VW ID.3 latauskokemuksia

Aloittaja mikaanikko, 13.09.20 - klo:12:57

« edellinen - seuraava »

dwntime

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.07.21 - klo:11:56
itse en suosittelisi kyllä luottamaan siihen auton navigaattorin systeemiin, ensinnäkin siitä puuttuu todella paljon latureita, en tiedä millä arvalla siihen ne karttadataan on lisätty.

toiseksi auton navigaattori ei osaa näyttää mikä lataus tasosi on kun olet päämäärässä, joudut vaan arvelemaan KM rangen perusteella että mitenhän käy. itse laskisin noin 20km ylimääräistä siihen mitä navi matkaksi ilmoittaa.

myöskään auton navi ei tiedä mitään siitä onko laturi varattu, rikki tai onko sitä edes oikeasti olemassa (noh kait sentään).

itse toimin siten että katson abrp:lla missä lataus pisteitä on, koska siinä voi rajata vain CSS laturit, lasken miten pitkä patka tai mitä abrp antaa auton lataus tehoksi päämäärässä (siinä on suhteellisen paljon ominaisuuksia). jos omaa odb lukijan saa integraation jolloin abrp:n kännykkä appi laskee reaaliaikaisesta matkaa (toki siitä joutuu maksaa erikseen).  sekä katson myöskin vaihtoehtoisen lataus paikan, eli jos tarkistan laturin omistajan apilla että se ei olekkaan käytettävissä niin mihin sitten mennä.

Jos haluaa vetää varman päälle niin id.3:lla varmaan katsoo mikä on matka 250-300km ja siitä läheltä laturi
isompi akkuisella autolla toki on aivan eri luokka kun sen 400km pääse lähemmäs varmasti ellei nyt koko matka ole 120km aluetta. missä on lähin 150kw+ laturi ja sinne pysähdys...

Route planneria on tullut itsekin käytettyä matkan suunnitteluun mutta kyllä tuo auton navi on aivan lyömätön integroinnin osalta.

ABRP ei tajua hölkäsen pöläystä siitä jos ajatkin nopeampaa tai hitaampaa ja sitä kautta  akun varaus muuttuukin lähtötilanteesta.
Auton navi osaa silloin lisätä ylimääräisen latauksen matkalle.

Käytiin juuri viikonlopun aikana Oulu-Kalajoki-Tampere ja takaisin sama reitti tournee. Toimi muuten auton oma navi aivan älyttömän hyvin. Ennakoi todella hienosti lataustarpeet ja osasi opastaa oikein latureille.

Edelleen vaan ongelma on tuossa että HPC latureita se ei tunne.

jamo75

kyllä se nimenomaan tajuua kun laitat odb lukijan ja aktivoit sen abrp.n integraation mutta kuten sanottua se on maksullinen ominaisuus.

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 04.07.21 - klo:23:02
Route planneria on tullut itsekin käytettyä matkan suunnitteluun mutta kyllä tuo auton navi on aivan lyömätön integroinnin osalta.

ABRP ei tajua hölkäsen pöläystä siitä jos ajatkin nopeampaa tai hitaampaa ja sitä kautta  akun varaus muuttuukin lähtötilanteesta.
Auton navi osaa silloin lisätä ylimääräisen latauksen matkalle.

Käytiin juuri viikonlopun aikana Oulu-Kalajoki-Tampere ja takaisin sama reitti tournee. Toimi muuten auton oma navi aivan älyttömän hyvin. Ennakoi todella hienosti lataustarpeet ja osasi opastaa oikein latureille.

Edelleen vaan ongelma on tuossa että HPC latureita se ei tunne.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

dwntime

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 05.07.21 - klo:09:58
kyllä se nimenomaan tajuua kun laitat odb lukijan ja aktivoit sen abrp.n integraation mutta kuten sanottua se on maksullinen ominaisuus.

Joo huomasinkin saman että evnotifyn kanssa toimii. Mulla on maksettu vuodeksi ABRP:n lisenssi koska halusin käyttää sitä carplayn kautta mutta en taida jaksaa. Tuo navigointi siinä on vähän kökkö.

Teen tarkistukset jatkossakin ABRP:llä mutta navigoinnissa luottanen auton naviin.

John_Galt

Minulla pieni dilemma tuon latauksen kanssa.

Taloyhtiössä saa ladattua vain 8a schukolla (kuitenkin tarkoitettu sähköauton lataukseen, eli "ongelma" vain tuo hidas latautuminen). Kilsan säteellä parikin nopeaa laturia ja niissä helppoa firman kortilla ladata ja lisäksi ajoprofiili sellainen että tuo ei nyt itseäni liiemmin huoleta.

Dilemma kuitenkin sukuloimismatkat maaseudulle. 300 km matka menee vaikka ilman lataustaukoa ja perillä olisi voimavirtapistoke vikavirtasuojan takana, mutta taitaa tilanne kuitenkin olla se, että voimavirta-type 2 latauksen onnistuminen vaatii erillisen noin 500 â,¬ laturin/johdon ostamista? Vai olisiko tuossa jotain halvempaa tapaa, jos tarve olisi ehkä kerran tai kaksi vuodessa yksi lataus? Ei huvittaisi tuollaisen laturin ostaminen, kun schukollakin saa sitten tarvittaessa virtaa että pääsee lähimpään isoon kaupunkiin lataamaan, mutta vähän mutkistaa matkustusta kyllä.

jamo75

ei ole. tietysti jotain kiinan ihmeitä on jota saa huomattavasti halvemmalla mutta oikea 3-vaihe 11kw laturi kustantaa sellaiset 300EUR riippuen miten karvalakka mallin haluaa...

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 08.07.21 - klo:14:37
Dilemma kuitenkin sukuloimismatkat maaseudulle. 300 km matka menee vaikka ilman lataustaukoa ja perillä olisi voimavirtapistoke vikavirtasuojan takana, mutta taitaa tilanne kuitenkin olla se, että voimavirta-type 2 latauksen onnistuminen vaatii erillisen noin 500 â,¬ laturin/johdon ostamista? Vai olisiko tuossa jotain halvempaa tapaa, jos tarve olisi ehkä kerran tai kaksi vuodessa yksi lataus? Ei huvittaisi tuollaisen laturin ostaminen, kun schukollakin saa sitten tarvittaessa virtaa että pääsee lähimpään isoon kaupunkiin lataamaan, mutta vähän mutkistaa matkustusta kyllä.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 08.07.21 - klo:14:40
ei ole. tietysti jotain kiinan ihmeitä on jota saa huomattavasti halvemmalla mutta oikea 3-vaihe 11kw laturi kustantaa sellaiset 300EUR riippuen miten karvalakka mallin haluaa...
Mistä löytää tuollaisen 300 â,¬ johdon edes? ;D Halvin minkä olen löytänyt, on tuollainen 499 â,¬+postit ja kalleimmat toista tonnia. Tuo 300 â,¬ voisi olla siedettävä vielä. Voisi tuo tulla jossain muillakin vierailulla sitten käyttöön.

Tuomari

Aliexpressistä löytyy alle 300e kiinalatureita, joita suomessakin myydään pari hunttia kalliimmalla. Vikavirtasuoja noista arvatenkin puuttuu, mutta ei aiheuta toimenpiteitä jos sellainen jo löytyy valmiiksi. Osa kauppiaista toimittaa suoraan euroopan varastosta, joten välttyy tullaukseltakin.

mikaanikko

Tällä https://de.aliexpress.com/item/4000411847482.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2ec34c4dyAQT7a
olen viime syksystä saakka ladannut. Ei ongelmia. Siitä voi säätää eri tehoja. Vaatii tietenkin vikavirtasuojan.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Antore

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 08.07.21 - klo:14:50
Mistä löytää tuollaisen 300 â,¬ johdon edes? ;D Halvin minkä olen löytänyt, on tuollainen 499 â,¬+postit ja kalleimmat toista tonnia. Tuo 300 â,¬ voisi olla siedettävä vielä. Voisi tuo tulla jossain muillakin vierailulla sitten käyttöön.

Tässä olisi ainakin yksi alle 300,- ja toimitus Tsekeistä: https://www.aliexpress.com/item/1005001813321327.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.77c05758RmUiv7&algo_pvid=f197bc07-9ccf-4c05-a12b-c542db8bbd17&algo_exp_id=f197bc07-9ccf-4c05-a12b-c542db8bbd17-2

edit: ja näyttähän noita saavan edullisemminnkin, tämä Puolasta: https://www.aliexpress.com/item/1005001351054365.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.77c05758RmUiv7&algo_pvid=f197bc07-9ccf-4c05-a12b-c542db8bbd17&algo_exp_id=f197bc07-9ccf-4c05-a12b-c542db8bbd17-5

vatti

Lainaus käyttäjältä: Antore - 08.07.21 - klo:21:00
Tässä olisi ainakin yksi alle 300,- ja toimitus Tsekeistä: https://www.aliexpress.com/item/1005001813321327.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.77c05758RmUiv7&algo_pvid=f197bc07-9ccf-4c05-a12b-c542db8bbd17&algo_exp_id=f197bc07-9ccf-4c05-a12b-c542db8bbd17-2

edit: ja näyttähän noita saavan edullisemminnkin, tämä Puolasta: https://www.aliexpress.com/item/1005001351054365.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.77c05758RmUiv7&algo_pvid=f197bc07-9ccf-4c05-a12b-c542db8bbd17&algo_exp_id=f197bc07-9ccf-4c05-a12b-c542db8bbd17-5

Näistä molemmista taitaa puuttua 6 mA DC-suojaus. Ilman sitä normaali A-tyypin vikavirtasuoja ei riitä, vaan rakennuksessa pitää olla B-tyypin vikavirtasuoja, joka on huomattavasti kalliimpi.
VW ID.4 1st Pro Performance 150 kW, akku 77 kWh, Honey Yellow

Daatta

Lainaus käyttäjältä: John_Galt - 08.07.21 - klo:14:37
Dilemma kuitenkin sukuloimismatkat maaseudulle. 300 km matka menee vaikka ilman lataustaukoa...

Kannattaa ladata matkalla pikalaturissa niin, että perillä on lähemmäs 50% akkua jälkellä. Sen jälkeen voi ladata täyteen vaikka 8Ah laturilla. Jos tulee perille akku tyhjänä, niin sitten perillä liikkuminen on kinkkisempää. Kotiinpäin kun tulee niin ei ole ongelmaa, kun laturi löytyy seinästä.

Kannettavaa 11kW laturia en ole (vielä) hommannut. Vaatii kohteeseen tuon vikavirtasuojan lisäksi 16A voimavirtapistokkeen, mitä ei esim. sukulointipaikassa ole.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

awallin

K-latauksen Espoon Merituulen 22 kW tolppa antoi vain n. 3.7 kW tänään iltapäivällä...
- ei kai auton mukana tullut mennekes type2-piuha voi olla pelkkä 1-vaiheinen? ainakin kiiltävät kontaktit on kaikissa vaiheissa..
- onko nuo asemat (yli)mitoitettu niin että 2*50 kW + 4*22 kW töpseleistä kun on käytössä riittävästi niin tehoja pudotetaan vapaista tolpista?

heti tuon jälkeen 11kW toimi OK Lidlissä... (Lidlin kaapeli, ei oma mennekes)


Daatta

En ole seurannut 11kW latausnopeuksia juurikaan, siihen vaikuttaa moni asia kuten akun varaus- ja lämpötila. En kyllä vaivautuisi 11kW tehoilla tien päällä lataamaan, en jaksa tuon irtokaapelin kanssa puljata... Eiköhän se kaapeli 3:lla vaiheella ole varustettu, teoriassa laturissa voi olla häikkää kuten vaiheita pois pelistä. Kuormanjako on toki myös mahdollista, siitä tai sen toteutuksesta on paha mennä sanomaan. Jos olit ainoa auto latauskentällä, niin tuskin silloin oli rajoituksia päällä.

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jamo75

11k lataus pitäisi ladata aina maksimi nopeudella paitsi talvella jossa ekat minuutit saattavat mennä vähän hitaammalla. isoakkuisessa id.4:ssa akuston "jäähdytys" käynnistyy myöskin 11k latauksessa ja pitää kovaa huminaa, id.3:sta en sellaista muista...

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 05.08.21 - klo:08:50
En ole seurannut 11kW latausnopeuksia juurikaan, siihen vaikuttaa moni asia kuten akun varaus- ja lämpötila. En kyllä vaivautuisi 11kW tehoilla tien päällä lataamaan, en jaksa tuon irtokaapelin kanssa puljata... Eiköhän se kaapeli 3:lla vaiheella ole varustettu, teoriassa laturissa voi olla häikkää kuten vaiheita pois pelistä. Kuormanjako on toki myös mahdollista, siitä tai sen toteutuksesta on paha mennä sanomaan. Jos olit ainoa auto latauskentällä, niin tuskin silloin oli rajoituksia päällä.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: awallin - 04.08.21 - klo:19:22
K-latauksen Espoon Merituulen 22 kW tolppa antoi vain n. 3.7 kW tänään iltapäivällä...
- ei kai auton mukana tullut mennekes type2-piuha voi olla pelkkä 1-vaiheinen? ainakin kiiltävät kontaktit on kaikissa vaiheissa..
- onko nuo asemat (yli)mitoitettu niin että 2*50 kW + 4*22 kW töpseleistä kun on käytössä riittävästi niin tehoja pudotetaan vapaista tolpista?

heti tuon jälkeen 11kW toimi OK Lidlissä... (Lidlin kaapeli, ei oma mennekes)

Todennäköisesti tolpassa oli ongelmaa. Mä oon lataillut auton piuhalla 11 kilowatin pöntöistä täydellä tahdilla.

Myös ID3 jäähdyttää akkua 11 kilowatin latauksessa esim. pitkän ajomatkan jälkeen. Myös kesän kuumimilla keleillä jäähdytys käynnistyi, jopa alennetulla ac-latauksen teholla.

TDiih

Herjaako äppi muilla "virhe ladattaessa" tai "virhe ilmastoitaessa"? Itellä on puskenut noita herjoja sen jälkeen, kun latasin autoa tilapäislaturilla. Puskee molempia ihan ajonkin aikana, eli silloin kun auto ei ole edes lähelläkään laturia.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 11.09.21 - klo:16:36
Herjaako äppi muilla "virhe ladattaessa" tai "virhe ilmastoitaessa"?

Ei herjaa mitään.

TDiih

Puolitoista vuorokautta puski randomisti äppiin noita hälyjä. Lakkasi kun kävin hetken pikalataamassa autoa.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

id135

Auto tulossa parin viikon päästä ja pitäisi hoitaa kotilataus kuntoon.

Meneekö pahasti pieleen, jos hankin Wallen? https://wallelaturit.fi/tuote/walle16/
Laite sisältää sekä A- että B-tyypin vikavirtasuojat, joten asennuskulut jää pienemmiksi, eikä ole muutenkaan pahan hintainen.


awallin

Lainaus käyttäjältä: id135 - 02.10.21 - klo:18:23
Auto tulossa parin viikon päästä ja pitäisi hoitaa kotilataus kuntoon.

Meneekö pahasti pieleen, jos hankin Wallen? https://wallelaturit.fi/tuote/walle16/
Laite sisältää sekä A- että B-tyypin vikavirtasuojat, joten asennuskulut jää pienemmiksi, eikä ole muutenkaan pahan hintainen.

tilasin ID chargerin (pro) 29.7, laite saapui maahan noin 26.8, ja plugitin sähköasentaja (alihankkija?) asensi seinään 24.9.
eli jos sopiva voimavirtapistorasia on jo olemassa niin tuo walle itse asennettuna ehkä onnistuu 2 viikossa!? asennuksen kanssa hankittuna voi kestää viikkoja...

jos et tarvitse energiamittaria etkä rfid tunnistusta (saako wallen jotenkin lukkoon?) niin varmaankin walle on ihan ok valinta. ulkokäyttöön 7.5m kaapeli ID chargerissa on ihan ok - yleensä pysäköin niin että auton latausluukku ei ole laturiin päin.
älykkäistä laitteista ABB terra oli toinen mitä katselin - mutta siihenkin ilmeisesti odotellaan softapäivityksiä että kaikki toiminnot saa käyttöön.

ID.3 osaa itse puolittaa lataustehon 5.5kW:iin infon lataus-sivulla, jos wallboxin asetus on 11kW:ssa - eli näin voi karkeasti hallita manuaalisesti kuormaa.

f080421

Lainaus käyttäjältä: awallin - 03.10.21 - klo:19:19
tilasin ID chargerin (pro) 29.7, laite saapui maahan noin 26.8, ja plugitin sähköasentaja (alihankkija?) asensi seinään 24.9.
eli jos sopiva voimavirtapistorasia on jo olemassa niin tuo walle itse asennettuna ehkä onnistuu 2 viikossa!? asennuksen kanssa hankittuna voi kestää viikkoja...

jos et tarvitse energiamittaria etkä rfid tunnistusta (saako wallen jotenkin lukkoon?) niin varmaankin walle on ihan ok valinta. ulkokäyttöön 7.5m kaapeli ID chargerissa on ihan ok - yleensä pysäköin niin että auton latausluukku ei ole laturiin päin.
älykkäistä laitteista ABB terra oli toinen mitä katselin - mutta siihenkin ilmeisesti odotellaan softapäivityksiä että kaikki toiminnot saa käyttöön.

ID.3 osaa itse puolittaa lataustehon 5.5kW:iin infon lataus-sivulla, jos wallboxin asetus on 11kW:ssa - eli näin voi karkeasti hallita manuaalisesti kuormaa.

Juu, itse tilasin ID. Chargerin perusmallin 7,5 metrin kaapelilla (toimituksessa meni 2-3 viikkoa) ja tilasin erillisen sähköukon kokoamaan ja kytkemään sen niin säästi pari markkaa. Kuormanhallintaratkaisuna puolitan lataustehon autosta. Toiminut moitteetta tähän asti kaikki.
ID.3 Pro Performance Business 2021

tsihman

Lainaus käyttäjältä: id135 - 02.10.21 - klo:18:23
Auto tulossa parin viikon päästä ja pitäisi hoitaa kotilataus kuntoon.

Meneekö pahasti pieleen, jos hankin Wallen? https://wallelaturit.fi/tuote/walle16/
Laite sisältää sekä A- että B-tyypin vikavirtasuojat, joten asennuskulut jää pienemmiksi, eikä ole muutenkaan pahan hintainen.

Walle on varmasti hyvä kotilatauslaite, hintava vain on ja ulkomuotokin jakaa mielipiteitä. Omassa kotilataus boxissa oli myös A ja B vikavirtasuojat, Sähköasentaja asensi myös sähkökeskukseen 40a vikavirran. 25a olis riittänyt myös, Kuulema pitää olla, latausaseman oma ei riitä.

Syytä siihen nyt en enään muista. Sähköstä enemmän perillä oleva voi kertoa syyn...

mega_man

Minkälaisia HPC-lataustehoja olette saaneet? Mulle tuli reissussa aika suuri pettymys, kun 200 km ajosuorituksen jälkeen akun ollessa noin 20%:ssa lataustehot olivat Ionityllä noin 50 kW ja myöhemmin 150 km ajosuoritteen jälkeen akun ollessa taas noin 20%:ssa 150 kW Kempowerillakin vain vähän yli 60 kW. En ole vielä koskaan saanut omalla autollani yli 60 kW lataustehoja missään.

Ollaan aika kaukana mainostetuista 125 kW huipuista. Vaikkei olekaan +20 astetta ulkona niin luulisi tuon em. ajomatkojen jälkeen akuston olevan oikeissa lämpötiloissa. Erilaisten vaikuttajien tekemien talvireissujen pohjalta tiedän, että 100+ kW pitäisi olla oikeilla pakkassäilläkin ihan arkipäivää.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: mega_man - 08.11.21 - klo:07:46
Minkälaisia HPC-lataustehoja olette saaneet? Mulle tuli reissussa aika suuri pettymys, kun 200 km ajosuorituksen jälkeen akun ollessa noin 20%:ssa lataustehot olivat Ionityllä noin 50 kW ja myöhemmin 150 km ajosuoritteen jälkeen akun ollessa taas noin 20%:ssa 150 kW Kempowerillakin vain vähän yli 60 kW. En ole vielä koskaan saanut omalla autollani yli 60 kW lataustehoja missään.

Ihan samat kokemuksen viime viikolta. 1600+ km matkalla taisi huiput olla just 60kW. Joutui ihan odottelemaan latauksen valmistumista, eikä homma mennyt kuin (Youtube) elokuvissa. Akusto oli 30:ssä asteessa, laturi vaan sanoo että auto rajoittaa tehoa. Taitaa olla joku säästöliekki tuossa patterissa vielä päällä, ehkä sitten 3.0 päivityksen myötä löysäillään...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 08.11.21 - klo:08:13
Ihan samat kokemuksen viime viikolta. 1600+ km matkalla taisi huiput olla just 60kW. Joutui ihan odottelemaan latauksen valmistumista, eikä homma mennyt kuin (Youtube) elokuvissa. Akusto oli 30:ssä asteessa, laturi vaan sanoo että auto rajoittaa tehoa. Taitaa olla joku säästöliekki tuossa patterissa vielä päällä, ehkä sitten 3.0 päivityksen myötä löysäillään...

Isoakkuisessa (77 kWh) olen ahkeran pumppaamisen jälkeen kerran nähnyt alle 10% SOC että on 126 kW. Onhan tuo surkeaa kun vuosi puhuttu että tulee akun lämmitys HPC navigoitaessa mutta mitään ei näy ei kuulu. 50 snt/min laturilla aika iso ero hinnassa tuleeko sitä mehua 60 vaiko 125 kW teholla. Minusta tämä Gold gate on ihan VAG diesel gaten tasoinen huijaus.

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 08.11.21 - klo:08:32
Isoakkuisessa (77 kWh) olen ahkeran pumppaamisen jälkeen kerran nähnyt alle 10% SOC että on 126 kW. Onhan tuo surkeaa kun vuosi puhuttu että tulee akun lämmitys HPC navigoitaessa mutta mitään ei näy ei kuulu. 50 snt/min laturilla aika iso ero hinnassa tuleeko sitä mehua 60 vaiko 125 kW teholla. Minusta tämä Gold gate on ihan VAG diesel gaten tasoinen huijaus.

Olen itse saanut kyllä ID.4:n yleensä yli 100kw virtaa suurteholatureissa. Ehkä kuusi kertaa noissa ladannut ja kaksi kertaa jäänyt alle 100kw. Ensimmäisellä kerralla kun jäi alle 100kw, niin akku meni rikki viikon sisään.  :-\ Toisella kerralla oli ehkä sitten niin kylmä että ei ottanut kuin jonkun 60-70kw sisään tai sitten on toinen moduuli menossa taas rikki. Mutta kesällä/syksyllä tuli virtaa 110-130 kw sisään suurteholatureilla ja mielestäni yli satasta tultiin pitkälti yli 60 % asti.

f080421

Olen itse ajanut nyt noin 5000 km lataamalla ainoastaan kotona :)

Muutaman kerran ladannut hieman K-Latauksesta 50 kW:lla. Eli aika vähän tulee reissattua. En ole kertaakaan edes kokeillut nopeampia latureita.
ID.3 Pro Performance Business 2021

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 08.11.21 - klo:08:32
Isoakkuisessa (77 kWh) olen ahkeran pumppaamisen jälkeen kerran nähnyt alle 10% SOC että on 126 kW. Onhan tuo surkeaa kun vuosi puhuttu että tulee akun lämmitys HPC navigoitaessa mutta mitään ei näy ei kuulu. 50 snt/min laturilla aika iso ero hinnassa tuleeko sitä mehua 60 vaiko 125 kW teholla. Minusta tämä Gold gate on ihan VAG diesel gaten tasoinen huijaus.

Pakkasaikaan pitemmällä matkalla esim. Helsinki - Oulu itse olen saanut tuon yli 100 kW latauksen onnistumaan vain, kun on käynyt lähtöpäässä lyhyellä 50 kW laturi käynnillä. Se lyhyt CCS lataus sitten nosti akun lämpöä loppu matkan ajaksi, niin että esim. Ionity antoi tehoa ihan hyvin yli 100 kW.

Ajamisella ei akkua saa huippulatauksen vaatimaan lämpöön.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Vastarakki

Kävin läpi mun WeCharge-kortin lataukset vuoden ajalta ja onnekseni totesin, että kelissä kuin kelissä tuo ottaa 50 kW sisään 50 kW pöntöstä. Pidemmällä matkalla talvella kannattaa varautua siihen, että tuon enempää ei akkuun uppoa.

Omilla kokeiluillani olen havainnut, että Kempowerin ja Ionityn asemat on vähän epäluotettavia - vaikka olosuhteet olisivat kohdallaan, ei välttämättä sähköä siirry kovin vauhdikkaasti. Mäkkäreiden Recharge infran pisteet taas on olleet parempia. Niiltä olen kesäaikaan saanut 100 kW irti. Kempowerilla teho on selvästi alempi, jos naapurissa on joku latauksessa.

Jos haluatte, lähden mielelläni tekemään porukalla reklamaatiota latausnopeuksista. Kai tälläkin foorumilla on jo 10 kuskia, jotka ovat tyytymättömiä latausnopeuksiin talvella.

Jake69

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 08.11.21 - klo:13:00
Kävin läpi mun WeCharge-kortin lataukset vuoden ajalta ja onnekseni totesin, että kelissä kuin kelissä tuo ottaa 50 kW sisään 50 kW pöntöstä. Pidemmällä matkalla talvella kannattaa varautua siihen, että tuon enempää ei akkuun uppoa.

Omilla kokeiluillani olen havainnut, että Kempowerin ja Ionityn asemat on vähän epäluotettavia - vaikka olosuhteet olisivat kohdallaan, ei välttämättä sähköä siirry kovin vauhdikkaasti. Mäkkäreiden Recharge infran pisteet taas on olleet parempia. Niiltä olen kesäaikaan saanut 100 kW irti. Kempowerilla teho on selvästi alempi, jos naapurissa on joku latauksessa.

Jos haluatte, lähden mielelläni tekemään porukalla reklamaatiota latausnopeuksista. Kai tälläkin foorumilla on jo 10 kuskia, jotka ovat tyytymättömiä latausnopeuksiin talvella.

Käsittääkseni Kempower toimii kuorman jaolla. Jos omistajan pääsulakkeet ja lompakko sen sallii niin yhteen kaappiin saa 8 * 25 kW tehomoduulit (200 kW) ja käytännössä noita voi laittaa 2 rinnakkain (400 kW).

Esim.  yhden kaapin ja 4 tolpan kokoonpanossa ensimmäinen lataukseen tullut saa vaikka 200 kW. Toinen kun tulee niin 100 kW max per lataaja ja jos kaikki 4 käytössä 50 kW taattua nopeutta.

Homman pihvi tulee siinä yhdessä tolpassa joku liruttaa viimeisä tippoja max 25 kW teholla ja toisessa letkussa joku PHEV alle 25 kW teholle jää jaettavaksi 150 kW kahdelle jäljellä olevalle paikalle 25 kW portaissa. Jos siihen tulee kylmä ID.3 mikä tyytyy 50 kW saa viimeiseen tolppaan tuleva max 100 kW.

Tällä tavalla laturin 200 kW saadaan paremmin hyötykäyttöön. Eihän tuo  tietty ole kiva juttu jos on min hinnoiteltu laturi ja hamppari menee väärään  kurkkuun kun huomaa että 50 snt/min hinnalla hyvin alkanut 125 kW latausnopeus tippuu 50 kW. En kyllä ole 100 varma miten tuon kuormanjaon logiikka toimii.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy