Vaihdetun kellojousen koodaus

Aloittaja toukka, 07.09.23 - klo:09:14

« edellinen - seuraava »

toukka

Autosta paukahti ilmeisesti kellojousi poikki. Aluksi kuului jonkin aikaa rutinaa ja lopulta rusahti isosti. Airbag error tuli näyttöön ja keltainen kuva mittaristoon. Ratin napit lakkasivat toimimasta myös samalla.

Nyt ajatuksena vaihtaa kellojousi itse.

Voisiko joku vääntää rautalangasta, mitä pitää ottaa talteen, miten ja mistä. Ja miten ne laitetaan takaisin.

VCDS löytyy.

Joku mainitsi, että jos autolla ajaa ilman kellojousta, menee ohjausvaihde paskaksi. En tiedä, että tarkoittiko että ajaa väärillä koodauksilla, vai että kokonaan ilman kellojousta paikallaan.

Auto Sharan 2014
Sharan 2.0TDI 4motion -14

toukka





Tossa kuva nykyisestä koodista. Olenko ymmärtänyt oikein, että laitan uuteen koodiksi tuon 1182240000 joka on nykyisessä?

Vai pitääkö tehdä vielä jotain muuta lisäksi?
Sharan 2.0TDI 4motion -14

dwntime

Onko ton ikäisessä autossa edes itse kellojousessa älyä? Tuo osanumero osoittaa siihen viiksipakettiin jossa on kyllä oma ohjainlaite.

toukka




Ainakin toiset on höpissy tollasen varaosanumeron kohdalla koodaamisesta.  ::)
Sharan 2.0TDI 4motion -14

dwntime

Niin siis tuo kuva ei ole sun autosta? Tuo AL?

Ja joo, sulla on koodaus tuosta entisestä niin eipä tuossa ole riskiä. Vaihdat kellojousen ja koodaat tuolla sen jos se sen vaatii ja homma bueno

toukka

On omasta autosta. Samoin myös VCDS kuva on omasta.

Pitääkö jotain muuta muuttaa / koodata jossain muussa paikassa, kuin tuolla paikassa mistä kuva on?
Sharan 2.0TDI 4motion -14

dwntime

Lainaus käyttäjältä: toukka - 07.09.23 - klo:16:37
On omasta autosta. Samoin myös VCDS kuva on omasta.

Pitääkö jotain muuta muuttaa / koodata jossain muussa paikassa, kuin tuolla paikassa mistä kuva on?

Ainakaan pikaisen googlauksen perusteella ei. Tuo mikä vähän oudoksuttaa on tuo osanumero kuvassa ei täsmää tuohon VCDS:n antamaan.

M_M

Taitaa olla SW numero joka tuossa ruudulta otetussa kuvassa näkyy ja HW numero itse osassa...? Jos päällimmäistä ikkunaa siirtäisi vähän alemmas niin näkyisi luultavasti se HW-numerokin. Myös VCDS-ikkunan yläreunassa näkyy ihan oikea label file.

Tai sitten jotain oudompaa on tekeillä.  :)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

toukka




Juu, tein sen auto scan jutun ja sieltä tämä kuva. Tossa näkyy juurikin tuo kyseinen HW numero. alempana on sitten kohdassa "coding:" tuo koodi, jonka sain myös toisesta paikkaa.

Se mikä mietityttää on, että huollosta varoitettiin että autolla ei saa ajaa ilman kellojousta. On kuulemma tapauksia, joissa on mennyt ohjausvaihde vaihtokuntoon. En tiedä että tarkoittiko kokonaan fyysisesti ilman vai siten että koodaus on pielessä. En haluaisi maksaa siitäkin kivasta muutamaa tuhatta euroa.

Nyt haluaisin saada etukäteen selville, mitä kaikkia temppuja pitää VCDS:llä tehdä osan vaihdon jälkeen.

Tuolla toisessa ketjussa oli linkki ohjeeseen. http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Tiguan_(5N)_Brake_Electronics#Basic_Setting

Tarkoittaako tuo, että tehdään vain tuo punaisella ympyröimäni kohta, vai vielä myös tuo 03-Brake electronics basic settings?
Tuon alapuolella oli vielä huomautus:
Note: After successful basic setting, the Steering Limit Stop needs to be adapted too.

Pitääkö tuollainenkin tehdä?

Koitin lueskella täältä muiden juttuja. Ilmeisesti jotkut ovat joutuneet ajamaan autolla hitaasti eteenpäin rattia käännellen, joka on sammuttanut jotain mittarivaloja. Tämä temppu ilmeisesti tehdään kaikkein viimeisimpänä?



Sharan 2.0TDI 4motion -14

dwntime

Kalibroinnin joutuu tekemään. Noiden ohjeiden mukaan mitä laitoitkin. Valo sammuu kun kalibrointi menee onnistuneesti läpi ja sen huomaa kyllä siitäkin että ohjaus kevenee :)

Ja joo minä katoin pelkkää softanumeroa😀

toukka

Tarkoitatko kalibroinnilla pelkästään tota punaisella ympyröimääni kohtaa?  ???
Sharan 2.0TDI 4motion -14

dwntime

Lainaus käyttäjältä: toukka - 07.09.23 - klo:18:45
Tarkoitatko kalibroinnilla pelkästään tota punaisella ympyröimääni kohtaa?  ???

Joo kyllä.  Yleensä se vaatii vaan tuon. Tuo on oikeasti aika helppo operaatio. Vaihdon jälkeen lyhyen matkaa tosiaan ajaa suoraan, alle 15km/h ja sitten pysäytys, ratti suoraan, täyskäännös oikeaan, keskelle, täyskäännös vasempaan ja yleensä tässä vaiheessa kun lähtee kääntämään takas keskelle niin tuntuu jo kun ohjaus muuttuu tehostetuksi ja se valo sammuu.

Muista kun laitat uutta kellojousta takaisin niin se ei saa pyörähtää. Sitä varten siinä on se lukko niissä uusissa yleensä. Poistaa sen vasta sitten kun kellojousi on paikallaan.

toukka

Vaihdoin kellojousen.

Vaihdoin uuteen sen koodin, joka oli vanhassa.

suoritin auto-scan haun VCDS:llä. Nollasin vikakoodit. Kaikki ei nollautunut.

Koitin suorittaa kalibroinnin. Peruutin auton pois tallista ja koitin tehdä ohjeen mukaan. Ei onnistu.

MIKÃ,, NEUVOKSI ???

Nopea apu tarpeen !
Sharan 2.0TDI 4motion -14

Jacce75

Mitähän vikakoodeja siellä tarkemmin ottaen nyt vielä on? Oliko uusi kellojousi samalla varaosanumerolla?
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

dwntime

Lainaus käyttäjältä: toukka - 12.09.23 - klo:20:32
Vaihdoin kellojousen.

Vaihdoin uuteen sen koodin, joka oli vanhassa.

suoritin auto-scan haun VCDS:llä. Nollasin vikakoodit. Kaikki ei nollautunut.

Koitin suorittaa kalibroinnin. Peruutin auton pois tallista ja koitin tehdä ohjeen mukaan. Ei onnistu.

MIKÃ,, NEUVOKSI ???

Nopea apu tarpeen !

Teitkö tarkalleen tuon ohjeen mukaan? Vanhempi auto niin vaatii tuon brake electronics moduulin kautta sen resetoinnin

padawan

Itsellä hieman vanhemmassa Volvossa kellojousi vain vaihdettiin ja hetken ajon jälkeen auto kalibroi itsensä. Sitä ennen herjaili vielä jostain ajonvakautuksesta ym

Eihän noissa kovin kummoinen tekniikka lähtökohtaisesti. Luodaan vain kontakti viiksiin ym, mutta voihan noissa olla valmistajakohtaisia eroja

toukka

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 12.09.23 - klo:20:43
Teitkö tarkalleen tuon ohjeen mukaan? Vanhempi auto niin vaatii tuon brake electronics moduulin kautta sen resetoinnin

Koitin juu.

Ratti jäi ilman tehostusta. Ratin keltainen kuva paloi mittaristossa. Se Brake electronics kalibrointi oli tosi nopeasti OK. Ei auttanut.

Lisäksi tein tuon Steering Limit Stop Adaptation

Steering Limit Stop Adaptation:
(Engine still running)
Center steering wheel (±10°) and hold it centered for 5 seconds.
Turn steering wheel completely to the left and hold it there for 10 seconds.
Turn steering wheel completely to the right and hold it there for 10 seconds.
Center steering wheel (±10°).
Switch OFF engine and ignition.
Switch ON ignition.
Wait 5 seconds.
Steering Assist Warning Lamp should turn OFF. If it doesn't, perform a short test drive.


Ei auttanut. Jossain vaiheessa on kyllä rengaspaine varoitusvalo on sammunut. Tuota steering limit adaptiota tehdessä rattia käännettäessä kuului kyllä muutaman kerran piippausääni.

Sitten hokasin katsoa VCDS ohjainlaitteita vielä uudelleen läpi, että mistä tulee vikakoodia.

Address 44 - Steering Assist

Sieltä löytyi vikakoodi 02546 - Steering limit stop.

Tarkemmin katsoen tuolla http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Golf_(1K)_Steering_Assist#Steering_Limit_Stop_Adaptation oli lopussa huomio tuolle vikakoodille.

Pitää pidentää aikoja 30 sekuntiin. Tein siten. Rattia käännellessä, ääriasentoihin pääsyjen jälkeen kuului taas muutamat piippaukset ennen kuin 30 sekuntia tuli täyteen, mutta odotin tuon 30 sekuntia. Sitten kun pääsin tuon jutun loppuun, niin ratti keveni ja valo sammui eikä vikakoodeja enää ollut.

;D ;D


ISO KIITOS kaikille jotka olitte hengessä mukana !!!  :) ;)


Katsotaan nyt sitten kauanko tuo kestää  ::)
Sharan 2.0TDI 4motion -14

tallikärpänen

Kiitos tästä viimeisestä viestistä, jossa on kerrottu ongelman ratkaisu. Täälläkin foorumilla on miljoonia (lähes) viestiketjuja joissa käydään diagnoosia ja korjausta tarkastikin läpi. Mutta se viimeinen viesti, eli ongelman ratkaisu monesti puuttuu. Joka taas on se, joka auttaisi meitä muita foorumin käyttäjiä mahdollisissa ongelmatapauksissa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy