Leon ST vai Ateca

Aloittaja tempe88, 26.01.19 - klo:19:43

« edellinen - seuraava »

tempe88

Moi!

Olen uusi tällä forumilla ja ajattelin kysäistä neuvoa teiltä arvon palstalaiset.

Olen vaihtamassa nykyistä autoani pois ja vaihtoehdot on nyt rajattu Seat Leon ST:hen tai Atecaan. Molemmat testattu ja koeajettu mutta päätös tuntuu tällä hetkellä erityisen hankalalta kun molemmat vaihtoehdot ovat hyviä. Maanantaina olisi tarkoitus käydä lyömässä kaupat lukkoon joten olisin erittäin kiitollinen kaikista vinkeistä ja kommenteista!

ConD

Mielenkiintoinen kysymys, mutta varmaan asiaan vähän helpottaisi kommentoida jos kertoisit mitä moottori- ja vaihteistoyhdistelmää ja varustetasoa haaveilet.

Minulla on nyt 70tkm verran ollut ajossa Ateca ja periatteessa normaali-ihmisten ajojen vuoksi Leon ST menisi ihan täysin samoin. Minulla vaan on tuo 4Drive ja sen mukana tuleva 6-pykäläinen DSG sellaiset mitkä halusin ja taannoin ennen Leonin Faceliftiä nämä olivat X-periencessä vähän semmoinen yhdistelmä minkälaista en mieluista saanut.

Valot on molemmissa ledeinä hyvät, tilaa on - toki vähän eri lailla mutta riittävästi perhekäyttöönkin. Käyttökustannusten veikkaan kuitenkin Atecalla korkeammasta profiilista johtuen nousevan Leonia korkeammaksi pitkässä juoksussa. Omani ei tosiaan nelikko-tomaattina mikään halvin ole, mutta mieluisa silti. Sanottakoot että lähisukuun tuli loppusyksystä Leon ST ja sekin on kyllä makea peli.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

0db

Vaihdoin itse Leon ST style business 1.0tsi dsg (100tkm) taannoin vastaavaan Atecaan 1,6 tdi dsg(10tkm). Leonin takakontti pidempi, Ateca taas vähän korkeampi ja lyhyempi. Käytännössä enpä ole itse huomannut suurempia eroja autojen välillä tavallisessa arjessa. Mukavampi istua korkeammalla kuin matalalla. Atecassa istutaan pystymmässä, se lienee käytännössä se suurin ero kuskille. Matalemmassa kulutus pienempi mutta katumaasturilla ei tarvitse kaikkia liikennennesääntöjä totella  ;) vai miten se meni. Kait se elämäntyyli ja perstuntuma autossa se isoin juttu. Tykkään kummastakin autosta, mutta Atecan ajoasento parempi itselleni.

tempe88

Kiitoksia jo tähän mennessä kommentoijille! Tosiaan unohtui nuo varustetasot ja muut laittaa tuohon.

Atecaan oli ajateltu 1.5 TSI DSG style varustetulla ja muutamilla varustepaketeilla mm. Nuo led-valot olisi tarkoitus ottaa.

Leon ST mahdollisesti olisi sitten FR varustelulla ja samalla 1.5 TSI DSG yhdistelmällä.
Leoniin siis saisi samalla rahalla enemmän varusteita.

Käyttö olisi lähinnä kaupunkiajoa. Takapenkille pitäisi kahden lastenistuimen lisäksi mahtua istumaan. Tavaratilalla ei niin merkitystä, isoja vaunuja ei tarvitse enää siirrellä.

ExOctavisti

Itse päätyisin tällaiseen
LEON ST 2.0 TSI 190 FR BUSINESS DSG
Hintaa joku 31,8kâ,¬:a!
Lisävarustelistalta ei kauheasti tarvitse enää ruksia kun business mallissa jo metalliväristä lähtien hyvin varusteita. Hintaeroa 2,0 vs. 1,5 ainoastaan n.1000â,¬.
Tuolla tonnilla saisi +40hv+70Nm+märkäkytkin dsg:n. Ei kauaa tarvitsisi itse miettiä päätyisikö 2 litraiseen... vink vink. Hinnasto päivittynyt 25.1, mallistoon lisätty myös TGI-vaihtoehdot jos maakaasuversiota kaipaa..

ConD

Kyllä Ateca tuolla useemman tonnin kalliimmaksi jää, vaikka Styleen päätyisitkin. Style peruskangaspenkein, 17" vantein ja vajaimmin varustein autona tulisi hieman "vaatimattomampi" olemaan kuin FR-varusteltu Leon. Ainakin fiiliksessään.. lisäksi tosiaan tarvisit varustepakettia valoja varten ym.

Leon FR:ssä saisit ainakin: isomman 8" näytön, tummat takalasit, "urheilullisen" alustan ja 18" kumit, sporttijakkarat ja ne ledivalot on vakiona. Tämä tulee tosiaan kaikki jo kolmenkympin perushinnalla.

Style-Atecassa on pienempi mankka, akvaarioikkunat ja perusjakkaraa.

Yllä ehdotettu Leon ST 2.0TSI FR Business olisi hemmetin hyvä diili kun saisit sen Style-atten hinnalla tosiaan todella paljon menoa ja autoa sekä tärkeimpinä vielä pysäköintitutkatkin samaan rahaan joita kumpikaan Style-Ateca tai FR-Leon eivät vakiona pidä sisällään. Ja metallivärin ja navin ja kessyn vielä lisäksi...

Eli... Atecakuskinakin tuossa "vähänreilun kolmenkympin" hintaluokassasi päätyisin siis Leoniin  :D
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

jt

Lainaus käyttäjältä: tempe88 - 26.01.19 - klo:21:59
Käyttö olisi lähinnä kaupunkiajoa. Takapenkille pitäisi kahden lastenistuimen lisäksi mahtua istumaan. Tavaratilalla ei niin merkitystä, isoja vaunuja ei tarvitse enää siirrellä.
Mikset laittaisi Leonia uudella 1.5TGI kaasukoneella? Sen saa tonnin parin halvemmalla kuin bensa 1.5TSI:n ja kulutus ei hupsahda samalla lailla kuin bensalla saattaa käydä kun ajelee pätkää tai kuormattuna. Tankatessa lähinnä hymyilyttää kun parilla kymppiä ja risat saa biokaasua tankin täyteen. Ja kaiken lisäksi ajelu on lähes CO2-vapaata, joten mahdolliset tulevat autoilun ympäristöveronkiristykset eivät iske samalla lailla kuin pelkkään bensaan.

Tämä tietenkin sillä varauksella että asut seudulla/kaupungissa josta löytyy kaasun tankkausasema. Bonuksena myös kaasun hajuton ja käsiä likaamaton tankkaus.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

kimmok

Lainaus käyttäjältä: jt - 27.01.19 - klo:12:08
Mikset ... 1.5TGI kaasukoneella?

Itselläni moinen vaihtoehto jäi pois koska siinä tulee riesaksi käyttövoimavero, eikä pienellä kaasutankilla tee mitään kun ajoa on paljon.

Toivottavasti joskus tulee markkinoille kaasumalli jossa on esim. 40L kaasusäiliö ja 10L bensasäiliö, eikä toistepäin. Ja käyttövoimavero veks.

(oma valinta on kääntymässä pieniruokaisesta dieselistä isompiruokaisiin bensakoneisiin, juurikin käyttövoimavero-v*tutuksen vuoksi, taloudellisuudesta ja ekologisuudesta ei saisi rangaista)
*************Kimmolla***************
Octavia 1.6TDI, Golf 1.9TDI -> Ibiza 1.5TSI

Daatta

Itse ratkaisin ongelman lompakolla, neliveto-Ateca olisi maksanut perusvarusteilla saman kuin nykyinen Cupra. Puhumattamaan myöhemmin esitellystä Cupra Atecasta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

MrBurns

Octavia G-Tec DGS ja Leaf 40kWh

-ruoska-

LainaaToivottavasti joskus tulee markkinoille kaasumalli jossa on esim. 40L kaasusäiliö ja 10L bensasäiliö, eikä toistepäin.

Eikös noissa nykyään ole jo kolme kaasutankkia ja vajaa 10l löpötankki? Eli sen ~400km kaasulla

kimmok

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 13.03.19 - klo:09:31
Eikös noissa nykyään ole jo kolme kaasutankkia ja vajaa 10l löpötankki? Eli sen ~400km kaasulla

Kiitos hoxautuksesta.
Sain vahvistuksen myös myyjältä, arveli että Leonilla pitäisi päästä kaasulla jo noin 500km.
Kyllä tuo TGI siis tekee comebackin harkintaan kun ykkösauton vaihtoa alan suunnitella.
*************Kimmolla***************
Octavia 1.6TDI, Golf 1.9TDI -> Ibiza 1.5TSI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy