Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

dwntime

Mikä Espanjan auto? Nuo päivitykset on kyllä globaaleja.

Huolto ei näe automaattisesti onko jollekin laitteelle päivitys. Siihen pitää olla joko TSB numero (technical service bulletin) tai huoltomies syöttää kuvailemasi oireet ja järjestelmä ilmoittaa että hep, tutut on, korjausohjeena on ajaa uusi softa laitteelle josta homma sitten lähtee etenemään.

Tietenkin se perinteinen vaihtoehto että huoltomies kaivaa päivityslevyltä sen uudemman softaversion mutta radioiden kanssa se on hankalaa kun niitä ei siellä ole. Nämä mediasysteemien päivitykset on kiven alla ja niitä ei testerillä tuohon laitteeseen saa vaan päivitys tehdään aina SD kortin kautta.
Homman voi tehdä kotonakin jos tuon päivityksen jostain sattuu saamaan.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 03.08.19 - klo:12:47
Mikä Espanjan auto? Nuo päivitykset on kyllä globaaleja.

Huolto ei näe automaattisesti onko jollekin laitteelle päivitys. Siihen pitää olla joko TSB numero (technical service bulletin) tai huoltomies syöttää kuvailemasi oireet ja järjestelmä ilmoittaa että hep, tutut on, korjausohjeena on ajaa uusi softa laitteelle josta homma sitten lähtee etenemään.


Tuossa foorumissa myös jotkut väittää samoin, että heille huolto ei tarjonnut päivitystä ja vaikka ne erikseen pyysi päivitystä, ei sitä kuitenkin saatu. Mutta kuten kerroin, minun kertomaat ja huollossa todetut oireet ei kuitenkaan päivitystä kaivannut esiin.

dwntime

Nuo mediapäivitykset on tosiaan haastavia.

Tossa esim. VW:n Composition median TSB sisältö. Pitäisi osua auton merkki ja malli, moottori, vaihteisto, medisysteemin hw sekä sw versio yms yksiin että tuo löytyisi.

Niinkuin näkyy niin ei ole helppoa. Ja noita ei tosiaan huoltoonkaan jaella ihan noin vaan. Tuo päivityspaketti on kooltaan 4,7Gb. Se pitää ensin ladata huollon koneelle, sitten sitä varten pitää valmistella SD kortti ja vieläpä asentaa tuo softapäivitys asiakkaan autoon. Koko prosessi vie niin hitokseen paljon aikaa että en ihmettele yhtään että helpommin sanovat vain, sori, ei löytynyt päivitystä.

Customer statement / workshop findings
Only the Composition/Discover Media radio-navigation system (PR number I8E or I8F) of manufacturer Delphi (SW: 07xx) are
affected by this complaint. The highlighted complaints (bold format) are also fixed with this software update.
Customer statement:
Radio/settings/functions:
• The steering wheel heating cannot be switched off.
• The background lighting cannot be dimmed in the menu.
• The graphic display for "Clean Air" is missing in the menu.
• The adjustments for trebles and bass in the Sound menu cannot be made.
• After changing the driver profile the volume adjustment does not work.
• No sound in radio mode after the engine start. Despite trying to change the volume via the knob or the multi-function
steering wheel the sound stays mute.
• The radio-navigation system switches itself completely off.
• The radio-navigation system does not automatically come on with the engine.
Screen:
• The display of the radio-navigation system:
‒ is intermittently black (during the operation).
‒ remains black after starting the engine. But the sound is available.
‒ does not issue confirmation sound when operated (touched,  confirmation sound activated).
‒ The menu button does not work.
‒ The display of the wipe-wash system in the Car menu is shown on the wrong side.
‒ After ending a phone call the screen cannot be operated any more.
• In Active Info Display (AID) the right instrument is not or incorrectly shown.
• In the Active Info display a previous street name is shown in the upper line although the guidance was switched off via
the radio-navigation system.
18.7.2019 Technical product information 2048606/7
https://erwin.volkswagen.de/erwin/rp/CSP/Retail/ELSAPRO/Show 2/5
Navigation:
• The traffic sign recognition does not work. The message "No data for this area" is shown  in the radio-navigation system.
• The zoom level of the navigation map automatically changes in navigation operation.
• The city selection via post code is not correct.
• The compass is not shown.
• The navigation map changes back and forth between the radio-navigation system and the Active Info Display (AID).
• No plausible route is calculated. For example, after entering "shortest route" a definitely longer route is calculated.
• In the Online Traffic Information sometimes the traffic flow display does not work. The traffic flow display only works at
the beginning.
MirrorLink/apps:
• The screen of the radio-navigation system flickers when AppConnect is started.
• The MediaControl app does not list/show connected units.
Phone:
• A call cannot be ended.
• The active Bluetooth connection changes automatically.
• When using a Samsung S6edge the device automatically resets during a phone call.
• In the display of the radio-navigation system the following message is shown although there is no mobile phone in the
storage compartment:
‒ The mobile phone in the storage compartment cannot be charged. Please remove all objects from the compartment
except the phone."
WiFi:
• The active WiFi connection disconnects itself.
• In the display of the radio-navigation system the following message appears although no CarStick is inserted:
‒ "WiFi is not available. To use WiFi remove the CarStick."
Workshop findings:
• One or several of the customer statements can be reproduced.
Technical background
Incorrect software in infotainment control unit.

jopi

Mulla on alkanu rutisee/natisee muovit ihan joka puolella autoa. Tuntuu, että se alkoi, kun oli se hellejakso pari viikkoa sitten ja sitten viileni alle kymmeneen asteeseen.
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

dwntime

Painele sormella ja kokeile mistä natisee. Silikonisuihketta väliin ja johan hiljenee. Ihan oikeasti.

Ovipahvit nimenomaan siitä yläosasta tahtovat natista ihan huolella. Pellin ja pahvin väliin suihkautus silikonia niin loppuu natinat.

ksuuk

2018, 1,0 TSI DSG, 33300 km, EPC valo = turbo vaihtoon.

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 13.08.19 - klo:17:04
2018, 1,0 TSI DSG, 33300 km, EPC valo = turbo vaihtoon.

Miten tuo ilmeni, varoitteliko mitenkään etukäteen? Oliko auto huollettu ilman ongelmia 30000 km kohdalla?
Olikos tämä se auto jossa oli joku ylimääräinen sivuääni? Aika vähän on tainnut tähän saakka olla ongelmia näissä koneissa?

matlock

Itsellä päättyi juuri ajot Seat Leon ST 1.0 TSI DSG Stylen kanssa (vm. 2017). Sain auton 5/2017 ja yhteistä matkaa kertyi siten n. 2 vuotta ja 4 kk. Kilometrejä tuolta ajalta kertyi n. 48 tkm.

Yhteenvetona olin autoon erittäin tyytyväinen. Mielestäni autossa on erinomainen hinta-laatu -suhde. Auto oli 16" rengastuksella hiljainen ja erittäin taloudellinen. Kulutus koko ajalta keskimäärin oli noin. 5,3 litraa per km. Alin kulutus 4,4 l/100km, kun ajo oli rauhallista maantiepainotteista ajoa. Millään ajotavalla en saanut autoa viemään 7 litraa tai yli. Korkeammissa moottoritienopeuksissa kulutus vaihteli 6-6,8 litran väliin. Ei siis motarillakaan 7 ltr tai yli. Olin erittäin tyytyväinen auton suorituskykyyn ottaen huomioon moottorin koon. Mielestäni selvästi kokoistaan/tehoistaan pirteämpi eikä ohittaminen tuottanut tuskaa missään olosuhteessa. Täysin riittävä moottori tähän kokoluokkaan.

Omistusaikanani autossa ei ollut yhtään varsinaista teknistä vikaa, toimi siis moitteetta. Öljyä ei vienyt yhtään. Takuukorjauksia tuli pari lähinnä erinäisten nitinöiden ja narinoiden vuoksi. Nekin saatiin poistettua. Ensimmäisessä huollossa huomasivat, että toinen sumuvalo ei toimi. Se vaihdettiin uuteen. Itse en käyttänyt sumuvaloja lainkaan, joten en ollut vikaa edes huomannut.

Omistusajan loppumetreillä huomasin, että apukuskin oven alalaitaan oli ilmestynyt maali-/sinkkikupla, joka olisi vaatinut reklamointia merkkiliikkeeseen/toimenpiteitä. Kuplan päällä oli selvähkö kiveniskemä, joten tuskin olisi maalattu/korjattu takuuseen. Jäi siksi reklamoimatta tai seuraavan omistajan asiaksi.

Mainittakoon se vielä, että myöskin DSG toimi koko ajan moitteettomasti. Lievähkö tilan puute, etuvetoisuus ja talouden autokannan tiivistäminen jatkossa yhteen autoon ratkaisivat osittain ennenaikaisen myyntipäätöksen sekä vastaavasti päätöksen tilata uusi Toyota Rav4 Hybrid AWD Style. Autokuume on kallis tauti  :D

jukkanen

Lainaus käyttäjältä: matlock - 14.08.19 - klo:10:34
Itsellä päättyi juuri ajot Seat Leon ST 1.0 TSI DSG Stylen kanssa (vm. 2017). Sain auton 5/2017 ja yhteistä matkaa kertyi siten n. 2 vuotta ja 4 kk. Kilometrejä tuolta ajalta kertyi n. 48 tkm.

Yhteenvetona olin autoon erittäin tyytyväinen. Mielestäni autossa on erinomainen hinta-laatu -suhde. Auto oli 16" rengastuksella hiljainen ja erittäin taloudellinen. Kulutus koko ajalta keskimäärin oli noin. 5,3 litraa per km. Alin kulutus 4,4 l/100km, kun ajo oli rauhallista maantiepainotteista ajoa. Millään ajotavalla en saanut autoa viemään 7 litraa tai yli. Korkeammissa moottoritienopeuksissa kulutus vaihteli 6-6,8 litran väliin. Ei siis motarillakaan 7 ltr tai yli. Olin erittäin tyytyväinen auton suorituskykyyn ottaen huomioon moottorin koon. Mielestäni selvästi kokoistaan/tehoistaan pirteämpi eikä ohittaminen tuottanut tuskaa missään olosuhteessa. Täysin riittävä moottori tähän kokoluokkaan.

Omistusaikanani autossa ei ollut yhtään varsinaista teknistä vikaa, toimi siis moitteetta. Öljyä ei vienyt yhtään. Takuukorjauksia tuli pari lähinnä erinäisten nitinöiden ja narinoiden vuoksi. Nekin saatiin poistettua. Ensimmäisessä huollossa huomasivat, että toinen sumuvalo ei toimi. Se vaihdettiin uuteen. Itse en käyttänyt sumuvaloja lainkaan, joten en ollut vikaa edes huomannut.

Omistusajan loppumetreillä huomasin, että apukuskin oven alalaitaan oli ilmestynyt maali-/sinkkikupla, joka olisi vaatinut reklamointia merkkiliikkeeseen/toimenpiteitä. Kuplan päällä oli selvähkö kiveniskemä, joten tuskin olisi maalattu/korjattu takuuseen. Jäi siksi reklamoimatta tai seuraavan omistajan asiaksi.

Mainittakoon se vielä, että myöskin DSG toimi koko ajan moitteettomasti. Lievähkö tilan puute, etuvetoisuus ja talouden autokannan tiivistäminen jatkossa yhteen autoon ratkaisivat osittain ennenaikaisen myyntipäätöksen sekä vastaavasti päätöksen tilata uusi Toyota Rav4 Hybrid AWD Style. Autokuume on kallis tauti  :D

Kiinnostaisi miltä Rav4:n tilavuus käytännössä vaikuttaa Leon ST:hen verrattuna, etenkin tavaratila?

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: jukkanen - 14.08.19 - klo:09:32
Miten tuo ilmeni, varoitteliko mitenkään etukäteen? Oliko auto huollettu ilman ongelmia 30000 km kohdalla?
Olikos tämä se auto jossa oli joku ylimääräinen sivuääni? Aika vähän on tainnut tähän saakka olla ongelmia näissä koneissa?


Sama auto. Oli autofirman edustusauto, ostaessa noin 10000 km ajettu ja minun vaatimuksesta tehtiin silloin perusteellinen 30 000 km huolto, seuraava huolto on 40 000 km.

Maanantaina, työmatkalla yhtäkkiä tehot hävisi (limp mode) ja EPC valo ilmestyi. Tein moottorille stop/start, kaikki kunnossa, mutta parin kilometrin jälkeen taas EPC valo ilmestyi ja tehot hävisi. Tiistaina, huollossa kerrottiin, että turbon läppä jumittuu ja turbo menee vaihtoon.

Googlen mukaan se on (turbon) tyyppivika, esimerkiksi:

https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=799
https://www.briskoda.net/forums/topic/445168-12-tsi-charge-pressure-control-actuator-epc-fault/



jopi

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 09.08.19 - klo:23:07
Painele sormella ja kokeile mistä natisee. Silikonisuihketta väliin ja johan hiljenee. Ihan oikeasti.

Ovipahvit nimenomaan siitä yläosasta tahtovat natista ihan huolella. Pellin ja pahvin väliin suihkautus silikonia niin loppuu natinat.
Kokeilin silikonisuihketta jokaisen oven muovin ja pellin väliin suihkia. Ei auttanut ollenkaan, joten en siis löytänyt vielä rutinan ja natinan lähdettä.
Kiitti vinkistä kuitenkin.
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

Redi_sp

Saiskos apuja heimoveljiltä. Auton toimintamatka oli 45km kävin tankkaamassa 30, eli niin 20l, mutta toimintamatka ei pidentynyt ollenkaan? Missähän mahtaa olla vika ja saako jotenkin ”nollattua”?

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: jopi - 16.08.19 - klo:17:45
Kokeilin silikonisuihketta jokaisen oven muovin ja pellin väliin suihkia. Ei auttanut ollenkaan, joten en siis löytänyt vielä rutinan ja natinan lähdettä.
Kiitti vinkistä kuitenkin.

Voithan aina mennä huoltoon, se on takunalainen homma. Olen itse kaksi kertaa pyytänyt huoltoa poistamaan natinoita eri paikoista. Ja minusta silikoni ei ole oikea ratkaisu siihen, ainakin ovitiivisteihin ei voi silikonia laitaa, se vaan pahentaa natinoita.

CarsAndCoffee

Alusta rutisee töyssyissä tmv huomattavasti, ei kuitenkaan pitäisi olla mitään rikki, kun kuukausi sitten jarrujen vaihdon yhteydessä tarkistivat alustan ja sanoivat sen olevan hyvässä kunnossa. Muilla vastaavia kokemuksia? Miten ootte ratkaisseet tämän? Ainoa "oire" siis on tuo meteli, muuten alusta ok.

Natinoista, itsellä natisee mittariston lasikehys tai siitä todella läheltä joku. Karheella/epätasaisella asfaltilla resonoi välillä aika voimakkaasti ja kun painaa mittariston kohdalta kojelaudan muovia alaspäin niin resonointi loppuu heti. Milläs tämän sais korjattua, silikonisuihkeella sinne kehyksen reunoihin?

Auto on Leon SC '14.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 17.08.19 - klo:21:07
Voithan aina mennä huoltoon, se on takunalainen homma. Olen itse kaksi kertaa pyytänyt huoltoa poistamaan natinoita eri paikoista. Ja minusta silikoni ei ole oikea ratkaisu siihen, ainakin ovitiivisteihin ei voi silikonia laitaa, se vaan pahentaa natinoita.

Silikoni on just täydellinen ratkaisu liukkaroimaan kahden kitkaisen pinnan väliä jotka yleensä toisia hinkatessaan saavat ikävää kitinää aikaiseksi.

Tiivisteisiin ei sitten tosiaan silikonia suihkeena. Tulee ongelmia.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: CarsAndCoffee - 23.09.19 - klo:17:38
Natinoista, itsellä natisee mittariston lasikehys tai siitä todella läheltä joku. Karheella/epätasaisella asfaltilla resonoi välillä aika voimakkaasti ja kun painaa mittariston kohdalta kojelaudan muovia alaspäin niin resonointi loppuu heti. Milläs tämän sais korjattua, silikonisuihkeella sinne kehyksen reunoihin?
Auto on Leon SC '14.

Tuohon on olemassa valmistajan korjausohje. Mittaristo irti ja palat felt-huopanauhaa kiinnityskohtiin. Tuskin silikonilla korjautuu, koska sitä ei saa suihkutettua oikeaan paikkaan. Kysy huollosta, löytyy ohjeet & hinta. Ex. Cuprassa oli ongelma päällä, ei tehty mitään koska riski että sen jälkeen tilalle tulee kolme pahempaa ongelmaa/ritinää.  ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: CarsAndCoffee - 23.09.19 - klo:17:38
Alusta rutisee töyssyissä tmv huomattavasti, ei kuitenkaan pitäisi olla mitään rikki, kun kuukausi sitten jarrujen vaihdon yhteydessä tarkistivat alustan ja sanoivat sen olevan hyvässä kunnossa. Muilla vastaavia kokemuksia? Miten ootte ratkaisseet tämän? Ainoa "oire" siis on tuo meteli, muuten alusta ok.

Auto on Leon SC '14.
edestä? ettei etutukivarsien puslat narisisi? Golffissa ainakin tätä vaivaa esiintyi. Hiljenee hetkeksi suihkuttamalla sopivaa sprayta. Ilmeisesti parempi vaihtoehto olisi vaihtaa puslat erilaisiksi & nelipyöräsuuntaus sen jälkeen.
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

Ataraxia

Kuuluuko kojelaudassa aina näkyä A kun automaattivalot on käytössä?
Useinmiten merkkiä ei näy, toisinaan taas on A ilmaisemassa valoista (vaikka automaatti on valittuna).

dwntime

Kyllä jos valot on auto asennossa. Jos käännät valot päälle -asentoon sen valokytkimen niin se disabloi kaukovaloautomatiikan käytöstä.

vmoi73

Lainaus käyttäjältä: Ataraxia - 02.10.19 - klo:12:05
Kuuluuko kojelaudassa aina näkyä A kun automaattivalot on käytössä?
Useinmiten merkkiä ei näy, toisinaan taas on A ilmaisemassa valoista (vaikka automaatti on valittuna).

Ei kuulu. A joka näkyy mittaristossa tarkoittaa että kaukovaloavustin on kytkettynä. Eli kaukovaloavustin pitää kytkeä erikseen päälle, se ei kytkeydy vaikka valokatkaisimen kääntää AUTO asentoon.

jopi

Navin ecotrainer sekoilee niin, että antaa surkeat pisteet välillä vaikka kulutus olisi todella pieni.

Esim. ajoin 90 mittarinopeutta tasaisella tiellä, kulutus näytön mukaan 3,1L/100, mutta EcoPisteet näyttää ka. 24 / 100 tasaisesti (kulutus ka. 5.0L/100).
Välillä sitten korreloi ihan oikein pisteet ja kulutus.

Muilla kokemuksia?
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

b1mpo

Ajatko vaihdesuositusten mukaan? Jos et aja, tippuu pisteet. Pieniä kulutuslukemia voi saavuttaa ilman hyviä pisteitä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

GranLavida

Lainaus käyttäjältä: jopi - 02.10.19 - klo:14:38
Esim. ajoin 90 mittarinopeutta tasaisella tiellä, kulutus näytön mukaan 3,1L/100, mutta EcoPisteet näyttää ka. 24 / 100 tasaisesti (kulutus ka. 5.0L/100).
Välillä sitten korreloi ihan oikein pisteet ja kulutus.

Muilla kokemuksia?


Oma auto näyttää kyllä oikein nuo Ecopisteet, itsellä normaalisti 90-99 pistettä. Käytännössä ecotrainer alkaa rokottamaan pisteitä riippumatta kulutuksesta jos ajat yli 85 km/h (tämän huomaa helposti moottoritiellä) vaikka itse kulutus olisi miten pieni tahansa. Pisteet myös laskevat joka kerta kun joudut pysähtymään ja uudestaan kiihdyttämään tavoitenopeuteen.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 11.07.19 - klo:11:48
Leon, Mediasystem Plus ZB4:
Hardware: H30
Software: 0359

Tästä viikosta, joka aamu (tai sen jälkeen kun autoa ei ole käytetty pari tuntia), Mediasystem buutta kauemmin kuin yleensä ja on sen jälkeen osittain sekaisin, kieli, kuvakkeet, kaikki radion ja BT asetukset nollattu, konfigurointiavustin pomppaa jatkuvasti esille, ym. Huoltoon seuraavalla viikolla.

Radio meni silloin vaihtoon, mutta pian myös uusi alkoi  temppuilemaan, kun kytkee radion päälle, Seat logo pysyy näytöllä noin 10-15 sekuntia, sen jälkeen näyttö pimene ja taas Seat logo ilmene jne loputtomiin.

Eli taas mene radio vaihtoon, lisäksi huolto kertoi, että vaihtoradiot on tehtaassa remontoidut, eli kai niillä ei se oikein onnistunut.

jopi

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.10.19 - klo:14:51
Ajatko vaihdesuositusten mukaan? Jos et aja, tippuu pisteet. Pieniä kulutuslukemia voi saavuttaa ilman hyviä pisteitä.
Pääasiassa kyllä, kun DSG ja automaattitilassa suurimman osan ajasta. Joku bugi siinä on, kun sama pistevirhe myös taajamanopeuksissa ollut pienelläkin kulutuksella.
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

jopi

Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 02.10.19 - klo:14:54

Oma auto näyttää kyllä oikein nuo Ecopisteet, itsellä normaalisti 90-99 pistettä. Käytännössä ecotrainer alkaa rokottamaan pisteitä riippumatta kulutuksesta jos ajat yli 85 km/h (tämän huomaa helposti moottoritiellä) vaikka itse kulutus olisi miten pieni tahansa. Pisteet myös laskevat joka kerta kun joudut pysähtymään ja uudestaan kiihdyttämään tavoitenopeuteen.
No nyt selvisi yhteys huonojen pisteiden ja silti pienen kulutuksen välillä - SPORT moodi!
Eli vaikka ajaisit 7-vaihteella 80km/h, niin ecopisteet on surkeat noin 20 ja jos ajat samaa vauhtia samalla kulutuksella D-moodissa on ecopisteet normaalit.
Ja tosiaan lisäksi kova nopeus rokottaa pisteitä, vaikka kulutus pysyisi pienenä.
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

CarsAndCoffee

Herätellääs vähän viat ja ongelmat -lankaa. Eihän nää autot nyt voi olla monta kuukautta toimineet moitteetta.

Todennäköisesti pelkkä kylmäoire tmv, Etelä-Suomen "talvi" espanjalaiselle liikaa. Kuskin puolen (LED) umpion automaattinen ajovalonsäätö jää välillä kylmäkäynnistyksen yhteydessä alas. Pelkääjänpuoli toimii aina. Vikaan auttaa moottorin uudelleenkäynnistys, jolloin ajovalot kalibroituu uudelleen, tämä ei vaan ole sitä parasta herkkua 6-vuotiaalle alkuperäiselle akulle. Huonolla lykyllä vaatii 2-3:kin kertaa, jos webastoa ei esim. olla käytetty.

Tuntuu hyvin vahvasti liittyvän lämpötilaan, nimittäin +3C - +5C (tai lämpimämpi) välillä harvemmin olen huomannut tätä ilmiötä. Sitten kun aletaan lähentymään nollaa ja max -5C, alkaa oireilu ja se on hyvin satunnaista. Sanoisinko 5/10 kerrasta jättää valon alas. Kylmempiä säitä tässä nyt ei ole ollut, mutta mielestäni alle -5C se taas toimii normaalisti. Aika jännää.

Käynnistä auto hallissa / aja auto lämpimäksi ja käynnistä uudelleen = vika poissa. Webasto (20-30 min) ei eliminoi, mutta ehkäisee. Joko siellä on kylmänä joku bitti vinossa tai ohjainlaite tmv. kohmeessa.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: CarsAndCoffee - 05.01.20 - klo:20:50
Todennäköisesti pelkkä kylmäoire tmv, Etelä-Suomen "talvi" espanjalaiselle liikaa. Kuskin puolen (LED) umpion automaattinen ajovalonsäätö jää välillä kylmäkäynnistyksen yhteydessä alas. Pelkääjänpuoli toimii aina. Vikaan auttaa moottorin uudelleenkäynnistys, jolloin ajovalot kalibroituu uudelleen, tämä ei vaan ole sitä parasta herkkua 6-vuotiaalle alkuperäiselle akulle. Huonolla lykyllä vaatii 2-3:kin kertaa, jos webastoa ei esim. olla käytetty.

Edellisessä Cuprassa oli samaa, asiaa tutkittiin huollossa ja ongelmaan löytyi ratkaisu. Umpion ohjainlaitteen softa päivitettiin ja ongelma poistui. Eli yhteyttä valtuutettuun Seat-huoltoon. Vika ilmeni takuuajan jälkeen, korjaus/softaus ei ollut kallis.

Mitä akkuun tulee, niin sitä kannattaa latailla säännöllisesti älylaturilla. En lähtisi vaihtamaan, ellei akku ole oikeasti lopussa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ukko

Lainaus käyttäjältä: Sabel - 22.01.18 - klo:10:51
Kerääkö muilla Seat Leon 5F takavaloumpiot kosteutta sisään? ( takaluukussa olevaa osaa tarkoitan )

Onhan noita ollut, tyyppivian syy selitettynä:

https://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/seat-leon---murtumat-takavalojen-umpioissa

hge

Kyselläänpä täältä, jos löytyisi sieluntovereita. Neljättä vuotta Leon (1.4 TSI -13) autolla ilman vikoja ja nyt alkoi tapahtumaan. Eli turbo ei nosta ahtoja enää kunnolla. Välillä saa ladata talla tiskissä 3-5 sek, ennen kuin turbo lähtee mukaan. Tuntuu, kuin olisi hiljalleen pahentunut. Tuntuu myös siltä, kun isommalla vaihteella kiihdyttäessä auto hieman täristäisi (en muista varmaksi, onko ollu aiemmin). Mitään vikavaloja tai sen kummempia käyntihäiriöitä esim. tyhjäkäynnillä en ole huomannut.

Tänään aamulla koitin tyhjäkäynnillä hallissa nostattaa hiukan kierroksia ja kuulosti enemmän "jurnuttavalta" ääni kuin suhisevalta turbon osalta.

Googlailulla tuli aika liuta "turbo actuator" -veikkauksia vastaan, tai toki itse turbo. Oma autoni kuluttaa myös hiukan öljyä.

Vinkkejä, veikkauksia, kokemuksia? Vaikuttaako turbovialta vai voisiko olla jossain letkuissa ym. vikaa? Voisin tarkastella itse ilmeisimmät kohdat.

Varailen aikaa huoltoon tänään joka tapauksessa.
U jelly?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy