Octavia IV

Aloittaja BMF, 05.09.19 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Nifa

Lainaus käyttäjältä: V60 - 18.06.20 - klo:14:25
Toivottavasti sitä päivää ei tarvitse nähdä.

No vähän off-topiccia, mutta itse en nauti siitä itseajamisesta pätkän vertaa mm. moottoritiellä. Joku Helsinki - Tampere pätkä esimerksi, todellakin vois auto ajaa mun puolesta, niin voisin tehdä senkin ajan jotain hyödyllistä. Hyviä ja turvallisia mutkapätkiä taas on aika vähän ja jos yhtään dynaamisemmin sitä kippoa vie, niin vähintään apukuljettaja aloittaa narinan. Onneksi Nyrren pitkä lenkki ei ole vielä(kään) konkurssissa, sinne voi mennä päästelemään.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

Guido

Lainaus käyttäjältä: prinne - 18.06.20 - klo:13:36
Vetokoukun tuplahinta (vrt. irroitettava versio nykyisessä) siitä että on nappi mistä vapautuu, mutta joudut silti käsin sitä heiluttelemaan paikalleen. On kyllä aika posketon hinta tuosta ominaisuudesta. Mielelläni ottaisin ihan perus irroitettavan puolella hintaa.

Mulla oli Octavia III:ssa perinteinen, irrotettava vetokoukku ja Karoqissa samanlainen kuin Octavia IV:ssa. En vaihtaisi enää irrotettavaan koukkuun, hinnasta riippumatta.

Ennemmin kiinteä koukku kuin irrotettava. En yhtään ihmettele sanontaa, että aikaa myöten kaikista irrotettavista koukuista tulee kiinteitä, sen verran viheliäistä hommaa koukun kanssa rassaaminen ulkona sateessa joskus on. Ja ne irrallaan pyörivät avaimet, suojamuovit sun muut. Pieni ihme, että kaikki olivat tallessa Octaviaa vaihtoon luovuttaessani,vain koukun nupin suojamuovi katosi joskus, mutta siihen onneksi sopi Motonetista löytynyt standardisuoja.

Toki esim. Mersun oikeasti sähköisesti esiin taittuva on vielä hienompi, mutta ei sekään ihan kauheasti vakuuttanut kun kerran vartin verran yritettiin maanitella kaverin C-Mesen koukkua esiin kolostaan ja lopulta muutaman napakan potkun jälkeen koukku suostui kääntymään.

prinne

Joo, siis ei mitään tarvetta irroittaa tai piilottaa koukkua. Nykyisessäkin tuo irroitettava on ollut nyt reilu 3 vuotta kiinni. Tuskin enää irtoaa ilman väkivaltaa.

Mutta on kate kohdallaa napissa ja sähköisessä lukituksessa.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Erkka

Irroitettavan koukun kun säilyttää takakontissa säilytyspussissa, niin ei mitään ongelmia irroituksen ja takaisinlaiton kanssa (VW alkuperäinen koukku). Koukun suojakupin kun asentaa paikalleen, niin ei lika ja moska pääse koukunaukkoon muhimaan. Itsellä toiminut erittäin hyvin kaikenkaikkiaan.

Erkki
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

splitxyz

#394
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 18.06.20 - klo:12:48
Juurikin nopeus on erona, hurrit nostivat nopeuden testissä kovemmaksi kuin millä VAG-konserni testaa. Aiemmin heillä ollut sama nopeus käytössä kuin tehtaallakin.

Miten tuo voi noin yksinkertaisesti mennä? Jos Toyota ei pärjää hitaammissa nopeuksissa, miksi pärjää nopeammassa nopeudessa, ei auto yleensä toimi sillä tavoin.  ;D

EDIT: Octavia 4 mallina ei itseäni kiinnosta lähinnä ekoilun takia, ei edes RS pelasta sitä kun ei nähdä +300 hv moottorilla. Golf R:ään tulee kai 333 hv, muttei virallisesti vahvistettu, uuteen Cupraan n 300 hv. Onko sama kuin Golfissa, sitä en tiedä. Itsellä km/vuosi niin vähäiset, ettei kulutuksella ole väliä.   
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

- Simo -

Lainaus käyttäjältä: Nifa - 17.06.20 - klo:10:17
Lataushybridien hinnoittelu käytettynä tulee olemaan kylmää kyytiä muutaman vuoden päästä. Ruotissa 4000, valtion tukea, Saksaan taisi tulla 6500, + alvista 3% pois. Tulee todennäköisesti jollain tasolla korreloimaan myös "non-PHEV" versioiden käytettyjen hintaan suomessa muutaman vuoden päästä. Toivotaan toki, että ei vaikuttaisi ja hintahärdelli pysyy PHEV:ien puolella. Käytännössä Saksan autosta lähtee 10.000e ekana vuotena pois vrt. suomen listahinta ja kun noissa on verot tuotuna n. 1000e luokkaa niin tulee melkoista kyytiä.

Tuskin ”tukiaiset” kovin pitkään noin korkeana pysyvät. Saksalla on tarve saada merkittävä työllistäjä eli autoteollisuus äkkiä jaloilleen koronan jäljiltä, ja autoteollisuudella taasen päästöt alas, ettei sakot rapsahda, siksi juuri nyt merkittävät subventoinnit ympäristöystävälliseen tekniikkaan. Pitkällä aikavälillä ei mitenkään kestävällä pohjalla tukea yksittäisissä EU-maissa noin suuresti vapaakaupan alaisia artikkeleita. En pidättäisi hengitystä sen suhteen että tuet jatkuvat kovin pitkään ja että noita autoja olisi massoittain käytettynä Suomeen tuotavissa muutaman vuoden kuluttua.
Octavia Combi Style 1.5 TSI DSG -18

Vekkula

Toivottavasti jossain vaiheessa saa valita ohjauspyöräksi jotain muuta kuin tuon "tyylikkään" 2-puolaisen. RS on "normaalilla" ratilla mutta jotenkin tuo perusratti pistää pahasti silmään.
Edellisen korimallin oksennusrefleksiä aiheuttavan kaksoisvalo keulan sentään pystyy parkkeeraamaan seinää vasten ettei sitä tarvitse katsella mutta tuo ratti on vähän hankala kun se on naaman edessä koko ajan  ;D
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Guido

TM tietää kertoa, että uusi ohjauspyörä joko kaksi- tai kolmepuolaisena otetaan käyttöön kaikissa vm. 2021 Skoda-malleissa.

LainaaMitään järisyttävää ei ole tapahtunut, jos valmistajan lehdistötiedotteessa nostetaan tärkeimmäksi parannukseksi uusi Octaviasta peräisin oleva ohjauspyörä. Joka tapauksessa se otetaan käyttöön kaikissa malleissa varustetason mukaan joko kaksi- tai kolmepuolaisena. Tärkeintä ovat uudet kätevämmin toimivat käyttökytkimet.


tumpeloinen

 Muutamia tarjouksia tullut uudesta Octaviasta kyseltyä ja samalla olen yrittänyt onkia tietoa tulevista perus Stylen ja Ambitionin hinnoista. Tänään sain tiedon, jonka mukaan Style 1.0 manuaali olisi lähtöhinnaltaan 28.200 ja Ambition 25 tuhatta jotain. Eli, verrattuna edelliseen malliin, niin vajaa 3.000 , olisi perusmallin hinnan nousu. Aikas paljon mielestäni.

KKN

Tyhmä kysymys 1.5 manuaalin voimalinjasta... Mahtaako pakki olla synkronoitu? Nykyisessä kulkineessa lienee asia näin ja pakin voi kytkeä ilman rusahduksia, vaikka auto ei täysi pysähdyksissä olisikaan. Nyt oli lainassa Rapid 1.0 manuaalina ja pakki rusahteli, kun omaan tottuneena käytin pakkia kuten ennenkin.  ::)
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

b1mpo

Ikinä ei ole suositeltavaa vaihtaa vaihteiston suuntaa vauhdissa, ei pienessäkään. Kannattaa opetella sellainen käytäntö.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

KKN

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 30.06.20 - klo:11:00
Ikinä ei ole suositeltavaa vaihtaa vaihteiston suuntaa vauhdissa, ei pienessäkään. Kannattaa opetella sellainen käytäntö.

No ei tietenkään. Pointti oli, että jos auto liikkuu yhtä nopeasti kuin muurahainen juoksee, niin on voinut huoletta pakin kytkeä nykyisessä autossa. Lienee siis synkronoitu. Lainassa olleessa Rapidissa, jos ei halua sorsaa laatikkoon raakkumaan, piti olla mieluusti sekunnin tai kaksi aivan paikallaan ennenkuin uskalsi pakkia tarjota. Ei synkronointia. Mikä siis lienee tilanne Ocun vaihdelaatin suhteen.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

vwmies

Lainaus käyttäjältä: tumpeloinen - 27.06.20 - klo:00:18
Muutamia tarjouksia tullut uudesta Octaviasta kyseltyä ja samalla olen yrittänyt onkia tietoa tulevista perus Stylen ja Ambitionin hinnoista. Tänään sain tiedon, jonka mukaan Style 1.0 manuaali olisi lähtöhinnaltaan 28.200 ja Ambition 25 tuhatta jotain. Eli, verrattuna edelliseen malliin, niin vajaa 3.000 , olisi perusmallin hinnan nousu. Aikas paljon mielestäni.

Niin se (vastaavan) Golfinkin hinta uusine digisysteemeineen on noussut .... nämä uuden mallin kehityskustannukset maksaa yllätys yllätys auton ostaja .  ;) :o
Yritetään pärjätä.

prinne

Aina uusi auto on hiukan kalliimpi kuin edellinen, vaikka olisi niin vastaavilla varusteilla kuin mahdollista.

Mutta sitten kun tarjoat autoa vaihdossa, niin ei siitä sen enempää saa kuin edellisestäkään. Meillä aika vakiot ajokilometrit ja vaihtoväli, vaihdokin hyvitys ollut aikaliki sama joka kerta.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

b1mpo

Ei ne hinnat paljoa ole noussut, kun suhteuttaa varusteisiin. Laskekaa vähänkin samoilla varusteilla oleva. Varustetasoja ei voi verrata, kun uudessa samaan sisältyy enemmän. Tietysti poislukien octavian business.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Vekkula

Eikä se hinta nyt aina automaattisesti nouse uuden mallin tultua, Leon saman hintainen Style ja Xcellence varusteilla, FR vähän kalliimpi uusi malli.
Itse asiassa uudessa Stylessä on Kessy, Full link ja kolmialueilmastointi joita vanhassa Stylessä ei ole.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

HA

Lainaus käyttäjältä: HA - 11.06.20 - klo:13:13
Onko missään vielä tietoa 1.0 TSI combi manuaalin tai automaatin (ilmeisesti aina MHEV) CO2-päästöistä? Työsuhdeauto harkinnassa ja siksi rajat kiinnostavat. pitäisi olla 125 tai alle, jotta saa vähäpäästöisen tuen.

Golf VIII 1.0 TSI manuaalina päästää 121 g/100km. Kait Octavia combi päässee juuri tuohon 125 nurkille?

Itse itselleni vastaten: combi 1.0 TSI manuaalin WLTP-päästöt 120g. Tieto löytyy Ruotsin hinnastosta.

prinne

Hinnastoon ilmestynyt 1.0TSI ja kevythybridit sekä lisävarustehinnastoon ilmestynyt perus Style.

Nopealla vilkaisulla weba, virtual Pedal ja HUD erona Launch Editioniin. Eli kuten yksi automyyjä minulle kertoikin.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

prinne

Dynamic paketissa
" sport-etuistuimet (Thermoflux)"

millaiset nämä mahtaa olla?
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Sokota09

Nuo perinteiset ambition ja style varustetasot ovat saataviila vain 1.0 bensiiniin ja kevythybridiversioon. Ei siis voi vertailla hintoja suoraan, mutta sen johtopäätöksen voi jo nyt tehdä, että 1.5 TSI tulee maksamaan style varustetasolla lähes saman verran kuin nyt launch editionina.

prinne

Lainaus käyttäjältä: prinne - 01.07.20 - klo:08:58
Dynamic paketissa
" sport-etuistuimet (Thermoflux)"

millaiset nämä mahtaa olla?

Konfiguraattorissa oli kuvaa, eli edellisen malin kaltaiset dynamic/sport penkit. Yök....
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

prinne

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 01.07.20 - klo:09:28
Nuo perinteiset ambition ja style varustetasot ovat saataviila vain 1.0 bensiiniin ja kevythybridiversioon. Ei siis voi vertailla hintoja suoraan, mutta sen johtopäätöksen voi jo nyt tehdä, että 1.5 TSI tulee maksamaan style varustetasolla lähes saman verran kuin nyt launch editionina.

Tuo kevythybridin tarkoitus ei ole ihan auennut mulle vielä. Vaikka tuossa 1.0TSI normi bensa ja hybridi on eri vaihteistolla (ymmärrän, ei vertailtavissa suoraan) niin päästöt ja kulutus samat. Missä kevythybridin hyöty näkyy, jos sellaista edes on...
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Occux

Hinnastoa jos oikein luen, style / style LE 1.5TSI hintaero on noin 2000,, mikä on sama kuin yhteen laskettu Weba + Virt pedal + HUD. Nyt jos nämä olisi olleet tiedossa kesäkuun alussa, olisin saattanut päätyä styleen sen style LE:n sijaan. Kevyt hybridi DSG ei tuo mitään etua polttoainekulutukseen, joten ei jäännyt harmittamaan, kun en jäännyt odottamaan 1.5 DSG:n hintoja. Noin ainakin siis litraisen koneen kanssa. DSG:n hinta on 3000,, joten en olisi sitäkään osannut itselleni perustella.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

prinne

Lainaus käyttäjältä: Occux - 01.07.20 - klo:10:20
Hinnastoa jos oikein luen, style / style LE 1.5TSI hintaero on noin 2000,

tuota noin, mistä näin päättelit?
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Occux - 01.07.20 - klo:10:20
Hinnastoa jos oikein luen, style / style LE 1.5TSI hintaero on noin 2000,, mikä on sama kuin yhteen laskettu Weba + Virt pedal + HUD.

1.5 TSI:sta ei ole saatavilla kuin launch editionina.

Occux

Huomasin juuri saman. Eli taas luin väärin. Hintaero 1.0 style ja 1.5 style LE on 2100,. Taas tuli hyvä mieli, kun luulen tehneeni hyvät kaupat.  Noin ollen sain 1.5-koneen kaupanpäällisiksi. Tai sitten laskin taas jotain väärin. Niin tai näin, on se vaan magee.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Ambientti

Lainaus käyttäjältä: prinne - 01.07.20 - klo:10:18
Tuo kevythybridin tarkoitus ei ole ihan auennut mulle vielä. Vaikka tuossa 1.0TSI normi bensa ja hybridi on eri vaihteistolla (ymmärrän, ei vertailtavissa suoraan) niin päästöt ja kulutus samat. Missä kevythybridin hyöty näkyy, jos sellaista edes on...

No se on just se muutama gramma. Se on niin halpa ja yksinkertainen systeemi että se kannattaa laittaa. Vaikka startti/generaattorin avustus on pieni, niin sekin on polttomoottirilta vähempänä, ja kun se teho fiksusti käytetään silloin kun polttomoottori on epäoptimaalisella toiminta-alueella, niin saadaan paras hyöty.

GreenMan

Seat Leonin myynnissä poistuvassa mallistossa 1.0TSI manuaali vs. 1.0TSI DSG päästöjen ero on WLTP mittaustavalla 7-9 grammaa / km (NEDC mittaustavalla ei eroa mallien välillä), joten sen verran se kevythybridi tässä tapauksessa säästää. Onhan tuo jo ihan merkittävä ero.

Occux

Lainaus käyttäjältä: GreenMan - 01.07.20 - klo:12:32
Seat Leonin myynnissä poistuvassa mallistossa 1.0TSI manuaali vs. 1.0TSI DSG päästöjen ero on WLTP mittaustavalla 7-9 grammaa / km (NEDC mittaustavalla ei eroa mallien välillä), joten sen verran se kevythybridi tässä tapauksessa säästää. Onhan tuo jo ihan merkittävä ero.
Uuden Octavian hinnastossa sanotaan, että DSG tuottaa yhden gramman CO2:sta verrattuna manuaaliin. Bensan kulutuksessa ei ole eroa. Kiihtyvyydessa DSG jää yhtä minimalistisella erolla manuaaliin. DSG:n etu ehkä tulee siitä, että kun ohittamaan lähtee, manuaalilla ei tule hakeneeksi riittävän pientä vaihdetta kun taas DSG hakee polkaisusta kohtalaisen kovat kierrokset pienemmällä vaihteella. Lisäksi lehdistössä tuota uuttaa kevythybridi-DSG:tä on kehuttu. Sehän pehmentää/tasoittaa vaihtoja sähkön avulla ja kiihdytyksissä antaa pientä lisäpotkua. 1.5 kiihtyy 0-100 2.6 sekuntia nopeammin ja kova 250 vääntö alkaa jo kierroksilla 1500, kun litran koneella väätö 200 alkaa kierroksilta 2000. Itse päädyin manuaaliin osittain sen takia, että 1.5:een ei ollut eikä ole vieläkään tarjolla DSG:tä ja vaikuttaa siihen myös 2000, hinta. Toistaiseksi vasen jalka toimii riittämiin, joten jaksan kytkintä polkea. Automaatilla on kiva ajaa, mutta manuaalillakin pärjää.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

prinne

Lainaus käyttäjältä: Occux - 02.07.20 - klo:08:42
Uuden Octavian hinnastossa sanotaan, että DSG tuottaa yhden gramman CO2:sta verrattuna manuaaliin.

Toistan edellisen kommenttini, mistäs näin päättelit? 1.0TSI eTec DSG ja 1.0TSi manuaali tuskin ovat päästöjen osalta verrattavissa, kun on moottoritekniikassakin eroa.
Skoda Enyaq iV 80 -23, VW eGolf -18
ex-vag: Skoda Octavia IV 1.5TSI LE combi -20, VW Passat Variant 3C 1.8TSI -10, Skoda Octavia III FL 1.4TSI 2017 Combi, Audi S6 C5, Octavia III LB 1.4TSI Elegance, Audi A4 B6 1.8Tq, Octavia II Combi 1.4TSI, Passat 3B 2.8V6, Audi A3 3.2q, VW Golf V Variant 1.4TSI (140hv), VW Passat 3B 1.8T Variant, VW Golf III VR6

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy