Kangas- vai kumimatot

Aloittaja Jyri, 27.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

Kangas- vai kumimatot?

Ehdottomasti kangasversiot
Ehdottomasti kumiset
Yhdentekevää
Molemmat

Quality

Kun kuitenkin talvikelillä sitä lunta sisälle tulee, ja se sulaa, niin missä ajassa kangasmatot ehtivät kuivua? Jos on paljon lyhyttä ajoa niin veikkaan, että kosteus jää mattoihin muhimaan. No toki ne jäätyvät, kunnes taas lähdetään liikkeelle, mutta eikö silloin kosteus pyri taas kabiiniin ja aiheuta pahimmillaan ikkunoiden huurtumista? Kumimatoista jääpalat sen sijaan irtoavat helposti.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Jyri

Tuo on kyllä totta, meinaan että kangas ja kangasmatoissa on todella paljon eroja.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Quality - 27.12.09 - klo:22:00
Kun kuitenkin talvikelillä sitä lunta sisälle tulee, ja se sulaa, niin missä ajassa kangasmatot ehtivät kuivua? Jos on paljon lyhyttä ajoa niin veikkaan, että kosteus jää mattoihin muhimaan. No toki ne jäätyvät, kunnes taas lähdetään liikkeelle, mutta eikö silloin kosteus pyri taas kabiiniin ja aiheuta pahimmillaan ikkunoiden huurtumista? Kumimatoista jääpalat sen sijaan irtoavat helposti.

Minulla tuota pätkäajoa tulee todella paljon ja silti olen molempia kokeiltuani todennut kangasmatot itselle helpommiksi, siis nuo kumimatot vaativat sitä jään poistoa, kun taas kangasmatoilla pärjää ilman mitään työtä, eli siis laiskan vaihtoehto ;)

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Quality - 27.12.09 - klo:22:00
Kun kuitenkin talvikelillä sitä lunta sisälle tulee, ja se sulaa, niin missä ajassa kangasmatot ehtivät kuivua? Jos on paljon lyhyttä ajoa niin veikkaan, että kosteus jää mattoihin muhimaan. No toki ne jäätyvät, kunnes taas lähdetään liikkeelle, mutta eikö silloin kosteus pyri taas kabiiniin ja aiheuta pahimmillaan ikkunoiden huurtumista? Kumimatoista jääpalat sen sijaan irtoavat helposti.

Tuo muhimispelko on pitänyt minut kumimattojen kannattajana. Pieni määrä vettä haihtuu kumimatoilta tai sen voi ravistaa pois, kun taas kangasmattoihin se imeytyy. Myönnetään, että pelkkää mutua.. talvikokemusta kankaisista ei ole, joten ehkä parempi olla vaiti  :-X
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

tsiih

Vaaleat kankaat kesällä ja kumit talvella. Kyllä auto muuttuu kun saa taas keväällä heittää kankaat sisään! Vaaleat siitä hyvät, ei näjy vaalea hiekka ja kura. Jos taas kengänpohjassa rasvalikaa (töistä lähtiessä pakko kävellä korjaamohallin läpi), se näkyy vähän aikaa mutta häviää melkein täysin itsestään. Softcarea niissäkin nääs.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Jallu

Lainaus käyttäjältä: jleinonen - 27.12.09 - klo:19:34
Molemmat, kesällä käytetään kangasmattoja ja talvella kumimattoja. Kumimatot ovat pesusta huolimatta likaisen näköiset.
Täsmälleen näin, varsinkin kun auton mukana sattui tuleen molemmat.
Ex. Audi A6 2.0TDIe  -09 S-line

Tupo

LainaaPieni määrä vettä haihtuu kumimatoilta ... kun taas kangasmattoihin se imeytyy.
Haihtuu se (imeytynyt) pieni vesimäärä kangasmatoistakin - jopa paremmin kuin kumimatolta.

Meillä on kuitenkin autossa kumimatot, kun lunta / kuraa tulee saappaissa usein enemmän kuin "pieniä määriä".

Jyri

Itse uskon että tulisi käytettyä kumimattoja jos olisi sellaiset olosuhteet että mutaa ja kuraa tulisi paljon, silloin kumimatot olisivat mielstäni helpommat, mutta muuten olen kangasmattojen kannalla;)

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 27.12.09 - klo:21:50
Lainaus käyttäjältä: Jyri - 27.12.09 - klo:21:36
Ja jos ei tule lunta tai mitään muutakaan ulkopuolista sisälle niin mikäs puolustaa kumimattoja lainkaan?

Juurikin siisteys. Itelläni on kerrostaloasujana aika hankala päästä imuroimaan kangasmattoja parin viikon välein. Kumimattojen hiekat taas lähtevät ilmassa heilauttamalla. En itse asiassa pese mattoja (ja suihkuta muovikirkastetta) kuin kolme-neljä kertaa vuodessa, ja pysyvät puhtaan näköisenä. Jos olisi oma autotalli ja siellä imuri, voisin harkita kangasmattoja.  Niin, ja kesäkokemusta kangasmatoista on. Oli hankalammat pitää siistinä.


Kangasmattoja ei juurikaan tarvitse edes imuroida. Ostat vaikka sellaisen pari euroa maksavan juuriharjan, ja sillä kun raapaisee niin siinä ei imuria tarvita. Ja puhdasta tulee. Kokemusta on.... ;D

Pertsa

Itsellänikin aikaisemmin oli ennakkoluuloja kangasmattoja kohtaan mutta eipä ole enää. Tähän saakka aina ollut kumimatot, mutta nykyisessä autossa oli mukana sekä kumi-, että kangasmatot. Kumimatot sitten myin kesällä koska ne oli väärän väriset ;) ja piti sitten hankkia talveksi uudet oikean väriset. Eipä tullut sitten niitä hankittua enkä varmaan niitä enää hankikaan vaan hankin toiset kangasmatot kesäksi kun nykyiset jää talvimatoiksi.
Nyt on siis ollut (mustat) kangasmatot autossa kesästä lähtien kaikilla mahdollisilla keleillä.
Kangasmatot pitävät auton sisätilat paljon siistimpinä kuin kumimatot ja tarve imuroinnille harvenee. Irtohiekka tarttuu niihin paremmin eikä leviä jalkatiloihin kuten kumimatolta. Kangasmatot puhdistuvat hiukan kopauttelemalla niitä auton ulkopuolella ja ovat siistin näköiset sen jälkeen. Voi niitä hiukan harjatakin jos on autossa joku harja mukana.
Kumimattoihin jää kuivuneista kuralammikoista jälkiä eikä niitä saa puhtaiksi eikä siisteiksi kuin pesemällä ne. Kangasmatot toimivat kurakeleilläkin hyvin kun välillä kopauttelee ne puhtaiksi.
Nyt talvella olen ravistellut irtolumet ja jo sulaneenkin lumen pois lähes jokaisen ajoreissun jälkeen eikä matot ole päässeet mitenkään kostumaan. Pahimmilla kurakeleillä olen ehkä pari kertaa viikossa kopautellut irtohiekat ja roskat pois matoilta ja auto pysyy siistinä paljon pidempään kuin kumimatoilla vaikka niitäkin ravistelisi puhtaaksi.
Tokihan nuo pitää pestä varmaankin talven jälkeen ja niistähän tulee kuin uudet harjapesun jälkeen.

Ainoa miinus mikä kangasmatoissa on, on kaasujalan kantapään alle jäävä painuma ellei siinä ole sellaista vahviketta.

Ellei ole kokemusta kangasmatoista niin suosittelen kyllä kokeilemaan, todennäköisesti tulet yllättymään.

ram1

Samaa mieltä kuin Pertsa edellisessä viestissä.Ne aina puhtaan näköiset verrattuna kumimattoihin.Itsellä muutenkin tapana kopistella jalat suurimmista lumista.Ja sen verran pitkää työmatkaa ajan ja sisälämppäriä käytän, joten voi olla, että se kyllä edesauttaa huomattavasti tuota kosteudenpoistoa.Tosin kyllähän kumimatonkin päälle ne lumi ja jääkikkareet jää killumaan.Itse yleensä putsannut imurin sellasella kapealla suulakkeella ja taas kuin uudet.Kaasujalan kohtaa tosin kuluu reikä parissa vuodessa.Tulevaan autooni tulee molemmat, mutta en tiedä käytänkö kumisia ollenkaan.Niin hyvät kokemukset jäi edellisen auton 3v:tta pelkillä kangasmatoilla.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Pertsa

Lainaa...Kaasujalan kohtaa tosin kuluu reikä parissa vuodessa.
Noin voi olla, mutta kumimatto ei ole tuossa yhtään parempi. Varmaan riippuu paljon kumimaton laadustakin, mutta ainakin itselläni on kuluneet muutamatkin kumimatot kantapään kohdalta suht pian puhki.

VW-man

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 27.12.09 - klo:21:58
Voihan tietty kangasmatoissakin olla eroja. Omat olivat Pösö 306:ssa, ja olivat sellaista tosi karkeaa kangasta, tuntui että niihin tarttui kaikki hiekka, lehdet ja roskat kuin tauti.

Myös kumimatoissa on eroja: ne kumimatot joilla auto tulee maahan tai jotka SE Mäkinen laittaa  suomessa autoihin on usein käyttä skeidaa. Sen sijaa ne jälkikäteen ostettavat paksut, lattian/mattiamaton muotoon tarkasti sovitetut kumimatot jotka maksaa rahaa on tyystin eri luokkaa kuin ne mitkä on auton mukana sitä luovutettaessa. Itse hankin semmoiset ns. original tilbehör kumimatot (VW:n orkkisnrolla ja VW:n paketissa) ja heivasin vanhat kumimatot pois. Olen ollut näihin todella tyytyväinen.

VAG!

#43
aa

Pertsa

orkkiskumimatot mullakin on aina ollut VW osanumerolla

RTWteam

Kangasmatot tuli tänään tilaustavarana Saksasta. Kangasmatot olivat talvellakin ja ei pahaa sanottavaa, tosin nämä matot olivat tarpeeksi kilometrejä nähnyt ja joutivat roskikseen. Kangasmatoilla mennään jatkossakin. Kangasmattojen uusiminen tuo autoon mukavasti uutta ilmettä. Ainakin henkisesti kun tietää mattojen olevan uudet.  ;D

Erkka

Marmorilta ostetut kangasmatot ovat Polossakin olleet luovutuksesta lähtien. Hyvin ovat toimineet ja tosiaankin antaa runsaasti enemmän positiivista ilmettä sisätiloihn kumimattoihin verrattuna. En aio enää palata kumimattojen käyttäjäksi.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Late

Itsellä kumimatot käytössä talvisin. Kesäksi tulee laitettua kangasmatot.

Tommi13

Kumimatot olivat talven yli ja kohta vaihtuvat kesänajaksi kangasmattoihin.
Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG (vm. 2011)

Male80

Kumimatot talvella ja kangasmatot kesällä, takakonttia myöden.
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

fleetwood

Kummatkin on, mutta itse olen käyttänyt viime vuosina pelkästään kangasmattoja; pysyvät miljoona kertaa siistimpinä kun niitä vain imuroi silloin tällöin.
Passat GTE Variant

MVA

Lainaus käyttäjältä: Male80 - 20.04.11 - klo:08:50
Kumimatot talvella ja kangasmatot kesällä, takakonttia myöden.
Samoin

mla

Kangasmatot on autoissa ollut jo pitkään kun pysyvät siistimpinä ja ovat helpompia puhdistaa. Kumisia ei saa puhtaaksi kuin jynssäämällä ja sitten luistavat jalan alla niin julmetusti.
Takakontissa on kuminen suojamatto joka toimii lähinnä liukuesteenä enemmän kuin suojana.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Tikka

Tuli tässä lähiaikoina pestyä yksi auton kangasmatto ja neljä kumimattoa.Täytyy todeta, että onneksi oli vain yksi kangasmatto! Kumimatot saa helpomalla ihan uudenveroisiksi, tarvitaan vain pesuainetta, vettä ja harja.

M0gstis

Hommasin juuri uudet matot. Kävin hakemassa Motonetistä Rensin kaukalomatot eteen. Mietin myös kangasmattoja mutta niistä ei ole aikaisempaa kokemusta kuin kaverin autosta jossa oli jotkut halppis tuninki matot jotka eivät pysyneet paikoillaan ja talvella niihin jäätyi lumi kiinni. Niistä jäi pieni pelko...

Toki kesäksi voisi hommata kangasmatot jos joku osaisi vinkata mistä saisi passattiin hyvät halvalla ;) Onhan ne kuitenkin tyylikkäämmän näköiset.

mla

eBaystä löytää erilaatuisiakin kangasmattoja, mutta aika edullisia ne hyvätkin siellä ovat olleet. OEM matot ovat parhaiten sopivia, mutta tekevät esim Passattiin myös muitakin versioita.

Pesusta ei kannata olla ihmeissään, sillä itse olen kesät ja talvet käyttänyt pelkkiä kangasmattoja jo viimeiset 5v. Pesua eivät ole tarvinneet vaan pelkän imuroinnin, toisin kuin kumimatot jotka pesunkin jälkeen näyttävät likaisilta ellei niihin laita kiillotetta joka taas saa kengän luistamaan niissä.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Tikka

Lainaus käyttäjältä: mla - 11.05.11 - klo:08:32
kumimatot jotka pesunkin jälkeen näyttävät likaisilta ellei niihin laita kiillotetta joka taas saa kengän luistamaan niissä.
Tästä on oltava eri mieltä, tai sitten minun vaatimustaso ei ole niin tiukka. Olen nimittäin kumimattoja pessyt harjalla ja pesuaineella ja kyllä ne näyttävät ihan uutta vastaavilta pesun jälkeen. Autokin tuntuu heti monta vuotta uudemmalta.

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 11.05.11 - klo:11:14
Tästä on oltava eri mieltä, tai sitten minun vaatimustaso ei ole niin tiukka. Olen nimittäin kumimattoja pessyt harjalla ja pesuaineella ja kyllä ne näyttävät ihan uutta vastaavilta pesun jälkeen. Autokin tuntuu heti monta vuotta uudemmalta.

Tai sitten kumimatoissa tai pesijöissä on eroa. Itsekin kuulun siihen ryhmään joka on sitä mieltä että kumimattoja ei meinaa saada puhtaaksi pesemällä, vaan ne jäävät aina vähän likaiseksi.
Passat GTE Variant

mla

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 11.05.11 - klo:14:15
Tai sitten kumimatoissa tai pesijöissä on eroa. Itsekin kuulun siihen ryhmään joka on sitä mieltä että kumimattoja ei meinaa saada puhtaaksi pesemällä, vaan ne jäävät aina vähän likaiseksi.

Tuota juuri tarkoitan. Kumimatot ainakin omasta mielestäni jäävät aina likaisen näköisiksi ellei niitä kiillottele jolla kumille tarkoitetulla mömmöllä joka taas on usein liukasta kenkien alla tai ainakin narisee kumi sen jälkeen. Sittenkin 'kirkastus' on väliaikainen.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

XUE

perheellisenä, lapsia kun on niin melkein parasta olisi täys nahkapenkit
ja kumimatot. Sitä meinaan sattuu välillä käymään että lasten mukana kabiiniin
tulee sitä-sun-tätä, varsinkin kurahaalariaikana....
Nahkapenkeistä kuran saa pyyhittyä pois, samoin kumimatot voi vaikka vedellä huudella.

Lasten kuljettaminen tarhasta siinä kurakautena ja kun ne on pieniä,
on....välillä mielenkiintoista :(

Kokemusta oppineena meillä on (minun) autossa lapsilta kaikki syöminen kieletty!
Vaimo taasen antaa omassa autossaan lasten mm syödä ja juoda välillä..ei hyvä
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy