VW ID.3 latauskokemuksia

Aloittaja mikaanikko, 13.09.20 - klo:12:57

« edellinen - seuraava »

a_jaba

Kyllähän toi kylmä ongelma koskee ihan perinteistä lyijyakkuakin......
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

f080421

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 03.04.22 - klo:16:01
No Renaultilla on patentti. Lieneekö ongelma ettei haluta maksaa.

Onko tietoa mitä siinä käytännössä siis on patentoitu? Tuntuu oudolta, että joku voi patentoida 22 kW lataustehon :)
ID.3 Pro Performance Business 2021

ukormi

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 04.04.22 - klo:10:41
Onko tietoa mitä siinä käytännössä siis on patentoitu? Tuntuu oudolta, että joku voi patentoida 22 kW lataustehon :)
Siis onko tuosta suunnatonta hyötyä? Harvalla on kotona 3 x 32A sulakkeet joita voisi käyttää kokonaan auton lataamiseen ja 22kw ei nyt niin kauhean rivakka lataustahti ole matkalla ladatessa. 11kw riittää kyllä hienosti kotilataukseen.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

f080421

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 04.04.22 - klo:11:17
Siis onko tuosta suunnatonta hyötyä? Harvalla on kotona 3 x 32A sulakkeet joita voisi käyttää kokonaan auton lataamiseen ja 22kw ei nyt niin kauhean rivakka lataustahti ole matkalla ladatessa. 11kw riittää kyllä hienosti kotilataukseen.

Itse olen 22 kW:n latausta kaivannut kauppareissuilla kun auto on samalla lataamassa. Kaikki hidastolpat ovat 22 kW, mutta niistä saa vain 11 kW. CCS taas sitten on yleensä liian nopea siihen, että viettää kaupassa 1-2 tuntia.
ID.3 Pro Performance Business 2021

ukormi

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 04.04.22 - klo:11:20
Itse olen 22 kW:n latausta kaivannut kauppareissuilla kun auto on samalla lataamassa. Kaikki hidastolpat ovat 22 kW, mutta niistä saa vain 11 kW. CCS taas sitten on yleensä liian nopea siihen, että viettää kaupassa 1-2 tuntia.
Siis pitääkö näitä aina ladata kauppareissullakin?  :o
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

f080421

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 04.04.22 - klo:11:35
Siis pitääkö näitä aina ladata kauppareissullakin?  :o

Ei, mutta kannattaa kun ID.3:een ainakin minä sain ilmaista latausta kaupanpäällisiksi. Ja kaikilla ei ole mahdollisuutta ladata kotona.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Rasvis

Onkos kellään muulla kokemusta tilanteesta, jossa auto ei suostu päästämään latauspistokkeesta irti?

Lauantaiaamuna rouvan piti lähteä Volkkarilla jumpalle, mutta ei saanutkaan pistoketta irti. Minä kävin muutama tunti myöhemmin kokeilemassa, rämppäämässä manuaalissa neuvottua pakkoavausta (3x lukot auki peräkkäin) ja kiskomassa tavaratilassa olevaa hätävaijeria. Ainoana lopputuloksena kiinnikkeestään irronnut hätävaijeri. Pistoke kyllä nitkuttaessa liikkui aavistuksen rasiassa eli ei ainakaan vaikuttanut olleen jäässä, mutta lukituksen avauksesta normaalisti kuuluvaa surahdusta ei kuulunut.

Eipä siinä, lavetti pihaan ja hinurikuskille näyttämään "tämä ei suostu irt..." *plop* Ja ei mitään vikaa.

On muuten jo kolmas kerta kun auto tekee ajamisen estävän jekun, joka jonkin ajan sisällä paranee itsekseen. Ensimmäisellä kerralla ei vaan suostunut lähtemään aamulla liikkeelle, toisella kertaa junttasi voimansiirrossa jotain jumiin niin ettei pyörä suostunut pyörimään, ja nyt sitten oli liian kiintynyt töpseliin. Mahdankohan olla jo hinauspalvelun mustalla listalla?

f080421

Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 04.04.22 - klo:12:23
Onkos kellään muulla kokemusta tilanteesta, jossa auto ei suostu päästämään latauspistokkeesta irti?

Lauantaiaamuna rouvan piti lähteä Volkkarilla jumpalle, mutta ei saanutkaan pistoketta irti. Minä kävin muutama tunti myöhemmin kokeilemassa, rämppäämässä manuaalissa neuvottua pakkoavausta (3x lukot auki peräkkäin) ja kiskomassa tavaratilassa olevaa hätävaijeria. Ainoana lopputuloksena kiinnikkeestään irronnut hätävaijeri. Pistoke kyllä nitkuttaessa liikkui aavistuksen rasiassa eli ei ainakaan vaikuttanut olleen jäässä, mutta lukituksen avauksesta normaalisti kuuluvaa surahdusta ei kuulunut.

Eipä siinä, lavetti pihaan ja hinurikuskille näyttämään "tämä ei suostu irt..." *plop* Ja ei mitään vikaa.

On muuten jo kolmas kerta kun auto tekee ajamisen estävän jekun, joka jonkin ajan sisällä paranee itsekseen. Ensimmäisellä kerralla ei vaan suostunut lähtemään aamulla liikkeelle, toisella kertaa junttasi voimansiirrossa jotain jumiin niin ettei pyörä suostunut pyörimään, ja nyt sitten oli liian kiintynyt töpseliin. Mahdankohan olla jo hinauspalvelun mustalla listalla?

Ja varmasti useamman kerran painelitte avaimesta avausta ennen väkivaltaista repimistä? :)

Itsellä on joskus laturin vikatilan takia jäänyt kaapeli jumiin, mutta kyllä se aina lopulta on johdon antanut irrottaa kun on avaimenperästä painellut.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Rasvis

Kyllä paineltiin, ja siinä oli parin tunnin ventta-aikakin välissä.

Itsekin mietin onko latausasemalla voinut mennä sukat sekaisin, appi kun jostain syystä näytti että akku ei ollut täynnä. Tosin se appi ei välillä muutenkaan saa aina ajantasaista tietoa autosta. Boottasin kuitenkin varoiksi latausasemankin, mutta kaapeli ei silti suostunut irtoamaan.

Kevyesti nolottaa tuollaiset "ei se äsken toiminut" -tilanteet. Tuli jo mieleen avata autotallin ovet ja näyttää projektit malliin "kyllä mä ihan tosi osaan autolle tehdä muutakin kuin täyttää pissapojan"  :-[

f080421

Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 04.04.22 - klo:13:37
Kyllä paineltiin, ja siinä oli parin tunnin ventta-aikakin välissä.

Itsekin mietin onko latausasemalla voinut mennä sukat sekaisin, appi kun jostain syystä näytti että akku ei ollut täynnä. Tosin se appi ei välillä muutenkaan saa aina ajantasaista tietoa autosta. Boottasin kuitenkin varoiksi latausasemankin, mutta kaapeli ei silti suostunut irtoamaan.

Kevyesti nolottaa tuollaiset "ei se äsken toiminut" -tilanteet. Tuli jo mieleen avata autotallin ovet ja näyttää projektit malliin "kyllä mä ihan tosi osaan autolle tehdä muutakin kuin täyttää pissapojan"  :-[

Appiin on tullut ainakin minulla sellainen ongelma, että se pitää välillä tappaa ja käynnistää uudestaan, että näyttää taas ajantasaista tietoa. En tiedä miten ne on tuonkin saanut rikottua kun se aikaisemmin toimi ihan hyvin tuolta osin.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Rasvis

Mulla se appi on auton 2.3-päivityksen jälkeen pelannut sikäli hyvin että esilämmityskäsky on joka kerran mennyt perille. Aikaisemmin ei todellakaan mennyt... Vastapainoksi akun varauksen ja rangen näyttämä on alkanut jäätyillä useammin kuin ennen, mutta se on kyllä aina toipunut itsestään ilmeisesti siinä kohtaa kun autolla on lähdetty ajamaan.

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 04.04.22 - klo:12:23
Onkos kellään muulla kokemusta tilanteesta, jossa auto ei suostu päästämään latauspistokkeesta irti?

Lauantaiaamuna rouvan piti lähteä Volkkarilla jumpalle, mutta ei saanutkaan pistoketta irti. Minä kävin muutama tunti myöhemmin kokeilemassa, rämppäämässä manuaalissa neuvottua pakkoavausta (3x lukot auki peräkkäin) ja kiskomassa tavaratilassa olevaa hätävaijeria. Ainoana lopputuloksena kiinnikkeestään irronnut hätävaijeri. Pistoke kyllä nitkuttaessa liikkui aavistuksen rasiassa eli ei ainakaan vaikuttanut olleen jäässä, mutta lukituksen avauksesta normaalisti kuuluvaa surahdusta ei kuulunut.


Sama homma lauantaina. Tosin itsellä oli pesu alla, joten en ihan varma ollut onko jäässä. Tupla klik kaukosäätimestä ei auttanut. Lisäksi asetusten mukaan se olisi pitänyt muutenkin olla irti. Kokeilin pakkolaukaisua ja se liikkui vähän. Johto ei irronnut. Tämän jälkeen kääntelin latausaseman vaiheet pois päältä. Ovet lukkoon ja auki niin lähti irti. Eli vaikutti jonkinlaiselta bugilta. Eipä aiemmin tuollaista ollut.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 04.04.22 - klo:15:16
Mulla se appi on auton 2.3-päivityksen jälkeen pelannut sikäli hyvin että esilämmityskäsky on joka kerran mennyt perille. Aikaisemmin ei todellakaan mennyt... Vastapainoksi akun varauksen ja rangen näyttämä on alkanut jäätyillä useammin kuin ennen, mutta se on kyllä aina toipunut itsestään ilmeisesti siinä kohtaa kun autolla on lähdetty ajamaan.

Joo, esilämmitys on sinänsä toiminut hyvin. Jossain versiossa vaan alkoi tulla tuota, että sovellus ei synkkaa serverin kanssa enää välittömästi kun sovelluksen tuo esiin - aina muutaman tunnin kuluttua menee tähän tilaan. Itse yleensä silloin käynnistän sovelluksen vaan uudestaan. Tuo on ärsyttävää kun nopeasti tarkistaa akun varaustilan niin se saattaa olla jotain vanhaa tietoa. Laitoin tästä kyllä sovelluksen kautta palautetta.
ID.3 Pro Performance Business 2021

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 04.04.22 - klo:10:41
Onko tietoa mitä siinä käytännössä siis on patentoitu? Tuntuu oudolta, että joku voi patentoida 22 kW lataustehon :)

Moottorin käämityksiä hyödynnetään jotenkin jolla poistetaan kalliin tehoelektroniikan tarve. Ilmeisesti 16A - 32A hyppy on merkittävä.

Rasvis

Lainaus käyttäjältä: gaasutin - 04.04.22 - klo:15:59
Sama homma lauantaina. Tosin itsellä oli pesu alla, joten en ihan varma ollut onko jäässä. Tupla klik kaukosäätimestä ei auttanut. Lisäksi asetusten mukaan se olisi pitänyt muutenkin olla irti. Kokeilin pakkolaukaisua ja se liikkui vähän. Johto ei irronnut. Tämän jälkeen kääntelin latausaseman vaiheet pois päältä. Ovet lukkoon ja auki niin lähti irti. Eli vaikutti jonkinlaiselta bugilta. Eipä aiemmin tuollaista ollut.
Tutulta kuulostaa, tuota edellisen päivän pesua myöten. Tosin ei tuo oikein vaikuttanut jäätyneeltä, ellei sitten se pistokkeen lukitustappi tai sen toimilaite ollut jäätynyt kiinni runkoonsa. Mutta en pitäisi kovin todennäköisenä että tuonne vettä pääsee eikä latauspistokkeen ympäristö muutenkaan näyttänyt märältä tai jäiseltä.

Bugilta tämä minustakin maistuu, ja se on sikäli ikävin vaihtoehto että koskaan ei tiedä milloin temppu toistuu.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 05.04.22 - klo:15:27
Tutulta kuulostaa, tuota edellisen päivän pesua myöten. Tosin ei tuo oikein vaikuttanut jäätyneeltä, ellei sitten se pistokkeen lukitustappi tai sen toimilaite ollut jäätynyt kiinni runkoonsa. Mutta en pitäisi kovin todennäköisenä että tuonne vettä pääsee eikä latauspistokkeen ympäristö muutenkaan näyttänyt märältä tai jäiseltä.

Bugilta tämä minustakin maistuu, ja se on sikäli ikävin vaihtoehto että koskaan ei tiedä milloin temppu toistuu.

Ehkä se pesu kuitenkin jotenkin on vaikuttanut? En ole kuullut, että noissa latausporteissa olisi mitään laajempaa ongelmaa ollut eikä tällä foorumillakaan ole aikaisemmin ollut mitään erikoista aiheeseen liittyen.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 04.04.22 - klo:12:23
Onkos kellään muulla kokemusta tilanteesta, jossa auto ei suostu päästämään latauspistokkeesta irti?


Mikäs softa Rasviksen autossa on? Mulla teki tämän saman tempun jollain ikivanhalla softalla. Ei irronnut kotipihan piuhasta sitten millään, ei auttanut buuttaukset autolle tai latausasemalle eikä kaapelin manuaalinen vapautus. Soitto hinaukseen ja parin tunnin odotus auttoi mystisesti. Ei ole toistunut sen jälkeen missään tilanteessa.

Rasvis

Softa on 2.3. Edellisellä revikalla teki kyllä kaikkea muuta jäynää mutta kaapeli irtosi aina ryppyilemättä.

id135

K-latausta tuli kaupantekijäisinä, onko kokemuksia roamingista?
Voiko siis käyttää K-latauksen tägiä muilla firmoilla, ja meneekö tuohon piikkiin?
Roaming on usein kallista, mutta tässä sillä ei ole merkitystä, kun ei tuota 500 euroa ehdi kauppareissuilla mitenkään kuluttaa.

Antore

Lainaus käyttäjältä: id135 - 09.05.22 - klo:19:02
K-latausta tuli kaupantekijäisinä, onko kokemuksia roamingista?
Voiko siis käyttää K-latauksen tägiä muilla firmoilla, ja meneekö tuohon piikkiin?
Roaming on usein kallista, mutta tässä sillä ei ole merkitystä, kun ei tuota 500 euroa ehdi kauppareissuilla mitenkään kuluttaa.

Eipä taida K-Latauksen tägi roamata pois lukien ionityn laturit.

id135

Kokeilin Paimion Ionityllä, ei ollut ilmaista:

30,7 kWh
0 h 35 min
33,28 â,¬


jalauros

Lainaus käyttäjältä: id135 - 28.05.22 - klo:12:32
Kokeilin Paimion Ionityllä, ei ollut ilmaista:

30,7 kWh
0 h 35 min
33,28 â,¬

Ionityn hinnoittelu on itselle suuri mysteeri. We Charge kortillakin se putoaa lähelle järkevää vasta 10â,¬ kk maksulla. Jollekulle sen pitää olla halvempaa 😅.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: id135 - 28.05.22 - klo:12:32
Kokeilin Paimion Ionityllä, ei ollut ilmaista:

30,7 kWh
0 h 35 min
33,28 â,¬

Itseälläni se 8 â,¬ /kk ja 0,55 â,¬ /min. diili on päällä ja toiminut omasta mielestäni ihan hyvin. Ei se halpaa ole, mutta ihan siedettävää hintaa itselleni. Noin 50 minuuttia ja 65 kWh kuukaudessa on ollut Ionityllä roikkumisen perus tahti tänä vuonna.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

jalauros

We Charge 0.34c/min diilillä ekat
reissulataukset tehty. Kokemusta teholataamisesta ei ole paljoa mutta näin eka kokemus oli hyvä lukujen perusteella.




Autona Iida.4/77kWh/3.0
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

tsihman

Itsellä Plus diili WeChargessa vielä hetken voimassa. Tien päällä ei tule juurikaan ladattua yli 70-80% lataustason, Tuolloin KWH hinta pysyy inhimillisenä. Suomessa julkiset lataushinnat ovat varsin kohtuulliset verrattuna esim. Saksaan.

mikaanikko

Saksalaistollot on niin vihreessä kiimassa, että mieluummin seisottavat ydinvoimaloitaan ja maksavat kovaa hintaa sähköstä. Lisäetuna saavat polttamastaan kivihiilestä kaasuja ilmakehään.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

f080421

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 18.06.22 - klo:10:09
Saksalaistollot on niin vihreessä kiimassa, että mieluummin seisottavat ydinvoimaloitaan ja maksavat kovaa hintaa sähköstä. Lisäetuna saavat polttamastaan kivihiilestä kaasuja ilmakehään.

Tällä viikolla oli uutinen, että Ranskassa ajettiin ydinvoimala (vai useita?) alas kuivuuden takia. Että ei sekään nyt mikään pomminvarma laitos ole nykymyllerryksessä.
ID.3 Pro Performance Business 2021

SlOrbA

Tesla Appi näyttää nyt Suomessakin "charge your non-Tesla" optiota ja ABRP näytti tarjoavan Tesla Superchargeria Kärsämäeltä Jyväskylä Oulu väkille.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

mikaanikko

Yrittelen tässä ladata Iidun (ID3) täyteen Turkuun menoa varten. Lataan kotona 2 tai 4 kW teholla. Sain akun normaalitasoon (80%) helposti, mutta vaikka olen asettanut tason 100% ei lataus pysy päällä kuin minuutin tai kaksi kerrallaan. Sen jälkeen täytyy taas pyyhkaistä appsista "Käynnistä lataus"-palkkia.
Mistähän kenkä puristaa?
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

f080421

#539
Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 22.06.22 - klo:12:23
Yrittelen tässä ladata Iidun (ID3) täyteen Turkuun menoa varten. Lataan kotona 2 tai 4 kW teholla. Sain akun normaalitasoon (80%) helposti, mutta vaikka olen asettanut tason 100% ei lataus pysy päällä kuin minuutin tai kaksi kerrallaan. Sen jälkeen täytyy taas pyyhkaistä appsista "Käynnistä lataus"-palkkia.
Mistähän kenkä puristaa?

Mitä siellä auton omassa latausnäkymässä näkyy? Onko siellä oikeasti raja 100% aktiivisena? Se sovellus voi toimia vähän epäloogisesti, jos on erillinen latauspaikka tallennettu ja siinä on korkeampi raja kuin mikä oletusraja on. Joskus itselläni sovellus näytti, että auto on ladannut loppuun (80%) ja lataus on valmis, vaikka lataus oli oikeasti vielä käynnissä 100%:iin kun meni autoon sisälle katsomaan tilannetta.

Jos se lataus taas oikeasti katkeaa kesken vaikka autossa on 100% aktiivisena, niin sitten siinä on joku muu ongelma.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy