Kokemuksia DSG-vaihteistosta (7v)

Aloittaja Jyri, 04.12.09 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

Jyri

Kun tuossa on jo aihe ensimmäisen sukupolven DSG vaihteistosta, niin laitetaan tähän ketjuun sitten kokemuksia 2. sukupolven DSG vaihteistosta. Tässähän on pykäliä 7 kappaletta ja kytkin on ns. kuiva, verrattuna ensimmäisen sukupolven märkään toteutukseen. Kestävyydestä ei vielä liene kertynyt kauheasti kokemusta. Olisi hyvä jos joku löytäisi jostain tekniset rajoitukset mitä näillä eri laatikoilla on, jostain olen ymmärtänyt että tässä mallissa suurin sallittu vääntö olisi 250Nm ja tuossa ensimmäisen tukupolven laatikossa se olisi 350 Nm, osaako joku vahvistaa, voin sitten niitä tähän päivittää.

kt

Noinhan internetsivuilla kerrotaan, että DSG6 =max 350Nm ja DSG7=250Nm käytettynä poikittaismoottoreissa. Uusi malli DSG7=550Nm on tulossa pitkittäisiin ja quatroihin..
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Markku J

Tämä uusi DSG7, joka Audissa S-tronic -nimellä myydään, kestänee vääntöä tuon 550 Nm, kun sitä jo nyt käytetään Q5:ssä 3.0 TDI:ssä 500 Nm vääntävän koneen kanssa.

Tietääkö kukaan palstalaisista, onko tässä S-tronic -versiossa märät kytkimet ?

slash

MarkkuJ, kyllä meidän autoissa ymmärtääkseni on jo kuivat kytkimet.
Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

massa

#4
kyllä minulla taas olisi käsitys että märät meillä on. Ja mm alla olevilla sivuilla mielestäni puhutaan sama kieltä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox <-tuolta kun kattoo kohdasta Audi longitudinal DSG
http://www.eurocarblog.com/post/677/the-new-audi-s-tronic-7-speed-gearbox <-tuolta varmistuu se max torque 550nm
- Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa - ex. B8 Avant 2.0TFSI quattro

Jyri

Osaisiko/ehtisikö joku kaivamaan oikeat nimet noille eri vaihteistoille, olisi mielestäni hyvä että jokaisella tyypillä olisi oma keskustelunsa.

massa

^jos nyt oikein ymmärrän halusi niin 7v S-tronic ja uusi 7v DSG keskustelu tulisi käydä omissa lokeroissaan?

noiden virallisista nimistä ei varmuutta, mutta äsken kirjoittamani wikipedian sivun mukaan 7v DSG olisi DQ200 ja tämä meidän S-tronic DL501 (jossakin kirjoituksissa olen nähnyt myös DL550, joka kuulostaisi loogiselle..)
- Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa - ex. B8 Avant 2.0TFSI quattro

Jyri

Lainaus käyttäjältä: massa - 05.12.09 - klo:18:16
^jos nyt oikein ymmärrän halusi niin 7v S-tronic ja uusi 7v DSG keskustelu tulisi käydä omissa lokeroissaan?

Tokihan DSG vaihteistoilla on paljon yhteistä, mutta sen perusteella mitä on kokemuksia omasta Touranissa olevasta 6v versiosta ja tulevasta 7v versiosta joka tulee Superbiin, niin ainakin lyhyen koeajon perusteella tuntuivat kuitenkin "erilaisilta", eli mielestäni tämä olisi perusteltua. Ja huoltojenkin osalta nämä lienevät aika eri tapauksia?

massa

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 05.12.09 - klo:18:39
Lainaus käyttäjältä: massa - 05.12.09 - klo:18:16
^jos nyt oikein ymmärrän halusi niin 7v S-tronic ja uusi 7v DSG keskustelu tulisi käydä omissa lokeroissaan?

Tokihan DSG vaihteistoilla on paljon yhteistä, mutta sen perusteella mitä on kokemuksia omasta Touranissa olevasta 6v versiosta ja tulevasta 7v versiosta joka tulee Superbiin, niin ainakin lyhyen koeajon perusteella tuntuivat kuitenkin "erilaisilta", eli mielestäni tämä olisi perusteltua. Ja huoltojenkin osalta nämä lienevät aika eri tapauksia?
totta. paljon yhteistä, mutta kuitenkin ainakin 7vDSG ja 7vStronic ovat niin erilaisia tietojen mukaan että olisi mielestäni ihan perusteltua keskustella omassa paikassaan kustakin versiosta.
- Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa - ex. B8 Avant 2.0TFSI quattro

Jyri

Vielä kun keksisi oikeat nimet millä keskustella näistä kolmesta eri vaihtoehdosta, niin niille voisi avata keskustelut niilö nimillä?

Timo T

LainaaVielä kun keksisi oikeat nimet millä keskustella näistä kolmesta eri vaihtoehdosta
Miten olisi 7v malleille:
7v dsg/S-tronic ja 7v S-tronic (pitkittäis -koneet)
tai jotain tuohon suuntaan?


VW-man

Vaihtaa pehmeämmin kuin 6-vaihteinen DSG tai siltä minusta ainakin tuntuu. Liikeellelähdöt ovat myös todella pehmeitä ja vaivattomia jos vertaa 6-vaihteiseen ja vakiovarusteena tämän vaihteiston yhteydessä oleva mäkipidätin on mainio: painat jarrua kerran napakasti ja auto pysyy paikallaan ylämäessä kotvan aikaa vaikka et pidä jalkaa jarrulla>helpottaa mäkilähtöjä yms. (DSG:llä ilman mäkipidätintä auto lähtee helposti valumaan taaksepäin). Vaikuttaa, että tuo seitsenvaihtenen DSG on myös polttoainetaloudellisempi niin kaupunki-, maantie-, kuin moottoritieajossakin. Miten tämä on mahdollista: no laatikko on kevyempi, pienempi ja öljytilavuus on myös aivan naurettavan pieni vs. 6-vaihteinen DSG. Toki tähänkin kannattaa vaihtaa ne öljyt 60.000km:n välein ja tähän versioonhan se lysti ei paljoa maksa kun öljyä menee yks luraus. Myös S-asennolla laatikko toimii fiksummin kuin 6-vaihteisella samassa moodissa. Ainoa ärsyttävä piirre on se, että D:llä mennään melkein aina tasakaasulla kaupungissa ja taajamassa niin että kierrokset on vain hieman yli tonnin ja vähintää nelonen, usein kylläkin jo kutonen on viidenkympin nopeudessa päällä ja seiska kuudessakympissä tai allekin. Tuo saa aikaa sen, että voimasiirto jyrisee/moottoritilasta kuuluu jyrinää/meno tuntuu ponnettomalta hetken aikaa kun kierrokset on kertakaikkiaan liian pienet ja vaihde liian suuri johonkin tilanteeseen nähden. Toki laatikko vaihtaa herkästi pienempään, mutta sitten vaihtaa melko heti takas suurelle vaihteelle vaikka väkisin. Joskus laatikko vaihtaa myös aivan turhaan (varsinkin tasakaasulla ajettaessa) kaupungin laitamilla ylämäkiin ajessa kuutosen silmään mäkeä noustessa/juuri ennen mäkeen nousua ja sitten kun ajat mäkeä eteenpäin kuuluu jyrinää kun vaihde on kertakaikkiaan liian suuri ja sitten laatikko vaihtaa pari pykälää alaspäin neloselle ja kun on päässyt mäen ylös, niin taas mennään kutosella jos vauhti on sopivan korkea (esim. yli 50km/h).


Myös joskus jollain tiellä joka on oikein mäkinen ja jolla nopeus on max 80km/h laatikko turhaan ajattaa seiska silmässä kun se joutuu vähänväliä tiputtamaan kutoselle kun puhti ei seiskalla tasakaasulla riitä. Turha sen on sitä kuutosta isompaa laittaa silmään kun kerta nopeus on max 80km/h ja ajellaan tasakaasulla ja mäkeä tulee näen jälkeen. No loota on ohjelmoitu noin.

Laatikko on pelannut vuoden ja 20.600km:a ihan ok, mutta muutaman asian olen havainnut:

- mitä kylmempi keli tai mitä kauemmin auto on seissyt vaihteisto saattaa nikotella/toimii tahmeasti ensimmäisten kilsojen ajan kunnes moottori on lämmin ja öljy lämmennyt>D:ltä kun vaihtaa S:lle ei nikkottele niin selkeästi kylmällä kelillä/kylmällä koneella ekojen kilometrien ajan (tuo on kuulemma ominaisuus, että pakkanen on myrkkyä tuolle vaihteistolle kunnes kone on lämmin ja paikat muutenkin vetristyneet)

- tämmöinen toimintahäiriö on on noin kolme kertaa esiintynyt: pysähdyn valoihin/risteykseen ja sitten lähden normaalisti liikkeelle>laatikko ei vaihdakaan isompaan vaan ykkösellä mennään jonkin matkaa kierrosten huutaessa kunnes loota lopulta vaihtaa monta pykälää suuremmalle kerralla

- vaihteet vaihtuu yleensä aivan upeasti, mutta toisinaan neloselta vitoselle vaihtuminen tapahtuu nykäisemällä/jotenkin tulee semmoinen luistatauksen tunne ja perään nykäisy. Ei aina tee tätä ja se miten käyttää kaasua/kiihdyttää vaikuttaa tähän. Muilla vaihtella ei tee tätä. En tiedä onko vika vai ominaisuus...

- joskus laatikko empii tai miettii tietyissä tilanteissa, mutta todella harvoin>empimistä ja miettimistä tapahtuu selkeästi harvemmin kuin 6-vaihteisen kanssa

- tästä en tiedä onko vika vai ominaisuus, mutta joskus kun peruuttaa tuntuu jarrupolkimen alla semmoinen ravistus koko pakittamisen ajan. Aina ei tätä tee, mutta melkein päivättäin joskus kuitenkin.


skula

Omassa seiskalovisessa ei ole enää mitään erityistä vikaa, paitsi se että välillä se nykäsee alaspäin vaihdettaessa ikävän voimakkaasti. Alun kangertelu liikkeelle lähdöissä tuntuu olevan historiaa, vain tuo turhan laimea lähtö ärsyttää välillä..

Peeveli

Omani pelannut pääosin mainiosti. Muutaman kerran nykäissyt 1-2 tai 2-3 välillä tuntuvammin, ja joskus pakittaessa viivettä (vain silloin kun joutuu nopeasti muuttamaan eteenpäinmenosta pakitukseksi). Mäkilähdöt ongelmattomampia kuin 6-lovisessa versiossa, mutta talvirenkailla sutaisee helposti tyhjää. Eli kyllä tämä käyttömukavuudessa manuaalin voittaa, vaikkaan en mene vannomaan etten koskaan hankkisi manuaalilootaista (luultavasti kuitenkaan en)...

skula

(ehkä OT)

Sutaiseeko sulla tyhjää vaikka AutoHold on päällä? Oliko tuo AutoHold vakiona myös Golfissa DSG:n kanssa?

Vajaavetoisten ongelma. Seuravassa autossa tätä ongelmaa ei ole, tai sitten se sutii takaa  :D

Peeveli

Siis Skula tarkoitat sitä mäkijarrua (pitää 2 sek auton paikallaan)? Juu, kyllähän se sutaisee aika helposti jos ei ole varovainen kaasun kanssa (johtunee joko koneen aika muikeasta alaväännöstä kiitos kompressoriahtimen tai sitten vaan lootan ominaisuudesta). Nyt ajelen oikein supervarovasti (pappatyyli jippii) kun teen uusille nastarenkaille sisäänajoa.

VW-man

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 16.12.09 - klo:09:47
Omani pelannut pääosin mainiosti. Muutaman kerran nykäissyt 1-2 tai 2-3 välillä tuntuvammin, ja joskus pakittaessa viivettä (vain silloin kun joutuu nopeasti muuttamaan eteenpäinmenosta pakitukseksi). Mäkilähdöt ongelmattomampia kuin 6-lovisessa versiossa, mutta talvirenkailla sutaisee helposti tyhjää. Eli kyllä tämä käyttömukavuudessa manuaalin voittaa, vaikkaan en mene vannomaan etten koskaan hankkisi manuaalilootaista (luultavasti kuitenkaan en)...

Mulla on kanssa tuo mäkilähtöavustin (myyjän mukaan tuo on taas eri asia kuin esin. Tigun mäkipidätin>näin kerran mulle sanoi se Herttoniemen VW-puolen näpsäkkä myyjätrainee) ja itse en saa kyllä mitään sutimisia aikaa mäestä lähdettäessä. Enempi sain sutimisia ja valumisia aikaa silloin kun mulla oli auto 6-vaihtesella DSG:llä jossa ei ollu mäkilähtöavustinta vakiona kuten näissä seiksavaihteisissa on ja taitaa olla nykyään kaikissa vakiona jos on DSG tai S-tronic ja kasattu tuotantoviikon 22/08 jälkeen.

plu

Miten ihmeessä tämmöisellä 6 vaihteisellakaan saa valumista mäkilähdöissä aikaiseksi? Ei ole nimittäin ikinä ollut minkään sortin ongelmaa, ja auto on melkein päivälleen 2 vuotta vanha eli ei varmaankaan ole mitään teknisiä vimpaimia avustamassakaan noita mäkilähtöjä?

Mutta siis, kun mäessä nostaa jalan jarrulta, niin kytkin alkaa napata kiinni ja pitää auton paikallaan (loivassa mäessä jopa ryömittää vähän) sen aikaa että saan jalan kaasulle ja lisättyä kierroksia. Aina on toiminut noin, ilman mitään merkkejä ongelmista. Olenko vain poikkeuksellisen onnekas?

Peräkärryn peruuttaminen ylämäkeenkin onnistui helposti tätä Turun(kin) seutua piinaavasta pakkasaallosta huolimatta. -17 asteessa tuon jouduin tekemään, ja kaasun kanssa piti kyllä olla normaalia maltillisempi, sillä kytkimellä on kylmänä jotenkin enempi viivettä, mutta ihan hyvin homma onnistui. Ei hypi eikä pompi saatikka valu, sutii kyllä stnan helposti, mutta tähän syy löytyy varmaankin remmiahtimesta :).

Jos tuo 7 vaihteinen toimii puoliksikaan noin hyvin, niin otan sen kyllä ilomielin seuraavaan pirssiin. Mitä koeajoilla olen käynyt, niin vaihdot ainakin tuntuu menevän vielä jouheammin kuin omassa...kärryn peruutuksia sun muita erikoiskikkailuja ei tietenkään koeajoilla pääse testaamaan.
Jesus saves...but Teemu Selanne takes rebound and he scooooooooooores!!!

skula

Kaikissa DSG laatikollisissa olen huomannut selkeää taaksepäin valumista jos mäki on oikeasti jyrkkä. Loivat eivät ole mikään onelma. Itsekin käytän tuota AutoHoldia aika harvoin, pari kertaa erää kaupan parkkikselta lähtiessä on niin jyrkkä nousu, että kytken tuon päälle, koska ilman sitä se ehtii valua melkein metrin alas.. Enkä halua että lähdöstä tulee liian rivakka.

VW-man

Loivassa ylääessä tuo ex-auto pysi jonkin aikaa paikallaan, jopa hieman ryömikin ja mäkilähdöt yms. sujui niissä ok, mutta heti kun oli  vähän jyrkempi mäki vaikka parkkihallin uumenista noustessa ja jostain syystä joudut vaikka edellä ajavien takia pysähtymään jyrkähköön kohtaan niin auto ei pysyny paikallana tai lähde ryömimään eteenpäin kun hölläät jarrun. Päinvastoin: lähtee valumaa kovaakin vauhtia alaspäin jos et salamana paina jarrua tai avita tuota lähtemistä käkkärillä tai rajuhkolla kaasutuksella. Sama homma kävi kaupungissakin joskus jos oli jyrkkä mäki ja takana autoja ja katu oli kapea....Vastaan tuli auto ja jouduin pysähtymään ylämäkeen ja sitten auto lähtee valumaan taakse syntyy ja paniikki, että helvetti takana on auto melkein puskurissa kiinni ja valunko päin sitä. Tässä uudessa ei moista tapahdu: auto pysyy voimakkaan jarrun panalluksen jälkeen paikallaan kuin tauti ilman, että jarrua tarvii painaa ollenkaan sen jälkeen (kokemuksen perusteella auto pysyy paikallaan jarrut ns. lukkiutuneena kyllä pidempään kuin kaksi sekuntia ja olen kokellut vaikka kuinka jyrkissä mäissä ja se pysyy mahtavasti paikallaan ja estää taaksepäin valumiset. Vapautuksen jälkeen lähtee heti kunnolla ryömittämään eteenpäin eikä valu minnekään. Tuosta taaksepäin valumisesta on monta kirjoitusta suomi24:ssä ja ultimate.vw:ssä. Monesta se oli pyllystä että mäessä lähtee suhuna taaksepäin ja ei ollut niin hyvin onnistuvia ne mäkilähdöt kaikilla muutoinkaan aiemmin noilla DSG-vaihteilla versus perinteinen momentinmuunnillinen automaatti, joten siksi kai se avittaja tuli vakiovarusteeksi kaikkiin autoihin joissa on DSG- tai S-tronic-vaihteisto.

plu

Vai noin on asiat...ihmettelen vaan, kun luulisin kahden vuoden aikana kolunneeni jo niitä jyrkempiäkin mäkiä jonkunkin verran, ja parkkihalleista ollaan pois päästy...siis ilman että muistan yhtäkään kertaa auton valuneen taaksepäin. Voi kyllä olla etten vaan tunnista tilannetta, sillä kaikki edelliset autoni ovat olleet manuaalivaihteilla, ja olen siksi tottunut käsijarrulla pidättämiseen että saatan tehdä sen vaistomaisesti edes ajattelematta asiaa sen enempää. Täytyy yrittää muistaa oikein kokeilla tuota.

Oli miten oli, otan ilolla vastaan 7 -vaihteisia versioita varten tehdyt parannukset myös tähän asiaan...on paljon mahdollista että hankin DSG:n seuraavaksi myös perheemme kakkosautoon (1,4 Polo DSG:llä oli aidosti mukava kokemus!) ja siksi nuo 6 -vaihteisessa olleet puutteet voisi ajajakunnan laajentuessa muodostua isommaksi ongelmaksi.
Jesus saves...but Teemu Selanne takes rebound and he scooooooooooores!!!

Peeveli

No on sulla plu sitten erikoinen 6-lovinen dsg ellei se valu taaksepäin jyrkässä ylämäessä! Itselläni oli 1 v 4 kk kokemusta 1,4 tsi-Jettassa siitä joten on oma kokemus. Ja valui todella rivakkaan taaksepäin ellei salamana pistänyt jalkaa kaasulle tai käyttänyt käsijarrua. Jo esim Espoon Leppävaaran Sellon kauppakeskuksesta ulosmenoväylän kohoava ajoluiska toi tuskanhien joskus pintaan valumisen takia kun ajatuksissaan ei muistanut asiaa.

Marko_K

Omalla DSG7:lla tulee lähiviikkoina 50000 km täyteen ilman erityisiä huolia tai murheita. Pohjimmiltaan laatikko on miellyttävä, pidän siitä erityisesti matka-ajossa. Kaupungissa en niinkään, nykivässä ajossa meno on välillä turhan kulmikasta, kun vaihteisto joissain tilanteissa liian herkästi vaihtaa pienempää sisään ja auto hyökkää.

Maantiellä pitkät välitykset pitävät kulutuksen pienenä ja menon hiljaisena. Kytkinpolkimen puute parantaa huimasti ergonomiaa manuaaliin verrattuna. Vaikka maantiellä DSG jopa pienentää kulutusta, niin kokonaisuutena se kuitenkin on selvästi manuaalia suurempi.

Ehdottomasti epämiellyttävin ominaisuus liittyy kuitenkin risteyksiin hidastamiseen ja pysähtymättä liikkeelle lähtemiseen -- kun risteykseen rullaa ja melkein pysähtyy, mutta lähteekin sitten vauhdilla kiihdyttämään, on vaihteisto täysin hukassa eikä meinaa kirveelläkään saada pientä vaihdetta sisään kiihdyttämistä varten. Viive ehkä tuntuu pidemmältä kuin oikeasti onkaan, mutta erittän ärsyttävä se on.

Vikoja laatikossa ei ole tullut, ellei sellaiseksi laske pari kertaa esiintynyttä vaihteen kytkeytymättömyyttä startin jälkeen -- kun kepin siirtää D:lle, vaihde ei kytkeydykään, vaan D vain vilkkuu monitoiminäytössä.

Summa summarum: Ihan kiva, mutta ei kuitenkaan mielestäni hintansa arvoinen -- yli 3000 euroa on paljon rahaa tuosta. Varsinkin, kun speksien väittämä kulutuksen mataluus ei ole totta. Vaihtaisinko takaisin manuaaliin? Joo, jos saatavilla olisi 7-vaihteinen manuaali lyhyemmällä kytkinpolkimen liikeradalla. Mutta kun ei ole, niin tällä mennään.

Quality

Lainaakun risteykseen rullaa ja melkein pysähtyy, mutta lähteekin sitten vauhdilla kiihdyttämään, on vaihteisto täysin hukassa eikä meinaa kirveelläkään saada pientä vaihdetta sisään

Onko Touranissasi rattiläpyskät? Niillä jarruttaenhan on aina oikea pykälä pesässä, ja juuri pienestä vauhdista liikkeelle lähdettäessä voi sitten kiihdytellä niillä. No toki manuaalimoodissa silloin mennään, mutta mielestäni kuitenkin pienempi paha.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

VW-man

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 29.12.09 - klo:10:40
No on sulla plu sitten erikoinen 6-lovinen dsg ellei se valu taaksepäin jyrkässä ylämäessä! Itselläni oli 1 v 4 kk kokemusta 1,4 tsi-Jettassa siitä joten on oma kokemus. Ja valui todella rivakkaan taaksepäin ellei salamana pistänyt jalkaa kaasulle tai käyttänyt käsijarrua. Jo esim Espoon Leppävaaran Sellon kauppakeskuksesta ulosmenoväylän kohoava ajoluiska toi tuskanhien joskus pintaan valumisen takia kun ajatuksissaan ei muistanut asiaa.


Tolle 6-vaiteisen DSG:n taaksepäin valumiselle on toki mahdollista tehdä joku säätö. Mäkin edellisen auton kohdalla narisin hullossa, että minusta tää valuu ärsyttävästi taaksepäin oikein jyrkissä mäissä ja ne teki sitten jonkun sopeutuksen/säädön takajarruihin (työmääräimellä luki jarrujärjestelmän sopeutus DSG:hen tai jotain sinnepäin) ja sen jälkeen auto toki edelleen valui taaksepäin ylämäissä, mutta huomattavasti vähemmän jos vertas autoa vanhempien Golf Plussaan jossa sama laatikko, mutta ei tehty tuota takajarrujen sopeutusta. Tuotantoviikon 22/08 jälkeen mäkilähtöavustin tuli vakiovarusteeksi kaikkiin DSG:llä varustettuihin autoihin helpottamaan noita mäkilähtöjä ja tekemään niistä yhtä vaivattomia kuin perinteisillä momentinmuunnillisilla tomaateilla varustetuissa autoissa.

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Quality - 29.12.09 - klo:18:20
Onko Touranissasi rattiläpyskät? Niillä jarruttaenhan on aina oikea pykälä pesässä

Totta ihmeessä on, ilman niitä DSG olisi suorastaan "käyttökelvoton". Noilla toki pystyy ongelman kiertämään, mutta sitten mennään puhtaasti manuaalisesti.

vkjoki

Olen erittäin tyytyväinen DSG-7-vaihteistoon Golf VI 1.8TSI:ssä. Lähdöissä on vaikea saada aikaiseksi nykäisyä ovatpa jarrun vapautustekniikka ja kaasun lisäämistekniikka sitten millaiset tahansa. Myöskään ajonaikaisissa vaihdoissa minulla ei ole valittamista. En kylläkään tarkkaile vaihteiston toimintaa intensiivisesti, vaan annan sen elää omaa elämäänsä. Mäkilähtöavustin on mukava lisäominaisuus. Ohjauspyörän vaihteenvalitsimia käytän vain leikkimielisesti - mitään todellista tarvetta minulla niille ei ole. Suurin ero Golf V 1.4TSI:n DSG-6-vaihteistoon on juuri lähdöissä - DSG-6:lla sai aikaiseksi pehmeän lähdön, kunhan osasi tekniikan, mutta DSG-7 toimii aina pehmeästi.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Maximus

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 29.12.09 - klo:21:14
Olen erittäin tyytyväinen DSG-7-vaihteistoon Golf VI 1.8TSI:ssä. Lähdöissä on vaikea saada aikaiseksi nykäisyä ovatpa jarrun vapautustekniikka ja kaasun lisäämistekniikka sitten millaiset tahansa. Myöskään ajonaikaisissa vaihdoissa minulla ei ole valittamista. En kylläkään tarkkaile vaihteiston toimintaa intensiivisesti, vaan annan sen elää omaa elämäänsä.

Tämä kaikki on aivan kuin minun suustani, paitsi että auto on Octavia... Ajo sujuu aivan yhtä "rasvattuna" kuin momentinmuuntimella, jolla ajoin 1996-2009. Yksi öljynvaihto tuohon laatikkoon, ei mitään murheita tai ongelmia. Automaattihistoriani on siis varsin "onnellinen". Nyt DSG:llä kulutuslukemat ja suorituskyky ovat paljon paremmat, mutta muuten siis homma sujuu kuin "tanssi". Siis sellaiselta, joka osaa... Ei nykimisiä, ei valumista jne.

Ei oikein nappaa kohdalleen myöskään tuo "risteykseen rullaaminen ja melkein pysähtyminen". Itse kyllä tuota paljon harrastan, mutta kyllä DSG sen hoitaa: vauhdin vähetessä huomaan ajavani D3:lla ja sitten ennen pysähtymistä näen luultavasti pesässä olevan D2... Jos nyt polkaisen kaasua, niin kyllä se siitä hyvin lähtee! En tosiaan oikein ymmärrä, kuinka täällä jotkut "rullailee". Vai onko vaihteistoissa joitain todellisia virityseroja.

Rattiläpysköjä en tietentahtoen ottanut ja minun kohdallani se on ollut yksi kohdalleen osuneista valinnoista. En siis ole kaivannut hetkeäkään. DSG:n "manuaalipuolta" olen testimielessä kerran tai kaksi kokeillut. Omassa autossani en nyt yli 5 kuukauden aikana ole S-moodia käyttänyt kertaakaan... Varmaan kokeilen sitä joskus, ainakin ennenkuin takuuaika umpeutuu. Mutta me on kyllä DSG7:n kanssa oltu aikalailla "yhtäpuuta" eli D-moodi on riittänyt hyvin, mitään muuta en ole tarvinnut. Hyvin siis meillä "synkkaa". Ainoa pieni epävarmuustekijä liittyy siihen, mitä tämä uudehko tekniikka oikein kestää. Ei sen nyt 200 tkm:ää tarvitsisi selvittää, mutta kyllä tässä nyt sellaiset 3 vuotta ja 50 tkm sillä täytyis pärjätä. Muuten tämä kaikki tämänhetkinen ilo kääntyy pettymyksen puolelle.

Kulutuslukemista omalta osaltani sen verran, että aika hyvin minulla on pätenyt se mitä valmistaja on ilmoittanut. Tien päällä pitemmässä ajossa pääsee jopa aivan vitosen pintaan ja puhtaassa kaupunkiajossa ysin molemmin puolin. Nyt talvikeleilläkin. Mutta onhan mulla letkulämmitin päivittäisessä käytössä, toki.
"Age quod agis - tee mitä teet"

Jyri

Voisikohan nuo erot kokemuksissa johtua mootoreista 1.8TSI ja 1.9 TDI ?

Marko_K

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 30.12.09 - klo:01:06
Voisikohan nuo erot kokemuksissa johtua mootoreista 1.8TSI ja 1.9 TDI ?

Ehkä sillä on osansa johtuen erilaisista välityksistä ja kierrosalueista, mutta voisin myös yrittää selittää paremmin, tuo kuvaukseni oli aika epämääräinen -- pohjimmiltaan kyseessä on kuitenkin DSG:n rakenteesta johtuva ongelma.

Tyypillinen paikka, missä tuon ilmiön saan esiintymään, on työmatkalleni osuva kahden valtatien eritasoristeys: alemmalta valtatieltä erkanee ramppi, joka tekee suht tiukan 180 asteen kaarteen oikealle ylemmän valtatien risteykseen. Risteyksessä ramppi päättyy T-risteykseen, josta käännyn normaalisti oikealle.

Saavun normaalisti rampille 80 km/h ja hidastan nopeuden moottorijarrutuksella miinusrattiläpällä rampin alkupuoliskolla 40-50 km/h nurkille. Tämän jälkeen palautan laatikon plusläpän pitkällä painaisulla takaisin automaattitilaan ja hoidan lopun hidastamisen jarrujen voimin. Itse kääntymistilanteessa nopeus lienee haarukassa 20-30 km/h, en ole tarkkaillut. Vasemmalta tulijoiden vuoksi kiihdyttäminen ilman kiihdytyskaistaa on usein tehtävä ripeästi, joten painaisen myös kaasua reippaasti. Ja tuosta sitten on seurauksena helposti vatulointia: jos vaihteisto on nelosella (hyvin todennäköistä noilla nopeuksilla), se haluaakin vaihtaa kakkoselle -- ja se kestää DSG:n rakenteesta johtuen "pienen ikuisuuden", koska ko. vaihteet ovat kaksoisvaihteiston samassa puoliskossa.

Ei viive ole mikään tolkuton, mutta se on selkeä DSG:n akilleen kantapää, ilmiö joka esiintyy yhtä hyvin kuusi- tai seitsemänvaihteisella DSG:llä:


  • vaihteisto on erittäin nopea vaihtaessaan sille vaihteelle, jota se on arvioinut tarvittavan seuraavaksi ja joka on siis jo itse asiassa kytketty.
  • vaihteisto on melko nopea vaihtaessaan parilliselta vaihteelta ei-esivalitulle parittomalle vaihteelle tai toisinpäin eli vaihteistopuoliskojen välillä
  • vaihteisto on hidas vaihtaessaan parilliselta vaihteelta parilliselle vaihteelle tai parittomalta parittomalle eli vaihteistopuoliskojen sisällä

Voi olla, ettei monikaan edes kokisi tuota minään ongelmana, mutta minusta se on selkeä huono puoli, joka nyt sattuu tietyssä ajotilanteessa häiritsemään. Todennäköisesti tilanne sujuisi paljon nopeammin, jos vaihteisto ei edes yrittäisi vaihtaa kakkoselle vaan tyytyisi kolmoseen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy