e-upin infotainment uusi käyttäjä

Aloittaja Jukkapoika, 19.06.23 - klo:07:25

« edellinen - seuraava »

Jukkapoika

Moro
Ostin käytetyn e-upin, mallia 2014
Pääkäyttäjän asennus ei onnistu. Sanoo vain jotta hups, koita myöhemmin
uudelleen.
Epäilen että edellisen omistajan tiedot kummittelevat, mitään tietoja en näe/
osaa etsiä.
Vw.n sivuilla oli neuvo että palauta infotainmentin tehdasasetukset.
Siis: Miten ihmeessä, mistä ja millä näppäimillä?
Juurisyynä tässä lie vain minun osaamattomuus ja nyt otan ilolla vastaan
ohjeita, neuvoja. Kiitos etukäteen 🤗

maajohto

Hankin just heinäkuussa 2023 vm. 2014 e-Upin.
Mukana tullut Navi ei osannut sanoa kuin "Welcome to Volkswagen" ja sitten se pimeni. Hittoako sillä navilla mutta kun Bluetooth olis kiva ja talven tullen lämmitys...
Tilasin purkaamolta ehjän navin. Muuten hyvä mutta sen softat on kenties vuodelta miekka ja kypärä kun ei anna tehdä ajastuksiin profiileja.
Manuaalit puhuu car-netistä. No appis lienee nykyään We Connect. Rekisteröidyttyäni ja VINin syötettyäni sanoo että Guest User. Eihän siinä mitään, edelliset omistajat ovat varmaan rekisteröineet omiin nimiinsä.
Vaan kun syötän mittarilukeman tullakseni "Primary useriksi" niin sanoo "Something went wrong". Minusta (tietokoneen selaimella) näytti siltä että VW sanoo "404 Not found". No We Connect support selvitti asiaa ja sanoo
LainaaThe control unit for Car-Net has a deviation in its function and must be replaced. Please be informed that this would entail visiting an authorised Volkswagen workshop, where the appropriate measures can be taken to restore the functionality.
Mulla on vähän sellainen kutina että kovin halvaksi tuo ei tulis.

Kyseessä on kaiketi 12E 035 284 ?

Tietäiskö kukaan

  • voiko tuosta boksista (apukuskin penkin alla?) nykäistä töpselit irti vartiksi (=kylmäbootti) vai ampuuko se turvatyynyt silmille tms?
  • voiko tuohon boksiin päivittää softat jotenkin?
  • kannattaako tuosta lukea vikakoodeja vai pitääkö vaan uskoa kun sanotaan että särki?
  • voiko boksin tilalle vaihtaa purkaamolta toisen vai pitääkö merkkihuollon rekisteröidä uus boksi tuon VINin taakse tms?
  • kannattaako? Jos tuo toimis ja minusta tulis primary user niin sit tarttis vissiin ostaa joku palvelupaketti vuosihintaan. Mutta saako sillä varmasti auton aamuksi lämpimäksi?
Olisko kenties Tampereen seudulla VW-kuiskaajaa joka osais suorittaa noita toimenpiteitä?


Toi mittariston taustavalo on varmaan tyyppivika - päiväajovaloilla ajellessa säätyvät välillä niin himmeiksi(=pois) että mittareista näkyy vaan viisarit ::)
SEAT Mii (KF1) 1.0 EcoFuel Bensiini/maakaasu (CNG) (68 HV, vm 2012) | VW e-Up! (BL1)  20kWh vm 2014

Jacce75

Ainakin pitäisi tehdä ohjattua vian etsintää odiksella. Toisekseen jos ocu toisesta autosta niin vaatisi ainakin sopeutuksen autoon, mikäli edes mahdollista käytettyä osaa asentaa.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Jacce75

Car-Net e-Remote on tuohon autoon sopiva palvelu. Minulla myös mahdollisuus päivittää tuo ocu mutta vaatii tietysti läsnäoloa sekä testeriä. Pitäisi tietää mikä softa ja rauta siellä tällä hetkellä on. Alla esimerkki.



http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

maajohto

VW:n suunnasta ei yllättäen ole vastattu mitään kun kysyin että voiko boksin käyttää virrattomana yms. :D
Annoin We Connect supportille heidän haluamansa tiedot joten ennemmin tai myöhemmin K-auto ottanee yhteyttä kertoakseen marmoritiskin kustannusarvion.

Hyvä tietää että VW-kuiskaajiakin on olemassa. Kunhan kuulen marmoritiskin hinnan niin tiedän varmaan haluanko virallisen korjauksen vai pitääkö sopia tapaaminen.
Osaatkos sinä sanoa voiko tuosta irrotella letkut (+laatikon oman akun?) ilman että mitään kamalaa tapahtuu? Apukuskin penkin alta se on vissiin kaivettavissa esiin?

Tässä eilen törmäsin tällaiseenkin - liekö kellään kokemusta? https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?t=62395 (toimiva kaupan sivu lienee https://shop.openenergymonitor.com/open-vehicle-monitoring-system-ovms-wifi-4g-sim-ant-included/) Ei kuulosta pahan hintaiselta ja jos lämmityksen etäohjaus onnistuu niin se vois riittää mulle. Bonuksena tuo taitaa olla vielä open source joten jos intoa piisaa niin itsekin vois koodata jotain?
SEAT Mii (KF1) 1.0 EcoFuel Bensiini/maakaasu (CNG) (68 HV, vm 2012) | VW e-Up! (BL1)  20kWh vm 2014

Jacce75

https://www.volkswagen.fi/fi/innovaatiot-ja-teknologia/yhdistettavyys/car-net/e-remote.html

Tuossa on selitetty e-remote mitä e-up tukee. Minä siis teen ihan virallisia korjauksia ja päivityksiä epävirallisesti, jos näin voi asian ilmaista. Siis samoilla työkaluilla kuin merkkiliike.
Kyllä akun voi kytketä irti ja boksinkin irroittaa ilman että mitään ihmeempiä katastrofeja syntyy. Täytyyhän jokaisen auton voida nousta jaloilleen virrattomana olon jälkeen.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

maajohto

Lainaus käyttäjältä: Jukkapoika - 19.06.23 - klo:07:25
Moro
Ostin käytetyn e-upin, mallia 2014
Pääkäyttäjän asennus ei onnistu. Sanoo vain jotta hups, koita myöhemmin
uudelleen.
Epäilen että edellisen omistajan tiedot kummittelevat, mitään tietoja en näe/
osaa etsiä.
Vw.n sivuilla oli neuvo että palauta infotainmentin tehdasasetukset.
Siis: Miten ihmeessä, mistä ja millä näppäimillä?
Juurisyynä tässä lie vain minun osaamattomuus ja nyt otan ilolla vastaan
ohjeita, neuvoja. Kiitos etukäteen 🤗

Jaa niin minäpä yritän vastata alkuperäiseenkin kysymykseen enkä vaan lisätä omia murheitani.

Tuo "Something went wrong" on todella hyödyllinen ilmoitus... ::) Samaa tuli mullekin kun tarjosin uutta mittarilukemaa.
On varmaan ihan haluttu ominaisuus että edellisen omistajan nimeä ja kotiosoitetta ei tule näkyviin.

We Connect support neuvoi minua kirjautumaan sisään tietokoneella https://www.myvolkswagen.net/start/en.html. Minä laitoin selaimesta "kehitystyökalut" F12:lla päälle ja sieltä sain kaivettua lisätiedoksi että mittarilukemaan tulee vastauksena HTTP 404 eli sivua ei löydy.


Tehdasasetukset

Joku "Factory defaults" löytyy pyyhkijäviiksen takaa mutta luulen että se vaihtaa korkeintaan mittarien välissä olevan näytön kielen ja laittaa kaikki matkan kesto yms. näytöt päälle. En usko että siihen kannattaa koskea. Tällä videolla vaihdetaan valikkokieli mutta samasta listasta löytyy tehdasasetuksetkin https://youtu.be/InUJrzDxfHw

Jos sulla on navigaattori (Garmin "4NSF" tai Navigon "70/71 Premium car") niin esim. tuossa on joku käyttöohje siihen https://static.garmincdn.com/autoOem/vw/docs/UserManualUK.pdf
Eli löytyi jostain menusta, kenties Options takaa?
Toinen vaihtoehto on se että saat navin sammutettua kunnolla - tarvitaan pitkä painallus powerista, luokkaa 10-20 sec. Sitten painat sormella näytön oikeaa alanurkkaa ja painat virrat päälle. Pidä sormi painettuna kunnes näyttö kertoo että nyt se lähtit tekemään tehdasasetukset (Garmin tais tehdä jonkun countdownin, Navigon vaan kuittaa että OK, ajellaan tehdasasetukset?).



Jos ilmoituksen juurisyy on sama kuin minulla eli "The control unit for Car-Net has a deviation in its function and must be replaced" niin sitten en vielä tiedä
a) mitä korjaus maksaa marmoritiskillä
b) saako vanhan elvytettyä esim. käyttämällä sähköt pois tai päivittämällä softan
c) kuinka helposti purkaamon osan saa "sopeutettua" autoon
SEAT Mii (KF1) 1.0 EcoFuel Bensiini/maakaasu (CNG) (68 HV, vm 2012) | VW e-Up! (BL1)  20kWh vm 2014

maajohto

#7
a) Marmoritiskiltä soittelivat jotta OCUn vaihto töineen luokkaa 1000-1200â,¬. Kuulostaa auton hintaan suhteutettuna hurjalta ja kuulemma tuo lämmityksen etäohjaus toimii siltikin vain tuurilla.

b) Marmoritiskin suositus oli irrottaa piuhat 12V akusta ennen OCUn unpluggingia. Riittäiskö sulakkeen SD1 irrotus kun akun irrotuksesta saattaa seurata radiokanavien katoaminen tms? Onkohan OCUsta turvallista irrottaa sen oma akku vai onko se sitten välittömästi sopeuttamista vailla?



Softapäivitys tais olla 182â,¬/h - oli uusia softia tai ei. Pimeäksi säätyvät mittarivalot "ne on semmoset kuin ne on, ei siihen ole korjausta".
SEAT Mii (KF1) 1.0 EcoFuel Bensiini/maakaasu (CNG) (68 HV, vm 2012) | VW e-Up! (BL1)  20kWh vm 2014

maajohto

Käytin auton määräaikaishuollossa SAH ja sanoivat että voivat "resetoida OCUn". En tiedä ottivatko sulakkeen tai töpselin irti vai sanoivatko vaan läppäriltä että reboot. Yhtä kaikki OCU pääsi nettiin ja minä pääsin Primary Useriksi.

Primary userille kerrottiin myös We Connectin vuosimaksu. Mun autoon se olis muodolliset 99e/vuosi tai 2 vuotta alehintaan 170e. En ostanut vielä.

Navigonilla tallennetut latausprofiilit eivät edelleenkään ilmaannu listalle - en tiedä vaatisko voimassa olevan tilauksen vai onko tuon navin softa vaan p***a(na).

OVMS:n meinaan kytkeä autoon mutta tähän vuodenaikaan kadun varressa on hiukan kostea, viileä ja pimeä ruuvailla autoa. AliExpressiltä tuli kyllä jo liittimet jotta ei tarttis silpoa auton omaa johtosarjaa.
SEAT Mii (KF1) 1.0 EcoFuel Bensiini/maakaasu (CNG) (68 HV, vm 2012) | VW e-Up! (BL1)  20kWh vm 2014

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy