Talvirengasinfoa: rengaspaineet, ajomelu, kitkat vai nastat

Aloittaja vkjoki, 08.12.09 - klo:21:15

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Aika iso ero. Nastarenkaissa nastat ovat valmiiksi sisäänupotettuina, lumiketjut joutuu pukemaan renkaiden ylle kuin korsetin. Ketjut auttavat lähinnä paksussa hangessa tai savessa/mudassa ajellessa, jäällä nastat varmasti toimivat paremmin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 20.06.16 - klo:18:54
Aika iso ero. Nastarenkaissa nastat ovat valmiiksi sisäänupotettuina, lumiketjut joutuu pukemaan renkaiden ylle kuin korsetin. Ketjut auttavat lähinnä paksussa hangessa tai savessa/mudassa ajellessa, jäällä nastat varmasti toimivat paremmin.

Josko kuvat kertoisivat eron.  :)

https://www.google.fi/search?q=lumiketjut&espv=2&biw=1366&bih=681&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwil7oP3m7fNAhXCIJoKHfIzDVgQsAQISQ

https://www.google.fi/search?q=nastarenkaat&espv=2&biw=1366&bih=681&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj_57OLnLfNAhXldpoKHeQyBysQ_AUIBigB

Unohda ketjut. Nastarenkaat talveksi!

Jultsu

Eipäs vaan kitkat, ja keskieuroopan kitkat mikäli ajoympäristö on oulun eteläpuolella.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.06.16 - klo:07:08
Eipäs vaan kitkat, ja keskieuroopan kitkat mikäli ajoympäristö on oulun eteläpuolella.

Jos kysyjä ei ole ajanut Suomen talvessa niin olisivatko nastat kuitenkin varmempi valinta? Päättelin kysymyksenasettelusta. Mietin kanssa kitkojen mainitsemista, mutta em syystä keskityin nastojen suosittelemiseen. Kyllähän nastat antavat enemmän arvio- ja ajovirheitä anteeksi.

Polina

Lainaus käyttäjältä: SNG - 20.06.16 - klo:21:22
Josko kuvat kertoisivat eron.  :)

https://www.google.fi/search?q=lumiketjut&espv=2&biw=1366&bih=681&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwil7oP3m7fNAhXCIJoKHfIzDVgQsAQISQ

https://www.google.fi/search?q=nastarenkaat&espv=2&biw=1366&bih=681&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj_57OLnLfNAhXldpoKHeQyBysQ_AUIBigB

Unohda ketjut. Nastarenkaat talveksi!

Voisitko vielä selvittää, onko se mahdollista pukea lumiketjut nastarenkaiden ylle? Ensin luulin osta tavalliset talvirenkaat täältä https://www.giga-rengas.fi/ ja tästa sivustosta etsin varaosien sivusto, eli https://www.auton-varaosat24.fi/ mista haluan osta lumiketjut. Mutta sinun viestin jälkein en tiedä onko se paras ratkaisu)) Ehkä on todella parempi osta vain nastarenkaat... :o ::)

SNG

Lainaus käyttäjältä: Polina - 21.06.16 - klo:17:16
Voisitko vielä selvittää, onko se mahdollista pukea lumiketjut nastarenkaiden ylle? Ensin luulin osta tavalliset talvirenkaat täältä https://www.giga-rengas.fi/ ja tästa sivustosta etsin varaosien sivusto, eli https://www.auton-varaosat24.fi/ mista haluan osta lumiketjut. Mutta sinun viestin jälkein en tiedä onko se paras ratkaisu)) Ehkä on todella parempi osta vain nastarenkaat... :o ::)

Voit. Nastarenkaiden kanssa ei normaalisti tarvita lumiketjuja. Itseasiassa en tiedä ketään jolla olisi lumiketjut.

Yes you can. Normally snowchains are not used with spiketyres. Actually I don´t know anybody having snowchains here in Finland.

masterboy

Tuleva talvikaudelle olen hankkimassa kitkat. Ihan ensimmäistä kertaa ajelen kitkoilla.
Yleissuositus kitkoille on, että kapeampi antaa paremman pidon. Toisin sanoen onko nyt pidon kannalta merkitystä jos 185/65R15 sijasta hankkii esim.175/70R14?

Jultsu

Lainaa...kapeampi antaa paremman pidon

Väärin. Mitä enemmän kumia kontaktissa tien pintaan, sen parempi pito. Ongelmia tulee siinä vaiheessa jos sitä kontaktia varten pitää ensin mennä jonkun sohjokerroksen läpi, silloin kapeudesta on hyötyä. 10mm leveyden muutos hukkuu kuitenkin taustakohinaan miljoonan muun muuttujan joukossa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

masterboy

#548
Käsitykseni perustui esim.tähän väiteesee:
http://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/170652/Kapeampi+rengas+antaaleveaa+paremman+pidon

Mutta kyllä Jultsun väite olisi paljon järkevämpi/loogisempi.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: masterboy - 21.06.16 - klo:19:18
Käsitykseni perustui esim.tähän väiteesee:
http://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/170652/Kapeampi+rengas+antaaleveaa+paremman+pidon

Mutta kyllä Jultsun väite olisi paljon järkevämpi/loogisempi.

Toisissa olosuhteissa leveämpi antaa paremman pidon ja taas toisissa olosihteissa kapeampi on parempi. Tuo linkkisi juttu haparoi aika pahasti. Pintapaine ei ole se tekijä, joka tekee kapeasta renkaasta paremman lumen, sohjon ja veden päällä, vaan kyse on renkaan kapeudesta. Mitä kapeampi rengas on, sitä vähemmän sen tarvitsee syrjäyttää altaan noita mainittuja veden olomuotoja päästäkseen kontaktiin kovan alustan kanssa. Pintapaina ei yleensä edes vaihtele paljoa. Leveän renkaan pintapaine voi helposti olla suurempikin kuin kapean, jos siinä leveässä renkaassa on korkeampi paine.

Polina

Lainaus käyttäjältä: SNG - 21.06.16 - klo:17:21
Voit. Nastarenkaiden kanssa ei normaalisti tarvita lumiketjuja. Itseasiassa en tiedä ketään jolla olisi lumiketjut.

Yes you can. Normally snowchains are not used with spiketyres. Actually I don´t know anybody having snowchains here in Finland.

Kiitos avustasi!

epeli

#551
Ostelin tuossa uudet nastarenkaat VW Passat 3C alle. Vanhastaan olen ollut parkkiintunut Michelinien käyttäjä kesä-(energy, crossclimate) ja talvirenkaissa (x-ice north 2), mutta nyt ajattelin kokeilla jotain uutta. Menin ostamaan TM:n ja Tuulilasin testien ylistämät Nokian Hakkapeliitta 8 talvirenkaat, kooltaan 205/55/16/94T.

Ensikokemuksia on nyt noin tuhannen kilometrin ajosta HKI-TRE moottoritieltä, sekä pienemmilta kanta- ja seututeiltä ja tietenkin mökkitieltä.

Aikaisemmin Michelineissä olen nauttinut tasaisesta toimivuudesta kautta ajokirjon, ei ole haitannut ajaako 120 lasissa motarilla, vai 60 lasissa maaseudulla, lumessa tai asfaltilla.
Nokialaisia olen aikaisemmin käyttäny Hakkapeliitta 2 muodossa, jolloin totesin niiden olevan varsin kelvottomat, kovaääniset, mutta kohtuu vakaat ajettavat, joten ennakko-odotukset eivät olleet kasien suhteen kovinkaan korkealla.

No, ensimmäiset ajot on tosiaan suoritettu. Renkaat ovat ensivaikutelmalta (1000km) Passatin alla varsin hiljaiset, jopa X-Ice north renkaita hiljaisemmat. Myös mutkaisilla ja mäkisillä teillä, jotka ovat välillä lumen välillä jään peitossa rengas on vallan erinomainen. Ohjautuvuus on hyvä ja renkaaseen tuntuu voivan luottaa. Tämä tosiaan alle 100kmh nopeuksissa, mieluiten alle 80kmh, ja lumisilla ja jäisillä teillä.

Suorastaan surkeat nämä tuntuvat olevan sulalla asfaltilla n. 100kmh+ nopeuksissa. Esimerkiksi TRE-HKI moottoritiellä, tien ollessa sula, näiden ajettavuus on aivan jostain syvältä. Vanhoilla Micheliineillä Passatti eteni kuin juna sulalla ja jäisellä tiellä. Vaihdettuani Nokialaiset, alkoi auto käyttäytyä kuin villi hevonen sulalla tiellä yli 100kmh nopeuksissa. Aikaisemmasta poiketen joutuu autoa ohjaamaan koko ajan, tekemällä pieniä korjausliikkeitä suuntaan ja toiseen, sekä esim. ohitustilanteessa pitää kaistanvaihto suorittaa todella varovasti, koska välillä nämä renkaat tuntuvat "hyökkäävän" eli yliohjaavan ja välillä taas ei ole mitään vastinetta, eli "aliohjaavat". Jos käytös olisi tasaista, niin se olisi hyväksyttävää, mutta näin vaihteleva toimivuus on lähinnä ärsyttävää. Michelineillä saatoin pitää ratin alareunasta kiinni ja vain mutkissa käänneellä rattia. Nyt minun tulee pitää melkeinpä kaksin käsin ratista kiinni ja suorallakin tiellä olla tarkkana, ettei auto ajaudu toiselle kaistalle. Ajaminen sulalla asfaltilla yli 100kmh vaatii jatkuvaa keskittymistä, eikä ole missään määrin rentoa.

Mielestäni on käsittämätöntä, miten Nokian renkaat ovat mokanneet kuivan asfalttiajon näin pahasti ja miten siitä ei TM:n ja Tuulilasin testeissä ole suuremmin huudeltu. Vaikka renkaat toimivat erinomaisesti alle 100kmh nopeuksissa lumella ja jäällä, ajetaan niillä Suomen talvessa useimmiten kuitenkin sulahkolla asfaltilla (ainakin allekirjoittanut). Nelipyöräsuuntauksenkin olen autoon tehnyt juuri, joten siitä ei voi tuo olla kiinni. Eikä kyllä vanhoilla kesä- tai talvirenkailla ongelmia ollutkaan. No testit jatkuvat, pitänee jatkossa ajella Helsingin ja Tampereen väliä maisemareittejä pitkin, niin ei tunne koko matkaa ajautuvansa ulos tieltä. Tuntuma kuivalla asfaltilla Hakkapeliitta 8 renkailla kun on samanlainen, kuin jäisellä tiellä kesärenkailla. Polttoainetaloudellisesti renkaat ovat ihan hyvällä tasolla. Kulutus ei hitaammissa talvinopeuksissa ole ainakaan korkeampi, mitä kesärenkailla nopeammilla kesänopeuksilla ajettaessa.

b1mpo

#552
Pienikin ongelma pyöränkulmissa aihettaa ylimääräistä ohjaustarvetta renkaista riippuen. Ite oon tapellu aiheen kanssa ärsytykseen asti. Toleranssin puoliväli on aika lähellä täydellistä, ei siis riitä,  että on toleranssissa.

Ps. Vaimon autolla kävin kokeilemassa hkpl kaseja  ja oli hyvinkin suuntavakaat ja jäähän tarraavat. Pehmeässä pöperössä eivät pidä, niinkuin ei mutkaan renkaat. Hyvin luotettavan tuntuman omaavat renkaat.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

mattinen

Lainaus käyttäjältä: epeli - 11.11.16 - klo:11:58
[A]jetaan Suomen talvessa useimmiten kuitenkin sulahkolla asfaltilla (ainakin allekirjoittanut).

Tämä on juuri se syy, mikä aikoinaan sai allekirjoittaneen siirtymään nastarenkaista kitkoihin. Tuntui hassulta vuodesta toiseen kuunnella nastojen ropinaa paljaalla asfaltilla.

SNG

Lainaus käyttäjältä: epeli - 11.11.16 - klo:11:58
Ostelin tuossa uudet nastarenkaat VW Passat 3C alle. Vanhastaan olen ollut parkkiintunut Michelinien käyttäjä kesä-(energy, crossclimate) ja talvirenkaissa (x-ice north 2), mutta nyt ajattelin kokeilla jotain uutta. Menin ostamaan TM:n ja Tuulilasin testien ylistämät Nokian Hakkapeliitta 8 talvirenkaat, kooltaan 205/55/16/94T.

Ensikokemuksia on nyt noin tuhannen kilometrin ajosta HKI-TRE moottoritieltä, sekä pienemmilta kanta- ja seututeiltä ja tietenkin mökkitieltä.

Aikaisemmin Michelineissä olen nauttinut tasaisesta toimivuudesta kautta ajokirjon, ei ole haitannut ajaako 120 lasissa motarilla, vai 60 lasissa maaseudulla, lumessa tai asfaltilla.
Nokialaisia olen aikaisemmin käyttäny Hakkapeliitta 2 muodossa, jolloin totesin niiden olevan varsin kelvottomat, kovaääniset, mutta kohtuu vakaat ajettavat, joten ennakko-odotukset eivät olleet kasien suhteen kovinkaan korkealla.

No, ensimmäiset ajot on tosiaan suoritettu. Renkaat ovat ensivaikutelmalta (1000km) Passatin alla varsin hiljaiset, jopa X-Ice north renkaita hiljaisemmat. Myös mutkaisilla ja mäkisillä teillä, jotka ovat välillä lumen välillä jään peitossa rengas on vallan erinomainen. Ohjautuvuus on hyvä ja renkaaseen tuntuu voivan luottaa. Tämä tosiaan alle 100kmh nopeuksissa, mieluiten alle 80kmh, ja lumisilla ja jäisillä teillä.

Suorastaan surkeat nämä tuntuvat olevan sulalla asfaltilla n. 100kmh+ nopeuksissa. Esimerkiksi TRE-HKI moottoritiellä, tien ollessa sula, näiden ajettavuus on aivan jostain syvältä. Vanhoilla Micheliineillä Passatti eteni kuin juna sulalla ja jäisellä tiellä. Vaihdettuani Nokialaiset, alkoi auto käyttäytyä kuin villi hevonen sulalla tiellä yli 100kmh nopeuksissa. Aikaisemmasta poiketen joutuu autoa ohjaamaan koko ajan, tekemällä pieniä korjausliikkeitä suuntaan ja toiseen, sekä esim. ohitustilanteessa pitää kaistanvaihto suorittaa todella varovasti, koska välillä nämä renkaat tuntuvat "hyökkäävän" eli yliohjaavan ja välillä taas ei ole mitään vastinetta, eli "aliohjaavat". Jos käytös olisi tasaista, niin se olisi hyväksyttävää, mutta näin vaihteleva toimivuus on lähinnä ärsyttävää. Michelineillä saatoin pitää ratin alareunasta kiinni ja vain mutkissa käänneellä rattia. Nyt minun tulee pitää melkeinpä kaksin käsin ratista kiinni ja suorallakin tiellä olla tarkkana, ettei auto ajaudu toiselle kaistalle. Ajaminen sulalla asfaltilla yli 100kmh vaatii jatkuvaa keskittymistä, eikä ole missään määrin rentoa.

Mielestäni on käsittämätöntä, miten Nokian renkaat ovat mokanneet kuivan asfalttiajon näin pahasti ja miten siitä ei TM:n ja Tuulilasin testeissä ole suuremmin huudeltu. Vaikka renkaat toimivat erinomaisesti alle 100kmh nopeuksissa lumella ja jäällä, ajetaan niillä Suomen talvessa useimmiten kuitenkin sulahkolla asfaltilla (ainakin allekirjoittanut). Nelipyöräsuuntauksenkin olen autoon tehnyt juuri, joten siitä ei voi tuo olla kiinni. Eikä kyllä vanhoilla kesä- tai talvirenkailla ongelmia ollutkaan. No testit jatkuvat, pitänee jatkossa ajella Helsingin ja Tampereen väliä maisemareittejä pitkin, niin ei tunne koko matkaa ajautuvansa ulos tieltä. Tuntuma kuivalla asfaltilla Hakkapeliitta 8 renkailla kun on samanlainen, kuin jäisellä tiellä kesärenkailla. Polttoainetaloudellisesti renkaat ovat ihan hyvällä tasolla. Kulutus ei hitaammissa talvinopeuksissa ole ainakaan korkeampi, mitä kesärenkailla nopeammilla kesänopeuksilla ajettaessa.

Ilmanpainetta nostamalla saattaisi tukevoitua meno. Itsellä 2.6 bar 2.2 bar asemasta.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: SNG - 11.11.16 - klo:12:22
Ilmanpainetta nostamalla saattaisi tukevoitua meno. Itsellä 2.6 bar 2.2 bar asemasta.
Tämä on hyvä neuvo. Ja takarenkaissa kannattaa pitää eturenkaita enemmän painetta - myös kevyellä kuormalla ( ! ). Vakauttaa suoraan ajamista, koska takarenkaiden sortokulmat pienenevät.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 21.06.16 - klo:20:13
Toisissa olosuhteissa leveämpi antaa paremman pidon ja taas toisissa olosihteissa kapeampi on parempi. Tuo linkkisi juttu haparoi aika pahasti. Pintapaine ei ole se tekijä, joka tekee kapeasta renkaasta paremman lumen, sohjon ja veden päällä, vaan kyse on renkaan kapeudesta. Mitä kapeampi rengas on, sitä vähemmän sen tarvitsee syrjäyttää altaan noita mainittuja veden olomuotoja päästäkseen kontaktiin kovan alustan kanssa. Pintapaina ei yleensä edes vaihtele paljoa. Leveän renkaan pintapaine voi helposti olla suurempikin kuin kapean, jos siinä leveässä renkaassa on korkeampi paine.
Lainaus käyttäjältä: SNG - 11.11.16 - klo:12:22
Ilmanpainetta nostamalla saattaisi tukevoitua meno. Itsellä 2.6 bar 2.2 bar asemasta.
Kyllä renkaan kosketuspinta-alan pienentäminen lisää pintapainetta (kp/cm^2). Renkaan kaventuessa pinta-ala pienenee, mutta kuormitus ei muutu kuin teoreettisesti mahdollisten pyörien kevennysten vaikutuksen verran.
Leveiden renkaiden pintapaine saattaa olla lähellä kapeampia vaihtoehtoja, jos pintakuvioiden välit ovat vastaavasti avarampia, eli kiinteän kulutuspinnan kokonaiskosketus määrää pinta-alan.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

erttuli

Hakka R2 kitkat alla tänä talvena, kun auto vaihtui hiukan vanhempaan nelikkoon. Tosi hiljaiset, varsinkin jos on tiellä lumikerros vaimentamassa rengasääniä. Uudehkolla asfalttipätkällä ei kuulu autoon juuri mitään ääntä. Ei ole nastoja tullut ikävä vielä pidonkaan suhteen.

Antti O

Onko foorumilaisilla millaisia kokemuksia Nokian Hakkapelitta R2 kitkoista ja niitten suuntavakaudesta? Golfissa nyt 225/45/17 kitkat alla ja auraukset hiljattain säädetty, mielestäni ei mene niin hyvin kun voisi mennä. Olen kokeillut paineita nostaa, se kyllä auttaa mutta alkaa kyyti olemaan aika topakkaa.
Harkinnassa siirtyminen 16" nastapyöriin.

b1mpo

R2 ei ole suuntavakaa ainakaan omassa autossa. Tai sitten on hyvin tarkka suuntaukselle ja paineelle. 205/55/16 on koko. Muuten hyvä rengas jos ei renkaasta kiinni tuo suuntavakaus.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

erttuli

R2 tuntuu paremmalta korkeemmilla paineilla, melko tunnoton ja pikkasen "löllö" kun ajaa suoraan ja rattia kääntää suuntaan tai toiseen vain vähän. Täytyypä tänään käydä pikkasen laittaan taas painetta. Suuntaus autossa pitäs olla ok, tehtiin syyskuussa.

b1mpo

Mulla siis edessä 2.6 bar ja takana 2.8. Mitattu 0 asteen tienoilla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Antti O

Selvästi kyllä vakaantunut meno R2 kitkoilla kun nosti paineita reippaasti tuonne 2.7 bar nurkille. Olen myös harkinnut sitä että vaihtaisin 205/50/17 kitkat autooni, ja vaikka kokeilisi  toista merkkiä kokonaan.
Kaiken jären mukaan kapeampi rengas vetelisi vähemmän ja kun profiiliakin tulee hieman lisää, pitäisi mukavuuttakin samalla tulla aavistus lisää?

Mitä näistä tuumitte?

https://www.renkaatvaihtoon.fi/rengas/goodyear/goodyear_ultragripice2/205-50r17/86447


JakeS

Gy on loistorengas. Itsekin ajoin voortissa sarjan nokian r2 ja siihen verrattuna gy on jämäkkä kumi jonka muutkin ominaisuudet ovat mallillaan.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Patomursu

Nokian r2 rft 245/45r18 toimii ihan hyvin pikkusen korkeammilla paineilla, edessä 2,6 ja takana 3.0
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Antti O

Mites onko siihen heittää mitään mutuarviota kumpi on suuntavakaampi samassa koossa, nastarengas vai kitkarengas?
Contilta saisi mm. varmaan tosi pätevää nastaakin 205/50/17 koossa.

Jultsu

Vaikka yksi ominaisuus lukitaan niin silti yhtälössä on liikaa muuttujia että voisi antaa minkäänlaista vastausta.

Pumppaa nyt ensin niihin paskanokialaisiin se maksimi eli 3.5bar painetta ja kokeile miten ne sitten käyttäytyy.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Antti O

No siis, otathan huomioon että auton ohjepaine on 2.2 bar tyhjälle autolle ja 2.4 bar täydelle kuormalle.
2.7 alkaa jo olemaan aika topakkaa kyytiä, en halua yhtään nostaa paineita.

Jultsu

Auton valmistaja speksaa tarkoituksella liian matalat paineet jotta ajomökä olisi pienempi ja kyyti pehmeämpi. Niitä suosituksia voi toki uskoa sokeasti kuin jeesukseen, mutta kovempien paineiden kokeilu ei maksa mitään ja tuleepahan sekin vaihtoehto poissuljettua.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Aina 0.2-0.3bar ylipainetta, niin hyvä tulee...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy