Uskaltaako DSG Yetin ostaa?

Aloittaja Antti, 01.10.13 - klo:10:52

« edellinen - seuraava »

Mike Holder

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 01.10.13 - klo:18:58
Kaikissa noissa ja kokonaisuutena nelivetona. Jäädään odottelemaan testejä. Suzukista on tehty halpa perusmalli, mutta sitä on turha tässä topicissa tuoda esille, vai saako siihen DSG-vaihteiston?

Bullllshit. Tarkentaisitko esimerkiksi miten Yetin nelivedon ominaisuudet ovat paremmat kuin em. Suzukin?

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Mike Holder - 05.10.13 - klo:11:24
Bullllshit. Tarkentaisitko esimerkiksi miten Yetin nelivedon ominaisuudet ovat paremmat kuin em. Suzukin?

Minun tietotaito, tai osaaminen nelivedoista ei riitä sinun vaativaan kysymykseen. Sen kuitenkin tiedän kokemuspohjalta että Yetin TSI/TDI+DSG+Haldex yhdistelmän olen todennut toimivan niin hyvin ettei ole epäilystäkään että edes harkitsisin muunlaista yhdistelmää. Ja onhan se todettu toimivaksi (toivon että nyt jätetään jakoketjut rauhaan) testimenestyksenä ympäri maailmaa.

Esitteen mukaan Suzukin neliveto+CVT 1,6L vaparikone 150nm/4400kierrosta vääntö ja 0-100km/h 13,5sek kuulostaa vanhanaikaiselta ja jopa mopolta. Jos Suzuki osoittautuu muuten laadukkaaksi, niin sehän on vain hyvä kilpailun kannalta. Nyt siitä vielä puuttuu niin monta asiaa verrattuna esim. Yetiin etten jaksa niitä tähän taulukoida.

Itse topiciin, niin seuraava autonikin on DSG, kyllä uskaltaa ostaa :)
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Mike Holder

Ok. Mutta "pesee" kuitenkin nelivedon ominaisuuksissa, kuten tapanixxx:lle vastasit...  ;)

manni

Lainaus käyttäjältä: Mike Holder - 05.10.13 - klo:17:22Ok. Mutta "pesee" kuitenkin nelivedon ominaisuuksissa, kuten tapanixxx:lle vastasit...  ;)
Tässäkin asiassa tulee mieleen, miten isolle käyttäjämäärälle ja miten isolle osalle heidän ajosta tällä asialla on merkitystä? Mikäli nelivedon rooli on talvella varmempi liikkeellelähtö ja mahdollisesti luminen mökkitie, Haldex nykyisessä kehitysasteessaan tarjoaa tuohon enemmän kun hyvät lähtökohdat. Sekin on kiva asia, ettei se lisää kulutusta kovin paljoa.

Uskoisin että keskimääräiselle käyttäjälle on tärkeämpää hyvä ajettavuus joka kelillä, hyvä moottorin, vaihteiston ja nelivedon yhteispeli. Caddyä, jossa 4Motion, DSG ja 2.0 TDI ajaneena olen varsin vakuuttunut siitä että tuo voimalinja toimii myös Yetissä, jopa kilpailijoita paremmin.
Uusikaupunki

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: manni - 05.10.13 - klo:17:31
Tässäkin asiassa tulee mieleen, miten isolle käyttäjämäärälle ja miten isolle osalle heidän ajosta tällä asialla on merkitystä? Mikäli nelivedon rooli on talvella varmempi liikkeellelähtö ja mahdollisesti luminen mökkitie, Haldex nykyisessä kehitysasteessaan tarjoaa tuohon enemmän kun hyvät lähtökohdat. Sekin on kiva asia, ettei se lisää kulutusta kovin paljoa.

Uskoisin että keskimääräiselle käyttäjälle on tärkeämpää hyvä ajettavuus joka kelillä, hyvä moottorin, vaihteiston ja nelivedon yhteispeli. Caddyä, jossa 4Motion, DSG ja 2.0 TDI ajaneena olen varsin vakuuttunut siitä että tuo voimalinja toimii myös Yetissä, jopa kilpailijoita paremmin.

No en nyt menisi ehkä sanomaan että toimii tuo voimalinja kilpailijoitaan paremin koska dsg on teknologia mitä vw ei omista vaan valmistaa lisenssillä. Eli samaa teknologiaan saa vapaasti käyttää muutkin.

Sama pätee haldexiin eli vw ostaa teknologian ja haldexia käyttää muutkin.

2.0 tdi moottori on tehokas ja hyvä dieselmoottori. Tosin löytyy muiltakin valmistajilta hyviä dieselmoottoreita.

Bensapuolella pikkuturbot ovat tehokkaita ja taloudellisia. Mutta ongelmia on ollut näiden kehittämisessä kestäviksi.

Ihme että skoda ei tarjoa pikku bensaturboa nelivedon kanssa yetissä. Kaikille ei diesel kelpaa.

Antti

Nyt alkaisi oleen kauppa kasassa nelikosta manuaalilla ja 140hv dieselillä.
Edellinen omistaja haastateltu ja tästä ei löytynyt vielä edes ruostetta  ::)

Että taisi sitten jäädä se DSG hankkimatta sittenkin.

Isäukko kylläkin hankki juuri nelikko-dsg-1.8tsi yhdistelmän.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 05.10.13 - klo:18:11

Ihme että skoda ei tarjoa pikku bensaturboa nelivedon kanssa yetissä. Kaikille ei diesel kelpaa.

Jostain syystä ei ole näkynyt VAG-konsernissa bensaturbo-neliveto -yhdistelmiä pienemmän kuin 1.8 tsi:n kanssa. Onkohan tähän jokin tekninen tai poliittinen syy?

JAK

Lainaus käyttäjältä: Antti - 09.10.13 - klo:18:26
Nyt alkaisi oleen kauppa kasassa nelikosta manuaalilla ja 140hv dieselillä.
Edellinen omistaja haastateltu ja tästä ei löytynyt vielä edes ruostetta  ::)

Että taisi sitten jäädä se DSG hankkimatta sittenkin.

Isäukko kylläkin hankki juuri nelikko-dsg-1.8tsi yhdistelmän.

Ruostetta? Yetissä? Eihän ne ole kuin kolme vuotta vanhoja.

Antti

Sarkasmia yllä?

Kolme kappaletta kiersin itse joista kahdessa ruostetta.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

JAK

Lainaus käyttäjältä: Antti - 10.10.13 - klo:08:59
Sarkasmia yllä?

Kolme kappaletta kiersin itse joista kahdessa ruostetta.

Ei ole sarkasmia. Huonohan tuo Yeti on, mutta, että vielä ruostuukin noin pian. Yeti on loistava auto jossa ei ole mitään pikkuvikoja, mutta suuria vikoja on, ainakin täällä.

pomo

Minusta käytetty automaatti on aina riski, koska se on kallis korjata, mutta makuasia, haluuko ottaa varman päälle vai mennä riskillä!

IKK

Lainaus käyttäjältä: pomo - 10.10.13 - klo:11:57
Minusta käytetty automaatti on aina riski, koska se on kallis korjata, mutta makuasia, haluuko ottaa varman päälle vai mennä riskillä!

Eli manuaali ei olisi koskaan riski ja on halpa korjata, tosiasiassa molemissa on riskinsä. Automaatissa saattaa tietenkin olla mekaanisia tai sähköisiä vikoja mutta manuaaliin verrattuna ainakin edellisten omistajien väärästä vaihteiden vaihtamistavasta johtuvat riskit ovat pinempiä. 

pomo

Näin minä ajattelen, nykypäivän automaattiin ei tahdo pystyä tekemään mitään alle 1000 e, manuaaliin saattaa vielä voida. Ja automaatin isommat remontit onkin sitten 4000 e ylöspäin ja vain taivas on rajana. Esimerkiki Volvoonkin maksaa tehdaskunnostettu geartronic yli 10 000â,¬ ja DSG taitaa olla noin 5000? Sillä tekee manuaaliin jo aikamoisen remontin!

Nykyäänhän isommat viat automaatissa korjataan vaihtamalla koko laatikko!

JAK

Ei automaatti sen riskimpi ostos käytettynä ole kuin manuaali. Autoissa on takuu ja tuollaiset vaihteistot on pidennetyllä takuulla. Kyllähän ne yrittää kusettaa, mutta laki on laki. Manuaali on voinut olla jollain vaarilla joka on ajellut ykkösellä ja ehkä kun oikein hurjaa vauhtia on mennyt, niin kakkonenkin on löytynyt, tai sitten kytkin on poltettu. Kaikessa on riskinsä.

pomo

Kyllähän tuon 6 vaihteisen pitäisi hyvin toimia, mutta itse ajattelen noin!

baleno

Varmaan käytettyä dsg:ä ostaessa kannattaa olla puolenkymmentä tonnia touhurahaa tai luottotiedot kunnossa. Jos se ei posahda niin ok. Jos posahtaa, sitten harmittaa ajella uuden hintaisella käytetyllä. Kukaan kun ei tiedä etukäteen kestääkö se.
Citroen C5 2.0i 2006

automaattori

Lainaus käyttäjältä: baleno - 11.10.13 - klo:20:44
Varmaan käytettyä dsg:ä ostaessa kannattaa olla puolenkymmentä tonnia touhurahaa tai luottotiedot kunnossa. Jos se ei posahda niin ok. Jos posahtaa, sitten harmittaa ajella uuden hintaisella käytetyllä. Kukaan kun ei tiedä etukäteen kestääkö se.

Onko kokemusta? Vai ihan huviksesiko puhelet?
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

baleno

Onhan se ikävä jos käytetty tulee lopulta yhtä kalliiksi kuin uusi. Mutta sitähän ei kukaan tiedä käykö niin varmasti. Kokemusta on muista tuotteista että käytetty voi tulla kalliimmaksi kuin uusi ja se harmittaa. En silti kannusta ostamaan uuttakaan dsg-autoa.
Citroen C5 2.0i 2006

VAG!

Lainaus käyttäjältä: baleno - 11.10.13 - klo:22:49
En silti kannusta ostamaan uuttakaan dsg-autoa.

Mä voisin ostaa vaikka kaksikin. On nämä DSG:t olleet omaan makuun hintaluokassaan täysin ylivoimaisia.

Markku J

Minulla on ollut 9 kpl DSG (tai S tronic) -autoja, ja kaksi lisää on tilauksessa. Mutta kaikki ovat olleet takuunalaisia  :).
Saattaisi silti jäädä käytetty kuivakytkin DSG7 ilman takuuta hankkimatta. Isompien laatikoiden osalta en olisi yhtä huolissani.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: pomo - 11.10.13 - klo:12:33
Esimerkiki Volvoonkin maksaa tehdaskunnostettu geartronic yli 10 000â,¬

Esson baarissa kuultua vai faktaa? Tuntuu nimittäin poskettomalta summalta.

Jetson

Topicin aloittaja on saanut jo paljon vastauksia ja infoa sekä puolesta että vastaan, mutta voinpa minäkin vielä kertoa omia kokemuksiani kyseisestä topicista. Alla on Yeti 2.0 TDI 140 4x4 DSG6 vm. 2011, ja tähän mennessä on ajettu vajaat 50k. DSG:n toiminnassa ei ole ollut mitään valittamista, se vaihtaa huomaamattoman pehmeästi ja osaa jarruttaa alamäissä mukavasti. Myös lähtökiihdytyksissä vaihtaminen sujuu juoheasti ja ongelmitta. Voi tietysti olla, että olen sattunut saamaan hyvän yksilön enkä maanantaikappaletta. Tyytyväinen olen joka tapauksessa ollut, enkä aio vaihtaa varustusta lähivuosina. :)
Tiguan 2,0 TSI 132 kW 4Motion DSG Comfortline vm. -17

JAK

Lainaus käyttäjältä: Jetson - 30.11.13 - klo:17:12
Topicin aloittaja on saanut jo paljon vastauksia ja infoa sekä puolesta että vastaan, mutta voinpa minäkin vielä kertoa omia kokemuksiani kyseisestä topicista. Alla on Yeti 2.0 TDI 140 4x4 DSG6 vm. 2011, ja tähän mennessä on ajettu vajaat 50k. DSG:n toiminnassa ei ole ollut mitään valittamista, se vaihtaa huomaamattoman pehmeästi ja osaa jarruttaa alamäissä mukavasti. Myös lähtökiihdytyksissä vaihtaminen sujuu juoheasti ja ongelmitta. Voi tietysti olla, että olen sattunut saamaan hyvän yksilön enkä maanantaikappaletta. Tyytyväinen olen joka tapauksessa ollut, enkä aio vaihtaa varustusta lähivuosina. :)

Sinulla on 6 pykäläinen DSG, ongelmat on 7 pykäläisissä. Ei noissa dieseleiden DSG:ssä mitään vikaa ole ollutkaan, ei niitä muuten Helsingin taksissa niin paljon olisi. Aika vähän olet ajanut ja dieseliä pidät.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 12.10.13 - klo:11:55
Mä voisin ostaa vaikka kaksikin. On nämä DSG:t olleet omaan makuun hintaluokassaan täysin ylivoimaisia.
+1 sama täällä, itsellä toinen DSG menossa (DSG6 ja DSG7) ja kolmas tilattu (DSG6). Näillä kahdella on tullut ajettua yhteensä 4v ilman takuuta ja enää en osta autoa ilman DSGtä.

Antti

Onhan niitä paljon tyytyväisiäkin dsg:n omistajia, hyvä niin. Itselle tuli sitten kuitenkin perinteisesti manuaalilla. Töissä ajelen jonkin verran dsg Tiguania, hyvin se on toistaiseksi reilut 40tkm toiminut.

Isäukko muuten vaihtoi kanssa Golf plussansa Yetiin, hänellä 1.8tsi-dsg-nelikko yhdistelmä. Ei hullumpi ajettava.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

Asterion

DSG-7, 84t takana. Toiminut koko ajan moitteettomasti. Silti en olisi varma uskaltaisinko välttämättä omalla rahalla ostaa enää toista kertaa. Palstoilta ja uutisista luetut aiheeseen liittyvät tarinat on väkisinkin herättäneet varovaisemmaksi.

Ranssi

Kannattaa huomioida, että VAG-konsernin tuotteilla on hallussaan yli neljänneksen markkinaosuus Suomessa, ja näistä autoista merkittävä osuus myydään automaattivaihteisina, joten myytyjen DSG-laatikkojen määrä on huima, mihin suhteutettuna ongelmien määrä saattaa näyttää huomattavan pieneltä.

Toisaalta on niinkin, että jos automaattia halajaa, niin itsepä siitä kärsii suuntaan tai toiseen minkä valinnan tekee: manuaalilla ajo voi alkaa kyrsimään tai laatikko voi porsia, mikä kyrsii sekin :)

tet

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 01.12.13 - klo:11:04
Kannattaa huomioida, että VAG-konsernin tuotteilla on hallussaan yli neljänneksen markkinaosuus Suomessa, ja näistä autoista merkittävä osuus myydään automaattivaihteisina, joten myytyjen DSG-laatikkojen määrä on huima, mihin suhteutettuna ongelmien määrä saattaa näyttää huomattavan pieneltä.

Totta. Esimerkiksi viime vuonna (2012) Suomessa myytiin käsittääkseni pelkästään uusia DSG-Octavioita noin 2000 kpl (yli 40% kaikista Octavioista). Siitä voi vähän mieltää paljonko meni DSG-vaihteisia autoja kaiken kaikkiaan kaupaksi vuoden aikana.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JAK

Lainaus käyttäjältä: tet - 03.12.13 - klo:08:53
Totta. Esimerkiksi viime vuonna (2012) Suomessa myytiin käsittääkseni pelkästään uusia DSG-Octavioita noin 2000 kpl (yli 40% kaikista Octavioista). Siitä voi vähän mieltää paljonko meni DSG-vaihteisia autoja kaiken kaikkiaan kaupaksi vuoden aikana.

Ei määrillä ole mitään merkitystä jos oman auton laatikko hajoaa.

Henkku

Ei ollut Yeti mutta keskustelu tuli heti mieleen, kun tänään olin työntöapuna tien sivuun vanhemmalle herralle jonka Golf V Variat ei suostunut enään kulkemaan. DSG:n pykälät katosivat kesken ajon, eivätkä sitten enään menneet päälle. Lootasta en tiedä mutta 1.4 TSI koneella oli.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy