Superb Combi 2.0 TDI DSG 125kW Elegance -11

Aloittaja ePa, 10.02.11 - klo:11:54

« edellinen - seuraava »

ePa

Ensimmäinen huolto-ohjelman ulkopuolinen vierailu paikallisella korjaamolla tehty edellisviikolla.

Kuljettajan oven johtosarja oli vioittunut ja se vaihdettiin. Oireili niin, että ei mennyt kuljettajan puolen ovet lukkoon ja sisätilan tutkaa ei saanut pois päältä. Johtosarja ~160â,¬ ja tunti töitä. Ã,,änieristys ei haitannut korjausta.

Myös Eber oireili ja ei lähtenyt luotettavasti enää käyntiin. Korjausosat ~50â,¬ ja itse tein noin kolmessa tunnissa. Käytännössä poltin palasiksi, putsaus ja uudet tiivisteet ja laite kasaan.

Mittarissa nyt ~168tkm ja going strong.

Enhancer

Olisit toki hehkun vaihtanut samalla vaivalla uuteen, ensi talvena sama homma edessä...
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

ePa

Rakas päiväkirja...

Auto kävi määräaikaishuollossa ja ohjelmaan kuului "kaikki". Suodattimet, öljyt koneeseen ja laatikkoon ja bonuksena vänkärin takalaakeri. Mittarissa huollon kohdalla ~174tkm. Huollossa olivat tehneet havainnon, että nokkahihna olisi (taas) vaihdon edessä ja se hoidettiin viikkoa myöhemmin. Oiskohan se nyt neljäs hihna tässä koneessa. Huoltojen jälkeen auto tuntui jotenkin vetreämmältä tms. Vaieka selittää, mutta sellainen fiilis tuli ensimmäisellä ajolla huollon jälkeen.

Huoltokirjassa sivut täynnä joten maahantuojalta "laajennusosa" = uusi huoltokirja kympillä vanhan kaveriksi. Ajoturva edelleen voimassa.

Eberiin olisi tosiaan voinut vaihtaa hehkunkin, mutta jäi nyt tekemättä. Katellaan kuinka pelaa, nyt kun tuon on kertaalleen tehnyt eipä se nyt pelota uudelleen avata eikä tiivisteetkään nyt aivan mahottoman kalliita olleet.

ePa

Rakas päiväkirja.

Autoon vaihdettiin oman pysäköintitoheloinnin seurauksena takapuskuri. Alkuperäinen puskurista oli maali lähtenyt lohkeilemaan lastausaukon kohdalta joten tuli sekin kuntoon. Lohkeilulle en keksi syytä.

Samaan kulmaan oman töhöilyn kanssa osui myös tuntemattomaksi jääneen autoilijan vetokoukku.



Mittarissa ~225tkm, eikä mitään ongelmia. *kop kop*

RSOCUstin

Menikö tämä vaihtoon?
Tälläinen osui silmään ja muistin että olisikohan saman.

https://www.nettiauto.com/skoda/superb/12498996

ConD

Ei oo sama, kyllä tää alkuperäisessä taloudessa vielä on...
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

ePa

Niin se aikaa rientää.

Skodalla mittarissa ~320tkm ja vielä se tuossa pihassa on.

Perushommat tehty jota tämän ikäisissä Vaggineissa yleensä on. Puskureiden/lokareiden ruostekohdat käytiin Tammikuussa 2021 maalaamassa ja hihna on vaihdettu kuudenteen. Samalla kun hihna vaihdettiin niin siinä sitten vaihdettiin kaksoismassavauhtipyörä uuteen ja laturin vapaakytkinkin vaihdettiin samalla. Nämä kaikki ns ennakoitavina huoltoina ja autolla on vaan tarvinnut ajaa ja tankata.

Renkaita ostettu jos siltä näyttää nyt alla on pyörinyt Hakkapeliitta8 ja Continanetal premium 6 tms. josta muistuikin mieleen, että taakse on vaihdettu molemmat takatukivarretkin, kun nelipyöräsuuntauksessa ei suostunut pultit aukeamaan, niin ne pultit avattiin murusina. Oli helpompi vaihtaa koko tukivarsi.

Ajaminen on maksanut/maksaa tällä hetkellä 0,17â,¬/km. Ajetaan lisää vaan, vaihdossa tästä ei saa "mitään" enää ja eipä oikein mitään uutta kinnostavaakaan ole ulottuvilla. Ehkä sitten Enyaq RS joskus kun niitä saa.

ePa

Kun mikään ei kestä.

Heti kun auton ajorytmi poikkeaa normaalista alkaa paikat hajoamaan. Mittarissa ~330tkm (eli vain ~10tkm/vuosi, normaalin ollessa 50+tkm) ja EGR tuli tiensä päähän. Nyt jo. Ei nää Vaggineet kestä mitään.

OEM komponentti Tsekeistä ja itsevaihdoin omassa tallissa. Merkkihuollon hinta-arvio oli ~1800â,¬ joka oli tällä kertaa liikaa. Ehkä 10-12 tuntia meni kolmena päivänä. Purkaminen kovempi homma kuin kasaaminen. Lattialla/tinkin varassa ei kannata yrittää ellei käsistä löydy ylimääräsiä niveliä ja poikkeuksellisia mittoja.

Käytännössä osa kaivetaan kardaanitunnelin kautta ulos.

rawpower

Lainaus käyttäjältä: ePa - 21.05.23 - klo:09:25
Kun mikään ei kestä.

Heti kun auton ajorytmi poikkeaa normaalista alkaa paikat hajoamaan. Mittarissa ~330tkm (eli vain ~10tkm/vuosi, normaalin ollessa 50+tkm) ja EGR tuli tiensä päähän. Nyt jo. Ei nää Vaggineet kestä mitään.

OEM komponentti Tsekeistä ja itsevaihdoin omassa tallissa. Merkkihuollon hinta-arvio oli ~1800â,¬ joka oli tällä kertaa liikaa. Ehkä 10-12 tuntia meni kolmena päivänä. Purkaminen kovempi homma kuin kasaaminen. Lattialla/tinkin varassa ei kannata yrittää ellei käsistä löydy ylimääräsiä niveliä ja poikkeuksellisia mittoja.

Käytännössä osa kaivetaan kardaanitunnelin kautta ulos.

Hyvin on kestänyt EGR 12v ja 330tkm kuitenkin. Kova hinta marmorilla. Toki jos työtunteja menee tuo 10-12 niin ja osat päälle niin siitähän se koostuu. Muistan kun itsellä oli 2010 CEGA moottorilla RS octavia 2.0 tdi. Siitä meni alipainekalvo rikki egr coolerista. Marmorin hinta osalle 700 ja työt 500. Sain sitten täältä foorumilta purkuosan halvalla ja paikallisella luottokorjaamolla tais mennä töihin vajaa 400e.

ePa

#69
Ei nämä kestä mittään ja kokoajan saa olla remontoimassa.

Pääasiallinen kuski raportoi ettei meinaa kabiinissa lämpöä riittää ja jäähdytysnesteen viisarikaan ei nouse suoraan ylöspäin ympäristön lämpötilan ollessa -20 pahemmalla puolella. Pienen tiedustelun jälkeen OEM osat tilaukseen eli vaihteiston ja moottorin termostaatit tilaukseen ja iltavapaa-anomus vetämään.
e: jostain syystä herjaa tietokanta virhettä eikä anna koko viestiä kirjoittaa/tallentaa ja pyytää ottamaan ylläpitoon yhteyttä. Mutta miten?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy