Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - JouniJL

#1
Jos alkuperäinen boxi, niin se on apukuljettajan penkinalla.
#2
Mulla meni takajarrupalojen vaihdon yhteydessä jarrusylinterin tiiviste vinoon. Eli neliö poikkileikkaukseltaan oleva tiiviste meni mäntiä takaisin painettaessa kierteelle, jonka jälkeen mäntä ei liikkunut enää kovin hyvin. Mäntään oli tullut sen ukona ollessa jotain likaa, joka tarttui tiivisteeseen mäntää sisään ajaessa ja väänsi tiivisteen vituralleen. On muuten sitten mielenkiintoista laittaa sitä haitaritiivistettä takaisin paikoilleen. Uudet tiivisteet (alkup Lucas/TRW) Motonetissä kympin per puoli.
#3
Caddy / Vs: Löysä käsijarru
22.11.22 - klo:13:15
Arvaus 2: Toinen käsijarruvaijeri poikki ja tangon vetämä T-kappale, jossa vaijerit kiinni on vinossa -> lisää pituutta - > kahva nousee ylös.
Keskikonsolin takaosan luukku auki ja sieltä tarkastus. Se luukku voi olla tuhkakuppi tms. säilytyslokero, jonka irrottamalla pääsee näkemään T-kappaleen ja säätämään käsijarrun.
#5
Omassakin vm.10 1,4 TSI DSG sedanissa joskus kuumalla ilmalla tehnyt moisen. Selaisin silloin nettiä ja se on aika harvinainen typpivika. Oli myös Touranissa. Syytä en nyt muista, taisi vaatia koko hammastangon vaihdon sähköisine tehostimineen. Siis tässä sähköinen ohjaustehostin. Teki tämän moottorin ollessa seis ja virrat päällä.
#6
Ettei vain kiinnikkeet ole menneet rikki väärän avaustavan vuoksi. Vaihdoin itse ensimmäisen lampun sisälokarin välistä ja nolotti, kun huomasin tämän ohjeen käyttöohjekirjasta.

#7
Lainaus käyttäjältä: MikaKoo - 05.05.22 - klo:15:13
Golf oli talvella jarruremontissa (kaikki palat ja ainakin pari jarrulevyä). Nyt kesärenkaisiin vaihdettaessa edessä ei alumiinivanne mahdu pyörimään vaan ottaa kiinni jarrusatulaan imeisesti ja kirskuu. Nyt on väliaikaisesti edessä pelti/teräsvanne ja kitkat 14" ja takana kesärenkaat aluvanteet 15".

Mitäs tässä on vaihtoehtoja? 5mm levikepalat/spacerit eteen? Tarviiko pidemmät pultit? Orkkispultit käytössä mikähän niiden koko ja pituus on? 5x100 on reiät. Eli millaisia pultteja ostella?

Katsastus tässä kuussa. Taitaa spacerit olla vielä laittomammat kuin eri koon renkaat eri akseleilla? Eli katsastaa näin ja sitten spacerit?

Jarrusatuloiden valupinta on aika röpelöinen ja jos sitä vähän silittäisi lamellilaikalla, kun tuntuu olevan tuo ongelma olevan alle millimetrin luokkaa, kun vanne pyörii, mutta kirskuu. Jarrusatula tuskin tuosta kiiloituksesta heikkenee. Itsellä kävi sama tarvike peltivanteiden kanssa I Octaviassa. Siinä vanne jämähti paikoilleen. Ei siis pyörinyt käsin, mutta pieni pyyhkäisy rälläkän lamellilaikalla auttoi. Ei siitä pinnasta tullut silti vieläkään sileä. Siihen oli myös joku kotimekaanikko vaihtanut raidetangon päät, mutta ne olivat väärillä puolilla ja ne ottivivat aluvanteeseen ääriasennossa kiinni. Ei niitä ole turhaan taivutettu
#8
Hinta kannattaa kysyä myös marmorilta. Monesti yksittäinen osa (alkuperäinen) kannattaa osta sieltä, koska lähetyskulut ovat yksittäiselle osalle aika suuret osan hintaan verrattuna.
#9
Täältä olen ostanut
https://www.cars-equipment.com/en/shop/bluetooth-kits-parts-2/?shop_order_by=&shop_order_direction=&page=2
Näistä boxeista on eri versioita. Viimeisimmät versiot tukevat mm. spotifyn ohjausta radion ruudulta. Tietysti pitää tarkista RNS510:n softaversio, jotta se myös tukee ko. ominaisuutta, mutta sekin on ohjelmallisesti päivitettävissä ainakin johonkin versioon saakka. Se riippuu tietysti laitteen iästä eli versiokirjaimesta.
Osta plugandplay setti = boxi, johto, foami.
Lopuksi pitää VCDS:llä koodata, mutta apuja siihen löytyy foorumin VCDS auttajat säikeestä.
#12
Oletko varma ettei se ole vain jäässä. Joskus kartioihin tulee jäätä, kun sisäilman kosteus tiivistyy kylmään kartioon. Ilsellä lähti lähti soimaan kunnolla, kun vähän luukutti kovempaa. Kysessä Passat karvalakki varustelulla RNS310 soittimella vm 2010
#13
Putki ilmanpuhdistimelta kaasuläppäkotelolelle irti tai ilmansuodatinkotelo auki ja sieltä suoraan ja starttisprayta imukanavaan ja starttaus. Jos käynnistyy hetkeksi, niin vika polttoainepuolella. Muutoin kipinä kateissa.
Jos kyseessä ALK 1,6. Se käy ilman toimivaan kampiakselin tunnistinta, mutta käynnistyvyys on heikkoa. Sille riittää että nokka-akselin tunnistin toimii.
Yleensä tulee vain yksi vika joka pysäyttää käynnin. Tuntuu oudolta että bensiipumppu menee rikki ja kipinä katoaa samaan aikaan, jollei sitten sama sulake molemmilla.

Täältä löytyy paljon tietoa https://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk1/chassis/technical_data/technical_data/
#14
Oliko tämä bensiinikoneella 1,4tsi 90kW+ dsg.
Ainakin volkkarin (passat tai golf) keulalla se ei tunnetusti lämpene talvella kovinkaan nopeasti. Varsinkin Bluemotion versiossa vaihdetaan isommalle vaihteelle todella aikaisin ja kierrokset tippuu 1200r/min tasolle. Vaatii peittoa maskin eteen, jotta  mittari 90 C pysyy matka-ajossa.

Tämä jäähdytysjärjestelmä on mielenkiintoinen viritys, kun turbon välijäähdytin on tehty nestejäähdytteiseksi. Eli kaksi erillistä osittain yhdessä olevaa jäähdytyspiiriä, joissa eri lämpötilat.


#15
Vika voi olla vaikka viallinen penkilämmitimen ohjain, joka laittaa lämmittimen päälle omia aikojaan.
Näin mulle kävi
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=44904.msg695166#msg695166
#16
Tilanne ratkaistu.
Laitettiin sinne juuri tuo alussa mainittu Motonetin katti. Päästörajat olivat sillä tiukoilla, mutta kunnon kierroksilla rimaa hipoen läpi päästöistä.
Eikä siellä katissa ele ollut toista lambdaa, vaan kuten mruotz kertoi sen olevan pakosarjassa.
Taas mennään vuosi eteenpäin jos ei tule isompaa vauriota.
Nämä ovat ilmeisen kovaa tekoa, kun näitä 20 vuotiaita ensimmäisen korimallin octavioita ja IV golffeja on vielä reilusti liikenteessä.
#17
Vakuutuksena vain pakllinen liikennevakuutus
Yritetty pitää autoa liikenteessä minimikustannuksilla.
Hankintahinta 5 vuotta sitten oli 390â,¬, joten osakasko tuntui arvoon nähden kohtuuttomalta vuosikustannukselta. Tämä korvattaisiin ilkivalta vakuutuksesta eikä ilmeisesti varkausvakuutus oli sitä korvannut.

Tuo taakse jäänyt nysä on sovitettu tuohon alkuputkeen ja katin tilalla on nyt 50 cm suora putki. Nyt se pitäisi korvata toimivalla katilla. Vielä varmistelen eikö siinä katissa ole ollut lambdaa, kun täällä ALK:n Workshopmanuaalissa esiintyy kaikkialla.

https://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk1/power_unit/16/74;_75_kw_mpi_engine/exhaust_system/removing_and_installing_parts_of_the_exhaust_system/exhaust_system_summary_of_components_for_engines_with_identification_characters_aeh_akl/



#18
Kiitos tiedosta.
Eli olen tulkinnut kuvia väärin ja itse katissa ei ole ollut lambdaa kiinni, vaikka se tuossa kuvassa esitetäänkin.
Tein tulkintani tuon kuvan perusteella ja koska pohjassa on se pieni muoviboxi, johon lambda yleensä kytketään





Nyt siellä on tilalla suora putki, mutta kohta on katsastus ja jotain tuohon väliin pitäisi keksiä.
#19
Jatkokysymys:
Kuva orginaali putkesta
- Onko lambda ennen vai katin jälkeen?


#20
Rosvot veivät katalysaattorin vm.2000 1,6 AKL Octaviasta. Matkaan lähti myös lambda. Saisinko tämän katsastuskuntoon esim. Motonetin https://www.motonet.fi/fi/tuote/134003/E-katalysaattori-putki-o58-46-kat-o10x15cm tarvikekatilla ja yleislambdalla esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/283422/Lambda-anturi-4-johdolla?gclid=CjwKCAjwgviIBhBkEiwA10D2j7YtAEeoX71MLr3GMgK0-Ts25_a4isazruG6yjQqRaOuKx5AhTRHiRoCsQEQAvD_BwE.

Jos jollain on jäänyt nurkkiin pyörimään 1,6 8V AKL moottorin etuputki katilla, olen kiinnostunut. Sama osa Audi A3, VW, Seat, Skoda.
#21
Isellä oli Superbissa samantyyppinen ongelma ja syylliseksi paljastui viallinen penkilämmittimen ohjausboxi.

Tarkemmin tarinaa täällä.
https://www.vagarena.fi/index.php?topic=15726.msg486835#msg486835
#22
Kysyin juuri hintaa vm. 10 Passatin ketjunvaihdon hintaa 1,4TSI CAXA koneelle. VW Center Tampereen hinta 1600-1800â,¬ ei ihan hihnan hintainen.
Olisiko ehdottaa muita vaihtoehtoja Tampereen alueelta.
#23
Eikö tämäkin moottori ollut juuri se öljyä syövä moottori, jossa ne männän renkaat jää jumiin ja erityisesti se alin ölyrengas, joka pyyhkii öljykalvon sylinteristä. Jos remppa ei ole tehty niin veikkaan karstotuneita venttiileitä (lautasia tai varsia) joka aiheuttaa ajoittaista jumitusta ja venttiileiden vuotoa.
Omassa CDAA 1,8T tehtiin mäntäremppa noin 100tkm kohdalla, joka on aika tyypillinen ajankohta tuolle moottorille.
#25
Ostetaan / Vs: RNS-510 ja bluetooth boxin
19.05.21 - klo:08:29
Omaani ostin tämän. Tarkista on Bluetooth palikka oikeaa sarjaa.
https://www.carsystems.eu//bluetooth-installation-kit-plug-play-for-premium-module-5n0-and-3c8,id115.html
Auto Passat B6 2010
#26
Superbista julkaistaan ensivuonna uusi malli, joten se tämän vuoden uusi on ensivuonna vanhakoppainen. Itse jään odottamaan uutta mallia. Kun vaihtaa uuteen 10 vuoden välein niin ei ole vaitotilanteessa niin kiire.
#27
Meillä vm-10 ja 130tkm ajettu passat sedan, jota ei paljon sivutuulet heiluttele, joten suosittelen pyörien suuntausta, jos ei ole vähään aikaan tarkastettu. Noilla kilsoilla voi olla myös alustassa väljää.
#28
Sähkösopimus kannattaa kilpailuttaa. Itse maksan Helenille 4,34c/kWh ja 0â,¬/kk

Energiamaksu 6,484snt/kWh, 164,86â,¬
Toimitusmaksu 0,293snt/kWh, 7,45â,¬
Kuukausimaksu 3,52â,¬
#30
Noita löytyy paljon "A8 replika" haulla. Itse ostin juuri tuollaiset 18" Vannetukusta kymmenen vuotta sitten.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy