Octavia IV

Aloittaja BMF, 05.09.19 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Occux

Lainaus käyttäjältä: prinne - 02.07.20 - klo:08:54
Toistan edellisen kommenttini, mistäs näin päättelit? 1.0TSI eTec DSG ja 1.0TSi manuaali tuskin ovat päästöjen osalta verrattavissa, kun on moottoritekniikassakin eroa.
Olen samaa mieltä, että tekniikoissa on eroa. eTec tuo jotain etua, mutta silti hinnaston
"Uusi ŠKODA OCTAVIA VM2021-hinnasto - WLTP 1.7.2020 lähtien" mukaan 1.0 eTec DSG päästöt on ambientella 118 ja manuaalilla ilman hybridiä päästö on 117. Eli nuo päästölukemat on samassa hinnastossa koskien neloskoppaista Octaviaa. Tuon perusteella eTec DSG ei tuo kulutusetua eikä päästöetua, mutta ei juurikaan myöskään pahenna. Ainoa etu eTec DSG:llä on käyttömukavuusetu.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

prinne

Jos nyt kuitenkin verrattaisi DSGn tuomaa päästöjen/kulutuksen muutosta samalla moottorilla olevien kesken. Ja eTecin tuomaa muutosta samalla vaihteistolla olevien kesken. Jos molemmat muuttuu, niin ei noin suoraa päätelmää voi tehdä.

Esimerkkinä edellisen korimallin 1.5TSI päästöt manuaalilla 125g ja DSG 139g. Myös kulutuksessa eroa 0,6 l/100km manuaalin eduksi.

Uuden 1.0TSI DSG (jos tällaista tulee) päästöt tuskin on samat kuin manuaalilla. Vaan jonkin verran enemmän. Eli jos/kun eTEC tiputtaa DSGn tuoman lisäyksen(päästöt ja kulutus) manuaalin tasolle, niin kai siitä sitten joku hyöty on?
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Occux

Lainaus käyttäjältä: prinne - 02.07.20 - klo:11:30
Jos nyt kuitenkin verrattaisi DSGn tuomaa päästöjen/kulutuksen muutosta samalla moottorilla olevien kesken. Ja eTecin tuomaa muutosta samalla vaihteistolla olevien kesken. Jos molemmat muuttuu, niin ei noin suoraa päätelmää voi tehdä.

Esimerkkinä edellisen korimallin 1.5TSI päästöt manuaalilla 125g ja DSG 139g. Myös kulutuksessa eroa 0,6 l/100km manuaalin eduksi.

Uuden 1.0TSI DSG (jos tällaista tulee) päästöt tuskin on samat kuin manuaalilla. Vaan jonkin verran enemmän. Eli jos/kun eTEC tiputtaa DSGn tuoman lisäyksen(päästöt ja kulutus) manuaalin tasolle, niin kai siitä sitten joku hyöty on?
Kirjoittelet siihen tyyliin, että tiedät noissa kahdessa vaihtoehdossa olevan eri moottorit. Eli1.0 TSI (style/ambition) eTec DSG on käsityksesi mukaan eri moottori, kuin 1.0 TSI (style/ambition). Oletko ihan varma asiasta_ Minä taas puolestani uskon, kun mitään faktatietoa ei ole tarkemmin tarjolla, että itse moottori on sama, mutta ero löytyy moottorin jatkeena olevasta kytkinpaketista ja vaihteistosta. eTecissä generaattori/sähkömoottori on integroitu moottorin ja vaihteiston välissä olevaan kaksoiskytkin pakettiin. Se siis mahdollistaisi sen, että itse moottori on sama. Missään ei liene todettu, että eTec liittyisi itse moottoriin. Sen sijaan hinnastossakin mallinimi "1.0 TSI Ambition eTEC DSG Autom." viittaisi siihen, että se eTec ei ole osa moottoria, vaan osa DSG:tä.  Olemme siis siitä samaa mieltä, että DSG tuo pienen lisäkulutuksen, joka kompensoituu sähkömoottorin tuomalla edulla, mutta kokonaisuudessaan 1.0 moottori kulkee samoilla vaihteistosta riippumatta. Sitähän minäkin olen väittänyt, että hybridi DSG kulkee samalla polttoainemäärällä, kuin manuaali. Eli hybridi DSG on toteutettu hyvin, ja sen tuoma etu on pelkästään käyttömukavuus, mutta maailma ei sillä pelastu, joskaan ei myöskään tuhoudu sen enempää kuin manuaali. Toinen juttu aikanaan on 1.5 eTec DSG. Siinä on mahdollista, että eTec DSG kuluttaa hitusen vähemmän kuin manuaali.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

prinne

Voi olla että olen ymmärtänyt asian väärin. Myönnän kyllä jos näin on.

En itsekkään usko että itse bensamoottori olisi eri, varmaan ihan sama peli.

Olen siis käsittänyt että kevythybridin sähkömoottori vaikuttaa ilmoitettuun päästölukemaan. Eli päästötestissa hybridi on "käytössä" ja olen olettanut että se vaikuttaa kulutukseen ja päästöihin. Ja nuo ilmoitetut päästö ja kulutuslukemat ovat bensa+sähkömoottorin yhteiskäytöllä toteutuneita lukuja.

Jos ei ole noin, niin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä  ;D
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Occux

Lainaus käyttäjältä: prinne - 02.07.20 - klo:12:51
...Eli päästötestissa hybridi on "käytössä" ja olen olettanut että se vaikuttaa kulutukseen ja päästöihin. Ja nuo ilmoitetut päästö ja kulutuslukemat ovat bensa+sähkömoottorin yhteiskäytöllä toteutuneita lukuja.
...
Olen prikuulleen samaa mielä kanssasi. Käsitykseni mukaan kulutus ja päästömittaus on tehty standardisoidun mittauksen mukaisesti ja sähkö on veto on tarpeen mukaan päällä avustamassa. Ja uskomukseni mukaan itse moottori ennen kytkinpakettia ja vaihteistoa on sama ja eTec DSG on toteutettu älykkäästi niin, että sillä päästään samoihin lukemiin kuin manuaalilla samalla moottorilla. Pääsimme luultavasti yhteisymmärrykseen ja voinemme lopuksi taputtaa itseämme selkään hyvästä työstä.

Joskus aiemmin googlailin ja näin kaavio kuvan tuosta moottori+kytkinpaketti+vaihteisto nipusta ja se kytkinpaketti sähkömoottoreineen oli  noin 10-15 cm paksu, jos nyt oikein mittasuhteita mitenkään oikein tulkitsin. Eli tuossa kaaviossa itse vaihteisto oli oma kokonaisuutensa ja kaksoiskytkinpaketti oli siitä erillinen. Perinteisestihän DSG:stä puhutaan vaan että se on kaksoiskytkinvaihteisto, mutta tuo kaaviokuva auttoi ymmärtämään millainen se on. Mutta kuten niin tavallista Intternetti on kaikenlaisen tiedon hautausmaa. Jos sieltä joskus jotain löytää, niin ei ole ollenkaan varmaa, että sen löytää uudelleen. Eli en löytänyt sitä liitettäväksi tähän. Toinen vaihtoehto on, että olen nähnyt unta.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Occux

Korjaan. Löysin VAG MHEV slityksen:
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/stories/the-new-golf-with-48v-technology-5004

Väittämäni, että sähkömoottori olisi integroitu kytkinpakettiin ei pidä paikkaansa. Sen on täytynyt olla jossain toisessa vehkeessä, mahdollisesti PHEVissä. Tulevassa Skoda Octavia PHEVissä kytkinpaketti on kolmoiskytkin. Mutta MHEV kevythybridiä myydään vaan DSG:n kanssa. MHEVissä hihnakäyttöinen starttimoottori on otettu käyttöön antamaan vetoapua polttomoottorille ja väittämän mukaan se tuo 0.4 litraa etua polttoainekulutukseen. Mutta loppujen lopuksi kuitenkin manuaali ja eTec DSG kuluttaa saman. Itse moottori taitaa olla sama. Ainoastaan moottorin ympärillä olevat apulaitteissa (startti/generaattori, kytkin ja vaihteisto) on eroa.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Hibah

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 10.06.20 - klo:09:06
Uudessa on kalvolla. Kalvon hyvä puoli on se, että siinä samassa tulee lämpöä heijastava ominaisuus, joka on ominaisuutena vähintään yhtä hyvä, kuin lämmitys.

Onko tuollainen kalvolla toteutettu lasinlämmitin täysin näkymätön? Perinteiset vastuslangat kirvelee silmiäni niin pahasti, että suhtaudun skeptisesti tuollaiseen kalvoonkin. En taida uskoa ennenkuin omin silmin näen, mutta kertokaa toki kokemuksia, jos joku on tuollaisen jo koeajanut aurinkoa vasten?

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Occux - 02.07.20 - klo:13:49
Korjaan. Löysin VAG MHEV slityksen:
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/stories/the-new-golf-with-48v-technology-5004

Väittämäni, että sähkömoottori olisi integroitu kytkinpakettiin ei pidä paikkaansa. Sen on täytynyt olla jossain toisessa vehkeessä, mahdollisesti PHEVissä. Tulevassa Skoda Octavia PHEVissä kytkinpaketti on kolmoiskytkin. Mutta MHEV kevythybridiä myydään vaan DSG:n kanssa. MHEVissä hihnakäyttöinen starttimoottori on otettu käyttöön antamaan vetoapua polttomoottorille ja väittämän mukaan se tuo 0.4 litraa etua polttoainekulutukseen. Mutta loppujen lopuksi kuitenkin manuaali ja eTec DSG kuluttaa saman. Itse moottori taitaa olla sama. Ainoastaan moottorin ympärillä olevat apulaitteissa (startti/generaattori, kytkin ja vaihteisto) on eroa.

Voidaan todeta, että VAG:n ja muidenkin MHEV:t ovat konseptina ihan tuubaa ja pelleilyä. Jos manuaalilla pääsee samoihin (tai monesti taitavissa käsissä parempaan) kulutuslukemiin, niin mitä noilla tekee? Turhaan vaan monimutkaista vika-altista tekniikkaa.

Lataushybrideissä sen sijaan on järkeä, kun voi sentään oikeasti ajaa sähköllä edes kaupunkiajot, mutta nämä MHEV:t ovat pelkkää mainoskikkailua. Toyotakin mainostaa ”itselataavia”, mutta mitään ne ei lataa itse, vaan dynamolla pelkästään jarrutusenergiaa. Viime talvena olin monesti liikennevaloissa tollaisen Tojon perässä ja niiden perästä tuprutti savua, vaikka oman Seatin start/stop sammutti valoihin koneen. Varsinaisia ekoautoja.  ;D
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 04.07.20 - klo:19:39
Voidaan todeta, että VAG:n ja muidenkin MHEV:t ovat konseptina ihan tuubaa ja pelleilyä. Jos manuaalilla pääsee samoihin (tai monesti taitavissa käsissä parempaan) kulutuslukemiin, niin mitä noilla tekee? Turhaan vaan monimutkaista vika-altista tekniikkaa.

Lataushybrideissä sen sijaan on järkeä, kun voi sentään oikeasti ajaa sähköllä edes kaupunkiajot, mutta nämä MHEV:t ovat pelkkää mainoskikkailua. Toyotakin mainostaa ”itselataavia”, mutta mitään ne ei lataa itse, vaan dynamolla pelkästään jarrutusenergiaa. Viime talvena olin monesti liikennevaloissa tollaisen Tojon perässä ja niiden perästä tuprutti savua, vaikka oman Seatin start/stop sammutti valoihin koneen. Varsinaisia ekoautoja.  ;D

Tuo Volkkarin MHEV meni esim. TM:n koeajossa sen verran vähällä bensalla, ettei ole kyllä vaikea löytää ajatusta niistä luvuista. Tehottomammat tai pienemmätkään autot eivät ole aiemmin päässeet samaan. Moottorin sammuksissa oleminen kaupunkiajossa ei ole ainakaan Toyotan hybridin heikkous. Olisitko nähnyt esimerksi lämpenemisvaiheessa olevan Toyotan ja tehnyt hätäisiä päätelmiä. Tojot ovat oikeasti taloudellisia vertailussa muihin bensanpolttajiin. Camry esim. pesee kilpailijat isolla marginaalilla. Aiemmin tänä vuonna TM:n vettailussa Toyotan korkeakorin SUV oli etevämpi kuin matalammat euro-farkut sekä kulutuksessa että suorituskyvyssä.

Ocu_Style

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 04.07.20 - klo:19:06
Onko tuollainen kalvolla toteutettu lasinlämmitin täysin näkymätön? Perinteiset vastuslangat kirvelee silmiäni niin pahasti, että suhtaudun skeptisesti tuollaiseen kalvoonkin. En taida uskoa ennenkuin omin silmin näen, mutta kertokaa toki kokemuksia, jos joku on tuollaisen jo koeajanut aurinkoa vasten?

Kyllä on. Itselläni on Kodiaqissa kalvo ja sitä ei huomaa missään tilanteessa.
Tesla Model Y (2023)
Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Sportline (2023)
Ex. Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Ambition Businessline (2020)
Ex. Skoda Octavia combi 1.5 TSI DSG (2018)

Occux

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 04.07.20 - klo:20:27
Tuo Volkkarin MHEV meni esim. TM:n koeajossa sen verran vähällä bensalla, ettei ole kyllä vaikea löytää ajatusta niistä luvuista. Tehottomammat tai pienemmätkään autot eivät ole aiemmin päässeet samaan. Moottorin sammuksissa oleminen kaupunkiajossa ei ole ainakaan Toyotan hybridin heikkous. Olisitko nähnyt esimerksi lämpenemisvaiheessa olevan Toyotan ja tehnyt hätäisiä päätelmiä. Tojot ovat oikeasti taloudellisia vertailussa muihin bensanpolttajiin. Camry esim. pesee kilpailijat isolla marginaalilla. Aiemmin tänä vuonna TM:n vettailussa Toyotan korkeakorin SUV oli etevämpi kuin matalammat euro-farkut sekä kulutuksessa että suorituskyvyssä.
Olen päässyt pienemmillä kulutusluvuilla vanhalla III-koppaisella 1.4:lla manuaalilla, kuin TM:n testissä ollut Golf MHEV DSG. Vakkari asetettu 80 tai 100:seen (mittari 84 ja 105).
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Variant

Lainaus käyttäjältä: Occux - 06.07.20 - klo:09:16
Olen päässyt pienemmillä kulutusluvuilla vanhalla III-koppaisella 1.4:lla manuaalilla, kuin TM:n testissä ollut Golf MHEV DSG. Vakkari asetettu 80 tai 100:seen (mittari 84 ja 105).

Myös vaihtelevassa ajossa? Syksyn 2018 TM ryhmätestissä Golf 1.0 81kW manuaali vei vaihtelevassa maantieajossa 4,4 l ja vaihtelevassa taajama-ajossa 6,4 l. Tämä uusin Golf 1.5 110kW MHEV DSG vei vastaavassa TM testissä 4,8 l ja 6,4 l.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

atapi

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 04.07.20 - klo:19:39
Toyotakin mainostaa ”itselataavia”, mutta mitään ne ei lataa itse, vaan dynamolla pelkästään jarrutusenergiaa. Viime talvena olin monesti liikennevaloissa tollaisen Tojon perässä ja niiden perästä tuprutti savua, vaikka oman Seatin start/stop sammutti valoihin koneen.

Et ole tainnut ikinä ajaa tojon hybridillä tai jos olet niin et ole seurannut hybridijärjestelmän toimintaa ajotietokoneesta. Jarrutusenergian talteenotto on aika pienessä roolissa järjestelmän toiminnan kannalta. Akkua ladataan todella paljon normaaliajonkin aikana polttomoottorilla, että sitä voidaan käyttää suuremmalla kuormituksella ja päästään parempaan hyötysuhteeseen. Se ei kerro järjestelmän hyvyydestä mitään että tuleeko jollain hetkellä x savua pakoputkesta.

passo_s

Toyotan taakkateline ja vetokoukku kuviot ovat omituisia, uuteen hybrid camryyn ei saa kumpaakaan.Aurikseen liittyen en vielä ole kysellyt.

passo_s

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 04.07.20 - klo:19:39
Voidaan todeta, että VAG:n ja muidenkin MHEV:t ovat konseptina ihan tuubaa ja pelleilyä. Jos manuaalilla pääsee samoihin (tai monesti taitavissa käsissä parempaan) kulutuslukemiin, niin mitä noilla tekee? Turhaan vaan monimutkaista vika-altista tekniikkaa.

Lataushybrideissä sen sijaan on järkeä, kun voi sentään oikeasti ajaa sähköllä edes kaupunkiajot, mutta nämä MHEV:t ovat pelkkää mainoskikkailua. Toyotakin mainostaa ”itselataavia”, mutta mitään ne ei lataa itse, vaan dynamolla pelkästään jarrutusenergiaa. Viime talvena olin monesti liikennevaloissa tollaisen Tojon perässä ja niiden perästä tuprutti savua, vaikka oman Seatin start/stop sammutti valoihin koneen. Varsinaisia ekoautoja.  ;D
MHEV on siitä mukava että ärsyttävä stop start ilmiö liikennevaloissa poistuu. MHEV singahtaa heti sähköllä etiäppäin.

Occux

Lainaus käyttäjältä: Variant - 06.07.20 - klo:09:50
Myös vaihtelevassa ajossa? Syksyn 2018 TM ryhmätestissä Golf 1.0 81kW manuaali vei vaihtelevassa maantieajossa 4,4 l ja vaihtelevassa taajama-ajossa 6,4 l. Tämä uusin Golf 1.5 110kW MHEV DSG vei vastaavassa TM testissä 4,8 l ja 6,4 l.
Katsoin TM:n kaaviota, missä näkyi kulutus vakionopeuksilla 80 ja 100 ja vertasin omaani. Talvella ei kuluta yhtään enempää matka-ajossa, koska alla Nokian matalan vierintävastuksen nastat. Tietenkin alkumatkasta vie talvella enemmän. Matkalla Helsingistä Kouvolaan viime mittauksissa menomatkalla Porvooseen motarilla 80 ja siitä Koskenkylään 90 ja loppumatka rajoitusten mukaan välillä satasta ja välillä 80. Kulutus tuolla oli 4.7 ja paluumatkalla rajoitusten mukaan, eli motarilla 120 ja kulutus oli 5.2. On tuossa vähän vaihtelevia nopeyuksia. Helsingin päässä noin 7 km kaupunkinopeuksia. Rengaspaineet 2.6. Eli vanha Octavia pärjää hyvin uuden tekniikan Golfille kulutuksissa.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Variant

Lainaus käyttäjältä: Occux - 06.07.20 - klo:12:48
Katsoin TM:n kaaviota, missä näkyi kulutus vakionopeuksilla 80 ja 100 ja vertasin omaani. Talvella ei kuluta yhtään enempää matka-ajossa, koska alla Nokian matalan vierintävastuksen nastat. Tietenkin alkumatkasta vie talvella enemmän. Matkalla Helsingistä Kouvolaan viime mittauksissa menomatkalla Porvooseen motarilla 80 ja siitä Koskenkylään 90 ja loppumatka rajoitusten mukaan välillä satasta ja välillä 80. Kulutus tuolla oli 4.7 ja paluumatkalla rajoitusten mukaan, eli motarilla 120 ja kulutus oli 5.2. On tuossa vähän vaihtelevia nopeyuksia. Helsingin päässä noin 7 km kaupunkinopeuksia. Rengaspaineet 2.6. Eli vanha Octavia pärjää hyvin uuden tekniikan Golfille kulutuksissa.

Onko autosi 110kW manuaali?
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

prinne

Onko omat kulutukset mitattu/todettu samoin kuin TM:ssä?

Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Occux

Lainaus käyttäjältä: Variant - 06.07.20 - klo:13:22
Onko autosi 110kW manuaali?
1. 2013 ei ollut tarjolla 110 kW koneita, vaan 1.4 TSI:ssä oli 140 heppaa. Manuaali on, niin kuin jo sanoin.
2. TM:n kaaviossa käppyrältä pystyy lukemaan 80 tasanopeuden kulutuksen ja 100 tasanopeudenkulutuksen. Jos halutaan pilkun tarkasti selvittää tasanopeuden kulutuksen, pitää eliminoida tuulen suunnan vaihtelut ja tuulen nopeuden vaihtelut. Parhaiten se varmaan onnistuu ajamalla sama reitti molempiin suuntiin ilman taukoja, mutta tuollakaan ei pystytä varmuudella eliminoimaan muutoksia, jotka tapahtuu matkan aikana. Eli vastaus kysymykseen, olenko mitannut samoin kuin TM, vastausta ei ole olemassa, sillä veikkaan, että TM:kään ei ole tehnyt mittuaksiaan täysin sataprosenttisella tieteellisellä täsmällisyydellä.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Occux

Lainaus käyttäjältä: prinne - 06.07.20 - klo:13:26
Onko omat kulutukset mitattu/todettu samoin kuin TM:ssä?
TM:n mittauksen speksit on 19.5.2020 jossain päin Suomea:
Lämpötila +2 C.
Ilmanpaine 1009 mbar
Kosteus 66%
Tuulen nopeus 2 m/s
Ajorata: Kuiva asfaltti

Heko heko. Miten kuvittelet kenekään löytävän täsmälleen juuri tuollaiset olosuhteet. Lisäksi TM ei speksessään kerro ajettiinko sama reitti molempiin suuntiin ja kuinka pitkä matka oli. TM ei kerro minkä suuntainen tuuli oli suhteessa ajettuun reittiin.  Oliko matkalla nousuja vai ajettiinko sama matka ja reitti eri nopeuksilla, jolloin saatiin nuo kulutuslukemat.  Edellisessä kommentissani kerroin jotain tähän täydentävää.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Variant

Lainaus käyttäjältä: Occux - 06.07.20 - klo:15:15
1. 2013 ei ollut tarjolla 110 kW koneita, vaan 1.4 TSI:ssä oli 140 heppaa. Manuaali on, niin kuin jo sanoin.
2. TM:n kaaviossa käppyrältä pystyy lukemaan 80 tasanopeuden kulutuksen ja 100 tasanopeudenkulutuksen. Jos halutaan pilkun tarkasti selvittää tasanopeuden kulutuksen, pitää eliminoida tuulen suunnan vaihtelut ja tuulen nopeuden vaihtelut. Parhaiten se varmaan onnistuu ajamalla sama reitti molempiin suuntiin ilman taukoja, mutta tuollakaan ei pystytä varmuudella eliminoimaan muutoksia, jotka tapahtuu matkan aikana. Eli vastaus kysymykseen, olenko mitannut samoin kuin TM, vastausta ei ole olemassa, sillä veikkaan, että TM:kään ei ole tehnyt mittuaksiaan täysin sataprosenttisella tieteellisellä täsmällisyydellä.

Onko em. kulutukset ajotietokoneesta? Ei siinä, ajelen itsekin välillä Helsingistä Kouvolaan.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

prinne

Niin siis tätä juuri hain, eli onko omat kulutukset todettu ajotietokoneesta. Ja onko TM todennut kulutukset myös ajotietoneesta vai jotenkin muuten.

Omissa autoissa ajotietokoneen näyttämä on usein ollut enemmänkin suuntaa antava, jos parin kolmen tankillisen laskennalliseen vertaa. Mikä nyt sitten oikea arvo on, ei sillä niin väliä, mutta onko kaikki vertailukelpoisia.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Occux

Lainaus käyttäjältä: Variant - 06.07.20 - klo:15:52
Onko em. kulutukset ajotietokoneesta? Ei siinä, ajelen itsekin välillä Helsingistä Kouvolaan.
Juu. Ajotietokoneelta. Olen sen aiemmin tarkastanut kertovan hyvin uskottavia lukemia. Eli olen tankannut ja katsonut ajettun kilometrimäärän ja siitä olen saanut saman kuin mitä ATK väittää. Tankkaus on tapahtunut samalta mittarilta ja auto on ollut suunnilleen samoilla kallistuskulmilla molemmilla tankkauksilla, joten kallistuskulmankaan ei pitäisi antaa mittausvirhettä. 
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Occux

Lainaus käyttäjältä: prinne - 06.07.20 - klo:16:13
Niin siis tätä juuri hain, eli onko omat kulutukset todettu ajotietokoneesta. Ja onko TM todennut kulutukset myös ajotietoneesta vai jotenkin muuten.

Omissa autoissa ajotietokoneen näyttämä on usein ollut enemmänkin suuntaa antava, jos parin kolmen tankillisen laskennalliseen vertaa. Mikä nyt sitten oikea arvo on, ei sillä niin väliä, mutta onko kaikki vertailukelpoisia.
Sitä TM ei ole kertonut. Autovertailuissa niillä on kyllä hyvin tarkat mittalaitteet, mutta en tiedä on ne olleet käytössä tuossa Golfin testissä. Lisäksi omissa mittailuissani en ole huomioinnut sitä, että auton matkamittareissa on pientä virhettä. Joskus parikymmentä vuotta sitten Nissan Primeran matkamittari valehteli eniten ja siten se olikin paras vaihtoehto virman ajoihin kun korvaus perustui mittarin näyttämiin ajettuihin kilometreihin. Nykyään luotan ajotietokoneeseen, koska olen omissa tarkastuksissani saannut samoja lukemia.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: atapi - 06.07.20 - klo:09:52
Et ole tainnut ikinä ajaa tojon hybridillä tai jos olet niin et ole seurannut hybridijärjestelmän toimintaa ajotietokoneesta. Jarrutusenergian talteenotto on aika pienessä roolissa järjestelmän toiminnan kannalta. Akkua ladataan todella paljon normaaliajonkin aikana polttomoottorilla, että sitä voidaan käyttää suuremmalla kuormituksella ja päästään parempaan hyötysuhteeseen. Se ei kerro järjestelmän hyvyydestä mitään että tuleeko jollain hetkellä x savua pakoputkesta.

Olen ajanut Toyotan hybrideillä mm. vuokra-autoina Espanjassa. Eivät vakuuttaneet minua millään lailla. Ajotuntuma, jousitus ja etenkin koko kuljettajan ympäristö (mm. kaikki käyttönapit ja infotainment) olivat selkeästi jäljessä VAG:n tekemistä. Varsinkin tuo navigaattori/radio oli kuin 90-luvulta: hidas ja huonoresoluutioinen.

Tämä esimerkki Toyotasta liikennevaloissa vaan oli hyvin osuva, kun työkaverilla on tuollainen (Prius) ja lähdettiin saman työpaikan tallista lämpimästä talviliikenteeseen. Ekoissa valoissa tuo "eko-Tojo" tuprutti savua taivaalle ja omani oli sammuksissa. Silloin Tojon perässä lukenut Hybrid ja muut vihreät ylistykset eivät oikein konkretisoituneet. Mikä eko-auto on sellainen, jossa on niin huono akku, että koneen pitää olla käynnissä paikalla seistessä? Itsekin kyllä kytken start/stopin pois, jos lähden kylmästä ja silloin itse asiassa auto ei edes sitä automaattisesti käytä, vaan odottaa, että lämpöä on riittävästi, kunnes tuo toimii. Lisäksi voidaan todeta, että jos polttomoottoria pitää polttaa matkalla akun lataukseen, joka on niin pieni, että auto ei oikeasti kulje sähköllä kuin muutaman metrin, niin konsepti on susi. Näistähän on täällä toinen thread, jossa on todettu, että 1.0 TSI EcoLeon on voittanut nuo Tojon hybridit eco-run kilpailuissa. Väitän, että maantieajossa pääsen myös itsekin (1.4 TSI ACT manual Leon) alle noiden Tojo-hybridien. Mitä lujempaa mennään, niin sitä enemmän pääsen alle.

Ylipäätään nämä MHEV:t eivät ole mitään hybridejä. Niissä on vaan vähän isompi ajoakku ja 48 voltin sähkö. Oikeat hybridit ovat sellaisia, joissa on kaksi eri polttoainetta käyttävää järjestelmää, joilla voidaan kummallakin oikeasti ajaa kymmeniä kilometrejä: eli lataushybridit tai sitten vaikkapa kaasuhybridit (kaasu/bensa).

Mitä tulee noihin kulutuksiin uuteen Golfiin verrattaessa, niin ei vakuuta tuo uusi 1.5 TSI kovin isolta hypyltä. Toki Golf oli DSG, mutta kulutuslukemat eivät olleet mielestäni mitenkään mullistavia. Samoihin päästään edellisen sukupolven samantehoisella koneella. Jostakin syystä tuo 1.4 TSI on valittu myös lataushybrideihin eikä uutta 1.5 TSI-konetta.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Occux - 06.07.20 - klo:09:16
Olen päässyt pienemmillä kulutusluvuilla vanhalla III-koppaisella 1.4:lla manuaalilla, kuin TM:n testissä ollut Golf MHEV DSG. Vakkari asetettu 80 tai 100:seen (mittari 84 ja 105).
Miksi näitä omia haamutuloksia pitää aina verrata noiden lehtien mittauksiin? Jokainen tietää, ettei uudella autolla ja TM:n testimenettelyillä päästä kovin alhaiseen kulutukseen. Verrataanpa TM 11/2013 koeajettua Ocu3 1.4 TSI manuaalia tähän tuoreeseen Golfin koeajoon.

Kulutukset Ocu 3 ja Golf 8 mhev
Taajama 7,0 ja 6,4
Maantie 5,4 ja 4,8
Moottoritie 7,2 ja 5,8 l/100km

Olosuhteet noina mittauspäivinä olivat hyvin samankaltaiset. Vaikka Ocuun osui suituisampi rengaskoko, niin ero mikrohybridiin on selvä ja moottoritienopeuksissa jo tuntuva. 120 km/h nopeudessa Ocu3:n mitattu kulutus oli 24 prosenttia suurempi kuin mikrohybridi-Golfin.


teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Occux - 06.07.20 - klo:16:53
Sitä TM ei ole kertonut. Autovertailuissa niillä on kyllä hyvin tarkat mittalaitteet, mutta en tiedä on ne olleet käytössä tuossa Golfin testissä. Lisäksi omissa mittailuissani en ole huomioinnut sitä, että auton matkamittareissa on pientä virhettä. Joskus parikymmentä vuotta sitten Nissan Primeran matkamittari valehteli eniten ja siten se olikin paras vaihtoehto virman ajoihin kun korvaus perustui mittarin näyttämiin ajettuihin kilometreihin. Nykyään luotan ajotietokoneeseen, koska olen omissa tarkastuksissani saannut samoja lukemia.
Tuo Golf oli Tm:n koeajossa, jossa lehti tekee kattavimmat mittauksensa. Jos vain saavat sovitettua mittarit polttoainelinjaan, niin sellainen on varmasti käytössä. Mersun hybridien vertailussa erikseen mainitsivat, etteivät olleet saaneet mittaria asennettua.

atapi

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 06.07.20 - klo:17:30
Olen ajanut Toyotan hybrideillä mm. vuokra-autoina Espanjassa. Eivät vakuuttaneet minua millään lailla. Ajotuntuma, jousitus ja etenkin koko kuljettajan ympäristö (mm. kaikki käyttönapit ja infotainment) olivat selkeästi jäljessä VAG:n tekemistä. Varsinkin tuo navigaattori/radio oli kuin 90-luvulta: hidas ja huonoresoluutioinen.

Tämä esimerkki Toyotasta liikennevaloissa vaan oli hyvin osuva, kun työkaverilla on tuollainen (Prius) ja lähdettiin saman työpaikan tallista lämpimästä talviliikenteeseen. Ekoissa valoissa tuo "eko-Tojo" tuprutti savua taivaalle ja omani oli sammuksissa. Silloin Tojon perässä lukenut Hybrid ja muut vihreät ylistykset eivät oikein konkretisoituneet. Mikä eko-auto on sellainen, jossa on niin huono akku, että koneen pitää olla käynnissä paikalla seistessä? Itsekin kyllä kytken start/stopin pois, jos lähden kylmästä ja silloin itse asiassa auto ei edes sitä automaattisesti käytä, vaan odottaa, että lämpöä on riittävästi, kunnes tuo toimii. Lisäksi voidaan todeta, että jos polttomoottoria pitää polttaa matkalla akun lataukseen, joka on niin pieni, että auto ei oikeasti kulje sähköllä kuin muutaman metrin, niin konsepti on susi. Näistähän on täällä toinen thread, jossa on todettu, että 1.0 TSI EcoLeon on voittanut nuo Tojon hybridit eco-run kilpailuissa. Väitän, että maantieajossa pääsen myös itsekin (1.4 TSI ACT manual Leon) alle noiden Tojo-hybridien. Mitä lujempaa mennään, niin sitä enemmän pääsen alle.

Ylipäätään nämä MHEV:t eivät ole mitään hybridejä. Niissä on vaan vähän isompi ajoakku ja 48 voltin sähkö. Oikeat hybridit ovat sellaisia, joissa on kaksi eri polttoainetta käyttävää järjestelmää, joilla voidaan kummallakin oikeasti ajaa kymmeniä kilometrejä: eli lataushybridit tai sitten vaikkapa kaasuhybridit (kaasu/bensa).

Mitä tulee noihin kulutuksiin uuteen Golfiin verrattaessa, niin ei vakuuta tuo uusi 1.5 TSI kovin isolta hypyltä. Toki Golf oli DSG, mutta kulutuslukemat eivät olleet mielestäni mitenkään mullistavia. Samoihin päästään edellisen sukupolven samantehoisella koneella. Jostakin syystä tuo 1.4 TSI on valittu myös lataushybrideihin eikä uutta 1.5 TSI-konetta.

Oletko ajanut uusimpia (Corolla, Rav4, Camry)? Jos et niin kannattaa käydä kokeilemassa (Corollan tapauksessa 2.0 eikä 1.8). Noissakaan ei toki infotainment ole markkinoiden kärkeä ja en väitä vastaan jos tykkää enemmän VAG:n ajettavuudesta.

Tuosta valoissa tupruttamisesta sen verran, että sehän ei mene hukkaan vaan akkua ladataan. Toki häviöitä tulee aika paljonkin, mutta jos kaupunkiajossa liikkumiseen tarvittava keskiteho on vaikka 5kW niin on lähes se ja sama käytetäänkö moottoria auton seistessä vai liikkuessa. Moottorin kestävyyden kannalta on kuitenkin hyvä että se käytetään melko nopeasti kunnolla lämpimäksi sopivan pienellä rasituksella. Noin kabiiniinkin saadaan nopeasti lämpöä. Tuosta akun koosta sen verran, että sinne ladatulla sähköllä voi ajaa ehkä enintään pari kilometriä, mutta yleensä toki vain satoja metrejä kerrallaan.

1.0 TSI kyllä vaikuttaa hyvältä koneelta ja itsekään en tykkää Toyotan 1.8:sta eli ottaisin mieluummin 1.0 TSI:n. 2.0 ja 2.5 hybridit taas ovat nähdäkseni parempia kuin VAG:n ei-ladattavat voimalinjat samassa teholuokassa. 1.4 (ja miksei isompikin) TSI plugari taas on aika mainio, jos passaa ajoproofiiliin ja latausmahdollisuus löytyy, tosin Rav-plugariin vertailu saa ne näyttämään aika keskinkertaisilta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 06.07.20 - klo:17:30
Olen ajanut Toyotan hybrideillä mm. vuokra-autoina Espanjassa. Eivät vakuuttaneet minua millään lailla. Ajotuntuma, jousitus ja etenkin koko kuljettajan ympäristö (mm. kaikki käyttönapit ja infotainment) olivat selkeästi jäljessä VAG:n tekemistä. Varsinkin tuo navigaattori/radio oli kuin 90-luvulta: hidas ja huonoresoluutioinen.

Tämä esimerkki Toyotasta liikennevaloissa vaan oli hyvin osuva, kun työkaverilla on tuollainen (Prius) ja lähdettiin saman työpaikan tallista lämpimästä talviliikenteeseen. Ekoissa valoissa tuo "eko-Tojo" tuprutti savua taivaalle ja omani oli sammuksissa. Silloin Tojon perässä lukenut Hybrid ja muut vihreät ylistykset eivät oikein konkretisoituneet. Mikä eko-auto on sellainen, jossa on niin huono akku, että koneen pitää olla käynnissä paikalla seistessä? Itsekin kyllä kytken start/stopin pois, jos lähden kylmästä ja silloin itse asiassa auto ei edes sitä automaattisesti käytä, vaan odottaa, että lämpöä on riittävästi, kunnes tuo toimii. Lisäksi voidaan todeta, että jos polttomoottoria pitää polttaa matkalla akun lataukseen, joka on niin pieni, että auto ei oikeasti kulje sähköllä kuin muutaman metrin, niin konsepti on susi. Näistähän on täällä toinen thread, jossa on todettu, että 1.0 TSI EcoLeon on voittanut nuo Tojon hybridit eco-run kilpailuissa. Väitän, että maantieajossa pääsen myös itsekin (1.4 TSI ACT manual Leon) alle noiden Tojo-hybridien. Mitä lujempaa mennään, niin sitä enemmän pääsen alle.

Ylipäätään nämä MHEV:t eivät ole mitään hybridejä. Niissä on vaan vähän isompi ajoakku ja 48 voltin sähkö. Oikeat hybridit ovat sellaisia, joissa on kaksi eri polttoainetta käyttävää järjestelmää, joilla voidaan kummallakin oikeasti ajaa kymmeniä kilometrejä: eli lataushybridit tai sitten vaikkapa kaasuhybridit (kaasu/bensa).

Mitä tulee noihin kulutuksiin uuteen Golfiin verrattaessa, niin ei vakuuta tuo uusi 1.5 TSI kovin isolta hypyltä. Toki Golf oli DSG, mutta kulutuslukemat eivät olleet mielestäni mitenkään mullistavia. Samoihin päästään edellisen sukupolven samantehoisella koneella. Jostakin syystä tuo 1.4 TSI on valittu myös lataushybrideihin eikä uutta 1.5 TSI-konetta.
Kun vertaillaan eri voimalinjoja, niin jutteleminen radiosta ja nappeista on turhaa. Melkein yhtä turhaa on keskittyä ekoissa valoissa seisomiseen. Kun hybridi voi lämmittää moottoria akun lataamisella, niin se voi hyvinkin tuottaa pienemmät kokonaispäästöt kuin kylmemmällä koneella ajaminen. Mitä tulee noihin Ecorun-kisoihin, niin nyt värität rankasti tuloksia. Yleistät nyt yhden kisan yhden haamusuorituksen normiksi. Jopa tuossa kisassa ne neljä muuta TSI:tä hävisivät enemmän ja vähemmän hybrideille. Noissa kisoissa yleisempi on sellainen tuloslista, jossa TSI:llä ei ole päästy edes lähelle hybridien taloudellisuutta. Missä mittauksessa on päästy mikrohybridi-Golfin kulutukseen edelleisen sukupolven samantehoisella koneella?

Ladattava hybridi tekee saman ja paljon enemmänkin sähkön välityksellä, mitä tuolla sylinterien lepuuttamisella tehdään. Samoin hybridien moottoria myydään suhteellisen vähän, niin tuskin haluavat polttaa rahaa muutaman vuoden välein uuden hybridin polttomoottorin tekemiseen.

passo_s

Lainaus käyttäjältä: atapi - 06.07.20 - klo:18:11
Oletko ajanut uusimpia (Corolla, Rav4, Camry)? Jos et niin kannattaa käydä kokeilemassa (Corollan tapauksessa 2.0 eikä 1.8). Noissakaan ei toki infotainment ole markkinoiden kärkeä ja en väitä vastaan jos tykkää enemmän VAG:n ajettavuudesta.

Tuosta valoissa tupruttamisesta sen verran, että sehän ei mene hukkaan vaan akkua ladataan. Toki häviöitä tulee aika paljonkin, mutta jos kaupunkiajossa liikkumiseen tarvittava keskiteho on vaikka 5kW niin on lähes se ja sama käytetäänkö moottoria auton seistessä vai liikkuessa. Moottorin kestävyyden kannalta on kuitenkin hyvä että se käytetään melko nopeasti kunnolla lämpimäksi sopivan pienellä rasituksella. Noin kabiiniinkin saadaan nopeasti lämpöä. Tuosta akun koosta sen verran, että sinne ladatulla sähköllä voi ajaa ehkä enintään pari kilometriä, mutta yleensä toki vain satoja metrejä kerrallaan.

1.0 TSI kyllä vaikuttaa hyvältä koneelta ja itsekään en tykkää Toyotan 1.8:sta eli ottaisin mieluummin 1.0 TSI:n. 2.0 ja 2.5 hybridit taas ovat nähdäkseni parempia kuin VAG:n ei-ladattavat voimalinjat samassa teholuokassa. 1.4 (ja miksei isompikin) TSI plugari taas on aika mainio, jos passaa ajoproofiiliin ja latausmahdollisuus löytyy, tosin Rav-plugariin vertailu saa ne näyttämään aika keskinkertaisilta.
1.4 TSi plugari on omaan makuun liiian kierroskone, tehoa on passelisti mutta vinguttamalla. 40 tkm on tullut ajettua ja kaipailen takaisin dieselin pariin.Tykkään dieseleistä enempi, ei tarvi kierrättää lähellekkään siten kuin 1.4 TSi plugaria. Toki rauhallisessa ajossa ei haittaa,mutta ohitustilanteissa voima saisi tulla huomattavasti alemmilla kierroksilla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy