VW ID.3 latauskokemuksia

Aloittaja mikaanikko, 13.09.20 - klo:12:57

« edellinen - seuraava »

mikkoan

Olen ajellut vuoden pelkkien julkisten latauspisteiden varassa.

Käytännössä kerran viikossa pikalaturissa 80% tasolle ja kauppareissuilla 11 kWh latausta. Hyvin olen pärjännyt. Nyt työpaikan vaihdon johdosta ajot lisääntyivät, mutta työpaikalla on 11 kWh latausmahdollisuus, joten uskon pärjääväni jatkossakin. Ainakaan pk-seudulla kotilataus ei ole pakollinen, mukava latausangstin poistaja kyllä varmaankin.

f080421

Lainaus käyttäjältä: mikkoan - 08.03.22 - klo:19:36
Olen ajellut vuoden pelkkien julkisten latauspisteiden varassa.

Käytännössä kerran viikossa pikalaturissa 80% tasolle ja kauppareissuilla 11 kWh latausta. Hyvin olen pärjännyt. Nyt työpaikan vaihdon johdosta ajot lisääntyivät, mutta työpaikalla on 11 kWh latausmahdollisuus, joten uskon pärjääväni jatkossakin. Ainakaan pk-seudulla kotilataus ei ole pakollinen, mukava latausangstin poistaja kyllä varmaankin.

Isoakkuinen 77 kWh helpottaisi vielä entisestään ei-kotilataamista, mutta rahat riittivät vain 58 kWh:seen :)

Bensakuskit aina tuovat esille kuinka tankkaus kestää vain muutaman minuutin. Kahden pienen lapsen isänä voin kuitenkin sanoa, että mielelläni istun autossa vaikka kolme tuntia hiljaisuudessa ja katson kuinka se latautuu. Hiukan kärjistettynä, mutta uskon monen perheenisän ymmärtävän pointin.
ID.3 Pro Performance Business 2021

jalauros

Itselle hienointa sähkärissä on juurikin se että siinä on joka aamu ”tankki täynnä”. Olen tässä tuon meidän e-Golfin kohdalla miettinyt että mahtaako se koskaan edes käydä pikalaturissa. Hienoa kuulla että ilman kotilatausta pärjää vaikka kuulostaakin ihan scifiltä kun en ole itse kuvitellut sellaisen olevan mahdollista.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

V60

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 08.03.22 - klo:20:18
Isoakkuinen 77 kWh helpottaisi vielä entisestään ei-kotilataamista, mutta rahat riittivät vain 58 kWh:seen :)

Bensakuskit aina tuovat esille kuinka tankkaus kestää vain muutaman minuutin. Kahden pienen lapsen isänä voin kuitenkin sanoa, että mielelläni istun autossa vaikka kolme tuntia hiljaisuudessa ja katson kuinka se latautuu. Hiukan kärjistettynä, mutta uskon monen perheenisän ymmärtävän pointin.
Jälkikasvua on ja ikääkin yli 50, mutta en voisi kuvitellakaan istuvani katselemassa auton latautumista 3 tuntia. Varttikin on jo liikaa.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Ocuvaavi

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 08.03.22 - klo:20:18
Kahden pienen lapsen isänä voin kuitenkin sanoa, että mielelläni istun autossa vaikka kolme tuntia hiljaisuudessa ja katson kuinka se latautuu. Hiukan kärjistettynä, mutta uskon monen perheenisän ymmärtävän pointin.

Toivoisivatkohan ne sen kolme tuntia jälkikasvun kanssa olevat kuitenkin että lataus sujuisi vähän rivakammin... 😉

f080421

Lainaus käyttäjältä: jalauros - 08.03.22 - klo:21:26
Itselle hienointa sähkärissä on juurikin se että siinä on joka aamu ”tankki täynnä”. Olen tässä tuon meidän e-Golfin kohdalla miettinyt että mahtaako se koskaan edes käydä pikalaturissa. Hienoa kuulla että ilman kotilatausta pärjää vaikka kuulostaakin ihan scifiltä kun en ole itse kuvitellut sellaisen olevan mahdollista.

Yksi asia minkä VW on tehnyt todella hyvin on se, että akun varaustila ei juurikaan putoa kun auto seisoo pihassa. Muistan esim. Teslalla olleen ongelmaa, että ihan karmea määrä varausta saattaa lähteä per vuorokausi, vaikka autoa ei käytetä.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Vastarakki

Joskus se varaus mystisesti putoaa seisonnan aikana. Esim. maanantaina latasin illalla 80 %:iin ja otin piuhan irti, tiistaiaamuna varausta oli 78 %. En tiedä, voiko se johtua 12 voltin akun hengissä pitämisestä vai siitä, että BMS:n näyttämä akun varaus ei ole sama kuin infotainmentin näyttämä akun varaus. Tarkoitan siis sitä, että kun auto on ladattu 100 %:iin niin BMS näyttää varauksen olevan öbaut 96 %. Sama on alapäässä, 0 % infotainmentissa on n. 6 % oikeaa varausta. Testailin tyhjäksi ajamista viikonloppuna ja seurasin tapahtumia EVNotifylla.

ID:n akun lämmitys on kyllä erittäin typerä - varausta oli 5 % ja silti akun lämmitys käynnistyi. Akun lämpötila oli 8 astetta ja ID lämmitti sen 13 asteeseen. 20 kilsan range hupenee tuossa vaiheessa aika vauhdilla.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 09.03.22 - klo:10:25
Joskus se varaus mystisesti putoaa seisonnan aikana. Esim. maanantaina latasin illalla 80 %:iin ja otin piuhan irti, tiistaiaamuna varausta oli 78 %. En tiedä, voiko se johtua 12 voltin akun hengissä pitämisestä vai siitä, että BMS:n näyttämä akun varaus ei ole sama kuin infotainmentin näyttämä akun varaus. Tarkoitan siis sitä, että kun auto on ladattu 100 %:iin niin BMS näyttää varauksen olevan öbaut 96 %. Sama on alapäässä, 0 % infotainmentissa on n. 6 % oikeaa varausta. Testailin tyhjäksi ajamista viikonloppuna ja seurasin tapahtumia EVNotifylla.

ID:n akun lämmitys on kyllä erittäin typerä - varausta oli 5 % ja silti akun lämmitys käynnistyi. Akun lämpötila oli 8 astetta ja ID lämmitti sen 13 asteeseen. 20 kilsan range hupenee tuossa vaiheessa aika vauhdilla.

Käsittääkseni tulevien talvipäivitysten jälkeen se lämpötilaraja tulee olemaan huomattavasti alhaisempi.
ID.3 Pro Performance Business 2021

tet

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 09.03.22 - klo:10:25
Joskus se varaus mystisesti putoaa seisonnan aikana. Esim. maanantaina latasin illalla 80 %:iin ja otin piuhan irti, tiistaiaamuna varausta oli 78 %. En tiedä, voiko se johtua 12 voltin akun hengissä pitämisestä vai siitä, että BMS:n näyttämä akun varaus ei ole sama kuin infotainmentin näyttämä akun varaus. Tarkoitan siis sitä, että kun auto on ladattu 100 %:iin niin BMS näyttää varauksen olevan öbaut 96 %. Sama on alapäässä, 0 % infotainmentissa on n. 6 % oikeaa varausta. Testailin tyhjäksi ajamista viikonloppuna ja seurasin tapahtumia EVNotifylla.

Tuollainen parin prosentin pudotus voinee aiheutua vielä mittaustarkkuudesta, toki voi siinä olla myös 12V akun latausta osasyyllisenä. Akun varaustaso voidaan todeta täysin luotettavasti vain kun se ladataan täyteen. Melko hyvä arvio saadaan mittaamalla akun jännite, mutta vain kun auto on seisonut riittävän kauan paikallaan ilman että akkua kuormitetaan. Latauksen jälkeinen 80% on arvio, joka tarkentuu kun auto myöhemmin mittaa akun lepojännitteen.

Infotainmentin ja BMS:n erossa taas lienee kyse netto- ja bruttokapasiteetin erosta. Omassa plugarissani infotainmentin 0-100% tarkoittaa OBD-portin kautta luettuna 19-90%.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Petunet

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 09.03.22 - klo:09:02
Yksi asia minkä VW on tehnyt todella hyvin on se, että akun varaustila ei juurikaan putoa kun auto seisoo pihassa. Muistan esim. Teslalla olleen ongelmaa, että ihan karmea määrä varausta saattaa lähteä per vuorokausi, vaikka autoa ei käytetä.

Näin talviaikana näyttää kuluvan 2-4% per vuorokausi. Onko se sitten paljon vai vähän, en tiedä.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

V60

Joskus sähköautotietäjät täällä kertoili, että auton voi jättää vaikka kuukaudeksi ilman piuhassa oleilua parkkiin. Miten tämä nyt menee?
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Ocuvaavi

100% - 30*2-4% = -20 - 40%, joten suattaapi pittää paekkansa tae sitten ei...

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: V60 - 09.03.22 - klo:19:04
Joskus sähköautotietäjät täällä kertoili, että auton voi jättää vaikka kuukaudeksi ilman piuhassa oleilua parkkiin. Miten tämä nyt menee?

Voi jättää muut paitsi amerikan sähköladaa.

f080421

Lainaus käyttäjältä: V60 - 09.03.22 - klo:19:04
Joskus sähköautotietäjät täällä kertoili, että auton voi jättää vaikka kuukaudeksi ilman piuhassa oleilua parkkiin. Miten tämä nyt menee?

VW ID:n kohdalla pitää paikkansa.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Petunet

Täytyi ihan googletella ja löysin esimerkin jossa Model 3 oli jätetty lämpimään talliin ilman latausta 63 päiväksi (3kk) ja akusta oli kadonnut vain 160km verran toimintamatkaa.
Toki jos on Sentry päällä ja räplää sovellusta jatkuvasti katsoen livekamerakuvaa niin varmasti saa akun tyhjäksi nopeastikin.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

a_jaba

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vihdoinkin-tassa-jokamiehen-sahkoautouutuudessa-on-nerokas-taikanappi-joka-ratkaisee-lataushidastelut-talviolosuhteissa/fd6f30a6-43ef-4816-be6c-27851e28d5cd

Veikkaan että saksalaisilla valmistajilla menee vuosia ennen kuin tällainen lämmitysnappi saadaan heidän sähköautoihin.

Olisi varmaan ohjelmallisesti toteutettavissa ja päivitettävissä kaikkiin ID. autoihin helposti... Vai onkohan aprillipilaa?  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

f080421

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 01.04.22 - klo:07:40
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vihdoinkin-tassa-jokamiehen-sahkoautouutuudessa-on-nerokas-taikanappi-joka-ratkaisee-lataushidastelut-talviolosuhteissa/fd6f30a6-43ef-4816-be6c-27851e28d5cd

Veikkaan että saksalaisilla valmistajilla menee vuosia ennen kuin tällainen lämmitysnappi saadaan heidän sähköautoihin.

Olisi varmaan ohjelmallisesti toteutettavissa ja päivitettävissä kaikkiin ID. autoihin helposti... Vai onkohan aprillipilaa?  :D

Olen sitä mieltä, että ei tuollaista pitäisi olla ollenkaan vaan sen auton pitäisi toimia ilman mitään nappeja ja esilämmityksiä. Polttomoottoriautojakaan ei mitenkään erikseen valmistella tankkaamista varten. VW:n linja on se, että jokaisen pitäisi pystyä ajamaan ID:llä ilman ohjelmistosuunnittelijan tms koulutusta. Esim. Teslan nörttiscene on ihan oma asiansa.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Daatta

^Molemmissa näkökulmissa on pointti, tuossa Nissanin nappulassakin on vaara että sitä painellaan jatkuvasti koska "lämmin akku on paras". Ei ole sellaista asiaa, mitä ei voisi käyttäjä ryssiä.  ::)

Lämmityksen käynnistäminen esim. ODB:n kautta olisi tekniselle käyttäjällä toimiva tapa. Normaalisti toki lämmitettäisiin akkua pikalaturille navigoitaessa, tulossa MEB:iin ehkä jo versiossa 4.0 tai 5.0...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 01.04.22 - klo:09:17
Olen sitä mieltä, että ei tuollaista pitäisi olla ollenkaan vaan sen auton pitäisi toimia ilman mitään nappeja ja esilämmityksiä.

Toihan on se todella kaunis ajatus miten se pitäisikin olla mutta todellisuudessa ei tule ikinä olemaan.

Karttadatasta tulee aina puuttumaan pikalatureita jolloin auto ei voi automaattisesti tietää olevansa menossa pikalataukseen.

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 01.04.22 - klo:09:17
VW:n linja on se, että jokaisen pitäisi pystyä ajamaan ID:llä ilman ohjelmistosuunnittelijan tms koulutusta. Esim. Teslan nörttiscene on ihan oma asiansa.

Onhan siellä auton valikoissa paljon muitakin säätöjä joista tavan tallaajan ei tarvitse olla edes tietoinen niin miksi ei voisi olla myös lämmitysoptiota.

Voisi olla vaikka toteutettu niin että kun laittaa navigoimaan johonkin paikkaan niin olisi ns. lisätäppä "lämmittä akku perillä olevaa pikalatausta varten" eli pystyisit itse kertomaan autolle että perillä odottaa pikalaturi.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

f080421

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 01.04.22 - klo:12:48
Toihan on se todella kaunis ajatus miten se pitäisikin olla mutta todellisuudessa ei tule ikinä olemaan.

Kyllä se viimeistään silloin tulee olemaan todellisuudessakin kun meillä on toimivaa akkutekniikkaa :)

Kaikki nämä akun lämmitykset ja jäähdytykset ovat nykyisen akkuteknologian purkkapaikkaamista eikä mikään ajoakkuja yleisesti koskeva fysiikan laki.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Jake69

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 01.04.22 - klo:13:36
Kyllä se viimeistään silloin tulee olemaan todellisuudessakin kun meillä on toimivaa akkutekniikkaa :)

Kaikki nämä akun lämmitykset ja jäähdytykset ovat nykyisen akkuteknologian purkkapaikkaamista eikä mikään ajoakkuja yleisesti koskeva fysiikan laki.

Kyllä lämpötila on ihan kaikkia akkuja koskeva yleinen fysiikan laki on sitten kännykkä, läppäri tai auto. Elektronit liikkuu lämpimänä paremmin.

Akun lämmönhallinta on ihan keskeinen asia niiden kestävyyden ja latausnopeuden hallinnan kannalta. Markkinoilla on muutamia autoja missä sitä ei ole josta sitten seuraa rapid gate ja kestävyysongelmat. Esilämmityksen puute aiheuttaa sitten gold gate kutsutun ominaisuuden (esim. MEB autot).

Nyt kun MEB autoihin tulee kylmässä portaittain tapahtuva akun lämmitys tarkoittaa että 30-60 min ajon jälkeen nykyisen kaltainen 50 kW suht tyhjään akkuun jää haaveeksi  >:(

Tuntuu siltä että sitä mukaa kun kalliiden maametallien osuus akussa pienenee riippuvuus lämpötilaan vain kasvaa.

Minulle on ainakin tullut 100% selväksi että seuraavassa autossani on toimiva akun esilämmitys HPC:lle jo tehtaalta tulessa eikä sitä tarvitse odottaa 1.5 vuotta eikä ole vieläkään edes lupausta koska tulee (tilasin seuraavan jo viime vuonna, tiedä sitten tuleeko edes tänä vuonna).

Toimiva esilämmitys rajasi seuraavan auton merkin akselille: Tesla, Volvo, Polestar, MB ja BMW. No Tesla se ei ole kun en tykkää ulkonäöstä, sisäpuolesta, ajettavuudesta enkä jousituksesta tai siis sen puutteesta. Nitinat, natinat ja karmittomien ikkunoiden suhina oli myös minulle NO NO. Panasonicin uusien akkujen myötä myös latausnopeus on laskenut tavallisten ”kuolevaisten” luokkaan.

Kilu7

Onnistuu rellussakin 22kW AC ja akkujen esilämmitys. "Auto osaa esilämmittää akun optimilämpötilaan lataamista varten, kunhan kuljettaja hyödyntää ja noudattaa reittiopastusta, joka osaa huomioida lataustarpeen. Kaikki tapahtuu täysin automaattisesti ja on toimiessaan iso asia Suomen talvessa."

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maistiainen-renault-megane-e-tech-electric-yllattavan-pieni-mutta-iso-sahkoauto-alle-39-000-euroa/


verney

Nissan Ariyaan ja Renault Megane E:hen on tulossa manuaalinen akun esilämmitys. Ihan hyvä idea. En tiedä lämmittääkö automaattisesti jos laittaa navigaattoriin latausaseman.

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Kilu7 - 01.04.22 - klo:16:23
Onnistuu rellussakin 22kW AC ja akkujen esilämmitys. "Auto osaa esilämmittää akun optimilämpötilaan lataamista varten, kunhan kuljettaja hyödyntää ja noudattaa reittiopastusta, joka osaa huomioida lataustarpeen. Kaikki tapahtuu täysin automaattisesti ja on toimiessaan iso asia Suomen talvessa."

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maistiainen-renault-megane-e-tech-electric-yllattavan-pieni-mutta-iso-sahkoauto-alle-39-000-euroa/

Mahtavaa että armoitettujen HPC esilämmittävien autojen kerho on saanut uuden jäsenen ja vieläpä kohtuulliseen hintaluokkaan.

Tuo 22 kW AC lataus on kyllä kova juttu esim. niille ketkä ovat ilman kotilatausmahdollisuutta.

Miten se VOI olla niin vaikeaa VAG insinööreille. Eikö saksalainen halua vai eikö osaa  :(

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 02.04.22 - klo:16:52
Tuo 22 kW AC lataus on kyllä kova juttu esim. niille ketkä ovat ilman kotilatausmahdollisuutta.

Miten se VOI olla niin vaikeaa VAG insinööreille. Eikö saksalainen halua vai eikö osaa  :(

Tätä itsekin miettinyt. Sen vielä ymmärtäisi että olisi hinnat alkaen mallissa 11kW ja vaikka lisävarusteena 22kW AC lataus.

Saksalainen varmaan ajattelee asian niin että auto pitää saada ladattua AC latauksella työpäivän tai yön aikana tyhjästä täyteen ja kaikissa muissa tilanteissa käytetään DC latausta.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Kilu7

Audi e-tronissa saa AC 22kW:n lisävarusteena.

f080421

#506
Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 01.04.22 - klo:16:10
Kyllä lämpötila on ihan kaikkia akkuja koskeva yleinen fysiikan laki on sitten kännykkä, läppäri tai auto. Elektronit liikkuu lämpimänä paremmin.

Akun lämmönhallinta on ihan keskeinen asia niiden kestävyyden ja latausnopeuden hallinnan kannalta. Markkinoilla on muutamia autoja missä sitä ei ole josta sitten seuraa rapid gate ja kestävyysongelmat. Esilämmityksen puute aiheuttaa sitten gold gate kutsutun ominaisuuden (esim. MEB autot).

Niin, mutta se koskee vain nykyisin käytössä olevaa li-ion -teknologiaa mikä oli minun pointtini. Ei ole mitään sellaista universaalia fysiikan lakia, että kaikki tulevatkin akkuteknologiat (esim. solid state) vaativat aktiivisen lämmönhallinnan. Tämä riippuu täysin teknologiasta. Kaiken lisäksi väiitteesi "elektronit liikkuu lämpimänä paremmin" on yksinkertaisesi väärin, koska asia on täysin päin vastoin ja ääriesimerkkinä suprajohtavuus. Akun sisällä ei varsinaisesti edes liiku pelkät elektronit vaan ionit. Tämä lämmittely johtuu litium-akuissa käytetyistä materiaaleista eikä elektroneista.
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 02.04.22 - klo:16:52
Mahtavaa että armoitettujen HPC esilämmittävien autojen kerho on saanut uuden jäsenen ja vieläpä kohtuulliseen hintaluokkaan.

Tuo 22 kW AC lataus on kyllä kova juttu esim. niille ketkä ovat ilman kotilatausmahdollisuutta.

Miten se VOI olla niin vaikeaa VAG insinööreille. Eikö saksalainen halua vai eikö osaa  :(

Eihän 22 kW AC ole saatavilla kovinkaan moneen muuhunkaan sähköautoon merkistä riippumatta, että ei tämä nyt mikään pelkkä VAG-ongelma ole. Ei saa Teslaankaan enää. Itsekin tuota mahdollisuutta kaipaisin, mutta ei voi mitään. Sellaista joskus kuulin, että tuossa olisi jokin patenttiongelma, mutta en tiedä pitääkö paikkansa.
ID.3 Pro Performance Business 2021

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 03.04.22 - klo:14:42
Itsekin tuota mahdollisuutta kaipaisin, mutta ei voi mitään. Sellaista joskus kuulin, että tuossa olisi jokin patenttiongelma, mutta en tiedä pitääkö paikkansa.

No Renaultilla on patentti. Lieneekö ongelma ettei haluta maksaa. 

tet

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 03.04.22 - klo:14:38
Niin, mutta se koskee vain nykyisin käytössä olevaa li-ion -teknologiaa mikä oli minun pointtini. Ei ole mitään sellaista universaalia fysiikan lakia, että kaikki tulevatkin akkuteknologiat (esim. solid state) vaativat aktiivisen lämmönhallinnan. Tämä riippuu täysin teknologiasta.

Nyt tarvitsisi enää keksiä se mullistava akkuteknologia, joka tuon toteuttaisi. Solid state -akuissa kylmäominaisuudet ovat tiettävästi olleet ainakin tähän asti vielä huonommat, kuin Li-ion-akuissa. Muista ongelmista puhumattakaan, joista hinta ei liene pienin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy