Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - mfroberg

#1
Tiguan II (16-) / DLA ongelma
11.10.22 - klo:13:03
Potilas on Tiguan Allspace 2.0 TDI 4Motion 2018. Valoissa on sellainen ongelma ettei DLA-toiminto "mene päälle" vaikka nyt on aamuisin ollut pimeää työmatkalla. Kun auton käynnistää tekevät valot kaikki ylös-alas-sivuille ja takaisin jne. kuviot mitä DLA-valojen kuuluukin tehdä käynnistäessä pimeällä. Meillä on näitä useampi ollut joten on tuttua.

Kun lähden liikkeelle tökkään viiksestä kerran eteenpäin jolloin ympyröity A syttyy kojetauluun, valokatkaisin on tällöin myös automaattiasennossa. Olen kokeillut myös valot päällä asentoa, ei auta. Kun pääsen tien päälle ja kiihdytän pimeässä kuutenkymppiin menevät pitkät valot päälle, mutta se A pysyy valkoisena ja viereiseen mittariin syttyy pelkkä sininen kaukovalojen merkkivalo. Kun joku tulee vastaan sammuvat pitkät, syttyvät taas kohtaamisen jälkeen.

Minulla on siis käytännössä pelkkä Light assist käytössä eli automaattinen valonvaihtaja. Tämäkin tuttu varuste parin auton takaa Leon ST 2017 pirssistä. Myöskään aktiiviset kaarrevalot eivät ole toiminnassa. Auton ajoneuvo-valikosta on valittuna Dynamic light assist ja kaarrevalot aktiiviseksi sekä oikeanpuoleinen liikenne. Olen koettanut räpsiä ruksit pois ja takaisin näihin ilman apua ongelmaan.

Normaalisti ajan Eco ajoasetuksella mutta olen kokeillut myös Normal asetuksella ilman tulosta. Auton muut etukameraan tukeutuvat toiminnot eli kaistallapitoavustin ja liikennemerkkien tunnistus toimivat moitteettomasti. Auto ei herjaa DLA-valoista mitään mutta ne eivät vaan mene päälle. Vikakoodeja ei ole luettu.

Voiko syynä olla halkeama tuulilasissa? Lasissa on kaksi pahaa halkeamaa joista toinen menee juuri etukameran alueelta poikittain ja lasin olen ajatellut vaihdattaa samalla kun auto menee valohoitohuoltoon joulukuussa. Vai pitääkö lasin vaihtoa kiirehtiä, onko syyllinen mahdollisesti siinä? Sulakevika tämä ei varmaankaan voi olla.
#2
Myydään / MYYTY SAA. POISTAA
23.03.22 - klo:15:09
Vanteet ovat siis vm.2019 Golf Variant Highlinen vakiovanteet(Hita?) ja renkaina niillä on päällä Dunlop Sport BluResponse 205/55R16 renkaat. Nämä ovat pyörineet auton alla 05/19 - 10/19 eli viitisen kuukautta ja jotain 5-10tkm. Renkaat rullaavat todella kevyesti/taloudellisesti.

Vanteet ovat 6.5J*16H2, ET46 sekä täysin kolhuttomat ja naarmuttomat.

Pulttijako 5 x 112 ja keskireikä 57.1 mm

Renkaissa on mitattuna kulutuspintaa n.2kpl*7mm sekä 2kpl*6.5mm. DOT 0319.

Tästä erittäin hyvä paketti kesäksi alle kohtuukustannuksin.

Sarjan sijainti Espoo/Vihti.

Hp 450 â,¬

Laita yksityisviestiä palstan kautta  (p. o44 viisi777o13




#3
Potilas on VW Tiguan Allspace 2018 jonka takaovien lapsilukot ovat päällä eli takaovia ei saa auki sisäkahvoista. Tämä on selvää. Mutta jumppasimme tovin näiden kanssa saamatta lapsilukkoja pois. Ohjekirja(juu, luettu) sanoi että avaimella käännetään niitä namiskoita ovien päädystä kun ovi on auki ja siinä oli hyvä kuva mitä kääntää ja minne päin. Näin tehtiin mutta ei auttanut, ovia ei saa auki sisältä. Kun ensin kääntää namiskan oikeaan asentoon ja sitten vetää sisäkahvasta kääntyy namiskan taas siihen lukkoasentoon. Tämä oli helppo todeta oven ollessa auki ja avain oli vielä siinä kääntönamiskan sisällä niin sormissa huomasi avaimen kääntyvä takaisinpäin kun sisäkahvasta veti. Toivottavasti sepustuksestani ymmärtää jotain.

Nyt kysynkin onko jollain antaa vinkkiä missä vika voisi olla tässä tapauksessa? Onko jotain mitä itse voisi vielä tehdä/kokeilla homman ratkaisemiseksi? Appiukolle mainitsin asiasta niin hän muisteli että heidän Q3:sta piti ohjelmoida jotenkin lapsilukkoihin liittyen. Voiko tässä olla jotain ohjelmallista eikä niinkään mekaanista ongelmaa?
#4
Diesel (TDI). Volkswagen has developed the two diesel direct-injection engines for the eighth Golf generation from scratch. The 2.0-litre TDI engines generate 85 kW/115 PS and 110 kW/150 PS. Both TDI engines will be available to order with manual gearbox and DSG. The engines’ efficiency has been significantly optimised, thus cutting CO2 emissions while simultaneously improving responsiveness. A new twin dosing SCR system featuring dual AdBlue injection additionally cuts nitrogen oxide emissions by up to 80 percent in comparison to the predecessor. In the latest evolution stage of this SCR catalytic converter system, AdBlue is injected upstream of two SCR catalytic converters arranged in series as part of a targeted process. Consequently, the new TDI engines are amongst the world’s cleanest combustion engines.

Tuollaisen tiedon olen löytänyt jossa kerrotaan että koneet olisivat jotain uutta tyyppiä, tarkoittaen ilmeisesti tuota AdBlue-systeemiä joka on uusi ja ainakin mainoksen mukaan tehokas saasteiden vähentäjä. Mutta suurempi ihmetys tulee noista TDI:n eri versioista. Ymmärrän että 1.6 TDI on jätetty pois ja se on korvattu saman tehoisella 2.0 TDI 85kW/115hv. Ja tuolle 110 KW koneelle taas löytyy selkeät teho/vääntö lukemat jotka ovat 110 kW/360Nm. Silloin DSG:n tyyppi on varmasti märkä DQ381 kuten omassa 2019 mallissa.

Mutta tuolle 85kW/115hv mallille tarjotaan kahta eri tietoa vääntölukemasta. Netistä yleistietona tarjotaan väännöksi 300 Nm mikä tuntuu järkeenkäyvältä. Kun kasaat Golfin ko. moottorilla konfiguraattorissa kerrotaan väännöksi 250 Nm ja tämä on se maaginen luku johonka asti konsernipeleissä DSG on perinteisesti ollut tyypiltään kuiva DQ200.

Löytyykö siis tietoa kumpi vääntölukema on oikea ja mikä DSG-loota tuon 2.0 TDI 85kW:n jatkeena on? Ja onko kukaan ajanut moisella koneella, jossakin muussakin kopassa kenties? Onko kovin lussu peli? Tiedän että 110kW versiossa on hyvinkin riittävästi jerkkua arkiajoon Golfin kopassa.

Hinnoittelussa noiden kahden 2.0 TDI:n välillä on muhkeat neljä tonnia.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy