GTE mekatroniikka 2016 (DQ400)

Aloittaja Nickkeli, 02.05.21 - klo:22:29

« edellinen - seuraava »

jarski66

Lainaus käyttäjältä: mmustaja - 17.02.23 - klo:12:59
Passat GTE:stä korjattiin VMK:lla mekatroniikka. Nopeasti, pari päivää. Ns. Root Cause analyysi (todennäköisesti) osoittaa 12V akkuun. Kilometrejä 165000 vm 2016, DSG öljynvaihdot ja muut huollot ajallaan. Autoa on normaalisti ladattu pihassa joka yö. Jos ajoakku ei riitä on jatkettu bensalla. 12V akku ladataan ajoakusta, kaikki menee em ajotyylillä loistavasti, koska invertteri antaa aina luotettavasti sähköä ajoakusta 12V lataamiseen. Nyt pääsi käymään niin, että auto oli kaupungilla kadun varressa muutaman kerran pidempään, ei latausta, jolloin ajoakku tyhjeni. 12V akku on vanha, varauskyky huono. Niinpä sekin meni lähes nollille. Kaikki mekatroniikka, valot, tuulilasinpyyhkijät, puhaltimet yms yms ottaa sähköt 12V akusta. Kun sen  jännite putoaa, virrat kasvaa, ja mekatroniikkayksikön komponentit pettää. Ei pysty enäää käynnistämään bensakonetta, kun mekatroniikka ei pysty ohjaamaan eniten käytettyä eli K0 kytkintä joka kytkee sähkömoottorin bensamoottoriin. Näin kävi. Eli, 200â,¬ 12V akun vaihdolla välttää 2000â,¬ mekatroniikkaremontin. Suosittelen.

Tää mekatroniikka hajosi Kehä I:llä ajettaessa bensalla. Sieltä tuli nykimistä ja ensimmäiset ilmoitukset hybridiajo viasta ja vaihteistoviasta. Sitten auto käynnistyi vielä pari kertaa bensalle vaikka ajoakun km 0, mutta ladattuani ajoakun bensakone ei enää suostunut käynnistymään, ja auto raportoi vaihteistoviasta ja hybridiviasta. Testiajoin tuota pienen lenkin sähköllä, mutta se heitti taululle niitä vikailmoituksia, etten uskaltanut jatkaa.
Lavetilla korjaamolle.

Humoristisinta asiassa on, että Volkkari ei opi. ID-sarjassa on ollut myös ongelmia 12V akun kanssa, joka aiheuttaa mystisiä elektroniikan sekoiluita. Siinä ei tietenkään hajoa vaihteiston mekatroniikka jota ei ole, mutta siinä on julmetusti muuta elektroniikkaa. Ja antureiden sekoilut aiheuttaa tietokoneille toivottomia tilanteita, ilmeisesti. Niinpä systeemit sitten sekoilee, kun vajaajännitteellä toimivat anturit antaa lukemia mitä sattuu.

Sori, jos pomppaan hetkeksi tähän viestiketjuun, mutta onko Skoda Octavia iV ladattavassa hybridissä sama juttu tuon 12V akun kanssa, että voi hajottaa DSG laatikon?
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV iV DSG '2021

ex VAG autot:
-VW Passat 2.0 TFSI Sportline (2007)
-VW Golf V GTI DSG (2005)
-Audi A4 1.8T B6 (2002)

Tippi

Lainaus käyttäjältä: Nahjus - 24.05.23 - klo:18:53
Minun GTE 145tkm ajettu ja täydellinen huoltohistoria, ei uusi enää, mutta ei nyt täysin ikäloppu. Tosiaan mietin tuota K-Auton virhettä, että aika vaikea löytää näyttöä, mutta heidän mekatroniikan vaihdon jälkeen tilanne periaatteessa paheni. Voineeko sitten tähän jotenkin vedota ja ottaa yhteyttä kuluttajaneuvottelukuntaan. Kamuxiin nyt otettu yhteyttä ensisijaisesti ja kysytty minkälaista vastaantuloa heiltä olisi tarjolla ja tarjoavatko vain tuon 3900â,¬ tässäkin tapauksessa. Sen jälkeen vielä yhteys kuluttajaneuvottelukuntaan ja tiedustelen voiko K-Autolta vaatia nyt takuuna tämän korjausta ja maksamista tai myyjän korkeampaa vastaan tuloa.

Tämän opetuksen jälkeen ei kyllä enää VAGgilaisiin tarvitse koskea vaikka Passat kohtuullinen auto muuten olikin.

Selvisikö tämä homma vielä?
Itsellä aikalailla samanmoinen tilanne, tosin vuosi sitten mekatroniikka vaihdettu ja nyt hajosi koko laatikko, tässä ketjussa lisää: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=53065.0

duke7

Lainaus käyttäjältä: jarski66 - 17.06.23 - klo:19:35
Sori, jos pomppaan hetkeksi tähän viestiketjuun, mutta onko Skoda Octavia iV ladattavassa hybridissä sama juttu tuon 12V akun kanssa, että voi hajottaa DSG laatikon?
Juu on, sama auto pohjimmiltaan. Toki sen akku ei voi nyt olla kuin kolmevuotias

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 18.06.23 - klo:01:06
Lainaus käyttäjältä: jarski66 - 17.06.23 - klo:19:35
Sori, jos pomppaan hetkeksi tähän viestiketjuun, mutta onko Skoda Octavia iV ladattavassa hybridissä sama juttu tuon 12V akun kanssa, että voi hajottaa DSG laatikon?
Juu on, sama auto pohjimmiltaan. Toki sen akku ei voi nyt olla kuin kolmevuotias
On noissa kuitenkin se ero että GTE on MQB-auto ja Octavia 4 on MQB Evo -auto. Evoon voitu tehdä kuitenkin jotain muutoksia (tai hyvässä tapauksessa parannuksia) akun valvontaan/virranhallintaan.

Muutenkin on yleisesti ottaen aika selkeitä eroja tekniikoissa ja kehitystä MQB vs. MQB Evo
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

bnz

Morjesta, yksi mekatroniikan uhri täälläkin. GTE -2016, ~115tkm.

Käytin auton määräaikaishuollossa ja jakohihnan vaihdossa, jolloin vaihdettiin myös DSG-boksin öljyt. Melkein heti öljynvaihdon jälkeen alkoi auto herjaamaan vika:vaihteisto, vika:hybridijärjestelmä. Jokin yleisrele vaihdettiin siinä toivossa että vika korjaantuisi mutta herjaukset jatkuivat ja nyt ei enää pysty ajamaan kuin pelkällä sähköllä. Eli mitä ilmeisimmin sama mekatroniikkavika kyseessä.

Kysymys: voiko tuo DSG-öljynvaihto jotenkin triggeröidä tämän mekatroniikan paskomisen? Korjaamolla todettiin että öljyt on vaihdettu vaan tulppa avaamalla ja uudet sisään eikä muualle ole koskettu. Mutta ko. vikaa ei koskaan ennen öljynvaihtoa ollut ilmennyt. Eli onko tässä jokin vikavastuu-keissi ehkä olemassa?

Ja tuosta 12V akusta lueskelin, en tiedä onko sitä koskaan kyseiseen tuontiautoon vaihdettu, harmi homma jos syyllinen onkin tuo pikkuakku.

Hyviä mekatroniikkapajavinkkejä otetaan myös vastaan, VMK-Servicelle ja Autogeariin laitoin tarjouspyynnöt, tuo ketjussa aiemmin mainostettu Mectronic on mennyt jo konkurssiin.


jaska74

Ja taas yksi potilas lisää ketjuun..
2016 ja kilsoja 142tkm
Sinne jäi auto tammisaaren k-auton pihaan kun hangosta espooseen olin ajelemassa.
Auto ostettu viikko sitten ja autossa autoconsept kulta+ lisäturva. No, katsotaan tuomio kun kerkiävät autoa tutkia...

jaska74

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 20.07.23 - klo:15:03
Ja taas yksi potilas lisää ketjuun..
2016 ja kilsoja 142tkm
Sinne jäi auto tammisaaren k-auton pihaan kun hangosta espooseen olin ajelemassa.
Auto ostettu viikko sitten ja autossa autoconsept kulta+ lisäturva. No, katsotaan tuomio kun kerkiävät autoa tutkia...

Jep... Diagnoosi, jonka teit, osui oikeaan. Mechatroniikka vika, kustannusarvio 4014,00 â,¬.


Onko kenelläkään kokemuksia autoconcept lisäturvasta? Alkavatko kuinka herkästi yskimään?

o.b.

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 21.07.23 - klo:11:10
Jep... Diagnoosi, jonka teit, osui oikeaan. Mechatroniikka vika, kustannusarvio 4014,00 â,¬.


Onko kenelläkään kokemuksia autoconcept lisäturvasta? Alkavatko kuinka herkästi yskimään?
Ei kokemuksia, mutta mainoksessa tämä:

Auto
XtraTurva Kulta
Suurin vahinkokohtainen korvaus XtraTurva Kulta on 6000â,¬. XtraTurva Kulta siirtyy XtraTurva Hopeaan kun ajoneuvosi ylittää 9 vuotta tai 150 000 km.


KMVa

Miten tämä voi olla näin yleinen ongelma? Ja suhteellisen vähän ajettuja autoja täälläkin kaikilla niin eikö muka laatikon pitäisi kestää paljon pidempään ilman, että työnnetään neljän tonnin laskua naaman eteen? Kauhulla lukenut tätä kun itsekin tuli GTE hommattu vajaa vuosi sitten ja olen alkanut miettiä, että pitäisiköhän hommautua eroon tuosta vaikka hyvin on kyllä palvellut.

rawpower

Lainaus käyttäjältä: KMVa - 21.07.23 - klo:18:26
Miten tämä voi olla näin yleinen ongelma Ja suhteellisen vähän ajettuja autoja täälläkin kaikilla niin eikö muka laatikon pitäisi kestää paljon pidempään ilman, että työnnetään neljän tonnin laskua naaman eteen? Kauhulla lukenut tätä kun itsekin tuli GTE hommattu vajaa vuosi sitten ja olen alkanut miettiä, että pitäisiköhän hommautua eroon tuosta vaikka hyvin on kyllä palvellut.

Olen todennut, että VAG ei osaa edelleenkään tehdä kestävää/ongelmatonta DSG vaihteistoa. Tässähän ei olisi periaatteessa mitään ongelmaa, jos tyyppivat korjattaisiin asianmukaisesti maahantuojan/valmistajan toimesta. Edelleen kuitenkin mennään samalla kaavalla, että asiakas maksaa. Silti näitä edelleen ostetaan XD

jaska74

Ei tuo klonkswagen lempinimi turhasta ole näköjään tullut..
Passattia ennen mulla oli muutama skoda, ja niiden kanssa ei ikinä mitään tälläisiä ongelmia.

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 21.07.23 - klo:18:29
Olen todennut, että VAG ei osaa edelleenkään tehdä kestävää/ongelmatonta DSG vaihteistoa. Tässähän ei olisi periaatteessa mitään ongelmaa, jos tyyppivat korjattaisiin asianmukaisesti maahantuojan/valmistajan toimesta. Edelleen kuitenkin mennään samalla kaavalla, että asiakas maksaa. Silti näitä edelleen ostetaan XD
Juu ei osteta enää... on 1. ja viimeinen
PASSAT GTE VM. 2020

jaska74

Mites muute sitten kun auto taas on korjattu... Kauanko sillä uskaltaa ajella ennen kun vika uusiutuu? Nyt 140tkm mittarissa joten varmaan saman verran on kilometrejä taas tiedossa? Vai ajanko suoraan vaihtoautohalliin...

9987

Kyllä vaihteiston pitää pysyä toimivana normaalissa henkilöautossa paljon kauemmin ilman vikoja, pienillä huoltokuluilla. Ei mitään yksittäistä "kallista" osaa joka vioittuu.
Ei näitä varmaan vw ole uskaltanut myydä Kanadaan / Yhdysvaltoihin?


V60

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 21.07.23 - klo:20:26
Ei tuo klonkswagen lempinimi turhasta ole näköjään tullut..
Passattia ennen mulla oli muutama skoda, ja niiden kanssa ei ikinä mitään tälläisiä ongelmia.
Paukkuuhan Skodistakin laatikot. Yhdellö tutulla Superb hybridin laatikko antautui 30 tkm ajettuna. Kaikkinensa taisi tulla 20 tonnin lasku, jonka tosin Skoda maksoi valtaosin.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Tippi

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 22.07.23 - klo:12:10
Mites muute sitten kun auto taas on korjattu... Kauanko sillä uskaltaa ajella ennen kun vika uusiutuu? Nyt 140tkm mittarissa joten varmaan saman verran on kilometrejä taas tiedossa? Vai ajanko suoraan vaihtoautohalliin...

Näin kuvittelin itsekkin mutta 15tkm jälkeen vika uusiutui  :P Itse ainakin vaihdan nyt pois, meni luotto autoon. Joku perus bensakone tilalle

jaska74

Mahtaako muuten kenelläkään/missään olla räjäytyskuvaa moottori/sähkömoottori/vaihteisto kompleksista? Ihan mielenkiinnosta vaan huvittais katsella että mikä osa sielä maksaa sen muutaman tonnin.. vaihteisto kuitenkin toimii ihan moitteetta sähköllä

Janecky

Korjaus manuaali löytyy, mistä näkee hyvin laatikon osat: https://vwts.ru/trans/0dd/6-speed-dual-clutch-gearbox-0DD-hybrid-eng.pdf
Mekatroniikasta sieltä hajoaa K0 kytkimen ohjaus eli jotain ongelmaa( venttiili, hydrauliikka, painemittaus). Mekatroniikasta löytyy googlesta oma manuaali.

jaska74

Lainaus käyttäjältä: Janecky - 27.07.23 - klo:17:25
Korjaus manuaali löytyy, mistä näkee hyvin laatikon osat: https://vwts.ru/trans/0dd/6-speed-dual-clutch-gearbox-0DD-hybrid-eng.pdf
Mekatroniikasta sieltä hajoaa K0 kytkimen ohjaus eli jotain ongelmaa( venttiili, hydrauliikka, painemittaus). Mekatroniikasta löytyy googlesta oma manuaali.

Kiitos, johan selkeni asia 😃

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 27.07.23 - klo:18:51
Kiitos, johan selkeni asia 😃

Tuolla Passat GTE ketjussa tota samaa asiaa kaiveltiin kanssa jonkin verran:

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=28804.msg789371#msg789371

Tuolloin kattelin että toi K0 ohjausventtiili olisi ~80$ varaosana ja koko venttiilirunko ~200$. Eikä kuvien mukaan nyt olisi edes mikään mahdoton temppu vaihtaa.

jaska74

Lainaus käyttäjältä: Tippi - 22.07.23 - klo:21:15
Näin kuvittelin itsekkin mutta 15tkm jälkeen vika uusiutui  :P Itse ainakin vaihdan nyt pois, meni luotto autoon. Joku perus bensakone tilalle

4017e lasku lähti ajoturvaan ja itse sain k-kaupasta osalle 2 vuoden takuun ilman kilometrirajaa joten kai tuolla nyt hetken vielä uskaltaa ajella .

o.b.

Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 01.08.23 - klo:21:27
4017e lasku lähti ajoturvaan ja itse sain k-kaupasta osalle 2 vuoden takuun ilman kilometrirajaa joten kai tuolla nyt hetken vielä uskaltaa ajella .
Hieno homma että selvisi. Joo, ei tule hybridejä meidän perheeseen.

rawpower

#82
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 01.08.23 - klo:23:39
Hieno homma että selvisi. Joo, ei tule hybridejä meidän perheeseen.

Sama ei tännekään kyllä yhtään VAG/mercedes/Bmw hybridiä
KIA / Toyota takuiden puolesta voisi jopa harkita. Todennäköisesti seuraava peli tulee olemaan Cupra Leon 2.0 TSI motilla.

ak72

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 01.08.23 - klo:23:39
Hieno homma että selvisi. Joo, ei tule hybridejä meidän perheeseen.

Hypridit on perkeleen keksintöjä. Bensa Golf GTI:llä huolettomia kilsoja takana, ainoa lieve harmituksen aihe hiukkasloukku mutta senkin kanssa oppii elämään. Tähän torppaan ei tule töpseliautoa se on jämpti!
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

KetMik

No niin, lueskelin näitä juttuja ja silti ostin pasuunan. Viikon ajelin ja laatikko porsi. Auto toimitettu Oulussa pörhölle ja sama vika kuin muillakin? 140000 tuhatta ajettu, ovat kyllä löysiä kamppeita. Onneksi Kamux tulee hieman vastaan ja itselle jää maksettavaksi työn osuus. Silti ketuttaa, 12 v akun kyllä vaihdan kunhan saan joskus auton takaisin.

bnz

Lainaus käyttäjältä: bnz - 26.06.23 - klo:11:43
Morjesta, yksi mekatroniikan uhri täälläkin. GTE -2016, ~115tkm.

Käytin auton määräaikaishuollossa ja jakohihnan vaihdossa, jolloin vaihdettiin myös DSG-boksin öljyt. Melkein heti öljynvaihdon jälkeen alkoi auto herjaamaan vika:vaihteisto, vika:hybridijärjestelmä. Jokin yleisrele vaihdettiin siinä toivossa että vika korjaantuisi mutta herjaukset jatkuivat ja nyt ei enää pysty ajamaan kuin pelkällä sähköllä. Eli mitä ilmeisimmin sama mekatroniikkavika kyseessä.

Kysymys: voiko tuo DSG-öljynvaihto jotenkin triggeröidä tämän mekatroniikan paskomisen? Korjaamolla todettiin että öljyt on vaihdettu vaan tulppa avaamalla ja uudet sisään eikä muualle ole koskettu. Mutta ko. vikaa ei koskaan ennen öljynvaihtoa ollut ilmennyt. Eli onko tässä jokin vikavastuu-keissi ehkä olemassa?

Ja tuosta 12V akusta lueskelin, en tiedä onko sitä koskaan kyseiseen tuontiautoon vaihdettu, harmi homma jos syyllinen onkin tuo pikkuakku.

Hyviä mekatroniikkapajavinkkejä otetaan myös vastaan, VMK-Servicelle ja Autogeariin laitoin tarjouspyynnöt, tuo ketjussa aiemmin mainostettu Mectronic on mennyt jo konkurssiin.

Update tähän kiinnostuneille: jakohihna+latausluukun solenoidi+DSG-öljynvaihto+määräaikaishuolto ~1300â,¬ ja sen jälkeen välittömästi levinnyt DSG-mekatroniikan korjaus VMK-Servicellä ~2700â,¬, sisältäen uuden 12V akun. Korjaaja kertoi sen mitä epäilinkin, eli 12V akun vaihtamalla olisi selvinnyt DSG:n leviämiseltä, mutta sitähän ei huolto-ohjelmassa ole eikä akku mitenkään oireillut etukäteen. Antoivat 6-7 vuotta ajoaikaa tällä korjauksella, saapa nähdä.   ???

Harmittaa ehkä eniten se että pidän autosta paljon, on leppoisa ajaa eikä olisi tarvetta vaihtaa, mutta onhan nämä "pakolliset huoltohinnat" aika tylyjä.

KetMik

Joo 12v akku oli sökö. Elikkä kannattaa tosiaan vaihdattaa/vaihtaa se ajoissa. Ainakaan Pörhöllä se ei OLE huolto ohjelmassa?

jugih

Lainaus käyttäjältä: bnz - 08.09.23 - klo:13:30
Update tähän kiinnostuneille: jakohihna+latausluukun solenoidi+DSG-öljynvaihto+määräaikaishuolto ~1300â,¬ ja sen jälkeen välittömästi levinnyt DSG-mekatroniikan korjaus VMK-Servicellä ~2700â,¬, sisältäen uuden 12V akun. Korjaaja kertoi sen mitä epäilinkin, eli 12V akun vaihtamalla olisi selvinnyt DSG:n leviämiseltä, mutta sitähän ei huolto-ohjelmassa ole eikä akku mitenkään oireillut etukäteen. Antoivat 6-7 vuotta ajoaikaa tällä korjauksella, saapa nähdä.   ???

Harmittaa ehkä eniten se että pidän autosta paljon, on leppoisa ajaa eikä olisi tarvetta vaihtaa, mutta onhan nämä "pakolliset huoltohinnat" aika tylyjä.

Mikä siinä on odotettavissa että leviää tuon ajan jälkeen?  :o
B8 GTE.
ODIS-S (Online), ODIS-E, OBD11, VCDS, ETKA

rampas

Lainaus käyttäjältä: KetMik - 25.09.23 - klo:20:14
Joo 12v akku oli sökö. Elikkä kannattaa tosiaan vaihdattaa/vaihtaa se ajoissa. Ainakaan Pörhöllä se ei OLE huolto ohjelmassa?
Ei akun vaihto liene minkään merkin huolto-ohjelmassa. Testaus ehkä ja sekin siinä toivossa, että korjaamo saa lisämyyntiä. Toki se on palvelua asiakkaalle, jos vältetään auton hyytyminen jonnekin virran loputtua. Tämä epäilys mekatroniikan hajoamisesta hiipuvan akun myötä ehkä lisää kiinnostusta akun kunnon seuraamiseen.

Daatta

Hurjalta kuulostaa. ID.3:ssa tosiaan oli ongelmia 12v akun kanssa, ensin sitä ei ladattu tarpeeksi (ainoastaan ajaessa) ja lopulta akku osoittautui vielä liian pieneksi. Se vaihdettiin takuuna 2.4 päivityksen yhteydessä. Mutta GTE:n tapauksessa käynnistysakun vika on paljon tuhoisampi, melkein laittaisin BT-akkumonitorin valvomaan akun kuntoa.

Esim. https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/muut-mittarit/mittarit/jmp-battery-monitor-2-bluetooth-akkuvahti/

Tuollaisia viritelivät ID.3:een kun vika ole ns. päällä, näki selvästi kun jännite lähti laskemaan. Mutta jos akun kunto romahtaa kerrasta niin ehtiikö tuo monitorikaan sitä havaitsemaan.  ???  Akun vaihto 5v välein voi olla halpa vaihteiston henkivakuutus.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy