Seat Leon -06 1.6 ilmaletkut

Aloittaja Mikez, 25.03.21 - klo:17:57

« edellinen - seuraava »

Mikez

Hei!

Uutena foorumilaisena (ja uutena vaggilaisena muutenkin) kyselen neuvoja.

Auto on siis ilmeisesti 1P1 mallia ja moottorimalli on BSE. Ihmeteltiin puolison (joka auton omistaa) kanssa miten auto vetää laiskasti ja välillä röhii, no vika ilmeni lopulta kun heitti vikakoodin mm. "System too lean" ja pari muuta samaan liittyvää. Mitsujen kanssa tullut touhuttua niin heti ensimmäisenä tietenkin tarkistin imuputken. Se olikin murtunut siitä haitarihaarasta, joka menee imuputkesta kanteen, huohotuslinja lienee kyseessä. ("murtunut" on ehkä liian lievä ilmaisu, se oli todella haurastunut öljystä ja mureni käsiin eli katkesi).

Imuputken osanumero on 1K0 129 684 ja numeron alla merkinnät AA AB AE AF E H, tarkoittaako jotain että AB kohdalla on ikäänkuin sulatettu nappula, onko kyseessä siis joku saman varaosan eri revisio?

Osanumerolla löytyy suoria yhteensopivuuksia Motonetin ja autodocin kautta, mutta silti tarvikeosasta puuttuu sähköisen anturin liitäntä. Uudessa tarvikeputkessa on myös yksi ylimääräinen alipainenippa jota autossa ei tarvita. Mikä tuo anturi on ja onko se tarpeellinen? Veikkaan, että ilman anturia jossain vaiheessa auto antaa vikakoodin jostain, joten sen deletointi tuskin on vaihtoehto.

Tosin löysin autodocilta tasan yhden vaihtoehdon jossa ainakin kuvan perusteella näyttäisi olevan tarvittava anturiliitäntä (liitteen kuvassa ympyröity, toinen ympyröity kohta on tästä versiosta "puuttuva ylimääräinen" alipainelähdön paikka). Tilaan tuon putken niin ei tarvitse räätälöidä, mutta mielenkiinto heräsi, että miksi ihmeessä oikealla osanumerolla saa väärän osan? Tämäkin varaosa antaa samat yhteensopivuudet muiden putkien kanssa, joiden kuvissa anturipaikkaa ei ole.





ps. varmistus captchasta on miltei mahdoton saada selvää...

Mikez

Toinen kysymys. Voiko jarrutehostimelle menevän kovan putken korvata tavallisella alipaineletkulla? Muuten en edes miettisi asiaa, mutta epäilys heräsi kun näin että putken sisällä on jotain vaahtomuovin tapaista täytettä. Onko tuossa linjassa niin kova alipaine että ei muuten pysy muodossa? Epäilyttää myös lähteekö alipaineputki ehjänä jarrutehostimesta irti...

Imusarjan ja putken välinen tiiviste on väljä ja onnistui myös katoamaan. Eli tarkoitus olisi lähinnä korvata pelkkä tiiviste. Saakohan pelkkää tiivistettä mistään? Autodoc kyllä muu koko putkea, mutta 30â,¬ kuulostaa kovalta hinnalta vain yhden tiivisteen korjaamiseksi.

Tiíviste tulee siis kuvassa kohti olevaan putken päähän.





tkp

Sähköliitäntä on lämmitysvastukselle, harvassa tarvikeosassa sitä on. Ei käytännössä vaikuta mihinkään, omassa Jetassa ei ainakaan syttyny moottorihäiriön merkkivalo kun otti piuhan irti tuosta. Mutta voihan tuon kokeilla kun ottaa piuhan irti että jääkö siitä vikakoodia.

Mikez

Lainaus käyttäjältä: tkp - 25.03.21 - klo:18:10
Sähköliitäntä on lämmitysvastukselle, harvassa tarvikeosassa sitä on. Ei käytännössä vaikuta mihinkään, omassa Jetassa ei ainakaan syttyny moottorihäiriön merkkivalo kun otti piuhan irti tuosta. Mutta voihan tuon kokeilla kun ottaa piuhan irti että jääkö siitä vikakoodia.
Lämmitysvastukselle  :o

Hauskaa, että myös tämän anturillisen putken kohdalla autodocin sivulla lukee "Ei kylmille ilmastovyöhykkeille"  :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy