ominaisuus, mutta maahantuoja antaa ominaisuudelle myös vähän erilaisen kuvauksen (myyjän kautta saatu, todennäköisesti maahantuojan kantaa vapaasti mukaileva teksti):

"[...] moottorin ominaisuus on kylmäkäynnistyksessä palotapahtuman muuttaminen katalysaattorin lämmittämiseksi. Lämmitysvaiheessa moottorin ruiskutuksen suhdetta nokka-akseliajoitukseen säädetään, jolloin saadaan aikaan paremmin kuumenevat pakokaasut ja siitä johtuen myös nopeammin lämpenevä katalysaattori (hörinä on juuri muutetun palotapahtuman tunnusmerkki). Katalysaattori tulee lämmittää sekä kesällä, että talvella mahdollisimman nopeasti sen toimintalämpötilaan. Sillä, onko ulkolämpötila -20 vai +20 ei ole suurta merkitystä kun otetan huomioon kuinka lämpimäksi katalysaattori tulee lämmittää. Hyvä toimintalämpötila on noin 400-800 'C.

Em. prosessin aikana moottorin käyttäytyminen on hieman normaalia terhakkaampaa ja sillä voi ajaa normaalisti."

Eli metsään menee seuraavissa kohtaa:

-ulkolämpötilalla ei ole suurta merkitystä
-moottorin käyttäytyminen on hieman normaalia terhakkaampaa

ja ehkä myös:

-autolla voi ajaa normaalisti prosessin aikana

Oma näkemykseni on, että jos kaikilla muillakin tuo ominaisuus on kuvailemani kaltainen, on kyseessä ominaisuus ja maahantuoja ei vain osaa. Jos kyse on kuitenkin vain pienestä osasta, niin sitten asiassa on jotain mätää. Tietysti tällaisissa äänestyksissä äänestysinnokkuus on todennäköisesti yhteydessä ominaisuuden esiintymiseen, joten mitenkään erityisen luotettavia tuloksia näin ei voi saada.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Filixon

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 08.09.11 - klo:16:04
Oma näkemykseni on, että jos kaikilla muillakin tuo ominaisuus on kuvailemani kaltainen, on kyseessä ominaisuus ja maahantuoja ei vain osaa. Jos kyse on kuitenkin vain pienestä osasta, niin sitten asiassa on jotain mätää.

Jos asiassa on mätää, mitä on tehtävissä? Tuskin maahantuoja ryhtyy erityistoimiin ilmiön selvittämiseksi, ennen kuin jotain konkreettista tapahtuu: auto tilttaa tai ilmestyy moottorihäiriö, josta jää vikakoodi.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 08.09.11 - klo:16:18
Jos asiassa on mätää, mitä on tehtävissä?

Luulisi yksinkertaisen ohjelmistopäivityksen riittävän tuon ominaisuuden nitistämiseksi. Edit: Niin ja eihän maahantuoja asiaan sinällään liity tuon ongelman korjaamisen suhteen kuin ehkä tiedonvälityksen välikätenä. Huollon pitäisi ensin lukea mahdolliset vikakoodit tai muuten laatia ongelmasta kuvaus tarvittavine spekseineen ja tiedon pitäisi sitten kulkea kanavia pitkin tehtaalle, jossa sitten joko tehtäisiin asialle jotain tai sitten ei.

LainaaTuskin maahantuoja ryhtyy erityistoimiin ilmiön selvittämiseksi, ennen kuin jotain konkreettista tapahtuu: auto tilttaa tai ilmestyy moottorihäiriö, josta jää vikakoodi.

No minähän sain jo tuolla start/stop-järjestelmän tilttaamaan hetkeksi ja katalysaattorin varoitusvalon syttymään pitämällä kierrokset tuon aikana kahdessa tonnissa (vaihde vapaalla tosin), mutta kummasti siitä ei jäänyt vikakoodeja. Videota tuosta kyllä on tallessa ja sen perusteella ainakin Das Auto Huolto Oy:ssä arveltiin, että ei sen ehkä ihan noinkaan kuuluisi toimia.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Filixon

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 08.09.11 - klo:16:24
- - Das Auto Huolto Oy:ssä arveltiin, että ei sen ehkä ihan noinkaan kuuluisi toimia.

Huoltoneuvojilla on joskus tapana sanoa, että "ei kun kovaa ajoa vaan". Pitäisikö tuossa tilanteessa tehdä niin - kunnes ihan oikeasti rusahtaa? Takuuhan sen korvaa - tai virhevastuu.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Rauska

Aiemmassa 1.4 A3:ssa oli sama ominaisuus. Pidän sitä normaalina. Aluksi luulin sitä "talvirikastukseksi" (sain auton helmikuussa) kesälläkin se siis ilmeni, kuten on luettu.
Nyt olen jo tottunut. Myös tässä A5 2.0 TFSI koneessa on korotettu tyhjäkäynti aina kun on seissyt pidempään.
Mutta ei se haittaa ajoonlähtöä, ei nyi eikä muutakaan.
Onkos kukaan ajanut autolla , jossa on "käsiryyppy" se se vasta säätämistä oli ;-)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 08.09.11 - klo:16:41
Huoltoneuvojilla on joskus tapana sanoa, että "ei kun kovaa ajoa vaan".

Eikös sen takia kannattaisi huolestua jos kerrankin epäillään, että jotain vikaa saattaa olla? ;) Noh, virhevastuuseen ja muuhun voi toki turvautua sitten jos jotain sattuu, mutta eikö ennaltaehkäisy olisi kaikkien kannalta paras vaihtoehto? Siis jos kyse on viasta. Ominaisuuskin voi rikkoa auton, mutta siihen on turha odottaa mitään fiksiä valmistajalta.

Edit: Ja ominaisuudeltahan se tosiaan alkaa yhä enemmän vaikuttaa. Pitänee ensi vuoden puolella alkaa udella, josko softaajilla olisi tuohon ratkaisun avaimet, itseä kun ärsyttää nököttää ikivanhan Opel Kadetin lailla hörisevässä autossa että pääsee nyökkimättä lähtemään liikenteeseen.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Tommi13

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 08.09.11 - klo:16:45
Onkos kukaan ajanut autolla , jossa on "käsiryyppy" se se vasta säätämistä oli ;-)
OT: Käsiryyppy oli ihan ehdoton varuste vanhoissa autoissa. Kerrankin kun ajoin vanhan Ford Escort vm -69 ojaan, niin pakki päälle ja auto käynnissä käsiryypyn avulla ja itse ulos työntämään autoa ojasta. Hyvin pärjättiin  ;)
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

skriko

En ole kiinnittänyt mitään huomiota tällaiseen 118 kw:ssä ja yleensä olen aika neuroottinen autojeni suhteen ja huomaan pienimmätkin viat ja ominaisuudet. Seuraavalla kerralla kiinnitän asiaan huomiota.

XUE

itse en myöskään ole huomannut mitään tuollaista 118kw 1.8TSI Pasuunassa
mutta toisaalta, en ole kovinkaan neuroottinen auton suhteen enkä huomaa
jokaista nitinää tai "outoa ääntä". Eikä mun mielestä nyt kannattakaan kokoajan
liikkua ja hysteerisesti vahdata kaikkia mahdollisia sivuääniä ;D

Autoja ne kuitenkin vaan on ja liikkumaan tehtyjä!
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Filixon

#20
Lainaus käyttäjältä: skriko - 08.09.11 - klo:16:58
- - yleensä olen aika neuroottinen autojeni suhteen ja huomaan pienimmätkin viat ja ominaisuudet.

Minun neuroottisuuteni parani - tai ainakin lieveni - kun ensimmäinen uusi autoni, tämä nykyinen, kuljetettiin moottorihäiriön vuoksi puolen vuoden sisällä kaksi kertaa lavetilla pajalle ja vian paikantaminen ja korjaaminen kesti 1 + 3 viikkoa. Mitä näistä hermoilemaan, mutkikkaita laitteita - kaukana täydellisyydestä.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Newman

Lainaus käyttäjältä: XUE - 08.09.11 - klo:18:17
itse en myöskään ole huomannut mitään tuollaista 118kw 1.8TSI Pasuunassa
mutta toisaalta, en ole kovinkaan neuroottinen auton suhteen enkä huomaa
jokaista nitinää tai "outoa ääntä". Eikä mun mielestä nyt kannattakaan kokoajan
liikkua ja hysteerisesti vahdata kaikkia mahdollisia sivuääniä ;D

Autoja ne kuitenkin vaan on ja liikkumaan tehtyjä!

Niinpä. Ja jos ne hajoo, hajotkoon. Ei maailma siihen kaadu ja tien päältä pääsee kyllä kotia.

Mikko

Omassa autossa (1.4 118kW) nuo korotetut kierrokset aiheuttaa melkoista tutinaa ja koneen pätkimistä. Kone käy jotenkin tosi huonosti. Auto myös hyökkäilee epämääräisesti jos lähtee ajamaan ennen kuin kierrokset tasaantuu 800 rpm tasolle. Soundeissa ei taas ole valittamista, pulputtelee sillein miehekkästi matalalta. ;D Kesällä ja talvella siis erona tuo tutina ja pätkiminen, joka esiintyy vain kesällä.

XUE

Lainaus käyttäjältä: Newman - 08.09.11 - klo:18:24
Niinpä. Ja jos ne hajoo, hajotkoon. Ei maailma siihen kaadu ja tien päältä pääsee kyllä kotia.


Juuri näin ;D Vähän sama juttu kulutuksen kanssa, itse en jaksa seurata jatkuvasti
mitä auto kuluttaa bensaa - kaikki menee mitä tankkiin laittaa  ;D

Menee autoiluista kaikki pienikin ilo ja hupi jos jokaista desiä kyttää ja vetää
exceliin polttoaineen kulutusta, ei mitään järkeä!  ???
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

skriko

Lainaus käyttäjältä: XUE - 08.09.11 - klo:18:33

Juuri näin ;D Vähän sama juttu kulutuksen kanssa, itse en jaksa seurata jatkuvasti
mitä auto kuluttaa bensaa - kaikki menee mitä tankkiin laittaa  ;D

Menee autoiluista kaikki pienikin ilo ja hupi jos jokaista desiä kyttää ja vetää
exceliin polttoaineen kulutusta, ei mitään järkeä!  ???


Niinpä, jokainen tekee asiat omalla tavallaan ja kaikki mikä ei tuota tuskaa, eikä loukkaa muita on sallittua.

Filixon

Lainaus käyttäjältä: skriko - 08.09.11 - klo:18:38
Niinpä, jokainen tekee asiat omalla tavallaan ja kaikki mikä ei tuota tuskaa, eikä loukkaa muita on sallittua.

Mutta entäs jos huoltoneuvojilta menee hermot asiakkaiden hermoilusta. Ammatinvalintakysymys, voisi sanoa. Aika herkkänä minäkin olin taannoin autoni todellisten ongelmien vuoksi, mutta lopulta kiitin huoltoa kärsivällisyydestä ja hyvästä palvelusta...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Jonde

#26
Ihan sama ominaisuus oli 1.6 8v AKL ja 1.8t 20v ARY koneissa kesällä, talvella ei moista huomannut. Tuossa ARY koneessa lähtee myös tuo toisio/lisäilmapumppu päälle jonka takia ikävä ajaa aluksi.

Raudo

2.0 TSI ja saman lailla käyttäytyy lämpötilasta riippumatta. Ainoastaan jos autolla on ajettu aikaisemmin (en nyt osaa määritellä kuinka kauan ajotapahtumasta on) ei esiinny. Kestää noin minuutin ja pakoäänet on selkeästi kovemmat ja kulutus n 3l/h.
Ex Leon FR 2.0 TSI DSG
     Leon FR 2.0 TFSI

Der Mann.

1.2 TSI myös pätkii ja heiluu kuvatulla tavalla kylmällä koneella. Kestää n. 15-20 sekuntia ennen kuin kierrokset laskevat ja käynti tasaantuu.

Huoltoneuvojan mukaan johtuu siitä, että kylmällä koneella seoksen rikastamisen lisäksi samalla sytytystä myöhäistetään (vai oliko että aikaistetaan), jotta katalysaattori kuumenee mahdollisimman nopeasti toimintalämpöiseksi. Eli siis kylmäpäästöjen minimoimisen nimissä tapahtuisi huollon selityksen mukaan tuo pätkiminen. En pysty ottamaan kantaa pitääkö paikkansa vai ei, mutta puolimaallikon korviin kuulostaa ihan järkeenkäyvälle.
Polo 1.2 TSI 6-v. "Tätäensittentuunaa-line"

tsiih

Mitä mitä, hetken poissa ja täällä mopo keulii  ;D Siis tämähän on ominaisuus, ei vika  :o Toki moottorin häiriövalot, sammumiset yms. ei kuulu asiaan. Itse annan episodin mennä ohi ennen kuin lähden ajamaan, mukavampi niin. Nolon kuuloistahan se on  :D

Taitaa koskea kaikkia Tsi-moottoreita tämä katin lämmitys, ihan näistä viesteistä päätellen. Varmaa tietoa minulla ei ole.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy